«Затверджено» Заступник директора з НВР
_________ _______________ /підпис/ «__» вересня 2024 року
_________ _________________ /підпис/ «__» січня 2025 року |
Календарне планування
на 2024/2025 навчальний рік
Пізнаємо природу 5,6 класи
Біологія 7-9 класи
Біологія і екологія 10,11 класи
Основи медичних знань 10,11 класи
Пізнаємо природу 5, 6 класи
Модельна навчальна програма .
«Пізнаємо природу». 5-6 класи (інтегрований курс)
(авт. Біда Д.Д., Гільберг Т.Г., Колісник Я.І.)
«Рекомендовано Міністерством освіти і науки України»
(Наказ Міністерства освіти і науки України від12.07.2021№795)
БІОЛОГЯ 7 КЛАС НУШ
Розроблено на основі модельної навчальної програми
«Біологія. 7–9 класи» для закладів загальної середньої освіти
(авт. Балан П. Г., Кулініч О. М., Юрченко Л. П. )
«Рекомендовано Міністерством освіти і науки України»
(наказ Міністерства освіти і науки України від 06.09.2023 № 1090)
Біологія 8 – 9 класи
70 годин (2 години на тиждень).
Навчальна програма: Біологія. 7-9 класи. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804.
біологія і екологія 10, 11 клас
Навчальна програма для закладів середньої загальної освіти. Затверджено Міністерством освіти і науки України
(наказ № 1407 від 23.10.2017 р.)
Рівень стандарту (70 годин, 2 години на тиждень)
Захист України (основи медичних знань) 10 клас
«ЗАХИСТ УКРАЇНИ. РІВЕНЬ СТАНДАРТУ» Навчальна програма для 10–11 класів закладів загальної середньої освіти. Затверджено наказом Міністерства освіти і науки України від 04.11.2020 р. № 1377 Захист Вітчизни. Основи медичних знань : підручник для 10 класу закладів загальної середньої освіти. Рівень стандарту. // А. А. Гудима, К. О. Пашко, І. М. Гарасимів, М. М. Фука. — Тернопіль : Астон, 2018.
Захист України (основи медичних знань) 11 клас
«ЗАХИСТ УКРАЇНИ. РІВЕНЬ СТАНДАРТУ» Навчальна програма для 10–11 класів закладів загальної середньої освіти. Затверджено наказом Міністерства освіти і науки України від 04.11.2020 р. № 1377 Захист Вітчизни. Основи медичних знань : підручник для 11 класу закладів загальної середньої освіти. Рівень стандарту. // А. А. Гудима, К. О. Пашко, І. М. Гарасимів, М. М. Фука. — Тернопіль : Астон, 2018.
Пізнаємо природу 5 клас
№ |
Тема уроку |
Дата |
РОЗДІЛ 1. ПІЗНАЄМО СВІТ НАУКИ(6) |
||
Тема 1. Знайомство з наукою(2) |
||
1 |
Інструктаж з БЖД Як наука змінює світНаука. Природничі науки. Наукові терміни і факти. Значення науки і техніки. |
|
2 |
Як стати винахідником Патенти природи. Винаходи та відкриття. Учені-природодослідники |
|
Тема 2. Науковий метод пізнання(2) |
||
3 |
Як шукати відповіді на запитання. Роль органів чуття у вивченні природи. Спостереження. Гіпотеза. Експеримент. Моделювання. Науковий метод пізнання. |
|
4 |
Екскурсія на пришкільну ділянку. Практичне завдання. Спостереження за природним об’єктом. Проведення експерименту (за вибором вчителя). |
|
Тема 3. Фізичні величини та їхнє вимірювання(3) |
||
5 |
Що таке фізичні величини і як їх вимірювати. |
|
6 |
Практична робота. «Змішування води та вимірювання температури» |
|
7 |
Узагальнення з розділу «Пізнаємо світ науки» |
|
РОЗДІЛ 2. ПІЗНАЄМО БУДОВУ РЕЧОВИНИ (12) |
||
Тема 1. Тіла та речовини (2) |
||
8 |
Що нас оточує. Тіла та їхні характеристики. Речовини та їхні властивості. |
|
9 |
З чого все складається. Частинки речовини – атоми та молекули. Три стани речовин. Розташування, рух та взаємодія частинок у твердих тілах, рідинах і газах. |
|
Тема 2. Три стани речовини(6) |
||
10 |
Які властивості твердих тіл. |
|
11 |
Які властивості у рідин |
|
12 |
Чому вода – особлива речовина. |
|
13 |
Які властивості у газів. |
|
14 |
Практична робота. Спостереження явищ дифузії та випаровування |
|
15 |
Як виміряти масу. |
|
Тема 3. Розчинні та нерозчинні речовини(5) |
||
16 |
Що таке розчинні нерозчинні речовини. |
|
17 |
Як приготувати та розділити розчини. Практична робота. Розділення розчинних і нерозчинних речовин фільтруванням. |
|
18 |
Скільки є речовин. |
|
19 |
Узагальнення з розділу«Пізнаємо будову Речовини» |
|
РОЗДІЛ 3. ПІЗНАЄМО НАШУ ПЛАНЕТУ(20) |
||
Тема 1. Наша планета – Земля (3) |
||
20 |
Як виникла Земля. |
|
21 |
З чого складається Земля. |
|
22 |
Як утворюються гірські породи. Практична робота. Ознайомлення зі зразками гірських порід і мінералів. |
|
Тема 2. Земля на глобусі і фізичній карті. План місцевості(6) |
||
23 |
Яку форму має Земля. |
|
24 |
Як зображають Землю на глобусі і карті |
|
25 |
Про що розповідають географічні карти Практична робота. Описування місцевості за географічною картою України. |
|
26 |
Які бувають масштаби та як за їхньою допомогою виміряти відстані на карті й місцевості |
|
27 |
Практична робота. Вимірювання відстаней на місцевості і карті |
|
28 |
Узагальнення. Географічний диктант |
|
Тема 3. Суходіл на Землі (3) |
||
29 |
Що охоплює суходіл Землі. |
|
30 |
Які бувають форми поверхні суходолу Землі. |
|
31 |
Які особливості рельєфу України. |
|
Тема 4. Вода на Землі (4) |
||
32 |
Де міститься вода на Землі. |
|
33 |
Як досліджують океани. |
|
34 |
Які об’єкти належать до вод суходолу. |
|
35 |
Яке значення води на Землі. |
|
Тема 5. Повітряна оболонка Землі (5) |
||
36 |
Які властивості має повітря. |
|
37 |
Якою буває погода |
|
38 |
Чи міститься повітря у грунті. Чим небезпечні природні явища. |
|
39 |
У чому унікальність планети Земля. |
|
40 |
Узагальнення з розділу «Пізнаємо природу Землі» |
|
РОЗДІЛ 4. ПІЗНАЄМО РІЗНОМАНІТТЯ ОРГАНІЗМІВ (20) |
||
Тема 1. Світ живих організмів (1) |
||
41 |
Які особливості будови різних груп організмів. |
|
Тема 2. Клітина (1) |
||
42 |
Як живуть і чим відрізняються клітини різних організмів. |
|
Тема 3. Бактерії та віруси (2) |
||
43 |
Хто такі бактерії та яке їхнє значення в природі і для людини |
|
44 |
Яке значення бактерфй і вірусів у природі й для людини. Чим особливі віруси та де вони «живуть» |
|
Тема 4. Гриби. Лишайники (1) |
||
45 |
Чим відрізняються гриби та лишайники від інших організмів |
|
Тема 5. Рослини та їхнє різноманіття(4) |
||
46 |
Які органи у квіткової рослини. |
|
47 |
Водорості та спорові рослини. Хто у воді, а хто на суходолі та як їх розрізнити |
|
48 |
Що об’єднує і відрізняє голонасінні та покритонасінні рослини. |
|
49 |
Пристосування до життя та різноманітність рослин. Хто з рослин є нашими сусідами. |
|
Тема 6. Тварини та їхнє різноманіття(5) |
||
50 |
Хто такі безхребетні тварини. |
|
51 |
Які таємниці приховують хребетні тварини. |
|
52 |
Як доглядати за домашніми тваринами. |
|
53 |
Чим ми завдячуємо тваринам. |
|
54 |
Узагальнення. Клітини, бактерії, віруси, гриби, рослини і тварини. |
|
Тема 7. Таємниці організму людини(7) |
||
55 |
Звідки наш організм бере енергію та будівельний матеріал. |
|
56 |
Як рухається кисень та поживні речовини в нашому організмі |
|
57 |
Захист нашого тіла ззовні і всередині |
|
58 |
Як виділяються непотрібні речовини з організму людини |
|
59 |
Хто керує процесами в нашому тілі. |
|
60 |
Які загадки приховують органи чуття |
|
61 |
Узагальнення. Таємниці організму людини. |
|
РОЗДІЛ 5. ПІЗНАЄМО СЕБЕ І СВІТ(5) |
||
Тема 1. Ми і наше здоров’я (3) |
||
62 |
Які секрети здоров’я. Які навички сприяють збереженню здоров’я людини. |
|
63 |
Опорна вісь нашого тіла. Як ми рухаємось і чи достатньо. |
|
64 |
Чи важливі режим дня і сон для здоров’я людини. Що таке емоційний інтелект. |
|
Тема 2. Ми та наше середовище життя(2) |
||
65 |
Діяльність людини та довкілля. |
|
66 |
Забруднення повітря, води, ґрунтів; застосування хімічних засобів захисту рослин і здоров’я людини. |
|
|
Тема 3. Природні скарби України(2) |
|
67 |
Збереження біорізноманіття України |
|
68 |
Інвазійні види та їхній вплив на біорізноманіття. |
|
Тема 4. Природа надихає(2) |
||
69 |
Зв'язок людини з природою. |
|
70 |
Узагальнення з теми «Пізнаємо себе та світ» (тести, квести, вебквести, вікторини, тощо) |
|
Пізнаємо природу 6 клас
№ з/п |
Дата |
Тема уроку |
Розділ І. Пізнаємо світ науки |
||
Тема 1. Знайомство з науками |
||
1 |
|
Інструктаж з БЖД Що вивчають природничі науки. Наука. Природничі науки. Наукові терміни і факти. Значення науки і техніки. |
2 |
|
Як досягти успіху? STEM-проєкти. Професії майбутнього. Розвиток корисних навичок. |
3 |
|
Як стати дослідником? Причина та наслідки діяльності у природі. Праця науковців. Важливі риси дослідника. |
Розділ ІІ. Пізнаємо явища природи |
||
Тема 2. Пізнаємо фізичні явища |
||
4 |
|
Що таке рух і спокій Механічний рух. Рух і спокій. Траєкторія. Шлях. Час. Відстань. Швидкість тіла. |
5 |
|
Як передається тепло. Рух тепла. Теплопередача. Ізолятори та провідники. Передача тепла в твердих тілах, рідинах та газах. |
6 |
|
Що відбувається з тілами за нагрівання. Теплове розширення. Залежність об’єму рідин від температури. Вплив температури на швидкість випаровування. Теплове розширення газів. |
7 |
|
Що таке електризація. Електричний заряд: позитивний та негативний. Електричний розряд. Провідники та ізолятори. Блискавка. |
8 |
|
Як скласти електричне коло. Найпростіше електричне коло. Джерела струму. Практична робота №1. Складання найпростішого електричного кола. |
9 |
|
Як ми використовуємо електричний струм. Електрична енергія у нашому домі. Транспорт майбутнього. |
10 |
|
Світло і тінь. Джерела світла. Природні та штучні джерела світла. Світловий промінь. Утворення тіні. |
11 |
|
Як ми використовуємо світлові явища. Дзеркальне та дифузне відбиття. |
12 |
|
Як діє оптична лінза. Будова лупи. Утворення зображення у оці. |
13 |
|
Що таке звук. Джерела звуку.Гучність і висота звуку. Поширення звуку. |
14 |
|
Урок узагальнення. |
Тема 3.Пізнаємо речовини та їхні зміни |
||
15 |
|
Що таке чисті речовини та суміші Однорідні та неоднорідні суміші. Способи розділення сумішей однорідних та неоднорідних сумішей. |
16 |
|
Практична робота №2 . Способи розділення сумішей. |
17 |
|
Яких перетворень зазнають речовини. Зворотні та незворотні зміни речовин. |
Тема 4. Пізнаємо астрономічні явища. |
||
18 |
|
Із чого складається Земля. Геохімія як наука. Хімічний склад Землі |
19 |
|
Які явища пов’язані з рухами Землі та Місяця. Теорія гравітації Енштейна. Зміна дня і ночі. Зміна пір року. Сонячні та місячні затемнення. |
20 |
|
Припливи та відпливи. Вплив Місяця на гідросферу. |
21 |
|
Урок узагальнення |
Тема 5. Пізнаємо біологічні явища. |
||
22 |
|
Чому і як живляться організми Органічні та неорганічні речовини. Роль живлення для організмів. Живлення рослин.Фотосинтез. |
23 |
|
Як живляться тварини. Типи живлення тварин. Перетворення речовин в організмі людини. |
24 |
|
Що таке дихання організмів. Дихання живих істот. Основні етапи дихання. Дихання рослин пов’язане з фотосинтезом. |
25 |
|
Як організми використовують інформацію з навколишнього середовища. Біологічне значення подразливості рослин тварин та людини. |
26 |
|
Чи можливе життя без руху. Рухи рослин: ростові, тургорні рухи. Рухи тварин. |
27 |
|
Що таке розмноження організмів. Форми розмноження організмів. Особливості розмноження рослин. |
28 |
|
Особливості розмноження тварин.Статеве та нестатеве розмноження. |
29 |
|
Що таке ріст і розвиток. Основні етапи індивідуального розвитку квіткової рослин та тварин. |
30 |
|
Життєві цикли організмів. Тривалість життя організмів. Ріст рослин, тварин та людини |
31 |
|
Узагальнення знань. |
32 |
|
Контрольна робота. |
|
|
Розділ 3. Пізнаємо Сонячну систему |
|
|
Тема 6. Всесвіт. |
33 |
|
Чим озброєні астрономи. Астрономія як наука. Небесні тіла. Астрономічні прилади.Телескопи. |
34 |
|
Що ми бачимо на небі. Небесна сфера. Сузір’я. Географічні відкриття. |
35 |
|
Що кружляє навколо Сонця? Будова сонячної системи. Малі небесні тіла. |
36 |
|
Які планети належать до земної групи. Особливості планет земної групи. |
37 |
|
Які планети називають гігантами.Спільні характеристики планет-гігантів. Особливості будови Юпітера, Сатурна,Урану, Нептуну. |
38 |
|
Малеча Сонячної системи.Карликові планети. Малі тіла Сонячної системи: комети,метеороїди, метеорити. Астроблема.
|
39 |
|
Як досліджують Сонячну систему. Космічний зонд. Дослідження Сонячної системи. |
40 |
|
Ми тут. А де всі? Зорі у всесвіті. Зона життя. Тераформування. |
41 |
|
Як влаштований Всесвіт. Гео- та геліоцентрична система світу. Утворення всесвіту. Основні об’єкти всесвіту. |
42 |
|
Урок узагальнення знань. |
Розділ 4. Пізнаємо взаємозв’язки у природі. |
||
Тема 7. Взаємозв’язки організмів з неживою та живою природою.(4 год) |
||
43 |
|
Що таке середовище існування. Екосистеми. Чинники середовища, які впливають на ріст, розвиток і активність організмів. |
44 |
|
Які умови існування у водному середовищі. Особливості водного середовища. Поширення організмів у водному середовищі. Водні екосистеми. |
45 |
|
Які особливості наземно-повітряного середовища. Вологість і температура в НСП. Значення тепла та світла для мешканців НСП. |
46 |
|
Як тварини пристосувалися до життя в грунті. Особливості грунтового середовища. Пристосування у мешканців грунту. |
47 |
|
Як організми співіснують у середовищі. Організм як середовище. Особливості організму, як середовища існування. Симбіоз. Взаємозв’язки між живим організмами. |
48 |
|
Як організми співіснують у середовищі. Паразити і хижаки. Взаємозв’язки між хижаками та жертвами. |
49 |
|
Як організми співіснують у середовищі. Партнери. Нахлібники і квартиранти. Користь партнерства у природі. Мутуалізм. Коменсалізм. |
50 |
|
Як складати ланцюги живлення. Колообіг речовин у природі. Ланцюг живлення, як основна умова існування екосистем. |
51 |
|
Що таке мистецтво виживання. Значення пристосувань. |
52 |
|
Що таке природні та штучні угрупування. Особливості природніх та штучних угрупувань. |
53 |
|
Які взаємозв’язки організмів у прісній водоймі, морі чи океані. Стійкість водних екосистем. Умови існування для прісноводних мешканців. |
54 |
|
Захист проєктів. |
55 |
|
У чому відмінність лісу та парку. Особливості лісових угрупувань. Взаємозв’язки організмів в лісових угрупуваннях. Практична робота №3. Найстаріше дерево твоєї місцевості. |
56 |
|
Які взаємини організмів між собою та неживою природою на луках і городах. Лучні угрупування. Умови для вирощування городних культур. |
57 |
|
Які взаємозв’язки організмів у грунті.Значення грунтових мешканців у природі та для людини. |
58 |
|
Як організми виживають у пустелях. Умови існування у пустелях. Пристосування рослин та тварин які живуть в пустелі. |
59 |
|
Які рослини і тварини живуть серед людей. Синантропні організми. |
60 |
|
Як організми пристовуються до періодичних змін середовища. Біологічні ритми. Причини біоритмів. |
61 |
|
Урок узагальнення знань |
|
|
Розділ 5. Пізнаємо себе і світ(22 год) |
|
|
Тема 8. Пізнаємо свої вміння(1 год) |
62 |
|
Як стати кращим/кращою.Пам’ять та увага. Збереження рівноваги в довкіллі. Біологічні ритми. |
63 |
|
Як підкорили царство холоду. Полюси на Землі. Експедиції на полярний пояс. |
64 |
|
Як підкорили земні оболонки.
|
65 |
|
Що приховує Амазонія?Рекорди Амазонії. Дослідження Амазонки. |
66 |
|
Як змінити світ на краще. Потепління на Землі. Рівновага у природі. |
67 |
|
Як нам жити в екостилі. Вплив промислових підприємств на атмосферу. |
68 |
|
Захист проєктів. |
69 |
|
Урок узагальнення знань. |
70 |
|
Контрольна робота. |
Біологія 7 клас
№ |
Тема |
год |
Дата |
||
ВСТУП |
|||||
|
Інструктаж з БЖД Біологія – наука ХХІ століття |
1 |
|
||
|
Біорізноманіття нашої планети та рівні його організації. Систематика - наука , що вивчає різноманітність організмів |
1 |
|
||
|
Основні методи дослідження біорізноманіття. Збереження біорізноманіття – запорука стабільності існування біосфери. |
1 |
|
||
Розділ1.КЛІТИНА. ПРОКАРІОТИ.ОДНОКЛІТИННІ ЕВКАРІОТИ |
|||||
Тема 1.Клітина-структурно-функціональна одиниця (6 год) |
|||||
|
Типи організації клітини |
1 |
|
||
|
Методи дослідження клітини. Збільшувальні прилади і правила роботи з ними. |
|
|
||
|
Особливості будови евкаріотів. Органели клітини, особливості їхньої будови та функцій. Взаємозв’язок органел клітини між собою. |
1 |
|
||
|
Практична робота №1 «Виготовлення тимчасових мікропрепаратів та їхнє дослідження за допомогою оптичного мікроскопа» |
1 |
|
||
|
Особливості будови клітини прокаріотів та їх процесів життєдіяльності. |
1 |
|
||
|
Різноманітність прокаріотичних організмів. Роль прокаріотів у природі |
1 |
|
||
|
Роль прокаріотів у житті людини |
1 |
|
||
Тема 2Одноклітинні евкаріоти-цілісні організми(3 год) |
|||||
|
Особливості організації клітин одноклітинних евкаріотів. Одноклітинні еукаріоти- мешканці прісних( на прикладі інфузорії-туфельки) |
1 |
|
||
|
Одноклітинні еукаріоти- мешканці прісних( на прикладі евглени-зеленої , амеби-протей) та морських(на прикладі форамініфер) водойм. |
1 |
|
||
|
Паразитичні одноклітинні евкаріоти(на прикладі дизентерійної амеби, малярійного плазмодія). Профілактика паразитичних (інвазійних) захворювань людини |
1 |
|
||
|
Урок узагальнення з теми Вступ. Клітина-структурно-функціональна одиниця. Одноклітинні еукаріоти- цілісні організми. |
1 |
|
||
РОЗДІЛ 2. РІЗНОМАНІТНІСТЬ ЕВКАРІОТИЧНИХ ОРГАНІЗМІВ |
|||||
Тема 3. Середовище мешкання та різноманітність водоростей (3 год) |
|||||
|
Водорості одноклітинні Багатоклітинні та колоніальні. Різноманітність зелених водоростей. |
1 |
|
||
|
Різноманітність бурих , червоних та діатомових водоростей. |
1 |
|
||
|
Роль водоростей у природних екосистемах та житті людини. |
1 |
|
||
Тема 4. Характерні риси та будова вищих рослин (7 год) |
|||||
|
Вищі рослини – багатоклітинні організми з тканинами та органами) |
1 |
|
||
|
Вегетативні органи рослин - корінь, будова, функції та видозміни. |
1 |
|
||
|
Вегетативні органи рослин - пагін, будова, функції та видозміни. |
1 |
|
||
|
Взаємозв’язки між різними органами рослини. Рухи рослин. |
1 |
|
||
|
Вегетативні органи рослин - листок, будова, функції та видозміни. |
1 |
|
||
|
Пристосування вищих рослин до умов існування. |
1 |
|
||
|
Розмноження рослин: статеве та нестатеве. Життєві цикли вищих рослин |
1 |
|
||
|
Узагальнення знань: Рослина — цілісний інтегрований організм. |
1 |
|
||
Тема5. Різноманітність вищих рослин (8год) |
|||||
|
Вищі спорові рослини - мохоподібн |
1 |
|
||
|
Вищі спорові рослини - плауноподібні, хвощеподібні |
1 |
|
||
|
Вищі спорові рослини - папоротеподібні. |
1 |
|
||
|
Практична робота№2: “Порівняння будови різних представників вищих спорових рослин” |
1 |
|
||
|
Насінні рослини –будова насінини |
1 |
|
||
|
Насінні рослини – Голонасінні |
1 |
|
||
|
Насінні рослини. Покритонасінні. Квітка. Суцвіття |
1 |
|
||
|
Насінні рослини. Покритонасінні. Квітка. Суцвіття |
1 |
|
||
|
Особливості розмноження насінних рослин (процеси запилення та запліднення у квіткових рослин |
1 |
|
||
|
Плід. Утворення плодів. Різноманітність плодів |
1 |
|
||
|
Різноманітність покритонасінних (однодольні). Родини: лілійні, злакові, цибулеві |
1 |
|
||
|
Різноманітність покритонасінних (дводольні ) Родини:капустяні, розові, бобові. |
1 |
|
||
|
Різноманітність покритонасінних (дводольні). Родини : пасльонові, айстрові |
1 |
|
||
|
Практична робота№3 Порівняння будови різних представників насінних рослин (голонасінних та покритонасінних (квіткових)). |
1 |
|
||
|
Узагальнення знань: “ Різноманітність вищих рослин ” |
1 |
|
||
Тема 6. Характерні риси тварин |
|||||
|
Характерні риси тварин. Диференціація клітин, формування тканин |
1 |
|
||
|
Органи та системи органів. Функції різних систем органів |
1 |
|
||
|
Способи розмноження тварин. |
1 |
|
||
|
Розвиток тварин |
1 |
|
||
|
Форми поведінки тварин |
1 |
|
||
|
Способи комунікації тварин. Міграції тварин та методи їх вивчення. |
1 |
|
||
|
Практична робота №4“Визначення різних форм поведінки тварин (за відеоматеріалами)”. |
1 |
|
||
|
Узагальнення з теми “Характерні риси тварин” |
1 |
|
||
Тема 7. Різноманітність тварин |
|||||
|
Губки – примітивні водні тварини, що не мають сформованих тканин. |
1 |
|
||
|
Жалкі – двошарові тварини. |
|
|
||
|
Плоскі черви . Характерні риси. Різноманітність. Роль у природі та житті людини |
1 |
|
||
|
Круглі черви . Характерні риси. Різноманітність. Роль у природі та житті людини |
1 |
|
||
|
Кільчасті черви. Характерні риси. Різноманітність. Роль у природі та житті людини |
1 |
|
||
|
Молюски: двостулкові, черевоногі та головоногі, їхня роль у природі та житті людини. |
1 |
|
||
|
Членистоногі – безхребетні тварини із зовнішнім скелетом. Ракоподібні, характерні риси, їхня роль у природі та житті людини |
1 |
|
||
|
Комахи. Загальна характеристика та різноманітність комах |
1 |
|
||
|
Практична робота№5 “Виявлення прикладів пристосувань до середовища та способу життя в комах”
|
1 |
|
||
|
Роль комах у природі та житті людини |
1 |
|
||
|
Павукоподібні. Загальна характеристика. Різноманітність павукоподібних. |
1 |
|
||
|
Узагальнення з теми “Безхребетні тварини” |
1 |
|
||
|
Хордові – тварини із внутрішнім скелетом. Головохордові – примітивні хордові тварини. |
1 |
|
||
|
Риби. Особливості зовнішньої будови |
1 |
|
||
|
Різноманітність риб. Хрящові та кісткові риби |
1 |
|
||
|
Амфібії. Загальна характеристика та різноманітність . Роль у природі та житті людини |
1 |
|
||
|
Рептилії. Загальна характеристика та різноманітність . Роль у природі та житті людини |
1 |
|
||
|
Птахи. Загальна характеристика. Риси пристосованості до польоту |
1 |
|
||
|
Практична робота №6 “Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у представників різних екологічних груп птахів |
1 |
|
||
|
Різноманітність птахів |
1 |
|
||
|
Безкільові птахи. Роль птахів у природі і житті людини |
1 |
|
||
|
Ссавці . Характерні особливості ссавців |
1 |
|
||
|
Різноманітність ссавців. Першозвірі, Сумчасті, Комахоїдні, Рукокрилі, Гризуни |
1 |
|
||
|
Різноманітність ссавців. Копитні, Китоподібні, Хижі, Примати |
1 |
|
||
|
Практична робота №7 “Визначення особливостей зовнішньої будови ссавців у зв’язку з пристосуванням до різних умовіснування”. |
1 |
|
||
|
Роль ссавців у природі та житті людини |
1 |
|
||
|
Узагальнення з теми “Хордові тварини” |
1 |
|
||
Тема 8. Середовище існування тварин |
|
1 |
|||
|
Пристосування тварин до водного та грунтового середовищ існування |
1 |
|
||
|
Пристосування тварин до наземно-повітряного середовища та до мешкання в організмах інших істот |
1 |
|
||
Тема 9. Гриби – гетеротрофні організми |
|
1 |
|||
|
Характерні риси грибів |
1 |
|
||
|
Різноманітність грибів. Дріжджі. Цвілеві гриби |
1 |
|
||
|
Шапинкові гриби. |
1 |
|
||
|
Значення грибів в житті людини. Їстівні та отруйні |
1 |
|
||
|
Практична робота №8 Розпізнавання їстівних та отруйних грибів своєї місцевості |
1 |
|
||
|
Гриби-паразити |
1 |
|
||
|
Лишайники |
1 |
|
||
|
Узагальнення знань з теми “Гриби - гетеротрофні організми” |
1 |
|
||
Узагальнення |
|
1 |
|||
|
Сучасні уявлення про систему органічного світу. |
1 |
|
||
|
Сучасні уявлення про систему органічного світу. |
1 |
|
||
Біологія 8 клас
№ |
Тема |
год. |
Дата |
Вступ |
|||
|
Первинний інструктаж з ТБ під час занять з біології. Біосоціальна природа людини. Науки, що вивчають людину та методи їх досліджень |
1 |
|
|
Значення знань про людину для збереження її здоров'я. |
1 |
|
Тема 1. Організм людини як біологічна система |
|||
|
Організм людини як біологічна система. |
1 |
|
|
Різноманітність клітин організму людини. |
1 |
|
|
Тканини. Лабораторне дослідження №1 Ознайомлення з препаратами тканин людини. |
1 |
|
|
Органи. Фізіологічні системи органів. |
1 |
|
|
Механізми регуляції. Нервова регуляція. Нейрон. Рефлекс. Рефлекторна дуга. |
1 |
|
|
Імунна та гуморальна регуляція. Поняття про гормони. |
1 |
|
|
Узагальнення з теми “Організм людини як біологічна система”. |
1 |
|
Тема 2. Опора та рух |
|||
|
Значення опорно-рухової системи, її будова та функції. |
1 |
|
|
Кістки, хрящі. З'єднання кісток. |
1 |
|
|
Огляд будови скелета. |
1 |
|
|
Функція та будова скелетних м'язів. Основні групи скелетних м'язів. |
1 |
|
|
Рух людини. М’язи Лабораторне дослідження №2 Мікроскопічної будови кісткової, хрящової та м'язової тканин. |
1 |
|
|
Робота і втома м'язів.Лабораторне дослідження №3Розвитку втоми при статичному та динамічному навантаженні; впливу ритму й навантаження на розвиток втоми. |
1 |
|
|
Розвиток опорно-рухової системи людини з віком. Профілактика порушень та надання першої допомоги при ушкодженнях опорно-рухової системи. Захист проектів. |
|
|
|
Узагальнення знань з теми: «Опора та рух» |
|
|
Тема 3. Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини |
|||
|
Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини — основна властивість живого. Дослідницький практикум 1Самоспостереження за співвідношенням ваги та росту тіла. |
1 |
|
|
Харчування та обмін речовин. Склад харчових продуктів. Харчові та енергетичні потреби людини. |
1 |
|
|
Значення компонентів харчових продуктів. Їжа та її компоненти. Захист проектів. |
1 |
|
Тема 4. Травлення |
|||
|
Травлення людини. Будова органів травлення. Дослідницький практикум 2 Дія ферментів слини на крохмаль. |
1 |
|
|
Травлення в ротовій порожнині. Лабораторне дослідження №4 Зовнішньої будови зубів. |
1 |
|
|
Травлення у шлунку. |
1 |
|
|
Травлення в кишечнику. |
1 |
|
|
Регуляція травлення. Харчові розлади та їх запобігання. |
1 |
|
|
Контрольна робота з тем “Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини”, “Травлення”. |
1 |
|
Тема 5. Дихання |
|||
|
Дихання та його значення. |
1 |
|
|
Дихальна система людини. |
1 |
|
|
Газообмін у легенях і тканинах. |
1 |
|
|
Регуляція дихання. Профілактика захворювань дихальної системи. |
1 |
|
Тема 6. Транспорт речовин |
|||
|
Внутрішнє середовище організму. Гомеостаз. |
1 |
|
|
Кров, її склад та функції. Лімфа. Лабораторна робота 1 Мікроскопічна будова крові людини. |
1 |
|
|
Кровортворення . Форменні елементи крові |
1 |
|
|
Групи крові та переливання крові. Зсідання крові. |
1 |
|
|
Система кровообігу. Серце: будова та функція. Робота серця. Лабораторне дослідження №5 Вимірювання частоти серцевих скорочень. |
1 |
|
|
Будова та функції кровоносних судин. Рух крові. Дослідницький практикум 3Самоспостереження за частотою серцевих скорочень упродовж доби, тижня. |
1 |
|
|
Серцево-судинні хвороби та їх профілактика. Кровотечі. |
1 |
|
|
Узагальнення з тем «Дихання», “Транспорт речовин”. |
1 |
|
Тема 7. Виділення |
|||
|
Виділення — важливий етап обміну речовин. Будова та функції сечовидільної системи. |
1 |
|
|
Захворювання нирок та їх профілактика. |
1 |
|
|
Значення і будова шкіри. |
1 |
|
|
Терморегуляція. Захворювання шкіри. Перша допомога при термічних пошкодженнях шкіри, тепловому та сонячному ударі. Захист проєктів. |
1 |
|
Тема 8. Зв'язок організму людини із зовнішнім середовищем. Нервова система |
|||
|
Будова нервової системи та її функція. |
1 |
|
|
Центральна і периферична нервова система. |
1 |
|
|
Спинний мозок, будова та функція. Лабораторне дослідження №6Вивчення будови спинного мозку. |
1 |
|
|
Головний мозок, будова та функція. Обробка інформації в ЦНС Лабораторне дослідження №7Вивчення будови головного мозку. |
1 |
|
|
Переферична нервова система Профілактика захворювань нервової системи. |
1 |
|
Тема 9. Зв’язок організму людини із зовнішнім середовищем. Сенсорні системи |
|||
|
Загальна характеристика сенсорних систем, їхня будова. |
1 |
|
|
Зорова сенсорна система. Око. Лабораторне дослідження №8 Виявлення сліпої плями на сітківці ока.
|
1 |
|
|
Зір людини. Гігієна зору. Лабораторне дослідження №9 Визначення акомодації ока; |
1 |
|
|
Слухова сенсорна система. Вухо. Гігієна слуху. Лабораторне дослідження №10 Вимірювання порога слухової чутливості. |
1 |
|
|
Сенсорні системи смаку, нюху, рівноваги, руху. |
1 |
|
|
Сенсорні системи дотику, температури та болю. Дослідницький практикум 4Дослідження температурної адаптації рецепторів шкіри. |
1 |
|
|
Узагальнення з теми ”Зв'язок організму людини із зовнішнім середовищем. Сенсорні системи” |
1 |
|
Тема 10. Вища нервова діяльність |
|||
|
Поняття про вищу нервову діяльність (ВНД) і її основні типи. Дослідницький практикум 5 Визначення типу вищої нервової діяльності та властивостей темпераменту. |
1 |
|
|
Безумовні рефлекси. Вроджена поведінка. Інстинкти. Лабораторне дослідження №11 Визначення реакції зіниць на світло. |
1 |
|
|
Умовні рефлекси. Набута поведінка. |
1 |
|
|
Научіння. Розумова діяльність. |
1 |
|
|
Мова. Мислення. Поняття сигнальні системи. |
1 |
|
|
Пам'ять. Свідомість. Лабораторне дослідження №12 Дослідження різних видів пам'яті. |
1 |
|
|
Сон. Біологічні ритми. |
1 |
|
|
Узагальнення з теми“Вища нервова діяльність”. |
1 |
|
Тема 11. Ендокринна система |
|||
|
Взаємодія регуляторних систем. |
|
|
|
Ендокринна система. Залози внутрішньої та змішаної секреції. |
|
|
|
Профілактика захворювань ендокринної системи. Захист проектів |
|
|
Тема 12. Розмноження та розвиток людини |
|||
|
Будова та функції репродуктивної системи людини. |
|
|
|
Статеві клітини. Гаметогенез. |
|
|
|
Запліднення. Ембріональний період розвитку людини. Вагітність.
|
|
|
|
Постембріональний розвиток людини. Репродуктивне здоров'я. Узагальнення з теми “ Розмноження та розвиток людини ” |
|
|
|
Узагальнення Цілісність організму людини. Взаємодія регуляторних систем організму. |
|
|
Біологія 9 клас
№ |
Тема |
К-сть. год. |
Дата |
Вступ |
|||
|
Первинний інструктаж з ТБ під час занять з біології. Біологія як наука. Предмет біології. Основні галузі біології та її місце серед інших наук. Повторити науки, що вивчають рослини та тварини |
1 |
|
|
Рівні організації біологічних систем. Основні методи біологічних досліджень |
1 |
|
Тема №1Хімічний склад клітини |
|||
|
Вода та її основні фізико-хімічні властивості. Інші неорганічні сполуки. Повторити травну систему. |
1 |
|
|
Органічні молекули. Поняття про біологічні макромолекули – біополімери. Повторити нервову систему. |
1 |
|
|
Вуглеводи. |
1 |
|
|
Ліпіди. |
1 |
|
|
Білки, їхня структурна організація та основні функції. |
1 |
|
|
Нуклеїнові кислоти. Роль нуклеїнових кислот як носія спадкової інформації. АТФ. |
1 |
|
|
Практичні роботи № 1. Розв’язання елементарних вправ зі структури білків та нуклеїнових кислот |
1 |
|
|
Ферменти, їхня роль у клітині. Лабораторні дослідження:Властивостей ферментів |
1 |
|
|
Узагальнення знань з теми «Хімічний склад клітини». Тестування |
1 |
|
Тема №2 Структура клітини |
|||
Тема 1. Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини |
|||
|
Історія вивчення клітини. Методи дослідження клітини. Типи мікроскопії |
1 |
|
|
Клітина та її структура |
1 |
|
|
Поверхневий апарат еукаріотичної клітини |
1 |
|
|
Цитоплазма. Одномембранні ,двомембранні та немембранні органели клітини |
1 |
|
|
Ядро, його будова та функції |
1 |
|
|
Різноманітність клітин Лабораторна робота № 1. Вивчення структурно -функціональної різноманітності клітин |
1 |
|
|
Узагальнення знань з теми: «Структура клітин» . Тестування |
|
|
Тема №3 Принципи функціонування клітин |
|||
|
Обмін речовин та енергії. |
1 |
|
|
Основні шляхи розщеплення органічних речовин в живих організмах. |
1 |
|
|
Клітинне дихання. |
1 |
|
|
Фотосинтез: світлова та темнова фаза |
1 |
|
|
Хемосинтез. Планетарна роль фотосинтетичних та хемосинтетичних організмів |
1 |
|
|
Узагальнення знань з теми: «Принципи функціонування клітин» . Тестування Контрольна робота № 1 |
1 |
|
Тема №4 Збереження та реалізація спадкової інформації |
|||
|
Ген та його будова. |
1 |
|
|
Геном про- та еукаріотів. |
1 |
|
|
Транскрипція. Основні типи РНК. |
1 |
|
|
Генетичний код. Біосинтез білка. |
1 |
|
|
Практичні роботи №2. Розв’язування елементарних вправ з реплікації, транскрипції та трансляції |
1 |
|
|
Подвоєння ДНК; репарація пошкоджень ДНК. |
1 |
|
|
Поділ клітин: клітинний цикл, мітоз. Мейоз. Рекомбінація ДНК. Лабораторні дослідження: фаз мітозу (на прикладі клітин кореня цибулі). |
1 |
|
|
Статеві клітини та запліднення. |
1 |
|
ІІ СЕМЕСТР |
|||
|
Етапи індивідуального розвитку. |
1 |
|
|
Узагальнення з теми «Збереження та реалізація спадкової інформації». Тестування |
1 |
|
Тема №5 Закономірності успадкування ознак |
|||
|
Класичні методи генетичних досліджень. Генотип та фенотип. Алелі. |
1 |
|
|
Закони Менделя. |
1 |
|
|
Незалежне успадкування ознак |
1 |
|
|
Практичні роботи №3. Складання схем схрещування |
1 |
|
|
Поняття про зчеплення генів і кросинговер. |
1 |
|
|
Генетика статі й успадкування, зчеплене зі статтю |
1 |
|
|
.Форми мінливості. Лабораторні дослідженнямінливості в рослин і тварин |
1 |
|
|
Мутації: види мутацій, причини та наслідки мутацій |
1 |
|
|
Спадкові захворювання людини. Генетичне консультування. Проект Складання власного родоводу та демонстрація успадкування певних ознак (за вибором учня) / родовід родини видатних людей (за вибором учня) |
1 |
|
|
Узагальнюючий урок з теми «Закономірності успадкування ознак». |
1 |
|
Тема №6 Еволюція органічного світу (7 годин) |
|||
|
Еволюція органічного світу |
1 |
|
|
Еволюційні фактори. Механізми первинних еволюційних змін. |
1 |
|
|
Популяція.. Механізми видоутворення. |
1 |
|
|
Макроеволюція. |
1 |
|
|
Еволюція людини. Етапи еволюції людини |
1 |
|
|
Світоглядні та наукові погляди на походження та історичний розвиток життя |
|
|
|
Узагальнення з теми «Еволюція органічного світу» . |
|
|
Тема №7 Біорізноманіття (4 години) |
|||
|
Основи еволюційної філогенії та систематики. |
1 |
|
|
Неклітинні форми життя: віруси. |
1 |
|
|
Основні групи організмів: бактерії, археї, еукаріоти. |
1 |
|
|
Огляд основних еукаріотичних таксонів |
1 |
|
Тема №8 Надорганізмові біологічні системи |
|||
|
Екосистема. Різноманітність екосистем |
1 |
|
|
Харчові зв’язки, потоки енергії та колообіг речовин в екосистемах. |
1 |
|
|
Біотичні, абіотичні та антропічні (антропогенні, техногенні) фактори |
1 |
|
|
Стабільність екосистем та причини її порушення. |
1 |
|
|
Біосфера як цілісна система. |
1 |
|
|
Захист і збереження біосфери, основні заходи щодо охорони навколишнього середовища |
1 |
|
|
Проєкт (дослідницький) Виявлення рівня антропогенного та техногенного впливу в екосистемах своєї місцевості |
1 |
|
|
Узагальнення з теми «Надорганізмові біологічні системи». Тестування |
1 |
|
Тема №9 Біологія як основа біотехнології та медицини ( 9 годин) |
|||
|
Поняття про селекцію.Введення в культуру рослин. Методи селекції рослин. |
1 |
|
|
Одомашнення тварин. Методи селекції тварин. |
1 |
|
|
Огляд традиційних біотехнологій. |
1 |
|
|
Основи генетичної та клітинної інженерії |
1 |
|
|
Генетично модифіковані організми |
1 |
|
|
Узагальнюючий урок з теми «Біологія як основа біотехнології та медицини» |
1 |
|
|
Узагальнення курсу |
1 |
|
Біологія, екологіЯ 10 клас
№ |
Тема |
К-сть. год. |
Дата |
Вступ |
|||
|
Вступний інструктаж з ТБ під час занять з біології. Міждисциплінарні зв’язки біології та екології. |
1 |
|
|
Рівні організації біологічних систем та їхній взаємозв’язок. |
1 |
|
|
Фундаментальні властивості живого. Стратегія сталого розвитку природи і суспільства. |
1 |
|
Тема 1. Біорізноманіття |
|||
|
Систематика – наука про різноманітність організмів. Принципи наукової класифікації організмів. Лабораторні роботи 1. Визначення таксономічного положення виду в системі органічного світу (вид на вибір учителя |
1 |
|
|
Сучасні критерії виду. Навчальний проект 1. Складання характеристики виду за видовими критеріями |
1 |
|
|
Віруси, віроїди, пріони. Особливості їхньої організації та функціонування. Гіпотези походження вірусів. |
1 |
|
|
Роль вірусів в еволюції організмів. Використання вірусів у біологічних методах боротьби зі шкідливими видами. |
1 |
|
|
Прокаріотичні організми: археї. Особливості їхньої організації та функціонування |
1 |
|
|
Прокаріотичні організми: бактерії. Особливості їхньої організації та функціонування |
1 |
|
|
Сучасні погляди на систему еукаріотичних організмів |
1 |
|
|
Біорізноманіття нашої планети як наслідок еволюції. Гриби |
1 |
|
|
Біорізноманіття нашої планети як наслідок еволюції. Водорості |
1 |
|
|
Біорізноманіття нашої планети як наслідок еволюції. Вищі рослини |
1 |
|
|
Біорізноманіття нашої планети як наслідок еволюції. Справжні тварини |
|
|
|
Біорізноманіття нашої планети як наслідок еволюції . Багатоклітинні тварини |
1 |
|
|
Узагальнення знань з теми «Біорізноманіття» |
1 |
|
Тема 2. Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини |
|||
|
Обмін речовин та енергії – основа функціонування біологічних систем |
1 |
|
|
Білки, нуклеїнові кислоти, огляд будови й біологічної ролі |
1 |
|
|
Вуглеводи, ліпіди: огляд будови й біологічної ролі. |
1 |
|
|
Структури клітин, які забезпечують процеси метаболізму. |
1 |
|
|
.Особливості обміну речовин в автотрофних організмів |
1 |
|
|
Особливості обміну речовин в гетеротрофних організмів |
1 |
|
|
Роль ферментів у забезпеченні процесів метаболізму клітини та цілісного організму |
1 |
|
|
Вітаміни, їх роль в обміні речовин |
1 |
|
|
Енергетичне забезпечення процесів метаболізму. Обмін Речовин в організмі людини |
1 |
|
|
Порушення обміну речовин (метаболізму), пов’язані з нестачею чи надлишком надходження певних хімічних елементів, речовин |
1 |
|
|
Практична робота1. Складання схем обміну вуглеводів, ліпідів та білків в організмі людини |
1 |
|
|
Порушення обміну біоелементів і біоенергетичних речовин з їх нестачею або надлишком. Значення якості води |
1 |
|
|
Раціональне харчування – основа нормального обміну речовин. |
1 |
|
|
Негативний вплив на метаболізм токсичних речовин. Знешкодження токсичних сполук в організмі людини |
1 |
|
|
Нейрогуморальна регуляція процесів метаболізму |
1 |
|
|
Узагальнення знань з теми «Обмін речовин і перетворення енергії». |
1 |
|
Тема 3. Спадковість і мінливість |
|||
|
Основні поняття генетики. |
1 |
|
|
Закономірності спадковості. |
1 |
|
|
Закономірності спадковості. |
1 |
|
|
Практична робота2. Розв’язування типових генетичних задач. |
|
|
|
Гібридологічний аналіз: основні типи схрещувань та їхні наслідки |
1 |
|
|
Сучасні молекулярно-генетичні методи досліджень спадковості людини. |
1 |
|
|
Організація спадкового матеріалу еукаріотичної клітини та його реалізація |
1 |
|
|
Гени структурні та регуляторні. Регуляція активності генів в еукаріотичній клітині |
1 |
|
|
Каріотип людини та його особливості. Хромосомний аналіз як метод виявлення порушень у структурі каріотипу. |
1 |
|
|
Сучасний стан досліджень геному людини |
1 |
|
|
Генетика людини.. |
1 |
|
|
Моногенне та полігенне успадкування ознак у людини |
1 |
|
|
Позахромосомна (цитоплазматична) спадковість у людини. |
1 |
|
|
Закономірності мінливості ( неспадкової) людини. Лабораторна робота |
1 |
|
|
Мутації та їхні властивості. Поняття про спонтанні мутації. Біологічні антимутаційні механізми |
1 |
|
|
Захист геному людини від шкідливих мутагенних впливів. |
1 |
|
|
Генетичний моніторинг в людських спільнотах. |
1 |
|
|
Особливості генофонду людських спільнот та чинники, які впливають на їх формування. |
1 |
|
|
Закономірності розподілу алелів в популяціях |
1 |
|
|
Сучасні завдання медичної генетики. |
1 |
|
|
Спадкові хвороби і вади людини, хвороби людини зі спадковою схильністю, їхні причини. |
1 |
|
|
Проект: створення буклету, постеру, презентації, бук-трейлеру, скрайбу тощо (один на вибір)орієнтовні теми:Генетичний моніторинг в людських спільнотах. Скринінг-програми для новонародже-них. Генотерапія та її перспективи |
1 |
|
|
Узагальнення знань з теми «Спадковість і мінливість» |
1 |
|
Тема 4. Репродукція та розвиток |
|||
|
Репродукція як механізм забезпечення безперервності існування видів. |
1 |
|
|
Особливості процесів регенерації організму людини. |
1 |
|
|
Трансплантація тканин та органів у людини, її перспективи. Правила біологічної етики.. |
1 |
|
|
Ріст та розвиток клітин та фактори, які на нього впливають. |
1 |
|
|
Репродукція клітин |
|
|
|
Старіння та смерть клітин. Причини порушення клітинного циклу та їхні наслідки |
1 |
|
|
Поняття про онкогенні фактори та онкологічні захворювання. Профілактика онкологічних захворювань. |
1 |
|
|
Статеві клітини. Лабораторна робота 3. Вивчення будови статевих клітин людини Особливості гаметогенезу у людини. |
1 |
|
|
Суть та біологічне значення запліднення. Причини порушення процесів запліднення у людини.. |
1 |
|
|
Особливості репродукції людини у зв’язку з її біосоціальною сутністю. Репродуктивне здоров’я. Сучасні можливості та перспективи репродуктивної медицини. Біологічні і соціальні аспекти регуляції розмноження у людини. |
1 |
|
|
Ембріогенез людини. Взаємодія частин зародка, що розвивається (явище ембріональної індукції). Лабораторна робота 4. Вивчення етапів ембріогенезу |
1 |
|
|
Постембріональний розвиток людини. |
1 |
|
|
Чинники, здатні справляти позитивний і негативний вплив на процеси росту та розвитку людини |
1 |
|
|
Узагальнення |
1 |
|
|
Тематичне оцінювання |
1 |
|
Біологія, екологія 11 клас
№ |
Тема |
К-сть. год. |
Дата |
Тема 5. Адаптації
|
|||
|
Інструктаж з безпеки життєдіяльності Адаптація як властивість біологічних систем. |
1 |
|
|
Закономірності формування адаптацій. Властивості адаптацій. |
1 |
|
|
Поняття про преадаптацію та постадаптацію. Стратегії адаптацій організмів. |
1 |
|
|
Адаптивна редіація |
1 |
|
|
Життєві форми рослин і тварин як адаптації до середовища мешкання |
1 |
|
|
Екологічна ніша. |
1 |
|
|
Поняття про екологічно пластичні та екологічно непластичні види. |
1 |
|
|
Середовище існування та адаптації до них |
1 |
|
|
Водне та наземно-повітряне середовище існування |
1 |
|
|
.Способи терморегуляції організмів. |
1 |
|
|
Грунтове середовище існування |
1 |
|
|
Симбіоз та його форми. |
|
|
|
Організм як середовище мешкання. |
1 |
|
|
Поширення паразитизму серед різних груп організмів. |
1 |
|
|
Адаптації паразитів до мешкання в організмі хазяїна. Відповідь організму хазяїна на оселення паразитів. |
1 |
|
|
Адаптивні біологічні ритми. Фотоперіодизм та його адаптивне значення. |
1 |
|
|
Практична робота № 1 Визначення ознак адаптованості різних організмів до середовища існування |
1 |
|
|
Узагальнення з теми
|
1 |
|
Тема 6. Біологічні основи здорового способу життя |
|||
|
Здоров’я людини. Науки, що вивчають здоров’я людини |
1 |
|
|
Складові здорового способу життя |
1 |
|
|
Статева культура і безпека здоров’я |
1 |
|
|
Негативний вплив на здоров’я людини алкоголю та куріння |
1 |
|
|
Негативний вплив на здоров’я людини наркотиків |
|
|
|
Стрес і здоров’я |
1 |
|
|
Вплив навколишнього середовища на здоров’я людини. |
1 |
|
|
Імунна система людини. Імунокорекція. Імунотерапія. |
1 |
|
|
Профілактика неінфекційних захворювань та інфекційних захворювань та інвазій |
1 |
|
|
Профілактика захворювань, що передаються статевим шляхом |
1 |
|
|
Практична робота №2. Розробка рекомендацій щодо профілактики захворювань |
1 |
|
|
Навчальний проект 1. Особиста програма зміцнення здоров’я. |
1 |
|
|
Узагальнення знань учнів з теми « Біологічні основи здорового способу життя» |
1 |
|
Тема 7. Екологія |
|||
|
Завдання та методи екології |
1 |
|
|
Екологічні чинники |
1 |
|
|
Закономірності впливу екологічних чинників. Стено- та еврибіонтні види. |
1 |
|
|
Популяції. Класифікація популяцій |
|
|
|
Механізми регуляції густоти (щільності) та чисельності популяцій |
1 |
|
|
Екосистеми. Властивості та характеристики екосистем. |
1 |
|
|
Типи зв’язків в екосистемах. |
1 |
|
|
Екологічні сукцесії |
1 |
|
|
Агроценози |
1 |
|
|
Біосфера. |
1 |
|
|
Біогеохімічні цикли |
1 |
|
|
Вчення В. І. Вернадського про біосферу та ноосферу |
1 |
|
|
Проект. Дослідження особливостей структури місцевих екосистем (природних). |
1 |
|
|
Узагальнення знань учнів з теми « Екологія» |
1 |
|
Тема 8. Сталий розвиток та раціональне природокористування |
|||
|
Екологічні проблеми сучасності |
1 |
|
|
Види забруднень довкілля Якість довкілля. Критерії забруднення довкілля |
1 |
|
|
Антропічний вплив на атмосферу |
1 |
|
|
Антропічний вплив на гідросферу |
1 |
|
|
Антропічний вплив на літосферу |
1 |
|
|
Антропічний вплив на біорізноманіття |
1 |
|
|
Практична робота № 3 Оцінка екологічного стану свого регіону |
1 |
|
|
Екологічна політика в Україні |
1 |
|
|
Охорона довкілля |
1 |
|
|
Концепція сталого розвитку |
1 |
|
|
Узагальнення знань учнів . |
1 |
|
Тема 9. Застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та біотехнології |
|||
|
Селекція |
1 |
|
|
Селекція рослин, тварин і мікроорганізмів |
1 |
|
|
Центри походження культурних рослин |
1 |
|
|
Застосування результатів біологічних досліджень у медицині |
1 |
|
|
Досягнення трансплантології, репродуктивної медицини та донорства. |
1 |
|
|
Генна інженерія людини: |
1 |
|
|
Біоетичні проблеми сучасної медицини |
1 |
|
|
Сучасна біотехнологія |
1 |
|
|
Поняття про біологічну небезпеку, біологічний тероризм та біологічний захист. |
1 |
|
|
Проект (один на вибір; створення бук-трейлеру, презентації, буклету, скрайбу, постеру тощо)
Нанотехнології в біології. Трансгенні організми: за і проти. |
1 |
|
|
Повторення та корекція знань з теми «Застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та біотехнології». Тематичне оцінювання. |
1 |
|
|
Узагальнення: роль біології у вирішенні сучасних глобальних проблем людства. |
1 |
|
|
Повторення та узагальнення навчального матеріалу. |
1 |
|
|
Підсумковий урок |
1 |
|
Основи медичних знань 10 клас
№ |
Тема |
К-сть. год. |
Дата |
Вступ |
|||
|
Поняття національної безпеки держави. Розвиток національних Збройних Сил та інших військових формувань України — необхідна умова забезпечення могутності Української держави. Підготовка до захисту України — обов’язок кожного громадянина. Зміст програми предмета «Захист України», завдання кожного розділу, порядок проведення занять. Обов’язки та правила поведінки учнів на уроках. |
1 |
|
Розділ I. Основи медичних знань і домедичної допомоги Тема 1. Основи законодавства України щодо охорони здоров’я людини |
|||
|
Основні документи нормативно-правової бази щодо захисту життя і здоров’я людини в Україні. Закон України «Основи законодавства України про охорону здоров’я». Закон України «Про екстрену медичну допомогу». Аналіз стану здоров’я людей в Україні. Основні принципи охорони здоров’я населення України |
1 |
|
Тема 2. Надання домедичної допомоги при раптовій зупинці серця |
|||
|
.Загальні принципи надання домедичної допомоги у разі невідкладних станів. Визначення, усунення та запобігання головних факторів, які загрожують життю постраждалого та оточуючих. |
1 |
|
|
Пріоритети та правила поведінки під час надання допомоги. Первинний огляд. |
1 |
|
|
Пріоритети та правила поведінки під час надання допомоги. Первинний огляд. Рятувальний ланцюжок при раптовій зупинці серця |
1 |
|
|
Алгоритм дій проведення серцево-легеневої реанімації. Правила виклику бригади екстреної медичної допомоги |
1 |
|
|
Основні правила та порядок проведення реанімації. Звільнення дихальних шляхів від сторонніх предметів — западання язика, нижньої щелепи, слизу, води тощо — та відкриття верхніх дихальних шляхів (підняти підборіддя та висунути нижню щелепу). |
1
|
|
|
Штучне дихання — його різновиди, методика та техніка проведення штучної вентиляції легенів. |
1 |
|
|
Непрямий масаж серця як спосіб відновлення діяльності серцево-судинної системи, методика його виконання. Застосування автоматичного зовнішнього дефібрилятора. |
1 |
|
|
Техніка проведення реанімаційних заходів одним і двома рятівниками. Правила виклику екстреної (швидкої) медичної допомоги. |
1 |
|
|
Узагальнення знань з тем «Основи законодавства України щодо охорони здоров’я людини. Надання домедичної допомоги при раптовій зупинці серця» |
|
|
Тема 3. Домедична допомоги при порушенні прохідності дихальних шляхів та інших невідкладних станах |
|||
|
Причини порушення прохідності дихальних шляхів Основні прояви повної та неповної непрохідності верхніх дихальних шляхів |
1 |
|
|
Алгоритм відновлення прохідності верхніх дихальних шляхів. Прийом Геймліха. |
1 |
|
|
Алгоритм надання допомоги в разі втрати свідомості |
1 |
|
|
Послідовність надання допомоги у випадку різкого погіршення загального стану постраждалого |
1 |
|
|
Основні причини виникнення судо́м, прояви, послідовність надання домедичної допомоги |
1 |
|
|
Узагальнення знань з теми |
1 |
|
Тема 4. Загальніпоняття про травму. Механізм травми |
|||
|
Поняття про травму. Види та класифікація травм. |
1 |
|
|
Типи травм у разі дорожньо-транспортної пригоди та падіння з висоти |
1 |
|
|
Вплив мінно-вибухової травми на організм людини |
1 |
|
|
Травми голови |
1 |
|
|
Основні ознаки травм грудної клітки. |
|
|
|
Основні ознаки травм живота. |
1 |
|
|
Основні ознаки травм скелетно-м’язової системи |
1 |
|
|
Правила поведінки в потенційно небезпечному місці та після виявлення небезпечних предметів |
1 |
|
|
Узагальнення знань з теми «Загальні поняття про травму. Механізм травми» |
1 |
|
Тема 5. Надання домедичної допомоги при кровотечах |
|||
|
Види кровотеч. Ознаки та швидке розпізнавання загрозливої для життя кровотечі |
1 |
|
|
Техніка застосування прямого тиску на рану. |
1 |
|
|
Техніка накладання турнікета на верхні кінцівки |
1 |
|
|
Техніка накладання турнікета на нижні кінцівки |
1 |
|
|
Техніка тампонування рани |
1 |
|
|
Техніка накладання компресійної пов’язки |
1 |
|
|
Практичне заняття. Тренування у наданні допомоги при різноманітних пораненнях |
1 |
|
|
Практичне заняття Тренування у наданні допомоги при різноманітних пораненнях |
1 |
|
|
Узагальнення з теми « Надання домедичної допомоги при кровотечах» |
1 |
|
Тема 6. Домедична допомога при травмах окремих анатомічних ділянок |
|||
|
Поняття про переломи кісток, їх класифікація. Ознаки переломів |
1 |
|
|
Вивихи суглобів, їх класифікація. Ознаки вивихів |
1 |
|
|
Порядок надання домедичної допомоги в разі переломів і вивихів |
1 |
|
|
Особливості накладання шин на верхню та нижню кінцівки |
1 |
|
|
Алгоритм надання домедичної допомоги в разі травми голови |
1 |
|
|
Алгоритм надання домедичної допомоги в разі травми хребта |
1 |
|
|
Алгоритм надання домедичної допомоги за травми грудної клітки |
1 |
|
|
Алгоритм надання домедичної допомоги за травми живота Практичне заняття Тренування у наданні допомоги при переломах окремих анатомічних ділянок. |
1 |
|
|
Порядок надання допомоги за травми очей |
1 |
|
|
Узагальнення з теми « Домедична допомога при травмах окремих анатомічних ділянок» |
1 |
|
Розділ II. Основи цивільного захисту Тема 1. Нормативно-правова база цивільного захисту
|
|||
|
Єдина державна система цивільного захисту та її складові. Законодавче та нормативно-правове забезпечення її функціонування |
1 |
|
Тема 2. Надзвичайні ситуації природного, техногенного, воєнного і соціального характеру
|
|||
|
Поняття про надзвичайну ситуацію. Класифікація надзвичайних ситуацій |
1 |
|
|
Рівні надзвичайних ситуацій. Загальні ознаки надзвичайних ситуацій Причини виникнення та класифікація надзвичайних ситуацій |
|
|
|
Попередження виникнення надзвичайних ситуацій. |
1 |
|
|
Джерела небезпечних ситуацій у воєнний час |
1 |
|
|
Надзвичайні ситуації, які характерні для регіону. Потенційно небезпечні об’єкти міста (району). |
1 |
|
|
Узагальнення з теми «Надзвичайні ситуації природного, техногенного, воєнного і соціального характеру» |
1 |
|
Основи медичних знань 11 клас
№ |
Тема уроку |
Дата |
Розділ 3. Міжнародне гуманітарне право (МГП) про захист цивільного населення Тема 1. Основні положення МГП |
||
|
Історія виникнення МГП як галузі міжнародного публічного права. Призначення, сфера застосування МГП. Відмінність МГП від права людини. Принципи і норми МГП щодо захисту життя, інших прав цивільних осіб, захисту жертв збройних конфліктів. Женевські Конвенції 1949 року і Додаткові протоколи до них 1977 року – основні нормативно-правові акти. |
1 |
Тема 2. Застосування МГП |
||
|
Захист цивільного населення, природного середовища та установок і споруд, які знаходяться захистом МГП. Спеціальний захист окремих категорій цивільного населення: захист жінок у випадку збройного конфлікту. Захист жертв війни – поранених, хворих і осіб, які зазнали аварії корабля. Захист культурних цінностей у випадку збройного конфлікту. |
1 |
Тема 3. Засоби і методи ведення воєнних дій |
||
|
Засоби ведення воєнних дій, що заборонені нормами МГП: конкретні види звичайної зброї невибіркової дії і зброї, що спричиняє надмірні страждання й ушкодження. Заборонені методи (способи) воєнних дій у збройних конфліктах. Відповідальність держав і фізичних осіб за порушення міжнародного гуманітарного права. |
1 |
Розділ 1. Основи медичних знань і домедичної допомоги. Тема 7. Домедична допомога при опіках, тепловому та сонячному ударі, обмороженні, електротравмах, утопленні |
||
|
Поняття про опіки. Характеристика термічних та хімічних опіків. Домедична допомога при термічних та хімічних опіках. |
1 |
|
Тепловий та сонячний удар, причини їх виникнення та симптоми розвитку. Домедична допомога при тепловому та сонячному ударах. |
1 |
|
Обмороження та його періоди. Класифікація обмороження. Домедична допомога при обмороженнях. |
1 |
|
Дія електричного струму на організм людини. Електротравма. Надання домедичної допомоги при ураженні електричним струмом.Ураження блискавкою. Домедична допомога при ураженні блискавкою. Правила безпеки під час допомоги при ураженні електричним струмом і блискавкою. |
1 |
|
Домедична допомога постраждалому при утопленні. |
1 |
Тема 8. Отруєння. Домедична допомога при отруєннях, укусах комах, змій та диких тварин |
||
|
Поняття про отруту і отруєння. Причини та способи потрапляння отрути до організму, шляхи її виведення. Основні ознаки та класифікація отруєнь. Характеристика побутових і виробничих отруєнь. Загальні принципи надання домедичної допомоги при отруєнні. |
1 |
|
Особливості функціонального отруєння нейротропними препаратами, алкоголем та нікотином. |
1 |
|
Отруєння речовинами, що є хімічною зброєю. Заходи безпеки під час надання домедичної допомоги. |
1 |
|
Отруйні комахи та наслідки їх укусів. Клінічна картина дії отрути комах. |
1 |
|
Укуси отруйних змій. Симптоми загального отруєння від укусу змій. Домедична допомога. Укуси диких тварин, особливості надання домедичної допомоги. |
1 |
Тема 3. Основні способи захисту населення в надзвичайних ситуаціях |
||
|
Основні принципи щодо захисту населення. Повідомлення про загрозу і виникнення надзвичайних ситуацій та постійного його інформування про наявну обстановку. Навчання населення вмінню застосовувати засоби індивідуального захисту і діяти у надзвичайних ситуаціях. |
1 |
|
Укриття людей у сховищах, медичний, радіаційний та хімічний захист, евакуація населення з небезпечних районів. Спостереження та контроль за ураженістю навколишнього середовища, продуктів харчування та води радіоактивними, отруйними, сильнодіючими отруйними речовинами та біологічними препаратами. |
1 |
|
Порядок дій в умовах особливого періоду, під час артилерійського обстрілу, у натовпі, у разі виявленні підозрілого предмету. Надання екстреної психологічної допомоги (самодопомоги) при перебуванні в екстрених ситуаціях |
1 |
|
Складання та вміст тривожної валізи на випадок термінової евакуації або переходу до захисних споруд (підвалів, погребів тощо). |
1 |
|
Види терористичних проявів та способи дій терористів. Захист від терористичних проявів та дії населення в умовах надзвичайних ситуацій, пов’язаних з можливими терористичними проявами |
1 |
|
Характеристика зон стихійного лиха |
1 |
|
Сутність, зміст і послідовність виконання рятувальних та інших невідкладних робіт. Заходи забезпечення рятувальних та інших невідкладних робіт. Заходи безпеки при проведенні рятувальних робіт. |
1 |
|
Розшук уражених у завалах, а також в будинках, які пошкоджені і горять. Способи рятування людей з-під завалів, з верхніх поверхів напівзруйнованих будівель з використанням табельних і підручних засобів. Рятування людей із завалених і пошкоджених захисних споруд. |
1 |
|
Контроль знань |
1 |
Розділ 4. Домедична допомога в бойових умовах Тема 1. Основні принципи надання домедичної допомоги в умовах бойових дій. Тактична медицина |
||
|
Вступ до курсу тактичної медицини. Причини превентивних смертей при бойовій травмі. Етапи надання домедичної допомоги |
|
Тема 2. Надання домедичної допомоги в секторі обстрілу |
||
|
Надання допомоги на етапі під вогнем (CUF, CareUnderFire) План дій на етапі під вогнем. |
1 |
|
Техніка виносу пораненого з небезпечної зони. |
1 |
|
Ознаки життєзагрозливої зовнішньої кровотечі. Застосування турнікетів для кінцівок. Само - і взаємодопомога. |
1 |
Тема 3. Надання допомоги в зоні тактичних умов |
||
|
Надання домедичної допомоги в зоні тактичних умов (TFC, TacticalFieldCare). Загальновійськовий набір пігулок. Підготовка до евакуації. Документація. |
1 |
|
Послідовність дій за алгоритмом «MARCH». Загальні причини зміни стану свідомості. |
1 |
|
Зупинка кровотеч, що загрожують життю. Принцип тампонування ран. Використання рекомендованих гемостатичних засобів. Використання компресійної пов’язки. Прямий тиск на рану |
1 |
|
Відновлення та забезпечення прохідності дихальних шляхів. Виведення нижньої щелепи. Безпечне введення носового (назофарингеального) повітроводу. |
1 |
|
Проникаючі поранення грудей. Огляд грудної клітки. Використання герметизуючих (оклюзійних) наклейок. Поранення легень. Напружений пневмоторакс. |
1 |
|
Повний огляд пораненого, зупинка всіх інших видів зовнішніх кровотеч. Тактично значущі ознаки шоку в поранених. |
1 |
|
Надання домедичної допомоги при переломах. Накладання шин. |
1 |
|
Надання домедичної допомоги при опіках, відмороженнях, проникаючому пораненні ока. Застосування жорсткого щитка при травмі ока. |
1 |
Навчально-тренувальні заняття (збори) Розділ 4.Домедична допомога в бойових умовах Тема 2. Надання домедичної допомоги при раптовій зупинці серця |
||
|
Особливості підтвердження зупинки серця. Алгоритм проведення серцево-легеневої реанімації. Алгоритм проведення серцево-легеневої реанімації з використанням автоматичного дефібрилятора. |
1 |
|
Штучне дихання. Зовнішній масаж серця. |
1 |
|
Засоби, які використовуються при проведенні серцево-легеневої реанімації. Надання постраждалому стабільного положення на боці. |
1 |
Тема 3. Домедична допомоги при порушенні прохідності дихальних шляхів та інших невідкладних станах |
||
|
Прийом Хеймліка, особливості використання. |
1 |
Тема 5. Надання домедичної допомоги при кровотечах |
||
|
Способи зупинки зовнішньої артеріальної, венозної і капілярної кровотечі. |
1 |
|
Зупинка артеріальної кровотечі з кінцівок і вузлової кровотечі. Місця затискання артерій. Порядок застосування джгута для зупинки крові. Тампонування ран при вузловій кровотечі. |
1 |
|
Способи самодопомоги при зовнішніх кровотечах. |
1 |
|
Заходи домедичної допомоги при переломах і вивихах. Особливості накладання шин на верхню та нижню кінцівки. |
1 |
|
Особливості накладання пов’язок на рани живота. Особливості накладання пов’язок на рани грудної клітки. |
1 |
|
Особливості переміщення постраждалих з травмами. |
1 |
Розділ 4.Домедична допомога в бойових умовах Тема 2. Надання домедичної допомоги в секторі обстрілу |
||
|
Алгоритм з надання домедичної допомоги у секторі обстрілу.Переведення пораненого в положення на боці (животі). |
1 |
|
Зупинка кровотечі з ран шиї, тулуба, кінцівок. Зупинка кровотечі з ран верхньої та нижньої кінцівки кінцівок (взаємодопомога). |
1 |
|
Зупинка кровотечі за допомогою спеціальних джгутів (самодопомога). |
1 |
Тема 3. Надання допомоги в зоні тактичних умов |
||
|
Способи та правила транспортування потерпілих при різноманітних ушкодження: перенесенням на руках, на плечах, на спині, з використанням носильних лямок і підручних засобів, на санітарних ношах. |
1 |
|
Алгоритм з надання домедичної допомоги у секторі укриття.Первинний огляд пораненого, визначення ознак життя. Переведення в стабільне положення. |
1 |
|
Накладання пов’язки на грудну клітку, голову, живіт. Накладання джгута на кінцівки. |
1 |
|
Зупинка кровотечі з рани тулуба за допомогою гемостатичних засобів (само- та взаємодопомога). Зупинка кровотечі з рани кінцівки за допомогою спеціальних перев’язувальних пакетів (само-та взаємодопомога). |
1 |
|
Контроль практичних навичок |
1 |