Урок " Вплив слова на розвиток і здоров`я людини"

Про матеріал
Урок розроблений відповідно до навчальної програми з використанням елементів STEAM-освіти. Може бути використаний під час вивчення тем «Спадковість та мінливість», «Репродукція та розвиток». Під час роботи на уроці здійснюється інтеграція знань з біології, фізики, хімії, історії, літератури, риторики, мистецтвознавства. Матеріал уроку може бути використаний в позакласній роботі.
Перегляд файлу

Біологія. 10 клас.

Тема  уроку:  Вплив  слова  на  розвиток  і  здоров’я  людини.

Мета  уроку:  розглянути  вплив  слова  на  спадковий  матеріал  організму,  здоров’я  людини;  формувати   дослідницьку  компетентність  учнів, розвивати  вміння  аналізувати, робити  висновки;  виховувати  потребу  високої  культури  й  етики  мовного  спілкування як  засіб  збереження  здоров’я.

Обладнання:  мультимедійний  проектор  для  перегляду  творчих  робіт 

учнів, малюнки  ДНК,  вислови  видатних  людей  про  мову,  слово,  записи  музичних  творів  А.Моцарта,  сучасних  попгуртів.

Тип  уроку:  комбінований

Форма  проведення:  семінар  (  за  7-10  днів  учні  отримують  завдання  до    уроку).

 

                                        Хід    уроку:

І.  Організаційний  етап.  Оголошення  теми    й  визначення  мети  уроку 

                                               через  діяльність  учнів.

ІІ. Мотивація  навчальної  діяльності.

 Вчитель:. Ну  щоб,  здавалося,  слова,

                 Слова  та  голос – більш  нічого.

                 А  серце  б’ється,  ожива,

                 Як  їх  почує…

                                         Т.Г.Шевченко

В  той  же  час  все  більше  вчених  сьогодні  підтримують  думку,  що  недобрі  слова,  прокляття – це  не  забобони,  а  «своєрідний  вірус».  Пливаючи  на  організм  людини,  він  послаблює,  навіть  руйнує  її  імунітет.

«Здоров’я – це  не  все,  але  все  без  здоров’я – ніщо».  Це  слова  давнього  філософа  Сократа.  Тому  варто  розглянути  проблему  впливу  слова  на  здоров’я  людини  й  спробувати  знайти  рішення  зміцнення  його.

 

ІІ. Актуалізація  опорних   знань.

Вчитель. Властивості  будь-якого  організму, всі  процеси,  які  в  ньому  відбуваються  зумовлюються  спадковою  інформацією  й  умовами  існування.  Тому  для  ґрунтовного  вирішення  проблеми  необхідно  звернутися  в  першу  чергу  до  спадкового  матеріалу  нашого  організму.

Учні (1 група.) Розповідають  про  ядро  як  систему  збереження,  відтворення  й реалізації  спадкової  інформації;  про  структуру  й  властивості  спадкового  матеріалу - ДНК, реалізацію спадкової  інформації  в  еукаріотичних  клітинах.

 

C:\Users\XxX\Desktop\биосинтез белка иРНК.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                 ІІІ. Вивчення  нового  матеріалу

 Вчитель. Реалізація  програми  залежить  від  умов  існування  організму.  Спадкова  інформація  забезпечує  пристосування  організму  до  змін.  Але  при  певних  умовах може  відбуватись  порушення  молекули  ДНК.  Звичайно,  при  цьому  не  відбувається  ніякої  адаптації  організму  й  навіть  організм  може  загинути.

     Що  може  руйнувати  молекулу  ДНК?

Учні (2 група)  Повідомляють  про  дію  іонізуючого  випромінювання,  вплив  на  ДНК,  канцерогенів (хімічних  речовин – свинцю, ртуті, пестицидів, нітратів),  явище  синергізму (взаємодії  радіації  з  хімічними  речовинами).

C:\Users\XxX\Desktop\1544093604_46205622_206565260270841_2218016403922827284_n.jpgC:\Users\XxX\Desktop\D8B346C0-6968-4F42-84A4-DA66CB8CBD0C_w640_r1_s.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель.  Цікаво,  але  не  тільки  випромінювання  й   речовини  можуть  порушити  ДНК,  вплинути  на  його  функції.  Слово наступній  групі  учнів.

Учні (3 група). Прослуховується  фрагмент  музичного  твору  А.Моцарта. Повідомлення  про  вплив  звуків  на  організм  ( позитивний  вплив  творів  А.Моцарта на  процеси  організму,  негативний  - рок  музики), дані  досліджень  молодої  науки  - пренатальної  педагогіки, яка  вивчає  вплив  умов  організму  матері  на  організм,  який  розвивається  в  утробі).

 

C:\Users\XxX\Desktop\160713113815_fetus_640x360_sciencephotolibrary_nocredit.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель.  Реакція  на  звуки  у  людини забезпечується  першою  сигнальною  системою,  яка  спостерігається  й  у  тварин.  Але  для  людини  характерна  й  друга  сигнальна  система – реакція  на  слова.  Знову  пригадаємо  слова  Шевченка. Що  на  сьогодні  відомо  про  дію  слова  на  спадковий  матеріал  людини?   Четверта  група  учнів  вивчали  це  питання  й  зараз  поділяться  з  нами  інформацією.     

 

Учні (4 група).  Повідомлення  про  результати  досліджень  Московського  науково-дослідного  інституту  мовознавства  ( руйнування  молекул ДНК  під  впливом  лайок),  який  взяв  за  модель  дослідження  рослину  арабідобсис.

       Несамовитий  «удар»  лайок  усе-таки витримали  поодинокі  арабідоксиси,   але… стали  мутантами.

C:\Users\XxX\Desktop\dnk2.jpgC:\Users\XxX\Desktop\slide_35.jpg                 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель. Факти  свідчать  про  руйнівну  силу  лайок,  недобрих  слів.

                Але  чому  так  багато  людей  їх  використовує?

                Чому  в  суспільстві  утворюється словесне  агресивне  середовище?

Учні (5 група). Повідомляють  про  історію  виникнення  матів  і  жаргонів, їх  роль  в  суспільстві.

 

Вчитель.  Хто  сприяє  розповсюдженню  жаргонів  в  суспільстві?  Можливо  використовує  в  своїх  цілях?

Учні ( всі) Приклади  телепередач, шоу-бізнесу, інше.

Вчитель. Але  як  зупинити  словесний  негатив? І чи  можна  зупинити?  А  можливо  й  не  треба  зупиняти?

Учні (6 група). Повідомлення  про  риторику ( науку  про  красномовство), фоносемантику (науку про  характеристики  звуків), їх  позитивну  роль  в  подоланні  словесного  негативу.

C:\Users\XxX\Desktop\20150122151237.jpg

 

 

 

 

 

 

 

ІV Висновок.

Вчитель. Тож тепер  ми  можемо  підійти  до  висновку –  Що  негативно  впливає  на  наше  здоров’я?  Що  треба  робити,  щоб  його  повернути?

Учні (всі) - відповідально  ставитись  до  навколишнього  середовища, виховувати  традиційне  красномовство серед  людей.

Давайте  восклицать!

Друг  другом  восхищаться.

Высокопарных  слов  не  надо  опасаться.

Давайте  говорить 

Друг  другу  комплементы.

Ведь  это  все  любви

Счастливые  моменты.

                                  Б.Окуджава

Вчитель:  Мова – це  озвучена  думка.  Тому  думайте  добре  й  ваші  думки  дозріють  добрими  словами  й  добрими  вчинками.

 

V. Підведення  підсумків  уроку: 

Здійснення  рефлексії (Чи  сподобався  урок? Чи  вважаєте  важливою  інформацію  уроку  для  роздумів  кожної  людини? Чий  виступ  найбільш  сподобався?)

 

Домашнє  завдання:  скласти  сенкан   до  слова  «Мова».

 

 

Джерела  інформації  до  уроку:

  1. Амонашвили  Ш.А. Спешите,  дети, будем учиться летать. М.: Издательский дом Шалвы Амонашвили, 2009.
  2. «Біологія і екологія (рівень стандарту)» підручник для 10 класу закладів загальної середньої освіти  / Остапченко Л.І., Балан П.Г., Компанець Т.А., Рушковський С.Р.
  3. Л.Мацько. Стаття  «Виховувати  мовну  стійкість,  а  не  суржикову  мішанину»,  газета  «Освіта  України», №14 від  20 лютого 2004 р.
  4. В.Киврин, М.Светлов  Энергетика  слова.  Мир исцеляющих  звуков.
  5. https://iknigi.net/avtor-vladimir-kivrin/69332-energetika-slova-mir-iscelyayuschih-zvukov-vladimir-kivrin.html

 

Матеріали  до  уроку

         Ядро  як  система  збереження,  відтворення  й  реалізації  спадкової  інформації.

      Організм  людини  як  і  інших  живих  істот  має  клітинну  будову.  Основні  частини  клітини  еукаріотичних  організмів,  до  яких  відноситься  й  людина,  є  поверхневий  апарат,  ядро,  цитоплазма.  Системою,  яка  зберігає,  відтворює  й  реалізує  спадкову  інформацію  організму в клітині,  є  ядро.

      Ядро  складається  з  оболонки  й  внутрішнього  середовища (матрікса). Оболонка  утворена  двома  мембранами. Вона виконує  покривну функцію,  забезпечує  зв`язок з  цитоплазмою.  Під  час  поділу  клітин зникає,  а  потім  утворюється  знову.

       Внутрішнє  середовище  ядра  містить  хроматин -  ниткоподібні  структури, утворені  із  ДНК  та  білків.  Під  час  поділу  клітин  з  хроматину  формуються  хромосоми,  які  й  є  носіями  спадкової  інформації  організму.  Кожному  організму  характерний  набір  хромосом – каріотип.  В  клітинах  людського  організму  46  хромосом (23 пари).

 

Структура   й  властивості    ДНК

        Структуру  молекули  ДНК  було  встановлено  американським біохіміком  Джеймсом  Уотсоном  в  1953  році.  За  це  відкриття  він  отримав  нобелевську  премію  «За  дослідження  структури  молекули  ДНК  як  носія  спадкової  інформації  організму».

        Цьому  відкриттю  сприяли  роботи  Чаргаффа,  який  дослідив  склад  ДНК.  Аналізуючи  данні  досліджень,  Джеймс  Уотсон  запропонував  просторову  модель  ДНК  у  вигляді  двох  паралельно  закручених  полімерних  ланцюгів,  з`єднаних,  між  собою.

           Для  молекул  ДНК  характерна  унікальна  властивість – само подвоєння  або  реплікація.

           Саме  ДНК  зберігає  спадкову  інформацію,   одиницею  спадковості  є  ген – ділянка  молекули  ДНК.  Завдяки  своїй  властивості  самоподвоюватися  забезпечує  передачу  спадкової  інформації  від   материнської  клітини  до  дочірніх.  Експресія   генів  (реалізація  спадкової  інформації)  відбувається  за  допомогою  чіткого  механізму  регуляції [2].

 

          Вплив  іонізуючого  випромінювання й канцерогенних  речовин  на  спадкову  інформацію  організму.

       Негативно  впливає  на  організм  радіаційне  випромінювання.  При  чому  у  різних  дозах,  навіть,  у  надзвичайно  малих.  Особливо  важкі  наслідки  дії  випромінювання  зумовлені  пошкодженням  структури  біологічно  важливих  молекул ДНК.  Вони  є  причиною  розвитку  віддалених  наслідків випромінювань ( так  званої  післядії): загибелі клітин  або  втрати  ними  здатності  до  поділу,  виникнення  мутацій ( спадкових  змін).

      Радіаційне  випромінювання  в  наш  час  збільшується  через  використання  радіоактивних  речовин.  Звичайно,  за  допомогою  них  людина  вирішує  ряд  економічних,  політичних  питань.  Але  розповсюдження  їх  в  середовищі,  неправильне  застосування  призводять  до  небезпечного  радіоактивного  забруднення.  Існує  багато  негативних  прикладів,  які  підтверджують  підвищення  радіоактивного  фону  в  багато  разів  під  час  неправильного  використання  радіоактивних  речовин.  Але  самий  страшний  випадок  радіоактивного  забруднення  довкілля – це  аварія  на  Чорнобильській  атомній  електростанції  в  1986  році.

      Негативно  на  спадкову  інформацію  впливають  нітрати,  важкі  метали,  пестициди – так  звані  канцерогенні  речовини,  що  спричиняють  переродження  ДНК  й  утворення  злоякісних  захворювань. Нітрати  й  важкі  метали  із  забруднених  ґрунтів  потрапляють  до  рослин,  а  потім  у  вигляді  продуктів  харчування  в  організм  людини.

    Сьогодні  з`явилося  нове  слово – синергізм – зовсім  не  досліджене  явище  взаємодії  радіації  з  хімічними  речовинами.  Для  Донбасу  з  його  забрудненим  середовищем  актуальне  [2].

 

 

Вплив  звуків  на  організм.

         Симфонія  №40  як  і  інші  твори  А. Моцарта  позитивно  впливають  на  організм.  Багаторазовими  дослідами  встановлено,  що  при  прослуховуванні  цієї  музики  нормалізується  тиск,  температура,  обмін  речовин. Учнями  класу  проведено  дослідження  впливу  музики  на  показники  тиску  й  температури  тіла,  стану  самопочуття.  Після  15  хвилин  прослуховування  музики  у  досліджуваних  людей  стан  всіх  показників  був  в нормі.   І  це  не  тільки  з  людським  організмом.  В  приміщеннях  з  великою  рогатою  худобою,  де  лунала  музика  Моцарта,  корови  збільшували    надої  молока.  Більш  продуктивнішим  був  приріст  молодняку  серед  телят  [1].

        Рок – музика  впливає  на  організм  навпаки.

        Цікаво, нова  наука – пренатальна  педагогіка  вивчає  вплив  умов  організму  матері  на  організм,  який  розвивається  в  утробі.  Було  встановлено,  що  добра,  спокійна  мелодія  створює  дитині  комфорт,  вона  спокійна,  задоволена.  Це  можна  бачити  на  ультразвуковому дослідженні  й  ряду  інших  досліджень.

       Але  коли  гримить  гучна  музика,  з  ударними  інструментами,  дитина  схвильована,  морщиться,  робить  рухи,  якими  намагається  закрити  вуха.  Збільшується  частота  скорочень   серця [1].

 

 

       Результати  досліджень  Московського  науково-дослідного  інституту  мовознавства

       Усе  частіше  чуєш,  що  вимовлені  слова  і  навіть  думки – матеріальні,  несуть  позитивну  або  негативну  енергію.

       Це  стверджують  тепер  учені  різних  напрямків – біологи,  лінгвісти,  психологи.

       Образливі  слова,  виявляється,  викликають  збільшення  об`єму  газу  імперилу,  який  «чіпляється»  до  наших  судин  і  роз`їдає  їх,  немов  іржа.

        Московський  науково-дослідний  інститут  мовознавства  проводив  досліди  дії  недобрих  слів  на  живе. В  ботаніці  є  свій  «піддослідний  кролик» - рослина  арабідоксис. Результат  експерименту – шокуючий.   Негатив,  спрямований  на  неї у  вигляді  матів  і  лайок,  був  рівнозначний  радіаційному  опроміненню  в  40  тисяч  рентген.  Майже  все  насіння  загинуло  від  розриву  ланцюжків  ДНК,  безладного  перемішування  генів  і  руйнування  хромосом.  Несамовитий  «удар»  лайок  усе-таки  витримали  поодинокі  арабідоксиси,  але…  стали  мутантами.  До  речі,  ті  самі  вчені  експериментально  довели:  руйнівна дія  лайок   сама  по  собі  сильна  навіть  без  гучності – це  ті  самі  прокляття.  Виявилося,  що  вбивчу  силу  має  й  найтихіший  шепіт  й  незрозуміле  для  нас  бубоніння  шамана  якогось  там  африканського  племені.  Це  доводить  «піддослідну»  людину  до  хвороби,  а  то  й  до  смерті [ 3 ].

 

          Історія  виникнення  й  розповсюдження  матів,  жаргонів.

         В  давній  Русі  мат  був нічим  іншим,  як  закляттям,  формулою  проти  нечистої  сили.  Через  матірну  лайку  люди  вступали  в  спілкування  з  нечистою  силою,  як  би  налаштовуючись  на  її  хвилю,  закликаючи  її  в  своє  життя. Але  всі  знали,  що  лаяти  дітей  неможна,  їх  будуть  мучити  чорти.  Матерітись   в  домі  неможна:  чорти  будуть  жити в  цій  будівлі.  Також  неможна  лаятись  в  лісі:  лісовик  образиться, на  березі  річки  чи  ставка – образиться  водяний.   Де  ж  людині  можна  було  виплеснути  із  себе  злість?  Залишилося  лише  одне  місце – поле.  Звідси  й  вислів «поле  брані».  Не  знаючи  походження  цього  вислову,  багато  хто  думає,  що  мова  йдеться  про  поле  битви.  Однак  значення  фрази  інше – це  поле  матерної  лайки.

      Багато  прикладів  з  історії,  які  свідчать,  що  державотворці  сприяли  збільшенню  лайок  і морального  падіння  людей.  Пригадаймо  далекоглядний  вислів  Катерини  ІІ: « Пущай  пьют.  Пьяным  народом  легче  управлять».

       В  середині  ХХ  століття  в  колишньому  Радянському  Союзі  поширенню  жаргонів  й  нецензурної  лексики  сприяло відбування великої  кількості  людей  в  ГУЛАГах  (в`язницях).  Така  політика  держави  зіткнула  людей  зі  злочинним  світом,  сприяла  поширенню  тюремного  жаргону,  який, на жаль,  досить  широко  використовується  людьми і  зараз. 

        Наприклад,  мало  хто  здогадується  про  значення  слів «тусувати», «крутий», «лох», «наїжджати». Ці  слова  розтлумачено  лише  в  словнику  тюремного  жаргону.

Тусувати - бити, скандалити, сваритися  в  компанії  бомжів, повій, наркоманів.

Крутий – авантюрний  рецидивіст,   озброєний  грабіжник.

Лох – жертва  злочину.

Наїжджати – грабувати [3].

       Цікаво,  про  що  думають  політики,  коли  вживають  вислів  «політична  тусовка»?  Мабуть,  про те,  що  ми  бачимо  по  телебаченню  в  «Новинах».

 

       Риторика  як  наука  про красномовство.  Фоносемантика -  наука про  звуки.

Прислів`я: Леопард  береже  свої  кігті,  мудра  людина – свою  мову.

                   Злі  слова  легко  злітають  з  вуст.

                   Порахуй  до  10,  ніж  захочеш  щось  промовити.

     Риторика  як  наука  про  красномовство  має  2500-річну  історію.  А вчення  про  мовні  правильності  (puritas)  з  риторики  перейшли  до  граматики  ще  в  середньовіччі.  Друга  половина  ХХ  століття  в  цивілізованих країнах  покликала  риторику  до  активних  наук,  що  мають  формувати  гуманістично  орієнтовану  мовну  особистість,  толерантний  мовний  клімат  у  суспільстві.  У  старших  класах  ліцеїв,  гімназій, середніх  шкіл,  багатьох  вищих  навчальних  закладах  вводиться  курс  риторики. 

     В Україні  викладання  цієї  науки  не  починається,  а  відновлюється.   Києво-Могилянська  риторична  школа  готувала  риторів  світового  рівня.  Це  наука  універсальна,  бо  потрібна  в  усіх  галузях, в  усіх  сферах  суспільного  життя. Вона  моделює  вчинки  людини.  Це,  як  що  хочете, наука  успіху [3] .

         У  мовознавстві  є  відгалуження, яке  вивчає  значення  звука, - фоносемантика.  Психолінгвісти  вже  давно  розмістили  всі  букви  у  спеціальні  квадратики – «погані»  і «гарні» фонеми.  До  сказаного  хочу  додати:  психолінгвіст  Олексій  Наговицький  проаналізував  промову  Ісуса  Христа.  Виявилося,  що  слова  складені  ідеально  ритмічно, націлені  на  резонанс  з  людиною,  яка  знаходиться  в  спокійному  стані [ 3].  Тож,  якщо  людина  відчуває,  що  втратила  емоційну  рівновагу,  варто  прочитати  молитву,  яка  за   допомогою   енергетики  звуків  заспокоїть  людину.

 

docx
Додано
19 жовтня
Переглядів
44
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку