Календарне планування уроків
історії України для 7-х класів у 2019/2020 н.р.
35 годин (1 година на тиждень)
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів: Історія України. Всесвітня історія.6–11 класи, затвердженими наказом МОН № 698 від 03.08.2022 р.)
№ з/п |
Тема уроку |
Дата |
Скор. |
При-ка |
|
||||
РОЗДІЛ 1. ВИНИКНЕННЯ ТА СТАНОВЛЕННЯ РУСІ-УКРАЇНИ |
||||
1 |
Розселення літописних слов’янських племен на території сучасної України. |
|
|
Практична робота: позначити на контурній карті територію розселення слов’янських племен на теренах України та їхніх сусідів, напрямки походів київських князів ІХ–Х ст. |
2 |
Суспільство та господарство східних слов’ян. Сусіди східних слов’ян.
|
|
|
Практична робота: визначити (за доступними текстовими джерелами) особливості повсякденного життя та світобачення слов’ян на теренах України в ІХ–Х ст. |
3 |
Заснування міста Київ. Діяльність військовоторгових груп норманів-русі у Східній Європі. Осідання русі на Середньому Подніпров’ї. Виникнення Русі. |
|
|
Практична робота: внести у синхронізовану хронологічну таблицю відомості про виникнення Русі (Русі-України). |
4-5 |
Руські князі/княгиня середини ІХ-Хст.: між легендами та історією |
|
|
Практична робота: внести у синхронізовану хронологічну таблицю відомості про правління перших князів\княгиня Аскольда, Олега, Ігоря, Ольги, Святослава, їхні походи/заходи; позначити на контурній карті напрямки походів київських князів ІХ–Х ст. |
6 |
Практична робота: на підставі доступних джерел укласти (за допомогою вчителя) історичний портрет княгині Ольги або князя Святослава. |
|
|
|
7 |
Узагальнення. Тематичне оцінювання |
|
|
Тести, письмово |
РОЗДІЛ 2. РУСЬ-УКРАЇНА НАПРИКІНЦІ X – У ПЕРШІЙ ПОЛОВИНІ XI СТ. |
||||
8-9 |
Правління руських князів наприкінці Х- у першій половині ХІ ст. Практична робота: позначити на контурній карті територію Русі-України за правління князів Володимира Святославовича та Ярослава Мудрого. |
|
|
Практична робота: внести в синхронізовану хронологічну таблицю відомості про правління Володимира Великого та Ярослава Мудрого, хрещення Русі-України, утворення Київської митрополії, розгром Ярославом Мудрим печенігів під Києвом, кодифікацію руського звичаєвого права, інші (на розсуд учителя |
10 |
Впровадження християнства. |
|
|
Практична робота: визначити (за доступними джерелами) роль і вплив християнської релігії й церкви в житті руського (давньоукраїнського) суспільства |
11 |
«Руська правда». Влада. Суспільний устрій. Практична робота: охарактеризувати – на основі витягів з відомих правових пам’яток доби («Руська правда» Ярослава Мудрого, «Правда Ярославичів», «Статут» Володимира Мономаха) – правове становище різних верств населення Русі-України. |
|
|
Практична робота: Описати (за доступними писемними і візуальними джерелами) суспільний устрій Русі-України в першій половині ХІ ст.. |
12 |
Господарство. Повсякдення. Села. Міста. Ремесла. Торгівля. Релігійне життя. Культура. |
|
|
|
13 |
Практична робота: зіставити (за доступними текстовими джерелами) світосприйняття, господарство (економіку), структуру та політичний устрій руського суспільства в період становлення (ІХ – перша половина Х ст.) і розквіту (кінець Х – перша половина ХІ ст.) Русі-України |
|
|
|
14 |
Практична робота: здійснити уявну подорож Києвом часів Володимира Великого / Ярослава Мудрого. |
|
|
|
15 |
Узагальнення. Тематичне оцінювання |
|
|
Тести, письмово |
РОЗДІЛ 3. РУСЬ-УКРАЇНА У ДРУГІЙ ПОЛОВИНІ XI – ПЕРШІЙ ПОЛОВИНІ XIII СТ. |
||||
16 |
Поліцентричність руської державності в другій половині XI – першій половині XIII ст. |
|
|
Практична робота: внести в синхронізовану хронологічну таблицю відомості про правління спадкоємців Ярослава Володимировича (Мудрого), першу писемну згадку назви «Україна», зведення Успенського собору Києво-Печерської лаври, інші (на розсуд учителя) |
17 |
Вишгородський, Любецький з’їзди князів та їхні рішення. |
|
|
Практична робота: внести в синхронізовану хронологічну таблицю відомості про Вишгородський та Любецький з’їзди князів |
18 |
Київське, Переяславське та Чернігівське князівства в середині XII – першій половині XIIІ ст. Політичне і соціально-економічне життя (оглядово). |
|
|
Практична робота: позначити на контурній карті й надписати територіальні межі князівств періоду полі центричності Русі-України та половецькі землі |
19 |
Культура Русі-України в другій половині ХІ – першій половині ХІІІ ст. |
|
|
|
20 |
Кочові народи степів України Х–ХІІІ ст. Крим у складі Візантійської імперії (оглядово). |
|
|
Практична робота: визначити (за «Повчанням дітям», «Словом о полку Ігоревім» та іншими доступними джерелами) характерні для Володимира Мономаха, Ярослава Осмомисла, Ігоря Святославовича (на вибір учня) вчинки і риси характеру, а також ставлення до цього князя його сучасників; висловити та обґрунтувати власну думку про цього князя |
21 |
Узагальнення. Тематичне оцінювання |
|
|
Тести, письмово |
Розділ 4. КОРОЛІВСТВО РУСЬКЕ (ГАЛИЦЬКО-ВОЛИНСЬКА ДЕРЖАВА) |
||||
22 |
Галицьке і Волинське князівства в другій половині ХІІ ст. Утворення Галицько-Волинського князівства («держави Романовичів») |
|
|
Практична робота: внести в синхронізовану хронологічну таблицю відомості про об’єднання Волинського і Галицького князівства в єдину державу, битву на р. Калці, вторгнення монголів на Русь, оборону Києва від монголів, коронування Данила Романовича, інші (на розсуд учителя) |
23 |
Походи монголів на Русь. Особливості підпорядкування Галицько-Волинського князівства («держави Романовичів») та інших князівств Русі – України Монгольській імперії (Золотій Орді). Способи організації анти монгольської коаліції. |
|
|
Практична робота: позначити на контурній карті територію Королівства Руського, території держав – сусідів Королівства Руського, напрямки монгольських походів на Русь у 1239–1242 рр. |
24 |
Відновлення влади Романовичів на Волині та в Галичині. Коронування Данила Романовича. |
|
|
Практична робота: підготувати та представити історичний портрет короля Данила / іншого князя з династії Романовичів (на вибір учня) |
25 |
Королівство Руське за наступників короля Данила. «Вигасання» династії Романовичів та боротьба претендентів на її спадщину. |
|
|
|
26 |
Культура Галицько-Волинського князівства («держави Романовичів»), королівства Руського. Релігійне життя. |
|
|
Практична робота: виявити (за доступними візуальними і текстовими джерелами) свідчення впливу західноєвропейських культур на повсякденне життя і розвиток мистецтв у Королівстві Руському (Галицько-Волинської держави) |
27 |
Узагальнення. Тематичне оцінювання |
|
|
Тести, письмово |
РОЗДІЛ 5. РУСЬКІ УДІЛЬНІ КНЯЗІВСТВА У СКЛАДІ СУСІДНІХ ДЕРЖАВ. КРИМСЬКЕ ХАНСТВО |
||||
28 |
Інкорпорація руських удільних князівств до складу Великого князівства Литовського, Руського і Жемайтійського, Польського королівства та інших держав. Русь як окремий регіон у Польському королівстві. |
|
|
Практична робота: Внести в синхронізовану хронологічну таблицю відомості про: входження руських земель до складу сусідніх держав, битву біля річки Сині Води, Кревську унію, Городельську унію, Луцький з’їзд князів, утворення руських воєводств у складі Польського королівства; привілей Казимира ІV для землевласників; ліквідацію Київського князівства; існування князівства Феодоро, утворення Кримського ханства і його підпорядкування Османській імперії, інші (на розсуд учительки/учителя). |
29 |
Кревська, Городельська унії та їх вплив на руську політичну еліту. Луцький з’їзд монархів. Руські землі в суперництві Польщі та Литви. Київське князівство та його ліквідація. |
|
|
Практична робота: Позначити на контурній карті території русько-українських земель у складі сусідніх держав, територію Кримського ханства, місця подій, що визначили інкорпорацію князівств південно-західної Русі в XІV – XV ст. до складу сусідніх 29 держав. |
30 |
Особливості державних устроїв Великого князівства Литовського, Руського і Жемайтійського, Польського королівства. Формування шляхетського стану. Привілеї для шляхти в Польському королівстві та привілей великого князя Казимира ІV 1447 р. для землевласників Великого князівства Литовського, Руського і Жемайтійського. Права шляхти та її роль в суспільному житті |
|
|
Практична робота: Порівняти (за відомостями з наданих учителькою/учителем джерел) правовий статус і повсякденне життя на теренах сучасної України в XІV – XV ст. представників різних станів і етносів |
31 |
Суспільні відносини на теренах сучасної України в XІV – XV ст. Сільське господарство. Міста, магдебурзьке право. Ремесла і торгівля. Релігійне життя. Культура населення русько-українських земель як система цінностей. Пам’ятки культури. |
|
|
Практична робота: скласти історичний портрет Костянтина Івановича Острозького
|
32 |
Держава Феодоро в Криму (оглядово). Утворення Кримського ханства. Суспільний устрій та культура ханства. |
|
|
Практична робота: Зіставити організацію влади і суспільства в русько-українських землях, Кримському ханстві, Великому князівстві Литовському, Руському і Жемайтійському та Польському королівстві в XV ст. |
33 |
Узагальнення. Тематичне оцінювання |
|
|
Тести, письмово |
УЗАГАЛЬНЕННЯ ДО КУРСУ. ІСТОРІЯ РУСІ-УКРАЇНИ В КОНТЕКСТІ ЕПОХИ СЕРЕДНІХ ВІКІВ |
||||
34 |
Здобутки середньовічного русько-українського суспільства. Особливості суспільного життя Русі-України. Внесок Русі-України у формування європейської цивілізації.. |
|
|
Практична робота: на підставі укладеної протягом навчального року синхронізованої хронологічної таблиці «Європа в добу Середньовіччя» сформулювати висновок про місце Русі-України в загальноєвропейських політичних, господарських і культурних процесах |
35 |
Повторення та систематизація навчального матеріалу за навчальний рік |
|
|
|