Тема уроку: "Історична пісня".
Мета: ознайомити дітей з новим поняттям - історичною піснею, вивчити 1 куплет, виховувати інтерес до народної пісні, любов до народної музики.
Тема уроку: "Історична пісня".
Мета: ознайомити дітей з новим поняттям - історичною піснею, вивчити 1 куплет, виховувати інтерес до народної пісні, любов до народної музики.
Хід уроку: 1.Організаційний момент.
2.Музичне вітання.
3.Актуалізація опорних знань. Учитель. Діти, хочу вам нагадати, що протягом всього 1 семестру , ми з вами працюємо над темою "Музика мого народу ". А навіщо нам людям які живуть у 21 столітті вивчати та знати пісні, танці, обряди, традиції наших далеких предків, які жили сто, двісті, триста років тому? Діти відповідають. Так,дійсно, діти. Якщо ми живемо з вами на Україні то повинні з вами вивчати і українську мову, знати наші традиції, обряди, звичаї, музику, тому що саме з цього починається наша культура ,тому що це - наше обличчя, це те, що відрізняє один народ від іншого, те чим ми пишаємося. Давайте з вами пригадаємо, що нам вже відомо з цієї теми . А допоможе нам вправа "Одним словом ". Я кажу визначення або типу пісень, або музичного терміну, а ви відповідаєте одним словом.
Питання 1.Український народний інструментальний ансамбль з 3 музикантів називається ... Правильно,троїсті музики. Питання 2.Найдрівніший жанр пісенної творчості спокійного, ніжного, лагідного характеру , називається...Правильно, колискова пісня. Питання 3. Головна пісня країни це ... Гімн. Питання 4.Тип пісень, які пов'язані з порами року та певними обрядами називається .. Календарно - обрядові пісні . Питання 5.Тип пісень, в яких висміваються людські недоліки називаються ... Жартівливі пісні . Питання 6. Бандура, сопілка, цимбали - це народні інструменти якої країни ? України. Питання 7. Пісні , які виконували під час роботи на полі називають? Жниварськими.
4. Основна частина. А тепер ми можемо рухатися далі . Тема нашого сьогоднішнього уроку - історична пісня. Народна мудрість говорить : "Хто не пам'ятає свого минулого, той не заслуговує на майбутнє." Отак, будемо розмовляти про наше минуле, про історію нашої країни. В центрі нашого уроку - українська народна історична пісня "Ой на горі та й женці жнуть." За деякими джерелами цій пісні понад 400 років. Про що ж йдеться у цій пісні , хто її герої ми дізнаємось слухаючи пісню . Під час слухання звертаємо увагу на : 1) характер музики; 2)мелодію; 3)темп; 4)динаміку; 5)хто виконує пісню. Пісня звучить у виконанні хору ім.Верьовки. Аналіз пісні. Учитель. Який характер музики ? Діти відповідають : рішучий, бойовий, вольовий, бадьорий . Учитель . А який інший тип музики вам нагадує ця пісня? Правильно , марш . Ми знаємо , що марш - це музика сильних та сміливих людей . Мелодія рухається поступово чи є стрибки в мелодії ? Діти : стрибки. Учитель. Правильно і також ми чуємо опору на сильну долю . Діти : темп - помірний , динаміка - гучно та дуже гучно . Виконує - чоловічий хор . Учитель . Про кого ж співається в цій пісні ? Правильно про козаків , а козацтво є сторінкою нашої історії . Також згадуються прізвища козаків : Дорошенка , Сагайдачного. Одже , запам'ятайте діти! Пісні, в яких головними героями є історичні особи або безіменні герої , подвиги яких викарбувалися в народній пам'яті , називаються історичними . Українська народна пісня - марш "Ой на горі та й женці жнуть " є прикладом історичної пісні . Діти,а хто ж такі козаки, хто були Дорошенка з Сагайдачним , ви знаєте? Діти відповідають . А більше нам зможуть розповісти учні нашого класу , які підготувалися. 1 учень. Наприкінці 15 століття українські землі входили до складу Литовського князівства , яке анітрохи не клопоталося їхньою обороною від ворогів . А навіть навпаки - запобігало перед ними та задобрювало їх . Біда змусила людність цього краю взятися за зброю. Так , у степах біля Дніпра - Славути і виникли перші загони козаків для відсічі ворогові . 2 учень. Існує чимало версій походження слова " козак". Один із польських авторів говорить про якогось легендарного ватажка , що в давні часи успішно боровся з татарами ; звати його буцімто було Козак. Інший, теж польський учений, пояснював походження цього слова від слова "коза"; козаки, мовляв були прудкими і витривалими , як кози. Турецькою мовою слово "козак" означає "вільна людина", "шукач пригод". Згодом слово "козак" на Україні стало синонімом лицарської доблесті й високого благородства. 3 учень. Сміливі й волелюбні козаки стали гордістю України . Більшість їхнього часу минала в походах і боях. Тому воєнне мистецтво козаків завжди було на високому рівні. А ще вони були майстрами на дотепні вигадки. Скажімо, вони вміли перебувати по кілька годин під водою , дихаючи через очеретину. На березі річки міг стояти ворожий табір , а в річці сиділи чекаючи темряви , козаки. Наступала ніч, вони виходили з води й кидалися на ворога.
Учитель. А зараз ми дізнаємось більше про Петра Сагайдачного та Михайла Дорошенка - героїв пісні " Ой на горі та й женці жнуть". 4 учень. Михайло Дорошенко - гетьман Запорізького війська . Слово "гетьман" перекладається як "командувач військом". Він мав булаву - відзнаку та символ гетьманської влади. Михайло Дорошенко прагнув об'єднати всю Україну під своєю булавою. Брав участь в багатьох битвах та походах . 5 учень. Петро Сагайдачний найвідоміший та найславетніший гетьман війська Запорізького. Він перетворив Запорізьке військо на потужну військову силу, з якою мусили рахуватися усі сусіди. Він очолював морські походи , коли козацькі чайки з'являлися раптово у стін Стамбула (столиця Туреччини) та викликали справжній жах у ворога і що найважливіше, звільняли полонених,що томилися в тяжкій неволі . Учитель . Ось ми і дізналися більше про героїв нашої пісні ,а далі будемо її розучувати . Але спочатку - невелика фізкультхвилинка .
5. Фізкультхвилинка. "Марш". Крокуємо на місці , навшпиньках, на п'ятках.
6.Розспівка та розучування пісні . Д обре, трошечки перепочили , а зараз будемо співати . Вправа називається "Маленьке лоша " . Раніше в Україні говорили: "Без коня немає козака" . Але наше лоша ще маленьке, тому живе разом з матусею. Ця вправа - фонопедична , топто підготовча, вона стимулює м'язи, що беруть участь у звукоутворенні . Казка- вправа " Маленьке лоша ". Жило-було маленьке лоша . Воно дуже любило бігати. Ось так . Діти швидко клацають язиком на полуусмішці (високо). Лоша жило зі своєю матусею - доброю і красивою Конячкою . Ходила вона так . Діти повільно клацають язиком , витягнув губи (низько). Дуже часто Лоша любило бігати з мамою наввипередки . По черзі високо- низько, швидко- повільно клацати язиком. Одного разу подув сильний вітер. Активний довгий видих через рот. Лоша підійшло до своєї матусі і запитало : "Можно мені погуляти?" Клацати високо. Від нижнього звука "у" до верхнього "о" - "у -о"? Да куди же ти підешь?- відповіла мама, - на вулиці сильний вітер". Від верхнього "о" до нижнього "у" " о - у". Але лоша не послухалось та побігло. Клацати високо. Раптом воно побачило на галявині гарну квітку. "Ах, яка краса", - подумало лоша ,побігло до квітки і стало її нюхати. Вдих через ніс - легкий,безшумний, видих - через рот зі звуком "а". Тільки це була не квітка, а красивий метелик. Він спурхнув та полетів . А лоша поскакало далі . Клацати високо. Раптом лоша почуло дивний звук :"ш-ш-ш". "Підійду - ка я ближче", - вирішило лоша ,"клацати високо" Це була велика змія, яка повзла по дереву, вона дуже налякала Лоша. Звук "ш". Під час прогулянки Лоша чуло багато незвичних звуків . Ось пробіг їжачок . Звук "ф". Зацвірінькав коник . Звук "ц". Пролетів жук . Звук "ж" . За ним - комар . Звук "з". А вітер дув все сильніше та сильніше. Довгий видих. Лоша змерзло . Звук "брр". І побігло додому. Клацати високо. Назустріч до неї вийшла її добра матуся . Клацати низько повільно. Вона стала зігрівати Лоша . Безшумний видих на долоньки через відкритий рот .
Вправа "Життя квітки "
Розспівка "Дзвінко заспіваємо"
Розучування пісні. Звернути увагу на стрибки у мелодії, розспівування складів, чистоту інтонування.
7.Вправа-гра "Пограємо з ритмом." Вчитель пропонує дітям картки з різними варіантами ритму. По черзі показує їх, а діти виконують ритмічний рисунок. Таким чином складається ритмічний акомпанемент до пісні"Ой на горі тай женці жнуть". Виконуємо по черзі групами та всім класом.
8.Учитель. Діти , сьогодні ми з вами говорили про козаків. І те що пам'ять про них жива свідчить той факт, що існує багато інших творів мистецтва в яких розповідається про козацтво. Наприклад, в образотворчому мистецтві - всесвітньо відома картина російського художника українського походження Іллі Репина "Козаки пишуть письмо турецькому султану". В літературі - повість Миколи Гоголя "Тарас Бульба". У кіномистецтві художній фільм "Тарас Бульба " за мотивами цієї повісті. А для дітей в мультиплікації створено багато мультфільмів про козаків, наприклад "Як козаки в футбол грали" і тд. В багатьох творах мистецтва підкреслюються, що козаки були не тільки мужніми, рішучими людьми , але й мали добре почуття гумору, любили посміятися та пожартувати, були спритними та кмітливими. Про це нам зараз розкаже мультфільм "Коли козаки з турками воювали". А ще у мене до вас таке запитання, якщо би ви були режисерами мультфільму , то куди можна було би вставити нашу пісню - на початку, десь у середину, або у кінці мультфільму. Фільм озвучен суржиком, суржик це змішання мов (російської та української ).
9.Висновки.Ось такі вони були козаки . Наш урок закінчується , давайте підведемо підсумки . Допоможе нам наш останній слайд (квітка тегів)на якому ми бачимо ключові слова до нашого уроку,т.п. вони звучали на уроці багато разів та їх треба запам'ятати. Слухайте мої питання та давайте правильні відповіді . На екрані квітка тегів зі слів: історична пісня,козаки, Сагайдачний, Дорошенко, "Ой на горі та й женці жнуть". Вчитель задає запитання : 1. Яка була тема нашого уроку ? (Діти обирають відповідь). 2. Прикладом історичної пісні є пісня ... 3. Героями пісні "Ой на горі та й женці жнуть"є ...
СЬОГОДНІ ВСІ ОТРИМУЮТЬ НАЙВИЩІ БАЛИ. ДЯКУЮ ВСІМ . ДО ПОБАЧЕННЯ.