Дата |
Зміст уроку |
Практичні роботи |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
Домашнє завдання |
Для нотаток |
|||||||
За планом |
проведення |
|||||||||||
ВСТУП (2 год). |
||||||||||||
1 |
|
|
Географія як наука про Землю, її природу, населення та його господарську діяльність, про взаємодію природи і людства Значення географічних знань та вмінь Основні друковані та електронні джерела географічної інформації, їх значення |
|
Знаннєвий компонент: називає об’єкти вивчення географії, складові географічної науки, основні джерела географічних знань та методи географічних досліджень. Діяльнісний компонент:
добирає географічну інформацію з різних джерел та визначає її корисність для себе; виконує спостереження за змінами у природі; Ціннісний компонент: використовує результати власних спостережень у повсякденній діяльності; обґрунтовує на конкретних прикладах значення географії для життєдіяльності людини. |
Опрацювати § 1 підготувати повідомлення про розвиток географічних знань |
|
|||||
2 |
|
|
Географічні дослідження. Особливості організації власних географічних спостережень |
|
Опрацювати § 2 |
|
||||||
Наскрізні змістові лінії : Екологічна безпека та сталий розвиток Усвідомлює дбайливе ставлення до природи, дотримується правил безпечної поведінки в природі. Орієнтує на формування в учнів екологічної свідомості для збереження і захисту довкілля. Здоров’я і безпека Сприяє розвитку інтересу до географічних наук. Громадянська відповідальність Пояснює на конкретних прикладах значення географії для життєдіяльності людини, добираючи інформацію з різних джерел. Сприяє позитивному ставленню до навчання, розвиває здатність спільного розуміння проблеми і толерантне й неупереджене ставлення до інших думок і поглядів. Уміє дискутувати на тему «Що і навіщо вивчати сучасним географам, коли вже все на Землі відкрито?»
|
||||||||||||
РОЗДІЛ І. Розвиток географічних знань про Землю ( 5 год) |
||||||||||||
3 |
|
|
Тема 1. Уявлення про Землю у давнину Уявлення про Землю єгиптян, вавилонян, індійців, греків римлян, слов’ян. Зображення Землі на картах Ератосфена, Птолемея |
|
Знаннєвий компонент: називає особливості зображення Землі на картах у давнину. Діяльнісний компонент: добирає з різних джерел додаткову інформацію про пізнання і дослідження Землі у давнину; зіставляє карти Ератосфена і Птолемея з сучасною картою; складає короткі повідомлення про пізнання Землі у давнину (із залученням членів родини). Ціннісний компонент: оцінює внесок античних учених у становлення географії як науки.
|
Опрацювати § 3 Підготувати 5 запитань за змістом тексту параграфа |
|
|||||
4 |
|
|
Тема 2. Відкриття нових земель та навколосвітні подорожі Подорожі вікінгів. Подорожі Марко Поло. Пошуки морського шляху в Індію. Відкриття Америки Х. Колумбом. |
|
Опрацювати § 4 Відповісти на питання параграфа |
|
||||||
5 |
|
|
Перша навколосвітня подорож під керівництвом Ф. Магеллана Навколосвітні експедиції, їх географічне значення Відкриття Австралії та Антарктиди |
|
Опрацювати § 5-6 Відповісти на питання параграфа |
|
||||||
6 |
|
|
Тема 3. Сучасні дослідження Дослідження Землі у ХХ на початку ХХІ ст. |
|
Опрацювати § 7 Відповісти на питання параграфа |
|
||||||
7 |
|
|
Узагальнення вивченого по темі |
|
Повторити вивчене |
|
||||||
Наскрізні змістові лінії Громадянська відповідальність Формує необхідні моральні якості, відстоює свою позицію в дискусії, конструктивно спілкується. Підприємливість та фінансова грамотність Вчиться спільно досягати мети. |
||||||||||||
РОЗДІЛ 2. Земля на плані і карті (12 год) |
||||||||||||
8 |
|
|
Тема 1. Орієнтування на місцевості Способи орієнтування на місцевості. |
|
Знаннєвий компонент:
називає різні способи орієнтування на місцевості; Діяльнісний компонент: користується компасом для визначення сторін горизонту та азимуту; визначає азимут та напрямки на різні об’єкти на місцевості поблизу школи; складає схему маршруту руху; порівнює інструментальні та візуальні способи орієнтування на місцевості. Ціннісний компонент:
оцінює практичне значення вміння орієнтуватися на місцевості; |
Опрацювати § 8
|
|
|||||
9 |
|
|
Визначення напрямків на місцевості. Компас. Поняття про азимут |
|
Опрацювати § 9 Розв’язати задачу №4 |
|
||||||
10 |
|
|
Тема 2. Способи зображення Землі Особливості та відмінності зображення земної поверхні на глобусі, космічних знімках, картах, аерознімках, планах |
|
Знаннєвий компонент:
називає способи зображення Землі, види масштабів, відмінності між планом і топографічним планом та картою, абсолютною і відносною висотою місцевості, об’єкти місцевості за планом та його умовні знаки; Діяльнісний компонент:
визначає масштаб плану і карти, абсолютну і відносну висоту місцевості за допомогою горизонталей та за шкалою висот; вимірює відстані на плані і карті за допомогою масштабу; Ціннісний компонент: оцінює практичне значення плану та географічних карт для себе і своєї родини. |
Опрацювати § 10 Відповісти на питання параграфа |
|
|||||
11 |
|
|
Масштаб та його види. Умовні знаки плану
|
Практична робота 1. Розв’язування задач з вико- ристанням різних видів масштабу. |
Опрацювати § 11 Закінчити оформлення практичної роботи |
|
||||||
12 |
|
|
Абсолютна та відносна висота місцевості,їх визначення за допомогою горизонталей та шкалою висот |
|
Скласти кросворди за темами |
|
||||||
13 |
|
|
План, його основні ознаки Визначення напрямків на плані. Читання плану |
|
Опрацювати § 12-13 Скласти план місцевості |
|
||||||
14 |
|
|
Географічні карти, їх елементи. Легенда карти. Масштаб карт |
|
Опрацювати § 14 Відповісти на питання параграфа |
|
||||||
15 |
|
|
Географічні атласи. Практичне значення карт. |
|
Опрацювати § 15 Відповісти на питання параграфа |
|
||||||
16 |
|
|
Тема 3. Географічні координати Градусна сітка на глобусі й географічній карті. Правила відліку географічної широти і довготи |
|
Знаннєвий компонент:
називає лінії градусної сітки: паралелі, меридіани, екватор, нульовий меридіан, ознаки понять «географічна широта», «географічна довгота», координати свого населеного пункту; Діяльнісний компонент:
користується градусною сіткою для визначення географічних координат; визначає географічні координати об`єктів, населених пунктів; Ціннісний компонент: оцінює практичне значення знань про географічні координати.
|
Опрацювати § 16 Вивчити визначення |
|
|||||
17 |
|
|
Поняття про географічні координати. Географічні координати свого населеного пункту |
|
Опрацювати § 17 Визн. ГК Буенос-Айреса, Пекіна, Лондона |
|
||||||
18 |
|
|
|
Практична роботи 2. Визначення географічних координат за географічною картою |
Розв’язати завдання стор 68 №12, розв’язати завдання на стор 69 |
|
||||||
19 |
|
|
Узагальнення вивченого по темі |
|
Повторити вивчене |
|
||||||
Наскрізні змістові лінії Здоров’я і безпека Розуміє важливість уміння читати карту, план місцевості та орієнтуватись для власної безпеки і безпеки інших під час подорожей і екскурсій. Виконує тренувальні вправи з використанням рисунків, карт, планів місцевості, що формують навички орієнтуватись на місцевості задля власної безпеки і безпеки інших. |
||||||||||||
РОЗДІЛ 3. Оболонки Землі (41 год) |
||||||||||||
Тема 1. Літосфера (12 год) |
||||||||||||
20 |
|
|
Внутрішня будова Землі |
|
Знаннєвий компонент:
називає внутрішні шари Землі, склад материкової та океанічної земної кори, суттєві ознаки понять «літосфера», «земна кора», «мінерали», «гірські породи», «корисні копалини», «рельєф», «рівнини», «гори», форми рельєфу своєї місцевості; наводить приклади і показує на карті літосферні плити, сейсмічні пояси, найбільші вулкани, різні, у тому числі й унікальні форми рельєфу; Діяльнісний компонент:
визначає абсолютну і відносну висоту рівнин і гір за шкалою висот; Ціннісний компонент:
оцінює діяльність людини та її вплив на рельєф; |
Опрацювати §18 |
|
|||||
21 |
|
|
Будова літосфери, її властивості. Літосферні плити, наслідки їх переміщення |
|
Опрацювати § 19, вивчити назви літосферних плит |
|
||||||
22 |
|
|
Внутрішні процеси, що зумовлюють зміни в земній корі та на поверхні земної кулі. Рухи земної кори. Землетруси. Сейсмічні пояси Землі |
|
Опрацювати § 20 |
|
||||||
23 |
|
|
Вулканізм і вулкани, гейзери. |
|
Опрацювати § 21 скласти кросворд з теми |
|
||||||
24 |
|
|
Зовнішні процеси, що зумовлюють зміну земної кори. Вивітрювання, робота вітру, текучих і підземних вод, льодовиків |
|
Опрацювати § 22 |
|
||||||
25 |
|
|
Мінерали,гірські породи. Корисні копалини та їх значення у житі та діяльності людини |
|
Опрацювати § 23 |
|
||||||
26 |
|
|
Основні форми рельєфу суходолу – гори і рівнини. |
Практична робота 3. Позначення на контурній карті рівнин, гір, вулканів суходолу та серединно-океанічних хребтів. |
Закінчити оформлення практичної роботи с85,102,107,111 |
|
||||||
27 |
|
|
Різноманітність та утворення рівнин на суходолі. Найбільші за площею рівнини світу |
|
Опрацювати § 25 |
|
||||||
28 |
|
|
Різноманітність та утворення гір на суходолі. Найвищі і найдовші гори світу |
|
Опрацювати § 26 |
|
||||||
29 |
|
|
Рельєф дна океану. Серединно-океанічні хребти – найвищі і найдовші гори дна Світового океану. |
|
Опрацювати § 27, підготувати повідомлення про унікальні форми рельєфу |
|
||||||
30 |
|
|
Унікальні форми рельєфу земної кулі, їх охорона |
|
Опрацювати § 28, розв’язати завдання на стор 115 |
|
||||||
31 |
|
|
Контрольна робота №1 |
|
Повторити вивчене |
|
||||||
Наскрізні змістові лінії Здоров’я і безпека Аналізує ознаки наближення землетрусу, цунамі, виверження вулкану для власної безпеки та безпеки інших. Громадянська відповідальність Характеризує систему попереджень та алгоритм поведінки під час прояву несприятливих природних явищ. Підприємливість та фінансова грамотність Розуміє переваги і недоліки господарювання людей у районах поширення вулканізму. Усвідомлює значення окремих видів корисних копалин для розвитку відповідних виробництв. Бере участь у дослідженні «Корисні копалини в облаштуванні житла (господарських будівель) моєї родини». |
||||||||||||
Тема 2. Атмосфера (13 год) |
||||||||||||
32 |
|
|
Будова атмосфери, властивості повітря в тропосфері |
|
Знаннєвий компонент: Усвідомлює значення окремих видів корисних копалин для розвитку відповідних виробництв. пояснює причини і наслідки зміни погоди і клімату. Діяльнісний компонент:
спостерігає і фіксує зміни елементів погоди: температури повітря, атмосферного тиску, вітру, вологості повітря, хмар, хмарності, опадів; Ціннісний компонент:
оцінює вплив стану повітря на здоров”я людини;
|
Опрацювати §29, вивчити терміни |
|
|||||
33 |
|
|
Добовий і річний хід температури повітря, причини їхнього коливання..кліматична карта. Теплові пояси Землі. Практичне значення вимірювання температури повітря |
|
Опрацювати § 30-32 |
|
||||||
34 |
|
|
Атмосферний тиск: причини і наслідки його зміни у тропосфері. Вимірювання атмосферного тиску |
|
Опрацювати §33 |
|
||||||
35 |
|
|
Вітер: причини виникнення, напрямки, сила, швидкість вітру, їх визначення сучасними приладами й візуально. Утворення бризу |
|
Опрацювати § 34, підготуватися з питань «постійні та змінні вітри» |
|
||||||
36 |
|
|
Вода в атмосфері: випаровування, вологість повітря та її зміни |
|
Опрацювати § 35 |
|
||||||
37 |
|
|
|
Практична робота 4. Розв’язування задач на зміну температури повітря й атмосферного тиску з висотою |
Закінчити виконання пр. стор122,133,141 |
|
||||||
38 |
|
|
Хмари і туман, відмінності в їх утворенні. Форми хмар, хмарність. Опади, що випадають з хмар та з повітря, їх види, вимірювання. Карта розподілу опадів |
|
Опрацювати § 36 |
|
||||||
39 |
|
|
Погода, її елементи, мінливість. Характерна погода за сезонами у своїй місцевості. Служба погоди, практичне значення прогнозів погоди |
|
Опрацювати §37, підібрати прикмети погоди |
|
||||||
40 |
|
|
|
Практична робота 5. Складання графіка зміни температури повітря, опадів, рози вітрів, їх аналіз |
Закінчити виконання пр. стор 125,137,145 |
|
||||||
41 |
|
|
Клімат основні кліматичні показники. |
|
Опрацювати §38, скласти опис одного з типів клімату |
|
||||||
42 |
|
|
Карта кліматичних поясів. Зміни клімату. Вплив людини на атмосферу і клімат |
|
Опрацювати §39-40, розв’язати завдання стор164 |
|
||||||
43 |
|
|
Узагальнення вивченого |
|
Повторити вивчене |
|
||||||
Наскрізні змістові лінії Екологічна безпека та сталий розвиток Розмірковує про відповідальність людської діяльності за стан атмосфери. Здоров’я і безпека Усвідомлює вплив стану повітря на здоров’я людини. Дотримується правил безпечної поведінки під час грози, граду, ожеледі, урагану та інших несприятливих природних явищ. Громадянська відповідальність Наводить приклади подолання спільними зусиллями громади (жителів вулиці, села, міста) наслідків стихійних атмосферних явищ і процесів. |
||||||||||||
Тема 3: Гідросфера (11 год) |
||||||||||||
44 |
|
|
Загальна кількість води на Землі, її розподіл між частинами гідросфери |
|
Знаннєвий компонент: називає суттєві ознаки понять «океан», «море», «затока», «протока», «острів»,
«океанічна течія», «річка», «озеро», «болото», «льодовик», «багаторічна мерзлота», «підземні води»; Діяльнісний компонент:
визначає особливості розподілу води між Світовим океаном і водами суходолу за відповідною діаграмою, глибини океанів і морів за шкалою глибин, залежність напрямку і характеру течії річок від рельєфу, видів живлення та режиму вод суходолу від клімату;
Міссісіпі; Ціннісний компонент: оцінює роль води для життєдіяльності людини та використання мінеральних і термальних вод у господарській діяльності, вплив людини на різні частини гідросфери; робить висновки про вплив якості питної води на здоров’я людини. |
Вивчити стор 162 |
|
|||||
45 |
|
|
Світовий океан та його частини: океани, моря, затоки, протоки. Шкала глибин, визначення глибин океанів і морів. Острови в океані. |
|
Опрацювати § 41 |
|
||||||
46 |
|
|
Властивості вод Світового океану Рухи води в Океані. |
|
Опрацювати §42-44, підготувати повідомлення на тему |
|
||||||
47 |
|
|
Життя в океанах і морях. Багатства вод Світового океану. Океан та людина |
|
Опрацювати §45-46 |
|
||||||
48 |
|
|
Води суходолу – поверхневі і підземні. Річка: річкова система, басейн річки, річкова долина. Найдовші, найбільші за площею басейну і найповноводніші річки світу. |
|
Опрацювати §47, вивчити елементи річкової системи |
|
||||||
49 |
|
|
Пороги і водоспади. Живлення, водний режим і робота річок |
|
Опрацювати §48, заповнити таблицю в зошиті |
|
||||||
50 |
|
|
Озера, їх різноманітність за площею, походженням озерних улоговин, солоністю. Найбільші і найглибші озера земної кулі |
|
Опрацювати §49, вивчити характеристику типів озерних улоговин |
|
||||||
51 |
|
|
|
Практична робота 6. Позначення на контурній карті морів, проток, заток, островів; річок, озер, водоспадів |
Закінчити виконання ПР стр166,191 |
|
||||||
52 |
|
|
Болота, особливості їх утворення та поширення. Штучні водойми: ставки, водосховища, канали |
|
Опрацювати §50-51, вивчити типи боліт та їх характеристику |
|
||||||
53 |
|
|
Льодовики – багаторічні природні скупчення льоду. Особливості утворення і поширення льодовиків. Багаторічна мерзлота – підземне зледеніння. Утворення і поширення багаторічної мерзлоти |
|
Опрацювати §52 |
|
||||||
54 |
|
|
Підземні води, умови їх утворення і залягання в земній корі. Термальні і мінеральні води |
|
Опрацювати §53 |
|
||||||
55 |
|
|
Значення вод суходолу для природи і людини. Охорона вод Світового океану і суходолу |
|
Розв’язати завдання стор211 |
|
||||||
56 |
|
|
Узагальнення вивченого |
|
Повторити вивчене |
|
||||||
Наскрізні змістові лінії Екологічна безпека та сталий розвиток Усвідомлює важливість охорони вод своєї місцевості і на планеті загалом.
Здоров’я і безпека Розуміє вплив якості води на життя і здоров’я людини. Громадянська відповідальність Усвідомлює систему попереджень та алгоритм поведінки під час повеней, катастрофічних паводків, льодоходу, шторму, цунамі.
Підприємливість та фінансова грамотність Дотримується основних правил ощадного використання води в домашньому господарстві. |
||||||||||||
Тема 4. Біосфера та ґрунти (2 год) |
||||||||||||
57 |
|
|
Складові біосфери, особливості їх поширення на земній кулі |
|
Знаннєвий компонент:
називає компоненти біосфери, суттєві ознаки понять «біосфера», «ґрунти», «рослинність», «тваринний світ», види рослин і тварин, які поширені у своїй місцевості; Діяльнісний компонент: порівнює види рослин і тварин, що поширені на різних широтах земної кулі. Ціннісний компонент:
оцінює значення ґрунтів, рослинності і тваринного світу для життєдіяльності людини; |
Опрацювати § 54 |
|
|||||
58 |
|
|
Властивості ґрунтів. Ґрунтовий покрив, карта ґрунтів. Вплив господарської діяльності людини на ґрунтовий покрив, рослинність і тваринний світ суходолу та океану |
|
Опрацювати § 55 |
|
||||||
Наскрізні змістові лінії Екологічна безпека та сталий розвиток Розуміє важливість збереження ґрунтів та різноманіття рослин і тварин. Здоров’я і безпека Оцінює загрози вживання отруйних грибів, рослин своєї місцевості, контактів із небезпечними тваринами. Громадянська відповідальність Презентує приклади власного досвіду зі збереження тваринного та рослинного світу своєї місцевості. Підприємливість та фінансова грамотність Наводить приклади фінансових надходжень до сімейного бюджету від використання власної земельної ділянки, рослин і тварин |
||||||||||||
Тема 5. Природні комплекси (3 год) |
||||||||||||
59 |
|
|
Природні комплекси (ландшафти) як наслідок взаємозв’язків компонентів природи. Географічна оболонка – найбільший природний комплекс Землі, її межі і властивості |
|
Знаннєвий компонент:
називає суттєві ознаки понять «природний комплекс», «географічна оболонка», «природна зона», компоненти природного комплексу; Діяльнісний компонент:
порівнює особливості основних природних зон Землі; Ціннісний компонент: оцінює вплив людини на природні комплекси у своїй місцевості та значення знань про природні комплекси для її життєдіяльності. |
Опрацювати § 56 |
|
|||||
60 |
|
|
Природні зони Землі, їх особливості |
|
Опрацювати § 36 |
|
||||||
61 |
|
|
|
Практична робота 7 складання опису одного з природних комплексів своєї місцевості |
Оформити висновки до ПР |
|
||||||
Наскрізні змістові лінії Екологічна безпека та сталий розвиток Розрізняє позитивні й негативні наслідки впливу людської діяльності на природні комплекси своєї місцевості. Виявляє порушення природної рівноваги та пропонує шляхи їх усунення. Здоров’я і безпека Дотримується правил безпечної поведінки у природі під час екскурсії. |
||||||||||||
РОЗДІЛ ІV. Планета людей (6 год) |
||||||||||||
62 |
|
|
Тема 1. Кількість і розміщення населення Землі Кількість населення Землі. Розселення населення на Землі Найбільш заселені території земної кулі. Людські раси. Дослідження М. М. Міклухо-Маклая. Найчисельніші народи світу |
|
Знаннєвий компонент:
називає кількість населення на Землі та в Україні, людські раси; Діяльнісний компонент:
аналізує карти густоти населення та людських рас; Ціннісний компонент:
усвідомлює толерантне ставлення до представників людських рас і народів світу; оцінює вплив людини на природу, рівень забруднення навколишнього середовища в результаті різних видів господарської діяльності;
щодо усунення негативних наслідків господарської діяльності у своєму населеному пункті;
|
Опрацювати §59-60 |
|
|||||
63 |
|
|
Тема 2. Держави світу Найбільші за площею та чисельністю населення держави світу та держави-сусіди України на політичній карті світу |
|
Опрацювати § 61 |
|
||||||
64 |
|
|
Держави-сусіди України на політичній карті світу |
Практична робота 9. Позначення на контурній карті кордонів найбільших держав та їх столиць |
Стор 247, закінчити виконання ПР |
|
||||||
65 |
|
|
Тема 3. Вплив людини на природу (1 год) Зміни складових географічної оболонки людством. Зміни природних комплексів Землі. Забруднення довкілля та його охорона |
|
Опрацювати §62, підготувати проект з теми |
|
||||||
66 |
|
|
Узагальнення вивченого Представлення міні проекту з утилізації побутових відходів |
|
Підготуватися до кр |
|
||||||
67 |
|
|
Контрольна робота №2 |
|
Повторити вивчене |
|
||||||
68 |
|
|
Резерв часу |
|
|
|
||||||
69 |
|
|
Резерв часу |
|
|
|
||||||
70 |
|
|
Резерв часу |
|
|
|
||||||
Наскрізні змістові лінії Громадянська відповідальність Усвідомлює важливість толерантного ставлення до представників інших рас і народів світу. Екологічна безпека та сталий розвиток Презентація міні-проектів з утилізації побутових відходів. |
||||||||||||