Словосполучення й речення. Головні члени речення. Просте речення

Про матеріал
Запропонований матеріал допоможе опрацювати синтаксичні одиниці від найменшої - (слова) до найбільшої (тексту), дати можливість шестикласникам згадати забуте, визначити прогалини у знаннях учнів для проведення цілеспрямованої їх підготовки з даної теми до написання самостійної роботи;підтримувати учнівську допитливість в ознайомленні із кращими гранями історії українського народу;утверджувати в учнів патріотичний дух гордості за свій народ, зміцнювати національну свідомість
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Сьоме вересня Класна робота

Номер слайду 2

Словосполучення й речення. Головні члени речення. Просте речення

Номер слайду 3

«Мозковий штурм»Назвіть одним словом персонажів, про яких йдеться мова Вони оповиті славою та легендами, бо вміли робити незбагненні речі…Без допомоги рук їли вареники зі сметаною, як знаменитий Пацюк у фільмі «Вечори на хуторі біля Диканьки». Їх таємниці залишаються недослідженими, достовірних джерел про них дуже мало.

Номер слайду 4

Завіса трохи підіймається завдяки гопаку. Цей запальний танець заворожує глядачів різних країн. Та небагатьом відомо, що його карколомні елементи – відлуння давнього бойового мистецтва, демонстрація надзвичайних можливостей, які передавалися із покоління в покоління. Так хто такі козаки-характерники?

Номер слайду 5

Прийом «Кластер»(Ґронування)Складіть ґроно «Характерники»

Номер слайду 6

Сьогодні ми спробуємо відкрити завісу таємничості цих українських богатирів. Нам доведеться відправитись у незвичайну екскурсію – екскурсію у минуле. Це буде віртуальна туристична подорож через Дніпровські пороги. Щоб подолати усі 9 порогів Дніпра, ви маєте згадати такі мовні категорії із розділу «Синтаксис», як слово, словосполучення, речення, текст.

Номер слайду 7

Перед спуском човна на воду звернімося до найменшої синтаксичної одиниці, через яку розглянемо технічні моменти подорожі. Що є найменшою синтаксичною одиницею? слово

Номер слайду 8

Запишіть географічні назви, поясніть роль слова на карті. Робота із словниковою статтею: прочитайте, усно поясніть значення виділених слів, їх синтаксичну роль у реченні. Річкові́ поро́ги — мілководні кам'янисті ділянки річищ, що характеризуються перепадом висот і значною швидкістю течії. Утворюються в місцях перетину річкою тривких до розмиву порід, нагромадження валунів, продуктів гірських обвалів тощо. 

Номер слайду 9

Технічну підготовку ми пройшли. Сідаємо на наш човен - чайку. Що вам відомо про цей човен?

Номер слайду 10

Чайка — безпалубний плоскодонний човен запорізьких козаків XVI—XVII ст. Обов’язкова умова нашої подорожі: записувати у свої зошити все, що ми будемо опрацьовувати. Ця інформація буде підтвердженням того, що ви були учасником походу.

Номер слайду 11

На нашому шляху перший, найвідоміший поріг – Кодацький. Які ж випробовування він нам приготував?

Номер слайду 12

Кодацька фортеця

Номер слайду 13

Головні члени речення Пригадай!

Номер слайду 14

Підмет і присудок головна дійова особа (предмет) в реченні. Питання: хто? що?головний член двоскладного речення, який означає дію, стан або ознаку предмета, названого підметом. Питання: що робить підмет? яким він є?Пригадай!

Номер слайду 15

Найпопулярніша версія слова «характерники» – співставлення зі словом «характер». Людина, яка мала велику силу волі, незламну вдачу, викликала повагу оточуючих, сприймалась як особлива. Якщо вона ще й була грамотною (історики стверджують, що деякі козаки Запорозької Січі знали до дванадцяти мов), просте населення казало, що це чаклун, «галдовник». Прикладом є одна з легенд про писаря Поповича: «знав він все наперед (передбачував майбутнє), бо читав це в книжці, яку носив із собою». Відшукайте та запишіть головні члени речення.

Номер слайду 16

Кодацький поріг ми оминули. Наступний на нашому шляху – Сурський поріг.

Номер слайду 17

ЗАЛЕЖНОГОСЛОВОСПОЛУЧЕННЯ утворюється поєднанням двох або більше повнозначних слів. ГОЛОВНОГООсінній ліс. Який ?Який ?Як ?Писати каліграфічно. Як ??Пригадай!

Номер слайду 18

Не є словосполученнями: сполучення підмета і присудка;фразеологізми; форми ступенів порівняння прикметників і прислівників;  форми майбутнього часу і наказового способу дієслів; сполучення повнозначних слів із службовими. Пригадай!

Номер слайду 19

На думку відомих істориків Яворницького та Куліша, козаки-характерники могли робити наступні речі: ухилятися від куль та брати розпечені ядра голими руками; перекидатися на вовків; наводити ману та сон на людей; бачити на велику відстань навколо себе; провіщати майбутнє; бути довго під водою і виходити з неї сухими; без ключів відкривати замки. Назвіть сполучення слів, що не є словосполученнями

Номер слайду 20

Сурський поріг, залишився позаду. Тепер перед нашими очима в усій своїй небезпечній красі постає Лоханський поріг. Чим він нас буде лякати?

Номер слайду 21

Ще одна з найцікавіших здібностей, якою володіли козаки-характерники – обертання на вовків. Про цю властивість найпершими є згадки у Геродота. У книзі «Мельпомена» він описує скіфські племена, серед яких були нерви – вовкулаки. Випишіть із запропонованого тексту словосполучення, визначте головне і залежне слово.

Номер слайду 22

Номер слайду 23

Цей поріг ми оминули і йдемо назустріч Дзвонецькому порогу.

Номер слайду 24

Характерник народжувався один на сотню, а може й на тисячі майбутніх воїнів. Він чув степ і в ньому коней за два дні до їх приходу, він чув ворогів і відгадував їхні плани, він чув річку, кожну травинку в степу. Ця людина могла бачити й чути те, чого не бачили й не чули інші. Це був не тільки маг від природи, а навіть трошки вище, — людина, яка з’єднувалася з природою. Керований він був матінкою-Землею, тією, де народився. Запорозькі козаки-характерники володіли не тільки військовою магією, вона була присутня у них в приготуванні страв, у лікуванні хвороб і загоюванні ран. Визначте головні члени речення

Номер слайду 25

На цьому порозі доведеться чайку обносити сушею. Наскільки складним виявиться Ненаситецький поріг?

Номер слайду 26

означення який?чий?котрий?ознакупредметаприкметником,займенником, рідше -іменником. Пригадай!

Номер слайду 27

Також козаки-характерники вміли наводити на людей ману. Коли під Хортицею зустрілося військо російського царя з турками, явився один запорожець. Він спіймав голими руками ядро і зробив так, що вороги самі перебили один одного. Інше оповідання каже, що коли запорожців заскочили у полі поляки і поскакали, щоб порубати їх, то побачили тільки дубовий гайок. Відшукайте означення

Номер слайду 28

І цей поріг ми оминули і йдемо назустріч Вовнизькому порогу.

Номер слайду 29

Означає предмет, на який спрямована дія (процес чи стан) або відповідно до якого ця дія (процес чи стан) відбувається. Виражається іменником,займенникомабо іншими частинамимови, ужитимив ролі іменника. Додаток. Пов'язується з підметом, присудком або іншим другорядним членом речення (додатком чи означенням)Відповідає на питання непрямих відмінків. Пригадай!

Номер слайду 30

Обставина – другорядний член речення, що характеризує дію з точки зору її місця, часу, причини, мети, способу або ступеня і відповідає на питання як? куди? звідки? коли? чому? з якою метою? якою мірою? де? Обставина виражається прислівниками, сполученням іменника у непрямому відмінку з прийменником, інфінітивами, фразеологізмами. Підкреслюється рискою – крапкою. Обставини можуть мати при собі залежні (пояснювальні) слова, тобто бути поширеними: Стоїть (як?) по пояс в Україні ромашка в білому вінку. Пригадай!

Номер слайду 31

Церква прискіпливо ставилася до «заморочників», забороняла ховати їх за християнським звичаєм, бо «в них біс вселився». У 1936 році розкопали могилу з рештками чоловіка в червоних шароварах і свитці. Лежав він обличчям донизу – «щоб сонця не побачив і не відродився посмертно». Труна не мала жодного цвяха. Знищити галдовника можна було лише срібною кулею. Така доля спіткала Івана Золотаренка. В «Історії русів» розказується, що вбив його у місті Старий Бихов католицький органіст. Куля всередині містила дорогоцінний метал, зробили її з церковної чаші. Відшукайте обставини та додатки

Номер слайду 32

Ми здійснили туристичну подорож на козацькій чайці, успішно переправившись через усі Дніпровські пороги, які нині, у переважній більшості, сховані під водами ревучого, внаслідок людської діяльності під час побудови Дніпрогесу. Від Кодацької фртеці ми допливли до Хортицької Січі. Далі за маршрутом - Томаківська, Микитинська, Нова, Чортомлицька, Базавлуцька січі. Ми всі їх відвідаємо, познайомимося із козацькими звитягами, що пов᾿язані із кожною з них, але це вже інші захоплюючі пригоди.

Номер слайду 33

Мало про кого ще за життя ходили легенди, складалися думи й пісні. Сірко ж якраз був одним з таких героїв. У народі казали, що  Іван Сірко - великий характерник. Його прізвище походить від «сірий», має вовчу етимологію. Козацького ватажка добре знали і в Криму, і в Туреччині, і в Європі. Так, наприклад, у 1645 році він отримав запрошення з Франції служити в її військах під час війни з Іспанією. Москалі кликали Івана «Серком» і «Сереком», німці - «Цирком».

Номер слайду 34

Ім'я Сірка стало справжнім пострахом для турецько-татарських загарбників. Бусурмани його називали «урус-шайтаном» (руським чортом) і були свято переконані, що йому допомагає нечиста сила, а татарки ім'ям Сірка лякали дітей, коли ті не слухались.

Номер слайду 35

Це цікаво ! Про народження Сірка існує легенда, яка свідчить, що він з'явився на світ із зубами. «Тільки-но повитуха піднесла його до столу, він одразу ж ухопив звідти пиріг із начинкою і з'їв його. Це нібито було знамення, що йому судилося увесь свій вік гризти ворогів». З історії відомо, що Сірко мав зріст трохи вище середнього (174—17 см), правильні риси обличчя, а на нижній губі з правого боку в нього була вроджена родима пляма, котру сучасники вважали «Божим знаком».

Номер слайду 36

Ваше враження від подорожі. Чи допомогла вона вам у здобутті мовної грамотності?Чи змінилося ваше ставлення до козацької доби? Яким чином?

Номер слайду 37

Прийом «Кластер»(Ґронування)Складіть ґроно «Характерники»

Номер слайду 38

Домашнє завдання Зробіть синтаксичний розбір запропонованих речень. Бойовий вишкіл козаків дійшов до наших днів у вигляді бойових танців – гопака, метелиці, козачка. Порівнюючи багатство рухів китайської системи ушу з гопаком, Лебедєв дійшов висновку, що для того, щоб виконати гопак, потрібно «багато ще дечого, що виходить за рамки китайської гімнастики».  

Номер слайду 39

Ратушна Наталія Миколаївна - вчитель української мови та літератури Лукашівського навчально-виховного комплексу «Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів» Чорнобаївської селищної ради Черкаської областіАвтор ресурсу

Номер слайду 40

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ Інтернет-ресурсів:- http://pidruchniki.com- https://uk.wikipedia.org- http://studopedia.orghttp://www.panoramio.comhttps://myukraine.org.ua/kozaky-kharakternyky/https://vseosvita.ua/library/slovo-slovospolucenna-recenna-tekst-ta-jogo-funkcii-66249.html

pptx
Додав(-ла)
Ратушна Наташа
Додано
6 вересня 2021
Переглядів
1417
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку