Календарно-тематичне планування 10 клас "Біологія та екологія"

Про матеріал
Календарно-тематичне планування 10 клас "Біологія та екологія" рівень стандарту 2 години на тиждень. За підручником "Біологія та екологія" (Л.І.Остапченко).
Перегляд файлу

 

 ОРІЄНТОВНЕ КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ

З КУРСУ «Біологія і екологія». 10 КЛАС

(70 год)

 

№ уроку

Дата

 

Тема

Зміст уроку

Практикум

Домашнє завдання

ВСТУП

Знаннєвий компонент

оперує термінами та поняттями: система, біосистема, екосистема, навколишнє середовище, сталий розвиток природи і суспільства;

називає: основні галузі застосування біологічних досліджень;

наводить приклади: біосистем різних рівнів;

характеризує: властивості живого: самооновлення, самовідтворення, саморегуляцію.

Діяльнісний компонент:

розрізняє: біосистеми різних рівнів організації

Ціннісний компонент

оцінює: важливість біологічних знань  для розвитку людства

1

03/09

 

Біологія та екологія – комплексні природничі науки. Їхні зв’язки з іншими дисциплінами.

Міждисциплінарні зв’язки біології та екології. Значення біології та екології в житті людини.

 

§ 1

 

2

05/09

 

Рівні організації біологічних систем та їхній взаємозв’язок.

Рівні організації біологічних систем та їхній взаємозв’язок.

 

§ 2

3

10/09

 

Фундаментальні властивості живого.

 

Фундаментальні властивості живого.

 

§ 3.

4

12/09

 

Стратегія сталого розвитку та суспільства.

 

Потреба в раціональному природокористуванні.

 

§ 4

5

17/09

 

Урок повторення

Повторення вивченого за темою.

 

§ 1-4.

6

19/09

 

Урок узагальнення

Діагностична робота № 1.

 

 

Тема 1. БІОРІЗНОМАНІТТЯ

Знаннєвий  компонент:

оперує термінами та поняттями: систематика, номенклатура, класифікація, філогенетична систематика, популяція, віруси, прокаріоти, еукаріоти;

називає: сучасні принципи наукової систематики; гіпотези походження вірусів; шляхи проникнення вірусів у клітини;

наводить приклади: вірусів, бактерій, одноклітинних еукаріотів, грибів, рослин, тварин;

характеризує: критерії виду; віруси, прокаріотичні організми, еукаріотичні організми.

Діяльнісний компонент:

складає: характеристику виду за видовими критеріями; порівняльну характеристику: вірусів, віроїдів, пріонів; архей та бактерій; одноклітинних і багатоклітинних еукаріотичних організмів;

класифікує:  певні види грибів, рослин, тварин; визначає таксономічне положення виду в системі органічного світу.

Ціннісний компонент:

оцінює: важливість систематики для сучасних біологічних досліджень.

 

7

24/09

 

Систематика – наука про різноманітність організмів

Біорізноманіття нашої планети. Неклітинні форми життя. Систематика – наука про різноманітність організмів

 

§ 5

8

26/09

 

Принципи сучасної наукової класифікації організмів

Принципи сучасної наукової класифікації організмів. Сучасна систематика.

 

§ 6

9

01/10

 

Сучасні концепція та критерії виду

Критерії виду. Сучасна концепція виду. Міжнародні кодекси біологічної номенклатури.

 

§ 7

10

03/10

 

Різноманіття вірусів та принципи їхньої класифікації. Неканонічні віруси: віроїди та пріони.

Різноманіття вірусів. Принципи класифікації вірусів. Неканонічні віруси.

 

§ 8

11

08/10

 

Особливості будови та функціонування вірусів.

Особливості будови вірусів. Розмноження вірусів.

 

§ 9

12

10/10

 

Особливості розмноження вірусів рослин, бактерій, тварин та людини.

Віруси рослин. Віруси бактерій (бактеріофаги). Віруси людини і тварин.

 

§ 10

13

15/10

 

Гіпотези походження вірусів. Роль вірусів в еволюції органічного світу.

Гіпотези походження вірусів. Роль вірусів в еволюції органічного світу. Як вірус набуває нових ознак.

 

§ 11

14

17/10

 

Різноманіття прокаріотів і принципи їхньої класифікації

Прокаріоти. Археї. Бактерії.

 

§ 12

15

22/10

 

Особливості функціонування прокаріотичних клітин

Особливості функціонування прокаріотичних клітин. Розмноження прокаріотів. Переживання клітинами прокаріотів несприятливих умов.

 

§ 13

16

24/10

 

Біорізноманіття нашої планети як наслідок еволюції живої матерії.

Біорізноманіття нашої планети як наслідок еволюції живої матерії. Класифікація еукаріотів.

 

§ 14

17

29/10

 

Огляд царств еукаріотичних організмів

Сучасна система еукаріотів. Царство Амебозої. Царство Задньоджгутикові (Опістоконти). Царство Архепластиди. Царство Екскавати. Царство САР.

 

§ 15

18

31/10

 

Лабораторна робота № 1.

Визначення таксономічного положення виду в системі органічного світу

 

Ст. 62

19

05/11

 

Урок узагальнення. Діагностична робота №2.

 

 

 

Тема 2. ОБМІН РЕЧОВИН І ПЕРЕТВОРЕННЯ ЕНЕРГІЇ

Знаннєвий  компонент:

оперує термінами та поняттями: обмін речовин/метаболізм, фермент, вітамін, дихання, автотрофи, гетеротрофи, хемотрофи, фототрофи, токсичні речовини;  

називає: структури клітин, які забезпечують процеси метаболізму; критерії якості питної води;

наводить приклади: хвороб, пов’язаних з нестачею чи надлишком
надходження певних хімічних елементів, речовин;

характеризує: особливості енергетичного обміну клітин автотрофних та гетеротрофних організмів; особливості знешкодження токсичних сполук в організмі людини; нейрогуморальну регуляцію метаболізму в організмі людини;

пояснює: єдність процесів синтезу і розщеплення речовин в організмі; роль АТФ у забезпеченні процесів метаболізму;  роль ферментів у забезпеченні процесів метаболізму; роль окремих хімічних елементів, речовин в метаболізмі;  необхідність знешкодження токсичних сполук в організмі людини.

Діяльнісний компонент:

складає схеми: обміну вуглеводів, ліпідів та білків в організмі людини, їхній взаємозв’язок;

порівнює: енергетичне і пластичне значення різних речовин.

Ціннісний компонент:

висловлює судження: щодо впливу на здоров’я людини різних речовин (корисних та шкідливих);

  •           оцінює: важливість якості питної води та раціонального харчування для збереження здоров’я.
  •            

20

07/11

 

 Будова та біологічна роль білків

Органічні сполуки клітини. Біологічна роль білків. Функції білків.

 

§ 16

21

14/11

 

Будова та біологічна роль білків

Органічні сполуки клітини. Біологічна роль білків. Функції білків.

 

§ 16

22

19/11

 

Будова та біологічна роль вуглеводів і ліпідів.

Будова та властивості вуглеводів. Функції вуглеводів. Ліпіди, функції та властивості.   

 

§ 17

23

21/11

 

Будова та біологічна роль нуклеїнових кислот.

Будова ДНК. Методи роботи з молекулами ДНК. Типи РНК, їхні структура та функції.

 

§ 18

24

26/11

 

Будова та біологічна роль нуклеїнових кислот.

Будова ДНК. Методи роботи з молекулами ДНК. Типи РНК, їхні структура та функції.

 

§ 18

25

28/11

 

Загальна характеристика обміну речовин та енергії.

Біологічні системи як відкриті системи. Особливості обміну речовин в автотрофних і гетеротрофних організмів. Роль АТФ у забезпеченні процесів метаболізму.

 

 

§ 19

26

03/12

 

Енергетичне забезпечення процесів метаболізму.

Енергетичний обмін.

 

§ 20

27

05/12

 

Біосинтез вуглеводів і ліпідів у автотрофних і гетеротрофних організмів.

Біосинтез вуглеводів. Біосинтез вуглеводів у гетеротрофних організмів. Біосинтез ліпідів.

 

§ 21

28

10/12

 

Біосинтез нуклеїнових кислот

Біосинтез нуклеїнових кислот. Біосинтез ДНК. Біосинтез РНК.

 

§ 22

29

12/12

 

Біосинтез білків

Біосинтез білків. Етапи біосинтезу білкових молекул.

 

 

§ 23

30

17/12

 

Урок узагальнення.

Діагностична робота № 3.

 

 

31

19/12

 

Нейрогуморальна регуляція процесів метаболізму.

Нейрогуморальна регуляція процесів метаболізму. Вітаміни, їхня роль в обміні речовин.

 

§ 24

32

24/12

 

Раціональне харчування – основа нормального обміну речовин

Добовий раціон. Водний баланс людини. Питна вода та вимоги до її якості.

 

§ 25

33

 

 

Порушення метаболізму, пов’язані з нестачею чи надлишком надходження певних хімічних елементів, речовин

 

Білки. Жири. Вуглеводи. Вода та мінеральні солі. Харчові добавки. Знешкодження токсичних сполук в організмі людини.

 

§ 26

34

 

 

Практична робота № 1

Складання схем обміну вуглеводів, ліпідів і білків в організмі людини.

 

§ 27

35

 

 

Урок узагальнення

Діагностична робота № 3

 

 

Тема 3. СПАДКОВІСТЬ І МІНЛИВІСТЬ

Знаннєвий компонент:

оперує термінами та поняттями: ген, гени домінантні та рецесивні, геном, генотип, фен, фенотип, ознаки кількісні та якісні, моно-, ди- та полігібридне схрещування, реплікація, гени структурні та регуляторні, експресія генів, транскрипція, трансляція; гаплоїдний, диплоїдний та поліплоїдний набори хромосом; каріотип, гомо- та гетерогаметна стать; мутагени; мутації (геномні, хромосомні, точкові); генофонд популяцій;

називає: сучасні молекулярно-генетичні методи досліджень спадковості людини (секвенування генів, полімеразна ланцюгова реакція, застосування генетичних маркерів тощо); типи мутацій; причини спадкових хвороб і вад людини та хвороб людини зі спадковою схильністю;

наводить приклади: спадкової мінливості (комбінативної, мутаційної) людини; модифікаційної мінливості людини;

характеризує: типи успадкування ознак у людини (повне та неповне домінування, кодомінування; аутосомно-рецесивне та аутосомно-домінантне, зчеплене, зчеплене зі статтю); закономірності модифікаційної мінливості людини; типи мутацій людини; мутагенні фактори;

пояснює: застосування генетичних маркерів; явище зчепленого успадкування у людини; молекулярні механізми мінливості у людини; біологічні антимутаційні механізми;

Діяльнісний компонент:

порівнює: моногенне та полігенне успадкування ознак у людини; спадкову та неспадкову мінливість людини;

розв’язує: типові задачі з генетики (моно- і дигібридне схрещування; повне та неповне домінування, кодомінування; успадкування зчеплене зі статтю);

визначає: можливі генотипи при даному фенотипі (та навпаки); за результатами схрещування: який ген домінантний (рецесивний); тип успадкування ознак;

складає: схеми родоводів;

робить висновки про: генотип людини як цілісну інтегровану систему.

Ціннісний компонент:

обґрунтовує судження: щодо шкідливих звичок, як мутагенних чинників;

виявляє власне ставлення до: профілактики та терапії спадкових хвороб людини.

 

36

 

 

Організація спадкового матеріалу еукаріотичної клітини.

Загальне визначення гена та генома. Особливості будови еукаріотичних генів. Повторювані послідовності в геномах еукаріотів. Організація спадкового матеріалу в ядрі клітини. Геноми мітохондрій і хлоропластів.

 

 

§ 27

37

 

 

Реалізація генетичної інформації в еукаріотичних клітинах.

Транскрипція в еукаріотів. Дозрівання РНК.

 

§ 28

38

 

 

Регуляція експресії генів в еукаріотичних клітинах

Активність генів в еукаріотичних клітинах. Регуляція експресії генів за допомогою білкових факторів. Вплив упакування хроматину на ефективність транскрипції еукаріотичних генів. 

 

§ 29

39

 

 

Механізми збереження сталості генетичного матеріалу

Механізми збереження сталості генетичного матеріалу

 

§ 30

40

 

 

Спадкова мінливість: комбінативна та мутаційна

Спадкова мінливість. Класифікації мутацій. Точкові мутації.

 

 

§ 31

41

 

 

Хромосомні та геномні мутації. Біологічне значення мутацій.

Хромосомні мутації. Геномні мутації. Біологічне значення мутаційної мінливості.

 

§ 32

42

 

 

Модифікаційна мінливість

Модифікаційна мінливість. Порівняльна характеристика властивостей мутацій і модифікацій.  

 

§ 33

43

 

 

Особливості людини як об’єкта генетичних досліджень. Методи досліджень, які використовують у генетиці людини

Генетика людини. Особливості людини як генетичного об’єкта. Методи, які застосовують у генетиці людини.

 

 

§ 34

44

 

 

Організація генома людини

Геном людини. Варіації генома людини.

 

§ 35

45

 

 

Типи успадкування в людини

Аутосомно-домінантний тип успадкування. Аутосомно-рецесивний тип успадкування. Успадкування мітохондріальних ознак.

 

§ 36

46

 

 

Успадкування багатофакторних ознак у людини

Моногенні та полігенні ознаки. Пошук генів багатофакторних ознак. Повногеномний аналіз зчеплень.

 

§ 37

47

 

 

Популяційна генетика людини

Генетика популяцій. Визначення гетерогенності популяцій. Закон Гарді-Вайнберга.

 

§ 38

48

 

 

Медична генетика. Спадкові хвороби людини.

Медична генетика. Генні спадкові хвороби. Хромосомні хвороби. Генетика онкологічних захворювань.

 

§ 39

49

 

 

Діагностика спадкових захворювань людини. Медико-генетичне консультування

Діагностика спадкових захворювань. Пренатальне генетичне тестування. Постнатальне генетичне тестування. Медико-генетичне консультування.

 

§ 40

50

 

 

Лікування та профілактика спадкових хвороб людини

Лікування спадкових хвороб. Генна терапія спадкових хвороб. Профілактика спадкових технологій.

 

§ 41

51

 

 

Практична робота № 2

Розв’язання типових задач з генетики

 

Ст. 155-156

52

 

 

Урок узагальнення

Діагностична робота № 4.

 

 

Тема 4. РЕПРОДУКЦІЯ ТА РОЗВИТОК

Знаннєвий компонент:

оперує термінами та поняттями: мітоз, мейоз, амітоз, регенерація, трансплантація, гаметогенез, запліднення, онтогенез, ембріональна індукція;

називає: гіпотези старіння;

наводить приклади: порушень клітинного циклу;

пояснює: значення регенерації; суть та біологічне значення запліднення.

характеризує: періоди ембріонального та постембріонального розвитку людини;

Діяльнісний компонент:

складає порівняльну характеристику:статевих клітин людини; розвитку чоловічих і жіночих статевих клітин;

демонструє навички: роботи з мікроскопом.

Ціннісний компонент:

оцінює:вплив позитивних і негативних чинників на ріст та розвиток людини; важливість профілактики онкологічних захворювань;

обґрунтовує судження про: вплив способу життя на формування людського організму та репродуктивне здоров’я; необхідність відповідального ставлення до планування родини.

виявляє власне ставлення щодо: трансплантації тканин та органів у людини, її перспектив; правил біологічної етики; біологічних і соціальних аспектів регуляції розмноження людини.

 

53

 

 

Репродукція як механізм забезпечення безперервності існування видів

Розмноження та його форми. Біологічне значення нестатевого розмноження.

 

§ 42

54

 

 

Процеси регенерації у різних груп еукаріотів 

Процеси регенерації у різних груп еукаріотів. Стимуляція регенераційних процесів.

 

§ 43

55

 

 

Особливості процесів регенерації у людини. Роль стовбурових клітин у процесах регенерації

Особливості процесів регенерації в організмі людини. Стовбурові клітини та їхня роль у процесах регенерації.

 

§ 44

56

 

 

Сучасні досягнення регенеративної медицини та трансплантології

Сучасні досягнення регенеративної медицини. Використання стовбурових клітин у медицині. Сучасні досягнення трансплантології.

 

§ 45

57

 

 

Способи розмноження клітин еукаріотів

Порівняльна характеристика процесів мітотичного та мейотичного поділів клітини. Місце мейозу в життєвому циклі еукаріотів.

 

§ 46

58

 

 

Ріст і розвиток клітин. Фактори, які на них впливають.

Регуляція росту та розвитку клітин. Фактори росту клітин. Регуляція клітинного циклу

 

§ 47

59

 

 

Порушення клітинного циклу та їхні наслідки. Онкологічні захворювання.

Порушення клітинного циклу та їхні наслідки. Канцерогенні фактори. Діагностика, лікування та профілактика онкологічних захворювань.

 

§ 48

60

 

 

Гаметогенез та його періоди. Запліднення та його біологічне значення.

Особливості статевого процесу в різних груп організмів. Партеногенез. Будова статевих клітин. Гаметогенез.

 

§ 49

61

 

 

Етапи ембріонального розвитку людини

Особливості онтогенезу людини. 

 

§ 50

62

 

 

Регуляція ембріонального розвитку. Явище ембріональної індукції.

Явище ембріональної індукції. Умови, що забезпечують нормальний розвиток зародка. Репродуктивна медицина. Контрацепція.

 

§ 51

63

 

 

Періоди постембріонального розвитку людини

Періоди постембріонального розвитку людини. Гіпотези старіння людини.

 

§ 52

64

 

 

Лабораторна робота № 3

Вивчення будови статевих клітин людини.

 

Ст. 189

65

 

 

Лабораторна робота № 4

Вивчення етапів ембріогенезу

 

Ст. 189

66

 

 

Урок повторення

Повторення вивченого за тему

 

 

67

 

 

Урок узагальнення

Діагностична робота № 5.

 

 

68-70

 

 

Урок узагальнення

Узагальнення вивченого за рік

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, 10 клас, Планування
Додано
5 жовтня
Переглядів
776
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку