- ознайомити з основними віхами життєвого і творчого шляху драматурга, його зв'язком із театром «корифеїв», довести до відома учнів, як і коли в Україні виник цей театр; домогтися усвідомлення багатогранності літературної та театральної діяльності письменника; жанрової різноманітності його драматичних творів;
Іван Карпенко – Карий. Огляд життя і творчості. Театр “корифеїв”.
Мета:
Освітня - ознайомити з основними віхами життєвого і творчого шляху драматурга, його зв’язком із театром «корифеїв», довести до відома учнів, як і коли в Україні виник цей театр; домогтися усвідомлення багатогранності літературної та театральної діяльності письменника; жанрової різноманітності його драматичних творів;
Розвиваюча - розвивати культуру зв’язного мовлення, логічне мислення, увагу, пам’ять, спостережливість, уміння робити висновки, узагальнення; формувати кругозір, світогляд школярів;
Виховна - виховувати почуття пошани до письменницької та театральної діяльності митця, любові до рідного краю.
Обладнання: презентація «Театр корифеїв»,віртуальний ноутбук,дошка «падлет» .
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Форма проведення: урок створення сайту
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
ІІ.Актуалізація опорних знань учнів
Вступне слово вчителя
28 жовтня 1882 року на сцені міського театру в Єлисаветграді (нині Кіровоград) Марком Лукичем Кропивницьким була представлена п»єса «Наталка Полтавка» І. Котляревського за участю Марії Заньковецької в ролі Наталки. Так розпочалася історія українського професійного «театру корифеїв», якому судилося досягти класичних вершин акторської та режисерської майстерності й здобути світову славу.
ІІІ .Мотивація навчальної діяльності
Зображення на проекторній дошці
- Подивіться уважно на імена людей на дошці та їх портрети ,скажіть, хто вони.
- Їх усіх можна поєднати одним словом. Яким? (Театр)
- Як ви думаєте,яка буде тема,мета уроку? (Відповіді учнів)
Робота з епіграфом
Епіграфом до уроку нехай стануть слова Олександра Островського:
Національний театр є ознакою повноліття нації, так само як академія, університет, музеї. Мати свій рідний театр і пишатися ним хоче всякий народ, всяке плем'я, всяка мова, значна і незначна, самостійна і несамостійна.
О. Островський
- Але, перш ніж почати працювати і заглиблюватися у тему нашого уроку, хотіла б сказати наступне. Ми живемо у час інформаційних технологій, в якому не лише книга є єдиним джерелом отриманням інформації… Молоде покоління широко використовує для цього всесвітню мережу Інтернет.. Тому пропоную сьогодні провести наш урок у формі роботи над побудовою й наповненням сайту на задану тему .
Із технологічними особливостями адміністрування сайту ви глибше знайомитеся на уроках інформатики, а сьогодні ми спробуємо тематично наповнювати розділи сайту про театр та його корифеїв.
Як адміністраторам, або, як говорять, «адмінам» сайту вам потрібні відповідні пристрої, тому отримайте ваші «віртуальні ноутбуки, у яких ви будете працювати впродовж цього уроку . Для роботи над сайтом ми створили 3 комп’ютерні центри. Ваша робота на уроці буде оцінюватися фішками , ФІЛами, їх ви повинні вносити на сторінку «Опитування» віртуального ноутбука. У кінці уроку ви виведете середній бал за роботу на уроці і поставити у відповідну графу.
Оголошення теми та мети уроку, визначення цілей та завдань уроку
Тож, розгорніть ваші віртуальні ноутбуки, перший розділ сайту має назву «Головна», у ньому – тема сьогоднішнього уроку : Іван Карпенко –Карий. Огляд життя і творчості.Театр “корифеїв”.
Виходячи із теми, визначте, яких результатів, на вашу думку, ми повинні будемо досягти на кінець уроку, що повинні знати, уміти, цінувати (відповіді учнів)
Тож цілі і завдання окреслено – переходимо до роботи над створенням сайту.
Слово учителя
«Якби ми дожили до національного театру, то ми би стали нацією»,- ці слова належать німецькому письменнику Й.Ф. Шиллеру.
70-90 роки ХІХ ст. для духовного розвитку України виявилися надзвичайно складними. Протистояти жорстокому наступу урядових антиукраїнських тенденцій у цей час могла тільки творча інтелігенція.
- Згадайте, які ви знаєте горезвісні укази? ( Емський указ і Валуєвський циркуляр)
- Як ви думаєте, чому вони були видані? Який був час, які зміни відбулися в історії?
Після скасування кріпосного права відбулося різке розшарування селянства, яке було зайняте або виживанням, або каторжною працею. У місті розорені хлібороби поповнювали ряди пролетаріату, деградували морально. І змінити ситуацію на краще у той час могли тільки інтелігенти-патріоти.
Про національні інтереси дбали письменники, проте вони не могли охопити найширших верств населення. На часі стала поява національного театру, адже саме Україна відзначалася розмаїттям талантів співаків і акторів. Серед них були люди, яким притаманна висока національна свідомість. Театр «корифеїв», який постав на українських теренах вагомо, професійно й зримо, — це унікальне явище в історії світового сценічного мистецтва.
Перегляд презентації «Театр корифеїв»
Довідкове бюро від експертної пари (теорія літератури)
-У темі уроку ми з вами зустрілися із новим для нас поняттям – «театр корифеїв». Давайте дізнаємось із словника, що ж означає слово «корифей». А допоможе нам у цьому – пара експертів.
Корифей – у грецькій трагедії «корифеєм» називали керівника хору або заспівувача – ватажка митців. У сучасному розумінні слово «корифей» означає людину,найвидатнішу з перших діячів у якійсь галузі науки, мистецтва, літератури.
Сайт ноутбука( підсумки презентації-поповнення сайту відомостями про театр)
- На основі прочитаного матеріалу продовжіть речення:
1.Перший театр «корифеїв» створений …
2.До театру «корифеїв» входили І.Карпенко-Карий, … |
«Він був… великим драматургом, якому рівного не має наша література»,- говорив І.Франко.
Він високо оцінив діяльність письменника, назвавши його «одним із батьків новочасного українського театру».
І нашим проблемним питанням буде: чи справдилася оцінка Івана Франка?
Слово вчителя
Ім'я Івана Карпенка-Карого стоїть у першім ряду корифеїв українського театру XIX століття.
Наступна сторінка нашого сайту має назву «Про автора», і ,як ви вже здогадалися, говорити ми будемо про життєвий і творчий шлях Івана Карповича Карпенка-Карого( Тобілевича).
Випереджувальне завдання Ви отримали завдання: самостійно ознайомитися з життям і творчістю І.Карпенка-Карого. Зараз почуєте розповідь тільки про деякі епізоди біографії митця, таку собі «пунктирну біографію». Ваше завдання: визначити пропущені фрагменти біографії письменника, важливі для розуміння його творчості, і доповнити розповідь своїми виступами
1. Яким було дівоче прізвище матері? Хто викупив її з кріпацтва?
Садовська Євдокія Зіновіївна, викуплена своїм чоловіком.
2. Від кого перейняв любов до театру І.Тобілевич?
Від матері, яка дуже любила театр, знала напам`ять всю «Наталку Полтавку»
3.Де отримав початкову освіту драматург?
Початкову освіту отримав у дяка, продовжив освіту у Бобринецькій трикласній школі, закінчив із відзнакою. Далі вчитися не зміг, бо не було в батьків коштів.
4.Які службові посади займав у урядових установах?
Писар, канцелярист у міській управі та повітовому суді, столоначальником повітової,а потім міської поліції.
5.Яких корифеїв українського театру дала сім`я Тобілевичів?
Корифей – це видатна людина певної галузі. Діти Карпа Адамовича і Євдокії Зіновіївни: Іван, Микола, Панас, Марія Тобілевич-Заньковецька – стали відомими акторами та драматургами.
6.Разом з яким драматургом І.Тобілевич організував театральний гурток у Єлисаветграді?
Марком Кропивницьким
7.Звідки І.Тобілевич узяв свій псевдонім – Карпенко-Карий?
Улюбленою п`єсою драматурга була п`єса Т.Шевченка «Назар Стодоля». Одного з героїв звали Гнатом Карим. А Карпенко, бо батько його був Карпом.
8.Скільки років Іван Карпович перебував під наглядом поліції?
Три роки перебував у вигнанні, у Новочеркаську на Дону, де він працював ковалем, палітурником. Ще два роки прожив під наглядом на хуторі Надія, біля Єлисаветграда.
9.Які твори І.Карпенка-Карого ви знаєте?
«Сто тисяч», «Хазяїн», «Бондарівна», «Наймичка», «Сава Чалий», «Суєта», «Житейське море». У багатьох із них сам драматург зіграв головні ролі на високому рівні.
10. Коли помер і де похований І.Карпенко-Карий?
Помер І.Карпенко-Карий 15 вересня 1907 року. Похований у с.Карлюжини на Херсонщині.
Поповнення сайту « Про автора»
«Гра чисел»
Робота в малих групах
І група. Скласти «доміно» до життєвого і творчого шляху І. К. Карпенка-Карого
(І. К. Карпенко-Карий → драматург → артист → режисер → вихователь артистичної молоді → канцелярист → основоположник українського реалістичного театру → громадський діяч → …)
ІІ група. Складання синквейна
Драматург.
Талановитий, непокірний.
Трудиться, старається, не боїться.
Творчий полон – краса душі.
Карпенко-Карий.
ІІІ-ІV група. Методичний прийом «Лото»(підтвердити або спростувати оцінку видатних діячів української та зарубіжної культури про І.Карпенка-Карого з точки зору сучасного читача)
Вислови видатних діячів української та зарубіжної культури.
«Він був… великим драматургом, якому рівного не має наша література»
«Він був одним із батьків новочасного українського театру, визначним артистом та при тім великим драматургом ...» (Іван Франко);
«Такі українські актори, як Кропивницький, Заньковецька, Саксаганський, Садовський — блискуча плеяда майстрів української сцени, увійшли золотими літерами на скрижалі історії світового мистецтва...» (Костянтин Станіславський).
І. Карпенко-Карий -«один із батьків новочасного українського театру» (І.Франко)
Домашнє завдання
До речі, розгорніть останню сторінку віртуального ноутбука під назвою «Домашня сторінка», я пропоную вам вдома висловити свою точку зору стосовно слів Іван Франка. Чому він назвав І. Карпенка-Карого «одним із батьків новочасного українського театру»?
Під час виконання завдання слід дотримуватися вимог до написання твору-мініатюри.
Технологія «Мікрофон»
- Чому страшні життєві випробування не зламали Івана Карповича?
Рефлексія уроку
Виберіть правильну відповідь:
1.Слово «корифей» означає
а) найкращий;
б) перший, заспівувач;
в) найактивніший;
г) винятковий.
2.Рідною сестрою Карпенка-Карого була акторка театру «корифеїв»
а)Соломія Крушельницька;
б) Марія Заньковецька;
в)Марія Садовська -Барілотті;
г) Ганна Затиркевич-Карпинська.
3.Іван Карпенко-Карий придбав собі псевдонім на честь
а) драматичного персонажа;
б) діда;
в) батька;
г) брата.
4.Надія Тарковська та Іван Тобілевич зіграли ролі
а) Марисі і Миколи у п’єсі «Мартин Боруля»;
б) Наталки і Петра у драмі Котляревського «Наталка Полтавка»;
в) Проні й Голохвастова у драмі М. Старицького «За двома зайцями»;
г) Галі й Назара у драмі Т. Шевченка «Назар Стодоля».
5.Найвище творчість письменника оцінив
а) Іван Нечуй-Левицький;
б)Панас Мирний;
в) Іван Франко;
г) Михайло Старицький
6.Виберіть дві чи більше правильних відповіді
Братами Карпенка-Карого серед корифеїв були:
а) Панас Саксаганський;
б) Михайло Старицький;
в) Марко Кропивницький;
г) Микола Лисенко;
д)Петро Ніщинський;
е) Микола Садовський.
7.Серед перелічених творів перу Карпенка –Карого належать:
а) «Наталка Полтавка»;
б) «Сто тисяч»;
в) «Мартин Боруля»;
г)»Назар Стодоля»;
ґ) «Сава Чалий»;
д) «Хазяїн».
8.Комедіями є такі п’єси Карпенка-Карого:
а) «Безталанна».
б) «Наймичка»;
в) «Суєта»;
г) «Хазяїн»;
ґ) «Мартин Боруля»;
д) «Сто тисяч»;
V. Підведення підсумків уроку і оцінювання роботи учнів.
- Чи справдилися ваші очікування від уроку?
Д/з
Прочитати п`єсу Карпенка-Карого «Сто тисяч».
http://blogvilolohhahula.blogspot.com/p/blog-page_21.html