Інтернет-семінар на тему "ПРАКТИЧНЕ ЗАСТОСУВАННЯ СТРАТЕГІЙ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ "

Про матеріал

Перед сучасною школою постає завдання виховувати особистіть, здатну до життєтворчої діяльності. Така особистість зуміє правильно обрати свій шлях у житті, зважаючи на власні можливості, буде ставити перед собою завдання самовдосконалення і саморозвитку, що стане запорукою успіху в різних сферах діяльності. Сучасний світ висовує високі вимоги до діяльності людини, адже конкурентноспроможною може бути лише по-справжньому компетентна особистість.

Перегляд файлу

Демчук Лідія Степанівна, вчитель початкових класів, Монастирищенська загальноосвітня школа I-III ступенів №2

"ПРАКТИЧНЕ ЗАСТОСУВАННЯ СТРАТЕГІЙ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ"

 

"Недостатньо знати, необхідно також застосовувати" ( А.Франц )

  Перед сучасною школою постає завдання виховувати особистіть, здатну до життєтворчої діяльності. Така особистість зуміє правильно обрати свій шлях у житті, зважаючи на власні можливості, буде ставити перед собою завдання самовдосконалення і саморозвитку, що стане запорукою успіху в різних сферах діяльності. Сучасний світ висовує високі вимоги до діяльності людини, адже конкурентноспроможною може бути лише по-справжньому компетентна особистість.

 Формування компетентностей  відбувається в процесі різноманітних видів діяльності на уроках та поза уроками: активних, пасивних, інтерактивних, індивідуальних групових та інших. Всі вони важливі, бо діюча особистість повинна зуміти виконати й просту, механічну роботу, й складну творчу. Проте, зрештою, творчі види роботи - найважливіші, бо дитину в майбутньому чекає освоєння світу, а це не виконання вправи за зразком, це безперервна творчість, постійне розв'язання нестандартних завдань. Ще Сократ говорив: "Поставити дитину у безвихідь - значить поставити її у більш сильну позицію, оскільки тоді вона захоче дізнатись про щось нове й не може бути задоволеною, перебуваючи в стані незнання, вона неодмінно захоче вийти з такого стану тобто-дізнатися"[2, 4].

 На сучасному етапі методика пропонує багато дуже цікавих активних, інтерактивних, нестандартних форм роботи. Для активізації розумової діяльності учнів, для формування ключових компетентностей важливе гармонійне поєднання звичних, традиційних форм з інноваційними. Корисне все,що примусить дитину "зрозуміти → запам'ятати → засвоїти → принести до власної ціннісної системи → стати компетентною". А тому важливо працювати по порядку, від простого до складнішого,щоразу усвідомлюючи,що будь-яка робота спрямована на формування  якихось важливих рис,  умінь, навичок, які всі разом і складають компетентність.

 Найефективнішими, на мою думку, є нестандартні уроки з використанням інтерактивного навчання. Доцільним є застосування на уроках інноваційних технологій, зорієнтованих на збудження інтересу до набуття знань. А це застосування стратегій розвитку критичного мислення як засіб формування компетентностей молодших школярів. Актуальним ще є використання ігрових і проблемно-пошукових методів навчання. Я, вважаю, що саме гра допомагає зробити серйозне заняття не лише продуктивним ай цікавим.

 У своїй педагогічній діяльності дотримуюсь ідей і принципів особистісно зорієнтованого навчання, покладених в основу концепції Василя Сухомлинського:

 ∙ навчання шляхом подолання труднощів;

 ∙ дослідницький підхід  до предмета вивчення;

 ∙ виявлення природних схильностей і здібностей;

  ∙ урахування особливостей розумового розвитку дітей;

 ∙ визнання неповторності особистості кожного учня;

 ∙ людяність,чуйність і тактовність у ставленні до учнів.

Щоб навчити дітей критично мислити, потрібно створити необхідні умови, які б спонукали і стимулювали їх до цього. Учні повинні мати :

 а) час для збору інформації і її обробки;

 б) повинні усвідомлювати, що від них очікується ;

 в) повинні мати можливість для обміну думками;

 г) вміти вислухати всі думки та пропозиції, щоб сформулювати свою власну думку [5].

Але, насамперед, що ж таке критичне мислення? Це процес аналізу, синтезування й обґрунтовування оцінки достовірності/цінності інформації; властивість сприймати ситуацію глобально, знаходити причини і альтернативи; здатність генерувати чи змінювати свою позицію на основі фактів й аргументів, коректно застосовувати отримані результати до проблем і приймати зважені рішення – чому довіряти та що робити далі [3].

Всі ми знаємо, що діти – допитливі від природи та прагнуть пізнавати світ. Вони здатні висувати дуже багато оригінальних ідей. Тому головне завдання вчителя на уроці чи у проектній роботі – бути в першу чергу помічником, що стимулює учнів до пошуку інформації, пізнанню та осмисленню нового, генеруванню власних ідей

Для цього потрібно створити сприятливі умови для роботи на уроці; правильно сформулювати мету уроку; відтворити знання, уміння потрібні для наступних етапів уроку; створити сприятливі умови для роботи; виділяти головне й суттєве; дати можливість учневі стати власником ідеї, інформації, знань; обмінюватись знаннями  з іншими учнями , давати оцінку та самооцінку діяльності на уроці [4].

Для формування критичного мислення пропоную такі види роботи:

1. «Знаю-хочу знати-взнав».

 Учням задаються питання для самостійного осмислення за обраною темою.

2." Прогнозування".

Діти мають зробити свої припущення щодо теми та що вони знають з цього приводу. Вчитель може задати такі питання: як ви думаєте, що тут зображено? До чого це ? Яка тема нашого обговорення? Що ви чули про це?

3." Асоціація".

Застосовується для визначення теми уроку, розвиває уяву та інтуїцію. Учні мають висловити свої здогадки/асоціації про тему, завдання для вивчення теми, ціль вивчення цієї теми.

4. "Кошик ідей".

Вчитель задає питання про те, що учні знають про певну тему/проблему. Кожен учень записує те, що згадає (на це виділяється 2 хв.). Далі учні обмінюються інформацією в командах – записують нові ідеї, якщо такі в когось з’являться. Потім по колу кожна команда називає якийсь із записаних фактів і всі разом складають єдиний список ідей у вигляді тез – в одну «кошик»

5. "Правильно/неправильно".

Задаю класу заздалегідь продумані питання за темою заняття. Всі питання починаються з «А правда, що…?». Відповідь може бути тільки «так чи ні».

6. "Товсі/тонкі питання".

«Тонкі» питання передбачають відповідь лише «так чи ні» і починаються, наприклад, так: хто …? Що…? Чи правда, що…? Чи правильно твердження, що…? Чи можливо, що…? Чи згідні ви з…? Як звати…? Яку назву має…? «Товсті» питання вимагають розгорнутої відповіді – з аналізом, синтезом, порівнянням, оцінкою. Наприклад: дайте три пояснення, чому…? Поясніть, чому…? Чому ви вважаєте, що…? В чому різниця між…? Як можна узагальнити наступні поняття…? Що буде, якщо…?

7. "Дерево припущень".

Підходить для тем, що містять елемент прогнозування, або обговорень щодо розвитку якогось явища у майбутньому. Учні озвучують свої ідеї та спільно створюють «дерево передбачень», де стовбур – задана тема, гілки – передбачення (я думаю, що …; ймовірно, що буде так…), а листя – аргументи на користь тверджень.

8. "Алфавіт".

Учні отримують завдання написати якнайбільше фактів про тему навчання, при цьому кожне слово -  факт має починатися з літер алфавіту.

У своїй практиці я використовую такі форми та прийоми критичного мислення: "Мозковий штурм", "Мікрофон", "Кубування", "Гронування","Кола Вена", "Метод Прес", "Асоціативний кущ", "Передбачення ", "Прогнозування ",               "Технологія 4-х площин", "Сенкан", "Акваріум" та інші.

Вибір форм і прийомів роботи  залежить від віку та підготовленості школярів.

Для формування пізнавальної самоосвітньої компетентності  використовую на своїх уроках такі види роботи: складання презентацій, портфоліо, реалізацію творчих проектів, складання казок і їх презентації , рольові ігри, розв'язання суперечливих проблем. При цьому у дітей розвивається комп'ютерна, бібліотечна грамотність, уміння збирати й осмислювати інформацію [1,с.2].

Для формування наукової культурологічної компетентності використовую: написання творів-роздумів, творів-мініатюр, творів - п'ятихвилинок, складання кросвордів, дослідження орфограм, методичні прийоми "Ажурна пилка" і "Сніговий ком"; вчимось формулювати висновки , мотивувати вчинки героїв .Це розвиває уміння учнів бачити, аналізувати, синтезувати.

Щоб сформулювати особистісно психологічну компетентність  запроваджую на уроках такі види роботи: складання родинного дерева, відвідування музеїв, спілкування з художньою літературою, та інше.

 Рольові ігри , інсценування казок, уривків, ток-шоу "За і проти", "Круглий стіл", дискусії, бесіди, дебати, зустрічі - це основа для формування соціально-правової компетентності .

Усі ці фактори сприяють формуванню учня , як розумної . потенційно талановитої особистості.

 У роботі використовую різні форми організації діяльності учнів: індивідуально, парну, фронтальну, групову, самостійну роботу. Велике значення надаю підготовці до уроків у процесі якої діти займаються пошуковою діяльністю, читають чимало додаткового матеріалу, спілкуються між собою.

Але саме від майстерності учителя залежить формування ключових компетентностей школяра.

 

 

 

Список використаної літератури:

  1. Цвинда З. Формування самоосвітньої компетенції молодших школярів // Початкова освіта. -  2010. - №10
  2. Карпінська М. Школа успіху, школа радості // Початкова освіта. - 2015. - №3
  3. http://etwinning.com.ua/content/files/659841.pdf
  4. Концепція загальної середньої освіти (12-річна школа) // www.mon.gov.ua.
  5. Державна програма "Вчитель" // www.mon.gov.ua.
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Вересюк Ольга Ростиславівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
19 січня 2018
Переглядів
5136
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку