До розіграшу
залишилось:
21 день
Конкурс розробок «Вчительська десятка»
Розробки додавай – подарунки вигравай!

Історії кохання у творах зарубіжної літератури ( ХХ - ХХІ ст.)

Про матеріал

Урок - тренінг. Узагальнення і систематизація вивченого навчального матеріалу з теми « Література ХІХ - ХХ ст. »;

Перегляд файлу

Теребовлянський навчально – виховний комплекс

Тернопільської обласної ради

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку

Історії кохання у творах

зарубіжної літератури

 ( 11 клас)

 

 

 

 

 

 

                         Підготувала

                         Білінська О. В.

                                                                           вчитель зарубіжної літератури

 

 

 

2016

 

Тема: Історії кохання у творах зарубіжної літератури

Мета: узагальнити і систематизувати вивчений навчальний матеріал з теми « Література ХІХ - ХХ  ст. »; розвивати зв’язне мовлення учнів, логічне мислення, вміння систематизувати , порівнювати, узагальнювати вивчений матеріал; розвивати навички  роботи в  групах, творчі здібності та естетичний смак; вчити самостійно шукати й опрацьовувати додаткову літературу, джерела Інтернету, творчо підходити до виконання поставлених завдань; формувати і розвивати в учнів читацькі уміння та інтерес до читання; виховувати допитливих читачів.

 

Тип уроку: урок – узагальнення і систематизації знань ( тренінг)

 

Обладнання: презентація, аркуші паперу формату А4 для роботи в групах, маркери, клейка стрічка для кріплення презентованного матеріалу; портрети поетів та письменників, ватман, макет  « Дерево любові», макет « Острів кохання»,  вислови про кохання, колекція ляльок « Дами епохи ХІХ ст. », стікери, маркери, кольорові олівці, проектор, мультимедійна дошка

 

Перебіг уроку

І. Вступна частина

1. Мотивація навчальної діяльності

 - Слово вчителя ( звучить музика )

                        Серед безлічі думок, 
                        В океані суму й щастя, 
                        Через терни до зірок, 
                        Дивна стежка простяглася. 

                        Хтось її мина зумисно, 
                        Хтось на неї й не ступа, 
                       Комусь іти було вже пізно, 
                       На півдорозі хтось зверта. 

                       Але боятися не треба, 
                       Твій шлях підкажуть почуття, 
                       Й душа злітатиме до неба, 
                       Бо назад немає вороття. 

                       Про цю стежину чули всі, 
                       Вона - не зрада, не провалля. 
                       Хай знає кожен в майбутті, 
                       Що ім'я її - КОХАННЯ!!!

 

Любов… Кохання… Що це? Казка? Вигадка? Мрія? Чи все ж таки реальність?

Світ існує завдяки коханню. Саме це почуття спонукає до добрих справ, надихає поетів, змінює саму людину, робить її піднесеною, гарнішою, сильнішою, добрішою,робить людину людиною. Безсилими перед коханням стають ненависть, зло, хвороби.

Не існує на світі людини, яка б не мріяла кохати та бути коханою. Але не завжди у житті трапляється так як хочеться. І на життєвій стежині трапляються: страждання і насолода, радість і смуток, страх і сміливість, інколи гнів і ненависть. Так було в усі часи. В усіх країнах. Було є і буде.

 

2. Оголошення, теми , мети уроку.

C:\Users\Olya\Desktop\показовий урок\IMG_0709.JPG3.Вправа « Очікування» ( під музику)

« Дерево кохання» ( учні пишуть свої очікування від уроку на листочках)

4. Вправа « Знайомство»

Дати відповідь на запитання:

 З яким літературним героєм асоціюється мій друг …….

5. Знайомство з правилами тренінгу

Про диригента

Якось увечері зібралися разом музичні інструменти: скрипка, саксофон, труба, сопілка й контрабас. І виникла між ними суперечка -  хто краще за всіх грає. Кожний інструмент почав виводити свою мелодію, показувати свою майстерність. Але виходила не музика, а жахливі звуки. Що більше старався кожен з них. то не зрозумілішою й потворнішою виходила мелодія.

Але з’явилася людина й одним помахом руки зупинила ці звуки, сказавши: «Друзі, мелодія - це одне ціле. Нехай кожний прислухається до іншого, і ви побачите, що вийде.

Людина знову змахнула рукою, і спочатку несміливо. а потім усе краще залунала мелодія, у якій було чути смуток скрипки, ліричність саксофона, оптимізм труби, ніжність сопілки й величність контрабаса.

Інструменти грали, стежачи за помахами рук людини. А мелодія все звучала і звучала, поєднуючи виконавців і слухачів у єдине ціле.

Як важливо, щоб оркестром хтось диригував! Досягнення гармонії можливе лише тоді, коли всі об'єднані однією метою й спрямовані єдиною волею в єдиному пориві...

 

1. Цінувати час 

2. Говорити по черзі

3. Говорити коротко і не часто, по темі

4. Говорити тільки від свого імені 

5. Бути позитивними до себе та до інших (Бути  +) 

6. Правило додавання (Я + Ти + Ми)   

7. Правило поваги до своєї і протилежної статі ( + )

8. Правило піднятої руки

ІІ. Основна частина

  1. Слово вчителя.

В українській мові є два поняття: кохання і любов. Кожна група напише, як вони їх розуміють.

  1. C:\Users\Olya\Desktop\показовий урок\IMG_0714.JPGВправа « Асоціативний кущ». Створюємо квітку кохання

Отже, сьогодні ключовим словом у нас буде слово « КОХАННЯ».

Які асоціації виникають у вас, коли ви чуєте це слово?

  1. Літературні герої
  2. Кольори
  3. Слова – почуття

 

 

Скільки пелюсток, стільки бачень цього прекрасного почуття. Кожен із нас має свої уявлення і своє розуміння цього .

 

  1. Слово вчителя.

Кохання -  це світле, прекрасне почуття, яке послане людині вищими силами, як дорогоцінний дар, який вимагає особливої турботи і уваги. Література це та губка, яка вбирає почуття, властиві людині і відображає їх на папері. Тема кохання не є виняток.

 

  1. Вірші про кохання різними мовами світу.

( відеоролик)

 

  1. Слово вчителя.

Як бачимо, про любов написано багато і на різних мовах це звучить прекрасно. Про людські душі Платон писав, що Бог розкидав їх половинки по всьому світу і ці половинки шукають одна одну під чарівну мелодію, а тоді, коли вони зустрічаються навіть мелодія замовкає.

 

  1. C:\Users\Olya\Desktop\показовий урок\IMG_0723.JPGВправа « Пара закоханих». Робота в групах.

Потрібно з’єднати половинки серця.

Цих героїв ми поселимо на острові Кохання.

  1. Олексій і Анна
  2. Тетяна і Євгеній
  3. Майстер і Маргарита
  4. Ромео і Джульєта
  5. Орфей і Еврідіка
  6. Луїза і Жульєн

1. Мавка і Лукаш

2. Наталка і Петро

3. Соломія і Остап

4. Маруся і Василь

5. Наталка Сірко і Григорій Многогрішний

6. Сашко Діденко і Лорі

  1. Петрарка і Лаура
  2. Михайло Булгаков і Олена Шиловська
  3. Оноре де Бальзак і Евеліна Ганська
  4. Тарас Шевченко і Ганна Закревська
  5. Леся Українка і Сергій Мержинський
  6. C:\Users\Olya\Desktop\показовий урок\IMG_0724.JPGІван Франко і Ольга Раскевич

 

  1. Вправа « Віртуальний музей « Дами епохи ХІХ ст»»

Мода ХІХ ст.

 

  1. Вправа « Чотири пори року»
  • Уявна прогулянка ( релаксація під музику)

Закриваємо очі. Своїм промінням нас зігріває сонечко. Це літо. Чуємо веселий спів дівчат, тупіт коней, десь вдалині лунає музика. Прислухаємось. Це вальс, потім він змінюється мазуркою, далі кадриллю. Там ми бачимо жінку у малиновім береті. Далі переносимося у покої княгині. Вона «сидить неприбрана, сумна, листа задумано читає, і по лицю її стіка, гарячих тихих сліз ріка.»

Хто ця героїня?

Тетяна Ларіна

 

  • Проблемне запитання. Робота в групах.

«Займи позицію» Так – Ні – Не знаю

Чи правильно вчинив Є. Онєгін по відношенню до Тетяни?

 

  • Уявна прогулянка ( релаксація під музику)

Осінь. Ми ідемо Алеєю вірності. Тихо шелестить листя під ногами. Неподалік ми чуємо сміх і бачимо красиву молоду жінку, яка своїм турботливим поглядом споглядає за своїми синами. А біля входу бачимо нерішучого  юнака років вісімнадцяти, доволі тендітного, з неправильними, але тонкими рисами обличчя і каштановим волоссям ,ще майже хлопчика, дуже блідого й заплаканого..

Де це ми? Хто ці герої?

Стендаль « Червоне і чорне». Жульєн Сорель і Луїза де Реналь

  • C:\Users\Olya\Desktop\показовий урок\IMG_0733.JPGПроблемне запитання. Робота в групах.

Хто з героїв роману уміє кохати. Чому ви так думаєте?

 

  • Уявна прогулянка ( релаксація під музику)

Знову закриваємо очі. На дворі зима. Сніжинки падають нам на обличчя, сильний вітер. Чути шум і гуркіт потяга.

Уявляємо силует жінки. Вітер ніби чекає на героїню, радісно свистить і ніби хоче її підняти і віднести, але вона сильною рукою тримається за стовп і підтримуючи плаття, спускається на платформу і зникає за вагоном потяга.

Де це ми? Хто ці герої?

Л. Толстой « Анна Кареніна»

 

  • Проблемне запитання. Робота в групах.

Анна ніжна, любляча жінка з сумними очима. Все, що у неї було – це кохання. Але жити одним кохання неможливо. Усім потрібне спілкування з рідними, друзями, любов дітей, а поруч мають бути люди, які вміють слухати, співчувати, розділити навпіл сум і радість. А коли цього немає, то кохання перетворюється на біль. Анна своєю любов’ю хотіла охопити весь світ, а він її не прийняв.

                     « Ми так думаємо ( вважаємо)»

То хто ж винен у трагедії Анни і чому ви так думаєте ?

 

  • Уявна прогулянка ( релаксація під музику)

 

Закриваємо очі. Відчуваємо лагідний вітерець. Світить сонечко, яке своїми теплими промінчиками зігріває нас. Це весна. Неподалік чуємо шум води. Бачимо жінку. Вона іде, «тримаючи в руках огидні, тривожні квіти». Нас вражає не її надзвичайна врода,а ніким не бачена самотність в очах.

Відкриваємо очі. Де ми були? Хто ця прекрасна жінка?

Це Патріарші ставки. Маргарита ( Булгаков М. « Майстер  і Маргарита»).

 

Перегляд уривку з фільму « Зустріч Майстра і Маргарити».

 

Фанфік

Дощ. Рідкі краплини стукотять по підвіконню. Ти йдеш по вулиці, а дощ іде поряд з тобою. В твоїй душі пустота. Немає жодної думки... ти просто йдеш. Назустріч тобі йдуть тисячі людей. Всі вони - сірі, однакові. Але що це. Раптом ти бачиш його. Його одного. Всі інші в цей момент перестали для тебе існувати. Ти дивишся в його голубі очі. Вони дивляться на тебе. Він уже позаду. Ти все одно відчуваєш його погляд на собі. Обертаєшся. Він мовчки дивиться на тебе. Своїм теплим поглядом заповнює твою душевну пустоту. Емоції переповнюють тебе. Твої очі вже вологі і маленька сльозинка, що котиться по щоці, змішується із краплинами дощу.Ви йдете разом, не помічаючи нікого. Не можете надивитися один на одного. Ви майже нічого не говорите, але це й непотрібно вам. Ви тримаєтесь за руки і відчуваєте як б’ються ваші серця. ВИ обидвоє розумієте — це і є КОХАННЯ.

 

  • Проблемне запитання. Робота в групах.

Чи заслужила Маргарита щастя?

Так – Ні – Не знаю

 

  1. C:\Users\Olya\Desktop\показовий урок\IMG_0736.JPGВправа – розминка « Дощ  на Патріарших ставках»  ( під музику «Симфонія  дощу»)

Учасники стають у коло (по колу ланцюжком  передають рухи).

На Патріарших ставках піднявся вітер (ведучий тре долоні).

Починає накрапати дощ (клацання пальцями).

Дощ посилюється (почергове плескання долонями по плечах).

Починається справжня злива (плескання по стегнах).

А ось і град та  справжня буря (тупіт ногами).

Але що це? Буря стихає (плескання по стегнах).

Дощ стихає (плескання долонями по плечах).

 

 

 

  1. Вправа « Фортеця»

Листок аркуша поділений на 4 віконця. Це буде основа нашої фортеці,  а власне те, на чому будується життя наших героїв.

Анна Кареніна

Маргарита

Тетяна Ларіна

 

 

 

 

 

 

 

  1. Вправа « Сучасні поети про вічне кохання»

Про кого так можна сказати?

  1. Я вже не та,

Я вже тобі не вірю

Нема уже наївного дівча,

Яке колись вручало свої мрії

І дарувало вогник у очах.

Я вже не та

А знаєш, хто тут винен

Звичайно, що не ти ….

Це все життя.

Воно не визнає свої провини.

 

  1. Ангел мій, уся моя істота, весь я, серце моє так переповнене, що я повинен вам сказати... Я люблю вас.. Усі мої думки прагнуть до вас, моя кохана; то радісні, а потім смутні, вони волають до долі,  чи почує вона моління наші. Ах! Боже мій! Як же мені жити? Без вас! Я можу жити тільки біля вас - чи я зовсім не живу... Вам... вам... вам... життя моє, усе моє.

 

  1. Кохання несумісне зі страхом

Публій Сір

 

  1. Як легко образити людину! Взяв і кинув фразу гострішу перця ….

А потім може не хватити віку, щоби повернути ображене серце.

 

  1. Кохання приносить лише розчарування. Воно як наркотик. Спочатку ти щасливий, але потім починається ломка і ти просто вмираєш.

 

  1. Ви не зустрілись.
    Не відшукуйте причин!
    Ідіть із посмішкою
    Ввечері і зранку,
    Бо може та одна чи той один
    Якраз піднімуть очі і побачать,
    Що хтось усміхнено всім виглядом своїм
    Також шукає в буднях своє щастя,
    І що нарешті ви зустрілися із ним.

 

  1. Вправа « Бюро знахідок»

Знайти власника цих речей і пояснити, що це таке

  1. Лист
  2. Жовта мімоза
  3. Малиновий берет
  4. Гранатовий браслет
  5. Вексель
  6. Лялька
  7. Шапочка із літерою М
  8. Біблія
  9. Чорна сукня
  10. Обгорілий зошит
  11. Засушена троянда
  12. Пістолет

 

  1. Вправа «Лото « Острів кохання»

Якими квітами і деревами ми би могли засадити наш острів?

( використовуємо символіку квітів, дерев)

  1. Анна Кареніна, Луїза де Реналь, Татяна Ларіна
  2. Олексій Вронський, Жульєн Сорель, Євгеній Онєгін
  3. Анна Кареніна - Олексій Вронський, Луїза де Реналь - Жульєн Сорель, Татяна Ларіна - Євгеній Онєгін Євгеній Онєгін

 

  1. Вправа Вправа « Кольорова гамма» C:\Users\Olya\Desktop\показовий урок\IMG_0744.JPG

( Додаток  )

( прийом експресивної психотехніки. Моделюємо колограму)

Все життя нас супроводжує колір. Колір може багато що сказати , він наділений великою символічною силою. Навіть у сучасному світі, де забобони в значній мірі були втрачені у світлі наукового знання, багато кольорів зберегли свої давні значення.

Якими кольорами ви би зобразили героя? Чому?

 

  1. Вправа « Діаманта», « Штрихи», « Cенкан»

Скласти «Діаманту» , « Штрих», « Cенкан» до вибраного героя

Діаманта - вірш із семи рядків, перший і останній з яких – поняття з протилежним значенням. Цей вид вірша складається за наступною схемою:

Перший рядок. Перший герой твору – один іменник.

Другий рядок.Опис першого героя – два прикметники.

Третій рядок. Дії першого героя – три дієслова (дієприкметники, дієприслівники);

Четвертий рядок. Фраза, що єднає двох героїв твору, встановлює їх стосунки (4 слова, але не обов'язково) - будь-які частини мови.

П’ятий рядок. Дії другого героя – три дієслова (дієприкметники, дієприслівники);

Шостий рядок.Опис другого героя – два прикметники;

Сьомий рядок. Другий герой твору – один іменник (антипод першому героєві або його метаморфоза).

 

Штрихи – штрихи до правил, штрихи до думок, штрихи, що дозволяють перевірити словарний запас школярів, їх уміння бачити і застосовувати частини мови, складати тематичні складні (красиві!) речення.

1-й рядок. 1 іменник.

2-й рядок. 2 прикметники.

3-й рядок. 3 дієприкметники.

4-й рядок. 4 дієслова.

5-й рядок. 5 прислівників (чи дієприслівників)

6-й рядок. Складносурядне або складнопідрядне речення по темі.

 

Сенкан (синкан, синкант) — це вірш, що складається з п’яти рядків. Слово ”сенкан” походить від французького слова ”п’ять” і позначає вірш у п’ять рядків. Французькою це слово звучить як «cinquains», англійською – «cinquain», російською – «синквейн»..

1-й рядок. 1 іменник.

2-й рядок. 2 прикметники.

3-й рядок.  3 дієслова.

4-й рядок. фраза, що складається з чотирьох і більше слів і виражає ставлення до теми.

5-й рядок .1 слово (синонім до теми), в якому відбито суть або висновок.

 

  1. C:\Users\Olya\Desktop\показовий урок\IMG_0746.JPG Вправа « Глечик щастя»

Написати на листках, що потрібно героям для того, щоб стати щасливим?

  1. Вправа « Ми скульптори»

( перевірка випереджувального домашнього завдання )

Створити пам’ятник коханню

F:\показовий урок Білінська\IMG_0771.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\Olya\Desktop\показовий урок\IMG_0767.JPGІІІ. Заключна частина

  1. Рефлексія. Підведення підсумків. Очікування.

Подивіться як  в осінню пору ожило наше дерево. Адже серед усiх чудес свiту найбiльше чудо - це кохання. Якби запитали людину, чи згодна вона прожити життя, не пiзнавши цього почуття, я думаю, бажаючих би не було. I, навiть, якби запропонували вибрати щось одне серед таких цiнностей як грошi, влада, слава i кохання, то переважна бiльшiсть вибрала б останнє.

  1. Прощання .

Кажуть, є в народі істина свята:

Людина починається з добра!

Хтось заперечить, скаже,

що в усі часи Людина починалася з краси.

 

А, може, з чесності та людського тепла?

А, може, з ніжності, що серце окриля?

Є частка правди в кожнім вашім слові,

Та все ж Людина починається з любові.

 

Коли Любов живе в душі людини,

То негаразди враз стають малими,

По-іншому на небі сонце сяє,

C:\Users\Olya\Desktop\показовий урок\IMG_0766.JPGКоли душа по-справжньому кохає.

 

Лише Любов допомогає жити,

Підкорює серця, полонить час.

Я вам бажаю так життя прожити,

Щоб ви любили  і любили вас!

(І. Смовська)

 

 

 

Залишити відгук до розробки

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
4.5
Загальна:
4.4
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Циктор Олена Іванівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Іршак Лариса Степанівна
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
docx
До підручника
Зарубіжна література 9 клас (Міляновська Н.Р.)
Додано
25 грудня 2017
Переглядів
1423
Оцінка розробки
4.4 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку