Календарне планування уроків біології і екології 11 клас .
Профільний рівень (175годин – 5 годин на тиждень).
Складено згідно з навчальною програмою для загальноосвітніх навчальних закладів, «Біологія і екологія» 10-11 класи. Профільний рівень.
Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України (наказ № 1407 від 23.10.2017 р.)
Підручник Біологія і екологія (профільний рівень) для 11 класів ЗСО Задорожний К.
№ |
дата |
Тема уроку |
примітки |
|
|
Тема Адаптації (60год) |
|
|
|
Тема Подразливість (15год) |
|
1 |
|
Подразливість біологічних об’єктів . |
|
2 |
|
Подразливість у прокаріотів, протистів і грибів |
|
3 |
|
Подразливість у рослин. Особливості подразливості у комахоїдних рослин |
|
4 |
|
Подразливість у тварин. Збудливі тканини. Мембранний потенціал. Потенціал дії. |
|
5 |
|
Різноманіття рецепторів. |
|
6 |
|
Сприйняття сигналів та поріг збудливості. |
|
7 |
|
Сенсорні системи тварин: їх компоненти та різноманітність. |
|
8 |
|
Еволюція сенсорних систем. Сенсорні системи людини. |
|
9 |
|
Рефлекс. Рефлекторна дуга. Безумовні та умовні рефлекси. |
|
10 |
|
Подразнення і вища нервова діяльність. |
|
11 |
|
Слова і символи як подразники. |
|
12 |
|
Друга сигнальна система. |
|
13 |
|
Подразливість і пристосування до умов середовища. |
|
14 |
|
Подразливість у взаємодіях живих організмів. |
|
15 |
|
Узагальнення і контроль знань |
|
|
|
Тема Рух (15год) |
|
16 |
|
Рух як властивість живого. Функції руху. |
|
17 |
|
Рух на різних рівнях організації живого. Типи руху організмів. |
|
18 |
|
Рухи клітин. |
|
19 |
|
Будова і робота м’язів. |
|
20 |
|
Типи мязової тканини. Механізм м’язового скорочення. |
|
21 |
|
Рухи рослин. |
|
22 |
|
Ростові рухи рослин на прикладі проростків насіння. Пр. р. |
|
23 |
|
Рухи тварин. |
|
24 |
|
Дослідження залежності між типом руху організму і будовою його тіла. Пр .р. |
|
25 |
|
Одомашнення культурних рослин. |
|
26 |
|
Одомашнення і поширення тварин. |
|
27 |
|
Дослідження зв’язку між чисельністю одомашнених тварин і розвитком людства. Проект |
|
28 |
|
Міграції тварин: причини, способи і шляхи. |
|
29 |
|
Вплив людської діяльності на міграційні процеси. |
|
30 |
|
Узагальнення і контроль |
|
|
|
Тема Саморегуляція (15год +1 резерва) |
|
31 |
|
Поняття саморегуляції. Саморегуляція на різних рівнях біологічних систем. |
|
32 |
|
Принцип зворотнього зв’язку. |
|
33 |
|
Саморегуляція на молекулярному рівні. |
|
34 |
|
Саморегуляція на клітинному рівні. |
|
35 |
|
Саморегуляція на тканинному рівні. |
|
36 |
|
Гомеостаз . |
|
37 |
|
Нервова регуляція. |
|
38 |
|
Гуморальна регуляція. Взаємозв’язок нервової і гуморальної систем. |
|
39 |
|
Терморегуляція . водно – сольовий гомеостаз. Детоксикація. |
|
40 |
|
Моделювання механізмів підтримання гомеостазу. Пр.р. |
|
41 |
|
Імунітет як засіб збереження гомеостазу |
|
42 |
|
Поведінкові механізми збереження гомеостазу. |
|
43 |
|
Регуляція у рослин. |
|
44 |
|
Вияви саморегуляції біологічних систем надорганізмових рівнів. |
|
45 |
|
Дослідження добових біоритмів. Пр.р. |
|
46 |
|
Узагальнення і контроль |
|
|
|
Тема Адаптація (15год + 6 резерва) |
|
47 |
|
Адаптації та їх значення. |
|
48 |
|
Механізми адаптацій. |
|
49 |
|
Адаптації в прокаріотів. |
|
50 |
|
Адаптації в протистів. |
|
51 |
|
Адаптації у рослин. |
|
52 |
|
Виявлення морфологічних та фізіологічних адаптацій рослин до умов існування. (екскурсія) |
|
53 |
|
Пристосування рослин до розмноження і поширення. |
|
54 |
|
Захисні реакції в організмі рослин. |
|
55 |
|
Роль ендокринної та нервової систем для адаптації в людей і тварин. |
|
56 |
|
Адаптації людини і тварин до жари й холоду. |
|
57 |
|
Адаптації людини й тварин до гіпоксії, тиску, концентрації солей. |
|
58 |
|
Адаптації тварин до умов харчування. |
|
59 |
|
Добові і сезонні адаптації тварин. |
|
60 |
|
Імунні адаптаційні реакції. Фізіологічні механізми підтримання гомеостазу в умовах крововтрати. Реакції на вплив токсичних речовин. |
|
61 |
|
Регенерація. |
|
62 |
|
Адаптації до фізичного навантаження. |
|
63 |
|
Стрес та дистрес. |
|
64 |
|
Вікова динаміка адаптаційних можливостей. |
|
65 |
|
Компенсаторні можливості організму людини. |
|
66 |
|
Адаптація як результат еволюції. Формування коадаптацій у симбіотичних організмів. |
|
67 |
|
Узагальнення і контроль |
|
|
|
Тема Біологічні основи здорового способу життя (30 год) |
|
68 |
|
Здоровий спосіб життя та його складові. Розроблення власної програми фізичної самопідготовки. Пр.р |
|
69 |
|
Негативний вплив на здоров’я людини алкоголю, куріння та наркотиків. |
|
70 |
|
Вплив зовнішніх факторів на здоров’я людини. |
|
71 |
|
Безпека і статева культура. |
|
72 |
|
Неінфекційні захворювання опорно – рухової системи та їх профілактика. |
|
73 |
|
Неінфекційні захворювання основних систем органів та їх профілактика. |
|
74 |
|
Надання першої медичної допомоги. Пр.р |
|
75 |
|
Неінфекційні захворювання нервової системи та їх профілактика. |
|
76 |
|
Імунна система людини, особливості її функціонування. |
|
77 |
|
Імунітет. Види імунітету. Алергія. |
|
78 |
|
Онкологічні захворювання. |
|
79 |
|
Генетичні хвороби людини. |
|
80 |
|
Медико – генетичне консультування та пренатальна діагностика. |
|
81 |
|
Вивчення тенденцій у виборі продуктів харчування населенням України, аналіз їх причин і наслідків. проект |
|
82 |
|
тестування |
|
83 |
|
Інфекційні та інвазійні захворювання людини. Шляхи зараження. |
|
84 |
|
Трансмісивні захворювання та їхні природні осередки. |
|
85 |
|
Діагностика інфекційних та інвазійних захворювань. |
|
86 |
|
Паразитичні членистоногі. |
|
87 |
|
Профілактика захворювань, які переносять паразитичні та кровосисні членистоногі. |
|
88 |
|
Вірусні захворювання людини. |
|
89 |
|
СНІД |
|
90 |
|
Необхідність глобального контролю за вірусними інфекціями людини, тварин і рослин у сучасних умовах. |
|
91 |
|
Профілактика вірусних захворювань. |
|
92 |
|
Профілактика захворювань людини і тварин, які спричиняються пріонами. |
|
93 |
|
Боротьба з бактеріальними захворюваннями. |
|
94 |
|
Боротьба з мікологічними захворюваннями. |
|
95 |
|
Боротьба з протозойними захворюваннями. |
|
96 |
|
Профілактика захворювань людини, збудниками яких є паразитичні черви. |
|
97 |
|
Узагальнення і контроль. |
|
|
|
Тема Селекція та біотехнологія (20год) |
|
98 |
|
Основи сучасної селекції, її завдання. |
|
99 |
|
Поняття сорту, породи, штаму. |
|
100 |
|
Порівняльна характеристика порід тварин (сортів рослин). Пр.р. |
|
101 |
|
Внесок вітчизняних учених в розвиток селекції. |
|
102 |
|
Штучний добір та його форми. |
|
103 |
|
Методи селекції рослин. |
|
104 |
|
Методи селекції тварин. |
|
105 |
|
Типи схрещувань. |
|
106 |
|
Методи розведення. |
|
107 |
|
тести |
|
108 |
|
Селекція рослин. Центри різноманітності та походження культурних рослин. |
|
109 |
|
Селекція тварин. |
|
110 |
|
Селекція мікроорганізмів. |
|
111 |
|
Генетична й клітинна інженерія. |
|
112 |
|
Клонування ДНК та організмів. |
|
113 |
|
Генетично модифіковані організми. |
|
114 |
|
ГМО: за і проти. (круглий стіл) |
|
115 |
|
Біотехнологія. |
|
116 |
|
Проблеми та перспективи розвитку селекції й біотехнології. |
|
117 |
|
Узагальнення і контроль |
|
|
|
Тема Екологія (35год) |
|
118 |
|
Предмет і завдання екології. |
|
119 |
|
Розвиток екології. Зв’язки екології з іншими науками. |
|
120 |
|
Методи екологічних досліджень. |
|
121 |
|
Екологічні фактори та їх класифікація. |
|
122 |
|
Антропогенний фактор. |
|
123 |
|
Абіотичні фактори. |
|
124 |
|
Вплив біотичних факторів при різних формах спільного існування організмів. |
|
125 |
|
Основні закони факторіальної екології. |
|
126 |
|
Аналіз розподілу населення людини на планеті, встановлення справедливості (несправедливості) законів факторіальної екології для людини. Пр.р. |
|
127 |
|
Адаптація до впливу екологічних факторів. |
|
128 |
|
Екологічна ніша. |
|
129 |
|
Заповнення екологічних ніш. |
|
130 |
|
тести |
|
131 |
|
Визначення терміну популяція, види популяцій та субпопуляційних груп. |
|
132 |
|
Статистичні параметри популяцій. |
|
133 |
|
Розрахунок чисельності , середньої та екологічної щільності для субпопуляційної групи (учнів у класі). Пр.р. |
|
134 |
|
Динамічні параметри популяцій. |
|
135 |
|
Екологічні стратегії. |
|
136 |
|
Екосистема як центральний об’єкт вивчення екології. |
|
137 |
|
Види екосистем. |
|
138 |
|
Просторова структура біоценозів. |
|
139 |
|
Видова структура біоценозів. |
|
140 |
|
Трофічна структура біоценозу та екологічні піраміди. |
|
141 |
|
Розкриття трофічної структури біоценозу за наданим переліком видів. Пр.р. |
|
142 |
|
тести |
|
143 |
|
Тимчасові зміни в екосистемах. |
|
144 |
|
Трансформація речовини і енергії в екосистемах. |
|
145 |
|
Сучасні уявлення про біосферу як глобальну екосистему. В.Вернадський про біосферу. |
|
146 |
|
Структура та складові біосфери. |
|
147 |
|
Жива речовина та її роль у біосфері. |
|
148 |
|
Біогеохімічні цикли. |
|
149 |
|
Еволюція біосфери. |
|
150 |
|
Сучасний етап розвитку біосфери. |
|
151 |
|
Основні глобальні екологічні проблеми сучасної біосфери. |
|
152 |
|
Контрольна робота |
|
|
|
Тема Сталий розвиток та збалансоване природокористування (20год+ 3 резерв) |
|
153 |
|
Антропогенний вплив на біосферу. |
|
154 |
|
Особливості природного і антропогенного забруднення довкілля. |
|
155 |
|
Види забруднення, їх наслідки для екосистем та людини. |
|
156 |
|
Якість довкілля. |
|
157 |
|
Екологічна складова управління та поводження з відходами виробництва та споживання. |
|
158 |
|
Порушення якості атмосфери. |
|
159 |
|
Порушення якості води. |
|
160 |
|
Геологічне середовище та його вплив на стан біоти та здоровя людини. |
|
161 |
|
Причини деградації грунтів. |
|
162 |
|
Проблеми біологічного різноманіття. |
|
163 |
|
тести |
|
164 |
|
Охорона природи. |
|
165 |
|
Природокористування та природні ресурси. |
|
166 |
|
Критичний аналіз існуючих класифікацій природних ресурсів. Пр. р. |
|
167 |
|
Закони природокористування. |
|
168 |
|
Червона книга України. |
|
169 |
|
Екологізація природокористування. |
|
170 |
|
Шляхи реалізації збалансованого розвитку. |
|
171 |
|
Аналіз власної повсякденної діяльності відповідно до принципів сталого розвитку. Пр.р. |
|
172 |
|
Шляхи вирішення екологічних проблем. |
|
173 |
|
Природоохоронні та екологічні громадянські ініціативи. |
|
174 |
|
Екологічний проект ( в межах своєї школи, населеного пункту) |
|
175 |
|
Узагальнення і контроль |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|