Методична розробка заняття з біології
«Віруси, пріони. Вірусні хвороби людини, їх профілактика»
Н.В.Задорожня
Криворізький коледж економіки та управління
Державний вищий навчальний заклад
«Київський національний економічний університет
імені Вадим Гетьмана»
Дана методична розробка заняття з біології дозволяє активізувати студентів, створює умови для розвитку ініціативи, творчості, організаційних здібностей. Забезпечує розвиток інтелектуальних здібностей, викликає у студентів інтерес до пізнання нового матеріалу та поглиблення знань. Розробка представлена у вигляді навчально-методичної карти, що стане у нагоді викладачам біології під час підготовки до заняття.
Мета: навчальна – систематизація знань про будову та класифікацію вірусів, особливості їх життєдіяльності, екології та значення; поглиблення знань про вірусні хвороби людини, засоби профілактики та боротьби з ними;
розвиваюча – розвиток логічного мислення, навичок самостійної роботи студентів; формування єдиної системи знань і картини навколишнього світу, вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки;
виховна – виховання екологічної культури студентів, сприяння інформованості про стан біосфери та екологічну ситуацію в країні та світі; виховання бережливого ставлення до природи.
Форма проведення: лекція з вивчення нового матеріалу.
Оснащення: дидактичний матеріал (картки з кросвордами), питання для інтерактивного спілкування, бонусні картки, презентація «Віруси», відеоролики, мультимедійний проектор, комп’ютер.
Учасники: студенти І курсу (10 клас).
Хід заняття
№ з/п |
Зміст заняття |
Форми і методи, використані на занятті |
1. |
Організація заняття
1.3.Ознайомлення студентів із системою оцінювання знань протягом заняття 1.4. Формування робочих груп
|
Діалог
Бонусно – накопичувальна система |
2. |
Актуалізація опорних знань 2.1. Повторення смислового значення лексики з теми „ Клітина ”: - Чим живе відрізняється від неживого? - Які існують типи клітин?
2.2. „ SPEED-тест ” Письмова робота з картками опитування. Групи на швидкість заповнюють тестові картки « Визначити, у якому випадку мова йде про еукаріотичну клітину, а у якому - про прокаріотичну». Перевірка – фронтальна та на мультимедіа.
2.3. Робота з макетами «Збери клітину» По два представники від групи мають за короткий термін зібрати відповідний тип клітини, обираючи із запропонованих органоїдів потрібні.
|
Методика «питання-відповідь» з використанням мультимедійних засобів навчання
Міні-екзамен
Робота в парах
|
3. |
Мотивація темиВивчення матеріалу з даної теми дає можливість:
|
Монолог |
4. |
Постановка проблемного завдання викладачем
Перегляд презентації та постановка проблеми. З давніх-давен людству загрожує невидимий та багаточисельний ворог – хвороби, які приймають вигляд епідемій та пандемії. Хто їх провокує та як раз і назавжди розв’язати цю вкрай важливу проблему? Віруси – такі незначні, та водночас такі небезпечні створіння природи. Чи може не природи? Головне завдання нашого заняття – дати відповіді на питання:
|
Презентація «Віруси»
Полілог
|
5. |
Зміст і послідовність реалізації питань
Тема. Віруси, пріони: будова, життєвий цикл, роль у природі й житті людини. Вірусні хвороби людини. Профілактика ВІЛ/СНІДу,гепатитів та інших вірусних хвороб людини.
5.1. Історичний екскурс
5.2. Дослідницький етап – робота за напрямками із підготовкою звітів та формуванням висновків, паралельно із заповненням таблиць
5.3. Релакс - хвилинка: скласти загадку або вірш про вірус.
5.4. Екскурсія in-vitro Перегляд відеоматеріалу «Проникнення ВІЛ-вірусу в клітину» , обговорення можливості винайдення ліків від СНІДу.
|
Монолог
Презентація «Віруси» (продовження), відеоролик №1(вірусна атака)
Самостійна робота в групах:
Ігрова ситуація
Уявна подорож (відеоролик №2) Диспут |
6. |
Питання по осмисленню вивченого матеріалу
6.1. Перевірка глибини засвоєння знань за напрямком «Будова вірусної частинки», «Життєвий цикл вірусу», «Різноманітність вірусів»
6.2. Закріплення знань з теми «Вірусні захворювання людини» |
Індивідуальні диференційовані завдання:
метод «Ланцюжок» |
7. |
Підведення підсумків заняття
7.1. Оцінювання знань студентів за виконані завдання
7.2. Аналіз навчальної діяльності студентів: Відзначаються студенти за номінаціями і нагороджуються заохочувальними призами а) «Найактивніша група» б) «Реальний знавець» |
За правильні відповіді протягом заняття студенти накопичують бонуси, які потім додаються до балів за письмові роботи і оцінюються за 12-бальною шкалою
Створення в колективі мікроклімату успіху. Використання гумору |
8. |
Домашнє завдання
1) повторити теоретичний матеріал за підручником Кучеренко М.Е., Верес Ю.Г., Балан Г.Г. § 33, 2) знайти та записати 5 відмінностей та 5 подібностей біологічних вірусів та комп’ютерних.
|
|
ДОДАТКИ
Письмова робота з картками опитування „ SPEED-тест ”
Робота з макетами «Збери клітину» (на дошці за допомогою магнітів)
Встановіть відповідність між терміном та його визначенням
1. Неклітинна форма життя, паразит на генетичному рівні, здатний проникнути у живу клітину та розмножуватися всередині її |
Вірусологія |
2. Спадкова інформація вірусу знаходиться в однонитчастій або двохнитчастій молекулі |
Бактеріофаги |
3. Серцевина вірусу оточена захисною білковою оболонкою |
Контакт |
4. Віруси бактерій |
Капсид |
5. Наука, що вивчає будову та поведінку вірусів |
РНК, ДНК |
6. Основний шлях передачі вірусної інфекції |
Вірус |
Закінчити речення
………………………………………………………………………………………..
Тестові завдання
а) Прузінер; б) Івановський; в) Мечников; г) Вернадський.
а) СНІДу; б) листкової мозаїки тютюну; в) віспи; г) туберкульозу. 3. Віруси – це організми: а) одноклітинні; б) багатоклітинні; в) колоніальні; г) неклітинні. 4. Віруси – це системи, що містять: а) ядро; б) нуклеїнову кислоту; в) плазматичну мембрану; г) цитоплазму. 5. Віруси небезпечні: а) тільки для людини і тварин; б) для людини, тварин, рослин, бактерій; в) тільки для рослин; г) тільки для бактерій. 6. Вірусами визивається захворювання: а) ангіна; б) грип; в) дифтерія; г) туберкульоз.
|
а) віспи; б) ВІЧ; в) грипу; г) сказу. 2. Бактеріофаг – це вірус, який уражує: а) бактерій; б) людину; в) рослини; г) тварин. 3. Віруси – це: а) симбіонти; б) гетеротрофи; в) автотрофи; г) паразити. 4. Віруси: а) дихають; б) ростуть; в) не проявляють ознак життя поза клітини-хазяїна; г) живляться. 5. Клітини, що захищають від вірусів: а) тромбоцити; б) еритроцити; в) лімфоцити; г) макрофаги. 6. Вірусами визивається захворювання: а) СНІДом; б) туберкульозом; в) дизентерією; г) дисбактеріозом. |
Встановіть послідовність життєвого циклу бактеріофагу:
|
|
|
|
|
На малюнку наведено будову простих вірусів. Якими цифрами позначені (у відповіді цифри можуть повторюватись):
|
Віріон |
|
Геном |
|
Капсид |
|
РНК |
|
Прикріплювальні білки |
Віруси, що паразитують на представниках різниках царств – рослинах, тваринах, бактеріях – мають свої особливості будови. Якими цифрами на малюнку позначені:
|
Простий вірус тварин |
|
Складний вірус тварин |
|
Вірус рослин |
|
Бактеріофаг |
1