Календарне планування факультативного курсу "Юний географ-краєзнавець"

Про матеріал

Розробка календарного планування для 9 класу з факультативного курсу "Юний географ-краєзнавець"

Перегляд файлу

9 клас

 

 

 

№ п/п

Дата.

 

 

 

Орієнтовний зміст теми

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів

1.

 

 

 

Вступ. Тема 1. Географічне положення рідного краю

 

     Що вивчає курс «Юний географ-краєзнавець». Поняття “географічне краєзнавство”, «своя місцевість», «рідний край». Загальні відомості про територію рідного краю. Гімн та герб своєї області. Розміщення свого населеного пункту, місцевості та рідного краю на земній кулі, материку, території України, області.

Знаннєвий компонент:

знає:

● що таке «рідний край», «своя місцевість»

● джерела знань про рідний край та свій населений пункт

 

Діяльнісний  компонент:

● характеризує географічне положення свого населеного пункту

● знаходить свою місцевість на картах різного масштабу

● визначає напрями із свого населеного пункту на різні географічні об’єкти,

● визначає координати своєї школи

● користується пошуковими програмами мережі Інтернет для збору інформації про свій край

● класифікує джерела знань про рідний край

 

Ціннісний компонент:

● оцінює географічне положення свого населеного пункту, рідного краю з точки зору сприятливості чи несприятливості природних умов

● зіставляє зображення свого населеного пункту на різних картах та аналізує їх

 

2.

 

Джерела знань про рідний край. Карти. Зображення своєї місцевості на космічних знімках та картах різного змісту, масштабу та  призначення. Рідний край на древніх картах.

3.

 

Друковані та рукописні краєзнавчі дослідження. Матеріали мережі Інтернет про свій край.

 

4.

 

Практичні роботи

● Визначення на картах географічного положення свого населеного пункту, району, області.  ● Пошук інформації про свій населений пункт із мережі Інтернет та складання каталогу.

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема 2. План та карта. Орієнтування на місцевості.

 

 

Знаннєвий компонент:

● знає і розуміє поняття: масштаб, топокарта, план місцевості, легенда.

 

Діяльнісний  компонент:

● визначає відстані, висоти, азимути, координати на топокарті

● визначає сторони горизонту на відкритій та закритій місцевостях за допомогою компаса

 ● характеризує свою місцевість на основі зчитування інформації із карт

● користується GPS-навігатором для визначення координат

 

Ціннісний  компонент:

● орієнтується за сторонами горизонту без компаса  на основі різних ознак місцевості.

● аналізує географічну інформацію із топокарт свого краю

5.

 

Масштаб. Плани  та топографічні карти своєї місцевості різних масштабів.

6.

 

Орієнтування на місцевості за допомогою компаса та без нього. Аналіз інформації, зображеної на карті. Територія своєї місцевості на плані та карті.

Геоінформаційні та  сучасні навігаційні системи.

 

7.

 

Практичні роботи.

● Орієнтування на відкритій та закритій місцевостях за допомогою компаса.

 

8

 

 

 

Тема 3. Основи організації пошуково-дослідницької краєзнавчої роботи

 

Теоретичні основи досліджень.

Роль наукових досліджень для людини. Збір наукової інформації. Вибір теми досліджень. Правила збору наукових матеріалів.

Знаннєвий компонент:

знає:

● правила роботи, що необхідні для проведення наукових досліджень

правила безпеки під час польових досліджень

● необхідні правила оформлення дослідницьких робіт

Діяльнісний  компонент:

користується:

● бібліотечними каталогами для збору наукової інформації,

фотоапаратом з метою фіксації наукових фактів

● опрацьовує матеріали, зібрані під час польових досліджень

Ціннісний компонент:

● визначає особливості зібраних колекційних матеріалів під час польових досліджень

● формулює орієнтовні теми географічних досліджень про свій край

● розуміє важливість безпечної організації бівуака під час польових досліджень

● вміє надати першу долікарську допомогу

 

9.

 

Спостереження, опитування анкетування, експеримент. Інформаційне забезпечення для досліджень. Літературні джерела. Робота в бібліотеці, архіві. Бібліографія, література. Правила оформлення науково-дослідницьких робіт. Спілкування із вченими.

10.

 

    Польові методи досліджень. Як організувати експедицію. Походи, екскурсії. Правила безпеки під час польових досліджень. Пішохідний та інші види туризму як способи краєзнавчих досліджень. Організація збору польового колекційного матеріалу. Правила оформлення польових матеріалів. Польовий щоденник. Фотографія та рисунок як засіб фіксації наукової інформації.

Камеральна обробка інформації. Правила оформлення чистових матеріалів.

11.

 

Практичні роботи

● Напрацювання навиків фотофіксації наукової інформації у польових умовах (правильна передача масштабу, кольору, важливості інформації та ін.).

 

12.

 

 

Тема 4. Геологія, рельєф, гірські породи та мінерали.       Геологічний розвиток території рідного краю та своєї місцевості в минулому. Вік території. Рельєф.

 

 

Знаннєвий компонент:

знає:

● особливості геологічної будови рідного краю

● форми рельєфу своєї місцевості

● основні геологічні процеси на території рідного краю

 

Діяльнісний  компонент:

● вміє користуватися гірським компасом

● визначає найпоширеніші мінерали,  гірські породи та  корисні копалини свого краю на основі їх ознак та  властивостей

● формує та класифікує колекції зібраних гірських порід та мінералів своєї місцевості

 

Ціннісний компонент:

● висловлює судження про естетичну привабливість мінералів та гірських порід

 

13.

 

 Зсувні, змивні, ерозійні процеси та явища. Антропогенні зміни рельєфу.

14.

 

    Гірські породи і мінерали.  Властивості мінералів та гірських порід. Особливості поширення та залягання гірських порід у своїй місцевості. Корисні копалини.

 

15.

 

Практична робота

● Збір колекції мінералів та гірських порід рідного краю та своєї місцевості

 

16.

 

 

 

Тема 5. Погода та клімат.

Погода, спостереження за нею. Стихійні кліматичні явища та процеси. Місцеві ознаки зміни погоди. Календар спостережень за погодою. Особливості місцевих прикмет та фенологічних даних про погоду.

Знаннєвий компонент:

● знає погодні та кліматичні особливості свого краю

● розуміє специфіку проявів кліматотвірних чинників своєї місцевості та краю

 

 

Діяльнісний  компонент:

● знімає показники з метеорологічних приладів

● описує стан погоди за певний період часу

● спостерігає за погодою та супутніми природними явищами

веде календар погоди та фенологічні спостереження

● аналізує власні зібрані дані про погоду та кліматичні особливості рідного краю та своєї місцевості.

 

Ціннісний компонент:

● характеризує значення спостережень за погодою для життєдіяльності людини

● оцінює вплив кліматичних показників  своєї місцевості на характер ведення господарства

 

 

17.

 

 Вплив кліматотвірних чинників і процесів на формування клімату нашого краю. Основні кліматичні показники своєї місцевості. Несприятливі кліматичні явища та процеси.

 

18

 

     Практичні роботи

● Ведення календаря погоди та аналіз його даних.

 

 

 

 

19.

 

Тема 6. Води нашого краю

 

Річка та її притоки, струмки. Особливості гідрологічного режиму.

 

Знаннєвий компонент:

● характеризує особливості поверхневих і підземних вод своєї місцевості

● називає визначні водні об’єкти свого краю

 

Діяльнісний  компонент:

● спостерігає за водоймами своєї місцевості

● описує місцеву річку (струмок), картосхеми джерел чи гідросітки краю, своєї місцевості

● характеризує особливості поверхневих і підземних вод своєї місцевості

● визначає витрату води джерела чи струмка

● визначає зміни водного режиму місцевості внаслідок діяльності людини

 

Ціннісний компонент:

● оцінює екологічний стан поверхневих та підземних вод свого краю

● висловлює судження про можливості використання вод свого краю як джерела прибутку

 

● висловлює судження щодо бережливого ставлення до вод свого краю

● пропонує способи розв’язання екологічних проблем водойм краю

● оцінює водний режим місцевості з точки зору його позитивного та негативного впливу на ведення господарства

● оцінює значення водних ресурсів краю для ведення господарства

20.

 

Паводки та повені.  Витрата води. Річкові басейни. Підземні води.

 

21.

 

Джерела. Озера, болота та водосховища.

 

22.

 

Екологічні проблеми поверхневих та підземних вод.

   Гідрологічні пам’ятки природи.

 

23.

 

Практичні роботи

● Вивчення гідросітки свого краю та оцінка її екологічного стану.

 

 

 

24.

 

 

Тема 7.  Рослинний, тваринний світ, ґрунти в межах ПТК. Загальна характеристика живих організмів нашого краю. Рослинний світ та його різноманітність. Лікарські рослини, їх значення та використання. Отруйні рослини. Культурні та дикорослі рослини. Ендеміки та релікти. Значення рослин в житті людини та в природі.

 

 

Знаннєвий компонент:

знає:

● найхарактерніші для даної місцевості види рослин і тварин, поширення ґрунтів

● основні типи природних комплексів рідного краю

 

Діяльнісний  компонент:

розрізняє на місцевості

найпоширеніші види (дерев, чагарників, трав) рослин і тварин, типів ґрунтів

 

Ціннісний компонент:

● характеризує взаємозв’язки між рослинами і тваринами та іншими компонентами природи

● дотримується правил охорони рослин, тварин, ґрунтів та ландшафтів в цілому

 

 

 

 

 

 

 

25.

 

    Різноманітність тваринного світу. Характеристика фауни місцевості.

    Рослини та тварини Червоної книги.

     Ґрунт, його склад та властивості. Значення ґрунтів у житті та діяльності людини. Найпоширеніші ґрунти своєї місцевості.

    Ландшафти. Висотна поясність. Природні комплекси своєї місцевості. Назви на місцевості, що визначають окремі природні комплекси.

26.

 

 

Практичні роботи

● Робота із визначником рослин в лісі, луках, заплавах.

 

27

 

 

 

Тема 8. Екологічні проблеми та охорона середовища. Основні проблеми, що пов’язані із впливом людини на природу своєї місцевості. Заселення території в минулому та вплив господарської діяльності на зміну ландшафтів. Ступінь антропогенних змін населеного пункту та його околиць. Стан водойм, природних комплексів, ґрунтів та динаміка їх змін.

 

Знаннєвий компонент:

знає:

● основні екологічні проблеми свого краю

● визначні природоохоронні території своєї місцевості та рідного краю

Діяльнісний  компонент:

● виявляє джерела забруднення навколишнього середовища на території рідного краю та своєї місцевості

● виявляє зміни, що зазнала природа краю під впливом господарської діяльності людини

Ціннісний компонент:

● висловлює судження про наслідки впливу людини на природу

 

 

 

28.

 

 

 

 

 

 

 

29.

 

Особливо визначні місцеві об’єкти природи (скелі, височини, урвища, болота, джерела, старі  дерева, місця для огляду краєвидів і т.п.). Заповідні території.  Потенційно можливі заповідні території в майбутньому.

 

 

Практичні роботи

● Засвоєння правил поведінки на природі під час екскурсії в заповідну територію.

 

 

 

30.

 

 

 

Тема 9. Населення краю: історія та сучасність.

     Заселення людиною території рідного краю та своєї місцевості. Археологічні культури. Етапи історичного розвитку. Древні віки, Княжі часи. Розвиток держави у ХІV- поч. ХХ ст.

 Визначні історичні події, видатні історичні діячі рідного краю та своєї місцевості.

Знаннєвий компонент:

знає:

● особливості заселення території, визначні археологічні пам’ятки краю

● основні історичні події на території свого краю

● видатних історичних діячів свого краю

● етнографічні особливості мешканців рідного краю

● особливості демографічної ситуації свого краю

Діяльнісний  компонент:

● фіксує інформацію про побут, традиції, господарську діяльність минулого жителів краю з народних уст

 ● збирає фактаж для короткого історико-географічного нарису про свій населений пункт

● досліджує та характеризує етнографічні особливості своєї місцевості

 

Ціннісний  компонент:

● оцінює вплив історичних подій  на демографічну ситуацію краю

● оцінює унікальність  етнографічних особливостей свого регіону

● висловлює судження про роль свого краю у становленні та розвитку держави

31.

 

    Населення. Природній та механічний рух. Зміни демографічної ситуації за історичний час. Склад населення. Розселення. Українська діаспора. Історія розвитку населених пунктів. Виникнення, походження назви, історія свого населеного пункту.

      Особливості мови, побуту, звичаїв, традицій, одягу, домашніх промислів та ремесел рідного краю, своєї місцевості. Садиба, житло, інтер’єр. Кулінарія, народна медицина. Фольклор. Пісні, прислів’я, приказки, повір’я, загадки, легенди та ін. Збір фольклорних матеріалів. Сучасні звичаї та традиції.

     Твій родовід і його географія.

     Видатні люди свого краю.

32.

 

Практичні роботи

● Написання історико-географічного нарису про свій населений пункт

● Збір етнографічних матеріалів про наш край та свій населений пункт.

33.

 

 

Тема 10. Господарство

     Природні ресурси рідного краю (корисні копалини, земельні, водні, рослинні, тваринні,  рекреаційні та ін.).

     Сучасні види виробничої діяльності місцевого населення. Проблеми розвитку господарства.

Природні ресурси рідного краю (корисні копалини, земельні, водні, рослинні, тваринні, рекреаційні та ін.). Проблеми розвитку господарства. Основні виробництва, визначні підприємства первинного, вторинного та третинного секторів господарства.  Роль господарства свого краю у господарстві держави. Перспективи розвитку окремих виробництв.

 

 

 Знаннєвий компонент:

знає:

● основні природні ресурси рідного краю

● традиційні та сучасні заняття і професії мешканців краю

● основні виробництва та найбільші господарські об’єкти рідного краю, свого населеного пункту

● визначні історико-культурні пам’ятки нашого краю та своєї місцевості

 

Діяльнісний  компонент:

● характеризує значення природи і її багатств для господарської діяльності людей

● із різних джерел напрацьовує інформацію про сучасне господарство нашого краю

● описує господарську діяльність місцевого підприємства чи установи

● моделює перспективний розвиток виробництв, виходячи із наявних економічних і природних переваг своєї місцевості та краю

Ціннісний компонент:

● робить висновки про значення природи і її багатств для господарської діяльності людей, зокрема рекреаційних можливостей свого краю

● оцінює значення виробництв свого краю для економіки держави

 

34.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

35.

 

Культура. Мистецтво (декоративно-

прикладне, графіка, живопис, скульптура, архітектура). Відображення географічних особливостей краю в творах мистецтва. Визначні архітектурні будівлі краю. Сакральне мистецтво. Література, музика, спорт, охорона здоров’я. Музеї, бібліотеки. Пам’ятники історії та культури місцевого, обласного, всеукраїнського та міжнародного значення. Наш край як туристичний регіон всеукраїнського та світового значення.

 

Практичні роботи

●  Характеристика рекреаційного потенціалу своєї місцевості.

Екскурсії:

● Ознайомлення з місцевим підприємством.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Dubeț Laura
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Географія, Планування
Додано
27 вересня 2022
Переглядів
1280
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку