ОРІЄНТОВНЕ КАЛЕНДАРНЕ ПЛАНУВАННЯ
Гурток «ШАХИ»
Основний рівень, І рік навчання
№ з.п |
Тема |
Кількість годин |
Дата проведення |
1. |
Вступ. Знайомство з планом роботи гуртка, цілями та завданнями. Режим заняття |
3 |
|
2. |
Необхідне обладнання. Правила техніки безпеки під час занять гуртка |
3 |
|
3. |
Історія походження шахів, поступовий розвиток шахової гри |
3 |
|
4. |
Значення і роль шахів як інтелектуальної гри в Україні та у світі. Світова шахова спільнота |
3 |
|
5. |
Шахова дошка: правила положення шахової дошки та фігур. Креслення шахової дошки |
3 |
|
6. |
Шахова нотація. Тренувальні завдання на бачення дошки |
3 |
|
7. |
Маневри фігур (особливості маневру коня) |
3 |
|
8. |
Прості завдання на ловіння фігур |
3 |
|
9. |
Ходи і взяття фігур з використанням розвиваючих завдань. Вигідні та невигідні взяття фігур |
3 |
|
10. |
Спеціальні ходи на шаховій дошці: рокіровка, перетворення пішака, взяття фігури |
3 |
|
11. |
Особливості маневрів та розташування фігур на дошці |
3 |
|
12. |
Групові (командні) матчеві ігри |
3 |
|
13. |
Групові (командні) матчеві ігри |
3 |
|
14. |
Маневри фігур з різних положень |
3 |
|
15. |
Як починати партію, що робити після дебюту |
3 |
|
16. |
Мета та порядок гри. Сила фігур – абсолютна та відносна |
3 |
|
17. |
Правила запису шахових партій та задач. Основні знаки та скорочення під час запису |
3 |
|
18. |
Основні види змагань. Спортивна кваліфікація шахістів. Розрядні групи |
3 |
|
19. |
Матування одинокого короля |
3 |
|
20. |
Використання великої матеріальної переваги |
3 |
|
21. |
Рішення конкурсних та нестандартних позицій та задач |
3 |
|
22. |
Дебют як підготовча стадія до подальшої боротьби у шаховій партії |
3 |
|
23. |
Розігрування дебюту , боротьба за центр, розвиток фігур |
3 |
|
24. |
Рішення конкурсних та нестандартних позицій та задач |
3 |
|
25. |
Використання геометричних мотивів |
3 |
|
26. |
Подвійний удар. Відкритий напад |
3 |
|
27. |
Типові помилки, перехід до наступної стадії шахової гри - міттельшпілю |
3 |
|
28. |
Аналіз партій та типових позицій |
3 |
|
29. |
Індивідуальні матчеві спаринги |
3 |
|
20. |
Міттельшпіль – найбільш багатогранна частина шахової партії |
3 |
|
31. |
Найпростіші принципи розігрування міттельшпілю та його основні складові |
3 |
|
32. |
Сеанси одночасної гри |
3 |
|
33. |
Кваліфікаційні турніри |
3 |
|
34. |
Матчеві практичні заняття з одночасною грою |
3 |
|
35. |
Сеанси одночасної гри |
3 |
|
36. |
Особливості (специфіка) розігрування позицій, завдання та підходи |
3 |
|
37. |
Рішення конкурсних та нестандартних позицій та задач |
3 |
|
38. |
Індивідуальні матчеві спаринги |
3 |
|
39. |
Рішення конкурсних та нестандартних позицій та задач |
3 |
|
40. |
Індивідуальні матчеві спаринги |
3 |
|
41. |
Елементарні методи оцінки ситуації, використання простих ідей на практиці |
3 |
|
42. |
Елементарні принципи переходу до наступної стадії шахової гри - ендшпілю |
3 |
|
43. |
Індивідуальні матчеві спаринги |
3 |
|
44. |
Групові (командні) матчеві ігри |
3 |
|
45. |
Групові (командні) матчеві ігри |
3 |
|
46. |
Групові (командні) матчеві ігри |
3 |
|
47. |
Індивідуальні та групові матчеві зустрічі |
3 |
|
48. |
Сеанси одночасної гри |
3 |
|
49. |
Індивідуальні та групові матчеві зустрічі |
3 |
|
50. |
Основні складові ендшпілю. Знайомство з логічністю шахових закінчень |
3 |
|
51. |
Рішення конкурсних та нестандартних позицій та задач |
3 |
|
52. |
Рішення конкурсних та нестандартних позицій та задач |
3 |
|
49. |
Аналіз партій та типових позицій |
3 |
|
53. |
Індивідуальні та групові матчеві зустрічі |
3 |
|
54. |
Елементарні закони ендшпілю, ознаки простих закінчень |
3 |
|
55. |
Значення та централізація короля, елементарні пішакові закінчення |
3 |
|
56. |
Індивідуальні та групові матчеві зустрічі |
3 |
|
57. |
Індивідуальні та групові матчеві зустрічі |
3 |
|
58. |
Наступ на короля при односторонніх рокіровках |
3 |
|
59. |
Аналіз партій та типових позицій |
3 |
|
60. |
Наступ на короля при різносторонніх рокіровках |
3 |
|
61. |
Особливості ендшпілю, реалізація зайвого пішака |
3 |
|
62. |
Захищений прохідний пішак, боротьба ферзя проти пішака |
3 |
|
63. |
Індивідуальні та групові матчеві зустрічі |
3 |
|
64. |
Індивідуальні та групові матчеві зустрічі |
3 |
|
65. |
Шахова вікторина, нестандартні позиції |
3 |
|
66. |
Тематичний турнір |
3 |
|
67. |
Елементарні турові закінчення |
3 |
|
68. |
Шахова вікторина |
3 |
|
69. |
Кваліфікаційний турнір |
3 |
|
70. |
Кваліфікаційний турнір |
3 |
|
71. |
Кваліфікаційний турнір |
3 |
|
72. |
Підведення підсумків навчального року |
3 |
|
ВСЬОГО: |
216 |
|
ОРІЄНТОВНЕ КАЛЕНДАРНЕ ПЛАНУВАННЯ
Гурток «ШАХИ»
Основний рівень, ІІ рік навчання
№ з.п |
Тема |
Кількість годин |
Дата проведення |
1. |
Вступне заняття. Виявлення рівня готовності дитини до занять другого року навчання |
3 |
|
2. |
Історичний огляд розвитку шахів. Сучасні першості та чемпіонати. |
3 |
|
3. |
Фізична культура як складова частина культури людини. Шахи в Україні – один з активних засобів культурного виховання мас |
3 |
|
4. |
Шахова федерація України та шахова федерація Київщини. |
3 |
|
5. |
Міжнародні зв’язки українських шахістів. Гідність та честь українських спортсменів |
3 |
|
6. |
Проведення сеансів одночасної гри з наступним розбором партій |
3 |
|
7. |
Консультаційні партії |
3 |
|
8. |
Матчеві практичнім заняття з одночасною грою |
|
|
9. |
Вплив занять фізичної культурою на загальну підготовку спортсмена - шахіста |
3 |
|
10. |
Консультаційні партії |
|
|
11. |
Знайомство з поступовим розвитком стратегії і тактика у дебюті, міттельшпілі і ендшпілі |
3 |
|
12. |
Поведінка вихованців під час гри у турнірних залах. Види змагань. |
3 |
|
13. |
Правила поведінки суперників під час змагань: звернення до суддівської колегії, спілкування між собою |
3 |
|
14. |
Консультаційні партії |
3 |
|
15. |
Матчеві практичнім заняття з одночасною грою |
|
|
16. |
Типові помилки під час змагань. Спортивна кваліфікація шахістів. Розрядні групи |
3 |
|
17. |
Розгляд дебютної кваліфікації, елементарні ідеї у відкритих початках |
3 |
|
18. |
План розвитку фігур в шаховій партії |
3 |
|
19. |
Практична спроба відкритих дебютів, партій, захистів, гамбітів |
3 |
|
20. |
Знайомство з Центральним дебютом, Шотландською партією |
3 |
|
21. |
Рішення нестандартних позицій і задач за темами |
3 |
|
22. |
Рішення нестандартних позицій і задач за ідеями |
3 |
|
23. |
Сеанси одночасної гри |
3 |
|
24. |
Рішення нестандартних позицій і задач за ідеями |
3 |
|
25. |
Розгляд типових комбінацій |
3 |
|
26. |
Роль та значення першої та восьмої горизонталі, розкриття центру за допомогою жертви пішака чи фігури |
3 |
|
27. |
Оцінка позицій та прийняття плану гри в тому чи іншому напрямку шахової дошки |
3 |
|
28. |
Використання діагоналей та вертикалей |
3 |
|
29. |
Рішення нестандартних позицій і задач за темами |
3 |
|
30. |
Кваліфікаційні турніри |
3 |
|
31. |
Рішення нестандартних позицій і задач за ідеями |
3 |
|
32. |
Прості закінчення та їх особливості, властивості фігур у закінченнях |
3 |
|
33. |
Аналіз партій і типових позицій |
|
|
34. |
Пішакові закінчення: правило квадрату, опозиція, пішаковий прорив |
3 |
|
35. |
Віддалена прохідна, гра на пат |
3 |
|
36. |
Рішення нестандартних позицій і задач за ідеями |
3 |
|
37. |
Рішення нестандартних позицій і задач за темами |
3 |
|
38. |
Значення аналізу партій та типових позицій для повноцінного розвитку спортсменів |
3 |
|
39. |
Рішення нестандартних позицій і задач за ідеями |
3 |
|
40. |
Розгляд типових комбінацій |
3 |
|
41. |
Рішення нестандартних позицій і задач |
3 |
|
42. |
Матчеві практичнім заняття з одночасною грою |
3 |
|
43. |
Рішення нестандартних позицій і задач за ідеями |
3 |
|
44. |
Аналіз партій і типових позицій |
3 |
|
45. |
Віддалена прохідна, гра на пат |
3 |
|
46. |
Рішення нестандартних позицій і задач за ідеями |
3 |
|
47. |
Рішення нестандартних позицій і задач за ідеями |
3 |
|
48. |
Кваліфікаційні турніри |
3 |
|
49. |
Розгляд типових комбінацій |
3 |
|
50. |
Матчеві практичнім заняття з одночасною грою |
3 |
|
51. |
Аналіз партій і типових позицій |
3 |
|
52. |
Рішення нестандартних позицій і задач за ідеями |
3 |
|
53. |
Консультаційні партії |
3 |
|
54. |
Кваліфікаційні турніри |
3 |
|
55. |
Рішення нестандартних позицій і задач за темами |
3 |
|
56. |
Значення аналізу партій та типових позицій для повноцінного розвитку спортсменів |
3 |
|
57. |
Проведення сеансів одночасної гри з наступним розбором партій |
3 |
|
58. |
Розгляд типових комбінацій |
3 |
|
59. |
Проведення сеансів одночасної гри з наступним розбором партій |
3 |
|
60. |
Аналіз партій і типових позицій |
3 |
|
61. |
Проведення сеансів одночасної гри з наступним розбором партій |
3 |
|
62. |
Кваліфікаційні турніри |
3 |
|
63. |
Розгляд типових комбінацій |
3 |
|
64. |
Консультаційні партії |
3 |
|
65. |
Консультаційні партії |
3 |
|
66. |
Проведення сеансів одночасної гри з наступним розбором партій |
3 |
|
67. |
Аналіз партій і типових позицій |
3 |
|
68. |
Кваліфікаційні турніри. Аналіз партій та типових позицій |
3 |
|
69. |
Кваліфікаційні турніри |
3 |
|
70. |
Кваліфікаційні турніри. Аналіз партій та типових позицій |
3 |
|
71. |
Кваліфікаційні турніри. Аналіз партій та типових позицій |
3 |
|
72. |
Підсумкове заняття |
3 |
|
ВСЬОГО: |
216 |
|
ОРІЄНТОВНЕ КАЛЕНДАРНЕ ПЛАНУВАННЯ
Гурток «ШАХИ»
Основний рівень, ІІІ рік навчання
№ з.п |
Тема |
Кількість годин |
Дата проведення |
1. |
Вступне заняття. Виявлення рівня готовності дитини до занять третього року навчання. Організаційні моменти |
3 |
|
2. |
Значення розпорядку дня для юного шахіста. Поняття про психологічні, енергетичні навантаження |
3 |
|
3. |
Поняття про навчання та тренування. Форми та методи тренування шахістів |
3 |
|
4. |
Огляд світової шахової літератури. Вплив спеціальної літератури на формування особистого стилю гри |
3 |
|
5. |
Почесні спортивні звання. Турнірна дисципліна та поведінка. Нормативні документи ФІДЕ |
3 |
|
6. |
Проведення сеансів одночасної гри з наступним розбором партій |
3 |
|
7. |
Консультаційні партії |
3 |
|
8. |
Матчеві практичнім заняття з одночасною грою |
|
|
9. |
Організація та проведення шахових змагань. Святкові змагання та конкурси. |
3 |
|
10. |
Консультаційні партії |
|
|
11. |
Значення і роль шахів як інтелектуальної гри в Україні та у світі. Світова шахова спільнота |
3 |
|
12. |
Міжнародні шахові організації, шахова федерація України, асоціація професійних шахістів |
3 |
|
13. |
Розгляд дебютної класифікації. Важливість плану у шаховій партії |
3 |
|
14. |
Консультаційні партії |
3 |
|
15. |
Матчеві практичнім заняття з одночасною грою |
|
|
16. |
Важливість творчого підходу до ігрового процесу |
3 |
|
17. |
Розгляд дебютної кваліфікації, елементарні ідеї у відкритих початках |
3 |
|
18. |
Стратегічні ідеї Італійської партії, Королівського гамбіту, дебюту чотирьох коней |
3 |
|
19. |
Знайомство з напіввідкритими захистами |
3 |
|
20. |
Зв’язок дебюту з міттельшпілем |
3 |
|
21. |
Рішення нестандартних позицій і задач за темами |
3 |
|
22. |
Рішення нестандартних позицій і задач за ідеями |
3 |
|
23. |
Сеанси одночасної гри |
3 |
|
24. |
Рішення нестандартних позицій і задач за ідеями |
3 |
|
25. |
Розгляд типових комбінацій |
3 |
|
26. |
Виконання завдань з комбінацій: відволікання фігур, перекриття, відкритий напад, подвійний удар |
3 |
|
27. |
Знайомство з оцінкою позицій, зокрема, у критичних позиціях |
3 |
|
28. |
Роль та значення першої та восьмої горизонталі |
3 |
|
29. |
Рішення нестандартних позицій і задач за темами |
3 |
|
30. |
Кваліфікаційні турніри |
3 |
|
31. |
Рішення нестандартних позицій і задач за ідеями |
3 |
|
32. |
Головна зброя в середині партії – комбінація як сукупність елементарних тактичних ідей |
3 |
|
33. |
Аналіз партій і типових позицій |
|
|
34. |
Знайомство із складними комбінаціями та поєднання ідей |
3 |
|
35. |
Знайомство з характерними особливостями пішакових закінчень та перехід до них з багатофігурних закінчень |
3 |
|
36. |
Рішення нестандартних позицій і задач за ідеями |
3 |
|
37. |
Рішення нестандартних позицій і задач за темами |
3 |
|
38. |
Значення аналізу партій та типових позицій для повноцінного розвитку спортсменів |
3 |
|
39. |
Рішення нестандартних позицій і задач за ідеями |
3 |
|
40. |
Розгляд типових комбінацій |
3 |
|
41. |
Рішення нестандартних позицій і задач |
3 |
|
42. |
Матчеві практичнім заняття з одночасною грою |
3 |
|
43. |
Рішення нестандартних позицій і задач за ідеями |
3 |
|
44. |
Аналіз партій і типових позицій |
3 |
|
45. |
Маневри у пішакових закінченнях, особливості цих закінчень |
3 |
|
46. |
Рішення нестандартних позицій і задач за ідеями |
3 |
|
47. |
Рішення нестандартних позицій і задач за ідеями |
3 |
|
48. |
Кваліфікаційні турніри |
3 |
|
49. |
Властивості фігур у закінченнях того чи іншого типу |
3 |
|
50. |
Матчеві практичнім заняття з одночасною грою |
3 |
|
51. |
Аналіз партій і типових позицій |
3 |
|
52. |
Рішення нестандартних позицій і задач за ідеями |
3 |
|
53. |
Консультаційні партії |
3 |
|
54. |
Технiка гри в рiвних простих позиціях, особливості закінчень з віддаленою прохідною |
3 |
|
55. |
Рішення нестандартних позицій і задач за темами |
3 |
|
56. |
Практичне відпрацювання реалізації великих матеріальних переваг |
3 |
|
57. |
Проведення сеансів одночасної гри з наступним розбором партій |
3 |
|
58. |
Розгляд типових комбінацій |
3 |
|
59. |
Проведення сеансів одночасної гри з наступним розбором партій |
3 |
|
60. |
Аналіз партій і типових позицій |
3 |
|
61. |
Проведення сеансів одночасної гри з наступним розбором партій |
3 |
|
62. |
Кваліфікаційні турніри |
3 |
|
63. |
Гра усіма пішаками за допомогою королів |
3 |
|
64. |
Консультаційні партії |
3 |
|
65. |
Консультаційні партії |
3 |
|
66. |
Проведення сеансів одночасної гри з наступним розбором партій |
3 |
|
67. |
Аналіз партій і типових позицій |
3 |
|
68. |
Кваліфікаційні турніри. Аналіз партій та типових позицій |
3 |
|
69. |
Кваліфікаційні турніри |
3 |
|
70. |
Кваліфікаційні турніри. Аналіз партій та типових позицій |
3 |
|
71. |
Підсумкове заняття: проведення вікторин, конкурсів, змагань |
3 |
|
72. |
Підсумкове заняття: підведення підсумків навчального року |
3 |
|
ВСЬОГО: |
216 |
|