Підручник. Грущинська І.В. Природознавство : підруч. для 3 кл. загальноосвіт. навч. закл. / І.В. Грущинська. – К. : Видавничий дім «Освіта», 2015. – 176 с.
Природознавство
2 год на тиждень
Підручник. Грущинська І.В. Природознавство : підруч. для 3 кл. загальноосвіт. навч. закл. / І.В. Грущинська. – К. : Видавничий дім «Освіта», 2013. – 176 с.
І семестр
№ з/п |
Тема уроку |
Державні вимоги до навчальних досягнень учнів |
Дата |
Приміт Ка |
ВОДА (7год) |
|
|||
|
Вода в природі.
|
має уявлення про розподіл води на Землі; розчинні та нерозчинні речовини; роль води у природі та її значення для людини; називає три стани води, температуру плавлення льоду та кипіння води; розуміє значення існування води у трьох станах для життя на Землі; обмеженість запасів прісної води на нашій планеті; досліджує властивості води та рідин; застосовує на практиці знання про розчинні та нерозчинні речовини, властивості води та рідин; дотримується правил економного використання прісної води |
|
|
|
Властивості рідин на прикладі води. Практична робота. Порівняння властивостей води та інших рідин.
|
|
|
|
|
Температура плавлення льоду та кипіння води. Значення трьох станів води для життя на Землі.
|
|
|
|
|
Вода – розчинник. Розчинні та нерозчинні речовини. Практична робота. Дослідження розчинності речовин, що використовуються у побуті. |
|
|
|
|
Прісна та морська вода. Розподіл запасів прісної води на Землі.
|
|
|
|
|
Як людина використовує властивості води?
|
|
|
|
|
Охорона водойм. |
|
|
|
ПОВІТРЯ (7 год) |
|
|||
|
Газоподібні речовини.
|
має уявлення про склад і властивості повітря; джерела забруднення повітря; причини виникнення вітру; знає про властивість повітря та газоподібних речовин розширюватися за нагрівання; розуміє значення повітря для життя; важливість вивчення властивостей повітря для практичних потреб людини; досліджує властивості повітря;застосовує на практиці знання про склад і властивості повітря, його охорону |
|
|
|
Повітря як суміш речовин, його склад та властивості. Практична робота. Дослідження властивостей газоподібних речовин на прикладі повітря.
|
|
|
|
|
Розширення газів за нагрівання.
|
|
|
|
|
Рух повітря. Поняття про виникнення вітру.
|
|
|
|
|
Як людина використовує властивості повітря?
|
|
|
|
|
Охорона повітря. Контрольна робота №1 «Вода. Повітря»
|
|
|
|
|
Аналіз контрольної роботи. Навчальний проект №1 «Звідки береться пил?» Повторення й узагальнення вивченого матеріалу.
|
|
Тема |
|
КОРИСНІ КОПАЛИНИ. ҐРУНТИ (9 год) |
|
|||
|
Корисні копалини – гірські породи, які використовує людина.
|
має уявлення про гірські породи та корисні копалини; про раціональне та ощадливе використання корисних копалин; роль живих організмів в утворенні ґрунту; наводить приклади твердих, рідких та газоподібних корисних копалин; класифікує корисні копалини за видами; називає найпоширеніші корисні копалини рідного краю та їхні властивості; наводить приклади використання корисних копалин людиною; тварин, які живуть у ґрунті; розуміє значення ґрунту для життя рослин і тварин; пояснює роль живих організмів в утворенні ґрунту; досліджує наявність повітря і води у ґрунті; пояснює, чому не можна спалювати стерню; застосовує на практиці знання про необхідність економного й бережного ставлення до корисних копалин і ґрунтів у своїй місцевості. |
|
|
|
Види корисних копалин (тверді, рідкі та газоподібні). Практична робота. Ознайомлення з колекцією корисних копалин. Порівняння властивостей твердих тіл на прикладі корисних копалин.
|
|
|
|
|
Різноманітність корисних копалин та використання їх людиною. Значення корисних копалин для людини.
|
|
|
|
|
Ґрунт. Склад ґрунту. Практична робота. Виявлення повітря та води у складі ґрунту.
|
|
|
|
|
Родючість – основна властивість ґрунту.
|
|
|
|
|
Хто живе у ґрунті? Роль живих організмів в утворенні ґрунту.
|
|
|
|
|
Значення і охорона ґрунтів.
|
|
|
|
|
Значення і охорона ґрунтів. Контрольна робота №2 «Корисні копалини. Ґрунти».
|
|
|
|
|
Навчальний проект№2 Який дар природи для людства найцінніший (повітря, вода, тварини, рослини, ґрунт, корисні копалини)? Повторення й узагальнення вивченого матеріалу. |
|
Тема |
|
ЕНЕРГІЯ В НАШОМУ ЖИТТІ (9год) |
|
|||
|
Паливні корисні копалини (вугілля, нафта) та їхнє використання людиною.
|
має уявлення про вичерпні та невичерпні джерела енергії; називає паливні корисні копалини; побутові прилади, які споживають енергію; пояснює взаємозв’язки у живій та неживій природі на прикладі походження деяких паливних корисних копалин; використання енергії Сонця, вітру та рухомої води людиною (на прикладах); виготовляє модель теплиці; спостерігає за проростанням насіння у теплиці; застосовує знання для догляду за рослинами у теплиці; встановлює умови, необхідні для розвитку рослин; застосовує правила безпечної поведінки з електроприладами; економного використання води, тепла, електроенергії у побуті |
|
|
|
Паливні корисні копалини (газ, торф) та їхнє використання людиною.
|
|
|
|
|
Невичерпне джерело енергії -Сонце, та використання його людиною.
|
|
|
|
|
Невичерпне джерело енергії - вітер та використання його людиною.
|
|
|
|
|
Невичерпне джерело енергії вода та використання його людиною.
|
|
|
|
|
Побутові прилади, які споживають енергію.
|
|
|
|
|
Поняття про збереження електроенергії у побуті. Контрольна робота №3 «Енергія у нашому житті»
|
|
|
|
|
Екскурсія. «Тепло у твоєму домі» (шкільна котельня)» Повторення й узагальнення вивченого матеріалу. |
|
тема |
ІІ семестр ― (2 год на тиждень) ― 19 тижнів
№ п/п |
Тема уроку |
Дата |
Стор.
|
примітка |
|
ЖИВІ ОРГАНІЗМИ ТА СЕРЕДОВИЩА ЇХНЬОГО ІСНУВАННЯ |
|
||||
32. |
Рослини – живі організми. |
|
80 – 83 |
|
|
33. |
Різноманітність рослин. Квіткові рослини. |
|
83 – 85 |
|
|
34. |
Розмноження квіткових рослин. Однорічні та багаторічні рослини. Практична робота. Розпізнавання квіткових рослин за наочністю. |
|
85 – 87 97-98 |
|
|
35. |
Хвойні рослини. Умови розвитку рослин. |
|
88 – 89 92-94 |
|
|
36. |
Пристосування рослин до умов середовища (світло, тепло, вода, родючість ґрунту). |
|
95 – 96 |
|
|
37. |
Культурні рослини. Значення рослин у природі та для людини. Контрольна робота№4 |
|
90 – 91 |
|
|
38. |
Аналіз контрольної роботи. Різноманітність тварин. |
|
99-100 Тема |
|
|
39. |
Розмноження та розвиток тварин, піклування про потомство. Комахи. |
|
101-103 |
|
|
40. |
Розмноження та розвиток тварин, піклування про потомство. Риби. |
|
104 – 106 |
|
|
41. |
Земноводні і плазуни. Розмноження та розвиток тварин, піклування про потомство. |
|
107-108 |
|
|
42. |
Птахи. Розмноження та розвиток птахів, піклування про потомство. Рослиноїдні, м’ясоїдні, всеїдні птахи. |
|
109 – 113
|
|
|
43. |
Звірі (ссавці). Розмноження та розвиток звірів, піклування про потомство.
|
|
114 – 118 |
|
|
44. |
Рослиноїдні, м’ясоїдні, всеїдні тварини. Ланцюги живлення. |
|
115 – 118 128-129 |
|
|
45. |
Свійські та дикі тварини. Пристосування тварин до життя в різних умовах. |
|
119 – 121 |
|
|
46. |
Гриби – живі організми. Будова грибів. |
|
122 – 123 |
|
|
47. |
Значення грибів у природі. |
|
124-125 |
|
|
48 |
Бактерії. Значення бактерій у природи і для людини. |
|
126 - 127 |
|
|
49 |
Навчальний проект. « Теплиця на моєму підвіконні» (виготовлення моделі теплиці та вирощування рослин з насіння) |
|
|
|
|
50. |
Охорона рослинного світу. Червона книга України. |
|
130-132 |
|
|
51. |
Охорона тваринного світу Червона книга України. |
|
133-134 |
|
|
52. |
Державні заповідники. Ботанічні сади. Контрольна робота №5 |
|
135-138 |
|
|
53. |
Аналіз контрольної роботи. Заповідні території рідного краю. Екскурсія . Різноманітність тварин і рослин рідного краю (СФГ «Поляна»).
|
|
139-141 |
|
|
ЛЮДИНА ТА ЇЇ ОРГАНІЗМ |
|
||||
54 |
Організм людини. Системи органів тіла людини та їх значення для життя людини |
|
142-144 |
|
|
55 |
Нервова система. |
|
145 |
|
|
56 |
Опорно-рухова система. |
|
147-148 |
|
|
57 |
Травна система. |
|
149-151 |
|
|
58 |
Харчування. Правила здорового харчування. Практична робота. Складання раціону здорового харчування |
|
152-154
|
|
|
59. |
Дихальна система. Запобігання захворюванням органів дихання. |
|
155 –156 |
|
|
60. |
Кровоносна система. Значення крові в організмі людини. |
|
157 –159 |
|
|
61. |
Шкіра. Значення шкіри для організму людини та її гігієна. |
|
160 –162 |
|
|
62. |
Органи чуття. |
|
163-164 |
|
|
63. |
Гігієна органів чуття. |
|
165-167 |
|
|
64. |
Правила здорового способу життя. Контрольна робота№6 |
|
168-171 |
|
|
65. |
Навчальний проект. Добра справа для природи.
|
|
171 |
|
|
66. |
Екскурсія. Твоє здоров’я (шкільний медичний кабінет) . |
|
|
|
|
67 |
Аналіз контрольної роботи. Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу за рік. |
|
тема |
|
|
Природознавство - 3 клас |
||
Розвантажити зміст навчального матеріалу. |
Враховано частково. Розділ „Вода”: вилучені теми „Вплив Сонця на природу”, „Світовий океан, його частини”; розділ „Повітря”: вилучені теми „Нагрівання та охолодження повітря над сушею та водною поверхнею”, „Вплив вітру на природу Землі”;розділ „Гірські породи. Ґрунти” -“Корисні копалини. Ґрунти”; розділ „Живі організми та середовища їх існування”: вилучені теми „Походження свійських тварин від диких”, „Гриби їстівні та отруйні”. |
|
В зміст навчального матеріалу розділів ввести тематику екологічного спрямування. |
Враховано частково. У розділ „Вода”: додана тема „Як людина використовує властивості води?”, пропонується навчальний проект „Добра справа для природи”; у розділ „Повітря”: додана тема „Як людина використовує повітря?”; пропонуються навчальні проекти „Звідки береться пил?”; „Ми гноми – економи (як зберегти тепло і світло у нашому домі”; „Який дар природи для людства найцінніший?” (повітря, вода, тварини, рослини, ґрунт, корисні копалини). |
|
Вилучити розділ „Сонце – джерело енергії на Землі”. |
Тема „Сонце – джерело енергії на Землі” замінена на „Енергія в нашому житті”. Зміст навчального матеріалу розділу скориговано відповідно до вікових особливостей дітей. |
|
Вилучити тему „Гірські породи”. |
Враховано частково. Назва розділу змінена з „Гірські породи. Ґрунти” на „Корисні копалини. Ґрунти (акцент – на корисні копалини як різновид гірських порід). |
|
Збільшити кількість годин на тему „Корисні копалини”. |
Враховано. Тема „Паливні корисні копалини” додана у розділ „Енергія в нашому житті”. |
|
З теми „Повітря” вилучити терміни „теплопровідність” і „пружність повітря”. |
Враховано. Терміни вилучені. |
|
Тема „Розширення повітря при нагріванні, теплопровідність і пружність. Нагрівання та охолодження повітря над сушею та водною поверхнею” не відповідає віковим особливостям дітей. |
Враховано. Залишено: „Розширення повітря за нагрівання”. |
|
Змінити тему „Роль живих організмів в утворенні ґрунту з гірських порід”. |
Враховано частково. Пропонується тема „Хто живе в ґрунті? Роль живих організмів в утворенні ґрунту”. |
|
Змінити назву і зміст розділу „Сонце джерело енергії на Землі” (не відповідає віковим особливостям молодших школярів). |
Враховано. Здійснено структурне вдосконалення з метою дотримання логіки викладу матеріалу. Змінено назву розділу. Зміст навчального матеріалу скоректовано відповідно до вимог Державного стандарту та віковим особливостям учнів. |
|
У розділі „Людина та її організм” вивчати нервову систему людини. |
Враховано. |
|
Збільшити кількість годин на вивчення теми „Людина та її організм”. Доповнити розділ практичними завданнями з питань гігієни, здорового способу життя, запобігання виникнення різних захворювань. |
Враховано. Знята сітка годин на вивчення розділу. Вчитель самостійно визначає кількість годин на вивчення певних тем. Розвантажено зміст програми, вивільнений час вчитель може використовувати на практичні завдання, дослідження, проекти. |
|
Збільшити кількість екскурсій, розширити тематику. |
Враховано. Кількість екскурсій збільшено за рахунок розвантаження змісту навчального матеріалу. Тематику учитель визначає самостійно, відповідно до змісту навчального матеріалу із врахуванням вікових особливостей, або обирає із запропонованих у програмі варіантів. |
|