Пояснювальна записка
Програму розроблено на підставі Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти (Постанова Кабінету Міністрів України від 23. 11. 2011 р. № 1392) з урахуванням Державного стандарту початкової загальної освіти (Постанова Кабінету Міністрів України від 20. 04. 2011 р. № 462) та відповідно до положень «Концепції Нової української школи» (2016 р.).
Програма забезпечує перехід від предметоцентризму до дитиноцентризму, щоб теза «навчати учня, а не викладати предмет» стала дієвою, а не залишалася гаслом. На підставі компетентнісного підходу, знання мають бути не багажем «про всяк випадок», а ключем до розв’язання проблем, забезпечення успішної самореалізації в соціумі, облаштування особистого життя. Сьогодні неможливо навчити дитину всього, значно важливіше сформувати в неї потребу в неперервній освіті. Тому зміст навчального матеріалу визначено з огляду на корисність, потрібність його за межами школи. Кожен навчальний предмет, і біологію зокрема, розглядаємо як засіб розвитку особистості учня.
Метою базової загальної середньої освіти є розвиток і соціалізація особистості учнів, формування їхньої національної самосвідомості, загальної культури, світоглядних орієнтирів, екологічного стилю мислення та поведінки, творчих здібностей, дослідницьких і життєзабезпечувальних навичок, здатності до саморозвитку й самонавчання в умовах глобальних змін і викликів.
Випускник основної школи — це патріот України, який знає її історію; носій української культури, який поважає культуру інших народів; компетентний мовець, що вільно спілкується державною мовою, володіє також рідною (у разі відмінності) й однією чи кількома іноземними мовами, має бажання і здатність до самоосвіти, виявляє активність і відповідальність у громадському й особистому житті, здатний до підприємливості й ініціативності, має уявлення про світобудову, бережно ставиться до природи, безпечно й доцільно використовує досягнення науки і техніки, дотримується здорового способу життя.
Основне завдання сучасної загальноосвітньої школи полягає в наданні змоги учневі осягнути внутрішню логіку предмета, що вивчається, у ретельному доборі навчального матеріалу за принципом життєвої доцільності й функціональності, в активізації ролі самостійного навчання. Варто також ураховувати те, що для успішної реальної діяльності сьогодні недостатньо знань і вмінь, необхідні ще віра в себе, у свої сили, здатність ухвалювати рішення, жити й працювати в колективі й зосереджувати свої зусилля на конкретних завданнях, виявляти проблему, формулювати припущення й вести самостійний чи спільний пошук способів її розв’язання, брати на себе відповідальність за результати дій і вчинків.
Біологія разом з іншими предметами робить свій внесок у формування ключових компетентностей. Цей внесокрозкрито в таблиці «Компетентнісний потенціал навчального предмета».
6 клас (70 год – 2 год на тиждень, з них 6 год – резервні)
Програма: навчальна програма з біології для 6-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів (оновлена), затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804. Програму розміщено на офіційному веб-сайті МОН України.
ПІДРУЧНИК:
Костіков І.Ю.БІОЛОГІЯ: підруч.для 6 кл.заг.навч.закл. – К: Видавничий дім ,,Освіта”, 2014. – 256 с.:іл.
Наведена кількість годин на вивчення кожної теми є орієнтовною. Послідовність тем у межах одного навчального року вчитель може змінювати на власний розсуд (без порушення логіки викладання). Елементи змісту, які є необов’язковими і можуть вивчатися опційно (за вибором учителя), виділено курсивом; так само виділено опційні складові очікуваних результатів навчально-пізнавальної діяльності учнів. Виконання та захист проектів передбачає проведення учнями дослідницької роботи і представлення її результатів; проекти інших типів (творчі, інформаційні тощо) вчитель може впроваджувати додатково за бажанням. Кожен учень упродовж навчального року має взяти участь хоча б в одному навчальному проєкті.
Виконання програм та навчальних планів |
|
Час |
Кількість годин за програмою |
Тиджень |
2 |
За І семестр |
|
За ІІ семестр |
|
Рік |
|
Кількість обов’язкових перевірних робіт
Назва роботи |
І семестр |
|
ІІ семестр |
|
Разом |
Контрольні роботи |
1
|
|
1
|
|
2
|
Практичні роботи |
2
|
|
3
|
|
5 |
Лабораторні дослідження |
4 |
|
9 |
|
13 |
Проєктні роботи |
2
|
|
2 |
|
4 |
Тематичне оцінювання |
3
|
|
4
|
|
7 |
Примітка |
|
|
|
|
|
6- А клас
(70 год – 2 год на тиждень)
№ |
Дата |
Теми розділів та уроків |
Примітка |
||
І семестр Вступ (6 год.) |
|||||
1 |
01.09 |
Вступний інструктаж з техніки безпеки для учнів у кабінеті біології. Вступ |
Д/з: §1. |
||
2 |
05.09 |
Діагностична тестова робота |
|
||
3 |
08.09 |
Повторення тем «Організм і його властивості. Клітинна будова організмів.», «Різноманітність організмів:рослини,тварини, гриби, бактерії.», «Отруйні рослини, тварини, гриби. « |
|
||
4 |
12.09 |
Повторення тем «Умови життя на планеті Земля. Середовище життя. Чинники середовища. Пристосування організмів до умов середовища.», «Екологічні проблеми та їх розв’язування. Охорона природи» |
|
||
5 |
15.09 |
Біологія – наука про життя. Основні властивості живого.Різноманітність життя (на прикладах тварин, рослин, грибів, бактерій). Поняття про віруси. |
Демонстрування об’єктів живої природи (у тому числі на електронних носіях). Д/з: §2. |
||
6 |
19.09 |
Науки, що вивчають життя. Методи біологічних досліджень організмів.
|
Д/з: §3. |
||
Тема 1. Клітина (9 год.) |
|||||
7 |
22.09 |
Клітина – одиниця живого. Історія вивчення клітини.
|
Д/з: §5. |
||
8 |
26.09 |
Збільшувальні прилади. Практична робота 1. Будова світлового мікроскопа та робота з ним. |
Д/з: §6. |
||
9 |
29.09 |
Загальний план будови клітини. |
Демонстрування моделей, зображень (у тому числі електронних) клітин рослин і тварин. Д/з: §§7, 8. |
||
10 |
03.10 |
Будова рослинної клітини. Лабораторне дослідження 1 «Будова клітини (листка елодеї, плоду горобини, кавуна, помідора тощо). Рух цитоплазми в клітинах листка елодеї» |
Демонстрування моделей, зображень (у тому числі електронних) клітин рослин. Д/з: §§8, 9. |
||
11 |
06.10 |
Практична робота 2. Виготовлення мікропрепаратів шкірки луски цибулі та розгляд її за допомогою оптичного мікроскопа. |
Д/з: повторити §§7, 8, 9. |
||
12 |
10.10 |
Будова тваринної клітини. |
Демонстрування моделей, зображень (у тому числі електронних) клітин тварин. Д/з: §§ 7, 8, 9. |
||
13 |
13.10 |
Основні властивості клітини (ріст, поділ, обмін з навколишнім середовищем).
|
Д/з: §10. |
||
14 |
17.10 |
Узагальнення і систематизаціязнань, умінь та навичок з тем: «Вступ», «Клітина».
|
Д/з: повторити §§ 1-10. |
||
15 |
20.10 |
КОНТРОЛЬНА РОБОТА 1. ВСТУП. КЛІТИНА
|
|
||
|
Тематична |
|
|||
Тема 2. Одноклітинні організми. Перехід до багатоклітинності(8 год.) |
|||||
16 |
24.10 |
Бактерії – найменші одноклітинні організми. Середовища існування, процеси життєдіяльності, особливості будови. |
Демонстрування колекцій зображень (у тому числі електронних) бактерій (на прикладі вивчених). Д/з: §11;міні-проект (на вибір): Чому скисає молоко? Корисний йогурт. Живі фільтри. |
||
17 |
27.10 |
Різноманітність бактерій, їх значення в житті людини. Різноманітність бактерій, їх роль у природі. Шкідливі бактерії. |
Демонстрування колекцій зображень (у тому числі електронних) бактерій (на прикладі вивчених). Д/з: §14. |
||
18 |
07.11 |
Одноклітинні організми. Хламідомонада, діатомові водорості, (середовища існування, процеси життєдіяльності, особливості будови, роль у природі та житті людини). |
Демонстрування мікропрепаратів одноклітинних організмів; колекцій зображень (у тому числі електронних) одноклітинних (на прикладі вивчених). Д/з: §15, 17. |
||
19 |
10.11 |
Евглена зелена, амеба (середовища існування, процеси життєдіяльності, особливості будови, роль у природі та житті людини). |
Демонстрування мікропрепаратів одноклітинних організмів; колекцій зображень (у тому числі електронних) одноклітинних (на прикладі вивчених). Д/з: §15,16. |
||
20 |
14.11 |
Інфузорія (середовище існування, процеси життєдіяльності, особливості будови, роль у природі та житті людини). Лабораторне дослідження 2 спостереження інфузорій. |
Демонстрування мікропрепаратів одноклітинних організмів; колекцій зображень (у тому числі електронних) одноклітинних (на прикладі вивчених). Д/з: §16. |
||
21 |
17.11 |
Паразитичні одноклітинні організми. |
Демонстрування мікропрепаратів одноклітинних організмів; колекцій зображень (у тому числі електронних) одноклітинних (на прикладі вивчених). Д/з: §16. |
||
22 |
21.11 |
Колоніальні організми, перехід до багатоклітинності (губки, ульва). Представлення результатів міні-проекту «Живі фільтри».
|
Демонструванняколекцій зображень (у тому числі електронних) колоніальних та багатоклітинних організмів (на прикладі вивчених). Д/з: §§18,19. |
||
23 |
24.11 |
УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ З ТЕМИ ,,Одноклітинні організми. Перехід до багатоклітинності”. Тестовий контроль знань
|
Д/з: повторити §§11-19. |
||
|
Тематична |
|
|||
Тема 3. Рослини (21 год.) |
|||||
24 |
28.11 |
Рослина живий організм. Фотосинтез як характерна особливість рослин. |
Демонстрування дослідів, що підтверджують фотосинтез. Д/з: §21, міні-проект (на вибір) : Листопад. Квіти і комахи. Рослини-мандрівники. Рослини-хижаки. |
||
25 |
01.12 |
Живлення (мінеральне, повітряне) рослин. |
Демонстрування дослідів, що підтверджують вплив мінеральних речовин на розвиток рослин. Д/з: §21. |
||
26 |
05.12 |
Дихання рослин. Рухи рослин. |
Демонстрування дослідів, що підтверджують дихання рослин. Д/з: §21; дослідницький практикум - дослідження процесу росту вегетативних органів. |
||
27 |
08.12 |
Будова рослини. Тканини рослин.
|
Д/з: §§22,23. |
||
28
|
12.12 |
Будова рослини. Органи рослин. Дослідницький практикум 1 «Дослідження процесу росту вегетативних органів» |
Д/з: §20, дослідницький практикум - спостереження за розвитком пагона з бруньки. |
||
29 |
15.12 |
Корінь: будова, основні функції. Лабораторне дослідження 3 будови кореня. |
Демонстрування дослідів, що підтверджують поглинання коренем води; мікропрепаратів внутрішньої будови кореня Д/з: §24; дослідницький практикум - транспорт речовин по рослині. |
||
30 |
19.12 |
Кореневі системи. Видозміни кореня.
|
Д/з: §25. |
||
31 |
22.12
|
Пагін: будова, основні функції. Лабораторні дослідження 4 будови пагона; будови бруньки. Дослідницький практикум 2 спостереження за розвитком пагона з бруньки. |
Д/з: §26. |
||
Тематична |
|
||||
32 |
26.12 |
Стебло – осьова частина пагона. Будова і функції стебла. Дослідницький практикум 3 транспорт речовин по рослині.
|
Демонстрування мікропрепаратів внутрішньої будови стебла. Д/з: §27. |
||
33 |
29.12 |
Листок – бічний орган пагона. |
Демонстрування дослідів, що підтверджують випаровування води. Д/з: §28. |
||
34 |
16.01 |
Внутрішня будова листка |
Демонстрування мікропрепаратів внутрішньої будови листка. Д/з: §29. |
||
35 |
19.01 |
Видозміни пагона та його частин. Лабораторне дослідження № 5 «Будова цибулини» |
Д/з: §25,30; дослідницький практикум - вегетативне розмноження рослин. |
||
36 |
23.01 |
Розмноження рослин: статеве та нестатеве
|
Д/з: § 31 |
||
37 |
26.01 |
Вегетативне розмноження рослин. Дослідницький практикум 4 вегетативне розмноження рослин |
Д/з: § 31 |
||
38 |
30.01 |
Квітка. Лабораторне дослідження 6 «Будова квітки» |
Д/з:§ 32; міні-проект (за вибором):квіти і комахи. |
|
39 |
02.02 |
Суцвіття, їх різноманітність і біологічне значення
|
Д/з:§ 34. |
|
40
|
06.02
|
Запилення. Основні типи запилення. Запліднення у покритонасінних рослин |
Д/з:дослідницький практикум - дослідження умов проростання насіння. § 33.
|
|
41 |
09.02 |
Насінина, її будова та значення. Лабораторне дослідження 7 «Будова насінини». Дослідницький практикум 5 дослідження умов проростання насіння |
Д/з:§ 35. |
|
42 |
13.02 |
Плід. Способи поширення плодів. Лабораторне дослідження 8 «Будова плода» |
Д/з: § 36. |
|
43 |
16.02 |
Представлення результатів міні-проектів: «Листопад», «Квіти і комахи», «Рослини-мандрівники», «Рослини-хижаки». |
|
|
44 |
20.02 |
Узагальнення і систематизація знань, умінь та навичок учнів з теми «Рослини». |
Д/з:повт. § 30-36,44. |
|
Тематична |
||||
Тема 4. Різноманітність рослин (14 год.) |
||||
45 |
23.02 |
Способи класифікації рослин (за середовищем існування, будовою, розмноженням, тощо) |
|
|
46 |
27.02 |
Водорості (зелені, бурі, червоні). Лабораторне дослідження 9 «Будова зелених нитчастих водоростей» |
Демонстрування представників, гербарних зразків, колекцій зображень (у тому числі електронних). Д/з:§ 38; міні-проект (на вибір): Як утворився торф і кам’яне вугілля? Викопні рослини. |
|
47 |
02.03 |
Мохи. Лабораторне дослідження 10 «Будова моху» |
Демонстрування представників, гербарних зразків, колекцій зображень (у тому числі електронних). Д/з:§ 39. |
|
48 |
06.03 |
Хвощі, плауни |
Демонстрування представників, гербарних зразків, колекцій зображень (у тому числі електронних). Д/з:§ 40. |
|
49 |
09.03 |
Папороті. Лабораторне дослідження 11 «Будова папоротей». Представлення результатів міні-проектів: «Як утворився торф і кам’яне вугілля?», «Викопні рослини»
|
Демонстрування представників, гербарних зразків, колекцій зображень (у тому числі електронних). Д/з:§ 41. |
|
50 |
13.03 |
Голонасінні. Лабораторне дослідження 12 «Будови пагонів і шишок хвойних рослин» |
Демонстрування представників, гербарних зразків, колекцій зображень (у тому числі електронних). Д/з:§ 42. |
|
51 |
16.03 |
Покритонасінні (Квіткові) |
Демонстрування представників, гербарних зразків, колекцій зображень (у тому числі електронних). Д/з:§ 43. |
|
52 |
20.03 |
Практична робота 3. Порівняння будови мохів, папоротей та покритонасінних (квіткових) рослин
|
Д/з:повт. §§38-43. |
|
Тематична |
||||
53 |
23.03 |
Екологічні групи рослин (за відношенням до світла, води, температури) |
Демонстрування представників різних груп рослин, рослинних угруповань, гербарних зразків, колекцій зображень (у тому числі електронних). Д/з:§ 45. |
|
54 |
03.04 |
Життєві форми рослин |
Демонстрування представників різних груп рослин, рослинних угруповань, гербарних зразків, колекцій зображень (у тому числі електронних). Д/з:§ 45. |
|
55 |
06.04 |
Практична робота 4. Визначення видів кімнатних рослин, придатних для вирощування в певних умовах
|
Д/з: повт. § 44, 45. |
|
56 |
10.04 |
Рослинні угруповання |
Демонстрування представників різних груп рослин, рослинних угруповань, гербарних зразків, колекцій зображень (у тому числі електронних). Д/з:§ 46, с. 211-212 |
|
57 |
13.04 |
Значення рослин для існування життя на планеті Земля. Значення рослин для людини |
|
|
58 |
17.04 |
Контрольна робота №2 ,,Різноманітність рослин”.
|
Д/з:повт. §§ 38-46. |
|
Тематична |
||||
Тема 5. Гриби (10 год.) |
||||
59 |
20.04 |
Особливості будови грибів: грибна клітина, грибниця, плодове тіло. Розмноження грибів |
Демонстрування живих об’єктів, муляжів грибів. Д/з:§48; міні-проект: гриби у біосфері та житті людини. |
|
60 |
24.04 |
Особливості живлення грибів. Поширення грибів
|
Д/з:§47. |
|
61 |
27.04 |
Групи грибів: симбіотичні-мікоризоутворюючі шапинкові гриби. Лабораторне дослідження 13 «Будова шапинкових грибів» |
Демонстрування живих об’єктів, муляжів, фотографій їстівних, отруйних грибів. Д/з:§49. |
|
62 |
04.05 |
Отруйні шапинкові гриби |
Демонстрування живих об’єктів, муляжів, фотографій отруйних грибів.Д/з:§ 50. |
|
63 |
04.05 |
Їстівні шапинкові гриби |
Демонстрування живих об’єктів, муляжів, фотографій їстівних грибів. Д/з:§ 51. |
|
64 |
08.05 |
Практична робота 5. Розпізнавання їстівних та отруйних грибів своєї місцевості |
Демонстрування живих об’єктів, муляжів, фотографій їстівних, отруйних грибів. Д/з:§§ 50-51. |
|
65 |
11.05 |
Лишайники |
Демонстрування живих об’єктів, муляжів, фотографій лишайників.Д/з:§ 54. |
|
66 |
15.05 |
Сапротрофні – цвільові гриби, дріжджі |
Демонстрування живих об’єктів, муляжів, фотографій цвілевих грибів. Д/з:§ 52. |
|
67 |
18.05 |
Паразитичні (на прикладі трутовиків і збудників мікозів людини) гриби. Значення грибів у природі та житті людини. Представлення результатів міні-проекту: гриби у біосфері та житті людини |
Демонстрування живих об’єктів, муляжів, фотографій паразитичних грибів. Д/з:§ 53.
|
|
68 |
22.05 |
Узагальнення і систематизація знань, умінь та навичок учнів з теми «Гриби» |
|
|
Тематична |
||||
Узагальнення (2 год.) |
||||
69 |
25.05 |
Будова та життєдіяльність організмів |
Д/з: повт. будову і процеси життєдіяльності основних груп організмів |
|
70 |
29.05 |
Екскурсія ,,Вивчення рослинних угрупувань”
|
|
|
7 клас (70 год – 2 год на тиждень, з них 6 год – резервні)
Програма: навчальна програма з біології для 6-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів (оновлена), затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804. Програму розміщено на офіційному веб-сайті МОН України
ПІДРУЧНИК: Л.І. Остапченко та ін. Біологія : підруч. для 7 кл. загальноосвіт. навч. закл. –К:Генеза, 2016. – 56 с. : іл.
Виконання програм та навчальних планів |
|
Час |
Кількість годин за програмою |
Тиджень |
2 |
За І семестр |
|
За ІІ семестр |
|
Рік |
|
Кількість обов’язкових перевірних робіт
Назва роботи |
І семестр |
|
ІІ семестр |
|
Разом |
Контрольні роботи |
1
|
|
1
|
|
2
|
Практичні роботи |
2
|
|
5
|
|
7 |
Лабораторні дослідження |
2 |
|
2 |
|
4 |
Проєкти
|
2 |
|
5 |
|
7 |
Тематичне оцінювання |
4
|
|
4
|
|
8 |
Примітка |
|
|
|
|
|
Наведена кількість годин на вивчення кожної теми є орієнтовною. Послідовність тем у межах одного навчального року вчитель може змінювати на власний розсуд (без порушення логіки викладання). Елементи змісту, які є необов’язковими й можуть вивчатися опційно (за вибором учителя), виділено курсивом; так само виділено опційні складові очікуваних результатів навчально-пізнавальної діяльності учнів. Виконання та захист проектів передбачає проведення учнями дослідницької роботи та представлення її результатів; проекти інших типів (творчі, інформаційні тощо) вчитель може впроваджувати додатково за бажанням. Кожен учень упродовж навчального року має взяти участь хоча б в одному навчальному проєкті.
7-А клас
(70 год – 2 год на тиждень)
№ уроки |
Зміст навчального матеріалу |
Дата |
Д/З |
Вступ (6) |
|||
|
Вступний інструктаж з техніки безпеки для учнів у кабінеті біології. Вступ |
01.09 |
|
|
Діагностична тестова робота |
06.09 |
|
|
Повторнення тем «Клітина – одиниця живого», «Різноманітність бактерій», «Одноклітинні», «Рослина живий організм. Будова рослини». |
08.09 |
|
|
Повторнення тем «Різноманітність рослин. Екологічні групи рослин», «Гриби». |
13.09 |
|
|
Тварина - живий організм. Основні відмінності тварин від рослин та грибів. Особливості живлення тварин. |
15.09 |
Вивчити § 1 с. 4-7 (відповідати на питання усно) |
|
Будова тварин: тканини. Органи та системи органів тваринних організмів. |
20.09 |
Вивчити § 2 с.8-11 §4 ст. 14-17 |
Тема 1. Різноманітність тварин (Безхребетні) (14) |
|||
|
Поняття про класифікацію тварин. |
22.09 |
§5 |
|
Кишковопорожнинні. Гідроїдні поліпи. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування
|
27.09 |
§6 |
|
Різноманітність кишковопорожнинних, роль у природі та значення в житті людини .
|
29.09 |
§6 |
|
Кільчасті черви. Лабораторні дослідження№1 Зовнішня будова та характеру руху кільчастих червів (на прикладі дощового черв’яка ) |
04.10 |
§7 |
|
Членистоногі
|
06.10 |
§8 |
|
Ракоподібні |
11.10 |
§9 |
Тематична |
|||
|
Павукоподібні.
|
13.10 |
§10 |
|
Будова комах. Різноманітність комах |
18.10 |
§11 |
|
Практична робота №1. Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у комах. |
20.10 |
|
|
Молюски, або М’якуни Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування. Лабораторні дослідження №2. Вивчення будови черепашки черевоногих та двостулкових молюсків |
25.10 |
§13 |
|
Різноманітність молюсків, роль у природі та значення в житті людини. Міні-проєкт: «Як утворюються перлини» |
27.10 |
§13 |
|
Паразитичні черви
|
08.11 |
§14 |
|
Паразитичні членистоногі |
10.11 |
§15 |
|
Контрольна робота № 1. «Різноманітність тварин. Безхребетні» |
15.11 |
|
Тематична |
|||
Тема 2. Різноманітність тварин (Хордові ) (16) |
|||
|
Загальна характеристика хордових. Безчерепні і хребетні. |
17.11 |
§16 |
|
Кісткові риби |
22.11 |
§17 |
|
Хрящові риби. |
24.11 |
§17 |
|
Амфібії. |
29.11 |
§18 |
|
Рептилії. |
01.12 |
§19 |
|
Птахи: риси пристосованості до польоту
|
06.12 |
§20 |
|
Птахи: розмноження та розвиток. Сезонні явища в житті птахів |
08.12 |
§21 |
|
Різноманітність птахів, їхня роль у природі та житті людини. Практична робота №2. Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у представників різних екологічних груп птахів |
13.12 |
§22 |
Тематична |
|||
|
Ссавці: загальна характеристика Міні-проеєкт: Зуби ссавців. |
15.12 |
§23 |
|
Різноманітність ссавців: Яйцекладні, Сумчасті, Комахоїдні, Рукокрилі |
20.12 |
§24 |
|
Різноманітність ссавців: Гризуни, Зайцеподібні, Копитні |
22.12 |
§25 |
|
Різноманітність ссавців: Хижі, Китоподібні |
27.12 |
§26 |
|
Різноманітність ссавців: Примати |
29.12 |
§27 |
|
Практична робота №3. Визначення особливостей зовнішньої будови хребетних тварин у зв’язку з пристосуванням до різних умов існування |
17.01 |
|
|
Захист міні-проєктів (за вибором) 1.Тварини-будівельники 2. Тварини-рекордсмени |
19.01 |
|
|
Узагальнення і систематизація знань з теми «Різноманітність тварин. Хордові» |
24.01 |
|
Тематична |
|||
Тема 3. Процеси життєдіяльності тварин (17) |
|||
|
Особливості обміну речовин гетеротрофного організму. Живлення і травлення. |
26.01 |
§28 |
|
Різноманітність травних систем. |
31.01 |
§29 |
|
Дихання та газообмін у тварин |
02.02 |
§30 |
|
Кров, її основні функції. Транспорт речовин у тварин. Практична робота №4 Порівняння будови кровоносної системи хребетних тварин |
07.02 |
§31 |
|
Виділення та його значення для організму. |
09.02 |
§32 |
|
Опора і рух. Види скелету і способи пересування безхребетних тварин |
14.04 |
§33 |
|
Опорно-рухова система хребетних тварин. Практична робота №5. Порівняння будови скелетів хребетних тварин. |
16.02 |
§34 |
|
Захист організму тварин. Покриви тіла Лабораторні дослідження №3. Вивчення особливостей покривів тіла тварин. |
221.02 |
§35 |
|
Пристосування для активного захисту і нападу. |
223.02 |
§36 |
Тематична |
|||
|
Нервова система, її значення і розвиток у різних тварин. Практична робота № 6. Порівняння будови головного мозку хребетних тварин. |
28.02 |
§37 |
|
Подразливість як загальна властивість тварин. |
002.03 |
§38 |
|
Поняття про регуляцію діяльності організму тварин |
07.03 |
§39 |
|
Розмноження тварин та його значення. Форми розмноження тварин |
09.03 |
§40 |
|
Розвиток тварин |
14.03 |
§41 |
|
Періоди та тривалість життя тварин. |
16.03 |
§42 |
|
Захист міні-проєктів(за вибором) 1. Майстерність маскування 2. Як бачать тварини 3. Турбота про потомство 4. Як тварини визначають напрям руху |
21.03 |
|
|
Узагальнення і систематизація знань з теми «Процеси життєдіяльності тварин» |
23.03 |
|
Тематична |
|||
Тема 4. Поведінка тварин (10) |
|||
|
Поведінка тварин у природі та методи її вивчення. |
04.04 |
§43 |
|
Стратегії поведінки. Вроджене і набуте в індивідуальному розвитку поведінки. Лабораторні дослідження № 4. Спостереження за поведінкою тварин |
006.04 |
§44 |
|
Структура поведінкового акту. |
11.04 |
§45 |
|
Типи поведінкових реакцій. Форми поведінки тварин Структура поведінкового акту. |
13.04 |
§46 |
|
Практична робота №7. Визначення форм поведінки тварин (за відеоматеріалами) Способи орієнтування тварин |
18.04 |
|
|
Суспільна поведінка тварин. Видова схильність до деяких форм поведінки |
20.04 |
§48 |
|
Територіальна поведінка тварин. Еволюція поведінки тварин, її пристосувальне значення. |
25.04 |
§49 |
|
Комунікація тварин. |
27.04 |
§50 |
|
Еволюція поведінки тварин, її пристосувальне значення |
02.05 |
§51 |
|
Захист міні-проєктів(за вибором) 1. Угрупування тварин 2.Чому мігрують тварини 3.Як спілкуються тварини 4.Як вчаться пташенята 5.Як тварини користуються знаряддями праці 6.Турбота про потомство 7.Як тварини визначають напрям руху
Контрольна робота № 2. «Поведінка тварин» |
04.05 |
|
Тематична |
|||
Тема 5. Організми і середовище існування (7) |
|||
|
Поняття про популяцію, екосистему та чинники середовища. |
09.05 |
§52 |
|
Ланцюги живлення і потік енергії. |
11.05 |
§53 |
|
Співіснування організмів в угрупованнях. Вплив людини та її діяльності на організми. Міні-проеєкт : Як тварини пристосовані до життя в різних умовах. |
16.05 |
§54 |
|
Основи охорони природи Міні-проєкт : Заповідні території України. |
18.05 |
§55 |
|
Екскурсія. Різноманітність тварин свого краю. |
23.05 |
|
|
Екскурсія. Пристосованість рослин і тварин до сумісного життя в природному угрупованні |
25.05 |
|
|
Узагальнення. Подібність у будові та проявах життєдіяльності рослин, бактерій, грибів, тварин - свідчення єдності живої природи |
30.05 |
|
Тематична |
8 клас (70 годин – 2 години на тиждень, із них 4 години – резервних)
Програма: навчальна програма з біології для 6-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів (оновлена), затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804. Програму розміщено на офіційному веб-сайті МОН України
ПІДРУЧНИК:
Матяш Н. Ю. Біологія: підручник для 8-х класів загальноосвітніх навчальних закладів /.- К.: Генеза, 2016. – 288 ст., іл.
Виконання програм та навчальних планів |
|
Час |
Кількість годин за програмою |
Тиджень |
2 |
За І семестр |
|
За ІІ семестр |
|
Рік |
|
Кількість обов’язкових перевірних робіт
Назва роботи |
І семестр |
8-А |
8-Б |
8-В |
ІІ семестр |
8-А |
8-Б |
8-В |
Разом |
Контрольні роботи |
1 |
|
|
|
1 |
|
|
|
2 |
Лабораторна робота |
1 |
|
|
|
- |
|
|
|
1 |
Лабораторне дослідження |
5 |
|
|
|
7 |
|
|
|
12 |
Дослідницький практикум |
2 |
|
|
|
3 |
|
|
|
5 |
Проєктні роботи |
2 |
|
|
|
2 |
|
|
|
4 |
Тематичне оцінювання |
4 |
|
|
|
5 |
|
|
|
9 |
Примітка |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Наведена кількість годин на вивчення кожної теми є орієнтовною. Послідовність тем у межах одного навчального року вчитель може змінювати на власний розсуд (без порушення логіки викладання). Елементи змісту, які є необов’язковими й можуть вивчатися опційно (за вибором учителя), виділено курсивом; так само виділено опційні складові очікуваних результатів навчально-пізнавальної діяльності учнів.Виконання та захист проектів передбачає проведення учнями дослідницької роботи і представлення її результатів; проекти інших типів (творчі, інформаційні тощо) вчитель може впроваджувати додатково за бажанням. Кожен учень упродовж навчального року має взяти участь хоча б в одному навчальному проекті.
8 – А клас
№ п\п |
Дата проведення |
Зміст уроку |
Очікувані результати навчально- пізнавальної діяльності учнів |
Примітка |
|||
Вступ (5 год) |
§1 завд. ст.7
|
||||||
|
02.09 |
Вступний інструктаж з техніки безпеки для учнів у кабінеті біології. Вступ
|
називає: - науки, які вивчають людину; пояснює: - місце людини в системі органічного світу; - особливості біологічної природи людини та її соціальної сутності; виявляє ознаки: - біологічної та соціальної сутності людини в людських спільнотах оперує термінами: - біосоціальна природа людини |
||||
|
06.09 |
Діагностична тестова робота
|
|||||
|
09.09 |
Повторнення тем «Різноманітність тварин», «Різноманітність комах», «Види скелету і способи пересування»
|
|||||
|
13.09 |
Повторнення тем «Повадінка творин», «Організми і середовище існування» |
|||||
|
16.09 |
Біосоціальна природа людини. Науки, що вивчають людину. Методи дослідження організму людини. Значення знань про людину для збереження її здоров’я. |
|||||
Тема 1. Організм людини як біологічна система (6 год) |
|
||||||
|
20.09 |
Організм людини як біологічна система . Значення знань про людину для збереження її здоров’я.
|
називає: - тканини, органи та фізіологічні системи організму людини; - частини рефлекторної дуги; характеризує:
- клітинну будову організму людини; - будову нейрона; - шлях нервового імпульсу по рефлекторній дузі; наводить приклади: - різновидів тканин; - органів, фізіологічних систем; пояснює: - відмінності між нервовою й гуморальної регуляцією фізіологічних функцій організмурозпізнає: - органи та системи органів людини; - типи тканин організму людини (на малюнках, фотографіях, мікропрепаратах); установлює взаємозв’язок: - між будовою тканин і виконуваними функціями; порівнює та зіставляє - органи й системи органів в організмі людини й інших організмах; дотримується правил: - роботи з мікроскопомта лабораторним обладнанням оперує термінами: - тканина, орган, система органів, механізми регуляції (нервова, гуморальна, імунна), нейрон, рефлекс, рефлекторна дуга |
§4 , завд. ст.. 24
§2 завд. ст.7-9
§2 завд. ст. 9-13
§ 3 завд. ст.13-17
§3Завд. ст..17 -18
Опрацювати конспект , завд. ст..281-283
Повторити §1-3 |
|||
|
23.09 |
Різноманітність клітин організму людини. Тканини. Лабораторне дослідження 1: Ознайомлення з препаратами тканин людини
|
|||||
|
27.09 |
Органи. Фізіологічні системи.
|
|||||
|
30.09 |
Поняття про механізми регуляції. Нервова регуляція. Нейрон. Рефлекс. Рефлекторна дуга.
|
|||||
|
04.10 |
Гуморальна регуляція. Поняття про гормони. Імунна регуляція.
|
|||||
|
07.10 |
Узагальнення та систематизація знань з теми: « Вступ. Організм людини , як біологічна система» .( самостійна письмова робота) |
|||||
Тематична
|
|||||||
Тема 2. Опора та рух (6 год) |
|||||||
|
11.10 |
Значення опорно-рухової системи, її будова та функції. |
називає: - частини опорно-рухової системи; - відділи скелета;
- види кісток;
- особливості скелета людини, зумовлені прямоходінням;
характеризує: пояснює:- значення фізичних вправ для правильного формування скелету та м’язів; - вплив способу життя на утворення і розвиток скелета. наводить приклади:
- статичної та динамічної роботирозпізнає (на малюнках, муляжах, фотографіях, власному організмі): - скелет людини і ссавців.
застосовує знаннядля: дотримується правил: - роботи з мікроскопомта лабораторним обладнанням |
§28 завд. ст.143
§29 завд. ст.146
§30 завд. ст.151
§31 завд. ст.156 §32 завд. ст.159,
§33 завд. ст.162 підготувати проєкт
§34. завд. ст..167
|
|||
|
14.10 |
Кістки, хрящі. З’єднання кісток. Лабораторне дослідження 2 Мікроскопічна будова кісткової, хрящової тканин; |
|||||
|
18.10 |
Огляд будови скелета людини.
|
|||||
|
21.10 |
Функції та будова скелетних м’язів. Основні групи скелетних м’язів. Лабораторне дослідження 2.1 Мікроскопічна будова м’язової тканини
|
|||||
|
25.10 |
Робота м’язів. Втома м’язів. Лабораторне дослідження 3 Розвиток втоми при статичному та динамічному навантаженні; вплив ритму й навантаження на розвиток втоми |
|||||
|
28.10 |
Надання першої допомоги при ушкодженнях опорно-рухової системи. Профілактика порушень опорно-рухової системи. Розвиток опорно-рухової системи людини з віком Проєкт (тематика за вибором учителя) |
|||||
Тематична |
|||||||
Тема 3. Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини ( 3 год + 1 год резервна) |
|||||||
|
08.11 |
Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини — основна властивість живого. Дослідницький практикум 1 Самоспостереження за співвідношенням ваги і росту тіла. |
називає:компоненти їжі наводить приклади: - вітамінів (водорозчинних і жиророзчинних) характеризує:
- склад харчових продуктів; - обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини; - харчові й енергетичні потреби людини
пояснює: - складання харчового раціону відповідно до енергетичних витрат організму оперує термінами: - обмін речовин, енергетичні потреби, вітаміни усвідомлює значення: - внеску вчених у розвиток знань про вітаміни (М. І. Лунін, Х. Ейкман, К. Функ та ін.),уукраїнських (О. В. Палладін) |
§5 завд. ст.29
§6 завд. ст.33, завд. ст. 284
§7 завд. ст. 39
|
|||
|
11.11 |
Харчування й обмін речовин. Їжа та її компоненти. Склад харчових продуктів. |
|||||
|
15.11 |
Значення компонентів харчових продуктів. Харчові та енергетичні потреби людини Проєкт «Збалансоване харчування» (або за вибором учителя) |
|||||
|
18.11 |
Узагальнення та систематизація знань з теми: «ОПОРА ТА РУХ. ОБМІН РЕЧОВИН ТА ПЕРЕТВОРЕННЯ ЕНЕРГІЇ В ОРГАНІЗМІ ЛЮДИНИ» ( тестові завдання ) |
|||||
Тема 4. Травлення ( 3 год ) |
|||||||
|
22.11 |
Значення травлення. Система органів травлення. Лабораторне дослідження 4 Зовнішньої будови зубів (за муляжами, моделями). |
називає: - органи травної системи;, травні залози; хвороби органів травлення; характеризує: - функції органів травлення; будову та функції зубів; - процеси ковтання, травлення, всмоктування; - регуляцію травлення;
наводить приклади: ферментів;
- значення зубів у травленні; - негативний вплив на травлення алкогольних напоїв та тютюнокуріння; застосовує знаннядля: профілактики захворювань зубів; - профілактики захворювань органів травлення, харчових отруєнь |
§ 8 зав.ст. 43
§ 9 завд. ст. 48
§10 завд. ст.53
§11 завд. ст.57
§12 завд. ст.61 |
|||
|
25.11 |
Процес травлення: ковтання, перистальтика, всмоктування Дослідницький практикум 2 Дія ферментів слини на крохмаль |
|||||
|
29.11 |
Регуляція травлення. Харчові розлади та їх запобігання.
|
|||||
Тематична |
|||||||
Тема 5. Дихання ( 5 год ) |
|||||||
|
02.12 |
Значення дихання. Система органів дихання. |
оперує термінами: - дихання, повітроносні шляхи, легені, газообмін, життєва ємність легень називає: етапи дихання; ргани дихання;
- хвороби органів дихання;
- процес утворення голосу та звуків мови; - процеси вдиху та видиху;
- життєву ємність легень;
пояснює: значення дихання;
застосовує знання для:
порівнює: - газообмін у легенях і тканинах; |
§13 завд. ст.68
§14 завд. Ст.. 72
§15. завд. ст. 77
§16.завд. ст.82
Повторити § 13-16 |
|||
|
06.12 |
Газообмін у легенях і тканинах.
|
|||||
|
09.12 |
Дихальні рухи. Нейрогуморальна регуляція дихальних рухів.
|
|||||
|
13.12 |
Профілактика захворювань дихальної системи. Хвороби органів дихання
|
|||||
|
16.12 |
Узагальнення та систематизація знань з теми: « Травлення. Дихання» . Контрольна робота № 1
|
|||||
Тематична |
|||||||
Тема 6. Транспорт речовин (7 год + 1 год резерв)
|
|||||||
|
20.12 |
Внутрішнє середовище організму. Поняття про гомеостаз. Кров, її склад та функції. Лімфа. Зсідання крові.
|
розпізнає (на малюнках, фотографіях): - органи кровообігу; - елементи будови серця; порівнює: будову артерій, вен і капілярів; - вроджений (неспецифічний) і набутий (специфічний) імунітет; розрізняє: - види кровотеч;
спостерігає та описує:
- надання першої допомоги при кровотечах; - вимірювати пульс; дотримується правил: - роботи з мікроскопомта лабораторним обладнанням; - виконання малюнків біологічних об’єктів оперує термінами: - внутрішнє середовище організму (кров, лімфа, тканинна рідина), еритроцити, лейкоцити, тромбоцити, зсідання крові, групи крові, кровообіг, артеріальний тиск, імунітет пояснює: - взаємозв’язок будови та функцій еритроцитів, лейкоцитів і тромбоцитів, кровоносних судин, серця; - значення лімфи, тканинної рідини; - роль внутрішнього середовища в життєдіяльності організму людини; оцінює: - епідеміологічний стан захворювання на СНІД в Україні; усвідомлює значення: - внеску вчених у розвиток знань про внутрішнє середовище організму та кровоносну систему (У. Гарвей, Е. Дженнер, § Ерліх, К. Ландштейнер, Л. Пастер та ін.), в тому числі українських (І. І. Мечников, М. М. Амосов) |
§17 ст 84
§18 завд. ст.92
§19 завд. ст.96
§20 завд. ст.101
§21 завд. ст.105
§22 завд. ст.108-109
§56,57 ст 258,262
§23. завд. ст..115-116
Повторити §17-23 |
|||
|
23.12 |
Еритроцити . Групи крові та переливання крові. |
|||||
|
27.12 |
Лейкоцити ,тромбоцити. Зсідання крові. Лабораторна робота 1: Мікроскопічна будова крові людини. |
|||||
|
30.12 |
Серце: будова та функції. Робота серця. Лабораторне дослідження 5: Вимірювання частоти серцевих скорочень.
|
|||||
|
17.01 |
Система кровообігу. Будова та функції кровоносних судин. Рух крові. Дослідницький практикум 3 Самоспостереження за частотою серцевих скорочень упродовж доби, тижня |
|||||
|
20.01 |
Імунна система. Імунітет. Специфічний і неспецифічний імунітет. Імунізація. Алергія. СНІД. |
|||||
|
24.01 |
Кровотечі. Серцево-судинні хвороби та їх профілактика.
|
|||||
|
27.01 |
Узагальнення та систематизація знань з теми : « Транспорт речовин» ( тестові завдання) |
|||||
Тематична
|
|||||||
ТЕМА 7. ВИДІЛЕННЯ.ТЕРМОРЕГУЛЯЦІЯ (4 год )
|
|||||||
|
31.01 |
Виділення — важливий етап обміну речовин. Будова та функції сечовидільної системи. |
розпізнає (на малюнках, фотографіях, муляжах): - складові нефрону; - складові шкіри; - органи сечовидільної системи, встановлює взаємозв’язок: між будовою і функціями шкіри застосовує знаннядля:
- профілактики захворювань сечовидільної системи; - запобігання теплового й сонячного удару; - надання першої допомоги в разі теплового й сонячного удару оперує термінами: - виділення, нирки, нефрон, сечоутворення, шкіра, терморегуляція |
§24 завд. ст.123
§25 завд. ст.127
§26, завд. ст.132( підготувати проєкт)
§27 завд. ст.138 |
|||
|
03.02 |
Захворювання нирок та їх профілактика |
|||||
|
07.02 |
Значення і будова шкіри.
|
|||||
|
10.02 |
Терморегуляція. Перша допомога при термічних пошкодженнях шкіри (опіки, обмороження), тепловому та сонячному ударі. Захворювання шкіри та їх профілактика Проєкт «Правила догляду за шкірою» |
|||||
ТЕМА 8. ЗВ’ЯЗОК ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ ІЗ ЗОВНІШНІМ СЕРЕДОВИЩЕМ. НЕРВОВА СИСТЕМА (6 год ) |
|||||||
|
14.02 |
Будова нервової системи. Центральна і периферична нервова система людини. |
розпізнає (на малюнках, муляжах, моделях): - елементи будови спинного мозку; - відділи головного мозку; застосовує знання для:профілактики нервових захворювань;дотримання режиму праці й відпочинку називає:компоненти центральної й периферичної нервової системи; - функції спинного мозку, головного мозку та його відділів,
соматичної нервової системи, вегетативної нервової системи характеризує:будову головного мозку, спинного мозку; - нервову регуляцію рухової активності людини; - роль кори головного мозку в регуляції довільних рухів людини; роль вегетативної нервової системи в роботі внутрішніх органів людини |
§35 завд. ст.173
§36 завд. ст. 177
§37 завд. ст.180
§38 завд. ст.189
§40 завд. ст.193 |
|||
|
17.02 |
Спинний мозок.
|
|||||
|
21.02 |
Головний мозок. Лабораторне дослідження 6 Вивчення будови спинного та головного мозку людини (за муляжами, моделями, пластинчастими препаратами). |
|||||
|
24.02 |
Поняття про соматичну нервову систему. Вегетативна нервова система.
|
|||||
|
28.02 |
Профілактика захворювань нервової системи.
|
|||||
|
03.03 |
Узагальнення та систематизація знань з теми: Виділення . Терморегуляція. Зв'язок організму із зовнішнім середовищем .( тести) |
|||||
Тематична
|
|||||||
ТЕМА 9. ЗВ’ЯЗОК ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ ІЗ ЗОВНІШНІМ СЕРЕДОВИЩЕМ. СЕНСОРНІ СИСТЕМИ ( 7 год)+1 |
|||||||
|
07.03 |
Загальна характеристика сенсорних систем, їхня будова.
|
називає: - основні сенсорні системи;
- складові частини аналізатора пояснює: - процеси сприйняття: світла, кольору, простору, звуку, запаху, смаку, рівноваги тіла розпізнає (на малюнках, муляжах, моделях): - елементи будови ока, вуха встановлює взаємозв’язок: між будовою й функціями ока, вуха спостерігає: - сліпу пляму на сітківці; - акомодацію ока; - зміни слухової чутливості;
- температурну адаптацію рецепторів шкіри; оперує термінами: - сенсорні системи, органи чуття, рецептори оцінює: - значення сенсорних систем для забезпечення процесів життєдіяльності організму та зв’язку організму із зовнішнім середовищем |
§41 завд. ст.197
§42 завд. ст.201
§43. завд. ст..207
§44 завд. ст.212
§45 завд. ст.216
§46 завд. ст.220
§46
Повторити § 41-46 |
|||
|
10.03 |
Зорова сенсорна система. Око. Лабораторне дослідження 7: Виявлення сліпої плями на сітківці ока; |
|||||
|
14.03 |
Особливості функціонування ока людини.Гігієна зору. Лабораторне дослідження 8: Визначення акомодації ока; |
|||||
|
17.03 |
Слухова сенсорна система. Вухо. Гігієна слуху. Лабораторне дослідження 9: Вимірювання порога слухової чутливості. |
|||||
|
21.03 |
Сенсорні системи рівноваги, руху, дотику, температури, болю. Дослідницький практикум 4 Дослідження температурної адаптації рецепторів шкіри. |
|||||
|
24.03 |
Сенсорні системи рецепторів внутрішніх органів |
|||||
|
04.04 |
Сенсорні системи смаку, нюху
|
|||||
|
07.04 |
Узагальнення та систематизація знань з теми «Зв»язок організму людини із зовнішнім середовищем. Сенсорні системи.»
|
|||||
Тематична
|
|||||||
ТЕМА 10. ВИЩА НЕРВОВА ДІЯЛЬНІСТЬ ( 7 год) |
|||||||
|
11.04 |
Поняття про вищу нервову діяльність і її основні типи
Лабораторне дослідження 10 Визначення реакції зіниць на світло |
називає: нервові процеси (збудження, гальмування);
- показники нервових процесів (сила, рухливість, урівноваженість);- види сну;причини біоритмів; |
§47 завд. ст.224
|
|||
|
|
Умовні та безумовні рефлекси. Інстинкти.
|
- біоритмів людини;
характеризує: особливості вищої нервової діяльності людини; інстинктивну та набуту поведінку людини; пояснює:значення другої сигнальної системи; - роль кори головного мозку в мисленні; розрізняє: типи вищої нервової діяльності та властивості темпераменту; порівнює:умовні й безумовні рефлекси; - першу і другу сигнальні системи; застосовує знаннядля: - дотримання правил розумової діяльності усвідомлює значення: - внеску вчених у розвиток знань про вищу нервову діяльність (І. § Павлов, І. М. Сєченов, О. О. Ухтомський та ін.) |
§48 завд. ст.227
§49 завд. ст.231
§50 завд. ст.235
§50 завд. ст.240
§52 завд. ст.243
§53-54 завд. ст.247,250
§55 завд. ст.254
§ 58 завд. ст..267
§59 завд. ст.271
§60 завд. ст.273
§61 завд. ст.280
Повторити §59-60
|
|||
|
14.04 |
||||||
|
18.04 |
Мислення та свідомість.
|
|||||
|
21.04 |
Мова. Навчання та пам’ять. Лабораторне дослідження 11 Дослідження різних видів пам’яті |
|||||
|
25.04 |
Біологічні основи психофізіологічної індивідуальності людини |
|||||
|
28.04 |
Дослідницький практикум 5 «Визначення типу вищої нервової діяльності та властивостей темпераменту»
|
|||||
|
02.05 |
Сон .Біоритми. Контрольна робота № 2 |
|||||
Тематична
|
|||||||
ТЕМА 11. ЕНДОКРИННА СИСТЕМА (3 год) |
|||||||
|
05.05 |
Ендокринна система. Залози внутрішньої та змішаної секреції.
|
застосовує знання для: профілактики йододефiциту в організмі та інших захворювань, пов’язаних із порушенням функцій ендокринних залоз пояснює:роль нервової системи в регуляції функцій ендокринних залоз; - роль ендокринної системи в розвитку стресорних реакцій; - значення ендокринної системи в підтриманні гомеостазу й адаптації організму
називає:залози внутрішньої та змішаної секреції; характеризує:нейрогуморальну регуляцію фізіологічних функцій організму;вплив гормонів на процеси обміну |
||||
|
09.05 |
Профілактика захворювань ендокринної системи. Проект. «Йододефіцит в організмі людини, його наслідки та профілактика» |
|||||
|
12.05 |
Взаємодія регуляторних систем
|
|||||
ТЕМА 12. РОЗМНОЖЕННЯ ТА РОЗВИТОК ЛЮДИНИ ( 4 год ) |
|||||||
|
16.05 |
Будова та функції репродуктивної системи.
|
порівнює:будову чоловічої та жіночої статевих клітин; застосовує знаннядля:запобігання хворобам, що передаються статевим шляхом, та попередження ВІЛ-інфікування називає: - функції статевих залоз людини;
- первинні та вторинні статеві ознаки людини;
характеризує: процес запліднення; - функції плаценти; - статеве дозрівання;
- вікові періоди індивідуального розвитку людини; - захворювання, що передаються статевим шляхом; пояснює: роль ендокринної системи в регуляції гаметогенезу, овуляції, вагітності, постембріонального розвитку людини; |
||||
|
19.05 |
Статеві клітини. Запліднення . Менструальний цикл. Вагітність. Репродуктивне здоров’я.
|
|||||
|
23.05 |
Ембріональний період розвитку людини. Плацента, її функції Постембріональний розвиток людини.
|
|||||
|
26.05 |
Узагальнення та систематизація знань з теми: « Вища нервова діяльність .Ендокринна система. Розмноження та розвиток людини» |
|||||
Тематична
|
|||||||
УЗАГАЛЬНЕННЯ ( 1 год ) |
Літні завдання |
||||||
|
30.05 |
Цілісність організму людини. Взаємодія регуляторних систем організму |
|
||||
9 клас (70 год – 2 год на тиждень, з них 2 год – резервні)
Програма: Укладено відповідно до Навчальної програми для загальноосвітніх навчальних закладів« БІОЛОГІЯ 6–9 класи» Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804 Програму розроблено на підставі Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти (Постанова Кабінету Міністрів України від 23. 11. 2011 р. № 1392) з урахуванням Державного стандарту початкової загальної освіти (Постанова Кабінету Міністрів України від 20. 04. 2011 р. № 462) та відповідно до положень «Концепції Нової української школи» (2016 р.).
ПІДРУЧНИК:
«Остапченко Л.І. Біологія : підручник для 9-го кл. загальноосвіт. навч. закл. / Л.І Остапченко, П.Г.Балан, В.П.Поліщук. – Київ: Генеза, 2017. – 256с.:іл..»
Виконання програм та навчальних планів |
|
Час |
Кількість годин за програмою |
Тиджень |
2 |
За І семестр |
|
За ІІ семестр |
|
Рік |
|
Кількість обов’язкових перевірних робіт
1 |
Кількість годин |
За рік усього |
1 семестр |
9-А |
9-В |
2 семестр |
9-А |
9-В |
2 |
Кількість контрольних робіт за рік |
2 |
1 |
|
|
1 |
|
|
3 |
Кількість практичних робіт |
3 |
2 |
|
|
1 |
|
|
4 |
Кількість лабораторних робіт |
1 |
1 |
|
|
- |
|
|
5 |
Кількість лабораторних досліджень |
3 |
2 |
|
|
1 |
|
|
6 |
Кількість проєктів |
2 |
- |
-
|
- |
2 |
|
|
7 |
Кількість тематичних |
8 |
3 |
|
|
5 |
|
|
Наведена кількість годин на вивчення кожної теми є орієнтовною. Послідовність тем у межах одного навчального року вчитель може змінювати на власний розсуд (без порушення логіки викладання). Елементи змісту, які є необов’язковими й можуть вивчатися опційно (за вибором учителя), виділено курсивом; так само виділено опційні складові очікуваних результатів навчально-пізнавальної діяльності учнів. Виконання та захист проектів передбачає проведення учнями дослідницької роботи і представлення її результатів; проекти інших типів (творчі, інформаційні тощо) вчитель може впроваджувати додатково за бажанням. Кожен учень упродовж навчального року має взяти участь хоча б в одному навчальному проєкті
9 - А клас
(70 год – 2 год на тиждень, з них 2 год – резервні)
№ уроку |
Дата план |
Тема уроку |
Лабораторні та практичні роботи |
Домашнє завдання |
||
Вступ (2год.) |
||||||
№ уроку |
Дата план |
Тема уроку |
Лабораторні та практичні роботи |
Домашнє завдання |
||
|
01.09 |
Вступний інструктаж з техніки безпеки для учнів у кабінеті біології. Вступ |
|
|
||
|
06.09 |
Діагностична тестова робота
|
|
|
||
|
08.09 |
Повторнення тем «Організм людини як біологічна система», «Опора і рух.Травлення. Дихання» |
|
|
||
|
13.09 |
Повторнення тем «Обмін речовин та перетворення енергії», «Транспорт речовинн», «Виділення, терморегуляція» |
|
|
||
|
15.09 |
Біологія як наука. Предмет біології. Основні галузі біології та її місце серед інших наук |
|
§1,мал. 2 с. 5 Мал..5,с.9 |
||
|
20.09 |
Рівні організації біологічних систем. Основні методи біологічних досліджень |
|
§1,с.6-8,терміни на с. 9, питання для самоконтролю |
||
Тема 1. Хімічний склад клітини (8 год) |
||||||
№ уроку |
Дата план |
Тема уроку |
Лабораторні та практичні роботи |
Домашнє завдання |
||
|
22.09 |
Вода та її основні фізико-хімічні властивості. Інші неорганічні сполуки
|
|
§2, питання 1-5 с. 14, табл.1 |
||
|
27.09 |
Органічні молекули. Поняття про біологічні макромолекули – біополімери. |
|
§3,с.15,табл.2,с.16,§4,с.19-20,табл.3,с.20, пит.1-3,с.22 |
||
|
29.09 |
Білки, їхня структурна організація та основні функції.
|
|
§4-5,с.20-24,мал..17,18,19,пит..4,5,6,7, с.22,пит..1,2,с.24 |
||
|
04.10 |
Ферменти, їхня роль в клітині.
|
Лабораторне дослідження 1 властивостей ферментів. |
§5,с.24,иал.22, с. 23,ЛД,с. 24,пит..3,4 |
||
|
06.10 |
Вуглеводи, Ліпіди
|
|
§3,с.17,18; мал.13,с.18; пит..5,6,7 ,с.19 |
||
|
11.10 |
Нуклеїнові кислоти. Роль нуклеїнових кислот як носія спадкової інформації.
|
Практична робота № 1. Розв'язання елементарних вправ зі структури білків та нуклеїнових кислот. |
§6-7,с.30,пит.1-4, |
||
|
13.10 |
АТФ.
|
|
§8,с.32пит.1-5 |
||
|
18.10 |
Узагальнення з теми «Вступ» та «Хімічний склад клітини» |
|
§3-8,с.34,тести |
||
ТО-1 |
||||||
Тема 2.Структура клітини (6год.) |
||||||
№ уроку |
Дата план |
Тема уроку |
Лабораторні та практичні роботи |
Домашнє завдання |
||
|
20.10 |
Методи дослідження клітин, типи мікроскопії.
|
|
§9,с.39,пит..1-6 |
||
|
25.10 |
Структура еукаріотичної клітини: клітинна мембрана , цитоплазма та не мембранні клітинні органели
|
Демонстрування моделей –аплікацій, що ілюструють будову клітини, мікропрепаратів клітин рослин і тварин. |
§10-11,с.43,пит..1-4; Мал..44,45,46 |
||
|
27.10 |
Структура еукаріотичної клітини: одномембранні та дво мембранні клітинні органели.
|
|
§12-13,с.53,пит..4-7; Мал..48,49,50,51 |
||
|
08.11 |
Ядро, його структурна організація та функції.
|
|
§14,с.57,пит..1-6 |
||
|
10.11 |
Типи клітин та їхня порівняльна характеристика: прокаріотична та еукаріотична клітина, рослинна та тваринна клітина.
|
Лабораторна робота 1. Вивчення структурно-функціональної різноманітності клітин |
§15,с.58,табл.4; С.61,ЛР |
||
|
15.11 |
Узагальнення з теми «Структура клітини»
|
|
§§9-15,с.61 тести |
||
ТО-2 |
||||||
Тема 3.Принципи функціонування клітини (6год.) |
||||||
№ уроку |
Дата план |
Тема уроку |
Лабораторні та практичні роботи |
Домашнє завдання |
||
|
17.11 |
Обмін речовин та енергії. Основні шляхи розщеплення органічних речовин в живих організмах. |
|
§16,с.67, пит.1-7 |
||
|
22.11 |
Клітинне дихання. Біохімічні механізми дихання. |
|
§17,с.66,схема клітинного дихання,с.71, пит.1-5 |
||
|
24.11 |
Фотосинтез: світлова та темнова фаза. |
|
§18-19,с.74 пит.1-6; с. 77, пит..1-4 |
||
|
29.11 |
Хемосинтез.
|
|
§19, с. 77, пит..5-8 |
||
|
01.12 |
Базові принципи синтетичних процесів у клітинах та організмах |
|
§§16-19, с.77, тести для самоконтролю |
||
|
06.12 |
Контрольна робота№1
|
|
|
||
ТО-3 |
||||||
Тема 4. Збереження та реалізація спадкової інформації (орієнтовно 11 год) |
||||||
№ уроку |
Дата план |
Тема уроку |
Лабораторні та практичні роботи |
Домашнє завдання |
||
|
08.12 |
Гени та геноми. Будова генів та основні компоненти геномів про- та еукаріотів.
|
|
§20,1 ..105,106,1 ..1-6 |
||
|
13.12 |
Транскрипція.
|
|
§7,с.29, §22,86 |
||
|
15.12 |
Практична робота№2. Розв’язування елементарних вправ з реплікації, транскрипції та трансляції |
Практична робота№2. |
§21-22,с.89,ПР 2 |
||
|
20.12 |
Основні типи РНК.
|
|
§21,6-7, |
||
|
22.12 |
Генетичний код. Біосинтез білка
|
|
§21-22,с.84, 1 . 5, |
||
|
27.12 |
Подвоєння ДНК; репарація пошкоджень ДНК.
|
|
§§21-22с.83,1…107 |
||
|
29.12 |
Поділ клітин: клітинний цикл, мітоз |
Лабораторне дослідження 2: фаз мітозу (на прикладі клітин кореня цибулі). |
§23, 1..113,с.93, 1..1-9 |
||
|
17.01 |
Мейоз. Рекомбінація ДНК.
|
|
§24, 1..115,с.95, 1 ..1-5 |
||
|
19.01 |
Статеві клітини та запліднення. Етапи індивідуального розвитку. |
|
§25, 26, 1..118,119, с.100, 1 ..1-8 |
||
|
24.01 |
Узагальнення знань з теми «Збереження та реалізація спадкової інформації» |
|
§20-26, тести |
||
ТО-4 |
||||||
Тема 5. Закономірності успадкування ознак (орієнтовно 10 год) |
||||||
№ уроку |
Дата план |
Тема уроку |
Лабораторні та практичні роботи |
Домашнє завдання |
||
|
26.01 |
Класичні методи генетичних досліджень. Генотип та фенотип. Алелі. |
|
§§29,30 |
||
|
31.01 |
Закони Менделя.
|
|
§31, 1 ..1-7,с.124 |
||
|
02.02 |
Ознака як результат взаємодії генів. Поняття про зчеплення генів і кросинговер. Генетика статі й успадкування, зчеплене зі статтю.
|
|
§32-33,1 ..1-5,с.132 |
||
|
07.02 |
Форми мінливості.
|
Лабораторні дослідження 3 мінливості в рослин і тварин. |
§35 |
||
|
09.02 |
Мутації: види мутацій, причини та наслідки мутацій.
|
|
§36 |
||
|
14.02 |
Спадкові захворювання людини. Генетичне консультування. |
|
§37, робота над складанням родоводу |
||
|
16.02 |
Сучасні методи молекулярної генетики Практична робота 3. Складання схем схрещування |
Практична робота 3.
|
§31 |
||
|
21.02 |
Проєкт Складання власного родоводу та демонстрація успадкування певних ознак (за вибором учня) / родовід родини видатних людей (за вибором учня) |
|
§37 |
||
|
23.02 |
Узагальнення з теми «Закономірності успадкування ознак» |
|
§29-37,тести |
||
ТО-5 |
||||||
Тема 6. Еволюція органічного світу (орієнтовно 7 год) |
||||||
№ уроку |
Дата план |
Тема уроку |
Лабораторні та практичні роботи |
Домашнє завдання |
||
|
28.02 |
Популяції живих організмів та їх основні характеристики. |
|
§40 |
||
|
07.03 |
Еволюційні фактори. Механізми первинних еволюційних змін |
|
§41 |
||
|
09.03 |
Механізми видоутворення.
|
|
§40 |
||
|
14.03 |
Розвиток еволюційних поглядів. Теорія Ч. Дарвіна. Роль палеонтології, молекулярної генетики в обґрунтуванні теорії еволюції. |
|
§39,42 |
||
|
16.03 |
Еволюція людини. Етапи еволюції людини.
|
|
§44 |
||
|
21.03 |
Світоглядні та наукові погляди на походження та історичний розвиток життя |
|
§43 |
||
|
23.03 |
Узагальнення з теми «Еволюція органічного світу»
|
|
§40-43,тести |
||
ТО-6 |
||||||
Тема 7. Біорізноманіття (розглядається опційно, орієнтовно 4 год) |
||||||
№ уроку |
Дата план |
Тема уроку |
Лабораторні та практичні роботи |
Домашнє Завдання |
||
|
04.04 |
Основи еволюційної філогенії та систематики.
|
|
§45 |
||
|
06.04 |
Основні групи організмів: бактерії, археї, еукаріоти
|
|
§43,44 |
||
|
11.04 |
Неклітинні форми життя: віруси.
|
|
§43 |
||
|
13.04 |
Огляд основних еукаріотичних таксонів |
|
§44
|
||
Тема 8. Надорганізмові біологічні системи (орієнтовно 7 год) |
||||||
№ уроку |
Дата план |
Тема уроку |
Лабораторні та практичні роботи |
Домашнє Завдання |
||
|
18.04 |
Екосистема. Різноманітність екосистем.
|
|
§48 |
||
|
20.04 |
Харчові зв’язки, потоки енергії та колообіг речовин в екосистемах.
|
|
§49 |
||
|
25.04 |
Біотичні, абіотичні та антропічні (антропогенні, техногенні) фактори. |
|
§50 |
||
|
27.04 |
Стабільність екосистем та причини її порушення
|
|
§51 |
||
|
02.05 |
Біосфера як цілісна система. Захист і збереження біосфери, основні заходи щодо охорони навколишнього середовища |
|
§52, 53 |
||
|
04.05 |
Проєкт (дослідницький) Виявлення рівня антропогенного та техногенного впливу в екосистемах своєї місцевості |
|
§48,50 |
||
|
09.05 |
Узагальнення і контроль знань Контрольна робота №2 |
Контрольна робота
|
|
||
ТО-7 |
||||||
Тема 9. Біологія як основа біотехнології та медицини (орієнтовно 6 год) |
||||||
№ уроку |
Дата план |
Тема уроку |
Лабораторні та практичні роботи |
Домашнє Завдання |
||
|
11.05 |
Поняття про селекцію. Введення в культуру рослин . |
|
§54 |
||
|
16.05 |
Методи селекції рослин.
|
|
§55 |
||
|
18.05 |
Одомашнення тварин. Методи селекції тварин |
|
§55 |
||
|
23.05 |
Огляд традиційних біотехнологій. Основи генетичної та клітинної інженерії. |
|
§56 |
||
|
|
Роль генетичної інженерії в сучасних біотехнологіях і медицині. Генетично модифіковані організми |
|
§57,58 |
||
Узагальнення |
||||||
№ уроку |
Дата план |
Тема уроку |
Лабораторні та практичні роботи |
Домашнє Завдання |
||
|
25.05 |
Основні загальні властивості живих систем
|
|
§1 |
||
|
30.05 |
Єдність живих систем різних рівнів |
|
Тести |
||
ТО-8 |
||||||