1
Календарно-тематичне планування з біології
для 10-х класів та основ
здоров’я для 8-Б класу
на 2024 – 2025 н. р.
Вчитель Швайдецька Олеся Володимирівна
Затверджено Міністерством освіти і науки України
(наказ № 1407 від 23.10.2017 р.)
10 клас. Рівень стандарту
№ |
Дата проведення уроку |
Зміст навчального матеріалу |
Очікувані результати навчання учня/учениці |
Домашнє завдання |
Вступ. . Біорізноманіття (16 годин) |
||||
1 |
|
Міждисциплінарні зв’язки біології та екології. |
Знаннєвий компонент оперує термінами та поняттями: - система, біосистема, екосистема, навколишнє середовище, сталий розвиток природи і суспільства; називає: - основні галузі застосування біологічних досліджень; наводить приклади:
характеризує:
Діяльнісний компонент розрізняє:
Ціннісний компонент оцінює:
|
П.1 |
2 |
|
Рівні організації біологічних систем та їхній взаємозв’язок.
|
П. 2 |
|
3 |
|
Фундаментальні властивості живого. Стратегія сталого розвитку природи і суспільства. |
П. 3,4 |
|
4 |
|
Систематика – наука про різноманітність організмів. Принципи наукової класифікації організмів. |
оперує термінами та поняттями: систематика, номенклатура, класифікація, філогенетична систематика, популяція, віруси, прокаріоти, еукаріоти; називає: - сучасні принципи наукової систематики;
наводить приклади: - вірусів, бактерій, одноклітинних еукаріотів, грибів, рослин, тварин; характеризує: - критерії виду; - віруси, прокаріотичні організми, еукаріотичні організми. Діяльнісний компонент: складає: - характеристику виду за видовими критеріями; - порівняльну характеристику: вірусів, віроїдів, пріонів; архей та бактерій; одноклітинних і багатоклітинних еукаріотичних організмів; класифікує: - певні види грибів, рослин, тварин; - визначає таксономічне положення виду в системі органічного світу.
оцінює: - важливість систематики для сучасних біологічних досліджень. |
П.5 |
5 |
|
Сучасні критерії виду. Лабораторні роботи 1. Визначення таксономічного положення виду в системі органічного світу (вид на вибір учителя).
|
П. 6 |
|
6 |
|
Навчальний проект 1. Складання характеристики виду за видовими критеріями |
|
|
7 |
|
Віруси, віроїди та пріони. Особливості їхньої організації та функціонування. Гіпотези походження вірусів. |
П. 7 |
|
8 |
|
Роль вірусів в еволюції організмів. |
П. 8 |
|
9 |
|
Прокаріотичні організми: археї. Особливості їхньої організації та функціонування |
П. 9 |
|
10 |
|
Прокаріотичні організми: бактерії. Особливості їхньої організації та функціонування |
П. 10 |
|
11 |
|
Сучасні погляди на систему еукаріотичних організмів. |
П. 11 |
|
12 |
|
Біорізноманіття нашої планети як наслідок еволюції. Гриби. Різноманітність грибів. |
П. 12, 13 |
|
13 |
|
Рослини. Водорослі. |
П. 14 |
|
14 |
|
Вищі рослини. |
П.15 |
|
15 |
|
Справжні тварини. |
П. 16 |
|
16 |
|
Контрольна робота № 1
|
|
|
Обмін речовин і перетворення енергії (16 годин) |
||||
17 |
|
Обмін речовин та енергії – основа функціонування біологічних систем. |
Знаннєвий компонент оперує термінами та поняттями: обмін речовин/метаболізм, фермент, вітамін, дихання, автотрофи, гетеротрофи, хемотрофи, фототрофи, токсичні речовини; називає: - структури клітин, які забезпечують процеси метаболізму; - критерії якості питної води; наводить приклади:
- хвороб, пов’язаних з нестачею чи надлишком характеризує:
- особливості енергетичного обміну клітин - особливості знешкодження токсичних сполук в організмі людини;
пояснює: - єдність процесів синтезу і розщеплення речовин в організмі; - роль АТФ у забезпеченні процесів метаболізму; - роль ферментів у забезпеченні процесів метаболізму; - роль окремих хімічних елементів, речовин в метаболізмі; - необхідність знешкодження токсичних сполук в організмі людини. Діяльнісний компонент складає схеми:
порівнює: - енергетичне і пластичне значення різних речовин. Ціннісний компонент висловлює судження:
- важливість якості питної води та раціонального харчування для збереження здоров’я. |
П. 18 |
18 |
|
Біоелементи. Біоенергетичні елементи: огляд будови й біологічна роль. |
П. 19 |
|
19 |
|
Білки, нуклеїнові кислоти: огляд будови й біологічної ролі. |
П. 20 |
|
20 |
|
Вуглеводи, ліпіди: огляд будови й біологічної ролі. |
П. 21 |
|
21 |
|
Структури клітин, які забезпечують процеси метаболізму |
П. 22 |
|
22 |
|
Способи отримання енергії в різних груп автотрофних організмів. |
П. 23 |
|
23 |
|
Способи отримання енергії в різних груп гетеротрофних організмів. |
П.24 |
|
24 |
|
Роль ферментів у забезпеченні процесів метаболізму клітини та цілісного організму. |
П. 25 |
|
25 |
|
Вітаміни, їх роль в обміні речовин |
П. 26 |
|
26 |
|
Енергетичне забезпечення процесів метаболізму. |
П. 27 |
|
27 |
|
Обмін речовин в організмі людини. Практичні роботи 1. Складання схем обміну вуглеводів, ліпідів та білків в організмі людини. |
П. 28 |
|
28 |
|
Порушення обміну речовин (метаболізму), пов’язані з нестачею чи надлишком надходження певних хімічних елементів, речовин. |
П.29 |
|
29 |
|
Раціональне харчування – основа нормального обміну речовин. |
П. 30 |
|
30 |
|
Негативний вплив на метаболізм токсичних речовин. Знешкодження токсичних сполук в організмі людини. |
П. 31 |
|
31 |
|
Нейрогуморальна регуляція процесів метаболізму.
|
П. 32 |
|
32 |
|
Узагальнення матеріалів теми: Обмін речовин і перетворення енергії |
|
|
Закономірності спадковості (13 годин) |
||||
33 |
|
Основні поняття генетики. |
Знаннєвий компонент оперує термінами та поняттями:
- сучасні молекулярно-генетичні методи досліджень спадковості людини (секвенування генів, полімеразна ланцюгова реакція, застосування генетичних маркерів тощо); характеризує:
пояснює: - застосування генетичних маркерів;
Діяльнісний компонент порівнює: - моногенне та полігенне успадкування ознак у людини; - спадкову та неспадкову мінливість людини; розв’язує: - типові задачі з генетики (моно- і дигібридне схрещування; повне та неповне домінування, кодомінування; успадкування зчеплене зі статтю); визначає: - можливі генотипи при даному фенотипі (та навпаки); - за результатами схрещування: який ген домінантний (рецесивний); тип успадкування ознак; складає: - схеми родоводів; робить висновки про: - генотип людини як цілісну інтегровану систему. |
П. 33 |
34 |
|
Закономірності спадковості. І та ІІ закони Г. Мнделя. |
П. 34 |
|
35 |
|
Закономірності спадковості. Закон чистоти гамет. ІІІ закон Г. Менделя. Практична роботи 2. Розв’язування типових генетичних задач.
|
П. 35 |
|
36 |
|
Гібридологічний аналіз: основні типи схрещувань та їхні наслідки |
П. 36 |
|
37 |
|
Сучасні молекулярно-генетичні методи досліджень спадковості людини. |
П. 37 |
|
38 |
|
Організація спадкового матеріалу еукаріотичної клітини та його реалізація |
П. 38 |
|
39 |
|
Гени структурні та регуляторні. Регуляція активності генів в еукаріотичній клітині. |
П. 39 |
|
40 |
|
Каріотип людини та його особливості. Хромосомний аналіз як метод виявлення порушень у структурі каріотипу. |
П. 40 |
|
41 |
|
Сучасний стан досліджень геному людини. |
П.41 |
|
42 |
|
Генетика людини Проект: створення буклету, постеру, презентації, бук-трейлеру, скрайбу тощо за темою: Скринінг-програми для новонароджених |
П. 42 |
|
43 |
|
Моногенне та полігенне успадкування ознак у людини. |
П. 43 |
|
44 |
|
Зчеплене успадкування. Позахромосомна (цитоплазматична) спадковість у людини. |
П. 44 |
|
45 |
|
Узагальнення матеріалів теми: Закономірності спадковості |
|
|
Закономірності мінливості (9 годин) |
||||
46 |
|
Закономірності мінливості (спадкової, неспадкової) людини. Лабораторна робота 2. Вивчення закономірностей модифікаційної мінливості. |
Знаннєвий компонент оперує термінами та поняттями: - мутагени; мутації (геномні, хромосомні, точкові); генофонд популяцій; називає: - типи мутацій; - причини спадкових хвороб і вад людини та хвороб людини зі спадковою схильністю; наводить приклади: - спадкової мінливості (комбінативної, мутаційної) людини;
характеризує:
пояснює:
Діяльнісний компонент порівнює: - спадкову та неспадкову мінливість людини; Ціннісний компонент обґрунтовує судження: - щодо шкідливих звичок, як мутагенних чинників; виявляє власне ставлення до:
|
П. 45 |
47 |
|
Мутації та їхні властивості. |
П. 46 |
|
48 |
|
Біологічні антимутаційні механізми. Захист геному людини від шкідливих мутагенних впливів. |
П. 47 |
|
49 |
|
Генетичний моніторинг в людських спільнотах. Проект: створення буклету, постеру, презентації, бук-трейлеру, скрайбу тощо за темою: Генетичний моніторинг в людських спільнотах |
П. 48 |
|
50 |
|
Особливості генофонду людських спільнот та чинники, які впливають на їх формування. |
П. 49 |
|
51 |
|
Закономірності розподілу алелів в популяціях |
П. 50 |
|
52 |
|
Сучасні завдання медичної генетики. Медико-генетичне консультування та його організація. Проект: створення буклету, постеру, презентації, бук-трейлеру, скрайбу тощо за темою: Генотерапія та її перспективи. |
П. 51 |
|
53 |
|
Спадкові хвороби і вади людини, хвороби людини зі спадковою схильністю, їхні причини. |
П. 52 |
|
54 |
|
Контрольна робота № 2 |
|
|
Репродукція та розвиток ( 16 годин) |
||||
55 |
|
Репродукція як механізм забезпечення безперервності існування видів |
Знаннєвий компонент оперує термінами та поняттями: - мітоз, мейоз, амітоз, регенерація, трансплантація, гаметогенез, запліднення, онтогенез, ембріональна індукція; називає: - гіпотези старіння; наводить приклади: - порушень клітинного циклу; пояснює: - значення регенерації; - суть та біологічне значення запліднення. характеризує: - періоди ембріонального та постембріонального розвитку людини; Діяльнісний компонент складає порівняльну характеристику: - статевих клітин людини; - розвитку чоловічих і жіночих статевих клітин; демонструє навички: - роботи з мікроскопом. Ціннісний компонент оцінює: - вплив позитивних і негативних чинників на ріст та розвиток людини; - важливість профілактики онкологічних захворювань; обґрунтовує судження про: - вплив способу життя на формування людського організму та репродуктивне здоров’я; - необхідність відповідального ставлення до планування родини. виявляє власне ставлення щодо: - трансплантації тканин та органів у людини, її перспектив; - правил біологічної етики; - біологічних і соціальних аспектів регуляції розмноження людини. |
П. 53 |
56 |
|
Особливості процесів регенерації організму людини. |
П. 54 |
|
57 |
|
Трансплантація тканин та органів у людини, її перспективи. |
П. 55 |
|
58 |
|
Репродукція клітин |
П. 56 |
|
59 |
|
Ріст та розвиток клітин та фактори, які на нього впливають. |
П. 57 |
|
60 |
|
Старіння та смерть клітин. |
П. 58 |
|
61 |
|
Поняття про онкогенні фактори та онкологічні захворювання. Профілактика онкологічних захворювань. |
П. 59 |
|
62 |
|
Статеві клітини. Особливості гаметогенезу у людиниЛабораторна робота 3. Вивчення будови статевих клітин людини. |
П. 60 |
|
63 |
|
Суть та біологічне значення запліднення. |
П. 61 |
|
64 |
|
Причини порушення процесів запліднення у людини. Репродуктивне здоров’я. Сучасні можливості та перспективи репродуктивної медицини. |
П. 61 |
|
65 |
|
Особливості репродукції людини у зв’язку з її біосоціальною сутністю. |
П. 62 |
|
66 |
|
Ембріогенез людини. Лабораторна робота 4. Вивчення етапів ембріогенезу. |
П. 63 |
|
67 |
|
Взаємодія частин зародка, що розвивається (явище ембріональної індукції). |
|
|
68 |
|
Постембріональний розвиток людини |
П. 64 |
|
69 |
|
Чинники, здатні справляти позитивний і негативний вплив на процеси росту та розвитку людини. |
|
|
70 |
|
Узагальнення матеріалів курсу |
|
Календарно-тематичне планування на 2022-2023 навчальний рік
Основи здоров'я 8 клас
(35 год – 1год. на тиждень)
(до підручника І.Д. Бех, Т.В. Воронцова, В.С. Пономаренко, С.В. Страшко)
Календарне планування складене за Програмою ОСНОВИ ЗДОРОВ'Я 5 –9 класи для загальноосвітніх навчальних закладів.
Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804
№ з/п |
Дата |
Тема уроку |
Домашнє завдання |
І семестр Розділ 1. Здоров’я людини (6 год) |
|||
1 |
|
На порозі дорослого життя. Фізіологічна, психологічна та соціальна зрілість. |
§1 |
2 |
|
Надзвичайні ситуації Класифікація надзвичайних ситуацій. |
§2 |
3 |
|
Надзвичайні ситуації Основні принципи порятунку і захисту людей у надзвичайних ситуаціях. |
§2 |
4 |
|
Надзвичайні ситуації Основні положення законодавства України щодо порятунку і захисту людей у надзвичайних ситуаціях. |
§2 |
5 |
|
Надзвичайні ситуації Визначення стану потерпілого. Перша допомога при надзвичайних ситуаціях. |
§2 |
6 |
|
Надзвичайні ситуації Алгоритм рятування людей під час пожежі. Узагальнення знань з теми Здоров’я людини |
§3-4 |
Розділ 2. Фізична складова здоров’я (5 год) |
|||
7 |
|
Оздоровчі системи Поняття про оздоровчі системи та їх складові. |
§5-6 |
8 |
|
Безпека харчування Вибір харчових продуктів. Традиційні і сучасні системи харчування. |
§7-8 |
9 |
|
Профілактика захворювань незбалансованого харчування. Харчові добавки. |
§8 |
10 |
|
Симптоми харчового отруєння. Отруйні рослини і гриби. Профілактика харчових отруєнь. Перша допомога при харчових отруєннях та кишкових інфекціях |
§8 |
11 |
|
Узагальнення та систематизація знань з теми Фізична складова здоров’я. |
|
Розділ 3. Психічна й духовна складові здоров’я (6 год) |
|||
12 |
|
Становлення особистості Біосоціальний характер особистості. Розвиток особистості. Формування самосвідомості у підлітковому віці. |
§9 |
13 |
|
Становлення особистості Складові духовного розвитку особистості. Формування системи цінностей. Моральний розвиток особистості. Піраміда потреб. Планування майбутнього. |
§10 |
14 |
|
Краса і здоров’я Ідеали краси і здоров’я. Вплив модних тенденцій на здоров’я. |
§11 |
15 |
|
Уміння вчитися Складові уміння вчитися. Важливість налаштування на успіх. Бар’єри ефективного навчання. Розвиток логічного та образного мислення. |
§12 |
16 |
|
Уміння вчитися Принципи запам’ятовування. Розвиток пам’яті та уваги. |
§13 |
17 |
|
Узагальнення знань з теми «Психічна й духовна складові здоров’я». |
|
ІІ семестр Розділ 4. Соціальна складова здоров’я |
|||
Тема 1. Соціальний добробут (5 год) |
|||
18 |
|
Соціальні аспекти статевого дозрівання. Особливості дії тютюнового диму, алкоголю і наркотиків на розвиток репродуктивної системи підлітків. |
§14 |
19 |
|
Спілкування хлопців і дівчат. Принципи рівноправного і ненасильницького спілкування. Право на фізичну недоторканість і приватність. |
§15 |
20 |
|
Психологічні і соціальні наслідки ранніх статевих стосунків, підліткової вагітності. |
§16 |
21 |
|
Небезпека інфікування ВІЛ, інфекціями, що передаються статевим шляхом (ІПСШ). ВІЛ/СНІД: проблема людини і проблема людства. |
§17 |
22 |
|
Кримінальна відповідальність за злочини сексуального характеру. Алгоритм поведінки жертви сексуального насильства. |
§18 |
Тема 2. Безпека в побуті й навколишньому середовищі (10 год) |
|||
23 |
|
Безпека на дорозі. Організація дорожнього руху. Модель безпечного дорожнього середовища («трикутник безпеки»). |
§19 |
24 |
|
Мотоцикл і безпека. Правила для мотоциклістів та пасажирів мотоцикла. Небезпека керування транспортним засобом у нетверезому стані. |
§20 |
25 |
|
Екологічна безпека Забруднення навколишнього середовища і здоров’я. Питна вода і здоров’я. Небезпека купання у забруднених водоймах. |
§21-23 |
26 |
|
Соціальна безпека Правова відповідальність і закони України. Права, обов’язки і правова відповідальність неповнолітніх. |
§24 |
27 |
|
Види правопорушень. Поведінка підлітків у разі затримання поліцією. Захист від кримінальних небезпек. Самооборона та її межі. |
§25-26 |
28 |
|
Протидія торгівлі людьми. Дитяча безпритульність і бездоглядність. |
§27 |
29 |
|
Небезпека залучення до деструктивних соціальних угруповань. Загроза тероризму. |
§27 |
30 |
|
Інформаційна безпека Вплив засобів масової інформації на здоров’я і поведінку людей. Комп’ютерна безпека. Безпека у мережі Інтернет. |
§28 |
31 |
|
Інформаційна безпека Он-лайн безпека для попередження сексуального насильства та зловживань. |
§28 |
32 |
|
Узагальнення знань з тем Соціальний добробут, Безпека в побуті й навколишньому середовищі. |
|
Узагальнення (3 год) |
|||
33 |
|
Повторення відпрацювання навичок Відпрацювання алгоритму постановки й досягнення мети. |
|
34 |
|
Повторення відпрацювання навичок Відпрацювання навичок надання першої допомоги потерпілому |
|
35 |
|
Підсумковий урок |
|