КАЛЕНДАРНО - ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ УРОКІВ
предмету «Захист України» для 10 класу
на 2024-2025 навчальний рік
(52 год – 6 год.(один день) на місяць)
Розроблене на основі модельної навчальної програми “Захист України. Інтегрований курс 10-11 клас"
для закладів загальної середньої освіти (автори: Борохович І.В., Коваленко А.О., Когут І.Б., Лісовий О.В.,
Сісецька В.І., Семенів Є.М., Сердюк І.О., Совсун І.Р., Хмельницький В.В.,
Шиян О.І. та члени робочої групи МОН (Наказ МОН №300 від 08.03.2024))
ПОГОДЖЕНО:
Заступник директора школи з НВР
___________ ____________________
«____» ____________ 2024 р.
КАЛЕНДАРНО - ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ УРОКІВ
предмету «Захист України» для 10 класу
на 2025-2025 навчальний рік
(52 год – 6 год.(один день) на місяць)
Розроблене на основі модельної навчальної програми “Захист України. Інтегрований курс 10-11 клас”
для закладів загальної середньої освіти (автори: Борохович І.В., Коваленко А.О., Когут І.Б., Лісовий О.В.,
Сісецька В.І., Семенів Є.М., Сердюк І.О., Совсун І.Р., Хмельницький В.В.,
Шиян О.І. та члени робочої групи МОН (Наказ МОН №300 від 08.03.2024))
___________________
2024
№ з/п |
Дата_ Години |
Зміст навчального матеріалу |
Очікувані результати навчання |
1 |
2 |
3 |
4 |
І СЕМЕСТР |
|||
Модуль 1 |
|||
Основи національної безпеки та оборони України (6 год.) |
|||
1 |
|
Взаємодія між громадянами і державою у захисті країни. |
Розуміє, як функціонує держава. Усвідомлює важливість своєї ролі як громадян у захисті національних інтересів та територіальної цілісності України. Може пояснити, як взаємодія громадянського суспільства, державних органів сприяє зміцненню безпеки держави. |
2 |
|
Взаємодія між громадянами і державою у захисті країни. |
|
3 |
|
Обов'язки громадян та громадянок перед державою. |
Знає основні обов’язки громадян, закріплені в Конституції України та інших правових документах, такі як військовий обов’язок. Розуміє важливість виконання цих обов’язків для підтримки національної безпеки. Вміє аналізувати правові документи, що регулюють обов’язки громадян перед державою, і застосовувати ці знання для вирішення ситуативних завдань. Здатний аргументовано обговорювати значення військового обов’язку і його вплив на національну та особисту безпеку. Демонструють розуміння важливості активної громадянської позиції та участі в громадських і волонтерських рухах як складових захисту держави. Бере участь у заходах, спрямованих на зміцнення національної безпеки, і пропонує власні ініціативи. Може обґрунтувати власну позицію щодо питань, пов’язаних із захистом держави, на основі аналізу історичних прикладів та сучасних подій.
|
4 |
|
Коаліція демократичних держав у протистоянні авторитаризму. |
Розуміє основні відмінності між демократичними та авторитарними режимами, включаючи принципи прав людини, верховенство права, свободу слова, багатопартійну систему та громадянські свободи. Може пояснити, як ці відмінності впливають на внутрішню та зовнішню політику країн, а також на їхні відносини з іншими державами. Знає основні міфи про авторитаризм, вміє критично оцінювати ці міфи та порівнювати їх з реальними прикладами з історії та сучасності, показуючи негативні наслідки авторитарного правління для суспільства та міжнародної безпеки. Усвідомлює важливість стратегічного партнерства України з іншими державами для забезпечення національної безпеки. Розуміє роль міжнародних організацій, таких як НАТО та ООН, у підтримці України в протистоянні авторитарним загрозам. Знає основних стратегічних партнерів України, таких як США, Великобританія, країни ЄС, та їхню роль у сфері безпеки. Може описати форми допомоги, яку надають ці партнери Україні (військова, економічна, політична підтримка). Здатен аналізувати історичні і сучасні приклади міжнародної підтримки України та робити висновки про ефективність цієї підтримки. Знає ключові принципи міжнародного гуманітарного права, зокрема принципи захисту цивільного населення, обмеження засобів і методів ведення війни, захисту поранених і хворих, прав військовополонених.
|
5 |
|
Волонтерський рух як складова підвищення спроможності Сил Оборони |
Усвідомлює важливість волонтерської діяльності для підтримки військових і підвищення обороноздатності держави. Може описати різні напрямки волонтерської діяльності для підвищення спроможності Сил Оборони і підвищення обороноздатності держави (забезпечення Сил оборони, підтримка поранених, родин захисників та захисниць, евакуація цивільного населення із зони бойових дій, комеморація загиблих тощо), навести приклади успішних волонтерських ініціатив, що сприяли зміцненню обороноздатності України, що працюють на різних рівнях (місцевому, регіональному, національному). Розуміє, як волонтерська діяльність сприяє консолідації суспільства, зміцненню національної ідентичності та патріотизму. Вміє планувати волонтерські заходи, спрямовані на підтримку сил оборони, враховуючи потреби військових та наявні ресурси. Може визначити власну роль у волонтерському русі, виявляючи ініціативу і відповідальність у питаннях підтримки сил оборони. Розуміє важливість дотримання етичних принципів у волонтерській діяльності, таких як повага до гідності військових, конфіденційність, прозорість і підзвітність. |
6 |
|
Адаптація суспільства до потреб військовослужбовців і військовослужбовиць та ветеранів і ветеранок війни, зокрема осіб з інвалідністю внаслідок війни. Тематичне оцінювання. |
Усвідомлює значення підтримки військовослужбовців і ветеранів для їхньої соціальної інтеграції та повернення до цивільного життя. Розуміє, як суспільство може сприяти соціальній адаптації військовослужбовців і ветеранів через волонтерські ініціативи, благодійні організації та громадські програми. Розуміє специфічні потреби осіб з інвалідністю, які виникли внаслідок війни, зокрема у доступі до інфраструктури, спеціалізованих медичних послуг і реабілітації. Може навести приклади ефективних ініціатив, які спрямовані на підтримку військовослужбовців і ветеранів в Україні та інших країнах. Володіє навичками емпатії та етичного спілкування з військовослужбовцями, ветеранами та особами з інвалідністю, виявляючи повагу до їхнього досвіду і потреб. Може підтримувати конструктивний діалог з ветеранами та їхніми сім’ями, сприяючи їхній соціальній інтеграції і адаптації. |
Модуль 2 |
|||
Основи управління та планування (6 год.) |
|||
7 |
|
Склад, структура, завдання Сил оборони. Структура, призначення та бойові можливості військових підрозділів. |
Знає основні компоненти Сил оборони України (Збройні Сили України, Національна гвардія, Державна прикордонна служба, Служба безпеки України та інші), їхню структуру, призначення і завдання. Може описати основну структуру військових підрозділів різного рівня (від взводу до армійського корпусу), їхнє призначення та бойові можливості. Розуміє роль кожного підрозділу в бойових діях і як їхні можливості впливають на планування і проведення військових операцій. Знає військові звання в різних родах і видах військ, а також розуміє їхню ієрархію. Розуміє різні ролі, які виконують військовослужбовці під час планування і проведення військових дій, від тактичного до стратегічного рівня. Знає ключові принципи військового лідерства, такі як відповідальність, прийняття рішень в умовах невизначеності, мотивація і ведення підлеглих. Має уявлення як виглядає сучасна війна і яка в ній роль БПЛА, зв’язку, тактичної медицини, РЕБів, артилерії, тилового забезпечення, піхоти, мотивації, взаємодії між підрозділами. Може пояснити різні підходи до військового управління, зокрема радянську систему командування «top-down» (згори вниз) та натівську «bottom-up» (знизу вверх). Володіє інструментом планування та аналізу проведених дій під назвою «Аналіз Проведених Дій» або «After action review». Знає, що таке воргейм і як він допомагає в тренуванні моделювання військових операцій, аналізу бойових дій і розробки стратегій. Може брати участь у воргеймі, виконуючи роль командира або аналітика, і активно залучатися до процесу планування та прийняття рішень. Вміє аналізувати результати воргейму, визначати успішні стратегії та помилки, пропонувати шляхи їх виправлення і вдосконалення військових планів. |
8 |
|
Військові звання, знаки розрізнення (родів, видів військ). |
|
9 |
|
Ролі під час планування та втілення військових дій. |
|
10 |
|
Як виглядає сучасна війна? |
|
11 |
|
Як виглядає сучасна війна? |
|
12 |
|
Військове лідерство. Тематичне оцінювання. |
|
Модуль 3 |
|||
Озброєння та військова техніка. Стрілецька підготовка (16 год.) |
|||
13 |
|
Озброєння та військова техніка. |
Знає різні види озброєння (стрілецька зброя, артилерія, бронетехніка тощо) і військової техніки, їхнє призначення та основні характеристики. Розуміє, як різні види озброєння і техніки використовуються в сучасних бойових операціях для досягнення тактичних і стратегічних цілей. Розрізняє основні типи вогнепальної зброї (пістолети, рушниці, автомати, кулемети, снайперські гвинтівки тощо) та розуміє їхню будову і функціональні особливості. Вміє ідентифікувати основні частини і механізми вогнепальної зброї та розуміє їхнє призначення. Знає основні правила безпеки при поводженні зі стрілецькою зброєю, включаючи перевірку зброї, техніку стрільби і правила очищення. Здатен демонструвати безпечне поводження зі зброєю під час навчальних і тренувальних занять, запобігаючи можливим нещасним випадкам. Може практично застосовувати різні способи носіння зброї, враховуючи умови місцевості, завдання та вимоги безпеки. Знає вимоги до зберігання зброї та боєприпасів, включаючи забезпечення безпеки, збереження працездатності та запобігання несанкціонованому доступу. Знає процедури заряджання розряджання зброї. Вміє виконувати базові техніки поводження зі зброєю, такі як прицілювання, утримання зброї, перезарядка, очищення зброї після використання. Здатен демонструвати точність і швидкість виконання дій зі зброєю під час тактичних вправ і стрілецьких тренувань. Знає 3 рівні позицій для стрільби. Вміє виконувати заміни магазину. Володіє прицнипами влучної точної стрільби. Розуміє різницю між типами гранат (осколкові, димові, світлозвукові, протитанкові тощо) і знає їхнє призначення та будову. Знає заходи безпеки при використанні гранат, включаючи підготовку до застосування, правильне кидання та забезпечення безпеки оточуючих. Може правильно виконувати техніку кидання гранат з різних положень. Знає основні прояви бойового стресу та розуміє, як він впливає на психофізичний стан військовослужбовців. Вміє застосовувати основні техніки самоконтролю та стресостійкості для підтримки бойової готовності в умовах екстремальних ситуацій. |
14 |
|
Озброєння та військова техніка. |
|
15 |
|
Класифікація та будова вогнепальної зброї. |
|
16 |
|
Класифікація та будова вогнепальної зброї. |
|
17 |
|
Заходи безпеки при поводженні зі зброєю. |
|
18 |
|
Способи носіння зброї. |
|
19 |
|
Порядок зберігання зброї та боєприпасів. Тематичне оцінювання. |
|
20 |
|
Індивідуальні бойові навички поводження |
|
21 |
|
Індивідуальні бойові навички поводження |
|
22 |
|
Індивідуальні бойові навички поводження |
|
23 |
|
Індивідуальні бойові навички поводження |
|
24 |
|
Індивідуальні бойові навички поводження |
|
25 |
|
Призначення, загальна будова і класифікація гранат різних типів. Заходи безпеки при застосуванні гранат. |
|
26 |
|
Призначення, загальна будова і класифікація гранат різних типів. Заходи безпеки при застосуванні гранат. |
|
27 |
|
Способи застосування гранат. |
|
28 |
|
Бойовий стрес та психологія екстремальних ситуацій. Тематичне оцінювання. |
|
Модуль 4 |
|||
Основи дій, комунікації та взаємодії в бою (11 год.) |
|||
29 |
|
Основи маскування. |
Знає основні принципи маскування, включаючи використання природних укриттів, маскувального одягу та обладнання, а також мінімізацію видимих та інфрачервоних ознак. Вміє застосовувати техніки маскування у різних бойових ситуаціях для зменшення ймовірності виявлення противником. Розуміє критерії вибору оптимальної позиції для ведення бою, включаючи оглядовість, укриття, можливість маневру та захист від вогню противника. Вміє правильно підготувати обрану позицію для ведення бою, включаючи укріплення, організацію секторів обстрілу і маскування. Знає різні способи переміщення військовослужбовців у бою та умови, за яких кожен спосіб застосовується. Володіє техніками переміщення у складі бойової групи. Вміє застосовувати техніки пересування двійками на різній місцевості, враховуючи рельєф, наявність укриттів та небезпеку виявлення. Здатен реагувати на контакт з противником як у складі двійки, так і бойової групи, зокрема швидко приймати рішення щодо подальших дій та взаємодії з іншими підрозділами. Може ефективно долати інженерні загородження, використовуючи спеціальні техніки і засоби. Вміє виконувати обов'язки чергового на посту, дотримуючись правил безпеки, зберігаючи пильність та готовність до дій у разі небезпеки. Знає основні принципи радіозв’язку на полі бою, зокрема використання різних частот, встановлення зв’язку і підтримання комунікації. Знає стандарти та протоколи ведення переговорів по радіозв'язку, включаючи формат і структуру повідомлень, кодові слова, використання позивних і радіограм.
Вміє правильно отримувати та передавати радіоповідомлення, забезпечуючи чіткість і точність інформації, дотримуючись правил безпеки під час передачі даних. |
30 |
|
Умови вибору позиції та підготовки її для ведення бою. |
|
31 |
|
Способи і умови переміщення військовослужбовців в бою. Сигнали і команди, які подаються в бойовій обстановці |
|
32 |
|
Техніка переміщення у складі бойової групи: пересування двійками на різній місцевості, реакція на контакт двійки, реакція на контакт групи. Подолання інженерних загороджень. |
|
33 |
|
Техніка переміщення у складі бойової групи: пересування двійками на різній місцевості, реакція на контакт двійки, реакція на контакт групи. Подолання інженерних загороджень. |
|
34 |
|
Техніка переміщення у складі бойової групи: пересування двійками на різній місцевості, реакція на контакт двійки, реакція на контакт групи. Подолання інженерних загороджень. |
|
35 |
|
Техніка переміщення у складі бойової групи: пересування двійками на різній місцевості, реакція на контакт двійки, реакція на контакт групи. Подолання інженерних загороджень. |
|
36 |
|
Патрулювання, чергування на посту. |
|
37 |
|
Радіозв’язок на полі бою. |
|
38 |
|
Правила ведення переговорів: отримання |
|
39 |
|
Правила ведення переговорів: отримання Тематичне оцінювання. |
|
Модуль 5 |
|||
Орієнтування на місцевості та інженерна фортифікація (5 год.) |
|||
40 |
|
Орієнтування на місцевості: Основи та методи. |
Знає основні види місцевості та їх тактичні властивості. Розуміє, як елементи місцевості впливають на бойові дії. Здатен використовувати орієнтири, азимути та дирекційні кути для визначення свого розташування та прокладання маршруту. Вміє читати та інтерпретувати інформацію з паперових та електронних топографічних карт, включаючи аерознімки. Розуміє умовні знаки топографічних карт і способи зображення рельєфу, зокрема горизонталі, і використовує їх для визначення рельєфу місцевості. Вміє застосовувати систему прямокутних та географічних координат для точного визначення позицій. Вміє налаштовувати та використовувати навігаційні прилади для орієнтування в різних умовах. Знає принципи та методи інженерного облаштування позицій, включаючи їх маскування для підвищення захищеності. Вміє класифікувати та побудувати невибухові інженерні загородження відповідно до їх призначення та класифікації. Розуміє класифікацію, характеристику та будову вибухових засобів, а також їх можливі місця встановлення. Знає правила безпеки та дії на замінованій ділянці місцевості, щоб уникнути небезпеки і забезпечити безпеку під час руху та виконання завдань. |
41 |
|
Топографічні карти та геопросторова інформація. |
|
42 |
|
Використання навігаційних приладів для орієнтування. |
|
43 |
|
Інженерне облаштування та маскування позицій. |
|
44 |
|
Безпека та дії на замінованій ділянці. Тематичне оцінювання. |
|
Модуль 6 |
|||
Домедична допомога в умовах бою (8 год.) |
|||
45 |
|
Ознайомлення з протоколами ТССС. Склад аптечки для першої медичної допомоги. |
Розуміє основи тактичного медичного догляду (Tactical Combat Casualty Care, TCCC) та їх застосування в бойових умовах. Знає, які медичні засоби повинні входити до аптечки для надання першої медичної допомоги, та їх призначення. Розуміє правила і процедури для кожної з трьох фаз тактичного медичного догляду. Вміє безпечно переміщувати пораненого з зони прямої загрози, дотримуючись правил безпеки та оптимальних методів евакуації. Вміє використовувати алгоритм MARCH (Massive Hemorrhage, Airway, Respirations, Circulation, Head injury/Hypothermia) для надання допомоги на етапі тактичних умов. Знає, як працюють турнікети та їх призначення для зупинки масивної кровотечі. Вміє відрізнити якісний турнікет від неякісного. Вміє правильно накладати турнікет на пораненого, дотримуючись техніки та рекомендацій для забезпечення ефективності. Розуміє принципи тампонування як методу зупинки кровотечі. Вміє правильно застосовувати тампонування для контролю кровотечі, вибираючи відповідні матеріали та техніки. Розуміє, як попереджати і лікувати гіпотермію, забезпечуючи адекватне теплоізоляційне обслуговування постраждалого. |
46 |
|
Правила поводження при трьох фазах ТССС. Переміщення пораненого із зони прямої загрози. |
|
47 |
|
Надання допомоги на етапі тактичних умов. Алгоритм MARCH. |
|
48 |
|
Ознайомлення з роботою турнікетів. Правила накладання турнікетів. |
|
49 |
|
Ознайомлення з роботою турнікетів. Правила накладання турнікетів. |
|
50 |
|
Ознайомлення з роботою турнікетів. Правила накладання турнікетів. |
|
51 |
|
Правила тампонування поранення. Зупинка кровотеч за допомогою тампонування |
|
52 |
|
Огляд постраждалого, перевірка стану свідомості та попередження гіпотермії. Тематичне оцінювання. |
Учитель ______________ Борис ДАЦЕНКО