Тема Іван Нечуй-Левицький «Кайдашева сім’я». Деградація образу Омелька Кайдаша через призму соціальних негараздів
Мета:
Тип уроку: урок застосування знань, умінь і навичок.
Форма проведення: урок дослідження.
Міжпредметні зв’язки: біологія, основи здоров’я.
Унаочнення: підручник, кольорові картки із завданням, рефлексивна мішень (на початку уроку роздати кожному учню).
Обладнання: комп’ютер, мультимедійний проектор.
Домашнє випереджальне завдання: підготувати повідомлення про алкоголь (експерти-історики та експерти-медики)
ХІД УРОКУ
І ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Емоційне налаштування на урок
Після кожної репліки учні, які вважають, що фраза стосується їх, підводяться.
ІІ АКТУАЛІЗАЦІЯ СУБ’ЄКТНОГО ДОСВІДУ ТА ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1.Перевірка домашнього завдання
2. Літературна вікторина «Фоторобот»
- Прочитайте визначення образу та вкажіть, про кого йде мова.
1. «Широке лице було сухорляве й бліде, наче в ченця. На сухому високому лобі набігали густі дрібні зморшки. Кучеряве посічене волосся стирчало на голові, як пух, і блищало сивиною». (Омелько Кайдаш)
2. «Вона була вже не молода, але й не стара, висока, рівна, з довгастим лицем, з сірими очима, з тонкими губами та блідим лицем. Пишала губи. Осміхалася, сипала облесливими словами, наче дрібним горохом».(Маруся Кайдашиха)
3. «Молоде довгасте лице було рум’яне. Веселі сині, як небо, очі світились привітно і ласкаво. Тонкі брови, русяві дрібні кучері на голові, тонкий ніс, рум’яні губи – все дихало молодою парубочою красою. Він був схожий з виду на матір». (Лаврін)
4. «Був широкий у плечах, з батьківськими карими гострими очима, з блідуватим лицем. Тонкі пружки його блідого лиця з тонкими губами мали в собі щось неласкаве». (Карпо)
5. «Висока на зріст, рівна станом, але не дуже тонка, з кремезними ногами, з руками, покакочуваними по лікоть, з чорними косами, вона ніби була намальована на білій стіні. Загоріле рум’яне лице ще виразніше малювалось з чорними тонкими бровами, з темними блискучими, як терен, облитий дощем, очима». (Мотря)
6. «Дівчина була невелика на зріст, але рівна, як струна, гнучка, як тополя, гарна, як червона калина, довгобраза, повновида, з тонким носиком. Щоки червоніли, як червонобокі яблучка, губи були повні та червоні, як калина. На чистому лобі були ніби намальовані веселі чорні брови, густі-прегусті, як шовк». (Мелашка)
7. «Сидів в повітці на ослоні й майстрував… У білій сорочці з широкими рукавами. З-під рукавів було видно здорові загорілі жилаві руки. Широке лице було сухорляве й бліде, наче лице в ченця». (Омелько Кайдаш)
8. «Розмазала кров по всьому виду, замазала в кров пазуху, повисмикувала з-під очіпка волосся та й побігла до священика, а потім у волость». (Кайдашиха)
9. «Вона була в одній сорочці і вузькій запасці. Хазяйновита, але скупа, вона втинала одежу, як тільки можна було обтяти. Вузька запаска влипла кругом її стану. У великій, як макітра, хустці на голові вона була схжа на довгу швайку з здоровою булавою» (Мотря)
10. «Висока та суха, неначе циганська голка, в запасці, в рясній білій, як сніг сорочці, в здоровій хустці на голові. Сліпе око біліло ніби наскрізь, як вушко в голці». (Кайдашиха)
11. «Вона розцвіла і стала повніша на виду. Її очі, її тонкі брови блищали на сонці, а лице горіло рум’янцем. Вона сяяла, як кущ калини, посаджений серед двору». (Мелашка).
ІІІ МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
ІV. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Спираючись на текст, складіть інформативне гроно до образу Омелька Кайдаша. Яким його зобразив автор?
Омелько Кайдаш:
Клас об’єднується у 2 групи методом жеребкування через кольорові картки. Кожна група отримує завдання.
Завдання для І групи. Знайдіть у тексті позитивні риси Омелька Кайдаша.
Завдання для ІІ групи. Знайдіть у тексті негативні риси Омелька Кайдаша.
Матеріал для вчителя
І. В образі Кайдаша знаходимо позитивні риси. Це, насамперед, працьовитість. Позитивним є його прагнення припинити сутички в хаті, бажання зберегти цілісність родини. Сини Кайдаша, Карпо й Лаврін, успадкували від батька працьовитість, турботу про свою родину, інтереси дрібного власника.
ІІ. Старий Кайдаш – п’яниця. Серед ряду причин були соціальні умови, які вплинули на його деградацію. Він усе частіше топив горе в горілці. Надмірне пияцтво призвело його до загибелі – і саме у воді, якої все життя боявся.
V. ЗАСТОСУВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Слово вчителя
- Як бачимо, крок за кроком минає сумне, безрадісне життя затурканого селянина, недолі якого І.Нечуй-Левицький співчуває. Іноді він, правда, насміхається з нерозсудливих вчинків свого героя, з його сімейної «війни», але крізь цей гіркий сміх проглядає сум. Тому, мабуть, Омелько й стає на слизький шлях – п’яництво. На жаль, ця проблема торкнулася не лише родини Кайдашів: від цього потерпало дрібновласницьке село в другій половині ХІХ століття.
2. Асоціативний кущ
- Створіть асоціативний кущ до слова «алкоголізм»
3. Рольова гра «Я-дослідник»
Експерт-історик
Чистий спирт почали добувати у VI-VII столітті в арабських країнах, а потім у ХІ столітті в Італії. Першу пляшку горілки виготовив араб Рагез у 860 році. Перегонка вина з метою одержати спирт різко посилила пияцтво. З ХІІІ – ХІV століття спиртні напої поширювалися у світі, стали доступними, широко вживаними. Відомий мандрівник Миклухо-Маклай спостерігва за папуасами Нової Гвінеї, які ще не вміли добувати вогонь, але вже володіли прийомами приготування хмільних напоїв.
Уперше термін «алкоголь» був застосований у 1849 році шведським лікарем М.Гуссом для означення сукупності всіх змін, що відбуваються в організмі людини під впливом уживання спиртних напоїв.
Експерт-історик
4.Мозковий штурм
- Знаючи про шкідливий вплив алкоголю, назвіть причини, які спонукають підлітка зробити перший крок до вживання алкоголю.
5. Метод «Передбачення»
- Уявіть, що Омелько Кайдаш вів здоровий спосіб життя. Передбачте кінцівку твору в такому випадку. Чи зміг би Кайдаш усунути чвари та сварки в родині, якби не пив і залишився живим?
6. Займи позицію
- Об’єднайтеся у групи. Організуйте обговорення з поданих нижче питань, продемонструйте різні думки з теми, обгрунтуйте свою позицію.
I група
II група
III група
I V. група
VI. РЕФЛЕКСІЙНО-ОЦІНЮВАЛЬНИЙ ЕТАП
Кожному з учнів на початку уроку роздаю зображення з мішенню. У кожному з них – питання-параметри рефлексії діяльності: оцінка змісту, оцінка форм і методів проведення уроку, оцінка діяльності педагога, оцінка своєї діяльності. Учасник ставить мітки в сектори відповідно до оцінки результату: чим ближче до центру мішені, тим ближче до десятки, на краях мішені оцінка ближче до нуля. У кінці проводиться короткий аналіз.
VII ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Філворд – кросворд, який складається з клітин, у яких вже присутні букви відповідей. Кожна відповідь являє собою ланцюжок клітин. Слова-відповіді не перетинаються і не мають спільних клітин з іншими словами. При цьому клітини сусідніх відповідей повинні стикатися.
ЛІТЕРАТУРА