Календарно-тематичне планування біологія 11 клас (175 год)
№ |
Дата |
Тема уроку |
Практичні роботи |
Примітки |
||
Тема 6 Адаптації |
||||||
1 |
|
Подразливість як здатність біологічних об’єктів |
|
|
||
2 |
|
Подразливість в одноклітинних організмів |
|
|
||
3 |
|
Міжорганізмова передача сигналів у прокаріотів, грибів. |
|
|
||
4 |
|
Фізіологічні основи подразливості у рослин. |
|
|
||
5 |
|
Збудливі тканини тварин. Мембранний потенціал і потенціал дії |
|
|
||
6 |
|
Види рецепторів. Сприйняття сигналів, поріг збудливості. |
|
|
||
7 |
|
Сенсорні системи багатоклітинних, їх еволюційне ускладнення. |
|
|
||
8 |
|
|
Міні-проект Еволюція сенсорних систем у тварин (різних видів систем: зорової, слухової, хімічного чуття, положення тіла в просторі)
|
|
||
9 |
|
Рефлекси. Роль нервової та м’язової систем у реакції-відповіді на подразнення. |
|
|
||
10 |
|
Безумовні й умовні рефлекси. Відповідь на подразнення за участі вищої нервової діяльності. |
Міні-проект Формування умовних рефлексів у домашніх тварин |
|
||
11 |
|
Слово (чи символ) як подразник. Перша і друга сигнальні системи. |
|
|
||
12 |
|
Формування другої сигнальної системи у людини |
|
|
||
13 |
|
Значення подразливості у пристосуванні до умов середовища. |
|
|
||
14 |
|
Роль подразливості у внутрішньовидових та міжвидових взаємодіях в екосистемі. |
|
|
||
15 |
|
|
П. р. 1 Моделювання фізіологічних і поведінкових реакцій організмів на подразники, сформовані іншими організмами екосистеми (у вигляді розгорнутих ілюстрованих схем). |
|
||
16 |
|
Рух як властивість живого. Функції руху. |
|
|
||
17 |
|
Рухи клітин |
|
|
||
18 |
|
Рухи м'язів |
|
|
||
19 |
|
Рухи рослин |
|
|
||
20 |
|
Рухи тварин |
|
|
||
21 |
|
Способи розселення живих організмів.. |
|
|
||
22 |
|
Поширення організмів внаслідок окультурення і одомашнення |
|
|
||
23 |
|
|
П. р. 2 Напрямки та результати одомашнення |
|
||
24 |
|
Міграції тварин: причини, способи і шляхи. |
|
|
||
25 |
|
Вплив людської діяльності на міграційні процеси |
|
|
||
26 |
|
|
П.р.3 Ростові рухи рослин на прикладі проростків насіння.
|
|
||
27 |
|
|
Проект Ріст рослин в умовах невагомості. |
|
||
28 |
|
Узаральнення матеріалу. Тестовий контроль. |
|
|
||
29 |
|
Саморегуляція біологічних систем. |
|
|
||
30 |
|
Поняття саморегулюючої біологічної системи. Негативний і позитивний зворотний зв'язок. |
|
|
||
31 |
|
Саморегуляція на молекулярному рівні. |
|
|
||
32 |
|
Регуляція активності ферментів. |
|
|
||
33 |
|
Саморегуляція на клітинному рівні. |
|
|
||
34 |
|
Саморегуляція клітинного циклу; апоптоз, як можливий механізм самоліквідації клітини. |
|
|
||
35 |
|
Саморегуляція на тканинному рівні. Міжклітинний сигналізація. |
|
|
||
36 |
|
Саморегуляція на рівні організму. |
|
|
||
37 |
|
Гомеостаз. |
|
|
||
38 |
|
|
П. р. 4 Моделювання механізмів підтримання гомеостазу (Укладання схем регуляції рівня глюкози в крові, водно-сольового гомеостазу, рівня кальцію в крові)
|
|
||
39 |
|
Терморегуляція. Гомойотермні і пойкілотермні тварини. Водно-сольовий гомеостаз. |
|
|
||
40 |
|
Імунітет як засіб збереження гомеостазу |
|
|
||
41 |
|
Поведінкові механізми збереження гомеостазу. |
|
|
||
42 |
|
Інтеграція нервової, гуморальної та імунної регуляції в організмі людини і тварин. |
|
|
||
43 |
|
Регуляція у рослин. Фітогормони. |
|
|
||
44 |
|
Прояви саморегуляції біологічних систем надорганізмових рівнів. |
|
|
||
45 |
|
|
Проект Використання фітогормонів для укорінення живців, прискорення дозрівання плодів та у якості гербіцидів |
|
||
46 |
|
Адаптації та їх значення |
|
|
||
47 |
|
Механізм адаптації |
Проект Планування подорожі в субекстремальні умови (джунглі, пустелю, Арктику, підйом у високогір’я, занурення на глибину).
|
|
||
48 |
|
Адаптації в прокаріот і протистів |
|
|
||
49 |
|
Адаптації в рослин |
|
|
||
|
|
Пристосування рослин до запилення, запліднення, поширення у природі. Захисні реакції в організмі рослин |
|
|
||
51 |
|
Роль ендокринної та нервової систем для адаптації в людей і тварин. Адаптації до тепла і холоду. |
|
|
||
52 |
|
Адаптації людини та тварин до гіпоксії, тиску, концентрації солей |
|
|
||
53 |
|
Адаптації тварин до умов харчування. Добові та сезонні адаптації |
|
|
||
54 |
|
Підтримання гомеостазу в умовах крововтрати |
П. Р. 5 Дослідження змін кровообігу та дихання людини при фізичному навантаженні.
|
|
||
55 |
|
Регенерація. Адаптації до фізичного навантаження |
|
|
||
56 |
|
Стрес та дистрес |
|
|
||
57 |
|
Вікова динаміка адаптаційних можливостей |
|
|
||
58 |
|
Компенсаторні можливості організму людини |
|
|
||
59 |
|
Морфологічні адаптації тварин |
|
|
||
60 |
|
Формування коадаптацій у симбіотичних організмів. |
|
|
||
Тема 7. Біологічні основи здорового способу життя |
||||||
61 |
|
Складові здорового способу життя: раціональне харчування, рухова активність, особиста і побутова гігієна, відпочинок. |
|
|
||
62 |
|
Негативний вплив на здоров’я людини алкоголю, куріння та наркотиків |
П.Р 6 Складання раціону (денного, тижневого) з урахуванням енергетичних витрат і збалансованої їжі |
|
||
63 |
|
Вплив навколишнього середовища на здоров’я людини |
|
|
||
64 |
|
Безпека і статева культура. |
|
|
||
65 |
|
Профілактика неінфекційних захворювань опорно-рухової системи людини. |
|
|
||
66 |
|
Вплив регулярних тренувань на стан опорно-рухової системи людини. |
|
|
||
67 |
|
Профілактика неінфекційних захворювань кровоносної, дихальної, травної, видільної, ендокринної і статевої систем. |
|
|
||
68 |
|
Профілактика неінфекційних захворювань кровоносної, дихальної, травної, видільної, ендокринної і статевої систем. |
|
|
||
69 |
|
Профілактика неінфекційних захворювання нервової системи. |
|
|
||
70 |
|
Профілактика порушення психічної діяльності людини. |
П. Р. 7. Вивчення (складання) вмісту аптечки для надання першої медичної допомоги.
|
|
||
71 |
|
Імунна система людини, особливості її функціонування. |
|
|
||
72 |
|
Види імунітету. Алергія. Імунодефіцити. Імунотерапія. |
|
|
||
73 |
|
Причини онкологічних хвороб. |
|
|
||
74 |
|
Механізми виникнення і розвитку пухлин. Способи профілактики і лікування пухлин. |
|
|
||
75 |
|
Генетичні хвороби людини. Причини виникнення спадкових хвороб. |
|
|
||
76 |
|
Медико-генетичне консультування та пренатальна діагностика. |
|
|
||
77 |
|
Перспективи використання генної терапії для їх лікування. |
|
|
||
78 |
|
Інфекційні та інвазійні захворювання людини. Шляхи зараження. |
|
|
||
79 |
|
Трансмісивні захворювання та їхні природні осередки. Методи боротьби з паразитичними та кровосисними видами членистоногих. Профілактика захворювань, які переносять паразитичні та кровосисні членистоногі. |
П. р. 8 Надання першої медичної допомоги при: -пошкодженнях опорно-рухової системи; - кровотечах; -сонячному й тепловому ударах; - обмороженні; - опіках; - укусах отруйних тварин. |
|
||
80 |
|
Сучасні методи діагностики інфекційних та інвазійних захворювань людини. |
|
|
||
81 |
|
Профілактика основних вірусних захворювань людини. Можливості лікування вірусних хвороб. |
|
|
||
82 |
|
Профілактика захворювань людини і тварин, які спричиняються пріонами. |
|
|
||
83 |
|
Профілактика основних інфекційних захворювань людини, спричинених бактеріями. |
|
|
||
84 |
|
Застосування антибіотиків, вакцин і сироваток для профілактики та лікування інфекційних захворювань людини. |
|
|
||
85 |
|
Профілактика захворювань людини, збудниками яких є паразитичні гриби. |
|
|
||
86 |
|
Профілактика інвазійних захворювань людини, спричинених одноклітинними тваринами. |
|
|
||
87 |
|
Профілактика захворювань людини, збудниками яких є паразитичні черви. |
|
|
||
88 |
|
Методи боротьби з гельмінтозами. |
|
|
||
89 |
|
Урок-проект Вивчення тенденцій у виборі продуктів харчування населення України, аналіз їх причин і наслідків (соціально-, економічно- та валеологічно орієнтоване дослідження). |
|
|||
90 |
|
Узагальнення матеріалу |
|
|||
Тема 8. Селекція та біотехнологія |
||||||
91 |
|
Основи сучасної селекції, її завдання. Поняття сорту, породи, штаму. |
|
|||
92 |
|
Внесок вітчизняних учених у розвиток селекції |
|
|||
93 |
|
Штучний добір та його форми. |
|
|||
94 |
|
Методи селекції рослин і тварин (гетерозис, поліплоїдія, віддалена гібридизація і т. і.). |
|
|||
95 |
|
Типи схрещувань і методи розведення. |
|
|||
96 |
|
Селекція рослин. |
|
|||
97 |
|
Центри різноманітності та походження культурних рослин. |
|
|||
98 |
|
|
П. р. 9 Порівняльна характеристика порід тварин (сортів рослин). |
|
||
99 |
|
Селекція тварин |
|
|
||
100 |
|
Селекція мікроорганізмів |
|
|||
101 |
|
Генетична і клітинна інженерія |
|
|||
102 |
|
Клонування ДНК (рекомбінантні ДНК та ПЛР) та організмів. |
|
|||
103 |
|
Генетично модифіковані організми. |
|
|||
104 |
|
Генетично модифіковані організми. |
|
|||
105 |
|
Біотехнологія. |
|
|||
106 |
|
Біотехнологія. |
|
|||
107 |
|
Проблеми та перспективи розвитку селекції і біотехнології. |
|
|||
108 |
|
Проблеми та перспективи розвитку селекції і біотехнології. |
|
|
||
109 |
|
Урок- конференція |
|
|
||
110 |
|
Узагальнення матеріалу по темі»Селекція та біотехнологія» |
|
|
||
Тема 9. Екологія |
||||||
111 |
|
Визначення, об’єкт, предмет і завдання екології. |
|
|
||
112 |
|
Короткий нарис розвитку екології. Зв’язки екології з іншими науками. |
|
|
||
113 |
|
Методологія екологічних досліджень. |
|
|
||
114 |
|
Екологічні фактори та їхня класифікація, умови та ресурси. |
|
|
||
115 |
|
Вплив біотичних факторів при різних формах спільного існування організмів. |
|
|
||
116 |
|
Адаптація до впливу факторів (фізіологічна та еволюційна, енергетична, речовинна, інформаційна). |
|
|
||
117 |
|
Екологічна ніша. |
|
|
||
118 |
|
Структура екологічної ніші (топічна, трофічна, часова тощо) та параметри (ширина, перекриття). |
|
|
||
119 |
|
Визначення терміну популяція, види популяцій та субпопуляційних груп. |
|
|
||
120 |
|
|
П. Р. 10 Розрахунок чисельності, середньої та екологічної щільності для субпопуляційної групи (учнів у класі).
|
|
||
121 |
|
Статичні параметри популяцій: чисельність популяції (динаміка чисельності, методи її оцінки), вікова, статева, генетична, етологічна. |
|
|
||
122 |
|
Динамічні параметри: приріст та народжуваність, смертність та криві виживання. |
|
|
||
123 |
|
Поняття ємкості середовища. Типи життєвих (екологічних) стратегій популяцій. |
|
|
||
124 |
|
|
П. Р. 11 Аналіз розподілу населення людини на планеті, встановлення справедливості (несправедливості) законів факторіальної екології для людини.
|
|
||
125 |
|
Екосистема як центральний об’єкт вивчення екології. |
|
|
||
126 |
|
Види екосистем: (екосистеми різних масштабів, за походженням – біогеоценоз, біом, штучні та антропогенно-змінені екосистеми). |
|
|
||
127 |
|
Склад екосистеми: біоценоз та біотоп. |
|
|
||
128 |
|
Функціональна роль популяцій в біоценозі – консорції та еколого-ценотичні групи. |
|
|
||
129 |
|
Просторово-часова неоднорідність біоценозів (ярусність та мозаїчність). |
|
|
||
130 |
|
Структурне різноманіття біоценозу (видове багатство та різноманіття). |
|
|
||
131 |
|
Часова неоднорідність екосистем (фенологічні зміни, сукцесія) |
|
|
||
132 |
|
Трофічна структура біоценозу та екологічні піраміди. |
|
|
||
133 |
|
Трансформація речовини та енергії в екосистемах, продуктивність біоценозу (первинна, вторинна). |
|
|
||
134 |
|
Сучасні уявлення про біосферу як глобальну екосистему |
|
|
||
135 |
|
Структура та складові біосфери. |
|
|
||
136 |
|
Жива речовина і її роль у біосфері. |
|
|
||
137 |
|
|
П.Р. 12 Розрахунок енергетичного балансу біосфери. Оцінка ролі продуцентів в енергетичному балансі.
|
|
||
138 |
|
Біогеохімічні цикли |
|
|
||
139 |
|
Еволюція біосфери, причини та наслідки змін біосфери. |
|
|
||
140 |
|
Основні чинники еволюційного процесу. |
|
|
||
141 |
|
Сучасний етап розвитку біосфери та роль людини. |
|
|
||
142 |
|
Основні глобальні екологічні проблеми сучасної біосфери |
|
|
||
143 |
|
Показники порушення стійкості біосфери. |
|
|
||
144 |
|
Узагальнення матеріалу по темі «Екологія» |
|
|
||
145 |
|
Тестовий контроль |
|
|
||
Тема 10. Сталий розвиток та збалансоване природокористування |
||||||
146 |
|
Основні уявлення про антропогенний вплив на біосферу |
|
|
||
147 148 |
|
Особливості природного і антропогенного забруднення довкілля. |
|
|
||
149 |
|
Види забруднення, їх наслідки для екосистем та людини |
|
|
||
150 151 |
|
Поняття якість довкілля. Критерії забруднення довкілля. |
|
|
||
152 |
|
Екологічна складова управління та поводження з відходами виробництва та споживання |
|
|
||
153 |
|
Фактори порушення якості атмосфери |
|
|
||
154 |
|
Основні причини порушення якості природних вод |
|
|
||
155 |
|
Загальні уявлення про геологічне середовище, екологічні функції геологічного середовища та його вплив на стан біти та здоров’я людини |
|
|
||
156 |
|
Причини деградації ґрунтів (ерозія ґрунту, види забруднення та охорона ґрунтів). |
|
|
||
157 |
|
Антропогенний вплив на біологічне різноманіття: вимирання видів, види-вселенці. |
|
|
||
158 |
|
Сучасні напрямки охорони природи та захисту навколишнього середовища в Україні та світі. |
|
|
||
159 |
|
Міждержавні угоди та екологічна політика України. |
|
|
||
160 |
|
Базові положення природокористування. |
|
|
||
161 |
|
|
П Р. 13 Критичний аналіз існуючих класифікацій природних ресурсів. |
|
||
162 |
|
Природні ресурси, принципи їх класифікації, і проблема їх використання. |
|
|
||
163 |
|
Основні закони природокористування |
|
|
||
164 |
|
Принципи управління природними системами |
|
|
||
165 |
|
Природокористування в контексті сталого розвитку |
|
|
||
166 |
|
Основні шляхи екологізації природокористування |
|
|
||
167 |
|
Шляхи реалізації збалансованого розвитку та на індивідуальному, місцевому, державному та міжнародному рівнях. |
|
|
||
168 |
|
|
П. Р. 14 Укладання плану заходів щодо екологізації окремої форми антропогенної діяльності (на прикладі виробництва, транспорту, рекреаційно-туристичної діяльності тощо). |
|
||
169 |
|
Природоохоронне законодавство України, Червона книга України |
|
|
||
170 |
|
|
П. Р. 15 Розрахунок екологічних збитківчерез забруднення довкілля, знищення мисливських видів та видів, занесених до Червоної книги України |
|
||
171 |
|
Врахування наукових, економічних, морально-етичних та правових аспектів при вирішенні екологічних проблем. |
|
|
||
172 |
|
Природоохоронні та екологічні громадянські ініціативи. |
|
|
||
173 |
|
Природоохоронні та екологічні громадянські ініціативи. |
|
|
||
174 |
|
Тестовий контроль |
|
|
||
175 |
|
Узагальнення та систематизація знань |
|
|
||