ОРІЄНТОВНЕ КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ
З КУРСУ «Біологія і екологія». 10 КЛАС
(70 год)
№ уроку |
Дата |
|
Тема |
Зміст уроку |
Практикум |
Домашнє завдання |
ВСТУП Знаннєвий компонент оперує термінами та поняттями: система, біосистема, екосистема, навколишнє середовище, сталий розвиток природи і суспільства; називає: основні галузі застосування біологічних досліджень; наводить приклади: біосистем різних рівнів; характеризує: властивості живого: самооновлення, самовідтворення, саморегуляцію. Діяльнісний компонент: розрізняє: біосистеми різних рівнів організації Ціннісний компонент оцінює: важливість біологічних знань для розвитку людства |
||||||
1 |
03/09 |
|
Біологія та екологія – комплексні природничі науки. Їхні зв’язки з іншими дисциплінами. |
Міждисциплінарні зв’язки біології та екології. Значення біології та екології в житті людини. |
|
§ 1
|
2 |
05/09 |
|
Рівні організації біологічних систем та їхній взаємозв’язок. |
Рівні організації біологічних систем та їхній взаємозв’язок. |
|
§ 2 |
3 |
10/09 |
|
Фундаментальні властивості живого.
|
Фундаментальні властивості живого. |
|
§ 3. |
4 |
12/09 |
|
Стратегія сталого розвитку та суспільства.
|
Потреба в раціональному природокористуванні. |
|
§ 4 |
5 |
17/09 |
|
Урок повторення |
Повторення вивченого за темою. |
|
§ 1-4. |
6 |
19/09 |
|
Урок узагальнення |
Діагностична робота № 1. |
|
|
Тема 1. БІОРІЗНОМАНІТТЯ Знаннєвий компонент: оперує термінами та поняттями: систематика, номенклатура, класифікація, філогенетична систематика, популяція, віруси, прокаріоти, еукаріоти; називає: сучасні принципи наукової систематики; гіпотези походження вірусів; шляхи проникнення вірусів у клітини; наводить приклади: вірусів, бактерій, одноклітинних еукаріотів, грибів, рослин, тварин; характеризує: критерії виду; віруси, прокаріотичні організми, еукаріотичні організми. Діяльнісний компонент: складає: характеристику виду за видовими критеріями; порівняльну характеристику: вірусів, віроїдів, пріонів; архей та бактерій; одноклітинних і багатоклітинних еукаріотичних організмів; класифікує: певні види грибів, рослин, тварин; визначає таксономічне положення виду в системі органічного світу. Ціннісний компонент: оцінює: важливість систематики для сучасних біологічних досліджень.
|
||||||
7 |
24/09 |
|
Систематика – наука про різноманітність організмів |
Біорізноманіття нашої планети. Неклітинні форми життя. Систематика – наука про різноманітність організмів |
|
§ 5 |
8 |
26/09 |
|
Принципи сучасної наукової класифікації організмів |
Принципи сучасної наукової класифікації організмів. Сучасна систематика. |
|
§ 6 |
9 |
01/10 |
|
Сучасні концепція та критерії виду |
Критерії виду. Сучасна концепція виду. Міжнародні кодекси біологічної номенклатури. |
|
§ 7 |
10 |
03/10 |
|
Різноманіття вірусів та принципи їхньої класифікації. Неканонічні віруси: віроїди та пріони. |
Різноманіття вірусів. Принципи класифікації вірусів. Неканонічні віруси. |
|
§ 8 |
11 |
08/10 |
|
Особливості будови та функціонування вірусів. |
Особливості будови вірусів. Розмноження вірусів. |
|
§ 9 |
12 |
10/10 |
|
Особливості розмноження вірусів рослин, бактерій, тварин та людини. |
Віруси рослин. Віруси бактерій (бактеріофаги). Віруси людини і тварин. |
|
§ 10 |
13 |
15/10 |
|
Гіпотези походження вірусів. Роль вірусів в еволюції органічного світу. |
Гіпотези походження вірусів. Роль вірусів в еволюції органічного світу. Як вірус набуває нових ознак. |
|
§ 11 |
14 |
17/10 |
|
Різноманіття прокаріотів і принципи їхньої класифікації |
Прокаріоти. Археї. Бактерії. |
|
§ 12 |
15 |
22/10 |
|
Особливості функціонування прокаріотичних клітин |
Особливості функціонування прокаріотичних клітин. Розмноження прокаріотів. Переживання клітинами прокаріотів несприятливих умов. |
|
§ 13 |
16 |
24/10 |
|
Біорізноманіття нашої планети як наслідок еволюції живої матерії. |
Біорізноманіття нашої планети як наслідок еволюції живої матерії. Класифікація еукаріотів. |
|
§ 14 |
17 |
29/10 |
|
Огляд царств еукаріотичних організмів |
Сучасна система еукаріотів. Царство Амебозої. Царство Задньоджгутикові (Опістоконти). Царство Архепластиди. Царство Екскавати. Царство САР. |
|
§ 15 |
18 |
31/10 |
|
Лабораторна робота № 1. |
Визначення таксономічного положення виду в системі органічного світу |
|
Ст. 62 |
19 |
05/11 |
|
Урок узагальнення. Діагностична робота №2. |
|
|
|
Тема 2. ОБМІН РЕЧОВИН І ПЕРЕТВОРЕННЯ ЕНЕРГІЇ Знаннєвий компонент: оперує термінами та поняттями: обмін речовин/метаболізм, фермент, вітамін, дихання, автотрофи, гетеротрофи, хемотрофи, фототрофи, токсичні речовини; називає: структури клітин, які забезпечують процеси метаболізму; критерії якості питної води;
наводить приклади: хвороб, пов’язаних з нестачею чи надлишком характеризує: особливості енергетичного обміну клітин автотрофних та гетеротрофних організмів; особливості знешкодження токсичних сполук в організмі людини; нейрогуморальну регуляцію метаболізму в організмі людини; пояснює: єдність процесів синтезу і розщеплення речовин в організмі; роль АТФ у забезпеченні процесів метаболізму; роль ферментів у забезпеченні процесів метаболізму; роль окремих хімічних елементів, речовин в метаболізмі; необхідність знешкодження токсичних сполук в організмі людини. Діяльнісний компонент: складає схеми: обміну вуглеводів, ліпідів та білків в організмі людини, їхній взаємозв’язок; порівнює: енергетичне і пластичне значення різних речовин. Ціннісний компонент: висловлює судження: щодо впливу на здоров’я людини різних речовин (корисних та шкідливих);
|
||||||
20 |
07/11 |
|
Будова та біологічна роль білків |
Органічні сполуки клітини. Біологічна роль білків. Функції білків. |
|
§ 16 |
21 |
14/11 |
|
Будова та біологічна роль білків |
Органічні сполуки клітини. Біологічна роль білків. Функції білків. |
|
§ 16 |
22 |
19/11 |
|
Будова та біологічна роль вуглеводів і ліпідів. |
Будова та властивості вуглеводів. Функції вуглеводів. Ліпіди, функції та властивості. |
|
§ 17 |
23 |
21/11 |
|
Будова та біологічна роль нуклеїнових кислот. |
Будова ДНК. Методи роботи з молекулами ДНК. Типи РНК, їхні структура та функції. |
|
§ 18 |
24 |
26/11 |
|
Будова та біологічна роль нуклеїнових кислот. |
Будова ДНК. Методи роботи з молекулами ДНК. Типи РНК, їхні структура та функції. |
|
§ 18 |
25 |
28/11 |
|
Загальна характеристика обміну речовин та енергії. |
Біологічні системи як відкриті системи. Особливості обміну речовин в автотрофних і гетеротрофних організмів. Роль АТФ у забезпеченні процесів метаболізму.
|
|
§ 19 |
26 |
03/12 |
|
Енергетичне забезпечення процесів метаболізму. |
Енергетичний обмін. |
|
§ 20 |
27 |
05/12 |
|
Біосинтез вуглеводів і ліпідів у автотрофних і гетеротрофних організмів. |
Біосинтез вуглеводів. Біосинтез вуглеводів у гетеротрофних організмів. Біосинтез ліпідів. |
|
§ 21 |
28 |
10/12 |
|
Біосинтез нуклеїнових кислот |
Біосинтез нуклеїнових кислот. Біосинтез ДНК. Біосинтез РНК. |
|
§ 22 |
29 |
12/12 |
|
Біосинтез білків |
Біосинтез білків. Етапи біосинтезу білкових молекул.
|
|
§ 23 |
30 |
17/12 |
|
Урок узагальнення. |
Діагностична робота № 3. |
|
|
31 |
19/12 |
|
Нейрогуморальна регуляція процесів метаболізму. |
Нейрогуморальна регуляція процесів метаболізму. Вітаміни, їхня роль в обміні речовин. |
|
§ 24 |
32 |
24/12 |
|
Раціональне харчування – основа нормального обміну речовин |
Добовий раціон. Водний баланс людини. Питна вода та вимоги до її якості. |
|
§ 25 |
33 |
|
|
Порушення метаболізму, пов’язані з нестачею чи надлишком надходження певних хімічних елементів, речовин
|
Білки. Жири. Вуглеводи. Вода та мінеральні солі. Харчові добавки. Знешкодження токсичних сполук в організмі людини. |
|
§ 26 |
34 |
|
|
Практична робота № 1 |
Складання схем обміну вуглеводів, ліпідів і білків в організмі людини. |
|
§ 27 |
35 |
|
|
Урок узагальнення |
Діагностична робота № 3 |
|
|
Тема 3. СПАДКОВІСТЬ І МІНЛИВІСТЬ Знаннєвий компонент: оперує термінами та поняттями: ген, гени домінантні та рецесивні, геном, генотип, фен, фенотип, ознаки кількісні та якісні, моно-, ди- та полігібридне схрещування, реплікація, гени структурні та регуляторні, експресія генів, транскрипція, трансляція; гаплоїдний, диплоїдний та поліплоїдний набори хромосом; каріотип, гомо- та гетерогаметна стать; мутагени; мутації (геномні, хромосомні, точкові); генофонд популяцій; називає: сучасні молекулярно-генетичні методи досліджень спадковості людини (секвенування генів, полімеразна ланцюгова реакція, застосування генетичних маркерів тощо); типи мутацій; причини спадкових хвороб і вад людини та хвороб людини зі спадковою схильністю; наводить приклади: спадкової мінливості (комбінативної, мутаційної) людини; модифікаційної мінливості людини; характеризує: типи успадкування ознак у людини (повне та неповне домінування, кодомінування; аутосомно-рецесивне та аутосомно-домінантне, зчеплене, зчеплене зі статтю); закономірності модифікаційної мінливості людини; типи мутацій людини; мутагенні фактори; пояснює: застосування генетичних маркерів; явище зчепленого успадкування у людини; молекулярні механізми мінливості у людини; біологічні антимутаційні механізми; Діяльнісний компонент: порівнює: моногенне та полігенне успадкування ознак у людини; спадкову та неспадкову мінливість людини; розв’язує: типові задачі з генетики (моно- і дигібридне схрещування; повне та неповне домінування, кодомінування; успадкування зчеплене зі статтю); визначає: можливі генотипи при даному фенотипі (та навпаки); за результатами схрещування: який ген домінантний (рецесивний); тип успадкування ознак; складає: схеми родоводів; робить висновки про: генотип людини як цілісну інтегровану систему. Ціннісний компонент: обґрунтовує судження: щодо шкідливих звичок, як мутагенних чинників; виявляє власне ставлення до: профілактики та терапії спадкових хвороб людини.
|
||||||
36 |
|
|
Організація спадкового матеріалу еукаріотичної клітини. |
Загальне визначення гена та генома. Особливості будови еукаріотичних генів. Повторювані послідовності в геномах еукаріотів. Організація спадкового матеріалу в ядрі клітини. Геноми мітохондрій і хлоропластів.
|
|
§ 27 |
37 |
|
|
Реалізація генетичної інформації в еукаріотичних клітинах. |
Транскрипція в еукаріотів. Дозрівання РНК. |
|
§ 28 |
38 |
|
|
Регуляція експресії генів в еукаріотичних клітинах |
Активність генів в еукаріотичних клітинах. Регуляція експресії генів за допомогою білкових факторів. Вплив упакування хроматину на ефективність транскрипції еукаріотичних генів. |
|
§ 29 |
39 |
|
|
Механізми збереження сталості генетичного матеріалу |
Механізми збереження сталості генетичного матеріалу |
|
§ 30 |
40 |
|
|
Спадкова мінливість: комбінативна та мутаційна |
Спадкова мінливість. Класифікації мутацій. Точкові мутації.
|
|
§ 31 |
41 |
|
|
Хромосомні та геномні мутації. Біологічне значення мутацій. |
Хромосомні мутації. Геномні мутації. Біологічне значення мутаційної мінливості. |
|
§ 32 |
42 |
|
|
Модифікаційна мінливість |
Модифікаційна мінливість. Порівняльна характеристика властивостей мутацій і модифікацій. |
|
§ 33 |
43 |
|
|
Особливості людини як об’єкта генетичних досліджень. Методи досліджень, які використовують у генетиці людини |
Генетика людини. Особливості людини як генетичного об’єкта. Методи, які застосовують у генетиці людини.
|
|
§ 34 |
44 |
|
|
Організація генома людини |
Геном людини. Варіації генома людини. |
|
§ 35 |
45 |
|
|
Типи успадкування в людини |
Аутосомно-домінантний тип успадкування. Аутосомно-рецесивний тип успадкування. Успадкування мітохондріальних ознак. |
|
§ 36 |
46 |
|
|
Успадкування багатофакторних ознак у людини |
Моногенні та полігенні ознаки. Пошук генів багатофакторних ознак. Повногеномний аналіз зчеплень. |
|
§ 37 |
47 |
|
|
Популяційна генетика людини |
Генетика популяцій. Визначення гетерогенності популяцій. Закон Гарді-Вайнберга. |
|
§ 38 |
48 |
|
|
Медична генетика. Спадкові хвороби людини. |
Медична генетика. Генні спадкові хвороби. Хромосомні хвороби. Генетика онкологічних захворювань. |
|
§ 39 |
49 |
|
|
Діагностика спадкових захворювань людини. Медико-генетичне консультування |
Діагностика спадкових захворювань. Пренатальне генетичне тестування. Постнатальне генетичне тестування. Медико-генетичне консультування. |
|
§ 40 |
50 |
|
|
Лікування та профілактика спадкових хвороб людини |
Лікування спадкових хвороб. Генна терапія спадкових хвороб. Профілактика спадкових технологій. |
|
§ 41 |
51 |
|
|
Практична робота № 2 |
Розв’язання типових задач з генетики |
|
Ст. 155-156 |
52 |
|
|
Урок узагальнення |
Діагностична робота № 4. |
|
|
Тема 4. РЕПРОДУКЦІЯ ТА РОЗВИТОК Знаннєвий компонент: оперує термінами та поняттями: мітоз, мейоз, амітоз, регенерація, трансплантація, гаметогенез, запліднення, онтогенез, ембріональна індукція; називає: гіпотези старіння; наводить приклади: порушень клітинного циклу; пояснює: значення регенерації; суть та біологічне значення запліднення. характеризує: періоди ембріонального та постембріонального розвитку людини; Діяльнісний компонент: складає порівняльну характеристику:статевих клітин людини; розвитку чоловічих і жіночих статевих клітин; демонструє навички: роботи з мікроскопом. Ціннісний компонент: оцінює:вплив позитивних і негативних чинників на ріст та розвиток людини; важливість профілактики онкологічних захворювань; обґрунтовує судження про: вплив способу життя на формування людського організму та репродуктивне здоров’я; необхідність відповідального ставлення до планування родини. виявляє власне ставлення щодо: трансплантації тканин та органів у людини, її перспектив; правил біологічної етики; біологічних і соціальних аспектів регуляції розмноження людини.
|
||||||
53 |
|
|
Репродукція як механізм забезпечення безперервності існування видів |
Розмноження та його форми. Біологічне значення нестатевого розмноження. |
|
§ 42 |
54 |
|
|
Процеси регенерації у різних груп еукаріотів |
Процеси регенерації у різних груп еукаріотів. Стимуляція регенераційних процесів. |
|
§ 43 |
55 |
|
|
Особливості процесів регенерації у людини. Роль стовбурових клітин у процесах регенерації |
Особливості процесів регенерації в організмі людини. Стовбурові клітини та їхня роль у процесах регенерації. |
|
§ 44 |
56 |
|
|
Сучасні досягнення регенеративної медицини та трансплантології |
Сучасні досягнення регенеративної медицини. Використання стовбурових клітин у медицині. Сучасні досягнення трансплантології. |
|
§ 45 |
57 |
|
|
Способи розмноження клітин еукаріотів |
Порівняльна характеристика процесів мітотичного та мейотичного поділів клітини. Місце мейозу в життєвому циклі еукаріотів. |
|
§ 46 |
58 |
|
|
Ріст і розвиток клітин. Фактори, які на них впливають. |
Регуляція росту та розвитку клітин. Фактори росту клітин. Регуляція клітинного циклу |
|
§ 47 |
59 |
|
|
Порушення клітинного циклу та їхні наслідки. Онкологічні захворювання. |
Порушення клітинного циклу та їхні наслідки. Канцерогенні фактори. Діагностика, лікування та профілактика онкологічних захворювань. |
|
§ 48 |
60 |
|
|
Гаметогенез та його періоди. Запліднення та його біологічне значення. |
Особливості статевого процесу в різних груп організмів. Партеногенез. Будова статевих клітин. Гаметогенез. |
|
§ 49 |
61 |
|
|
Етапи ембріонального розвитку людини |
Особливості онтогенезу людини. |
|
§ 50 |
62 |
|
|
Регуляція ембріонального розвитку. Явище ембріональної індукції. |
Явище ембріональної індукції. Умови, що забезпечують нормальний розвиток зародка. Репродуктивна медицина. Контрацепція. |
|
§ 51 |
63 |
|
|
Періоди постембріонального розвитку людини |
Періоди постембріонального розвитку людини. Гіпотези старіння людини. |
|
§ 52 |
64 |
|
|
Лабораторна робота № 3 |
Вивчення будови статевих клітин людини. |
|
Ст. 189 |
65 |
|
|
Лабораторна робота № 4 |
Вивчення етапів ембріогенезу |
|
Ст. 189 |
66 |
|
|
Урок повторення |
Повторення вивченого за тему |
|
|
67 |
|
|
Урок узагальнення |
Діагностична робота № 5. |
|
|
68-70 |
|
|
Урок узагальнення |
Узагальнення вивченого за рік |
|
|