Календарно-тематичне планування
уроків біології
Складено згідно програми для загальноосвітніх навчальних закладів Біологія, 7 клас зі змінами,
Підручник: Біологія: підруч. для 7-го класу загальноосвіт. навч. закл./Л.І.Остапченко,-2 видання;перероблено. – Київ: Генеза, 2020. – 208 с.: іл. Біологія: підруч. для 7-го класу загальноосвіт. навч. закл./Л.І.Остапченко, – Київ: Генеза, 2015. – 256 с.: іл.
№ з/п |
Тема уроку |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
|||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
Діяльність (уміння) |
Знання |
Ставлення |
|||||||||||||||
|
|
|
|
|
Вступ |
||||||||||||||||||
1 |
|
|
|
|
Вступний інструктаж з БЖД. Тварина-живий організм. Особливості живлення тварин |
розпізнає: - клітини, тканини, органи, системи органів тварин; описує: - будову тіла тварин, використовуючи опудала, муляжі, вологі препарати, колекції; характеризує:- типи живлення: автотрофний та гетеротрофний; порівнює:- клітини тварин, рослин, грибів |
оперує термінами:- тварини, автотрофний організм, гетеротрофний організм називає:- середовища існування тварин; - прояви життєдіяльності тварин;- ознаки тваринної клітини;- тканини тварин, органи, системи органів та їхні функції;пояснює:- відмінності тварин від рослин та грибів |
висловлює судження: - щодо значення знань про тварин у природі та житті людини |
|||||||||||||||
2 |
|
|
|
|
Будова тваринної клітини. Основні відмінності тварин від рослин та грибів |
||||||||||||||||||
3 |
|
|
|
|
Тканини тварин |
||||||||||||||||||
4 |
|
|
|
|
Будова тварин: органи та системи органів |
||||||||||||||||||
Наскрізні змістові лінії |
|||||||||||||||||||||||
Підприємливість і фінансова грамотність (орієнтує на практичне використання тварин у фермерському господарстві, розвиток лідерських ініціатив) |
|||||||||||||||||||||||
Тема№1 Різноманітність тварин |
|||||||||||||||||||||||
5 |
|
|
|
|
Різноманітність тварин. Поняття про класифікацію тварин |
Розпізнає: характеризує: - пристосування тварин до життя у воді; - пристосування тварин до життя на суходолі; - пристосування тварин до життя у ґрунті; - пристосування тварин до польоту; - пристосування тварин до паразитичного способу життя (на прикладі паразитичних червів та членистоногих); установлює зв’язок - між будовою тварин і способом життя; вдосконалює уміння - роботи з натуральними об’єктами та лабораторним обладнанням; дотримується правил - особистої гігієни для попередження зараження паразитичними безхребетними тваринами |
оперує термінами: - вид, безхребетні, хордові
- середовища існування та способи життя тварин; - рідкісні види тварин України та свого краю; наводить приклади:
- тварин зазначених груп; - видів тварин, що є паразитами людини та переносниками збудників хвороб |
висловлює судження: - щодо різноманітності тварин, їх ролі у природі та значення в житті людини; - щодо значення знань про біологічні особливості паразитичних безхребетних тварин для попередження зараження ними; виявляє: - ціннісне ставлення до тварин та власного здоров’я; робить висновок: - особливості будови організму тварин є результатом пристосування до характерного для них способу життя |
|||||||||||||||
6 |
|
|
|
|
Тип Кишковопорожнинні, особливості їхньої будови та способу життя |
||||||||||||||||||
7 |
|
|
|
|
Різноманітність кишковопорожнинних, їх роль у природі та значення в житті людини. Міні – проект Як утворюються коралові острови? |
||||||||||||||||||
8 |
|
|
|
|
Загальна характеристика типу Кільчасті черви Лабораторне дослідження №1 : зовнішня будова та рух кільчастих червів (на прикладі дощового черв’яка або трубочника) |
||||||||||||||||||
9 |
|
|
|
|
Різноманітність червів, їх роль у природі та значення в життя людини. Паразитичні черви |
||||||||||||||||||
10 |
|
|
|
|
Узагальнення матеріалів теми. Тематичне оцінювання |
||||||||||||||||||
11 |
|
|
|
|
|||||||||||||||||||
12 |
|
|
|
|
Ракоподібні, особливості будови та способу життя |
||||||||||||||||||
13 |
|
|
|
|
Різноманітність ракоподібних, їх роль в природі та значення в житті людини |
||||||||||||||||||
14 |
|
|
|
|
Павукоподібні, особливості їхньої будови та способу життя |
||||||||||||||||||
15 |
|
|
|
|
Різноманітність павукоподібних, їх роль в природі та значення в житті людини |
||||||||||||||||||
16 |
|
|
|
|
|||||||||||||||||||
17 |
|
|
|
|
Різноманітність комах, їх роль у природі та значення в житті людини |
||||||||||||||||||
18 |
|
|
|
|
|||||||||||||||||||
19 |
|
|
|
|
Різноманітність молюсків, їх роль у природі та значення в житті людини. Міні – проект Як утворюються перлини? |
||||||||||||||||||
20 |
|
|
|
|
Узагальнення матеріалів теми. Тематичне оцінювання |
||||||||||||||||||
21 |
|
|
|
|
Біологічні особливості паразитичних безхребетних, попередження зараження ними |
||||||||||||||||||
22 |
|
|
|
|
Риби, особливості їхньої будови та способу життя |
||||||||||||||||||
23 |
|
|
|
|
Різноманітність риб, роль у природі та значення в житті людини |
||||||||||||||||||
24 |
|
|
|
|
Амфібії, особливості їхньої будови та способу життя. Різноманітність амфібій, роль у природі та значення в житті людини |
||||||||||||||||||
25 |
|
|
|
|
Рептилії особливості їхньої будови та способу життя. Різноманітність рептилій, роль у природі та значення в житті людини |
||||||||||||||||||
26 |
|
|
|
|
Птахи, особливості їхньої будови та способу життя |
||||||||||||||||||
27 |
|
|
|
|
Практична робота №2. Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у різних птахів |
||||||||||||||||||
28 |
|
|
|
|
Різноманітність птахів, роль у природі та значення в житті людини |
||||||||||||||||||
29 |
|
|
|
|
Контрольна робота №1 |
||||||||||||||||||
30 |
|
|
|
|
Ссавці, особливості їхньої будови та способу життя. Міні – проект Тварини рекордсмени. Зуби ссавців |
||||||||||||||||||
31 |
|
|
|
|
Практична робота №3. Визначення особливостей зовнішньої будови хребетних тварин у зв’язку з пристосуванням до різних умов існування |
||||||||||||||||||
32 |
|
|
|
|
Різноманітність ссавців. Роль ссавців у природі та значення в житті людини. Міні – проект Тварини будівельники |
||||||||||||||||||
Наскрізні змістові лінії |
|||||||||||||||||||||||
Здоров’я і безпека (орієнтує на формування у школярів ціннісного ставлення до власного здоров’я) Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на розвиток у школярів екологічної свідомості, соціальної активності та відповідальності за збереження тварин) |
|||||||||||||||||||||||
Тема №2 Процеси життєдіяльності тварин |
|||||||||||||||||||||||
33 |
|
|
|
|
Особливості обміну речовин гетеротрофного організму. Живлення і травлення. Різноманітність травних систем |
розрізняє (на зображеннях): - системи органів тварин; - типи симетрії тіла тварин; типи кровоносної системи; - типи розвитку тварин; характеризує: - різноманітність травних систем тварин; - транспорт речовин у тварин різних груп; - радіальну та двобічну симетрії тіла; - способи пересування тварин; - різноманітність покривів тіла тварин; - особливості нервової системи та органів чуття в різних груп тварин; - форми розмноження, запліднення тварин; - прямий та непрямий розвиток; порівнює: - органи та системи органів в різних груп тварин; - прояви життєдіяльності у різних груп тварин (живлення, травлення, дихання, виділення); дотримується правил: -роботи з натуральними об’єктами та лабораторним обладнанням; вдосконалює уміння: - порівнювати, робити висновки |
оперує термінами: - живлення, дихання, транспорт речовин, виділення, рух, подразливість, розмноження, ріст, розвиток
називає: - органи травлення, дихання (газообміну), кровообігу, виділення; - основні функції крові та типи кровоносних систем; - види скелета; - типи симетрії тіла; - органи чуття; - форми розмноження; - статеві клітини; - типи розвитку; пояснює: - значення живлення, дихання, газообміну, транспорту речовин, виділення, розмноження, покривів тіла, нервової системи та органів чуття для організму
|
робить висновок: - ускладнення будови організму тварин пов’язане з удосконаленням і розширенням функцій; обґрунтовує: взаємозв’язок між будовою органів та їхніми функціями |
|||||||||||||||
34 |
|
|
|
|
Дихання та газообмін у тварин. Органи дихання, їх різноманітність. Значення процесів дихання |
||||||||||||||||||
35 |
|
|
|
|
Транспорт речовин у тварин. Незамкнена та замкнена кровоносні системи. Кров, її основні функції |
||||||||||||||||||
36 |
|
|
|
|
Практична робота №4. Порівняння будови кровоносної системи хребетних тварин |
||||||||||||||||||
37 |
|
|
|
|
Виділення, його значення для організму. Органи виділення тварин |
||||||||||||||||||
38 |
|
|
|
|
Опора і рух. Види скелета. Значення опорно-рухової системи |
||||||||||||||||||
39 |
|
|
|
|
Практична робота №5. Порівняння будови скелетів хребетних тварин |
||||||||||||||||||
40 |
|
|
|
|
Два типи симетрії як відображення способу життя. Способи пересування тварин |
||||||||||||||||||
41 |
|
|
|
|
Покриви тіла тварин, їх різноманітність та функції. Лабораторне дослідження №3. Особливості покривів тіла тварин |
||||||||||||||||||
42 |
|
|
|
|
Органи чуття їх значення. Міні-проекти Як бачать тварини Як тварини визначають напрям руху. Узагальнення матеріалів теми. Тематичне оцінювання |
||||||||||||||||||
43 |
|
|
|
|
Нервова система, її значення, розвиток у різних тварин |
||||||||||||||||||
44 |
|
|
|
|
Практична робота №6. Порівняння будови головного мозку хребетних тварин (на муляжах/моделях) |
||||||||||||||||||
45 |
|
|
|
|
Розмноження та його значення. Форми розмноження тварин. Статеві клітини та запліднення |
||||||||||||||||||
46 |
|
|
|
|
Розвиток тварин (з перетворенням та без перетворення) |
||||||||||||||||||
47 |
|
|
|
|
Міні-проекти Майстерність маскування. Турбота про потомство |
||||||||||||||||||
48 |
|
|
|
|
Періоди та тривалість життя тварин. Лабораторне дослідження № 4. Визначення віку тварин (на прикладі двостулкових молюсків і кісткових риб) |
||||||||||||||||||
49 |
|
|
|
|
Узагальнення матеріалів теми. Тематичне оцінювання |
||||||||||||||||||
Тема 3. Поведінка тварин |
|||||||||||||||||||||||
50 |
|
|
|
|
Поведінка тварин, методи її вивчення |
розпізнає (за описом та відеоматеріалами): - форми поведінки тварин; - типи угруповань тварин; характеризує: - біологічне значення вродженої та набутої поведінки; - форми поведінки; спостерігає та описує: - поведінку тварин; планує хід дослідження, прогнозує очікувані результати та фіксує їх |
оперує термінами: - інстинкт, научіння, поведінка тварин, міграція називає: - методи вивчення поведінки тварин; - форми поведінки тварин; - угруповання тварин; наводить приклади: - міграцій тварин; - способів орієнтування тварин; - використання тваринами знарядь праці; пояснює: - зміни поведінки тварин з віком; - циклічні зміни поведінки |
робить висновок про: - пристосувальне значення поведінки в житті тварин; виявляє: - ціннісне ставлення до тварин |
|||||||||||||||
51 |
|
|
|
|
Вроджена і набута поведінка. Лабораторне дослідження №5. Спостереження за поведінкою тварин (вид визначається учителем) |
||||||||||||||||||
52 |
|
|
|
|
Способи орієнтування тварин. Хомінг. Міграції тварин |
||||||||||||||||||
53 |
|
|
|
|
Форми поведінки тварин: дослідницька, харчова, захисна, гігієнічна |
||||||||||||||||||
54 |
|
|
|
|
Репродуктивна поведінка тварин (пошук партнерів, батьківська поведінка та турбота про потомство) |
||||||||||||||||||
55 |
|
|
|
|
Територіальна поведінка тварин |
||||||||||||||||||
56 |
|
|
|
|
Соціальна поведінка тварин. Типи угруповань тварин за К. Лоренцем. Ієрархія у групі Міні-проекти Угруповання тварин. Чому мігрують тварини |
||||||||||||||||||
57 |
|
|
|
|
Практична робота №7. Визначення форм поведінки (або типів угруповань) тварин (за відео матеріалами або описом) |
||||||||||||||||||
58 |
|
|
|
|
Комунікація тварин. Міні-проект Як спілкуються тварини |
||||||||||||||||||
59 |
|
|
|
|
Використання тваринами знарядь праці. Елементарна розумова діяльність. Міні-проекти Як вчяться пташенята. Як тварини користуються знаряддями праці |
||||||||||||||||||
60 |
|
|
|
|
Еволюція поведінки тварин, її пристосувальне значення |
||||||||||||||||||
61 |
|
|
|
|
Контрольна робота №2 |
||||||||||||||||||
Наскрізні змістові лінії |
|||||||||||||||||||||||
Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на розвиток у школярів екологічної свідомості, соціальної активності та ціннісного ставлення до тварин) |
|||||||||||||||||||||||
Тема 4. Організми і середовище існування |
|||||||||||||||||||||||
62 |
|
|
|
|
Поняття про популяцію, екосистему та чинники середовища |
описує: - передачу енергії в екосистемі;
характеризує: визначає: - роль організмів як компонентів екосистеми |
оперує термінами: - екосистема, рослиноїдні тварини, хижі тварини, паразити, ланцюги живлення, охорона природи, Червона книга України називає:
- чинники середовища існування; |
висловлює судження: - щодо взаємозв’язку між організмами в екосистемі; усвідомлює значення: - етичного ставлення до природи та її охорони; виявляє: - ціннісне ставлення до живої природи; оцінює: - стан заповідних територій України та свого краю |
|||||||||||||||
63 |
|
|
|
|
Ланцюги живлення. Кругообіг речовин і потік енергії в екосистемі |
||||||||||||||||||
64 |
|
|
|
|
Співіснування організмів в угрупованнях |
||||||||||||||||||
65 |
|
|
|
|
Вплив людини та її діяльності на екосистеми. Екологічна етика |
||||||||||||||||||
66 |
|
|
|
|
Природоохоронні території. Червона книга України |
||||||||||||||||||
67 |
|
|
|
|
Міні-проекти Як тварини пристосовані до життя в різних умовах. Заповідні території України
|
||||||||||||||||||
68 |
|
|
|
|
Узагальнення матеріалів теми. Тематичне оцінювання |
|
|
|
|||||||||||||||
Наскрізні змістові лінії |
|||||||||||||||||||||||
Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на розвиток у школярів екологічної свідомості, соціальної активності, відповідальності за збереження організмів й етичне ставлення до природи та її охорони) Громадянська відповідальність (орієнтує на формування відповідального члена суспільства, який усвідомлює необхідність збереження природоохоронних об’єктів держави) |
|||||||||||||||||||||||
Узагальнення |
|||||||||||||||||||||||
69 |
|
|
|
|
Подібність у будові та проявах життєдіяльності рослин, бактерій, грибів, тварин - свідчення єдності живої природи |
порівнює: - будову і процеси життєдіяльності основних груп організмів (рослин, тварин, грибів, бактерій) |
називає:- ознаки основних груп організмів (рослин, тварин, грибів, бактерій); - представників основних груп організмів на малюнках, фотографіях та за описом |
робить висновок: - про єдність живої природи |
|||||||||||||||
70 |
|
|
|
|
Подібність у будові та проявах життєдіяльності рослин, бактерій, грибів, тварин - свідчення єдності живої природи |
||||||||||||||||||
Наскрізні змістові лінії |
|||||||||||||||||||||||
Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на розвиток у школярів екологічної свідомості, соціальної активності та відповідальності за збереження живої природи) |
|||||||||||||||||||||||