Урок - тренінг. Узагальнення і систематизація вивченого навчального матеріалу з теми « Література ХІХ - ХХ ст. »;
Теребовлянський навчально – виховний комплекс
Тернопільської обласної ради
Конспект уроку
Історії кохання у творах
зарубіжної літератури
( 11 клас)
Підготувала
Білінська О. В.
вчитель зарубіжної літератури
2016
Тема: Історії кохання у творах зарубіжної літератури
Мета: узагальнити і систематизувати вивчений навчальний матеріал з теми « Література ХІХ - ХХ ст. »; розвивати зв’язне мовлення учнів, логічне мислення, вміння систематизувати , порівнювати, узагальнювати вивчений матеріал; розвивати навички роботи в групах, творчі здібності та естетичний смак; вчити самостійно шукати й опрацьовувати додаткову літературу, джерела Інтернету, творчо підходити до виконання поставлених завдань; формувати і розвивати в учнів читацькі уміння та інтерес до читання; виховувати допитливих читачів.
Тип уроку: урок – узагальнення і систематизації знань ( тренінг)
Обладнання: презентація, аркуші паперу формату А4 для роботи в групах, маркери, клейка стрічка для кріплення презентованного матеріалу; портрети поетів та письменників, ватман, макет « Дерево любові», макет « Острів кохання», вислови про кохання, колекція ляльок « Дами епохи ХІХ ст. », стікери, маркери, кольорові олівці, проектор, мультимедійна дошка
Перебіг уроку
І. Вступна частина
1. Мотивація навчальної діяльності
- Слово вчителя ( звучить музика )
Любов… Кохання… Що це? Казка? Вигадка? Мрія? Чи все ж таки реальність?
Світ існує завдяки коханню. Саме це почуття спонукає до добрих справ, надихає поетів, змінює саму людину, робить її піднесеною, гарнішою, сильнішою, добрішою,робить людину людиною. Безсилими перед коханням стають ненависть, зло, хвороби.
Не існує на світі людини, яка б не мріяла кохати та бути коханою. Але не завжди у житті трапляється так як хочеться. І на життєвій стежині трапляються: страждання і насолода, радість і смуток, страх і сміливість, інколи гнів і ненависть. Так було в усі часи. В усіх країнах. Було є і буде.
2. Оголошення, теми , мети уроку.
3.Вправа « Очікування» ( під музику)
« Дерево кохання» ( учні пишуть свої очікування від уроку на листочках)
4. Вправа « Знайомство»
Дати відповідь на запитання:
З яким літературним героєм асоціюється мій друг …….
5. Знайомство з правилами тренінгу
Про диригента
Якось увечері зібралися разом музичні інструменти: скрипка, саксофон, труба, сопілка й контрабас. І виникла між ними суперечка - хто краще за всіх грає. Кожний інструмент почав виводити свою мелодію, показувати свою майстерність. Але виходила не музика, а жахливі звуки. Що більше старався кожен з них. то не зрозумілішою й потворнішою виходила мелодія.
Але з’явилася людина й одним помахом руки зупинила ці звуки, сказавши: «Друзі, мелодія - це одне ціле. Нехай кожний прислухається до іншого, і ви побачите, що вийде.
Людина знову змахнула рукою, і спочатку несміливо. а потім усе краще залунала мелодія, у якій було чути смуток скрипки, ліричність саксофона, оптимізм труби, ніжність сопілки й величність контрабаса.
Інструменти грали, стежачи за помахами рук людини. А мелодія все звучала і звучала, поєднуючи виконавців і слухачів у єдине ціле.
Як важливо, щоб оркестром хтось диригував! Досягнення гармонії можливе лише тоді, коли всі об'єднані однією метою й спрямовані єдиною волею в єдиному пориві...
1. Цінувати час
2. Говорити по черзі
3. Говорити коротко і не часто, по темі
4. Говорити тільки від свого імені
5. Бути позитивними до себе та до інших (Бути +)
6. Правило додавання (Я + Ти + Ми)
7. Правило поваги до своєї і протилежної статі (♀ + ♂)
8. Правило піднятої руки
ІІ. Основна частина
В українській мові є два поняття: кохання і любов. Кожна група напише, як вони їх розуміють.
Отже, сьогодні ключовим словом у нас буде слово « КОХАННЯ».
Які асоціації виникають у вас, коли ви чуєте це слово?
Скільки пелюсток, стільки бачень цього прекрасного почуття. Кожен із нас має свої уявлення і своє розуміння цього .
Кохання - це світле, прекрасне почуття, яке послане людині вищими силами, як дорогоцінний дар, який вимагає особливої турботи і уваги. Література це та губка, яка вбирає почуття, властиві людині і відображає їх на папері. Тема кохання не є виняток.
( відеоролик)
Як бачимо, про любов написано багато і на різних мовах це звучить прекрасно. Про людські душі Платон писав, що Бог розкидав їх половинки по всьому світу і ці половинки шукають одна одну під чарівну мелодію, а тоді, коли вони зустрічаються навіть мелодія замовкає.
Потрібно з’єднати половинки серця.
Цих героїв ми поселимо на острові Кохання.
1. Мавка і Лукаш
2. Наталка і Петро
3. Соломія і Остап
4. Маруся і Василь
5. Наталка Сірко і Григорій Многогрішний
6. Сашко Діденко і Лорі
Мода ХІХ ст.
Закриваємо очі. Своїм промінням нас зігріває сонечко. Це літо. Чуємо веселий спів дівчат, тупіт коней, десь вдалині лунає музика. Прислухаємось. Це вальс, потім він змінюється мазуркою, далі кадриллю. Там ми бачимо жінку у малиновім береті. Далі переносимося у покої княгині. Вона «сидить неприбрана, сумна, листа задумано читає, і по лицю її стіка, гарячих тихих сліз ріка.»
Хто ця героїня?
Тетяна Ларіна
«Займи позицію» Так – Ні – Не знаю
Чи правильно вчинив Є. Онєгін по відношенню до Тетяни?
Осінь. Ми ідемо Алеєю вірності. Тихо шелестить листя під ногами. Неподалік ми чуємо сміх і бачимо красиву молоду жінку, яка своїм турботливим поглядом споглядає за своїми синами. А біля входу бачимо нерішучого юнака років вісімнадцяти, доволі тендітного, з неправильними, але тонкими рисами обличчя і каштановим волоссям ,ще майже хлопчика, дуже блідого й заплаканого..
Де це ми? Хто ці герої?
Стендаль « Червоне і чорне». Жульєн Сорель і Луїза де Реналь
Хто з героїв роману уміє кохати. Чому ви так думаєте?
Знову закриваємо очі. На дворі зима. Сніжинки падають нам на обличчя, сильний вітер. Чути шум і гуркіт потяга.
Уявляємо силует жінки. Вітер ніби чекає на героїню, радісно свистить і ніби хоче її підняти і віднести, але вона сильною рукою тримається за стовп і підтримуючи плаття, спускається на платформу і зникає за вагоном потяга.
Де це ми? Хто ці герої?
Л. Толстой « Анна Кареніна»
Анна ніжна, любляча жінка з сумними очима. Все, що у неї було – це кохання. Але жити одним кохання неможливо. Усім потрібне спілкування з рідними, друзями, любов дітей, а поруч мають бути люди, які вміють слухати, співчувати, розділити навпіл сум і радість. А коли цього немає, то кохання перетворюється на біль. Анна своєю любов’ю хотіла охопити весь світ, а він її не прийняв.
« Ми так думаємо ( вважаємо)»
То хто ж винен у трагедії Анни і чому ви так думаєте ?
Закриваємо очі. Відчуваємо лагідний вітерець. Світить сонечко, яке своїми теплими промінчиками зігріває нас. Це весна. Неподалік чуємо шум води. Бачимо жінку. Вона іде, «тримаючи в руках огидні, тривожні квіти». Нас вражає не її надзвичайна врода,а ніким не бачена самотність в очах.
Відкриваємо очі. Де ми були? Хто ця прекрасна жінка?
Це Патріарші ставки. Маргарита ( Булгаков М. « Майстер і Маргарита»).
Перегляд уривку з фільму « Зустріч Майстра і Маргарити».
Фанфік
Дощ. Рідкі краплини стукотять по підвіконню. Ти йдеш по вулиці, а дощ іде поряд з тобою. В твоїй душі пустота. Немає жодної думки... ти просто йдеш. Назустріч тобі йдуть тисячі людей. Всі вони - сірі, однакові. Але що це. Раптом ти бачиш його. Його одного. Всі інші в цей момент перестали для тебе існувати. Ти дивишся в його голубі очі. Вони дивляться на тебе. Він уже позаду. Ти все одно відчуваєш його погляд на собі. Обертаєшся. Він мовчки дивиться на тебе. Своїм теплим поглядом заповнює твою душевну пустоту. Емоції переповнюють тебе. Твої очі вже вологі і маленька сльозинка, що котиться по щоці, змішується із краплинами дощу.Ви йдете разом, не помічаючи нікого. Не можете надивитися один на одного. Ви майже нічого не говорите, але це й непотрібно вам. Ви тримаєтесь за руки і відчуваєте як б’ються ваші серця. ВИ обидвоє розумієте — це і є КОХАННЯ.
Чи заслужила Маргарита щастя?
Так – Ні – Не знаю
Учасники стають у коло (по колу ланцюжком передають рухи).
На Патріарших ставках піднявся вітер (ведучий тре долоні).
Починає накрапати дощ (клацання пальцями).
Дощ посилюється (почергове плескання долонями по плечах).
Починається справжня злива (плескання по стегнах).
А ось і град та справжня буря (тупіт ногами).
Але що це? Буря стихає (плескання по стегнах).
Дощ стихає (плескання долонями по плечах).
Листок аркуша поділений на 4 віконця. Це буде основа нашої фортеці, а власне те, на чому будується життя наших героїв.
Анна Кареніна
Маргарита
Тетяна Ларіна
|
|
|
|
Про кого так можна сказати?
Я вже тобі не вірю
Нема уже наївного дівча,
Яке колись вручало свої мрії
І дарувало вогник у очах.
Я вже не та
А знаєш, хто тут винен
Звичайно, що не ти ….
Це все життя.
Воно не визнає свої провини.
Публій Сір
А потім може не хватити віку, щоби повернути ображене серце.
Знайти власника цих речей і пояснити, що це таке
Якими квітами і деревами ми би могли засадити наш острів?
( використовуємо символіку квітів, дерев)
( Додаток )
( прийом експресивної психотехніки. Моделюємо колограму)
Все життя нас супроводжує колір. Колір може багато що сказати , він наділений великою символічною силою. Навіть у сучасному світі, де забобони в значній мірі були втрачені у світлі наукового знання, багато кольорів зберегли свої давні значення.
Якими кольорами ви би зобразили героя? Чому?
Скласти «Діаманту» , « Штрих», « Cенкан» до вибраного героя
Діаманта - вірш із семи рядків, перший і останній з яких – поняття з протилежним значенням. Цей вид вірша складається за наступною схемою:
Перший рядок. Перший герой твору – один іменник.
Другий рядок.Опис першого героя – два прикметники.
Третій рядок. Дії першого героя – три дієслова (дієприкметники, дієприслівники);
Четвертий рядок. Фраза, що єднає двох героїв твору, встановлює їх стосунки (4 слова, але не обов'язково) - будь-які частини мови.
П’ятий рядок. Дії другого героя – три дієслова (дієприкметники, дієприслівники);
Шостий рядок.Опис другого героя – два прикметники;
Сьомий рядок. Другий герой твору – один іменник (антипод першому героєві або його метаморфоза).
Штрихи – штрихи до правил, штрихи до думок, штрихи, що дозволяють перевірити словарний запас школярів, їх уміння бачити і застосовувати частини мови, складати тематичні складні (красиві!) речення.
1-й рядок. 1 іменник.
2-й рядок. 2 прикметники.
3-й рядок. 3 дієприкметники.
4-й рядок. 4 дієслова.
5-й рядок. 5 прислівників (чи дієприслівників)
6-й рядок. Складносурядне або складнопідрядне речення по темі.
Сенкан (синкан, синкант) — це вірш, що складається з п’яти рядків. Слово ”сенкан” походить від французького слова ”п’ять” і позначає вірш у п’ять рядків. Французькою це слово звучить як «cinquains», англійською – «cinquain», російською – «синквейн»..
1-й рядок. 1 іменник.
2-й рядок. 2 прикметники.
3-й рядок. 3 дієслова.
4-й рядок. фраза, що складається з чотирьох і більше слів і виражає ставлення до теми.
5-й рядок .1 слово (синонім до теми), в якому відбито суть або висновок.
Написати на листках, що потрібно героям для того, щоб стати щасливим?
( перевірка випереджувального домашнього завдання )
Створити пам’ятник коханню
ІІІ. Заключна частина
Подивіться як в осінню пору ожило наше дерево. Адже серед усiх чудес свiту найбiльше чудо - це кохання. Якби запитали людину, чи згодна вона прожити життя, не пiзнавши цього почуття, я думаю, бажаючих би не було. I, навiть, якби запропонували вибрати щось одне серед таких цiнностей як грошi, влада, слава i кохання, то переважна бiльшiсть вибрала б останнє.
Кажуть, є в народі істина свята:
Людина починається з добра!
Хтось заперечить, скаже,
що в усі часи Людина починалася з краси.
А, може, з чесності та людського тепла?
А, може, з ніжності, що серце окриля?
Є частка правди в кожнім вашім слові,
Та все ж Людина починається з любові.
Коли Любов живе в душі людини,
То негаразди враз стають малими,
По-іншому на небі сонце сяє,
Коли душа по-справжньому кохає.
Лише Любов допомогає жити,
Підкорює серця, полонить час.
Я вам бажаю так життя прожити,
Щоб ви любили і любили вас!
(І. Смовська)