Розвинути та поглибити відчуття ритму; опрацювати пісню “О Україно” Я. Ярославенко; проілюструвати увертюру до опери “Тарас Бульба” і дати коротке пояснення змісту опери та музики увертюри; повторити вивчені пісні “Ой на горі та й женці жнуть” та “Гей. Там на горі, січ іде”. Працювати над формуванням морально-етичних якостей особистості в процесі сприймання музики. Виховувати почуття патріотизму і любові до Батьківщини.
Музика мого народу. Героїчна тема у професійній музиці.
Розвинути та поглибити відчуття ритму; опрацювати пісню “О Україно” Я. Ярославенко; проілюструвати увертюру до опери “Тарас Бульба” і дати коротке пояснення змісту опери та музики увертюри; повторити вивчені пісні “Ой на горі та й женці жнуть” та “Гей. Там на горі, січ іде”. Працювати над формуванням морально-етичних якостей особистості в процесі сприймання музики. Виховувати почуття патріотизму і любові до Батьківщини.
Інструмент, магнітофон, диск з ілюстраціями життя козаків, DVD, телевізор, портрет М.Лисенка, фонохрестоматія 4 клас, роздаткові таблиці «Виразні характеристики музики», картки для естафети, мікрофон .
- Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
Розспівування вправ на різні склади та співу закритим ротом. Для цього використовую уривки з мелодій вивчених пісень і вокальних вправ.
Для розвиту та поглиблення відчуття ритму із застосуванням восьмої паузи використовую пісню “О Україно”, фрагмент якої подано у посібнику, але ритмічними знаками. Це дасть можливість не тільки проілюструвати тривалість восьмої паузи та її виконання, але й розкрити її роль у музичних творах.
На попередньому уроці ми вже знайомились з восьмою паузою та її позначенням на письмі, навчались витримувати її під час виконання ритмічних вправ.
- На який рахунок ми витримуємо восьму паузу ? (На рахунок «раз».)
Після цього можна перейти до виконання пісні у повільному темпі.
Працюючи над кожним куплетом пісні “О Україно”, домагатися від учнів збереження вокально-ритмічного звучання та чистого інтонування. Аби зберегти стійкий ритм і бадьорість, потрібно приділити більше уваги чіткому витримуванню восьмої паузи та чіткій вимові складів тексту.
Після того, як будуть добре засвоєні ритм і мелодія, більше працюємо над різними аспектами хорового співу – інтонацією, загальним ансамблем, вимовою (артикуляцією); тоді й вивчення літературного тексту не стане самоціллю. Своїм акомпанементом не приглушую співу учнів, а лише допомагаю створювати вокально-інструментальний жанр.
6.Ритмічна гра «Естафета»
7. Слухання увертюри до опери Миколи Лисенка «Тарас Бульба».
В основу опери покладено однойменну повість Миколи Гоголя.
- Група істориків підготувала повідомлення про національно-визвольну війну українського народу під проводом Богдана Хмельницького (1648-1654 рр.).
- Повідомлення групи фольклористів про музичну культуру того часу.
Головні персонажі опери – полковник козацького війська Тарас Бульба, його сини Остап і Андрій, їхня мати, козаки ат ін. Демонструю репродукцію картини даної теми на DVD
Перед слуханням зупиняюся на художньо-виражальному значенні героїчної та ліричної тем увертюри, звертаю увагу дітей на тематичний розвиток мелодії, що поступово підводить до прекрасного маршового епізоду. Варто підкреслити безпосередню близькість музичних тем увертюри до народних пісень та особливу естетичну виразність використаної тут мелодії народної козацької пісні, яку слухали на минулому уроці “За світ встали козаченьки”.
8. Повторення вивчених пісень:
«Ой на горі та женці жнуть»;
«Ой, там на горі , Січ іде ».
9. Підсумок уроку. Гра «Мікрофон».
10. Домашнє завдання. Повторити пісні, які виконувались на уроці. Більше дізнатись про Запорозьку Січ.