Календарно - тематичне планування навчального матеріалу
Біологія 10 клас
(70 годин – 2 години на тиждень, із них 4 години – резервні)
Складено згідно навчальної програми з «Біології і екології» (рівень стандарту) для 10-11 класів загальноосвітніх шкіл, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки № 1407 від 23.10.2017 року
№ п/п |
Дата проведення уроку за розкладом |
Тема уроку |
Демонстрування, лабораторні дослідження, лабораторні роботи, дослідницькі практикуми, проекти |
Корекція |
|||||
1 |
2 |
3 |
5 |
6 |
|||||
|
|||||||||
Вступ - 4 год |
|||||||||
1 |
|
Міждисциплінарні зв’язки біології та екології. Вступний інструктаж з БЖД. |
|
|
|||||
2 |
|
Рівні організації біологічних систем та їхній взаємозв’язок. |
|
|
|||||
3 |
|
Фундаментальні властивості живого. |
|
|
|||||
4 |
|
Стратегія сталого розвитку природи і суспільства. |
|
|
|||||
Тема 1. Біорізноманіття - 10 год |
|||||||||
5 |
|
Систематика – наука про різноманітність організмів. Принципи наукової класифікації організмів. |
|
|
|||||
6 |
|
Сучасні критерії виду.
|
Лабораторна робота 1. Визначення таксономічного положення виду в системі органічного світу (вид на вибір учителя). Інструктаж з БЖД. |
|
|||||
7 |
|
Віруси. Особливості їхньої організації та функціонування. Гіпотези походження вірусів. |
|
|
|||||
8 |
|
Віроїди, пріони. Особливості їхньої організації та функціонування. Гіпотези походження вірусів. |
|
|
|||||
9 |
|
Взаємодія вірусів з клітиною-хазяїном та їхній вплив на її функціонування. Роль вірусів в еволюції організмів. Використання вірусів у біологічних методах боротьби зі шкідливими видами. |
|
|
|||||
10 |
|
Прокаріотичні організми: археї та бактерії. Особливості їхньої організації та функціонування. |
|
|
|||||
11 |
|
Сучасні погляди на систему еукаріотичних організмів. |
|
|
|||||
12 |
|
Біорізноманіття нашої планети як наслідок еволюції |
|
|
|||||
13 |
|
|
Навчальний проект 1. Складання характеристики виду за видовими критеріями. |
|
|||||
14 |
|
Узагальнення та систематизація знань з тем «Вступ. Біорізноманіття» |
|
|
|||||
Тема 2. Обмін речовин і перетворення енергії ( 17 год.)
|
|||||||||
15 |
|
Обмін речовин та енергії – основа функціонування біологічних систем. |
|
|
|||||
16 |
|
Особливості обміну речовин в автотрофних та гетеротрофних організмів. |
|
|
|||||
17 |
|
Вуглеводи, ліпіди: огляд будови й біологічної ролі. |
|
|
|||||
18 |
|
Білки: огляд будови й біологічної ролі. |
|
|
|||||
19 |
|
Нуклеїнові кислоти: огляд будови й біологічної ролі. |
|
|
|||||
20 |
|
Енергетичне забезпечення процесів метаболізму. Способи отримання енергії в різних груп автотрофних та гетеротрофних організмів. |
|
|
|||||
21 |
|
Роль процесів дихання в забезпеченні організмів енергією. |
|
|
|||||
22 |
|
Структури клітин, які забезпечують процеси метаболізму. |
|
|
|||||
23 |
|
Роль ферментів у забезпеченні процесів метаболізму клітини та цілісного організму. |
|
|
|||||
24 |
|
Вітаміни, їх роль в обміні речовин. |
|
|
|||||
25 |
|
Порушення обміну речовин (метаболізму), пов’язані з нестачею чи надлишком надходження певних хімічних елементів, речовин. |
|
|
|||||
26 |
|
Значення якості питної води для збереження здоров’я людини. |
|
|
|||||
27 |
|
Раціональне харчування – основа нормального обміну речовин. |
|
|
|||||
28 |
|
|
Практична робота 1. Складання схем обміну вуглеводів, ліпідів та білків в організмі людини. Інструктаж з БЖД. |
|
|||||
29 |
|
Негативний вплив на метаболізм токсичних речовин. Знешкодження токсичних сполук в організмі людини. |
|
|
|||||
30 |
|
Нейрогуморальна регуляція процесів метаболізму. |
|
|
|||||
31 |
|
Контрольна робота №1. Узагальнення та систематизація знань з теми «Обмін речовин і перетворення енергії». |
|
|
|||||
Тема 3. Спадковість і мінливість (орієнтовно 22 год.) |
32 |
|
Основні поняття генетики. |
|
|
33 |
|
Закономірності спадковості. Гібридологічний аналіз: основні типи схрещувань та їхні наслідки. Частина 1. Моногібридне схрещування, повне домінування. |
|
|
34 |
|
Гібридологічний аналіз. Частина 2. Моногібридне схрещування, неповне домінування. |
|
|
35 |
|
Гібридологічний аналіз. Частина 3. Ди- та полігібридне схрещування. |
|
|
36 |
|
Гібридологічний аналіз. Частина 4. Кодомінування. |
|
|
37 |
|
Гібридологічний аналіз. Частина 5.Зчеплене успадкування і кросинговер. |
|
|
38 |
|
Гібридологічний аналіз. Частина 6.Успадкування зчеплене зі статтю. |
|
|
39 |
|
Розв’язування типових генетичних задач. |
|
|
40 |
|
Узагальнення та систематизація знань з теми «Спадковість і мінливість» (1 частина) |
Практична робота 2. Розв’язування типових генетичних задач. Інструктаж з БЖД. |
|
41 |
|
Організація спадкового матеріалу еукаріотичної клітини та його реалізація. Гени структурні та регуляторні. Регуляція активності генів в еукаріотичній клітині. |
|
|
42 |
|
Каріотип людини та його особливості. |
|
|
43 |
|
Хромосомний аналіз як метод виявлення порушень у структурі каріотипу. |
|
|
44 |
|
Сучасні молекулярно-генетичні методи досліджень спадковості людини. Сучасний стан досліджень геному людини. |
|
|
45 |
|
Моногенне та полігенне успадкування ознак у людини. Позахромосомна (цитоплазматична) спадковість у людини. |
|
|
46 |
|
Закономірності неспадкової мінливості людини. |
Лабораторна робота 2. Вивчення закономірностей модифікаційної мінливості. Інструктаж з БЖД. |
|
47 |
|
Закономірності спадкової мінливості людини. Мутації та їхні властивості. Поняття про спонтанні мутації. |
|
|
48 |
|
Біологічні антимутаційні механізми. Захист геному людини від шкідливих мутагенних впливів. |
|
|
49 |
|
Генетичний моніторинг в людських спільнотах. Особливості генофонду людських спільнот та чинники, які впливають на їх формування. Закономірності розподілу алелів в популяціях. |
|
|
50 |
|
Сучасні завдання медичної генетики. Спадкові хвороби і вади людини, хвороби людини зі спадковою схильністю, їхні причини. |
|
|
51 |
|
Методи діагностики та профілактики спадкових хвороб людини. Медико-генетичне консультування та його організація. |
|
|
52 |
|
|
Проект: створення буклету, постеру, презентації, бук-трейлеру, скрайбу тощо (один на вибір) Генетичний моніторинг в людських спільнотах. Скринінг-програми для новонароджених. Генотерапія та її перспективи |
|
53 |
|
Узагальнення та систематизація знань з теми «Спадковість і мінливість». Контрольна робота №2 |
|
|
Тема 4. Репродукція та розвиток (орієнтовно 14 год.) |
||||
54
|
|
Репродукція як механізм забезпечення безперервності існування видів. |
|
|
55 |
|
Особливості процесів регенерації організму людини. Трансплантація тканин та органів у людини, її перспективи. Правила біологічної етики. |
|
|
56 |
|
Ріст та розвиток клітин та фактори, які на нього впливають. |
|
|
57 |
|
Старіння та смерть клітин. |
|
|
58 |
|
Причини порушення клітинного циклу та їхні наслідки. Поняття про онкогенні фактори та онкологічні захворювання. Профілактика онкологічних захворювань. |
|
|
59 |
|
Статеві клітини. |
Лабораторна робота 3 . Вивчення будови статевих клітин людини. Інструктаж з БЖД. |
|
60 |
|
Особливості гаметогенезу у людини. |
|
|
61 |
|
Суть та біологічне значення запліднення. |
|
|
62 |
|
Причини порушення процесів запліднення у людини. |
|
|
63 |
|
Особливості репродукції людини у зв’язку з її біосоціальною сутністю. Репродуктивне здоров’я. |
|
|
64 |
|
Сучасні можливості та перспективи репродуктивної медицини. Біологічні і соціальні аспекти регуляції розмноження у людини. |
|
|
65 |
|
Ембріогенез людини. Взаємодія частин зародка, що розвивається (явище ембріональної індукції). |
Лабораторна робота 4. Вивчення етапів ембріогенезу. Інструктаж з БЖД. |
|
66 |
|
Чинники, здатні справляти позитивний і негативний вплив на процеси росту та розвитку людини. |
|
|
67 |
|
Узагальнення та систематизація знань з тем «Репродукція та розвиток» |
|
|
Узагальнення |
||||
68 |
|
Узагальнююче повторення |
|
|
69 |
|
Узагальнення та систематизація знань
|
|
|
70 |
|
Підсумок роботи за рік. |
|
|