Календарне планування.
За модельною програмою «Географія. 6-9 класи»
для закладів загальної середньої освіти
(авт. Кобернік С. Г., Коваленко Р. Р., Гільберг Т. Г., Даценко Л. М.)
70 годин – 2 години на тиждень
№з/п |
Дата |
Зміст уроку |
Очікувані результати навчання |
Види навчальної діяльності |
Домашнє завдання |
||
|
6-А |
6-Б |
6-В |
|
|
|
|
II СЕМЕСТР |
|||||||
Розділ III. ОБОЛОНКИ ЗЕМЛІ Тема 2. Атмосфера – повітряна ковдра Землі (11годин) |
|||||||
31 |
|
|
|
Будова атмосфери |
розуміє зміст понять «атмосфера», «озоновий шар». |
Робота у групі для розв’язання проблем: Чому атмосферу ділять на окремі шари? |
П. 26 |
32 |
|
|
|
Нагрівання атмосферного повітря. Добовий і річний хід температури повітря. Середні температури, амплітуди температур.
|
встановлює з допомогою вчителя взаємозв’язки явищ і процесів, що відбуваються в атмосфері; планує географічне дослідження процесів в атмосфері з допомогою вчителя; виконує з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження, фіксує одержані результати; добирає математичний апарат для розв’язання навчальних завдань; представляє результати дослідження у запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових пристроїв. |
Практична робота: Ведення та аналіз даних календаря погоди за місяць. (розпочинається у темі “Літосфера) Моделювання процесів: Нагрівання атмосферного повітря. Робота з інформацією: Презентування інформації з різних джерел: Чому біля берегів водойм в гарячу пору прохолодніше? Робота у групі для розв’язання проблем: Чому на вершинах гір холодніше, ніж біля їх підніжжя? Користування вимірювальними приладами: Зняття показів термометрів. Розв’язування задач: Визначення середніх температур повітря, амплітуди температур повітря за певний період часу, зміни температури повітря. |
П. 27 |
33 |
|
|
|
Розподіл тепла на поверхні Землі
|
розуміє зміст понять «амплітуда температур повітря», «середні температури», «теплові пояси»; будує графічні моделі: графік зміни температури повітря; аналізує з допомогою вчителя результати досліджень атмосфери за запропонованими критеріями; представляє результати дослідження у запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових пристроїв. |
Практична робота: Складання й аналіз графіка добового і річного ходу температури повітря. |
П 28 |
34 |
|
|
|
Атмосферний тиск |
розуміє зміст понять «атмосферний тиск» встановлює з допомогою вчителя взаємозв’язки явищ і процесів, що відбуваються в атмосфері; добирає математичний апарат для розв’язання навчальних завдань. |
Моделювання процесів: Дія атмосферного тиску в домашніх умовах. Розв’язування задач: Зміни атмосферного тиску з висотою. Користування вимірювальними приладами: Зняття показів барометра. |
П 29 |
35 |
|
|
|
Вітер, його основні характеристики |
розуміє зміст понять «сила вітру», «бриз»; моделює атмосферні явища самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб; будує графічні моделі: розу вітрів; аналізує з допомогою вчителя результати досліджень атмосфери за запропонованими критеріями; представляє результати дослідження у запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових пристроїв. |
Дослідження: Як визначити швидкість вітру за місцевими ознаками? Моделювання процесів: Виникнення вітру. Проектування місця розміщення підприємства, яке викидає шкідливі речовини в атмосферне повітря, у своїй місцевості з урахуванням рози вітрів. Практична робота «Складання й аналіз рози вітрів». Користування вимірювальними приладами: Зняття показів флюгера. |
П 30 |
36 |
|
|
|
Постійні та періодичні вітри |
розуміє та орієнтується у типах вітрів аналізує з допомогою вчителя результати досліджень атмосфери за запропонованими критеріями; представляє результати дослідження у запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових пристроїв.
|
Дослідження: Як визначити швидкість вітру за місцевими ознаками? Моделювання процесів: Виникнення вітру. Проектування місця розміщення підприємства, яке викидає шкідливі речовини в атмосферне повітря, у своїй місцевості з урахуванням рози вітрів. Практична робота «Складання й аналіз рози вітрів». Користування вимірювальними приладами: Зняття показів флюгера. |
П 31 |
37 |
|
|
|
Вологість повітря |
розрізняє абсолютну і відносну вологість повітря; добирає математичний апарат для розв’язання навчальних завдань. |
Розв’язування задач: Визначення відносної вологості повітря. Користування вимірювальними приладами: Зняття показів гігрометра. |
П 32 |
38 |
|
|
|
Хмарність. Атмосферні опади |
Розрізняє види хмар розрізняє види опадів; моделює атмосферні явища самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб; будує графічні моделі: діаграми хмарності, опадів; аналізує з допомогою вчителя результати досліджень атмосфери за запропонованими критеріями. |
Робота з інформацією: Презентування інформації з різних джерел: Визначення видів хмар за наочними посібниками. Моделювання процесів: Утворення хмар і опадів. |
П 33-34 |
39 |
|
|
|
Погода та клімат |
розуміє зміст поняття «погода»; представляє самостійно або з допомогою вчителя інформацію про погоду в різних формах. |
Дослідження: Мінливість погоди на інтерактивних картах погоди. Практична робота Характеристика погоди у даній місцевості з використанням метеоприладів / з допомогою онлайн-застосунків погоди. |
П 35 |
40 |
|
|
|
Кліматична карта світу, України. Вплив людини на атмосферу |
обирає самостійно або з допомогою вчителя ідеї, способи, засоби для розв’язання навчальної / життєвої проблеми щодо погодних явищ; представляє результати дослідження у запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових пристроїв. |
Проєктна діяльність: Розпізнавання та правила безпечної поведінки під час несприятливих атмосферних явищ, які характерні для вашої місцевості (буклет, постер, флаєр). Дослідження: Як запобігти зневоднення організму людини, теплового і сонячного удару в умовах спекотної погоди. Дослідження: Як впливає парниковий ефект на розвиток овочівництва, квітникарства закритого ґрунту у своїй місцевості? Як можна використовувати енергію сонця й вітру? Глобальне потепління: погляди кліматологів |
П 35 |
41 |
|
|
|
Атмосфера. Підсумковий урок. |
|
Діагностувальна робота 3 |
П 26-35 |
Тема 3. Гідросфера—водне намисто планети (14 годин) |
|||||||
42 |
|
|
|
Гідросфера та її складові |
розуміє зміст понять «гідросфера», «море», «затока», «протока». розрізняє частини Океану; знаходить, показує на картах і позначає на контурній карті Чорне, Азовське, Середземне моря; Керченську, Гібралтарську, Магелланову, Берингову протоки; Біскайську, Бенгальську затоки; острови Велика Британія, Гренландія, Мадагаскар, Джарилгач; півострови Скандинавський, Кримський, Аравійський, Індостан. |
Практична робота: «Позначення на контурній карті назв океанів, морів, проток, заток, островів». Віртуальна мандрівка «Глибинами океанів» (перегляд панорамних фото і відео). Жак-Ів Кусто – видатний дослідник Світового океану |
П 36 |
43 |
|
|
|
Світовий океан та його частини. Умовний поділ на п’ять океанів |
розуміє зміст понять «гідросфера», «море», «затока», «протока». розрізняє частини Океану; знаходить, показує на картах і позначає на контурній карті Чорне, Азовське, Середземне моря; Керченську, Гібралтарську, Магелланову, Берингову протоки; Біскайську, Бенгальську затоки; острови Велика Британія, Гренландія, Мадагаскар, Джарилгач; півострови Скандинавський, Кримський, Аравійський, Індостан. |
Практична робота: «Позначення на контурній карті назв океанів, морів, проток, заток, островів». Віртуальна мандрівка «Глибинами океанів» (перегляд панорамних фото і відео). Жак-Ів Кусто – видатний дослідник Світового океану |
П 37 |
44 |
|
|
|
Суходіл в океані |
знаходить, показує на картах і позначає відповідно до навчального завдання на контурній карті Середземне, Чорне, Азовське, Карибське моря; Гібралтарську, Магелланову, Берингову, Керченську протоки; Біскайську, Бенгальську затоки; острови Гренландія, Мадагаскар, Велика Британія; півострови Аравійський, Індостан, Скандинавський, Кримський; Маріанську западину; річки Амазонка, Ніл, Дніпро, Дунай; озера Каспійське, Байкал, Шацькі;
|
Практична робота: «Позначення на контурній карті назв океанів, морів, проток, заток, островів».
|
П 38 |
45 |
|
|
|
Властивості вод Світового океану |
розуміє зміст поняття «солоність океану». |
Робота у групі для розв’язання проблем: Чому океанічна вода не замерзає при температурі нижче 0°С? Робота з інформацією: Віртуальна мандрівка «Глибинами океанів» (перегляд панорамних фото і відео). Жак-Ів Кусто – видатний дослідник Світового океану. |
П 39 |
46 |
|
|
|
Рухи води в Світовому океані |
розрізняє види руху води в океанах; знаходить, показує на картах і позначає на контурній карті течії Гольфстрім, Західних вітрів. |
Практична робота: «Позначення на контурній карті назв течій». |
П 40 |
47 |
|
|
|
Ресурси Світового океану. Океан та людина |
з’ясовує і пояснює з допомогою вчителя значення знань про гідросферу в житті людини, підприємницькій діяльності. |
Робота з інформацією: «Океан в небезпеці». Дослідження: Небезпечні тварини на морських пляжах світу |
П 41 |
48 |
|
|
|
Води суходолу. Річки |
розуміє зміст понять «річкова долина», «річкова система», «басейн річки», «вододіл», «режим річки». розрізняє елементи річкової долини, види живлення річок; знаходить, показує на картах і позначає на контурній карті річки Дніпро, Дунай, Ганг, Ніл, Амазонка; обирає самостійно або з допомогою вчителя ідеї, способи, засоби для розв’язання життєвої проблеми щодо безпечної поведінки під час повеней, катастрофічних паводків, льодоставу й льодоходу. |
Дослідження: Віртуальна подорож річкою. Практична робота: «Позначення на контурній карті назв річок» Моделювання: Виготовлення макета річкової системи (пластилін, папір, нитки…). Робота з інформацією: «Річка надихає» (сторінками художніх творів, учнівської творчості). Фотокросинг «Річки України і світу». Робота з інформацією: Розроблення «пам’ятки» про правила безпечної поведінки біля річки, під час повені, паводку, льодоставу й льодоходу. (буклет, постер, флаєр). |
П 42 |
49 |
|
|
|
Живлення, водний режим та робота річок |
розуміє зміст поняття «ерозія»; добирає математичний апарат для розв’язання навчальних завдань. |
Робота у групі для розв’язання проблем: Як рельєф впливає на напрямок і швидкість течії річок? Практична робота: «Визначення довжини річки, користуючись масштабом, ниткою, курвіметром». |
П 43 |
50 |
|
|
|
Озера |
розуміє зміст понять «озеро» розрізняє види озерних улоговин; знаходить, показує на картах і позначає на контурній карті озера Шацькі, Каспійське, Байкал. обирає самостійно або з допомогою вчителя ідеї, способи, засоби для розв’язання життєвої проблеми щодо безпечної поведінки перебування на березі водойми, руху болотистою місцевістю. |
Практична робота: «Позначення на контурній карті назв озер».
|
П 44 |
51 |
|
|
|
Болота. Штучні водойми |
розуміє зміст понять «болото», «водосховище», «канал»; розпізнає з допомогою вчителя пізнавальну проблему щодо використання водних ресурсів, охорони водних об’єктів у запропонованій ситуації; з’ясовує і пояснює з допомогою вчителя значення знань про гідросферу в житті людини, підприємницькій діяльності; виявляє емоційно-ціннісне ставлення до наслідків впливу людини на гідросферу; наводить приклади подолання наслідків стихійних явищ і процесів у гідросфері. |
Робота з інформацією: Як розпізнати непрохідне болото? Яку воно несе небезпеку? Розроблення «пам’ятки» про правила безпечної поведінки біля водойми, при перебуванні в болотистій місцевості. (буклет, постер, флаєр).
Дослідження: Куди потрапляють стічні води? З яких водних джерел здійснюється водопостачання твого населеного пункту? Моделююча вправа з використанням фізичної карти «Будуємо греблю на річці: мета, місце, наслідки». Робота у групі для розв’язання проблем: Обмін досвідом економії води в родині.
|
П 45 |
52 |
|
|
|
Льодовики. Багаторічна мерзлота |
розуміє зміст понять «льодовик», «багаторічна мерзлота»; розрізняє види льодовиків, підземних вод.
|
Робота у групі для розв’язання проблем: Які зміни відбудуться на нашій планеті у випадку танення льодовиків Гренландії і Антарктиди? Проєктна діяльність. Створення пам’ятки про правила безпечної поведінки під час повеней, катастрофічних паводків, льодоставу, льодоходу, шторму, цунамі, перебування на березі водойми, руху болотистою місцевістю (буклет, постер, флаєр, лепбук). |
П 46 |
53 |
|
|
|
Підземні води |
розуміє зміст понять «підземні води», «мінеральні води», «термальні води». |
Дослідження: Чому міліють криниці? |
П 47 |
54 |
|
|
|
Людина і гідросфера |
встановлює з допомогою вчителя взаємозв’язки явищ і процесів, що відбуваються в гідросфері, унаслідок взаємодії гідросфери з літосферою. |
Екскурсія до водного об’єкту: Опис водного об’єкта за картою та на місцевості. Екологічні проблеми водойм моєї місцевості. |
|
55 |
|
|
|
Гідросфера. Узагальнення знань з теми |
|
Діагностувальна робота 4 |
П 36-47 |
Тема 4. Біосфера—простір існування живих організмів (3 години) |
|||||||
56 |
|
|
|
Складові біосфери. Людина – частина біосфери |
розуміє зміст понять «біосфера»; використовує самостійно або з допомогою вчителя уявлення про взаємозв’язки об’єктів і явищ в біосфері для розв’язання запропонованої життєвої / навчальної проблеми.
|
Робота з інформацією: «Верміферма – що це?» Робота у групі для розв’язання проблем: Яка роль організмів у перетворенні гірських порід у ґрунті? Яка роль організмів у регулюванні газового стану атмосфери? Чому в екосистемі важливе місце займають рослини? Практична робота: Складання ланцюга живлення для лісі/в степу/на лузі/у водоймі своєї місцевості. |
П 48 |
57 |
|
|
|
Утворення та властивості грунтів. Карта грунтів України |
розуміє зміст понять «тип ґрунту»; характеризує з допомогою вчителя чи інших осіб властивості ґрунтів, використовуючи відповідну наукову термінологію; представляє самостійно або з допомогою вчителя інформацію про ґрунти своєї місцевості. |
Робота з інформацією: Як працювати з картою ґрунтів?Дослідження: Стихійні сміттєзвалища, забруднення ґрунтів своєї місцевості. Дослідження: «Які біологічні ресурси використовують у господарській діяльності твого краю?». |
П 49 |
58 |
|
|
|
Значення та охорона грунтів |
Розуміє зміст понять ‘’ареал’’ бере активну участь у комунікації, використовуючи прийоми комунікативної взаємодії; презентує приклади власного досвіду зі збереження тваринного, рослинного світу та ґрунтів своєї місцевості. |
Робота у групі для розв’язання проблем: Як визначити тип ґрунту на дачній ділянці, та покращити його родючість? Проєктна діяльність: Презентація участі в акції «Посади дерево». Презентація досвіду компостування органічних відходів у домогосподарствах, шкільних їдальнях. |
П 48-49 |
Тема 5. Природні комплекси—різні обличчя планети (4 години) |
|||||||
59 |
|
|
|
Природні комплекси |
встановлює з допомогою вчителя взаємозв’язки явищ і процесів, що відбуваються в природному комплексі; встановлює самостійно або з допомогою вчителя певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами. |
Проєктна діяльність: Опис/характеристика/есе /міні-розповіді пам’ятки природи, унікального природного комплексу (ділянка лісу, заплава, водойма, гора, печера). Групова робота. Складання характеристики зональних екосистем: тропічних пустель, саван і рідколісся, вологих екваторіальних лісів (джунглів) |
П 50 |
60 |
|
|
|
Географічна оболонка |
розпізнає самостійно або з допомогою вчителя ті із запропонованих проблем щодо природних комплексів, які можна розв’язати дослідницьким способом; розуміє значення співробітництва у розв’язанні навчальної проблеми; взаємодіє в групі для розв’язання навчальної проблеми.
|
Робота у групі для розв’язання проблем: Інтелектуальні прак- тикуми (квест, пазл, проєкт). Складання схем взаємозв’язків у оболонках Землі: «Літосфера-атмосфера»; «Літосфера-гідросфера»; «Літосфера-біосфера»; «Атмосфера-гідросфера»; «Атмосфера-біосфера»; «Гідросфера-біосфера». Практична робота: Аналіз схем кругообігу води, кисню, карбону в природі («ілюстрування прикладами схем кругообігу води, кисню, карбону в природі»). |
П 51 |
61 |
|
|
|
Види природних комплексів |
встановлює з допомогою вчителя взаємозв’язки явищ і процесів, що відбуваються в природному комплексі; встановлює самостійно або з допомогою вчителя певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами. |
Проєктна діяльність: Опис/характеристика/есе /міні-розповіді пам’ятки природи, унікального природного комплексу (ділянка лісу, заплава, водойма, гора, печера). Групова робота. Складання характеристики зональних екосистем: тропічних пустель, саван і рідколісся, вологих екваторіальних лісів (джунглів) |
П 50-51 |
62 |
|
|
|
Природні комплекси. Узагальнення знань з теми. Екскурсія в довкілля |
взаємодіє в групі для розв’язання навчальної проблеми. |
Практична робота: Характеристика одного з природних комплексів своєї місцевості за алгоритмом» (письмо- |
|
Тема 6. Антропосфера—середовище життя людини (8 годин) |
|||||||
63 |
|
|
|
Антропосфера—географічне й соціальне середовище життя та діяльності людини |
пояснює зміст поняття «антропосфера»; обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення існуванню зони контакту людини з природою; використовує наукові факти для формулювання власних суджень щодо зв’язків антропосфери з іншими оболонками Землі. |
Робота з інформацією: Лепбук/ буклет «Світ, в якому я живу». Дослідження: Земля для людей, чи людина для Землі?»/ «Що чекає планету Земля в майбутньому?
|
П 52 |
64 |
|
|
|
Людські раси |
розуміє та пояснює причини нерівномірного розселення людей на планеті; знаходить і показує на політичній карті світу найбільші за площею та кількістю населення країни; поважає розмаїття серед людей, протидіє та запобігає виявам (проявам) дискримінації та утисків.
|
Робота з інформацією: Лепбук/ буклет «Світ, в якому я живу». Дослідження: Земля для людей, чи людина для Землі?»/ «Що чекає планету Земля в майбутньому? Моделювання: Створення ментальних карт «Людина і навколишнє природне середовище». Робота у групі для розв’язання проблем: Експертна оцінка стану природного середовища своєї місцевості «Еколог, біолог, географ, хімік…». Енергозбереження для мене – це… «Аукціон ідей»: «Збережемо природу планети». Екологічна акція у своїй громаді. |
П 53 |
65 |
|
|
|
Політична карта |
розуміє та пояснює причини нерівномірного розселення людей на планеті; знаходить і показує на політичній карті світу найбільші за площею та кількістю населення країни; визначає самостійно або з допомогою вчителя / вчительки за політичною картою географічні координати столиць найбільших країн світу; знаходить і показує на політичній карті світу найбільші за площею та кількістю населення країни; створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації про найбільші за площею та кількістю населення країни світу в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв
|
визначає самостійно або з допомогою вчителя / вчительки за політичною картою географічні координати столиць найбільших країн світу |
П 54 |
66 |
|
|
|
Вплив антропосфери на інші оболонки Землі. Діагностувальна робота за темою 5 |
взаємодіє в групі для розв’язання навчальної проблеми; створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації щодо впливу людини на компоненти географічної оболонки в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв; оцінює взаємозв'язок людини з іншими сферами навколишнього середовища; пропонує власні заходи зі збереження природного се редовища своєї місцевості. |
Моделювання: Створення ментальних карт «Людина і навколишнє природне середовище». Робота у групі для розв’язання проблем: Експертна оцінка стану природного середовища своєї місцевості «Еколог, біолог, географ, хімік…». Енергозбереження для мене – це… «Аукціон ідей»: «Збережемо природу планети». Екологічна акція у своїй громаді. |
П 55 |
67 |
|
|
|
Повторення вивченого у 6 класі. |
використовує набуті знання та навички |
Географічна гра |
Повторити матеріал |
68 |
|
|
|
Підсумковий урок. Діагностувальна річна робота |
використовує набуті знання та навички |
Виконання тестів |
|
69 |
|
|
|
Аналіз результатів діагностувальної роботи |
використовує набуті знання та навички |
Географічна гра |
|
70 |
|
|
|
Узагальнююче повторення. |
Екскурсія у довкілля |
|
|