Інтерактивний урок біології, 7 клас та презентація до уроку з теми "Комахи: різноманітність, роль у природі та значення для людини"

Про матеріал

Наданий матеріал вміщує розробку інтерактивного уроку біології для 7 класу з теми "Комахи: різноманітність, роль у природі та значення для людини" та презентацію до уроку. В процесі уроку відбувається знайомство з найпоширенішими в Україні рядами комах. Учні вчаться розпізнавати комах різних рядів і визначати їх за допомогою картки-визначника. За допомогою прийому "Своя опора" визначають значення комах в екосистемах і в житті людини.

Впровадження в освітній процес на уроках біології інтерактивних методів навчання - це один з методів розвитку обдарованості учнів.

Моє завдання, як вчителя – допомогти їм пізнати навколишній світ. Для розвитку вільної, творчої, мислячої особистості учителю потрібно створити світ добра і творчості на уроці.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

УРОК  БІОЛОГІЇ

7 клас

 

 

      Тема:  Комахи: різноманітність,

                  роль у природі та

           значення для людини.

 

Підготувала

 вчитель біології вищої категорії

 вчитель-методист

 Шандриголівської ЗОШ І-ІІІ ступенів

Лиманської міської ради

Донецької області

Барабаш Любов Миколаївна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ТЕМА: Комахи: різноманітність, роль у природі

              та значення для людини.

МЕТА:  ознайомити учнів з найпоширенішими в Україні рядами комах; навчити розпізнавати комах різних рядів і визначати їх за допомогою картки-визначника, розглянути значення комах в екосистемах і в житті людини;  формувати вміння і навички роботи з роздавальним матеріалом, підручником, таблицями, схемами; розвивати критичне мислення, творчі здібності учнів; формувати ціннісні орієнтації на збереження природи.

 

ДЕВІЗ УРОКУ:  

ХІД  УРОКУ

 

  1.          Підготовчий етап    Організація класу.

Доброго дня, діти. На кожному уроці ми прагнемо досягти успіху. Сьогоднішній урок не виключення. Тож, для початку, посміхніться один одному і побажайте успіху.

                                          Формування психологічного настрою (вірш)

І красиві , і потворні,
І шкідливі, і корисні.
Хтось з них мед для нас збирає,
Хтось з них жалить нас навмисно.
А у їхніх назвах дивні є слова:
Скарабей священний,
Мертва голова.
 

Діти, про кого ми сьогодні будемо говорити?
Правильно, про комах.

 

  1.          Актуалізація опорних знань

                       Розминка «Так чи ні»

  1. Павуки – це безкрилі комахи.
  2. Комахи живуть на суходолі та в воді.
  3. Ноги у комах знаходяться на грудях та черевці.
  4. Комахи, що живуть у воді дихають за допомогою зябер.
  5. Найчисельніший ряд комах – жуки.
  6. Більшість комах – шкідники.
  7. Основні органи дихання комах – трахеї.
  8. Кров‘яна рідина комах (гемолімфа) червоного кольору.
  9. У комарів гризучий ротовий апарат.
  10. У більшості комах серце трубчасте.
  11. Дорослі комахи дихають атмосферним повітрям.
  12. У всіх комах самку можна відрізнити від самця.

 

Ключ відповіді

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

-

+

-

-

+

-

+

-

-

+

+

-

                       Біологічний диктант «Визначення - поняття»

       Поняття                                                        Визначення поняття

      1. Личинка                                                    А. Органи дихання комах.

      2. Трахеї                                                        Б.  Видозмінений яйцеклад.

      3. Хоботок                                                    В. Частина складного ока комах.

      4. Фасетка                                                     Г. Дихальні отвори.

      5. Жало                                                         Д. Стадія розвитку комах.

      6. Дихальця                                                  Е. Частина ротового апарата

 

                    Ключ відповіді

1

2

3

4

5

6

Д

Г

Е

В

Б

А

 

  1.          Мотивація навчальної діяльності

Комахи — найчисленніший клас тварин. Відомо понад мільйон їх видів. Підрахунки вчених показали, що на Землі одночасно живе близько 100 квадрольйонів екземплярів комах.

Сьогоднішній урок допоможе нам навчитися краще орієнтуватися у світі комах.

 

  1.          Засвоєння знань

                          Конкурс «Пізнайко»

 

  1. Обожнюю рослини родини Капустяні, від їхнього запаху втрачаю голову.
  2. За мою любов до капусти людина мене недолюблює.
  3. Люди знищують кладки яєць та моїх личинок – гусінь.

                                                   (Метелик Білан капустяний)

 

  1. Я – красень. Маю здатність до лікування. У давнину моїх братів використовували для приготування сечогінного засобу.
  2. Я – циркач, кмітливий та піддаюсь дресируванню.
  3. Навіть якщо ви не запросите мене до себе на обід, я все одно з‘явлюсь. Мені достатньо крихт хліба або просто немитих тарілок.

                                                 (Таргани)

 

  1.  Ми – всеїдні істоти, полюбляємо ягоди та плоди, дрібних тварин чи просто зелень.
  2. Ми – рекордсмени стрибків у довжину та висоту.
  3. Ми – музиканти, нас звуть «скрипалями».

                                                 (Коники)

  1. Ми знищуємо велику кількість шкідників, зокрема попелиць.
  2. Народ нам дав багато назв: «корівка», «іваничка», «червона сорочечка».
  3.  У давнину в уяві багатьох людей яскравий колір і кругла форма тіла були пов’язані з образом Сонця, і тому існував культ цієї тварини.

                                                 (Сонечко)

                    Конкурс «Плутанина»

 

                   1. Прямокрилітравневий хрущ

                   2. Рівнокрилі – муха 

                   3. Твердокрилі – саранча

                   4. Лускокрилі – тля  

                   5. Двокрилі – бджола

                   6. Перетинчастокриліметелик кропив‘янка

 

                          Ключ відповіді

                          (прямокрилі – сарана, рівнокрилі – тля,

                           твердокрилі – травневий хрущ, лускокрилі – метелик

                           кропив‘янка, двокрилі – муха, перетинчастокрилі - бджола)

 

                  Домашнім завданням команд було скласти характеристику певного

            ряду Комах. Давайте їх послухаємо.

 

            І група Ряд Жуки

Твердокрилі, або жуки,— комахи з повним перетворенням, які у життєвому циклі проходять стадії яйця, личинки, лялечки та імаго. Свою назву — твердокрилі — жуки отримали у зв’язку із перетворенням передньої пари крил в хітинізовані тверді надкрила, які використовуються в польоті за принципом крила літака. Для жуків характерний гризучий — найбільш примітивний — ротовий апарат. Жуки — це одна з найбільших груп комах і живих істот взагалі — ряд налічує більше 350 000 видів. Нині прийнято вважати, що кожна п’ята тварина на Землі — це жук. Їхні розміри коливаються в широких межах — від 0,3 мм у жуків-пір’єкрилок до 150 мм у жука-геркулеса або 170 мм у вусача титана гігантського.

 

Садок вишневий коло хати

Назва: Весенній вечір Назва: Майский вечір Дарчий напис: Наталии Александровне Хрущовой на память 9 июня 1859 Садок вишневий коло хати,

А над садком хрущі гудуть Хрущі над вишнями гудуть.

Плугатарі з плугами йдуть,

Співають, ідучи, дівчата,

А матері вечерять ждуть.

Сем’я вечеря коло хати,

Вечірня зіронька встає.

Дочка вечерять подає,

А мати хоче научати,

Так соловейко не дає.

 

 

ІІ група Ряд Метелики

Лускокрилі, або метелики, з давніх-давен привертали увагу людей. У XVI ст. Уліс Альдрованді наважився заявити, що метелики (зокрема капустяні білани) народжуються з лялечки, лялечка — з гусениці, а гусениця — з яйця. Тоді за це твердження він ледве не став жертвою інквізиції. Сьогодні цей факт відомий усім.

Лускокрилі, або метелики,— другий за кількістю видів (після жуків) ряд комах. Характерною особливістю цих комах є лускатий покрив крил (звідси назва ряду «лускокрилі»).

Ще однією характерною ознакою метеликів є будова їхнього ротового апарату. Переважна більшість лускокрилих мають м’який і гнучкий хоботок, довжина якого залежить від глибини чашечки квітів, на яких вони живляться. Хоботок може згортатися у спіраль і розпрямлятися. Тіло метеликів складається з трьох частин: голови, грудей і черевця. На голові є пара вусиків (антен), за допомогою яких найважливіша інформація надходить до мозку комахи, і два складних, порівняно великого розміру, ока.

Гусениця, що з’явилася з яйця, повинна добре живитися, щоб набрати достатню кількість поживних речовин, необхідних для перетворення на лялечку і подальшого метаморфозу. Залежно від виду гусениці живляться певними видами рослин. Іноді про те, чим живляться гусениці того чи іншого виду, можна дізнатися вже з назви метелика (наприклад, капустяний білан). Деякі дорослі метелики взагалі не живляться, вони живуть із запасів, які накопичили гусениці. Але найчастіше дорослі метелики смокчуть через хоботок різні рідини. Політ вимагає багато енергетичних витрат, тому комахи зазвичай «заправляються» на квітах, висмоктуючи з них нектар. Нектар — це високоенергетичний продукт, що швидко відновлює сили метеликів, які живуть недовго. Але метеликам-довгожителям потрібні також розчини білків, тому вони споживають екскременти і падаль.

Це цікаво

• Коли самки деяких метеликів шукають необхідну рослину, вони «куштують» її за допомогою спеціальних смакових рецепторів, розташованих на ногах.

• Гусінь багатьох видів метеликів живиться отруйними рослинами, і тому в їхньому організмі накопичується отрута.

• Метелики здатні бачити ультрафіолетове випромінювання. Тож візерунки, що їх мають на своїх крилах багато видів метеликів, людське око розрізнити не в змозі, проте їх добре бачать інші метелики.

ІІІ група Ряд Двокрилі

Двокрилі — один з найбільших рядів комах, який об‘єднує комарів, мошок, мокреців, ґедзів, мух тощо. 

На голові мух і комарів розташовані фасеткові очі — органи зору — і вусики, на лапках — органи смаку. Між кігтиками лапок мухи розміщені  клейкі, вкриті волосками подушечки, які дозволяють комасі ходити по вертикальних площинах. Ротові органи у двокрилих дуже різноманітні: у мух — це м’який лижучий хоботок, що утворюється з нижньої губи, у кровосисних та хижих двокрилих — колючо-сисні ротові органи, в ґедзів та деяких інших двокрилих комах, які не живляться в дорослому стані, ротові органи недорозвинені. Як видно з назви ряду, його представники мають тільки передню пару крил, друга пара — високоспеціалізовані булавоподібні утвори — дзижчальця. Деякі види двокрилих бувають короткокрилими або й взагалі безкрилими.

 

ІV група Ряд Перетинчастокрилі

Перетинчастокрилі — один з найбільших рядів комах, що включає пильщиків, ос, бджіл та мурах. Назва походить від того, що у цих комах перетинчасті крила. У дорослих перетинчастокрилих є дві пари прозорих крил.  Існують також безкрилі перетинчастокрилі — робочі мурахи та самки деяких ос і їздців. У деяких перетинчастокрилих (бджіл, ос, мурах) яйцеклад перетворений на жало. Тому бджіл та ос називають жалоносними комахами. У мурах жало занадто коротке.

Перетинчастокрилі — найкращі літуни серед класу Комах, тому в них досить диференційована мускулатура грудей. Наявні великі фасеткові очі та три простих вічка.

 

Бджола — символ Великої Богині; першопочатку світу; безсмертя; чистоти душі, творчої діяльності; працьовитості, невтомності.

У давніх слов’ян бджола символізувала кохання, адже поєднувала в собі «солод меду і гіркоту жала».

 

 Українці називали бджолу «святою», німці дали їй назву «божа пташка» і «пташка Марії».

У найдавніших міфологічних уявленнях українського народу бджола виступала як провісниця весни, а з нею і родючості — бджола часто є центральним образом давньоукраїнських веснянок.

Священне значення бджоли ґрунтується на легенді, що вона жила колись у раю, просила дозволу в Бога брати з квіток поживу. У народних уявленнях бджола пов’язана зі Світовим деревом, серед гілля якого «рояться в бортях бджоли». І в українських колядках бджоли є важливим елементом Світового дерева.  

 

 

V група Ряд Прямокрилі

Прямокрилі — це ряд, що об’єднує декілька родин комах, найвідоміші з яких коники, цвіркуни, сарана. Трапляються представники прямокрилих по всій земній кулі, живуть і за Полярним колом, і в тропіках, і в пустелях.  Характерні ноги стрибального типу, через які ці комахи дістали додаткову назву — стрибаючі комахи. Прямокрилі вміють видавати різноманітні звуки.  

 

 Це цікаво

• У жовтні і листопаді 1988 р. сарана здійснила переліт через Атлантичний океан на відстань 5000 км і висадилася на Карибських островах. Подорож сарани тривала шість днів. Це перший документально зафіксований трансатлантичний переліт цих комах. Явище можна розглядати як передвістя розширення ареалу сарани і в Новому Світі.

• Сарана є багатим джерелом білка, тому деякі африканські племена вживають її в їжу у смаженому вигляді.

• Для знищення зграї в 180 млн саранових потрібно витратити близько 227 л інсектицидів.

 

VІ група Ряд Клопи

Представники ряду Клопи, або Напівтвердокрилі, мають колючо-сисний ротовий апарат у вигляді хоботка.

До цього ряду належить відомий шкідник — клоп шкідлива черепашка, що висмоктує зернівки злакових культур. У житлі людини може мешкати клоп блощиця (постільний клоп), який живиться кров’ю людини. Одним з найвідоміших водяних клопів є водомірка.

Це цікаво

• Залізні ліжка з’явилися як один із засобів профілактики поширення постільних клопів. У таких ліжках небагато місць, де ці комахи могли б сховатися.

• Одного разу зоологові вдалося протягом години зловити в кімнаті 890 постільних клопів (це було в одному російському місті). Проте в інших приміщеннях цієї самої квартири комах не було.

• Ледве з’явившись на світ, постільні клопи можуть проколювати шкіру людини і виділяти в кров слину, що викликає печіння і свербіння.

• У клопів є спеціальна залоза, що виробляє пахучий секрет. Саме тому присутність комахи можна виявити за специфічним запахом. Запахи постільні клопи використовують як сигнали тривоги.

 

5.Лабораторне дослідження

Вже багато ми дізнались,
Роздивлялись і навчались.
А тепер ми всі з охотою
Займемося лабораторною роботою.
Навчимося цих комах розрізняти,
За певними ознаками класифікувати.

 

             Конкурс «Склади Паспорт комахи»   

 

             Вид – Муха кімнатна

             Рід – Муха

             Ряд – Двокрилі

             Клас – Комахи

             Тип – Членистоногі

             Царство – Тварини

 

             Вид – Бджола медоносна

             Рід – Бджола

             Ряд – Перетинчастокрилі

             Клас – Комахи

             Тип – Членистоногі

             Царство – Тварини

                   

             Вид – Жук - плавунець

             Рід – Жук

             Ряд – Твердокрилі

             Клас – Комахи

             Тип – Членистоногі

             Царство – Тварини

 

             Вид – Метелик Павиче око

             Рід – Метелик

             Ряд – Лускокрилі

             Клас – Комахи

             Тип – Членистоногі

             Царство – Тварини

 

Яку ж роль відіграють комахи в природі та яке значення мають в житті людини?

Прийом «Своя опора»       КОМАХИ

Роль у природі                                                     Значення у житті людини

 

Ланки в ланцюгах живлення                                 Паразити людини і тварин

Санітари лісу                                                       Переносники збудників хвороб

Учасники процесу ґрунтоутворення                 Одомашнені комахи бджоли

Запилювачі квіткових рослин                            Мають естетичне значення

Шкідники культурних рослин                Використання як біологічного методу

                                                                                   боротьби зі шкідниками

 

6.Закріплення набутих знань

Загадки

  1. Худий Панасик

 До крові ласий,

 Пищить, літає, -

 Донора шукає. (Комар)

 

  1. Літуни поналітали,

 Листя геть пооб’їдали;

 Їхні діти підростуть –

 Корінці всі обгризуть. (Хрущі)

 

  1. Ця невтомна трудівниця

 День при дні – ось придивіться! –

 Не складає рук своїх

 (Чи то пак – шістьох всіх ніг!)

 Звуть її не випадково

 Працелюбства еталоном. (Бджола)

 

  1. Волохатий буркотун

 В квітку гарбуза пірнув,

 Пововтузивсь там хвилину

 Й полетів на конюшину,

 Замелькавши на луці

 Смужками на черевці. (Джміль)

 

  1. Цей смугастий диверсант

 На обжерливість талант:

 У картоплі листя з’їв

 Й стебла їсти вже хотів,

 Та прийшов я з апаратом –

 Розквитався з диверсантом! (Колорадський жук)

 

7.Підсумок уроку, домашнє завдання

 

                

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.7
Оригінальність викладу
4.7
Відповідність темі
4.7
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Левицька Раїса
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
  2. Лук'янчук Світлана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Венгер Валентина Михайлівна
    Дякую, за цікавий матеріал.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
24 березня 2018
Переглядів
4537
Оцінка розробки
4.7 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку