Календарне планування на 2024/2025 навчальний рік. Пізнаємо природу 5,6 класи, Біологія 7(НУШ)-9класи, Біологія і екологія 10,11 класи Захист України (дівчата) 10,11 класи

Про матеріал
Календарне планування . Пізнаємо природу 5,6 клас (Біда), Біологія 7 клас НУШ (Балан), 8,9 клас (Соболь), Біологія і екологія 10,11 клас (Соболь), а також календарне планування з предмету Захист Україна (Основи медичних знань для дівчат)
Перегляд файлу

«Затверджено»                                                               

Заступник директора з НВР 

 

 _________  _______________

             /підпис/                  

«__» вересня 2024 року

 

_________  _________________

             /підпис/                  

«__» січня 2025 року

Различные клетки биологии на белом фоне | Бесплатно векторы 

 

 

 

 

 

Календарне планування

на 2024/2025 навчальний рік

Пізнаємо природу  5,6 класи

Біологія    7-9 класи

Біологія і екологія    10,11 класи

Основи медичних знань  10,11 класи

Стикеры Аптека — бесплатные стикеры формы            

 

 

 

 

 

 

                               

 

 

Пізнаємо природу 5, 6 класи

Модельна навчальна програма .

«Пізнаємо природу». 5-6 класи (інтегрований курс)

 (авт. Біда Д.Д., Гільберг Т.Г., Колісник Я.І.)

«Рекомендовано Міністерством освіти і науки України»

(Наказ Міністерства освіти і науки України від12.07.2021№795)

БІОЛОГЯ 7 КЛАС НУШ

Розроблено на основі модельної  навчальної програми

«Біологія. 7–9 класи» для закладів загальної середньої освіти

(авт. Балан П. Г., Кулініч О. М., Юрченко Л. П. )

«Рекомендовано Міністерством освіти і науки України»

(наказ Міністерства освіти і науки України від 06.09.2023 № 1090)

Біологія 8 – 9  класи 

70 годин (2 години на тиждень).

Навчальна програма: Біологія. 7-9 класи. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804.

біологія і екологія  10, 11 клас

Навчальна програма для закладів середньої загальної освіти. Затверджено Міністерством освіти і науки України

(наказ № 1407 від 23.10.2017 р.)

Рівень стандарту (70 годин, 2 години на тиждень)

Захист України  (основи медичних знань) 10 клас

«ЗАХИСТ УКРАЇНИ. РІВЕНЬ СТАНДАРТУ» Навчальна програма для 10–11 класів закладів загальної середньої освіти. Затверджено наказом Міністерства освіти і науки України від 04.11.2020 р. № 1377 Захист Вітчизни. Основи медичних знань : підручник для 10 класу закладів загальної середньої освіти. Рівень стандарту. // А. А. Гудима, К. О. Пашко, І. М. Гарасимів, М. М. Фука. — Тернопіль : Астон, 2018.

Захист України  (основи медичних знань)  11 клас

«ЗАХИСТ УКРАЇНИ. РІВЕНЬ СТАНДАРТУ» Навчальна програма для 10–11 класів закладів загальної середньої освіти. Затверджено наказом Міністерства освіти і науки України від 04.11.2020 р. № 1377 Захист Вітчизни. Основи медичних знань : підручник для 11 класу закладів загальної середньої освіти. Рівень стандарту. // А. А. Гудима, К. О. Пашко, І. М. Гарасимів, М. М. Фука. — Тернопіль : Астон, 2018.

 

 


Пізнаємо природу 5 клас

Тема уроку

Дата

РОЗДІЛ 1. ПІЗНАЄМО СВІТ НАУКИ(6)

Тема 1. Знайомство з наукою(2)

1

Інструктаж з БЖД

Як наука змінює світНаука. Природничі науки. Наукові терміни і факти.

Значення науки і техніки.

 

2

Як стати винахідником

Патенти природи. Винаходи та відкриття.

Учені-природодослідники

 

Тема 2. Науковий метод пізнання(2)

3

Як шукати відповіді на запитання. Роль органів чуття у вивченні природи. Спостереження. Гіпотеза. Експеримент. Моделювання. Науковий метод пізнання.

 

4

Екскурсія на пришкільну ділянку. Практичне завдання. Спостереження за природним об’єктом. Проведення експерименту (за вибором вчителя).

 

Тема 3. Фізичні величини та їхнє вимірювання(3)

5

Що таке фізичні величини і як їх вимірювати.

 

6

Практична робота. «Змішування води та вимірювання температури»

 

7

Узагальнення з розділу «Пізнаємо світ науки»

 

РОЗДІЛ 2. ПІЗНАЄМО БУДОВУ РЕЧОВИНИ (12)

Тема 1. Тіла та речовини (2)

8

Що нас оточує. Тіла та їхні характеристики. Речовини та їхні властивості.

 

9

З чого все складається. Частинки речовини – атоми та молекули. Три стани речовин. Розташування, рух та взаємодія частинок у твердих тілах, рідинах і газах.

 

Тема 2. Три стани речовини(6)

10

Які властивості твердих тіл.

 

11

Які властивості у  рідин

 

12

Чому вода – особлива речовина.

 

13

Які властивості у газів.

 

14

Практична робота. Спостереження явищ дифузії та випаровування                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         

 

15

Як виміряти масу.

 

Тема 3. Розчинні та нерозчинні речовини(5)

16

Що таке розчинні нерозчинні речовини.

 

17

Як приготувати та розділити  розчини. Практична робота. Розділення розчинних і нерозчинних речовин фільтруванням.

 

18

Скільки є речовин.

 

19

Узагальнення з розділу«Пізнаємо будову Речовини»

 

РОЗДІЛ 3. ПІЗНАЄМО НАШУ ПЛАНЕТУ(20)

Тема 1. Наша планета – Земля (3)

20

Як виникла Земля.

 

21

З чого складається Земля.

 

22

Як утворюються гірські породи. Практична робота. Ознайомлення зі зразками  гірських порід і мінералів.

 

Тема 2. Земля на глобусі і фізичній карті. План місцевості(6)

23

Яку форму має Земля.

 

24

Як зображають Землю на глобусі і карті

 

25

Про що розповідають географічні карти Практична робота. Описування місцевості за географічною картою України.

 

26

Які бувають масштаби та як за їхньою допомогою виміряти відстані на карті й місцевості

 

27

Практична робота. Вимірювання відстаней на місцевості і карті

 

28

Узагальнення. Географічний диктант

 

Тема 3. Суходіл на Землі (3)

29

Що охоплює суходіл Землі.

 

30

Які бувають форми поверхні суходолу Землі.

 

31

Які особливості рельєфу України.

 

Тема 4. Вода на Землі (4)

32

Де міститься вода на Землі.

 

33

Як досліджують океани.

 

34

Які об’єкти належать до вод суходолу.

 

35

Яке значення води на Землі.

 

Тема 5. Повітряна оболонка Землі (5)

36

Які властивості має повітря.

 

37

Якою буває погода

 

38

Чи міститься повітря у грунті.  Чим небезпечні природні явища.

 

39

У чому унікальність планети Земля.

 

40

Узагальнення з розділу «Пізнаємо природу Землі» 

 

РОЗДІЛ 4. ПІЗНАЄМО РІЗНОМАНІТТЯ ОРГАНІЗМІВ (20)

Тема 1. Світ живих організмів (1)

41

Які особливості будови різних груп організмів.

 

Тема 2. Клітина (1)

42

Як живуть і чим відрізняються клітини різних організмів.

 

Тема 3. Бактерії та віруси (2)

43

Хто такі бактерії та яке їхнє значення в природі і для людини

 

44

Яке значення бактерфй і вірусів у природі й для людини. Чим особливі віруси та де вони «живуть»

 

Тема 4. Гриби. Лишайники (1)

45

Чим відрізняються гриби та лишайники від інших організмів

 

Тема 5. Рослини та їхнє різноманіття(4)

46

Які органи у квіткової рослини.

 

47

Водорості та спорові рослини. Хто у воді, а хто на суходолі та як їх розрізнити

 

48

Що об’єднує і відрізняє  голонасінні та покритонасінні рослини.

 

49

Пристосування до життя  та різноманітність рослин. Хто з рослин є нашими сусідами.

 

Тема 6. Тварини та їхнє різноманіття(5)

50

Хто такі безхребетні тварини.

 

51

Які таємниці приховують хребетні тварини.

 

52

Як доглядати за домашніми тваринами.

 

53

Чим ми завдячуємо тваринам.

 

54

Узагальнення. Клітини, бактерії, віруси, гриби, рослини і тварини.

 

Тема 7. Таємниці організму людини(7)

55

Звідки наш організм бере енергію та будівельний матеріал.

 

56

Як рухається кисень та поживні речовини в нашому організмі

 

57

Захист нашого тіла ззовні і всередині

 

58

Як виділяються непотрібні речовини з організму людини

 

59

Хто керує процесами в нашому тілі.

 

60

Які загадки приховують органи чуття

 

61

Узагальнення. Таємниці організму людини.

 

РОЗДІЛ 5. ПІЗНАЄМО СЕБЕ І СВІТ(5)

Тема 1. Ми і наше здоров’я (3)

62

Які секрети здоров’я. Які навички сприяють збереженню здоров’я людини.

 

63

Опорна вісь нашого тіла. Як ми рухаємось і чи достатньо.

 

64

Чи важливі режим дня і сон для здоров’я людини. Що таке емоційний інтелект.

 

Тема 2. Ми та наше середовище життя(2)

65

Діяльність людини та довкілля.

 

66

Забруднення повітря, води, ґрунтів; застосування

хімічних засобів захисту   рослин і здоров’я людини.

 

 

Тема 3. Природні скарби України(2)

67

Збереження біорізноманіття України

 

68

Інвазійні види та їхній вплив на біорізноманіття.

 

Тема 4. Природа надихає(2)

69

Зв'язок людини з природою.

 

70

Узагальнення з теми «Пізнаємо себе та світ» (тести, квести, вебквести, вікторини, тощо)

 

 

Пізнаємо природу 6  клас

№ з/п

Дата

Тема уроку

Розділ І. Пізнаємо світ науки  

Тема 1. Знайомство з науками  

1

 

Інструктаж з БЖД Що вивчають природничі науки. Наука. Природничі науки. Наукові терміни і факти.  Значення науки і техніки.

2

 

Як досягти успіху? STEM-проєкти. Професії майбутнього. Розвиток корисних навичок.

3

 

Як стати дослідником?

Причина та наслідки діяльності у природі. Праця науковців. Важливі риси дослідника.

Розділ ІІ. Пізнаємо явища природи 

Тема 2. Пізнаємо фізичні явища

4

 

Що таке рух і спокій Механічний рух. Рух і спокій. Траєкторія. Шлях. Час. Відстань. Швидкість тіла.

5

 

Як передається тепло. Рух тепла. Теплопередача. Ізолятори та провідники. Передача тепла в твердих тілах, рідинах та газах.

6

 

Що відбувається з тілами за нагрівання.

Теплове розширення. Залежність об’єму рідин від температури. Вплив температури на швидкість випаровування. Теплове розширення газів.

7

 

Що таке електризація. Електричний заряд: позитивний та негативний. Електричний розряд. Провідники та ізолятори. Блискавка.

8

 

Як скласти електричне коло. Найпростіше електричне коло. Джерела струму. Практична робота №1. Складання найпростішого електричного кола.

9

 

Як ми використовуємо електричний струм.

Електрична енергія у нашому домі. Транспорт майбутнього.

10

 

Світло і тінь. Джерела світла. Природні та штучні джерела світла. Світловий промінь. Утворення тіні.

11

 

Як ми використовуємо світлові явища. Дзеркальне та дифузне відбиття.

12

 

Як діє оптична лінза. Будова лупи. Утворення зображення у оці.

13

 

Що таке звук. Джерела звуку.Гучність і висота звуку. Поширення звуку.

14

 

Урок узагальнення.

                            Тема 3.Пізнаємо речовини та їхні зміни

15

 

Що таке чисті речовини та суміші Однорідні та неоднорідні суміші. Способи розділення сумішей однорідних та неоднорідних сумішей.

16

 

Практична робота №2 . Способи розділення сумішей.

17

 

Яких перетворень зазнають речовини.

Зворотні та незворотні зміни речовин.

                           Тема 4. Пізнаємо астрономічні явища.

18

 

Із чого складається Земля.

Геохімія як наука. Хімічний склад Землі

19

 

Які явища пов’язані з рухами Землі та Місяця.

Теорія гравітації Енштейна. Зміна дня і ночі. Зміна пір року. Сонячні та місячні затемнення.

20

 

Припливи та відпливи. Вплив Місяця на гідросферу.

21

 

Урок узагальнення

Тема 5. Пізнаємо біологічні явища.

22

 

Чому і як живляться організми

Органічні та неорганічні речовини. Роль живлення для організмів. Живлення рослин.Фотосинтез.

23

 

Як живляться тварини. Типи живлення тварин. Перетворення речовин в організмі людини.

24

 

Що таке дихання організмів. Дихання живих істот. Основні етапи дихання. Дихання рослин пов’язане з фотосинтезом.

25

 

Як організми використовують інформацію з навколишнього середовища. Біологічне значення подразливості рослин тварин та людини.

26

 

Чи можливе життя без руху. Рухи рослин: ростові, тургорні рухи. Рухи тварин.

27

 

Що таке розмноження організмів.   Форми розмноження організмів. Особливості розмноження рослин.

28

 

Особливості розмноження тварин.Статеве та нестатеве розмноження.

29

 

Що таке ріст і розвиток. Основні етапи індивідуального розвитку квіткової рослин та тварин.

30

 

Життєві цикли організмів. Тривалість життя організмів. Ріст рослин, тварин та людини

31

 

Узагальнення знань.

32

 

Контрольна робота.

 

 

Розділ 3. Пізнаємо Сонячну систему

 

 

Тема 6. Всесвіт.

33

 

Чим озброєні астрономи. Астрономія як наука. Небесні тіла. Астрономічні прилади.Телескопи.

34

 

Що ми бачимо на небі. Небесна сфера. Сузір’я. Географічні відкриття.

35

 

Що кружляє навколо Сонця? Будова сонячної системи. Малі небесні тіла.

36

 

Які планети належать до земної групи. Особливості планет земної групи.

37

 

Які планети називають гігантами.Спільні характеристики планет-гігантів. Особливості будови Юпітера, Сатурна,Урану, Нептуну.

38

 

Малеча Сонячної системи.Карликові планети. Малі тіла Сонячної системи: комети,метеороїди, метеорити. Астроблема.

 

39

 

Як досліджують Сонячну систему.

Космічний зонд. Дослідження Сонячної системи.

40

 

Ми тут. А де всі? Зорі у всесвіті. Зона життя. Тераформування.

41

 

Як влаштований Всесвіт. Гео- та геліоцентрична система світу. Утворення всесвіту. Основні об’єкти всесвіту.

42

 

Урок узагальнення знань.

Розділ 4. Пізнаємо взаємозв’язки у природі.

Тема 7. Взаємозв’язки організмів з неживою та живою природою.(4 год)

43

 

Що таке середовище існування. Екосистеми. Чинники середовища, які впливають на ріст, розвиток і активність організмів.

44

 

Які умови існування у водному середовищі.

Особливості водного середовища. Поширення організмів у водному середовищі. Водні екосистеми.

45

 

Які особливості наземно-повітряного середовища. Вологість і температура в НСП. Значення тепла та світла для мешканців НСП.

46

 

Як тварини пристосувалися до життя в грунті.

Особливості грунтового середовища. Пристосування у мешканців грунту.

47

 

Як організми співіснують у середовищі.

Організм як середовище.  Особливості організму, як середовища існування. Симбіоз. Взаємозв’язки між живим організмами.

48

 

Як організми співіснують у середовищі. Паразити і хижаки. Взаємозв’язки між хижаками та жертвами.

49

 

Як організми співіснують у середовищі. Партнери. Нахлібники і квартиранти.

Користь партнерства у природі. Мутуалізм. Коменсалізм.

50

 

Як складати ланцюги живлення. Колообіг речовин у природі. Ланцюг живлення, як основна умова існування екосистем.

51

 

Що таке мистецтво виживання.

Значення пристосувань.

52

 

Що таке природні та штучні угрупування.

Особливості природніх та штучних угрупувань.

53

 

Які взаємозв’язки організмів у прісній водоймі, морі чи океані. Стійкість водних екосистем. Умови існування для прісноводних мешканців.

54

 

Захист проєктів.

55

 

У чому відмінність лісу та парку.

Особливості лісових угрупувань. Взаємозв’язки організмів в лісових угрупуваннях.

Практична робота №3. Найстаріше дерево твоєї місцевості.

56

 

Які взаємини організмів між собою та неживою природою на луках і городах. Лучні угрупування. Умови для вирощування городних культур.

57

 

Які взаємозв’язки організмів у грунті.Значення грунтових мешканців у природі та для людини.

58

 

Як організми виживають у пустелях. Умови існування у пустелях. Пристосування рослин та тварин які живуть в пустелі.

59

 

Які рослини і тварини живуть серед людей.

Синантропні організми.

60

 

Як організми пристовуються до періодичних змін середовища. Біологічні ритми. Причини біоритмів.

61

 

Урок узагальнення знань

 

 

Розділ 5. Пізнаємо себе і світ(22 год)

 

 

Тема 8. Пізнаємо свої вміння(1 год)

62

 

Як стати кращим/кращою.Пам’ять та увага. Збереження рівноваги в довкіллі. Біологічні ритми.

63

 

Як підкорили царство холоду.

Полюси на Землі. Експедиції на полярний пояс.

64

 

Як підкорили земні оболонки.

 

65

 

Що приховує Амазонія?Рекорди Амазонії. Дослідження Амазонки.

66

 

Як змінити світ на краще. Потепління на Землі. Рівновага у природі.

67

 

Як нам жити в екостилі.

Вплив промислових підприємств на атмосферу.

68

 

Захист проєктів.

69

 

Урок узагальнення знань.

70

 

Контрольна робота.

 

Біологія 7  клас

Тема

год

Дата

ВСТУП

  1.  

Інструктаж з БЖД

Біологія – наука ХХІ століття

1

 

  1.  

Біорізноманіття нашої планети та рівні його організації. Систематика - наука , що вивчає різноманітність організмів

1

 

  1.  

Основні методи дослідження біорізноманіття. Збереження біорізноманіття – запорука стабільності існування біосфери.

1

 

Розділ1.КЛІТИНА. ПРОКАРІОТИ.ОДНОКЛІТИННІ ЕВКАРІОТИ

Тема 1.Клітина-структурно-функціональна одиниця  (6  год)

  1.  

Типи організації клітини

1

 

  1.  

Методи дослідження клітини. Збільшувальні прилади і правила роботи з ними.

 

 

  1.  

Особливості будови евкаріотів. Органели клітини, особливості їхньої будови та функцій. Взаємозв’язок органел клітини між собою.

1

 

  1.  

Практична робота №1 «Виготовлення тимчасових мікропрепаратів  та їхнє дослідження за допомогою оптичного мікроскопа»

1

 

  1.  

Особливості будови клітини прокаріотів та їх процесів життєдіяльності.

1

 

  1.  

Різноманітність прокаріотичних організмів. Роль прокаріотів у природі

1

 

  1.  

Роль прокаріотів у житті людини

1

 

Тема 2Одноклітинні евкаріоти-цілісні організми(3 год)

  1.  

Особливості організації клітин одноклітинних евкаріотів. Одноклітинні еукаріоти- мешканці прісних( на прикладі  інфузорії-туфельки)

1

 

  1.  

Одноклітинні еукаріоти- мешканці прісних( на прикладі евглени-зеленої , амеби-протей) та морських(на прикладі форамініфер) водойм.

1

 

  1.  

Паразитичні одноклітинні евкаріоти(на прикладі дизентерійної амеби, малярійного плазмодія). Профілактика паразитичних (інвазійних) захворювань людини

1

 

  1.  

Урок узагальнення з теми Вступ. Клітина-структурно-функціональна одиниця. Одноклітинні еукаріоти- цілісні організми.

1

 

РОЗДІЛ 2. РІЗНОМАНІТНІСТЬ ЕВКАРІОТИЧНИХ ОРГАНІЗМІВ

Тема 3. Середовище мешкання та різноманітність водоростей (3 год)

  1.  

Водорості одноклітинні  Багатоклітинні та колоніальні. Різноманітність зелених водоростей.

1

 

  1.  

Різноманітність бурих , червоних та діатомових водоростей.

1

 

  1.  

Роль водоростей у природних екосистемах та житті людини.

1

 

Тема 4. Характерні риси та будова вищих рослин (7 год)

  1.  

Вищі рослини – багатоклітинні організми з тканинами та органами)

1

 

  1.  

Вегетативні органи рослин - корінь, будова, функції та видозміни.

1

 

  1.  

Вегетативні органи рослин - пагін, будова, функції та видозміни.

1

 

  1.  

Взаємозв’язки між різними органами рослини. Рухи рослин.

1

 

  1.  

Вегетативні органи рослин - листок,  будова, функції та видозміни.

1

 

  1.  

Пристосування вищих рослин до умов існування.

1

 

  1.  

 Розмноження рослин: статеве та нестатеве. Життєві цикли вищих рослин

1

 

  1.  

Узагальнення знань: Рослина — цілісний інтегрований організм.

1

 

Тема5. Різноманітність вищих рослин (8год)

  1.  

Вищі спорові рослини - мохоподібн

1

 

  1.  

Вищі спорові рослини -  плауноподібні, хвощеподібні

1

 

  1.  

Вищі спорові рослини - папоротеподібні.

1

 

  1.  

Практична робота№2: “Порівняння будови різних представників вищих спорових рослин”

1

 

  1.  

Насінні рослини –будова насінини

1

 

  1.  

Насінні рослини – Голонасінні

1

 

  1.  

Насінні рослини. Покритонасінні. Квітка. Суцвіття

1

 

  1.  

Насінні рослини. Покритонасінні. Квітка. Суцвіття

1

 

  1.  

Особливості розмноження насінних рослин (процеси запилення та запліднення у квіткових рослин

1

 

  1.  

Плід. Утворення плодів. Різноманітність плодів

1

 

  1.  

Різноманітність покритонасінних (однодольні). Родини: лілійні, злакові, цибулеві

1

 

  1.  

Різноманітність покритонасінних (дводольні ) Родини:капустяні, розові, бобові.

1

 

  1.  

Різноманітність покритонасінних (дводольні). Родини : пасльонові, айстрові

1

 

  1.  

Практична робота№3 Порівняння будови різних представників насінних рослин (голонасінних та покритонасінних (квіткових)).

1

 

  1.  

 Узагальнення знань: “ Різноманітність вищих рослин ”

1

 

Тема 6. Характерні риси тварин

  1.  

Характерні риси тварин. Диференціація клітин, формування тканин

1

 

  1.  

Органи та системи органів. Функції різних систем органів

1

 

  1.  

Способи  розмноження тварин.

1

 

  1.  

Розвиток тварин

1

 

  1.  

Форми поведінки тварин

1

 

  1.  

Способи комунікації тварин. Міграції тварин та методи їх вивчення.

1

 

  1.  

Практична робота №4“Визначення різних форм поведінки тварин (за відеоматеріалами)”.

1

 

  1.  

Узагальнення з теми “Характерні риси тварин”

1

 

Тема 7. Різноманітність тварин

  1.  

Губки – примітивні водні тварини, що не мають сформованих тканин.

1

 

  1.  

Жалкі – двошарові тварини.

 

 

  1.  

Плоскі черви . Характерні риси. Різноманітність. Роль у природі та житті людини

1

 

  1.  

Круглі черви . Характерні риси. Різноманітність. Роль у природі та житті людини

1

 

  1.  

Кільчасті черви. Характерні риси. Різноманітність. Роль у природі та житті людини

1

 

  1.  

Молюски: двостулкові, черевоногі та головоногі, їхня роль у природі та житті людини.

1

 

  1.  

Членистоногі – безхребетні тварини із зовнішнім скелетом. Ракоподібні, характерні риси, їхня роль у природі та житті людини

1

 

  1.  

Комахи. Загальна характеристика та різноманітність комах

1

 

  1.  

Практична робота№5 “Виявлення прикладів пристосувань до середовища та способу життя в комах”

 

1

 

  1.  

Роль комах у природі та житті людини

1

 

  1.  

Павукоподібні. Загальна характеристика. Різноманітність павукоподібних.

1

 

  1.  

Узагальнення з теми “Безхребетні тварини”

1

 

  1.  

Хордові – тварини із внутрішнім скелетом. Головохордові – примітивні хордові тварини.

1

 

  1.  

Риби. Особливості зовнішньої будови

1

 

  1.  

Різноманітність риб. Хрящові та кісткові риби

1

 

  1.  

Амфібії. Загальна характеристика та різноманітність . Роль у природі та житті людини

1

 

  1.  

Рептилії. Загальна характеристика та різноманітність . Роль у природі та житті людини

1

 

  1.  

Птахи. Загальна характеристика. Риси пристосованості до польоту

1

 

  1.  

Практична робота №6 “Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у представників різних екологічних груп птахів

1

 

  1.  

Різноманітність птахів

1

 

  1.  

Безкільові птахи. Роль птахів у природі і житті людини

1

 

  1.  

Ссавці . Характерні особливості ссавців

1

 

  1.  

Різноманітність ссавців. Першозвірі,  Сумчасті, Комахоїдні, Рукокрилі, Гризуни

1

 

  1.  

Різноманітність ссавців. Копитні, Китоподібні, Хижі, Примати

1

 

  1.  

Практична робота №7 “Визначення особливостей зовнішньої будови ссавців у зв’язку з пристосуванням до різних умовіснування”.

1

 

  1.  

Роль ссавців у природі та житті людини

1

 

  1.  

Узагальнення з теми “Хордові тварини

1

 

Тема 8. Середовище існування тварин

 

1

  1.  

Пристосування тварин до водного та грунтового середовищ існування

1

 

  1.  

Пристосування тварин до наземно-повітряного середовища та до мешкання в організмах інших істот

1

 

Тема 9. Гриби – гетеротрофні організми

 

1

  1.  

Характерні риси грибів

1

 

  1.  

Різноманітність грибів. Дріжджі. Цвілеві гриби

1

 

  1.  

Шапинкові гриби.

1

 

  1.  

Значення грибів в житті людини. Їстівні та отруйні

1

 

  1.  

Практична робота №8 Розпізнавання їстівних та отруйних грибів своєї місцевості

1

 

  1.  

Гриби-паразити

1

 

  1.  

Лишайники

1

 

  1.  

Узагальнення знань з теми “Гриби - гетеротрофні організми”

1

 

Узагальнення

 

1

  1.  

Сучасні уявлення про систему органічного світу.

1

 

  1.  

Сучасні уявлення про систему органічного світу.

1

 

 

Біологія 8  клас

Тема

год.

Дата

Вступ

  1.  

Первинний інструктаж з ТБ під час занять з біології.

Біосоціальна природа людини. Науки, що вивчають людину та методи їх досліджень

1

 

  1.  

 Значення знань про людину для збереження її здоров'я.

1

 

Тема 1. Організм людини як біологічна система

  1.  

Організм людини як біологічна система.

1

 

  1.  

Різноманітність  клітин організму людини.

1

 

  1.  

Тканини. Лабораторне дослідження №1 Ознайомлення з препаратами тканин людини.

1

 

  1.  

Органи. Фізіологічні системи органів.

1

 

  1.  

Механізми регуляції. Нервова регуляція. Нейрон. Рефлекс. Рефлекторна дуга.

1

 

  1.  

Імунна та  гуморальна  регуляція. Поняття про гормони.

1

 

  1.  

Узагальнення з теми “Організм людини як біологічна система”.

1

 

Тема 2. Опора та рух

  1.  

Значення опорно-рухової системи, її будова та функції.

1

 

  1.  

Кістки, хрящі. З'єднання кісток.

1

 

  1.  

Огляд будови скелета.

1

 

  1.  

Функція та будова скелетних м'язів. Основні групи скелетних м'язів.

1

 

  1.  

Рух людини. М’язи Лабораторне дослідження №2  Мікроскопічної будови кісткової, хрящової та м'язової тканин.

1

 

  1.  

Робота і втома м'язів.Лабораторне дослідження №3Розвитку втоми при статичному та динамічному навантаженні; впливу ритму й навантаження на розвиток втоми.

1

 

  1.  

Розвиток опорно-рухової системи людини з віком. Профілактика порушень та надання першої допомоги при ушкодженнях опорно-рухової системи. Захист проектів.

 

 

  1.  

Узагальнення знань з теми: «Опора та рух»

 

 

Тема 3. Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини

  1.  

Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини — основна властивість живого.

Дослідницький практикум 1Самоспостереження за співвідношенням ваги та росту тіла.

1

 

  1.  

Харчування та обмін речовин. Склад харчових продуктів. Харчові та енергетичні потреби людини.

1

 

  1.  

Значення компонентів харчових продуктів. Їжа та її компоненти. Захист проектів.

1

 

Тема 4. Травлення

  1.  

Травлення людини. Будова органів травлення. Дослідницький практикум 2

Дія ферментів слини на крохмаль.

1

 

  1.  

Травлення в ротовій порожнині. Лабораторне дослідження №4 Зовнішньої будови зубів.

1

 

  1.  

Травлення у шлунку.

1

 

  1.  

Травлення в кишечнику.

1

 

  1.  

Регуляція травлення. Харчові розлади та їх запобігання.

1

 

  1.  

 Контрольна робота    з тем “Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини”, “Травлення”.

1

 

Тема 5. Дихання

  1.  

Дихання та його значення.

1

 

  1.  

Дихальна система людини.

1

 

  1.  

Газообмін у легенях і тканинах.

1

 

  1.  

Регуляція дихання. Профілактика захворювань дихальної системи.

1

 

Тема 6.  Транспорт речовин

  1.  

Внутрішнє середовище організму. Гомеостаз.

1

 

  1.  

Кров, її склад та функції. Лімфа. Лабораторна робота 1 Мікроскопічна будова крові людини.

1

 

  1.  

Кровортворення . Форменні елементи крові

1

 

  1.  

Групи крові та переливання крові. Зсідання крові.

1

 

  1.  

Система кровообігу. Серце: будова та функція. Робота серця.  Лабораторне дослідження №5

Вимірювання частоти серцевих скорочень.

1

 

  1.  

Будова та функції кровоносних судин. Рух крові. Дослідницький практикум 3Самоспостереження за частотою серцевих скорочень упродовж доби, тижня.

1

 

  1.  

Серцево-судинні хвороби та їх профілактика. Кровотечі.

1

 

  1.  

Узагальнення з тем «Дихання»,  “Транспорт речовин”.

1

 

Тема 7.  Виділення

  1.  

Виділення — важливий етап обміну речовин. Будова та функції сечовидільної системи.

1

 

  1.  

Захворювання нирок та їх профілактика.

1

 

  1.  

Значення і будова шкіри.

1

 

  1.  

Терморегуляція. Захворювання шкіри. Перша допомога при термічних пошкодженнях шкіри, тепловому та сонячному ударі. Захист проєктів. 

1

 

Тема 8.  Зв'язок організму людини із зовнішнім середовищем. Нервова система

  1.  

Будова  нервової системи та її функція.

1

 

  1.  

Центральна і периферична нервова система.

1

 

  1.  

Спинний мозок, будова та функція.

Лабораторне дослідження №6Вивчення будови спинного мозку.

1

 

  1.  

Головний мозок, будова та функція. Обробка інформації в ЦНС Лабораторне дослідження №7Вивчення будови головного мозку.

1

 

  1.  

Переферична нервова система Профілактика захворювань нервової системи.

1

 

Тема 9.  Зв’язок організму людини із зовнішнім середовищем. Сенсорні системи

  1.  

Загальна характеристика сенсорних систем, їхня будова.

1

 

  1.  

Зорова сенсорна система. Око. Лабораторне дослідження №8 Виявлення сліпої плями на сітківці ока.

 

1

 

  1.  

Зір людини. Гігієна зору. Лабораторне дослідження №9 Визначення акомодації ока;  

1

 

  1.  

Слухова сенсорна система. Вухо. Гігієна слуху. Лабораторне дослідження №10

Вимірювання порога слухової чутливості.

1

 

  1.  

Сенсорні системи смаку, нюху, рівноваги, руху.

1

 

  1.  

Сенсорні системи дотику, температури та болю.  Дослідницький практикум 4Дослідження температурної адаптації рецепторів шкіри.

1

 

  1.  

Узагальнення з теми ”Зв'язок організму людини із зовнішнім середовищем. Сенсорні системи”

1

 

Тема 10. Вища нервова діяльність

  1.  

Поняття про вищу нервову діяльність (ВНД) і її основні типи. Дослідницький практикум 5 Визначення типу вищої нервової діяльності та властивостей темпераменту.

1

 

  1.  

Безумовні рефлекси. Вроджена поведінка. Інстинкти. Лабораторне дослідження №11

Визначення реакції зіниць на світло.

1

 

  1.  

Умовні рефлекси. Набута поведінка.

1

 

  1.  

Научіння. Розумова  діяльність.

1

 

  1.  

Мова. Мислення. Поняття сигнальні системи.

1

 

  1.  

Пам'ять. Свідомість. Лабораторне дослідження №12 Дослідження різних видів пам'яті.

1

 

  1.  

Сон. Біологічні ритми.

1

 

  1.  

Узагальнення з теми“Вища нервова діяльність”.

1

 

Тема 11. Ендокринна система

  1.  

Взаємодія регуляторних систем.

 

 

  1.  

Ендокринна система. Залози внутрішньої та змішаної секреції.

 

 

  1.  

Профілактика захворювань ендокринної системи. Захист проектів

 

 

Тема 12. Розмноження та розвиток людини

  1.  

Будова та функції репродуктивної системи людини.

 

 

  1.  

Статеві клітини. Гаметогенез.

 

 

  1.  

Запліднення.  Ембріональний період розвитку людини. Вагітність.

 

 

 

  1.  

Постембріональний розвиток людини. Репродуктивне здоров'я. Узагальнення з теми

“ Розмноження та розвиток людини ”

 

 

  1.  

Узагальнення

Цілісність організму людини. Взаємодія регуляторних систем організму.

 

 

 

Біологія 9  клас

Тема

К-сть.

год.

Дата

Вступ

  1.  

Первинний інструктаж з ТБ під час занять з біології. Біологія як наука. Предмет біології. Основні галузі біології та її місце серед інших наук. Повторити науки, що вивчають рослини та тварини

1

 

  1.  

Рівні організації біологічних систем. Основні методи біологічних досліджень

1

 

Тема №1Хімічний склад клітини

  1.  

Вода та її основні фізико-хімічні властивості. Інші неорганічні сполуки. Повторити травну систему.

1

 

  1.  

Органічні молекули.

Поняття про біологічні макромолекули – біополімери. Повторити нервову систему.

1

 

  1.  

Вуглеводи.

1

 

  1.  

Ліпіди.

1

 

  1.  

Білки, їхня структурна організація та основні функції.

1

 

  1.  

Нуклеїнові кислоти. Роль нуклеїнових кислот як носія спадкової інформації. АТФ.

1

 

  1.  

Практичні роботи № 1. Розв’язання елементарних вправ зі структури білків та нуклеїнових кислот

1

 

  1.  

Ферменти, їхня роль у клітині.

Лабораторні дослідження:Властивостей ферментів

1

 

  1.  

Узагальнення знань з теми «Хімічний склад клітини». Тестування

1

 

Тема №2 Структура клітини

Тема 1. Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини

  1.  

Історія вивчення клітини. Методи дослідження клітини. Типи мікроскопії

1

 

  1.  

Клітина та її структура

1

 

  1.  

Поверхневий апарат еукаріотичної клітини

1

 

  1.  

Цитоплазма. Одномембранні ,двомембранні та немембранні органели клітини

1

 

  1.  

Ядро, його будова та функції

1

 

  1.  

Різноманітність клітин Лабораторна робота № 1. Вивчення структурно -функціональної різноманітності клітин

1

 

  1.  

Узагальнення знань з теми: «Структура клітин» . Тестування

 

 

Тема №3 Принципи функціонування клітин

  1.  

Обмін речовин та енергії.

1

 

  1.  

Основні шляхи розщеплення органічних речовин в живих організмах.

1

 

  1.  

Клітинне дихання.

1

 

  1.  

Фотосинтез: світлова та темнова фаза

1

 

  1.  

Хемосинтез. Планетарна роль фотосинтетичних та хемосинтетичних організмів

1

 

  1.  

Узагальнення знань з теми: «Принципи функціонування клітин» . Тестування

Контрольна робота № 1

1

 

Тема №4 Збереження та реалізація спадкової інформації

  1.  

Ген та його будова.

1

 

  1.  

Геном  про- та еукаріотів.

1

 

  1.  

Транскрипція.  Основні типи РНК.

1

 

  1.  

Генетичний код. Біосинтез білка.

1

 

  1.  

Практичні роботи №2.

Розв’язування елементарних вправ з реплікації, транскрипції та трансляції

1

 

  1.  

Подвоєння ДНК; репарація пошкоджень ДНК.

1

 

  1.  

Поділ клітин: клітинний цикл, мітоз. Мейоз. Рекомбінація ДНК.

Лабораторні дослідження:

фаз мітозу (на прикладі клітин кореня цибулі).

1

 

  1.  

Статеві клітини та запліднення.

1

 

ІІ СЕМЕСТР

  1.  

Етапи індивідуального розвитку.

1

 

  1.  

Узагальнення з теми «Збереження та реалізація спадкової інформації». Тестування

1

 

Тема №5 Закономірності успадкування ознак

  1.  

Класичні методи генетичних досліджень. Генотип та фенотип. Алелі.

1

 

  1.  

Закони Менделя.

1

 

  1.  

Незалежне успадкування ознак

1

 

  1.  

Практичні роботи №3. Складання схем схрещування

1

 

  1.  

Поняття про зчеплення генів і кросинговер.

1

 

  1.  

Генетика статі й успадкування, зчеплене зі статтю

1

 

  1.  

.Форми мінливості. Лабораторні дослідженнямінливості в рослин і тварин

1

 

  1.  

Мутації: види мутацій, причини та наслідки мутацій

1

 

  1.  

Спадкові захворювання людини. Генетичне консультування. Проект  Складання власного родоводу та демонстрація успадкування певних ознак (за вибором учня) / родовід родини видатних людей (за вибором учня)

1

 

  1.  

Узагальнюючий урок з теми «Закономірності успадкування ознак».

1

 

Тема №6 Еволюція органічного світу (7 годин)

  1.  

Еволюція органічного світу

1

 

  1.  

Еволюційні фактори. Механізми первинних еволюційних змін.

1

 

  1.  

Популяція.. Механізми видоутворення.

1

 

  1.  

 Макроеволюція.

1

 

  1.  

Еволюція людини. Етапи еволюції людини

1

 

  1.  

Світоглядні та наукові погляди на походження та історичний розвиток життя

 

 

  1.  

Узагальнення з теми «Еволюція органічного світу» .

 

 

Тема №7 Біорізноманіття (4 години)

  1.  

Основи еволюційної філогенії та систематики.

1

 

  1.  

Неклітинні форми життя: віруси.

1

 

  1.  

Основні групи організмів: бактерії, археї, еукаріоти.                                                      

1

 

  1.  

Огляд основних еукаріотичних таксонів

1

 

Тема №8 Надорганізмові біологічні системи

  1.  

Екосистема. Різноманітність екосистем

1

 

  1.  

Харчові зв’язки, потоки енергії та колообіг речовин в екосистемах.

1

 

  1.  

Біотичні, абіотичні та антропічні (антропогенні, техногенні) фактори

1

 

  1.  

Стабільність екосистем та причини її порушення.

1

 

  1.  

Біосфера як цілісна система.

1

 

  1.  

Захист і збереження біосфери, основні заходи щодо охорони навколишнього середовища

1

 

  1.  

Проєкт (дослідницький)

Виявлення рівня антропогенного та техногенного впливу в екосистемах своєї місцевості

1

 

  1.  

Узагальнення з теми «Надорганізмові біологічні системи». Тестування

1

 

Тема №9 Біологія як основа біотехнології та медицини ( 9 годин)

  1.  

Поняття про селекцію.Введення в культуру рослин. Методи селекції рослин.

1

 

  1.  

Одомашнення тварин. Методи селекції тварин.

1

 

  1.  

Огляд традиційних біотехнологій.

1

 

  1.  

Основи генетичної та клітинної інженерії

1

 

  1.  

Генетично модифіковані організми

1

 

  1.  

Узагальнюючий урок з теми «Біологія як основа біотехнології та медицини»

1

 

  1.  

Узагальнення курсу

1

 

 

 

 

Біологія, екологіЯ 10 клас

Тема

К-сть.

год.

Дата

Вступ

  1.  

Вступний інструктаж з ТБ під час занять з біології. Міждисциплінарні зв’язки біології та екології.

1

 

  1.  

Рівні організації біологічних систем та їхній взаємозв’язок.

1

 

  1.  

Фундаментальні  властивості живого. Стратегія сталого розвитку природи і суспільства.

1

 

Тема 1. Біорізноманіття 

  1.  

Систематика – наука про різноманітність організмів. Принципи наукової класифікації організмів.  Лабораторні роботи

1. Визначення таксономічного положення виду в системі органічного світу (вид на вибір учителя

1

 

  1.  

Сучасні критерії виду. Навчальний проект

1. Складання характеристики виду за видовими критеріями

1

 

  1.  

Віруси, віроїди, пріони. Особливості їхньої організації та функціонування. Гіпотези походження вірусів.

1

 

  1.  

Роль вірусів в еволюції організмів. Використання вірусів у біологічних методах боротьби зі шкідливими видами.

1

 

  1.  

Прокаріотичні організми: археї. Особливості їхньої організації та функціонування

1

 

  1.  

Прокаріотичні організми:  бактерії. Особливості їхньої організації та функціонування

1

 

  1.  

Сучасні погляди на систему еукаріотичних організмів

1

 

  1.  

Біорізноманіття нашої планети як наслідок еволюції. Гриби

1

 

  1.  

Біорізноманіття нашої планети як наслідок еволюції. Водорості

1

 

  1.  

Біорізноманіття нашої планети як наслідок еволюції. Вищі рослини

1

 

  1.  

Біорізноманіття нашої планети як наслідок еволюції. Справжні тварини

 

 

  1.  

Біорізноманіття нашої планети як наслідок еволюції . Багатоклітинні тварини

1

 

  1.  

Узагальнення знань з теми «Біорізноманіття»

1

 

Тема 2. Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини

  1.  

Обмін речовин та енергії – основа функціонування біологічних систем

1

 

  1.  

Білки, нуклеїнові кислоти, огляд будови й біологічної ролі

1

 

  1.  

Вуглеводи, ліпіди: огляд будови й біологічної ролі.

1

 

  1.  

Структури клітин, які забезпечують процеси метаболізму.

1

 

  1.  

.Особливості обміну речовин в автотрофних організмів

1

 

  1.  

Особливості обміну речовин в  гетеротрофних організмів

1

 

  1.  

Роль ферментів у забезпеченні процесів метаболізму клітини та цілісного організму

1

 

  1.  

Вітаміни, їх роль в обміні речовин

1

 

  1.  

Енергетичне забезпечення процесів метаболізму. Обмін Речовин в організмі людини

1

 

  1.  

Порушення обміну речовин (метаболізму), пов’язані з нестачею чи надлишком надходження певних хімічних елементів, речовин

1

 

  1.  

Практична  робота1. Складання схем обміну вуглеводів, ліпідів та білків в організмі людини

1

 

  1.  

Порушення обміну біоелементів і біоенергетичних речовин з їх нестачею або надлишком. Значення якості води

1

 

  1.  

 Раціональне харчування – основа нормального обміну речовин.

1

 

  1.  

Негативний вплив на метаболізм токсичних речовин. Знешкодження токсичних сполук в організмі людини

1

 

  1.  

Нейрогуморальна регуляція процесів метаболізму

1

 

  1.  

Узагальнення знань з теми «Обмін речовин і перетворення енергії».

1

 

Тема 3.   Спадковість і мінливість

  1.  

Основні поняття генетики.

1

 

  1.  

Закономірності спадковості.

1

 

  1.  

Закономірності спадковості.

1

 

  1.  

Практична робота2. Розв’язування типових генетичних задач.

 

 

  1.  

Гібридологічний аналіз: основні типи схрещувань та їхні наслідки

1

 

  1.  

Сучасні молекулярно-генетичні методи досліджень спадковості людини.

1

 

  1.  

Організація спадкового матеріалу еукаріотичної клітини та його реалізація

1

 

  1.  

Гени структурні та регуляторні. Регуляція активності генів в еукаріотичній клітині

1

 

  1.  

Каріотип людини та його особливості. Хромосомний аналіз як метод виявлення порушень у структурі каріотипу.

1

 

  1.  

Сучасний стан досліджень геному людини

1

 

  1.  

Генетика людини..

1

 

  1.  

Моногенне та полігенне успадкування ознак у людини

1

 

  1.  

Позахромосомна (цитоплазматична) спадковість у людини.

1

 

  1.  

 Закономірності мінливості ( неспадкової) людини. Лабораторна робота

2. Вивчення закономірностей модифікаційної мінливості.

1

 

  1.  

Мутації та їхні властивості. Поняття про спонтанні мутації. Біологічні антимутаційні механізми

1

 

  1.  

Захист геному людини від шкідливих мутагенних впливів.

1

 

  1.  

Генетичний моніторинг в людських спільнотах.

1

 

  1.  

Особливості генофонду людських спільнот та чинники, які впливають на їх формування.

1

 

  1.  

 Закономірності розподілу алелів в популяціях

1

 

  1.  

Сучасні завдання медичної генетики.

1

 

  1.  

Спадкові хвороби і вади людини, хвороби людини зі спадковою схильністю, їхні причини.

1

 

  1.  

Проект: створення буклету, постеру,  презентації, бук-трейлеру, скрайбу тощо

(один на вибір)орієнтовні теми:Генетичний моніторинг в людських спільнотах.

Скринінг-програми для новонародже-них.

Генотерапія та її перспективи

1

 

  1.  

Узагальнення знань з теми «Спадковість і мінливість»

1

 

Тема 4.   Репродукція та розвиток

  1.  

Репродукція як механізм забезпечення безперервності існування видів.

1

 

  1.  

Особливості процесів регенерації організму людини.

1

 

  1.  

Трансплантація тканин та органів у людини, її перспективи.  Правила біологічної етики..

1

 

  1.  

Ріст та розвиток клітин та фактори, які на нього впливають.

1

 

  1.  

Репродукція клітин

 

 

  1.  

Старіння та смерть клітин. Причини порушення клітинного циклу та їхні наслідки

1

 

  1.  

Поняття про онкогенні фактори та онкологічні захворювання. Профілактика онкологічних захворювань.

1

 

  1.  

Статеві клітини. Лабораторна робота

3. Вивчення будови статевих клітин людини Особливості гаметогенезу у людини.

1

 

  1.  

Суть та біологічне значення запліднення. Причини порушення процесів запліднення у людини..

1

 

  1.  

Особливості репродукції людини у зв’язку з її біосоціальною сутністю. Репродуктивне здоров’я. Сучасні можливості та перспективи репродуктивної медицини. Біологічні і соціальні аспекти регуляції розмноження у людини.

1

 

  1.  

Ембріогенез людини. Взаємодія частин зародка, що розвивається (явище ембріональної індукції). Лабораторна робота 4. Вивчення етапів ембріогенезу

1

 

  1.  

Постембріональний розвиток людини.

1

 

  1.  

Чинники, здатні справляти позитивний і негативний вплив на процеси росту та розвитку людини

1

 

  1.  

Узагальнення

1

 

  1.  

Тематичне оцінювання

1

 

 

Біологія, екологія 11 клас

 

Тема

К-сть.

год.

Дата

Тема 5. Адаптації

 

  1.  

Інструктаж з безпеки життєдіяльності

Адаптація як властивість біологічних систем.

1

 

  1.  

Закономірності формування адаптацій. Властивості адаптацій.

1

 

  1.  

Поняття про преадаптацію та постадаптацію. Стратегії адаптацій організмів.

1

 

  1.  

Адаптивна редіація

1

 

  1.  

Життєві форми рослин і тварин як адаптації до середовища мешкання

1

 

  1.  

Екологічна ніша.

1

 

  1.  

Поняття про екологічно пластичні та екологічно непластичні види.

1

 

  1.  

Середовище існування та адаптації до них

1

 

  1.  

Водне та наземно-повітряне  середовище існування

1

 

  1.  

.Способи терморегуляції організмів.

1

 

  1.  

Грунтове середовище існування

1

 

  1.  

Симбіоз та його форми.

 

 

  1.  

Організм як середовище мешкання.

1

 

  1.  

Поширення паразитизму серед різних груп організмів.

1

 

  1.  

Адаптації паразитів до мешкання в організмі хазяїна. Відповідь організму хазяїна на оселення паразитів.

1

 

  1.  

Адаптивні біологічні ритми. Фотоперіодизм та його адаптивне значення.

1

 

  1.  

Практична робота № 1 Визначення ознак адаптованості різних організмів до середовища існування

1

 

  1.  

Узагальнення з теми

 

1

 

Тема 6. Біологічні основи здорового способу життя

  1.  

Здоров’я людини. Науки, що вивчають здоров’я людини

1

 

  1.  

Складові здорового способу життя

1

 

  1.  

Статева культура і безпека  здоров’я

1

 

  1.  

Негативний вплив на здоров’я людини алкоголю та куріння

1

 

  1.  

Негативний вплив на здоров’я людини наркотиків

 

 

  1.  

Стрес і здоров’я

1

 

  1.  

Вплив навколишнього середовища на здоров’я людини.

1

 

  1.  

Імунна система людини.  Імунокорекція. Імунотерапія.

1

 

  1.  

Профілактика неінфекційних захворювань та інфекційних захворювань та інвазій

1

 

  1.  

Профілактика захворювань, що передаються статевим шляхом

1

 

  1.  

Практична робота №2. Розробка рекомендацій щодо профілактики захворювань

1

 

  1.  

Навчальний проект 1. Особиста програма зміцнення здоров’я.

1

 

  1.  

Узагальнення знань учнів з теми « Біологічні основи здорового способу життя»

1

 

Тема 7.   Екологія

  1.  

Завдання та методи екології

1

 

  1.  

Екологічні чинники

1

 

  1.  

Закономірності впливу екологічних чинників. Стено- та еврибіонтні види.

1

 

  1.  

Популяції. Класифікація популяцій

 

 

  1.  

Механізми регуляції густоти (щільності) та чисельності популяцій

1

 

  1.  

Екосистеми. Властивості та характеристики екосистем.

1

 

  1.  

Типи зв’язків в екосистемах.

1

 

  1.  

Екологічні сукцесії

1

 

  1.  

Агроценози

1

 

  1.  

Біосфера.

1

 

  1.  

Біогеохімічні цикли

1

 

  1.  

Вчення В. І. Вернадського про біосферу та ноосферу

1

 

  1.  

Проект. Дослідження особливостей структури місцевих екосистем (природних).

1

 

  1.  

Узагальнення знань учнів з теми « Екологія»

1

 

Тема 8.   Сталий розвиток та раціональне природокористування

  1.  

Екологічні проблеми сучасності

1

 

  1.  

Види забруднень довкілля Якість довкілля. Критерії забруднення довкілля

1

 

  1.  

Антропічний вплив на атмосферу

1

 

  1.  

Антропічний вплив на гідросферу

1

 

  1.  

Антропічний вплив на літосферу

1

 

  1.  

Антропічний вплив на біорізноманіття

1

 

  1.  

Практична робота № 3 Оцінка екологічного стану свого регіону

1

 

  1.  

Екологічна політика в Україні

1

 

  1.  

Охорона довкілля

1

 

  1.  

Концепція сталого розвитку

1

 

  1.  

Узагальнення знань учнів .

1

 

Тема 9. Застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та біотехнології

  1.  

Селекція

1

 

  1.  

Селекція рослин, тварин і мікроорганізмів

1

 

  1.  

Центри походження культурних рослин

1

 

  1.  

Застосування результатів біологічних досліджень у медицині

1

 

  1.  

Досягнення трансплантології, репродуктивної медицини та донорства.

1

 

  1.  

Генна інженерія людини:

1

 

  1.  

Біоетичні проблеми сучасної медицини

1

 

  1.  

Сучасна біотехнологія

1

 

  1.  

Поняття про біологічну небезпеку, біологічний тероризм та біологічний захист.

1

 

  1.  

Проект (один на вибір; створення бук-трейлеру, презентації, буклету, скрайбу, постеру тощо)

  •           Клонування організмів.

Нанотехнології в біології.

Трансгенні організми: за і проти.

1

 

  1.  

Повторення та корекція знань з теми «Застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та біотехнології». Тематичне оцінювання.

1

 

  1.  

Узагальнення: роль біології у вирішенні сучасних глобальних проблем людства.

1

 

  1.  

Повторення та узагальнення навчального матеріалу.

1

 

  1.  

Підсумковий урок

1

 

 

 

Основи медичних знань 10 клас

Тема

К-сть.

год.

Дата

Вступ

  1.  

Поняття національної безпеки держави. Розвиток національних Збройних Сил та інших військових формувань України — необхідна умова забезпечення могутності Української держави. Підготовка до захисту України — обов’язок кожного громадянина. Зміст програми предмета «Захист України», завдання кожного розділу, порядок проведення занять. Обов’язки та правила поведінки учнів на уроках.

1

 

Розділ I. Основи медичних знань і домедичної допомоги

Тема 1. Основи законодавства України щодо охорони здоров’я людини

  1.  

Основні документи нормативно-правової бази щодо захисту життя і здоров’я людини в Україні. Закон України «Основи законодавства України про охорону здоров’я». Закон України «Про екстрену медичну допомогу». Аналіз стану здоров’я людей в Україні. Основні принципи охорони здоров’я населення України

1

 

Тема 2. Надання домедичної допомоги при раптовій зупинці серця

  1.  

.Загальні принципи надання домедичної допомоги у разі невідкладних станів. Визначення, усунення та запобігання головних факторів, які загрожують життю постраждалого та оточуючих.

1

 

  1.  

Пріоритети та правила поведінки під час надання допомоги. Первинний огляд.

1

 

  1.  

Пріоритети та правила поведінки під час надання допомоги. Первинний огляд. Рятувальний ланцюжок при раптовій зупинці серця

1

 

  1.  

  Алгоритм дій проведення серцево-легеневої реанімації. Правила виклику бригади екстреної медичної допомоги

1

 

  1.  

  Основні правила та порядок проведення реанімації. Звільнення дихальних шляхів від сторонніх предметів — западання язика, нижньої щелепи, слизу, води тощо — та відкриття верхніх дихальних шляхів (підняти підборіддя та висунути нижню щелепу).

1

 

 

  1.  

Штучне дихання — його різновиди, методика та техніка проведення штучної вентиляції легенів.

1

 

  1.  

Непрямий масаж серця як спосіб відновлення діяльності серцево-судинної системи, методика його виконання. Застосування автоматичного зовнішнього дефібрилятора.

1

 

  1.  

Техніка проведення реанімаційних заходів одним і двома рятівниками. Правила виклику екстреної (швидкої) медичної допомоги.

1

 

  1.  

Узагальнення знань з тем «Основи законодавства України щодо охорони здоров’я людини.  Надання домедичної допомоги при раптовій зупинці серця»

 

 

Тема 3. Домедична допомоги при порушенні прохідності дихальних шляхів та інших невідкладних станах

  1.  

Причини порушення прохідності дихальних шляхів

Основні прояви повної та неповної непрохідності верхніх дихальних шляхів

1

 

  1.  

Алгоритм відновлення прохідності верхніх дихальних шляхів. Прийом Геймліха.

1

 

  1.  

  Алгоритм надання допомоги в разі втрати свідомості

1

 

  1.  

Послідовність надання допомоги у випадку різкого погіршення загального стану постраждалого

1

 

  1.  

  Основні причини виникнення судо́м, прояви, послідовність надання домедичної допомоги

1

 

  1.  

Узагальнення знань з теми

1

 

Тема 4. Загальніпоняття про травму. Механізм травми

  1.  

Поняття про травму. Види та класифікація травм.

1

 

  1.  

Типи травм у разі дорожньо-транспортної пригоди та падіння з висоти

1

 

  1.  

Вплив мінно-вибухової травми на організм людини

1

 

  1.  

 Травми голови

1

 

  1.  

Основні ознаки травм грудної клітки.

 

 

  1.  

Основні ознаки травм живота.

1

 

  1.  

Основні ознаки травм скелетно-м’язової системи

1

 

  1.  

Правила поведінки в потенційно небезпечному місці та після виявлення небезпечних предметів

1

 

  1.  

Узагальнення знань з теми «Загальні поняття про травму. Механізм травми»

1

 

Тема 5. Надання домедичної допомоги при кровотечах

  1.  

Види кровотеч. Ознаки та швидке розпізнавання загрозливої для життя кровотечі

1

 

  1.  

Техніка застосування прямого тиску на рану.

1

 

  1.  

Техніка накладання турнікета на верхні кінцівки

1

 

  1.  

Техніка накладання турнікета на  нижні кінцівки

1

 

  1.  

 Техніка тампонування рани

1

 

  1.  

 Техніка накладання компресійної пов’язки

1

 

  1.  

Практичне заняття. Тренування у наданні допомоги при різноманітних пораненнях

1

 

  1.  

Практичне заняття Тренування у наданні допомоги при різноманітних пораненнях

1

 

  1.  

Узагальнення з теми « Надання домедичної допомоги при кровотечах»

1

 

Тема 6. Домедична допомога при травмах окремих анатомічних ділянок

  1.  

Поняття про переломи кісток, їх класифікація. Ознаки переломів

1

 

  1.  

Вивихи суглобів, їх класифікація. Ознаки вивихів

1

 

  1.  

 Порядок надання домедичної допомоги в разі переломів і вивихів

1

 

  1.  

Особливості накладання шин на верхню та нижню кінцівки

1

 

  1.  

Алгоритм надання домедичної допомоги в разі травми голови

1

 

  1.  

Алгоритм надання домедичної допомоги в разі травми хребта

1

 

  1.  

Алгоритм надання домедичної допомоги за травми грудної клітки

1

 

  1.  

Алгоритм надання домедичної допомоги за травми живота Практичне заняття Тренування у наданні допомоги при переломах окремих анатомічних ділянок.

1

 

  1.  

Порядок надання допомоги за травми очей

1

 

  1.  

Узагальнення з теми « Домедична допомога при травмах окремих анатомічних ділянок»

1

 

Розділ II. Основи цивільного захисту

Тема 1. Нормативно-правова база цивільного захисту

 

  1.  

Єдина  державна система цивільного захисту та її складові. Законодавче та нормативно-правове забезпечення її функціонування

1

 

Тема 2. Надзвичайні ситуації природного, техногенного, воєнного і соціального характеру

 

  1.  

Поняття про надзвичайну ситуацію. Класифікація надзвичайних ситуацій

1

 

  1.  

Рівні надзвичайних ситуацій. Загальні ознаки надзвичайних ситуацій Причини виникнення та класифікація надзвичайних ситуацій

 

 

  1.  

Попередження виникнення надзвичайних ситуацій.

1

 

  1.  

Джерела небезпечних ситуацій у воєнний час

1

 

  1.  

Надзвичайні ситуації, які характерні для регіону. Потенційно небезпечні об’єкти міста (району).

1

 

  1.  

Узагальнення з теми «Надзвичайні ситуації природного, техногенного, воєнного і соціального характеру»

1

 

 

 

Основи медичних знань 11 клас

Тема уроку

Дата

Розділ 3. Міжнародне гуманітарне право (МГП) про захист цивільного населення  Тема 1. Основні положення МГП

  1.                      

Історія виникнення МГП як галузі міжнародного публічного права. Призначення, сфера застосування МГП. Відмінність МГП від права людини. Принципи і норми МГП щодо захисту життя, інших прав цивільних осіб, захисту жертв збройних конфліктів. Женевські Конвенції 1949 року і Додаткові протоколи до них 1977 року – основні нормативно-правові акти.

1

Тема 2. Застосування МГП

  1.                      

Захист цивільного населення, природного середовища та установок і споруд, які знаходяться захистом МГП. Спеціальний захист окремих категорій цивільного населення: захист жінок у випадку збройного конфлікту. Захист жертв війни – поранених, хворих і осіб, які зазнали аварії корабля. Захист культурних цінностей у випадку збройного конфлікту.

1

Тема 3. Засоби і методи ведення воєнних дій

  1.                      

Засоби ведення воєнних дій, що заборонені нормами МГП: конкретні види звичайної зброї невибіркової дії і зброї, що спричиняє надмірні страждання й ушкодження. Заборонені методи (способи) воєнних дій у збройних конфліктах. Відповідальність держав і фізичних осіб за порушення міжнародного гуманітарного права.

1

Розділ 1. Основи медичних знань і домедичної допомоги.

Тема 7. Домедична допомога при опіках, тепловому та сонячному ударі, обмороженні, електротравмах, утопленні

  1.                      

Поняття про опіки. Характеристика термічних та хімічних опіків. Домедична допомога при термічних та хімічних опіках.

1

  1.                      

Тепловий та сонячний удар, причини їх виникнення та симптоми розвитку. Домедична допомога при тепловому та сонячному ударах.

1

  1.                      

Обмороження та його періоди. Класифікація обмороження. Домедична допомога при обмороженнях.

1

  1.                      

Дія електричного струму на організм людини. Електротравма. Надання домедичної допомоги при ураженні електричним струмом.Ураження блискавкою. Домедична допомога при ураженні блискавкою.

Правила безпеки під час допомоги при ураженні електричним струмом і блискавкою.

1

  1.                      

Домедична допомога постраждалому при утопленні.

1

Тема 8. Отруєння. Домедична допомога при отруєннях, укусах комах, змій та диких тварин

  1.                      

Поняття про отруту і отруєння. Причини та способи потрапляння отрути до організму, шляхи її виведення. Основні ознаки та класифікація отруєнь. Характеристика побутових і виробничих отруєнь. Загальні принципи надання домедичної допомоги при отруєнні.

1

  1.                 

Особливості функціонального отруєння нейротропними препаратами, алкоголем та нікотином.

1

  1.                 

Отруєння речовинами, що є хімічною зброєю. Заходи безпеки під час надання домедичної допомоги.

1

  1.                 

Отруйні комахи та наслідки їх укусів. Клінічна картина дії отрути комах.

1

  1.                 

Укуси отруйних змій. Симптоми загального отруєння від укусу змій. Домедична допомога. Укуси диких тварин, особливості надання домедичної допомоги.

1

Тема 3. Основні способи захисту населення в надзвичайних ситуаціях

  1.                 

Основні принципи щодо захисту населення. Повідомлення про загрозу і виникнення надзвичайних ситуацій та постійного його інформування про наявну обстановку. Навчання населення вмінню застосовувати засоби індивідуального захисту і діяти у надзвичайних ситуаціях.

1

  1.                 

Укриття людей у сховищах, медичний, радіаційний та хімічний захист, евакуація населення з небезпечних районів. Спостереження та контроль за ураженістю навколишнього середовища, продуктів харчування та води радіоактивними, отруйними, сильнодіючими отруйними речовинами та біологічними препаратами.

1

  1.                 

Порядок дій в умовах   особливого періоду, під час артилерійського обстрілу, у натовпі, у разі виявленні підозрілого предмету. Надання екстреної психологічної допомоги (самодопомоги) при перебуванні в екстрених ситуаціях

1

  1.                 

Складання та вміст тривожної валізи на випадок термінової евакуації або переходу до захисних споруд (підвалів, погребів тощо).

1

  1.                 

Види терористичних проявів та способи дій терористів. Захист від терористичних проявів та дії населення в умовах надзвичайних ситуацій, пов’язаних з можливими терористичними проявами

1

  1.                 

Характеристика зон стихійного лиха

1

  1.                 

Сутність, зміст і послідовність виконання рятувальних та інших невідкладних робіт. Заходи забезпечення рятувальних та інших невідкладних робіт. Заходи безпеки при проведенні рятувальних робіт.

1

  1.                 

Розшук уражених у завалах, а також в будинках, які пошкоджені і горять. Способи рятування людей з-під завалів, з верхніх поверхів напівзруйнованих будівель з використанням табельних і підручних засобів. Рятування людей із завалених і пошкоджених захисних споруд.

1

  1.                 

Контроль знань

1

Розділ 4. Домедична допомога в бойових умовах

Тема 1. Основні принципи надання домедичної допомоги в умовах бойових дій. Тактична медицина

  1.                 

Вступ до курсу тактичної медицини.

Причини превентивних смертей  при бойовій травмі.

Етапи надання домедичної допомоги

 

Тема 2. Надання домедичної допомоги в секторі обстрілу

  1.                 

Надання допомоги на етапі під вогнем (CUF, CareUnderFire) План дій на етапі під вогнем.

1

  1.                 

Техніка виносу пораненого з небезпечної зони.

1

  1.                 

Ознаки життєзагрозливої зовнішньої кровотечі. Застосування турнікетів для кінцівок. Само - і взаємодопомога.

1

Тема 3. Надання допомоги в зоні тактичних умов

  1.                 

Надання домедичної допомоги в зоні тактичних умов (TFC, TacticalFieldCare). Загальновійськовий набір пігулок. Підготовка до евакуації. Документація.

1

  1.                 

Послідовність дій за алгоритмом «MARCH». Загальні причини зміни стану свідомості.

1

  1.                 

Зупинка кровотеч, що загрожують життю. Принцип тампонування ран. Використання рекомендованих гемостатичних засобів. Використання компресійної пов’язки. Прямий тиск на рану

1

  1.                 

Відновлення та забезпечення прохідності дихальних шляхів. Виведення нижньої щелепи. Безпечне введення носового (назофарингеального) повітроводу.

1

  1.                 

Проникаючі поранення грудей. Огляд грудної клітки. Використання герметизуючих (оклюзійних) наклейок. Поранення легень. Напружений пневмоторакс.

1

  1.                 

Повний огляд пораненого, зупинка всіх інших видів зовнішніх кровотеч. Тактично значущі ознаки шоку в поранених.

1

  1.                 

Надання домедичної допомоги при переломах. Накладання шин.

1

  1.                 

Надання домедичної допомоги при опіках, відмороженнях, проникаючому пораненні ока. Застосування жорсткого щитка при травмі ока.

1

Навчально-тренувальні заняття (збори)

Розділ 4.Домедична допомога в бойових умовах

Тема 2. Надання домедичної допомоги при раптовій зупинці серця

  1.                 

Особливості підтвердження зупинки серця.

Алгоритм проведення серцево-легеневої реанімації.

Алгоритм проведення серцево-легеневої реанімації з використанням автоматичного дефібрилятора.

1

  1.                 

Штучне дихання. Зовнішній масаж серця.

1

  1.                 

Засоби, які використовуються при проведенні серцево-легеневої реанімації. Надання постраждалому стабільного положення на боці.

1

Тема 3. Домедична допомоги при порушенні прохідності дихальних шляхів та інших невідкладних станах

  1.                 

Прийом Хеймліка, особливості використання. 

1

Тема 5. Надання домедичної допомоги при кровотечах

  1.                 

Способи зупинки зовнішньої артеріальної, венозної і капілярної кровотечі.

1

  1.                 

Зупинка артеріальної кровотечі з кінцівок і вузлової кровотечі. Місця затискання артерій. Порядок застосування джгута для зупинки крові. Тампонування ран при вузловій кровотечі.

1

  1.                 

Способи самодопомоги при зовнішніх кровотечах.

1

  1.                 

Заходи домедичної допомоги при переломах і вивихах.

Особливості накладання шин на верхню та нижню кінцівки.

1

  1.                 

Особливості накладання пов’язок на рани живота.

Особливості накладання пов’язок на рани грудної клітки.

1

  1.                 

Особливості переміщення постраждалих з травмами.

1

Розділ 4.Домедична допомога в бойових умовах

Тема 2. Надання домедичної допомоги в секторі обстрілу

  1.                 

Алгоритм з надання домедичної допомоги у секторі обстрілу.Переведення пораненого в положення на боці (животі).

1

  1.                 

Зупинка кровотечі з ран шиї, тулуба, кінцівок.

Зупинка кровотечі з ран верхньої та нижньої кінцівки кінцівок (взаємодопомога).

1

  1.                 

Зупинка кровотечі за допомогою спеціальних джгутів (самодопомога).

1

Тема 3. Надання допомоги в зоні тактичних умов

  1.                 

Способи та правила транспортування потерпілих при різноманітних ушкодження: перенесенням на руках, на плечах, на спині, з використанням носильних лямок і підручних засобів, на санітарних ношах.

1

  1.                 

Алгоритм з надання домедичної допомоги у секторі укриття.Первинний огляд пораненого, визначення ознак життя. Переведення в стабільне положення.

1

  1.                 

Накладання пов’язки на грудну клітку, голову, живіт. Накладання джгута на кінцівки.

1

  1.                 

Зупинка кровотечі з рани тулуба за допомогою гемостатичних засобів (само- та взаємодопомога).

Зупинка кровотечі з рани кінцівки за допомогою спеціальних перев’язувальних пакетів (само-та взаємодопомога).

1

  1.                 

Контроль практичних навичок

1

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Труш Жанна Григорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Федурця Ольга Матвіївна
    Дякую вам, Оксанко, дуже зручно і доречно! Успіхів вам!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
20 серпня 2024
Переглядів
1405
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку