Календарно-тематичне планування
Біологія і екологія 10 клас: профільний рівень (175 год, 5 год на тиждень)
Програма: Біологія і екологія. 10-11 класи. Профільний рівень. Навчальна програма для закладів загальної середньої освіти» , затверджена наказом МОН України від 23.10.2017 р. № 1407.
Підручник: Біологія і екологія (профільний рівень) : підруч. для 10 кл. закл. загал. серед. освіти / К. М. Задорожний, О. М. Утєвська. — Харків : Вид-во «Ранок», 2018.
№ |
Тема уроку, зміст |
Дата |
Корекція |
|
Тема 1. Вступ (10 год) Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів оперує термінами: - система, біосистема, екосистема, навколишнє середовище, гомеостаз, стрес. - емпіричний та теоретичний метод, дослідження, дослід, спостереження, моделювання, науковий метод пізнання наводить приклади: - спостережень та експериментів у біології та екології; пояснює: - відмінності спостереження та експерименту; - відмінності емпіричного та теоретичного методів наукового пізнання; - відмінності між науковим та ненауковим пізнанням. класифікує: - ієрархічні рівні організації життя; - методи наукових досліджень; формулює: - поняття об’єкту та предмету дослідження; - мету та завдання дослідження; - гіпотези для пояснення явищ живої природи. аналізує: - процеси та явища в живій природі (як явні, так і неявні) на різних ієрархічних рівнях організації за допомогою реальних та концептуальних моделей; - результати спостережень та дослідів шляхом виявлення причинно-наслідкових зв’язків; - наукові тексти із застосуванням методу наукового пізнання. застосовує: - різні джерела та засоби для отримання інформації (вербальної, числової, символьної) з критичним оцінюванням її якості та достовірності; - прості математичні (числові та геометричні) методи для вирішення прикладних завдань; - наукові принципи досягнення об’єктивності дослідження. визначає: зіставляє: сформульовані гіпотези з результатами спостереження (досліду).- природничо-наукові, соціальні та особистісні; планує: - прості дослідницькі проекти (під керівництвом вчителя); усвідомлює: - місце біології та екології в системі природничих наук; - зв'язок професійної діяльності з біологією та екологією. робить висновок: - про ступінь доведеності наукового твердження. оцінює: - вплив досягнень науки та технологій на довкілля та збереження здоров’я людини. проявляє зацікавленість: - до локальних та глобальних явищ та їх впливу на довкілля та здоров’я; - до перспективного розвитку природничих наук та технологій; - до навчання впродовж життя шляхом отримання нових знань у сфері біології та екології. |
||||
1 |
Біологія та екологія як комплексні науки про біосистеми. |
|
|
|
2 |
Відмінності живого та неживого. Критерії та форми життя. П.р. 1. Довести наявність/відсутність критеріїв життя для запропонованих об’єктів. |
|
|
|
3 |
Біологічні системи. Рівні організації життя. |
|
|
|
4 |
Середовище життя. Поняття гомеостазу. |
|
|
|
5 |
Наука та науковий метод пізнання. Загальнонаукові методи дослідження. |
|
|
|
6 |
Гіпотеза та теорія. Поняття про об’єктивність та суб’єктивність, методи досягнення об’єктивності. |
|
|
|
7 |
Принципи планування біологічного та екологічного дослідження. Формулювання проблеми, мети, завдання. Визначення об’єкту та предмету дослідження. |
|
|
|
8 |
Аналіз та представлення результатів наукових досліджень. |
|
|
|
9 |
Основні види наукових творів. П.р. 2. Проаналізувати різні види біологічних/екологічних наукових творів, визначити їх особливості, мету та завдання, недоліки та переваги. |
|
|
|
10 |
Узагальнення знань з теми «Вступ» |
|
|
|
Тема 2. Біорізноманіття (25 год)
оперує термінами:
наводить приклади:
пояснює:
класифікує:
характеризує:
значення біорізноманіття для екосистем та сталого розвитку людства описує:
планує:
розпізнає:
ілюструє:
аналізує:
прогнозує:
практикує:
застосовує знання:
про особливості біології інтродуцентів для успішної інтродукції та попередження експансії інвазійних видів рослин та тварин усвідомлює:
робить висновок:
оцінює:
висловлює судження:
|
||||
11 |
Біологічна систематика живого світу. |
|
|
|
12 |
Поняття про штучні (формальні) та природні (філогенетичні) системи живого світу. |
|
|
|
13 |
Бінарна номенклатура. Принципи сучасної класифікації організмів. |
|
|
|
14 |
Створення систем живих організмів. |
|
|
|
15 |
Вид як базовий таксон. Критерії виду. |
|
|
|
16 |
П.р. 3. Вивчення критеріїв виду на прикладі рослин та тварин, що належать до однієї родини. |
|
|
|
17 |
Рівні і типи біологічного різноманіття. Значення біорізноманіття у природі і житті людини. |
|
|
|
18 |
Методи вивчення біорізноманіття (інвентаризація, моніторинг та складання екологічного прогнозу). |
|
|
|
19 |
Біоіндикація. Проект: оцінка стану повітря даної місцевості методами ліхеноіндикації. |
|
|
|
20 |
Трьохдоменна система органічного світу. Загальна характеристика Архей, Бактерій та Еукаріотів. |
|
|
|
21 |
Місце вірусів у системі живої природи. |
|
|
|
22 |
Основні характеристики, таксони та різноманітність представників домену Археї. |
|
|
|
23 |
Різноманітність, систематика та значення представників домену Бактерії. |
|
|
|
24 |
Сучасна систематика Еукаріот: 5 основних супергруп (Екскавати, Амебозої, Опістоконди, Археплпастиди, SAR) та некласифіковані таксони. |
|
|
|
25 |
Еволюційні зв’язки еукаріотами та прокаріотами. |
|
|
|
26 |
Наземні рослини. Різноманітність вищих спорових рослин. |
|
|
|
27 |
Різноманітність насінних рослин. |
|
|
|
28 |
Гриби та грибоподібні організми. |
|
|
|
29 |
Тварини. Різноманітність безхребетних та хребетних тварин, їх значення в екосистемах та житті людини. |
|
|
|
30 |
Анамнії та амніоти. |
|
|
|
31 |
П.р. 4. Визначення систематичного положення організмів своєї місцевості. |
|
|
|
32 |
Екосистемне біорізноманіття. |
|
|
|
33 |
Флористичні та фауністичні царства. П.р. 5. Порівняльна характеристика фауністичних царств. |
|
|
|
34 |
Зміни біорізноманіття. |
|
|
|
35 |
Узагальнення. Біорізноманіття як ресурс і основа збереження життя на Землі. |
|
|
|
Тема 3. Обмін речовин та енергії (50 год) оперує термінами: авто-, гетеро-, фото-, хемо-, фотоавто-, хемоавто-, фотогетеро- і хемогетеротрофи, міксотрофи; метаболізм; гомеостаз; пасивний і активний транспорт, осмос, дифузія, симпорт, антипорт, ендоцитоз, екзоцитоз; голозойне, сапротрофне, симбіотичне, паразитичне живлення; зябра, трахеї, легеневі мішки, легені; продихи, замикальні клітини; везикулярний транспорт, мікротрубочки, динеїн, кінезин; гемоглобін, оксигемоглобін, карбгемоглобін, карбоксигемоглобін, міоглобін, альбумін, глобулін, гідролімфа, гемолімфа, кров, гемоціанін; ксилема, флоема, тургор, сисна сила, продих, транспірація, апопластичний транспорт, симпластичний транспорт, плазмодесми; первинні лізосоми, вторинні лізосоми; залишкові тільця, ендосоми; аутофагоцитоз, автоліз, гідролітичний фермент, залишкове тільце, протеосома; порожнинне травлення, пристінкове травлення, пробіотики; ліпази, пептидази, амілази, нуклеази; каталіз, активний центр ферменту, фермент-субстратний комплекс, кофермент, алостеричне інгібування; аеробне та анаеробне дихання; субстрат, продукт, проміжна речовина; інгібування за типом зворотного зв’язку;гліколіз, субстратне фосфорилювання, молочнокисле, спиртове бродіння; дезамінування амінокислот; дихальний ланцюг, цитохром, АТФ-синтаза, протонний градієнт; матричний синтез; транскрипція, РНК-полімераза, ініціація, елонгація і термінація транскрипції, процесинг, сплайсинг, альтернативний сплайсинг; генетичний код; трансляція, ініціація, елонгація і термінація трансляції; фолдінг, шаперони; фотосинтез, фотоліз води, антенні комплекси, хлорофіл, фотосистема, циклічне і нециклічне фотофосфорилювання; рибулозобісфосфаткарбоксилаза; цикл Кальвіна; крохмаль-синтаза; бактеріородопсин; хемосинтез, залізобактерії, сіркобактерії, нітрифікувальні, водневі бактерії; глюконеогенез, синтаза жирних кислот, глікоген-синтаза; кінцеві і побічні продукти метаболізму, екскреція, осморегуляція; протонефридії, метанефридії, зелені залози, мальпігієві судини, нирки; відкрита, закрита, ізольована система;вільна енергія, ентропія. наводить приклади: макро- та мікроелементів речовин, що забезпечують організми енергією; речовин, що слугують для організмів пластичним матеріалом; процесів анаболізму і катаболізму; організмів з різними органами дихання; рослин з різними типами кореневих систем; активного та пасивного транспорту; дифузії, полегшеної дифузії, ендоцитозу; транспортних систем рослин і тварин; дихальних пігментів тварин; речовин, що транспортуються кров’ю; організмів із зовнішнім, позаклітинним, порожнинним травленням; активного і пасивного всмоктування речовин у кишечнику; ферментів, що здійснюють травлення; організмів із зовнішнім, позаклітинним, порожнинним травленням; активного і пасивного всмоктування речовин у кишечнику; ферментів, що здійснюють травлення; ферментів, що здійснюють матричні синтези; стоп-кодонів; типів РНК; процесів пластичного обміну речовин;організмів, здатних до фотосинтезу; хемосинтезувальних організмів; ферментів, що приймають участь у пластичному обміні; умов у яких відбувається утворення і розщеплення запасних полісахаридів; кінцевих продуктів метаболізму (вуглекислий газ, вода, амоніак, сечова кислота, сечовина); органів виділення тварин; організмів з різними органами виділення; шляхів виведення продуктів метаболізму з клітини; способів виведення продуктів метаболізму з багатоклітинного організму; структур, що забезпечують виділення у рослин, грибів, одноклітинних твариноподібних організмів; різних типів нирок; різних шляхів виділення для однакових речовин; поліфункціональної ролі органів виділення; інгредієнтів харчових продуктів, що не виводяться з організму людини; взаємозалежності та взаємовпливу різних процесів метаболізму. пояснює: значення неорганічних та органічних сполук для організмів; термодинамічні закономірності метаболічних процесів; різницю між катаболізмом та анаболізмом; броунівський рух – основа біохімічних реакцій метаболізму; різницю між різними типами мембранного транспорту; залежність типу кореневої системи від вологості середовища існування; роль транспортних систем організмів для забезпечення фізіологічних процесів обміну речовин; роль продихів у механізмі транспірації; механізм роботи продихів; механізми транспорту речовин по ксилемі та флоемі; механізми перенесення газів кров’ю; наявність позаклітинного травлення у гетеротрофів з клітинною стінкою; значення мікроворсинок у процесах всмоктування речовин; роль травлення у процесі обміну речовин; зміну енергії у ході реакції; механізм ферментативного каталізу; механізм алостеричної регуляції; принцип інгібування за типом зворотного зв'язку; принцип субстратного фосфорилювання; значення гліколізу й циклу трикарбонових кислот; принцип роботи дихального ланцюга і АТФ-синтази; механізм β-окиснення жирних кислот; процесинг мРНК; механізми матричних синтезів; роботу рибосоми під час трансляції; особливості структури тРНК; принцип роботи світлозбиральних комплексів фотосистем; закономірності транспортування електрона фотосинтетичним ланцюгом перенесення електрона; механізм виникнення протонного градієнту під час світлової фази фотосинтезу; роль рибулозобісфосфаткарбоксилази в автотрофному живленні; принцип роботи бактеріородоспину; схожості й відмінності між хемосинтезом і фотосинтезом; необхідність утворення вуглеводів і ліпідів наново; значення виділення продуктів метаболізму для підтримки гомеостазу організму; залежність між площею поверхні тіла тварини та особливостями виділення продуктів метаболізму; залежність способу виведення сполук з тваринного організму від їх хімічної природи; роль шкіри, легень, печінки і кишечнику у процесах виділення кінцевих продуктів обміну речовин; фізіологічне значення гутації, транспірації; значення листопаду у екскреції шкідливих речовин у рослин; значення взаємоперетворення речовин у організмі; зміну вільної енергії в ході метаболічних процесів; зміну ентропії в організмах і довкіллі внаслідок постійного обміну речовин. класифікує: організми за джерелом енергії та джерелом Карбону; тварин за типом органу дихання; види активного та пасивного транспорту; види ендоцитозу; транспортні білки крові; типи транспортних систем у рослин та тварин; типи травлення; способи всмоктування речовин у тонкому кишківнику; способи регуляції метаболічних шляхів; способи накопичення енергії у клітині; шляхи окиснення глюкози у клітині; типи кодонів; фотосинтетичні пігменти; системи виділення різних груп організмів; продукти екскреції; системи за наявністю обміну енергією й речовиною з довкіллям. характеризує: субстрати метаболізму (малі органічні молекули, макромолекули, неорганічні речовини, вітаміни); умови метаболізму (водне середовище, наявність ферментів, спеціалізовані структури клітини); етапи метаболізму; значення макро- та мікроелементів для організмів; середовище як джерело речовин для організмів; процеси, що відбуваються на різних етапах метаболізму; метаболічну рівновагу як умову гомеостазу; принципи побудови дихальної системи тварин; вимоги до дихальної поверхні для перебігу дифузії газів (проникність, зволоженість, значна площа і незначна товщина тощо); роль продихів в отриманні газів рослиною; -причини і механізми всмоктування речовин з ґрунту; способи транспорту речовин у клітині; механізми транспорту речовин у рослин та тварин; значення транспорту речовин для забезпечення процесів гомеостазу організму; роль ферментів у процесі травлення; значення пробіотиків; необхідність аутолізу і знищення власних елементів клітини; роль коферментів у ферментативних реакціях; шляхи утворення Нітроген-вмісних кінцевих продуктів обміну речовин; роль протонного градієнту у синтезі АТФ у мітохондріях; енергетичний баланс анаеробного і аеробного окиснення глюкози та різницю між ними; етапи біосинтезу білка;компоненти системи біосинтезу білка; роль шаперонів у фолдінгу білка; склад і будову рибосом; посттрансляційну модифікацію білків; хлорофіл як оптичний і хімічний сенсибілізатор; світлову й темнову фази фотосинтезу; особливості листка як органу фотосинтезу; фотосинтез як основу енергетичної піраміди у біосфері; процеси глюконеогенезу і синтезу жирних кислот і складних ліпідів; механізми екскреції та осморегуляції; екскрецію у одноклітинних твариноподібних організмів; протонефридії, метанефридії, зелені залози, мальпігієві судини, нирки як органи виділення; роль нирок у підтриманні гомеостазу; етапи сечоутворення (фільтрацію, реабсорбцію, секрецію); відділи травної системи, що беруть участь у виділенні продуктів обміну речовин; роль продихів у виділенні продуктів метаболізму особливості листка як органу транспірації; значення підтримання ентропії в біологічних системах; напрями і методи метаболічної інженерії. описує: - перетворення речовин в організмі людини - ( у процесі травлення і дихання); - типи гетеротрофного живлення; - типи автотрофного живлення; - вплив способу життя людини на метаболічні процеси в її організмі; - способи надходження речовин у клітину; - типи дихальних систем; - залежність між осмотичним, гідростатичним і водним потенціалом клітини - способи транспорту речовин у рослин та тварин; - способи всмоктування та травлення поживних речовин гетеротрофними організмами; - типи травних систем; - види лізосом; - гідролітичні ферменти; - етапи енергетичного обміну; - функції біологічного окиснення (синтез метаболітів; детоксикація ксенобіотиків; енергетичне забезпечення синтетичних реакцій, електричних процесів, осмотичних явищ, механічної роботи, підтримання температури тіла, біолюмінесценції); - прикладне значення бродіння; - досягнення і напрями досліджень ензимології; - основні компоненти білок синтезуючої системи; - процес та фактори транскрипції; - процес та значення процесингу мРНК - процес транспорту мРНК з ядра у цитоплазму - основні етапи трансляції - фолдінг синтезованих білків - функцію шаперонів - мікроРНК та РНК–інтерференцію у регуляції транскрипції - механізми регуляції процесу трансляції; - структуру фотосинтетичного апарату; - роль плазмодесм у здійсненні симпластичного транспорту; - види хемосинтезу; - генерацію і роль АТФ у фото- і хемосинтезі; - кінцеві продукти обміну речовин, їхні фізіологічні функції; - видільні органи і системи органів різних організмів; - ознаки відкритої системи. планує: - проведення досліджень та розрахунків для визначення власних показників обміну речовин; - дослідження впливу факторів середовища на поглинання речовин коренем; - застосовувати знання у житті для формування раціональної поведінки з метою оптимізації процесів життєдіяльності; - грамотно використовувати пробіотики після лікування антибіотиками; - вироблення правильної стратегії харчування у різних умовах фізичного та емоційного навантаження; - дослідження інтенсивності фотосинтезу у рослин за різних умов ; - заходи зі створення оптимальних умов для процесу фотосинтезу. розпізнає: - організми з різним типом живлення (у природі, на зображеннях, у колекціях, в тому числі електронних ); - органи дихання організмів різних систематичних груп; - різницю між диханням через легені, шкіру і зябра у повітряному й водному середовищі; - транспортні системи рослин і тварин; - організми із зовнішнім та внутрішнім травленням; - органи травлення організмів різних систематичних груп; - типи метаболічних шляхів за схемами, рівняннями реакцій; - на схемах рибосоми, полісоми, - структурні частини тРНК, кодони та антикодони; - фази фотосинтезу за схемами, таблицями, рівняннями реакцій; - органи виділення (на таблицях, моделях тощо); - органи виділення різних систематичних груп. ілюструє: - будову та роботу продихів; - за допомогою схем активний і пасивний транспорт; - систему везикулярного транспорту; - етапи внутрішньоклітинного травлення; - за допомогою рівнянь реакцій гліколіз, різні типи бродіння; - за допомогою моделей локалізацію кофакторів і ферментів у дихальному ланцюгу мітохондрій, механізми регуляції біосинтезу білка; - за допомогою власноруч складеної схеми: - місце реакцій біологічного окиснення в обмінних процесах, - зв’язок обміну нуклеїнових кислот з обміном білків і жирів; - загальні шляхи перетворення амінокислот; - за допомогою рівнянь реакцій хімізм фотосинтезу, хемосинтезу; - за допомогою схем і моделей локалізацію кофакторів і ферментів у ланцюгу переносу електронів хлоропластів, зв'язок між світловою і темновою фазами фотосинтезу, шляхи міграції енергії у фотосистемах; - мембранний транспорт екскретів; - реакцію закриття продихів. оцінює: - спорідненість гемоглобіну до різних газів; - структуру і функції окремих компартментів мітохондрій - значення посттранскрипційних змін мРНК для ефективності її функціонування; - значення хемосинтезу для колообігу речовин у природі; - значення запасних полісахаридів у клітині; - зміни ентропії в організмі та виникнення патологічних станів. аналізує: - різницю між типами живлення; - енергетичну цінність різних груп харчових продуктів; - енергетичні потреби організму людини у різних умовах; - причини постійного поглинання організмами речовин з довкілля; - відмінність за способом живлення гетеротрофів і автотрофів; - зв’язки між способом надходження газів до організму і середовищем його існування - структурні й функціональні адаптації органів дихання, що виникли у процесі еволюції; - різницю між апопластичним і симпластичним транспортом речовин; - причини і умови необхідні для транспорту речовин організмом; - причини аутофагоцитозу й автолізу; - зв'язок між способом добування їжі, типом травлення та об’єктами живлення тварини; - енергетичну ефективність аеробного та анаеробного етапу енергетичного обміну; - - зв'язок між будовою окремих компартментів мітохондрій та певними процесами кисневого етапу енергетичного обміну; - відмінність між аеробами та анаеробами; - схему загальних шляхів катаболізму біомолекул - різницю між біосинтезом білка у прокаріотичних та еукаріотичних клітинах; - відхилення від універсальності генетичного коду: геном мітохондрій і хлоропластів - відмінність процесу біосинтезу білків у прокаріот та еукаріот; - фактори часу життя різних видів РНК; - умови виходу мРНК з ядра у цитоплазму; - відмінність рибосом еукаріот та прокаріот - роль р РНК у формуванні трансляційного комплексу біосинтезу білка - особливості синтезу мембранозв'язаних та секреторних білків; - роль шаперонів у процесі фолдінгу білків - ресурси потрібні для фото- і хемосинтезу; - зв'язок між будовою окремих компартментів хлоропластів та світловою і темновою фазами фотосинтезу; - пігментну систему зеленого листка вищих рослин у зв’язку з функцією фотосинтезу; - відмінність між фотосинтезом та хемосинтезом; - відмінність фотосинтезу у прокаріот та рослин; - - різноманітність шляхів отримання АТФ при хемосинтезі; - роль шкіри і дихальної системи у процесах виділення; - роль нирок у підтриманні осмотичних властивостей крові; - закони термодинаміки біологічних систем. прогнозує: - динаміку катаболічних та анаболічних процесів на різних етапах онтогенезу, при зміні функціональних станів організмів; - зміни метаболізму під впливом внутрішніх і зовнішніх факторів; - причини і наслідки ендемічних хвороб; - наслідки пересихання ґрунту для рослини; - можливість вирощування рослин способами, альтернативними традиційним (гідро- та аеропоніка тощо); - наслідки порушення транспортування жирів в організмі людини; - як процес травлення обумовлює втрату антигенних властивостей органічних речовин - сполучення роботи дихального ланцюга з процесом синтезу АТФ; - значення біосинтезу білку для життєдіяльності клітини - використання хемосинтетичних процесів у різних сферах господарства; - наслідки порушення роботи органів виділення; - значення вивчення процесів обміну для формування навичок здорового способу життя; - створення продуктів метаболічної інженерії. практикує: - розрахунки власного основного обміну для складання збалансованого раціону живлення; - створення моделі рослинної клітини як осмотичної системи; - використання таблиць, графіків, моделей, відеоматеріалів, 3D-анімацій, web-сайтів для кращого розуміння та засвоєння матеріалу; - використання таблиці генетичного коду для розв’язання задач; - заходи з підвищення ефективності фотосинтезу - метод спостереження біологічних об’єктів, експериментальний метод. застосовує знання: - для вироблення правильної стратегії харчування у різних умовах фізичного та емоційного навантаження - для аналізу харчової та енергетичної цінності продуктів харчування; - для розв’язування ситуаційних задач щодо процесів обміну речовин та перетворення енергії; - для догляду за рослинами; - для корекції власної поведінки в умовах середовища з низьким парціальним тиском кисню; - для оптимізації власних фізіологічних процесів травлення; - для розуміння процесів анаболізму та шляхів його регуляції для формування стратегії харчування у різних умовах фізичного та емоційного навантаження; - для профілактики захворювань органів виділення. усвідомлює: - роль збалансованого харчування у підтриманні і збереженні здоров’я; - значення якості середовища існування у забезпеченні організмів речовинами. - санітарну роль сапротрофних організмів; - роль мембрани у підтриманні сталості складу всередині клітини і вибірковому транспорті речовин; - важливість транспорту речовин у живих організмах; - небезпеку утворення карбоксигемоглобіну; - прояв фізичних закономірностей у функціонуванні транспортних систем організмів; - необхідність постійного оновлення елементів організму; - значення збільшення площі кишківника для збільшення ефективності всмоктування речовин; - різницю між зовнішнім та внутрішнім диханням - роль кисню у процесі метаболізму; - значення біосинтезу білка для забезпечення функціонування усіх ланок метаболізму; - ефективність акумуляції енергії, спряженої з перенесенням електронів; - що виділення — це діяльність організму, спрямована на виведення невикористаних продуктів обміну речовин, а також чужорідних і шкідливих для організму сполук; - єдність різноманітних процесів обміну речовин — найважливіша властивість всього живого; - роль поживних речовин у метаболізмі; - нерозривний зв'язок між обміном речовин та енергією; - що еволюційні зміни у транспортних, травних, дихальних, видільних системах — як відповідь до оптимізації процесів обміну. робить висновок: - про роль збалансованого раціону у підтриманні метаболічної рівноваги; - про різноманітність дихальних систем як результат еволюції живого світу; - про необхідність регулярного поливу кімнатних рослин; - про різноманітність транспортних систем організмів як результат еволюції; - про нездатність тварин розщеплювати целюлозу без наявності симбіотичних бактерій у їхній травній системі; - що процеси обміну речовин контролюються ферментами; - дихання забезпечує організми енергією; - що біологічне окиснення поєднує всі ланки обміну речовин; - що біосинтез білка — багатоетапний процес утворення поліпептидного ланцюгу та його модифікації; - про універсальність АТФ у збереженні і передачі енергії; - шляхи перетворення різних субстратів завершуються утворенням спільного продукту; - про необхідність дотримання балансу надходження речовин у організм і виділення продуктів життєдіяльності; - обмін речовин відбувається на всіх рівнях організації живого. оцінює: - практичне значення знань про метаболізм; - значення транспортних систем для забезпечення існування організму як цілісної системи; - ефективність різних видів травлення; - взаємозв’язок між різними видами травлення; - значення появи кисневого етапу енергетичного обміну для існування біосфери - значення процесів бродіння при використані у біотехнології; - значення альтернативного сплайсингу для - підвищення різноманіття білків; - клінічне значення сплайсингу; - можливості регуляції ефективності фотосинтезу для підвищення врожайності агрокультур; - значення процесів виділення у підтриманні гомеостазу; - вплив зовнішніх і внутрішніх факторів на виділення продуктів обміну речовин; - значення процесів метаболізму як джерело будівельного матеріалу та енергії для живих організмів; - важливість знання шляхів метаболізму для можливості регуляції обміну речовин з медичною або біотехнологічною метою; - значення органів дихання, травлення виділення у підтримці гомеостазу. висловлює судження: - катаболізм та анаболізм є нерозривними складовими єдиного процесу —метаболізму; - організм — відкрита система, енергетичні процеси у якій описуються законами термодинаміки; - про різні шляхи розв’язання єдиної проблеми ефективного газообміну (на прикладі різних принципів організації дихальних систем); - про необхідність оновлення ґрунту чи насичення його мінеральним добривами для забезпечення життєдіяльності рослин; - знання механізмів транспорту речовин дають можливість регулювати процеси метаболізму; - як процес травлення забезпечує організм будівельним матеріалом та енергією; - що процесу окислення підлягають усі органічні сполуки; - про АТФ, як універсальне джерело та акумулятор енергії; - про те, як знання механізмів синтезу білка лежать в основі розвитку прикладного напрямку медико-біологічних наук; - про планетарну роль фотосинтезу; - необхідність врахування морфофізіологічних особливостей (індивідуальних, вікових тощо) для нормального перебігу в організмі людини процесів виділення; - обмін речовин відбувається на всіх рівнях організації живого. |
||||
36 |
Потреба людини у речовинах і хімічних елементах. Перетворення речовин в організмі людини. |
|
|
|
37 |
Джерела енергії і речовин для організмів. Органічні і неорганічні речовини, необхідні для життєдіяльності організмів. П.р. 6. Критичний аналіз реклами харчових продуктів. |
|
|
|
38 |
Типи живлення організмів за джерелом енергії та джерелом Карбону. |
|
|
|
39 |
Субстрати, умови, етапи метаболізму. Хімічні й фізичні основи метаболізму. Фактори, що впливають на метаболізм. |
|
|
|
40 |
Внутрішнє середовище організму та підтримання його сталості. |
|
|
|
41 |
Транспортування речовин через мембрану в клітину. |
|
|
|
42 |
Типи гетеротрофного живлення за механізмом поглинання і джерелом органічних речовин. |
|
|
|
43 |
Надходження газів до організмів тварин. Виникнення і еволюція дихальної системи. |
|
|
|
44 |
Різновиди органів дихання і принципів організації дихальних систем. |
|
|
|
45 |
Надходження газів до організмів рослин і грибів. Роль продихів. Всмоктування речовин з грунту. |
|
|
|
46 |
Дифузія. Білки-транспортери. Мікротрубочки й моторні білки: динеїни і кінезини. Везикулярний транспорт. |
|
|
|
47 |
Транспорт речовин у кишковопорожнинних, губок, плоских і круглих червів. Поняття про гідролімфу, гемолімфу, кров. |
|
|
|
48 |
Основні компоненти кровоносної системи. Типи кровоносних систем. Еволюція кровоносних систем. |
|
|
|
49 |
Транспортні функції крові (транспорт білків, жирів, вуглеводів, йонів, гормонів, вітамінів, продуктів екскреції). Основні транспортні білки крові (альбуміни, глобуліни). |
|
|
|
50 |
Гемоглобін. Транспорт газів. Дихальні пігменти безхребетних і хребетних. Роль міоглобіну у транспорті кисню в м’язах. |
|
|
|
51 |
Провідна тканина. Еволюція транспортної системи у рослин. |
|
|
|
52 |
Переміщення води і мінеральних речовин у горизонтальній площині кореня та стебла. Поняття про осмотичний та тургорний тиск, сисну силу. Апопластичний та симпластичний шлях транспорту води та мінеральних речовин. |
|
|
|
53 |
Механізми транспорту речовин по ксилемі. Шляхи пересування води у листках. Будова ситоподібних трубок. Механізм переміщення речовин по флоемі. |
|
|
|
54 |
Основні функції травлення. Зовнішнє травлення у павуків та личинок жуків-плавунців. Позаклітинне травлення у бактерій, архей, грибів, хижих рослин. Локалізація і функціонування травних ферментів цих організмів. |
|
|
|
55 |
Внутрішньоклітинне травлення. Формування первинних та вторинних лізосом. Гідролітичні ферменти. Залишкові тільця. Аутофагоцитоз і автоліз. Роль протеосом у розщепленні білків клітини. |
|
|
|
56 |
Порожнинне травлення у багатоклітинних організмів. Пристінкове травлення на поверхні мікроворсинок тонкого кишківника. Будова мікроворсинок. Активний та пасивний процес всмоктування речовин у кишківнику. |
|
|
|
57 |
Травлення у товстому кишківнику. Розщеплення клітковини. Поняття про пробіотики і пребіотики. Синтез вітамінів у товстому кишківнику. |
|
|
|
58 |
Особливості ферментативного каталізу (зміна енергії в ході реакції, механізм каталізу, коферменти, способи регуляції активності ферментів). |
|
|
|
59 |
Особливості ферментативного каталізу (зміна енергії в ході реакції, механізм каталізу, коферменти, способи регуляції активності ферментів). |
|
|
|
60 |
Типи метаболічних шляхів клітини. Регуляція метаболічних шляхів (контроль транскрипції, активація ферментів, вплив субстратів, коферментів, продуктів). |
|
|
|
61 |
Анаеробне та аеробне дихання. Гліколіз. Принцип субстратного фосфорилювання. |
|
|
|
62 |
Енергетичний баланс гліколізу. Молочнокисле та спиртове бродіння. |
|
|
|
63 |
Утворення ацетил-КоА. Цикл трикарбонових кислот. Переносники Гідрогену. |
|
|
|
64 |
Окисне фосфорилювання. Робота дихального ланцюга. Створення протонного градієнту і його використання АТФ-синтазою. Енергетичний баланс аеробного окиснення глюкози. |
|
|
|
65 |
β-окиснення жирних кислот. Спряження β-окиснення з циклом трикарбонових кислот. П.р. 7. Розв’язування задач на тему «Енергетичний обмін». |
|
|
|
66 |
Дезамінування амінокислот. Утворення сечовини і сечової кислоти при розщепленні нітрогеновмісних основ нуклеотидів. |
|
|
|
67 |
Поняття про матричні синтези. Етапи біосинтезу білка. Транскрипція. Процесинг мРНК. Альтернативний сплайсинг. Транскрипція тРНК і рРНК. |
|
|
|
68 |
Генетичний код. Відхилення від універсальності генетичного коду. |
|
|
|
69 |
Утворення аміноацил-тРНК. Трансляція: етапи, механізми. Особливості трансляції мембранних і секреторних білків. |
|
|
|
70 |
Фолдінг білка. Роль шаперонів. Посттрансляційна модифікація білків. |
|
|
|
71 |
П.р. 8. Розв’язування задач на тему «Біосинтез білків». |
|
|
|
72 |
Поняття про пластичний обмін у клітині. Світлова фаза фотосинтезу. |
|
|
|
73 |
Темнова фаза фотосинтезу. Цикл Кальвіна. Утворення, запасання і використання крохмалю. Особливості фотосинтезу у прокаріотів. Значення фотосинтезу. |
|
|
|
74 |
Хемосинтез. Хемосинтетики. Етапи і значення хемосинтезу для колообігу елементів у природі. П.р. 9. Розв’язування задач на тему «Фотосинтез і хемосинтез». |
|
|
|
75 |
Біосинтез жирних кислот і складних ліпідів. |
|
|
|
76 |
Утворення, запасання і використання глікогену. |
|
|
|
77 |
Контрольна робота 1. |
|
|
|
78 |
Основні функції екскреції та осморегуляції (виділення побічних продуктів метаболізму, регуляція концентрації йонів, виділення токсинів). |
|
|
|
79 |
Продукти виділення (нітрогеновмісні продукти розпаду білків і нуклеїнових кислот (амоніак, сечова кислота, сечовина); кисень, як продукт фотосинтезу; вуглекислий газ, жовчні пігменти, токсини). |
|
|
|
80 |
Способи виділення продуктів метаболізму клітиною: мембранний транспорт, екзоцитоз. |
|
|
|
81 |
Різноманітність органів виділення багатоклітинних тварин, їх будова і функції. Еволюція видільної системи. Роль шкіри, легень, печінки і кишечнику у виділенні продуктів метаболізму. |
|
|
|
82 |
Виділення води рослиною. Гутація. Транспірація. Кількісні показники транспірації. Екскреція шкідливих речовин у рослин – листопад. |
|
|
|
83 |
Роль виділення у підтриманні гомеостазу. Фактори порушення процесів виділення. |
|
|
|
84 |
Єдність процесів обміну речовин і енергії. Відкритість біологічних систем. Метаболічна інженерія. |
|
|
|
85 |
Узагальнення. Взаємоперетворення речовин у організмі. |
|
|
|
Тема 4. Спадковість та мінливість (35 год) оперує термінами: – алель, амніоцентез, аутосоми, віддалена гібридизація, гемізигота, геном, генотип, гетерогаметність, гетерозигота, гетерозиготність, гібрид, гібридизація, гомогаметність, гомозигота, гомозиготність, домінування, епістаз, закон гомологічних рядів спадкової мінливості, закони Менделя, закон чистоти гамет, закон Харді-Вайнберга, кодомінування, кросинговер, летальні гени, локус, мінливість, модифікації, модифікаційна мінливість, мутаген, мутагенез, мутаційна мінливість, мутації, неповне домінування, норма реакції ознаки, полігенія, поліплоїдія, рекомбінація, розщеплення, спадковість, статеві хромосоми, транскриптон наводить приклади: - що дозволяють перевірити встановлені Г. Менделем і Т. Морганом закони спадковості та їхні наслідки; - хімічних методів дослідження молекулярної структури гена; успадкування гена, зчепленого зі статтю; - прояву зчепленого успадкування; хромосомних перебудов; - ознак із вузькою і широкою нормами реакції; пояснює: - реалізацію генетичної інформації у формуванні ознак; - біологічні антимутаційні механізми; - генетичну мінливість у природних популяціях класифікує: - мінливість; - типи мутацій; - характеризує: - методи генетичних досліджень; - типи схрещувань; - будову та функції генів; - форми взаємодії неалельних генів; - сучасні напрями досліджень молекулярної генетики; - типи успадкування у людини; - закономірності цитоплазматичної спадковості; - норму реакції як межу адаптації організму; - сутність гібридологічного методу дослідження; - статистичний характер законів спадковості Г. Менделя; - причини відхилень від встановлених Г. Менделем кількісних співвідношень при розщепленні; - закони Г. Менделя з позицій хромосомної теорії; - необхідність медико-генетичного консультування; - регуляцію генної активності; - механізми визначення статі; - чинники, що зумовлюють зміну генетичного складу популяцій: мутації, міграції, популяційні хвилі, ізоляція, природний добір; - дрейф генів як випадковий процес у популяції; - мутації як основу видоутворення описує: - активні і неактивні ділянки генома, екзони, інтрони; - види хромосомних мутацій; - методи діагностики, профілактики та лікування спадкових хвороб людини планує: - схеми схрещування для одержання бажаного результату у нащадків розпізнає: - домінантні та рецесивні ознаки, зокрема у людини; - типи мутацій; - ознаки із вузькою і широкою нормами реакції ілюструє: - закономірності успадкування; - хромосомну теорію спадковості; - генетичні основи визначення статі; - типи і загальні властивості мутацій; - процес видоутворення оцінює: - генетичну роль батьківських особин у визначенні ознак нащадків; - роль генних мутацій у розвитку спадкових хвороб аналізує: - вплив середовища на прояв генів у фенотипі; - молекулярні основи спадкової мінливості; - можливості різних методів селекції у створенні організмів з новими комбінаціями спадкових ознак прогнозує: - значення генотипу і умов середовища для формування фенотипу; - наслідки результатів медико-генетичного консультування; - можливості профілактики спадкових хвороб людини практикує: - виявлення домінантних і рецесивних ознак у культурних рослин та домашніх тварин застосовує знання: - для запису схем схрещування; - визначення фенотипу і генотипу батьків і нащадків, домінантних та рецесивних ознак усвідомлює: - молекулярні та цитологічні основи спадковості; - роль спадковості в еволюції організмів; - роль мінливості в еволюції організмів; робить висновок: - генетична неоднорідність живих організмів – основа біологічного прогресу оцінює: - генетичну роль батьківських особин у визначенні ознак нащадків; - роль генних мутацій у розвитку спадкових хвороб висловлює судження: - диплоїдність як механізм генетичної стабільності організмів
|
||||
86 |
Складові здоров’я людини. Антропогенетика, медична генетика, євгеніка. Людина як об’єкт генетичних досліджень. Генетика особистості. |
|
|
|
87 |
Шляхи передачі інформації в живих системах (центральна догма). Реплікація, транскрипція, трансляція. |
|
|
|
88 |
Основні ферменти, що забезпечують функціонування нуклеїнових кислот (полімерази, гелікази, топоізомерази та ін.) |
|
|
|
89 |
Сучасні уявлення про структуру гена. Некодувальні послідовності ДНК. |
|
|
|
90 |
Генетичний код та його властивості. |
|
|
|
91 |
Генетична система прокаріотичних (нуклеоїд, плазміди) та еукаріотичних (пласти) клітин. |
|
|
|
92 |
Геном. Регуляція активності генів. |
|
|
|
93 |
Генетика – наука про закономірності успадкування ознак та їх мінливість. Основні етапи розвитку генетики. |
|
|
|
94 |
Методи генетичних досліджень (гібридологічний, близнюковий, цитологічний, популяційний (статистичний), біохімічний, молекулярно-біологічний). |
|
|
|
95 |
Генетична термінологія і символіка. |
|
|
|
96 |
Гібридологічний метод. Типи схрещувань. |
|
|
|
97 |
Закономірності успадкування, встановлені Г. Менделем. Закон чистоти гамет. Їх цитологічні основи. |
|
|
|
98 |
Розв’язування типових задач з генетики. |
|
|
|
99 |
П.р. 10. Розв’язування типових задач з генетики: успадкування ознак. |
|
|
|
100 |
Множинний алелізм. Взаємодія алельних генів. Плейотропія. |
|
|
|
101 |
Хромосомна теорія спадковості. Зчеплене успадкування. Кросинговер. |
|
|
|
102 |
Групи зчеплення генів. Генетичні карти хромосом. |
|
|
|
103 |
Генетика статі. Генетичні основи визначення статі у різних груп організмів. |
|
|
|
104 |
Успадкування, зчеплене зі статтю. |
|
|
|
105 |
Взаємозв’язок між генотипом і фенотипом. Взаємодія неалельних генів (компліментарність, епістаз, полімерія). |
|
|
|
106 |
Генотип як цілісна система. Самостійна робота. |
|
|
|
107 |
Мінливість ознак та її типи. Спадкова і неспадкова мінливість. |
|
|
|
108 |
Мінливість бактерій та вірусів. |
|
|
|
109 |
Мутації, їх молекулярна основа. Типи і загальні властивості мутацій. |
|
|
|
110 |
П.р. 11. Розв’язування типових задач з генетики: визначення типу мутацій. |
|
|
|
111 |
Мутагенні чинники (фізичні, хімічні, біологічні) їх вплив на живі системи. Значення мутацій. |
|
|
|
112 |
Властивості модифікаційної мінливості. Поняття норми реакції, варіаційного ряду, варіаційної кривої. |
|
|
|
113 |
П.р. 12. Вивчення мінливості рослин. Побудова варіаційного ряду і варіаційної кривої. |
|
|
|
114 |
Генетика людини. Методи вивчення та особливості успадкування. |
|
|
|
115 |
Спадкові хвороби, їх виявлення та профілактика (медико-генетичне консультування). |
|
|
|
116 |
Вид і популяція. Популяційна генетика. |
|
|
|
117 |
Елементарні процеси еволюції: закон Харді-Вайнберга, мутації. |
|
|
|
118 |
Елементарні процеси еволюції: міграція, випадковий дрейф генів. |
|
|
|
119 |
Процес видоутворення. |
|
|
|
120 |
Узагальнення. Спадковість і мінливість. |
|
|
|
Тема 5. Репродукція та розвиток (55 год) оперує термінами: - реплікація ДНК; - пріони; - віруси; - віроїди -соматичні клітини; - гамети; - гаметогенез; - життєвий цикл клітини; - проліферація; - інтерфаза; - мітоз; - мейоз; - кросинговер; - каріотип; - амітоз; - апоптоз; - каріокінез; - цитокінез; - статеве та нестатеве розмноження - запліднення; - гермафродитизм; - брунькування; - шизогонія; - спороутворення; - фрагментація; - поліембріонія; - апоміксис; - копуляція; - кон’югація; - партеногенез; - неотенія; - педогенез; - ембріонізація; - статевий диморфізм; - гетерогаметна стать; - гомогаметна стать наводить приклади: -хвороб, спричинених вірусами, пріонами, віроїдами; - клітин або організмів, які поділяються амітозом, мітозом, мейозом; - ізо-, гетеро- та оогамії; -будови яйцеклітин хордових та безхребетних; - кон’югації та копуляції; - організмів із зовнішнім та внутрішнім заплідненням; - поліембріонії та апоміксису; - партеногенезу, неотенії, педогенезу; -яйценародження, яйцеживонародження, справжнього народження; гермафродитизму - організмів з гетерогаметною та гомогаметною статтю. пояснює: - значення реплікації ДНК; - роль пріонів, віроїдів у природі; - значення мітозу та мейозу у розмноженні організмів; - роль клітинних органел у процесі цитокінезу та каріокінезу; - значення кросинговеру; - переваги внутрішнього запліднення порівняно із зовнішнім; - особливості гаметогенезу у чоловічої та жіночої статі. - роль клітинних органел у процесі дозрівання сперматозоїдів; - роль кортикальної реакції у процесі запліднення; - біологічне значення подвійного запліднення покритонасінних; - процес клонування; - механізми визначення статі; - відмінності понять стать та гендер класифікує: - типи вірусів; - типи поділу клітин; - способи розмноження; - типи яйцеклітин; - типи народження характеризує: - структуру і відтворення вірусів та пріонів; - процес реплікації ДНК, та процес зворотної транскрипції; - етапи життєвого циклу клітини; - типи мітозу; - будову метафазної хромосоми; - процес мейозу, кросинговер; - форми розмноження одноклітинних організмів; - форми розмноження багатоклітинних організмів; - етапи гаметогенезу; - типи яйцеклітин - зовнішнє і внутрішнє запліднення; - типи народження описує: - будову вірусів віроїдів та пріонів на малюнках та схемах; -процес реплікації ДНК та зворотної транскрипції на схемах; - структурно - морфологічні зміни ядра у клітині під час життєвого циклу на малюнках, схемах та мікропрепаратах; - морфологічну будову метафазної хромосоми на малюнках та схемах; - етапи сперматогенезу та овогенезу у ссавців - типи яйцеклітин; - будову яйцеклітини та сперматозоїда; - способи та етапи запліднення у хребетних тварин; - подвійне запліднення у покритонасінних. - механізми загибелі клітини; - механізми визначення статі. планує: - використовувати знання про інфекційні агенти для профілактики захворювань; - більш детальне знайомство з сучасними клітинними технологіями, їхнім значенням для людства; розпізнає: -структурні компоненти вірусів на малюнках та схемах; -процес реплікації ДНК на схемах; -клітини на різних стадіях життєвого циклу на схемах та мікропрепаратах; - яйцеклітини та сперматозоїди на малюнках та мікропрепаратах; ілюструє: - етапи проникнення вірусів у клітину господаря; - етапи гаметогенезу на препаратах статевих залоз людини; - етапи мітозу та мейозу; - способи вегетативного розмноження аналізує: - місце вірусів у системі живої природи; - взаємозв’язок між будовою і функціями хромосом; - значення мітозу і мейозу для розмноження організмів; - різні механізми визначення статі; - значення у житті людини природного та штучного вегетативного розмноження; - значення клітинних технологій в медицині та сільському господарстві прогнозує: - негативний вплив деяких вірусів на репродуктивну систему людини. -вплив негативних факторів середовища, наркотичних речовин на процеси гаметогенезу людини. практикує: - запобігання вірусним хворобам, та попередженню ВІЛ-інфікування; - використання таблиць, графиків,моделей,відеоматеріалів,3D анімації; web-сайтів для кращого розуміння та засвоєння матеріалу; - роботу з біологічними приладами, інструментами, довідниками; - спостереження за біологічними об'єктами і станом власного організму, біологічні експерименти; застосовує знання: -для профілактики вірусних інфекцій; - для розуміння порушення процесу гаметогенезу при дії на організм алкоголю, тютюну. - для формування здорового способу життя усвідомлює: - значення вірусів та пріонів у житті людини та природи; - біологічне значення різних типів поділу клітини; -значення кросинговеру у формуванні різноманітності нащадків; - роль статевого процесу у відтворені нащадків та еволюції організмів; - наслідки вживання алкоголю на процеси гаметогенезу; -наслідки порушення процесів запліднення для людини робить висновок: - закономірності відтворення лежать в основі процесів, що відбуваються на різних рівнях організації життя та забезпечують його існування у часі та просторі; - мейоз передує утворенню гамет у тварин та спор у рослин; - порушення під час мейозу приводять до генетичних вад організмів; оцінює: - знання про життєдіяльність вірусів, для здійснення профілактики вірусних захворювань і надання першої допомоги у разі їх виникнення; - наслідки порушення процесу мейозу; - перспективи та можливості клітинних технологій у медицині, сільському господарстві та екології висловлює судження: - способи непрямого поділу – мітоз та мейоз лежать в основі сталості виду; - процес гаметогенезу надзвичайно чутливий до дії несприятливих факторів; -збереження репродуктивного здоров’я залежить від здорового способу життя |
||||
Репродукція (25 год) |
||||
121 |
Репродукція молекул. Реплікація ДНК (етапи, фактори, регуляція, значення). Зворотна транскрипція: механізми, значення. |
|
|
|
122 |
Місце вірусів у системі органічного світу. Особливості будови і процесів життєдіяльності вірусів рослин, тварин, бактерій. Шляхи проникнення вірусів у клітини і організм хазяїна. |
|
|
|
123 |
Поняття про віроїди, пріони. Значення їх у природі і житті людини. Будова і особливості репродукції різних систематичних груп вірусів та пріонів. |
|
|
|
124 |
Загальна характеристика інфекційного процесу, викликаного вірусами. Гіпотези виникнення вірусів. Значення вірусів у процесі еволюції. |
|
|
|
125 |
Репродукція прокаріотичних клітин. Бінарний поділ. Репродукція еукаріотичних клітин. Каріотип. Порівняння наборів хромосом різних видів. |
|
|
|
126 |
Життєвий цикл клітин. Інтерфаза, її періоди, значення, регуляція. |
|
|
|
127 |
Структурна організація інтерфазного хроматину. Будова нуклеусом. Типи та значення основних та кислих білків. |
|
|
|
128 |
Способи репродукції клітин. Мітоз (каріокінез та цитокінез). Фази мітозу, їх тривалість, біологічне значення. |
|
|
|
129 |
Структурні зміни хроматину на різних етапах мітозу. Морфологічна будова метафазної хромосоми. |
|
|
|
130 |
Порушення процесу мітозу. Цитокінез у рослин та тварин. Типи мітозу. Регуляція мітозу. |
|
|
|
131 |
Мейоз, його фази. Кросинговер. Порушення мейозу. Біологічне значення мейозу у рослин і тварин. |
|
|
|
132 |
П.р. 13. Порівняльна характеристика мітозу та мейозу. Складання аплікаційних схем мітозу і мейозу. |
|
|
|
133 |
Прямий поділ – амітоз. Значення приклади. |
|
|
|
134 |
Старіння і загибель клітин. Апоптоз, некроз. Клітинні технології в біології та медицині. |
|
|
|
135 |
Форми розмноження організмів. Нестатеве і статеве розмноження: цитологічні основи, форми, біологічне значення. П.р. 14. Типи та способи розмноження організмів. |
|
|
|
136 |
Способи нестатевого розмноження прокаріотів, грибів, рослин, тварин. Поліембріонія. Клонування. Використання вегетативного розмноження рослин та грибів у агрокультурі. |
|
|
|
137 |
Способи статевого розмноження. Будова статевих клітин різних систематичних груп організмів. |
|
|
|
138 |
Гаметогенез у рослин та грибів, у тварин на прикладі ссавців. Будова статевих залоз. |
|
|
|
139 |
Особливості сперматогенезу та овогенезу у людини. П.р. 15. Відмінність сперматогенезу і овогенезу у людини. |
|
|
|
140 |
Фактори регуляції гаметогенезу. Еволюція статевого розмноження. |
|
|
|
141 |
Запліднення: форми, етапи, значення. Запліднення у нижчих, вищих спорових та голонасінних рослин. Подвійне запліднення у покритонасінних рослин. |
|
|
|
142 |
Зовнішнє та внутрішнє запліднення у тварин. Партеногенез. Апоміксис. Неотенія. Педогенез. |
|
|
|
143 |
Етапи запліднення у людини. Причини порушення процесів запліднення у людини. Екстракорпоральне запліднення. Способи контрацепції. |
|
|
|
144 |
Механізми визначення статі. Стать і гендер у людини. Гермафродитизм. Типи народження. |
|
|
|
145 |
Контрольна робота 2. |
|
|
|
Розвиток (30 год) |
||||
146 |
Онтогенез: типи, періодизація у багатоклітинних організмів. |
|
|
|
147 |
Етапи ембріонального розвитку у тварин. Ооплазматична сегрегація та презумптивні зони зиготи. |
|
|
|
148 |
П.р. 16. Вивчення етапів ембріогенезу хордових тварин. |
|
|
|
149 |
Типи та закономірності процесів дроблення. Тотипотентність бластомерів. Бластула. Типи бластул у хордових. |
|
|
|
150 |
Способи гаструляції. Способи закладки мезодерми у безхребетних та хордових. |
|
|
|
151 |
Гістогенез, органогенез. |
|
|
|
152 |
Поняття про стовбурові клітини та їхні властивості. Диференціація клітин. Поява тканин. Ембріональна індукція. |
|
|
|
153 |
Процес нейруляції, формування комплексу осьових органів. |
|
|
|
154 |
Первиннороті та вториннороті організми. |
|
|
|
155 |
Похідні зародкових листків. П.р.17. Вивчення похідних зародкових листків. |
|
|
|
156 |
Поняття про провізорні органи. Амніоти та анамнії. |
|
|
|
157 |
Механізми регуляції онтогенезу. Ембріологічні теорії та закони. |
|
|
|
158 |
Періодизація ембріонального розвитку людини. Типи дроблення та гаструляції у людини. |
|
|
|
159 |
Критичні періоди розвитку зародка людини. Будова та функції плаценти. Поняття про тератогенез. |
|
|
|
160 |
Ембріональний розвиток та його етапи у рослин (ембріогенез та спокій). |
|
|
|
161 |
Сучасні методи ембріології. Тканинна та ембріональна інженерія, химерні організми. Репродуктивна медицина. |
|
|
|
162 |
Типи постембріонального розвитку у тварин. Прямий розвиток. Поняття ембріонізації. |
|
|
|
163 |
Розвиток з повним та неповним перетворенням. Біологічне значення метаморфозу. Регуляція постембріонального розвитку. |
|
|
|
164 |
Етапи постембріонального розвитку насінних рослин (догенеративний, генеративний, постгенеративний). |
|
|
|
165 |
Вікові періоди індивідуального розвитку людини. Статеве дозрівання. Профілактика ЗПСШ. |
|
|
|
166 |
Старість як етап онтогенезу. Теорії старіння на молекулярному, клітинному, оранізмовому рівнях. |
|
|
|
167 |
Життєві цикли та чергування поколінь. Прості та складні життєві цикли рослин і тварин. |
|
|
|
168 |
Ріст та регенерація. Поняття про проліферацію та диференціацію клітин. |
|
|
|
169 |
Типи, швидкість, тривалість росту різних груп організмів. Регуляція росту у тварин та рослин. |
|
|
|
170 |
Вплив на ріст організму людини екзогенних та ендогенних чинників. |
|
|
|
171 |
Типи регенерації. Рівні регенерації: репарація ДНК, регенерація на субклітинному, клітинному, тканинному, органному рівнях. |
|
|
|
172 |
П.р. 18. Вивчення типів регенерації. |
|
|
|
173 |
Здатність до регенерації у різних тварин. Стимуляція регенераційних процесів. |
|
|
|
174 |
Трансплантація органів. Використання 3D друку у відтворенні тканин та органів. |
|
|
|
175 |
Узагальнення. Розвиток. |
|
|
|