Біологія
11 клас
(52 год 1,5 години на тиждень )
Програма -
Підручник -
Кількість годин | Лабораторні роботи | Практичні роботи | Контрольні роботи | |
Рік | 52 години | 4 | 3 | 2 |
І семестр | 2 | 1 | 1 | |
ІІ семестр | 2 | 2 | 1 |
№ з/ п | Дата | Тема та зміст уроку | Примітки |
Тема . Розмноження організмів | |||
Форми розмноження організмів. Нестатеве розмноження | |||
Статеве розмноження організмів. Лабораторна робота №1 «Форми розмноження організмів та їх цитологічні основи» | |||
Будова статевих клітин | |||
Тема . Закономірності спадковості | |||
Генетика. Методи генетичних досліджень | |||
Закономірності спадковості, встановлені Г.Менделем І і ІІ закони Менделя, їх статистичний характер і цитологічні основи. ІІІ закон Менделя: статистичний характер і цитологічні основи | |||
Проміжний характер успадкування. Аналізуючи схрещування | |||
Явище зчепленого успадкування. Хромосомна теорія спадковості | |||
Генетика статі. Успадкування, зчеплене зі статтю. | |||
Практична робота №1 «Розв'язування типових задач з генетики» | |||
Взаємодія генів. Поза ядерна спадковість. | Тематичне оцінювання | ||
Тема . Закономірності мінливості | |||
Мінливість. Спадкова мінливість: комбінативна та мутаційна. Типи мутацій. | |||
Причини мутацій. Мутагени Лабораторна робота №2 Спостереження нормальних та мутантних форм дрозофіл, їх порівняння. | |||
Модифікаційна мінливість Норма реакції. Статистичні закономірності модифікаційна мінливість. Лабораторна робота №3 «Побудова варіаційного ряду і варіаційної кривої» | |||
Практична робота №2 Розвязування типових задач на визначення типу мутацій. | |||
Тема Генотип як цілісна система | |||
Основні закономірності функціонування генів у прокаріотів та еукаріотів. Цитоплазматична спадковість. | |||
Роль генотипу і середовища у формуванні фенотипу | |||
Генетичні основи поведінки людини | |||
Генетичні основи селекції організмів. Завдання сучасної селекції. Методи селекції. | |||
Системи схрещування організмів та їх генетичні наслідки. Впровадження нових сортів рослин і порід тварин у господарствах.. | |||
Біотехнологія, основні напрямки та досягнення. Химерні та генетично модифіковані організми | Тематичне оцінювання | ||
Тема . Індивідуальний розвиток організмів | |||
Запліднення | |||
Онтогенез. Періоди онтогенезу в багатоклітинних організмів: ембріональний розвиток. Лабораторна робота №4 «Ембріогенез хордових» | |||
Формування тканин і органів зародка | |||
Постембріональний розвиток та його етапи | |||
Життєвий цикл організмів | |||
Способи розмноження рослин. Методи розведення тварин | |||
Узагальнення. Клонування | |||
Контрольна робота за І семестр | |||
Надорганізмові рівні життя. Популяція. Екосистема.Біосфера | |||
Екологічна характеристика виду. Популяція. Структура популяції. | |||
Екологічні чинники | |||
Середовище існування, пристосування організмів до середовища існування. | |||
Угрупування та екосистеми. Склад і структура угрупувань. | |||
Різноманітність екосистем. Розвиток і зміни екосистем. Сукцесії |
Біологія
11 клас
(52 год 1,5 години на тиждень )
Програма -
Підручник -
|
Кількість годин |
Лабораторні роботи |
Практичні роботи |
Контрольні роботи |
Рік |
52 години |
4 |
3 |
2 |
І семестр |
|
2 |
1 |
1 |
ІІ семестр |
|
2 |
2 |
1 |
№ з/ п
|
Дата |
Тема та зміст уроку |
Примітки |
Тема . Розмноження організмів |
|||
|
|
Форми розмноження організмів. Нестатеве розмноження |
|
|
|
Статеве розмноження організмів. Лабораторна робота №1 «Форми розмноження організмів та їх цитологічні основи» |
|
|
|
Будова статевих клітин |
|
Тема . Закономірності спадковості |
|||
|
|
Генетика. Методи генетичних досліджень |
|
|
|
Закономірності спадковості, встановлені Г.Менделем І і ІІ закони Менделя, їх статистичний характер і цитологічні основи. ІІІ закон Менделя: статистичний характер і цитологічні основи |
|
|
|
Проміжний характер успадкування. Аналізуючи схрещування |
|
|
|
Явище зчепленого успадкування. Хромосомна теорія спадковості |
|
|
|
Генетика статі. Успадкування, зчеплене зі статтю. |
|
|
|
Практична робота №1 «Розв’язування типових задач з генетики» |
|
|
|
Взаємодія генів. Поза ядерна спадковість. |
Тематичне оцінювання |
Тема . Закономірності мінливості |
|||
|
|
Мінливість. Спадкова мінливість: комбінативна та мутаційна. Типи мутацій.
|
|
|
|
Причини мутацій. Мутагени Лабораторна робота №2 Спостереження нормальних та мутантних форм дрозофіл, їх порівняння. |
|
|
|
Модифікаційна мінливість Норма реакції. Статистичні закономірності модифікаційна мінливість. Лабораторна робота №3 «Побудова варіаційного ряду і варіаційної кривої» |
|
|
|
Практична робота №2 Розвязування типових задач на визначення типу мутацій. |
|
Тема Генотип як цілісна система |
|||
|
|
Основні закономірності функціонування генів у прокаріотів та еукаріотів. Цитоплазматична спадковість. |
|
|
|
Роль генотипу і середовища у формуванні фенотипу |
|
|
|
Генетичні основи поведінки людини |
|
|
|
Генетичні основи селекції організмів. Завдання сучасної селекції. Методи селекції. |
|
|
|
Системи схрещування організмів та їх генетичні наслідки. Впровадження нових сортів рослин і порід тварин у господарствах.. |
|
|
|
Біотехнологія, основні напрямки та досягнення. Химерні та генетично модифіковані організми |
Тематичне оцінювання |
Тема . Індивідуальний розвиток організмів |
|||
|
|
Запліднення |
|
|
|
Онтогенез. Періоди онтогенезу в багатоклітинних організмів: ембріональний розвиток. Лабораторна робота №4 «Ембріогенез хордових» |
|
|
|
Формування тканин і органів зародка |
|
|
|
Постембріональний розвиток та його етапи |
|
|
|
Життєвий цикл організмів |
|
|
|
Способи розмноження рослин. Методи розведення тварин |
|
|
|
Узагальнення. Клонування |
|
|
|
Контрольна робота за І семестр |
|
Надорганізмові рівні життя. Популяція. Екосистема.Біосфера |
|||
|
|
Екологічна характеристика виду. Популяція. Структура популяції. |
|
|
|
Екологічні чинники |
|
|
|
Середовище існування, пристосування організмів до середовища існування. |
|
|
|
Угрупування та екосистеми. Склад і структура угрупувань. |
|
|
|
Різноманітність екосистем. Розвиток і зміни екосистем. Сукцесії |
|
|
|
Взаємодії організмів в екосистемах. Колообіг речовин. |
|
|
|
Продуктивність екосистем. Перетворення енергії в біогеоценозі. |
|
|
|
Практична робота №3 "Розв’язування задач з екології" |
|
|
|
Загальна характеристика біосфери. Вчення В.І. Вернадського про біосферу |
|
|
|
Біомаса. Вплив діяльності людини на стан біосфери. Збереження біорізноманіття |
Тематичне оцінювання |
Основи еволюційного вчення |
|||
|
|
Еволюція. Розвиток еволюційних поглядів. Еволюційна теорія Ж.Б. Ламарка |
|
|
|
Синтетична теорія еволюції |
|
|
|
Природний добір Основні положення еволюційного вчення Ч.Дарвіна |
|
|
|
Вид. Видоутворення |
|
|
|
Мікроеволюція. Адаптації як результат еволюційного процесу. |
|
|
|
Макроеволюція. Біологічний прогрес і регрес |
|
|
|
Сучасні уявлення про фактори еволюції |
|
Тема Історичний розвиток і різноманітність органічного світу |
|||
|
|
Гіпотези походження життя на Землі |
|
|
|
Еволюція прокаріотів. Еволюція еукаріотів. |
|
|
|
Поява основних груп організмів на Землі. Формування наземних екосистем. |
|
|
|
Історичний розвиток органічного світу та його різноманітність |
|
|
|
Контрольна робота за ІІ семестр |
|
|
|
Узагальнення курсу. Структурні рівні організації живого. Основні властивості живих систем. |
|
|
|
Можливості й перспективи застосування досягнень біології у забезпеченні існування людства. |
|
Гончарівська загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів
Сватівської районної ради
Луганської області
Розглянуто на засіданні МО вчителів
предметів гуманітарно - естетичного циклу
Погоджено Протокол №____від_________
ЗДНВР Затверджено
С. А. Колєснікова Директор школи
Вегера С.В
Наказ №_____від __________
Календарно - тематичне планування
Біологія
6,7,8,9,10,11 клас
Вчитель Романюк Є.В
2017 - 2018 н.р
Оцінювання лабораторних і практичних робіт
При оцінюванні лабораторних і практичних робіт враховується:
– обсяг виконання завдань роботи;
– наявність помилок, їх кількість;
– оформлення роботи (порядок оформлення, виконання рисунків біологічних об’єктів, охайність тощо);
– для лабораторних робіт наявність і зміст висновків (відповідність меті та змісту завдань роботи, повнота, логічність, послідовність тощо);
– для практичних робіт наявність і зміст звіту про роботу;
– рівень самостійності під час виконання завдань і формулювання висновків (написання звіту).
Рівні навчальних досягнень |
Бали |
Характеристика навчальних досягнень учня (учениці) |
Початковий |
1 |
Учень (учениця) за допомогою вчителя або з використанням підручника (робочого зошита) розпізнає і називає окремі біологічні об’єкти |
2 |
Учень (учениця) за допомогою вчителя або з використанням підручника (робочого зошита) називає окремі ознаки біологічних об'єктів; наводить елементарні приклади біологічних об'єктів |
|
3 |
Учень (учениця) відтворює окремі факти; за допомогою вчителя або з використанням підручника (робочого зошита) характеризує окремі ознаки біологічних об'єктів; відповідає на запитання, що потребують однослівної відповіді (наприклад так або ні); допускає суттєві біологічні помилки |
|
Середній |
4 |
Учень (учениця) за допомогою вчителя відтворює незначну частину навчального матеріалу; дає визначення окремих біологічних понять, неповну характеристику загальних ознак біологічних об’єктів, допускаючи несуттєві біологічні помилки |
5 |
Учень (учениця) відповідаючи на запитання вчителя відтворює основний зміст навчального матеріалу; характеризує загальні ознаки біологічних об’єктів, дає визначення окремих біологічних понять, описує біологічні |
|
|
6 |
Учень/учениця самостійно, але неповно відтворює навчальний матеріал, відповідає на окремі запитання; частково пояснює відповідь прикладами, що наведені у підручнику; у цілому правильно вживає біологічні терміни; характеризує будову та функції окремих біологічних об’єктів за планом з незначними неточностями; за зразком розв’язує прості типові біологічні вправи і задачі |
Достатній |
7 |
Учень/учениця самостійно відтворює основну частину навчального матеріалу, використовуючи необхідну термінологію; розкриває суть біологічних понять, допускаючи у відповідях неточності; за визначеними ознаками порівнює біологічні об‘єкти та явища; виконує прості біологічні дослідження та описує їх результати; з допомогою вчителя формулює висновки |
8 |
Учень/учениця самостійно відтворює навчальний матеріал; відповідає на поставлені запитання, допускаючи у відповідях неточності; порівнює біологічні об’єкти, явища і процеси живої природи, встановлює відмінності між ними; пояснює причиннонаслідкові зв’язки; застосовує отримані знання у стандартних ситуаціях; розв’язує типові біологічні вправи і задачі користуючись алгоритмом |
|
9 |
Учень/учениця вільно відтворює навчальний матеріал та відповідає на поставлені запитання; аналізує інформацію, за допомогою вчителя встановлює причиннонаслідкові зв’язки; самостійно розв’язує типові біологічні вправи і задачі; використовує знання у стандартних ситуаціях; виправляє помилки; уміє працювати зі схемами, графіками, малюнками, таблицями, атласамивизначниками, натуральними біологічними об’єктами та їх моделями; виконує прості біологічні дослідження та пояснює їх результати; виявляє емоційноціннісне ставлення до живої природи |
|
Високий |
10 |
Учень/учениця логічно та усвідомлено відтворює навчальний матеріал у |
11 |
Учень/учениця виявляє міцні й глибокі знання з біології у межах програми; самостійно аналізує і розкриває закономірності живої природи, пояснює прикладами, що ґрунтуються на власних спостереженнях; дає порівняльну характеристику біологічним явищам з поясненням причин подібностей й відмінностей; встановлює і обґрунтовує причиннонаслідкові зв’язки; визначає можливості практичного застосування результатів дослідження; виявляє переконання і активно проявляє ціннісні орієнтації, здійснюючи вибір завдань і рішень |
|
12 |
Учень/учениця виявляє системні знання з біології, усвідомлено використовує їх у стандартних та нестандартних ситуаціях; самостійно аналізує біологічні явища і процеси, виявляє особисту позицію щодо них; використовує знання з інших предметів для виконання ускладнених завдань; знаходить та використовує додаткові джерела інформації для виконання навчального завдання; уміє виокремити проблему і визначити шляхи її розв’язання, приймати рішення, аргументувати власне ставлення до різних поглядів на об’єкт вивчення, бере участь у дискусіях, вирішенні проблемних питань |
При оцінюванні рівня навчальних досягнень учнів з біології враховується:
Рівні навчальних досягнень учнів |
Бали |
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів |
I. Початковий |
1 |
Учень (учениця) за допомогою вчителя або з використанням підручника (робочого зошита) розпізнає і називає окремі біологічні об’єкти |
2 |
Учень (учениця) за допомогою вчителя або з використанням підручника (робочого зошита) називає окремі ознаки біологічних об'єктів; наводить елементарні приклади біологічних об'єктів |
|
3 |
Учень (учениця) відтворює окремі факти; за допомогою вчителя або з використанням підручника (робочого зошита) характеризує окремі ознаки біологічних об'єктів; відповідає на запитання, що потребують однослівної відповіді (наприклад так або ні); допускає суттєві біологічні помилки |
|
II. Середній |
4 |
Учень (учениця) за допомогою вчителя відтворює незначну частину навчального матеріалу; дає визначення окремих біологічних понять, неповну характеристику загальних ознак біологічних об’єктів, допускаючи несуттєві біологічні помилки |
5 |
Учень (учениця) відповідаючи на запитання вчителя відтворює основний зміст навчального матеріалу; характеризує загальні ознаки біологічних об’єктів, дає визначення окремих біологічних понять, описує біологічні обєкти за планом, допускаючи несуттєві біологічні помилки; проводить та описує спостереження; за допомогою вчителя виконує прості біологічні дослідження та описує їх результати; за допомогою вчителя розв’язує прості типові біологічні вправи і задачі |
|
6 |
Учень (учениця) самостійно, але неповно відтворює навчальний матеріал, відповідає на окремі запитання; частково пояснює відповідь прикладами, що наведені у підручнику; у цілому правильно вживає біологічні терміни; характеризує будову та функції окремих біологічних об’єктів за планом з незначними неточностями; за зразком розв’язує прості типові біологічні вправи і задачі |
|
III. Достатній |
7 |
Учень (учениця) самостійно відтворює основну частину навчального матеріалу, використовуючи необхідну термінологію; розкриває суть біологічних понять, допускаючи у відповідях неточності; за визначеними ознаками порівнює біологічні об‘єкти та явища; виконує прості біологічні дослідження та описує їх результати; з допомогою вчителя формулює висновки |
8 |
Учень (учениця) самостійно відтворює навчальний матеріал; відповідає на поставлені запитання, допускаючи у відповідях неточності; порівнює біологічні об’єкти, явища і процеси живої природи, встановлює відмінності між ними; пояснює причиннонаслідкові зв’язки; застосовує отримані знання у стандартних ситуаціях; розв’язує типові біологічні вправи і задачі користуючись алгоритмом |
|
9 |
Учень (учениця) вільно відтворює навчальний матеріал та відповідає на поставлені запитання; аналізує інформацію, за допомогою вчителя встановлює причиннонаслідкові зв’язки; самостійно розв’язує типові біологічні вправи і задачі; використовує знання у стандартних ситуаціях; виправляє помилки; уміє працювати зі схемами, графіками, малюнками, таблицями, атласамивизначниками, натуральними біологічними об’єктами та їх моделями; виконує прості біологічні дослідження та пояснює їх результати; виявляє емоційноціннісне ставлення до живої природи |
|
IV. Високий |
10 |
Учень (учениця) логічно та усвідомлено відтворює навчальний матеріал у |
11 |
Учень (учениця) виявляє міцні й глибокі знання з біології у межах програми; самостійно аналізує і розкриває закономірності живої природи, пояснює прикладами, що ґрунтуються на власних спостереженнях; дає порівняльну характеристику біологічним явищам з поясненням причин подібностей й відмінностей; встановлює і обґрунтовує причиннонаслідкові зв’язки; визначає можливості практичного застосування результатів дослідження; виявляє переконання і активно проявляє ціннісні орієнтації, здійснюючи вибір завдань і рішень |
|
12 |
Учень (учениця) виявляє системні знання з біології, усвідомлено використовує їх у стандартних та нестандартних ситуаціях; самостійно аналізує біологічні явища і процеси, виявляє особисту позицію щодо них; використовує знання з інших предметів для виконання ускладнених завдань; знаходить та використовує додаткові джерела інформації для виконання навчального завдання; уміє виокремити проблему і визначити шляхи її розв’язання, приймати рішення, аргументувати власне ставлення до різних поглядів на об’єкт вивчення, бере участь у дискусіях, вирішенні проблемних питань |