№ п\п
|
Зміст уроку
|
Дата
|
Д\з
|
Результати навчально-пізнавальної діяльності
|
Вступ Запрошуємо до історичної мандрівки у середні віки
|
1
|
Цивілізаційна спадщина Стародавнього світу.Коригуюче навчання
|
|
§ 1.
|
Знаю:
-
хронологічні межі та періодизацію Середньовіччя, час Великого переселення народів;
-
види джерел з історії Середньовіччя;
-
напрямки Великого переселення народів і розселення слов’ян.
Розумію:
-
Середні віки (доба Середньовіччя) як період між історією Стародавнього світу та Новою історією;
-
Середні віки в Україні як княжу добу, періоди якої збігаються з відповідними періодами європейської історії, а саме: а) період становлення племiнних князiвств i союзiв (V–IX ст.) – з добою раннього Середньовiччя (середина V ст. – кiнець IХ ст.); б) період iснування Русi (IX–XIII ст.) – з добою зрілого Середньовiччя (Х–ХІІІ ст.); в) період удiльних князiвств (XIII–XV/XVI ст.) – з добою пiзнього Середньовiччя (XІV–XV ст.);
-
як користуватися підручниками з історії України та всесвітньої історії для 7 класу на уроці й удома.
Умію:
-
охарактеризувати первісні часи та історію Стародавнього світу;
-
перелічити цивілізаційні здобутки населення України стародавніх часів;
-
назвати хронологічні межі та періодизацію Середніх віків;
укласти синхронізовану хронологічну таблицю «Європа в добу Середньовіччя».
|
2
|
Середньовіччя як епоха розвитку людства
|
|
§ 2.
|
Розділ І Перші середньовічні держави
|
3
|
Велике переселення народів та утворення «варварських королівств»
|
|
§ 3.
|
Знаю:
-
хронологічні межі існування Франкського королівства, час утворення Франкської та Візантійської імперій, виникнення ісламу;
-
територію «варварських королівств», імперії Карла Великого, напрямки завойовницьких походів арабів.
Розумію:
-
поняття «варварське королівство», «халіфат», «іслам», «Коран», «експансія».
Умію:
-
розташувати в хронологічній послідовності відомості про Велике переселення народів, Франкську та Візантійську імперії, перші Арабські халіфати (Омейядів і Аббасидів);
-
показати на карті «варварські» королівства, імперію Карла Великого, Візантію, напрямки завойовницьких походів арабів, Арабський халіфат;
-
охарактеризувати організацію влади у «варварських королівствах», Франкській та Візантійській імперіях, перших Арабських халіфатах;
визначити наслідки Великого переселення народів, розпаду імперії Карла Великого, виникнення ісламу й арабської експансії.
|
4
|
Карл Великий. Імперія франків.
|
|
§ 4.
|
5
|
Візантійська імперія
|
|
§ 5.
|
6
|
Виникнення ісламу та Арабський халіфат
|
|
§ 6.
|
7
|
Практична робота. Вплив перших середньовічних імперій на європейську історію
|
|
§ 7.
|
8
|
Урок узагальнення до розділу 1 «Перші середньовічні держави». Тематична атестація
|
|
§ 8.
|
Розділ ІІ Середньовічний світ західної європи
|
9
|
Зв'язок людини і природи. Рух населення. Внутрішня і воєнна колонізація
|
|
§ 9.
|
Знаю:
-
основні стани середньовічного суспільства;
-
найбільші міста Європи, основні торговельні шляхи Середньовіччя, територію поширення християнства.
Розумію:
-
станове суспільство як суспільство з ієрархічно вибудуваною соціальною структурою, кожна з великих соціальних груп (станів) якого – відносно замкнена та умовно об’єднана своїми правовим і економічним становищем у суспільстві;
-
причини і наслідки внутрішньої і зовнішньої колонізації середньовічної Європи;
-
роль християнської церкви в Середньовіччі;
-
поняття «суспільний стан», «феод», «феодалізм», «васалітет», «феодальна драбина», «церковна ієрархія», «єпархія», «цех», «майстер», «підмайстер», «учень», «гільдія», «Ганза», «лихварство», «міська комуна», «внутрішня колонізація», «зовнішня колонізація».
Умію:
-
показати на карті найбільші міста Європи, основні торговельні шляхи Середньовіччя, територію поширення християнства;
-
описати повсякденне життя у феодальному замку, міському будинку (майстерня, крамниця), селянській господі;
охарактеризувати соціальне становище і роль кожного з основних станів середньовічного суспільства.
|
10
|
Середньовічне суспільство та християнська церква
|
|
§ 10.
|
11
|
Практична робота. Замок. Рицарські традиції. Життя селян
|
|
§ 11.
|
12
|
Середньовічне місто. Ремесло і цехи.
|
|
§ 12.
|
13
|
Торгівля і гільдії. Міська культура й повсякденне життя
|
|
§ 13.
|
14
|
Урок узагальнення До розДілу 2 «Середньовічний світ Західної Європи». Тематична атестація
|
|
§ 14.
|
Розділ ІІІ Європейське суспільство і держави в х-xv ст.
|
15
|
Скандинавія в добу Середньовіччя. Походи вікінгів та їхні завоювання
|
|
§ 15.
|
Знаю:
-
час походів вікінгів, нормандського завоювання Англії, Хрестових походів, Реконкісти, Столітньої війни, Війни троянд;
-
дати утворення Священної Римської імперії, початку скликання англійського парламенту та Генеральних штатів у Франції, ухвалення Великої хартії вольностей;
-
території походів вікінгів, Хрестових походів.
Розумію:
-
причини політичного роздроблення держав Західної Європи та мотиви Хрестових походів;
-
суспільне значення самопожертви Жанни д’Арк;
-
значення формулювання принципу недоторканності особи для становлення правової культури європейської цивілізації;
-
феодально-теократичний характер Священної Римської імперії;
-
поняття «вікінги», «феодальна роздробленість», «Хрестові походи», «духовно-рицарські ордени», «теократія», «станово-представницька монархія», «парламент» («кортеси», «Генеральні штати», «сейм»), «Реконкіста», «династична унія».
Умію:
-
розташувати в хронологічній послідовності відомості про походи вікінгів, формування середньовічних держав (від роздробленості до станово-представницьких монархій або республік), Хрестові походи і держави хрестоносців;
-
показати на карті території Королівства Іспанія, Королівства Франція, Королівства Англія, Священної Римської імперії, італійських торговельних республік, напрямки походів вікінгів, Хрестових походів, торговельні шляхи, якими користувались італійські міста-держави;
-
розкрити сутність та історичне значення діяльності Жанни д’Арк;
-
описати і порівняти формування станово-представницької монархії у Франції та в інших державах Західної Європи;
-
охарактеризувати організацію влади в торговельних містах-державах (Генуї, Венеції та ін.);
-
охарактеризувати напрямки внутрішньої й зовнішньої політики європейських правителів (Ізабелль I і Фернандо II, Луї ХІ, Генрі ІІ Плантагенета, інших);
визначити наслідки Хрестових походів, Реконкісти, Столітньої війни, Війни троянд
|
16
|
Хрестові походи. Держави хрестоносців. Духовно-рицарські ордени.
|
|
§ 16.
|
17
|
Середньовічні держави: від роздробленості до станово-представницьких монархій. Франція в XI-XV ст
|
|
§ 17.
|
18
|
Англія в ХІ-ХV ст. Велика хартія вольностей
|
|
§ 18.
|
19
|
Практична робота. Священна Римська імперія
|
|
§ 19.
|
20
|
Італійські торговельні республіки. Реконкіста й утворення королівства Іспанія
|
|
§ 20.
|
21
|
Урок узагальнення До розДілу 3 «Європейське суспільство і держави в Х-ХV ст.». Тематична атестація.
|
|
§ 21.
|
розділІV Матеріальний і духовний світ європейського середньовіччя
|
22
|
Християнська церква в XI-XV ст. Єретики і боротьба з ними
|
|
§ 22.
|
Знаю:
-
хронологічні межі Раннього Відродження, дату розколу християнської церкви, час винайдення книгодрукування;
-
основні наукові й технічні досягнення Середньовіччя;
-
університетські центри Середньовіччя, межі поширення впливу католицької та православної церков.
Розумію:
-
основні відмінності між католицизмом і православ’ям;
-
роль вчення Томи Аквінського у формуванні європейської правової системи;
-
значення книгодрукування для розвитку європейської культури;
-
історичне значення технічних досягнень Середньовіччя; наукових праць (відкриттів і винаходів) Роджера Бекона, Йоганна Гутенберга, П’єра Абеляра, художньої творчості Данте, Петрарки, Боттічеллі, Донателло та ін.;
-
поняття «вітраж», «університет», «єретик», «інквізиція», «Альбігойські війни», «Раннє Відродження», «гуманізм», «романський стиль», «готичний стиль».
Умію:
-
розташувати в хронологічній послідовності відомості про розкол християнської церкви, поширення романського і готичного мистецьких стилів, книгодрукування, раннє Відродження;
-
показати на карті університетські центри й міста, пов’язані з початком Відродження; межі поширення впливу католицької і православної церков;
-
обґрунтовано оцінити вплив церкви на культуру й освіту;
-
визначити причини і наслідки виникнення університетів; поширення ідей гуманізму і культури Раннього Відродження;
розпізнати будівлі (храми) романського і готичного стилів.
|
23
|
Практична робота. Середньовічні школи й університети. Життя середньовічного студента
|
|
§ 23.
|
24
|
Наукові і технічні досягнення. Книгодрукування.
|
|
§ 24.
|
25
|
Раннє Відродження і гуманізм
|
|
§ 25.
|
26
|
Архітектура і мистецтво доби Середньовіччя
|
|
§ 26.
|
27
|
Урок узагальнення До розділу 4 «Матеріальний і духовний світ європейського Середньовіччя» Т.А.
|
|
§ 27.
|
розділ V Країни центральної і східної європи в х-хv ст.
|
28
|
Практична робота. Польське королівство. Велике князівство Литовське.
|
|
§ 28.
|
Знаю:
-
час гуситських війн, монгольської навали на Східну Європу, утворення Польського, Угорського, Чеського королівств, Османської імперії, Золотої Орди, Новгородської боярської республіки, Великого князівства Московського, дату Грюнвальдської битви, падіння Константинополя;
-
території Польщі, Угорщини, Чехії, Московської держави та Новгородської боярської республіки, Золотої Орди, напрямки походів монголів.
Розумію:
-
наслідки панування монголів (Золотої Орди) для суспільств Східної Європи;
-
роль чернечих лицарських орденів (Тевтонського, Лівонського та ордену Мечоносців) у християнізації Східної Європи;
-
значення Грюнвальдської битви для народів Східної Європи;
-
поняття «гусити», «гуситські війни», «боярська республіка».
Умію:
-
розташувати в хронологічній послідовності відомості про утворення Польського, Угорського, Чеського королівств, Османської імперії, Новгородської боярської республіки, Великого князівства Московського, падіння Візантійської і становлення Османської імперії, гуситські війни, правління володарів держав Східної та Центральної Європи;
-
показати на карті території Польського, Угорського, Чеського королівств, Османської імперії, Золотої Орди, Новгородської боярської республіки, Великого князівства Московського, місце Грюнвальдської битви, територію поширення гуситського руху і гуситських воєн, напрямки завойовницьких походів турків-османів;
-
охарактеризувати внутрішню та зовнішню політику правителів держав Східної Європи;
обґрунтувати думку про взаємодію та зіткнення на теренах Центрально-Східної Європи візантійської, руської та західноєвропейської (католицької) культурних традицій.
|
29
|
Угорське та Чеське королівства. Гуситські війни
|
|
§ 29.
|
30
|
Русь. Монгольська навала. Золота Орда
|
|
§ 30.
|
31
|
Московська держава. Іван ІІІ.
|
|
§ 31.
|
32
|
Утворення Османської імперії. Правління Мехмеда ІІ
|
|
§ 32.
|
розділ VІ Середньовічний схід
|
33
|
Середньовічне суспільство Індії
|
|
§ 33.
|
Знаю:
-
території середньовічних Індії та Китаю.
Розумію:
-
значення культурних досягнень середньовічних Китаю та Індії для формування європейського культурного простору;
-
поняття «Піднебесна імперія», «каста», «індуїзм».
Умію:
-
показати на карті території середньовічних Індії, Китаю та Японії;
розповісти про пам’ятки культури Індії, Китаю та Японії епохи Середньовіччя.
|
34
|
Китай і Японія в добу Середньовіччя.
|
|
§ 34.
|
35
|
Урок узагальнення До розДілів 5-6 «Країни Центральної і Східної Європи в X-XV ст.», «Середньовічний Схід». Середні віки в історії людства.Т.А.
|
|
§ 35.
|