«Історичні задачі при підготовці до ЗНО та ДПА з історії України. Особливості роботи»
Авторський колектив учителів мобільної фокус-групи «Підготовка до ДПА та ЗНО. Історія України» Зміївського району, Харківської області
-Марина Миколаївна Бабич, керівник групи, учитель історії та правознавства Зміївської ЗОШ І-ІІІ ст. № 2 ім. І.П.Волка;
-Галина В'ячеславівна Стрільчук, вчитель історії Зідьківської ЗОШ І-ІІІ ст. ім. Г.І.Ковтуна;
-Лідія Василівна Малюк, вчитель історії Зміївський ліцей № 1;
-Марина Леонідівна Співак, вчитель історії Слобожанська гімназія № 2;
-Людмила Миколаївна Рябуха, вчитель історії Лиманської ЗОШ І-ІІІ ст.;
-Константин Васильович Хомік, вчитель історії Борівської ЗОШ I-III ст.;
-Любов Вікторівна Басова, вчитель історії Бірківської ЗОШ І-ІІІ ст.
Програма зовнішнього незалежного оцінювання (ЗНО) з історії України передбачає перевірку сформованих в учнів знань та загально предметних історичних умінь. Передусім – це визначати хронологічні межі соціально-економічних і політичних подій, їхню послідовність та синхронність, вказувати історичні дати, періоди найважливіших подій і процесів, встановлювати хронологічну відповідність між явищами, процесами й подіями та періодами і епохами.
Для полегшення запам'ятовування дат, потрібно, щоб дата обов'язково співпадала з подією, щоб учні могли від чогось відштовхнутися. Для полегшення даної роботи можна застосовувати цікаві задачі з історії, які можна використовувати при вивченні предмету «Історія України».
«Історичні задачі при підготовці до ЗНО та ДПА з історії України. Особливості роботи»
Авторський колектив учителів мобільної фокус-групи «Підготовка до ДПА та ЗНО. Історія України» Зміївського району, Харківської області
Програма зовнішнього незалежного оцінювання (ЗНО) з історії України передбачає перевірку сформованих в учнів знань та загально предметних історичних умінь. Передусім – це визначати хронологічні межі соціально-економічних і політичних подій, їхню послідовність та синхронність, вказувати історичні дати, періоди найважливіших подій і процесів, встановлювати хронологічну відповідність між явищами, процесами й подіями та періодами і епохами.
Для полегшення запам’ятовування дат, потрібно, щоб дата обов’язково співпадала з подією, щоб учні могли від чогось відштовхнутися. Для полегшення даної роботи можна застосовувати цікаві задачі з історії, які можна використовувати при вивченні предмету «Історія України».
Незаперечним є те, що розв’язання історичних задач – один із засобів, що сприяють кращому засвоєнню матеріалу. За їх допомогою учні виразніше розуміють сутність історичних понять, подій. Історичні задачі активізують розумову діяльність учнів, розвивають увагу, спостережливість, пам'ять, мову, підвищують інтерес до матеріалу.
Використовуючи історичні задачі, учні відтворюють історичний і культурологічний фон епохи, зв’язки з конкретними практичними потребами певної епохи і країни, зв’язки з розвитком інших наук, зокрема, з гуманітарними науками, з економікою, із соціальною структурою суспільства, які мали і мають значний вплив на розвиток науки, мистецтва, духовного життя.
Отже, розв’язуючи історичні задачі, вони навчаються більш відповідально й ретельно думати й працювати, а це ніколи не зашкодить. Навпаки, досвід міркування стане у пригоді протягом подальшого життя. Працюючи над задачами, вони розвинуть навички критичного мислення.
Історичні задачі умовно можна розділити на такі види:
1. Раніше-пізніше. Задачі на визначення хронологічної послідовності подій.
2. На підрахунок. Скільки років минуло з початку чи кінця тієї чи іншої події.
3. Складні задачі. Ці задачі потребують знання певної кількості дат. Відповідь на задачу може також бути підказкою, якщо отриманий результат означений.
Історичні задачі
Відповідь: (988 +1240 )/2 +73=1187 р.
Примітка: 988 р. – хрещення Русі.
1240 – рік облоги Києва монголами.
1187 – рік першої згадки назви «Україна».
Відповідь: (1223+2-1015) :3=70 років.
Примітка: 1223 – битва на р. Калка
1015 – рік у якому Ярослав Мудрий посів київський престол.
3 – кількість доньок Ярослава Мудрого, які стали дружинами іноземних правителів
70 – тривалість життя Ярослава Мудрого
Відповідь: 1) (9+1+1+9+0+5)+7=32
2) 32 : 4=8 мов
Примітка: 9.01.1905 – початок першої революції в Росії.
4 – універсали ЦР
8 – мов знав Ярослав Осмомисл.
Відповідь: 1) 2+9+4=15+1+9+1+8=34
2) 34:2=17
3) 17+1900= 1917 р.
Примітка: 29.04.1918 – дата приходу до влади гетьмана Скоропадського
2 – «зимових походів» військ УНР
1917 – рік другої революції в Росії.
Відповідь: 1654 р.-1648 р.+1657 р.=1663 р.
Примітка: 1654 р.- дата проведення Переяславської ради;
1648 р.- дата початку Національно-визвольної війни українського
народу середини XVIIст.;
1657 р.- дата смерті Богдана Хмельницького;
1663 р.- дата проведення Чорної ради в Ніжині.
Відповідь: 1764 р.-1710 р.+1648 р.=1702 р.
1702 р.-дата початку повстання під проводом С. Палія.
Примітка: 1764 р.-дата ліквідації гетьманства;
1710 р.- дата прийняття Конституції П. Орлика;
1648 р.-дата початку Національно-визвольної війни українського
народу середини XVIIст.
Відповідь: 1994 р.+10 р.= 2004 р.
Примітка: 1994 р.- рік початку правління другого президента України;
2004 р. – початок помаранчевої революції.
Відповідь: 2017-2014= 3 р.
Примітка: 2017 р.- звільнення перших полонених з тимчасово окупованих територій Луганська та Донецька України;
2014 р. – рік початку правління останнього президента України.
Відповідь: (1978-1945)+1900=1933 р.
Примітка: 1978 р.- Конституція УРСР;
1945 р. – закінчення Другої світової війни;
1900 р. – РУП.
1933 р. – голодомор.