Складено відповідно до Програми затвердженої Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804, за підручником Савчин М.В. М.,2015.
КАЛЕНДАРНО - ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ УРОКІВ ХІМІЇ
7 клас
(відповідно до Програми затвердженої Наказом Міністерства освіти і науки України
від 07.06.2017 № 804)
за підручником Савчин М.-В. М.,2015
№п/п |
Дата проведення
|
Тема уроку |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
Домашнє завдання |
Приміт. |
||
ВСТУП (3 ГОД) |
|||||||
1 |
|
Первинний інструктаж з БЖД Хімія — природнича наука. Речовини та їх перетворення у навколишньому світі. Короткі відомості з історії хімії. |
Знаннєвий компонент називає лабораторний посуд і основне обладнання кабінету хімії; знає і розуміє правила поведінки учнів у хімічному кабінеті та правила безпеки під час роботи з лабораторним посудом і обладнанням кабінету хімії; пояснює призначення лабораторного посуду та обладнання кабінету хімії.
Діяльнісний компонент виконує найпростіші лабораторні операції з використанням обладнання кабінету хімії за вказівкою вчителя; дотримується правил поведінки учнів у хімічному кабінеті та правил безпеки під час роботи з лабораторним посудом та обладнанням кабінету хімії.
Ціннісний компонент висловлює судження про застосування хімічних знань та історію їхнього розвитку; доцільність марковання небезпечних речовин, які входять до складу харчових продуктів і побутових хімікатів; робить висновки щодо безпечного використання речовин, з урахуванням їхнього марковання; усвідомлює право на власний вибір і прийняття рішення. |
Навчальний проєкт: «Хімічні речовини навколо нас» «Історичне значення вогню.»
Вивчити § 1, 2 с.5-16 |
Демонстрації 1. Взаємодія харчової соди (натрій гідрогенкарбонату) з оцтом (водним розчином етанової кислоти). 2. Зміна забарвлення природних індикаторів у середовищі побутових хімікатів і харчових продуктів. |
||
2 |
|
Правила поведінки учнів у хімічному кабінеті. Ознайомлення з лабораторним посудом та обладнанням кабінету хімії, маркуванням небезпечних речовин. Навчальний проєкт: «Хімічні речовини навколо нас» «Історичне значення вогню.» Інструктаж з БЖД
|
Вивчити §3 с.17-23 |
Лабораторні досліди 1. Дослідження будови полум’я. 2. Ознайомлення з маркуванням небезпечних речовин (на прикладі побутових хімікатів).
|
|||
3 |
|
Інструктаж з БЖД ПР №1: «Прийоми поводження з лабораторним посудом, штативом і нагрівними приладами. Виконання найпростіших лабораторних операцій.» |
Рубрика Досліджуємо вдома ст.. 31 |
Практичні роботи 1. Прийоми поводження з лабораторним посудом, штативом і нагрівними прила-дами. Виконання найпростіших лабораторних операцій |
|||
Наскрізні змістові лінії Здоров’я і безпека. Громадянська відповідальність. Екологічна безпека і сталий розвиток. Правила поведінки учнів у хімічному кабінеті. Ознайомлення з маркованням небезпечних речовин |
|||||||
ТЕМА 1. ПОЧАТКОВІ ХІМІЧНІ ПОНЯТТЯ (23 ГОД) |
|||||||
4 |
|
Фізичні тіла. Матеріали. Речовини. Як вивчають речовини. Спостереження й експеримент у хімії . Фізичні властивості речовин. Інструктаж з БЖД
|
Знаннєвий компонент називає хімічні елементи (не менше 20-ти) за сучасною науковою українською номенклатурою, записує їхні символи; найпоширеніші хімічні елементи в природі; наводить приклади простих і складних речовин, хімічних явищ у природі та побуті; пояснює зміст хімічних формул, сутність закону збереження маси речовин, рівнянь хімічних реакцій.
Діяльнісний компонент розрізняє фізичні тіла, речовини, матеріали, фізичні та хімічні явища, фізичні та хімічні властивості речовин, чисті речовини і суміші, прості й складні речовини, металічні та неметалічні елементи, використовуючи періодичну систему; метали й неметали, атоми, молекули; спостерігає хімічні й фізичні явища; описує якісний і кількісний склад речовин за хімічними формулами; явища, які супроводжують хімічні реакції; використовує Періодичну систему як довідкову для визначення відносної атомної маси елементів; складає формули бінарних сполук за валентністю елементів, план розділення сумішей; визначає валентність елементів за формулами бінарних сполук; обчислює відносну молекулярну масу речовини за її формулою; масову частку елемента в складній речовині та масу елемента в складній речовині за його масовою часткою, обираючи і обґрунтовуючи спосіб розв’язання; дотримується правил поведінки учнів у хімічному кабінеті та правил безпеки під час роботи з лабораторним посудом і обладнанням кабінету хімії; виконує найпростіші лабораторні операції з нагрівання речовин, розділення сумішей;
Ціннісний компонент усвідомлює необхідність збереження власного здоров’я і довкілля при використанні хімічних речовин; висловлює судження про багатоманітність речовин та значення закону збереження маси речовини; виробляє власні ставлення до природи як найвищої цінності; робить висновки на основі спостережень (за допомогою вчителя). |
Вивчити §4с. 34-39, Ст.. 40 впр 5(п), 6(у) Домашній експеримент 1. Взаємодія харчової соди із соком квашеної капусти, лимонною кислотою, кефіром.
|
Лабораторні досліди 3. Ознайомлення з фізичними властивостями речовин. Опис спостережень. Формулювання висновків.
|
||
5 |
|
Чисті речовини і суміші (однорідні, неоднорідні). Способи розділення сумішей. |
Вивчити §5 с.40-46 Впр 5(п) с. 47 |
Демонстрації. Ознайомлення із простими речовинами та сумішами |
|||
6 |
|
Інструктаж з БЖД ПР №2: «Розділення сумішей». |
Впр 6(у), 7(у); повт§4-5 |
|
|||
7 |
|
Молекули. Атоми. |
Вивчити §6 с.48-53 З пластиліну створити модель атома |
Демонстрації Моделі атомів та молекул
|
|||
8 |
|
Хімічні елементи, їхні назви і символи. Поширеність хімічних елементів у природі. Ознайомлення з періодичною системою хімічних елементів Д.І. Менделєєва. |
Вивчити §7-8, с.57-63 Таблиця 1 ст. 52 |
Демонстрації. Періодична система хімічних елементів |
|||
9 |
|
Маса атома. Атомна одиниця маси. Відносні атомні маси хімічних елементів. |
Вивчити §7 с.54-57 Впр5(п), 6(у) ст.. 57 |
|
|||
10 |
|
Контроль знань з теми «Початкові хімічні поняття» №1 |
Повторити §1-§8 |
ТО |
|||
11 |
|
Багатоманітність речовин. Метали й неметали. Металічні та неметалічні елементи.. Прості та складні речовини. Інструктаж з БЖД
|
Вивчити §9 с.64-71 Впр 4 (п) ст.. 71 |
Демонстрації Зразки металів і неметалів. Ознайомлення зі зразками простих і складних речовин. |
|||
12 |
|
Хімічні формули речовин |
Вивчити § 10 с.72-75, впр 3 (п), 5(п) |
|
|||
14 |
|
Валентність хімічних елементів. Складання формул бінарних сполук за валентністю елементів. |
Вивчити § 11 с.76-80 табл. 4 с. 78,79
|
|
|||
15 |
|
Визначення валентності елементів за формулами бінарних сполук. |
С.80-81, Впр 4(п) с.. 82 |
|
|||
16 |
|
Складання формул бінарних сполук. Визначення валентності елементів за формулами бінарних сполук |
Повторити с.76-80, Впр 6(п), 7(п) |
|
|||
17 |
|
Відносна молекулярна маса, її обчислення за хімічною формулою. Розв’язання розрахункових задач
|
Вивчити § 12 с.83-84, Впр 1в (п) ст.. 87 |
Обчислення відносної молекулярної маси речовини за її формулою. |
|||
18 |
|
Масова частка елемента в складній речовині. Розв’язання розрахункових задач
|
С. 84- 85, Впр 2б (п) ст.. 88 |
Обчислення масової частки елемента в складній речовині. |
|||
19 |
|
Розв’язання розрахункових задач
|
Впр 4(п) ст.. 88 |
Обчислення маси елемента в складній речовині за його масовою часткою. |
|||
20 |
|
Контроль знань. «Початкові хімічні поняття» №2 |
Навчальні проєкти «Хімічні явища у природі», «Хімічні явища в побуті.»
|
|
|||
21 |
|
Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують. Інструктаж з БЖД
|
Вивчити § 13 с.88-96 Домашній експеримент 1. Взаємодія харчової соди із соком квашеної капусти, лимонною кислотою, кефіром. |
ЛД «Дослідження хімічних реакцій, що супроводжуються виділенням газу, випаданням осаду, зміною забарвлення, появою запаху, тепловим ефектом.» |
|||
22 |
|
Хімічні властивості речовин Навчальний проєкт «Хімічні явища у природі», «Хімічні явища в побуті.» |
Вивчити §14 с.99-101, вправа 2 с.101 |
|
|||
23 |
|
Інструктаж з БЖД ПР №3: «Дослідження фізичних і хімічних явищ на прикладах побутових хімікатів і харчових продуктів». |
Навчальні проєкти «Використання хімічних явищ у художній творчості й народних ремеслах.», «Речовини і хімічні явища в літературних творах і народній творчості.» |
|
|||
24 |
|
Представлення результатів навчальних прєектів «Використання хімічних явищ у художній творчості й народних ремеслах.», №6 «Речовини і хімічні явища в літературних творах і народній творчості.» |
Рубрика Досліджуємо вдома ст. 102 |
|
|||
25 |
|
Закон збереження маси речовин під час хімічних реакцій. Схема хімічної реакції. Хімічні рівняння.
|
Вивчити §16 с. 114-118 Впр 6(п) |
Демонстрації 5. Дослід, що ілюструє закон збереження маси речовин (реальний або віртуальний). |
|||
26 |
|
Закон збереження маси речовин під час хімічних реакцій. Схема хімічної реакції. Хімічні рівняння. Інструктаж з БЖД
|
Впр 9(п), 11(п) |
ЛД «Дослідження хімічних реакцій, що супроводжуються виділенням газу, випаданням осаду, зміною забарвлення, появою запаху, тепловим ефектом.» |
|||
27 |
|
Контроль знань. |
|
|
ТО |
||
Наскрізні змістові лінії Здоров’я і безпека Безпечне поводження з речовинами. Підприємливість і фінансова грамотність Закон збереження маси речовин під час хімічних реакцій. Розв’язування розрахункових задач за темою «Масова частка елемента в складній речовині». |
|||||||
ТЕМА 2. КИСЕНЬ (11ГОД) |
|||||||
28 |
|
Повітря, його склад. Оксиген. Поширеність Оксигену в природі. Кисень, склад його молекули, поширеність у природі. Фізичні властивості кисню. |
Знаннєвий компонент називає склад молекул кисню, оксидів, якісний та кількісний склад повітря; наводить приклади оксидів, реакцій розкладу і сполучення; пояснюєсуть реакцій розкладу і сполучення, процесів окиснення, колообігу Оксигену.
Діяльнісний компонент розрізняє процеси горіння, повільного окиснення, дихання, реакції розкладу і сполучення; описує поширеність Оксигену в природі; його фізичні властивості; характеризує хімічні властивості кисню; аналізує умови процесів горіння та повільного окиснення; складає рівняння реакцій: добування кисню з гідроген пероксиду; кисню з воднем, вуглецем, сіркою, магнієм, залізом, міддю, метаном, гідроген сульфідом; використовує лабораторний посуд для добування (з гідроген пероксиду) і збирання кисню; визначає наявність кисню дослідним шляхом; дотримується запобіжних заходів під час використання процесів горіння; інструкції щодо виконання хімічних дослідів та правил безпеки під час роботи в хімічному кабінеті.
Ціннісний компонент обґрунтовує застосування кисню; оцінюєзначення кисню в життєдіяльності організмів; озону в атмосфері; вплив діяльності людини на стан повітря; усвідомлює наслідки небезпечного поводження з вогнем, відповідальність за збереження повітря від шкідливих викидів. |
Вивчити §15 с.108- 113 Впр 6 (у) |
|
||
29 |
|
Добування кисню в лабораторії та промисловості. Реакція розкладу. Поняття про каталізатор. Способи збирання кисню. Доведення наявності кисню. |
Вивчити §17 с. 119-124, Впр 4(п) с.125 |
Демонстрації 6. Добування кисню з гідроген пероксиду. 7. Збирання кисню витісненням повітря та витісненням води. 8. Доведення наявності кисню. |
|||
30 |
|
Інструктаж з БЖД ПР №4 «Добування кисню з гідроген пероксиду з використанням різних біологічних каталізаторів, доведення його наявності.» |
Рубрика Досліджуємо вдома ст. 125 |
|
|||
31 |
|
Хімічні властивості кисню: взаємодія з простими речовинами (фосфор, вуглець, сірка, магній, залізо, мідь). Реакція сполучення. |
Вивчити §18 с. 125-131, Впр 6(п) с. 132 |
Демонстрації Спалювання простих і складних речовин |
|||
32 |
|
Поняття про оксиди, окиснення (горіння, повільне окиснення, дихання). Умови виникнення та припинення горіння. |
С.128- 131,135 Впр 9(п) ст 132 |
Демонстрації Спалювання простих і складних речовин.1 |
|||
33 |
|
Взаємодія кисню зі складними речовинами (повне окиснення метану, гідроген сульфіду).- |
Вивчити §19 с. 133 -135, Впр6(п), 8(у) |
Демонстрації Спалювання простих і складних речовин. |
|||
34 |
|
Взаємодія кисню з простими та складними речовинами. |
Навчальнй проєкт «Поліпшення стану повітря у класній кімнаті під час занять.» |
|
|||
35 |
|
Колообіг Оксигену в природі. Озон. Проблема чистого повітря. Застосування та біологічна роль кисню. Навчальнй проєкт «Поліпшення стану повітря у класній кімнаті під час занять.» |
Вивчити §20 с.138-141, Рубрика Досліджуємо вдома ст. 137 |
|
|||
36 |
|
Поняття про систему маркування небезпечних речовин. |
Вивчити §21 |
Демонстрація етикеток та обговорення відомостей поданих на них. |
|||
37 |
|
Контроль знань з теми «Кисень». |
Впр 10(п) с.. 142 |
ТО |
|||
Наскрізні змістові лінії Громадянська відповідальність Умови виникнення та припинення горіння. Здоров’я і безпека Безпечне поводження з речовинами. Колообіг Оксигену в природі. Озон. Проблема чистого повітря. Екологічна безпека і сталий розвиток Склад повітря. Проблема чистого повітря. Застосування та біологічна роль кисню. Поняття про окиснення (горіння, повільне окиснення, дихання). Підприємливість і фінансова грамотність Проблема чистого повітря. Поняття про каталізатор. |
|||||||
ТЕМА 3. ВОДА (12 ГОД) |
|||||||
38 |
|
Вода, склад и молекули, поширеність у природі, фізичні властивості. Вода — розчинник. |
Знаннєвий компонент називає склад молекули води; наводить приклади водних розчинів; формули кислот і основ.
Діяльнісний компонент описує поширеність води у природі, фізичні властивості води; розрізняє розчинник і розчинену речовину; складає рівняння реакцій води з кальцій оксидом, натрій оксидом, фосфор(V) оксидом, карбон(ІV) оксидом; обчислює масову частку і масу розчиненої речовини, масу і об’єм води в розчині, обираючи і обґрунтовуючи спосіб розв’язання; виготовляє розчини з певною масовою часткою розчиненої речовини; розпізнає дослідним шляхом кислоти і луги; використовує здобуті знання та навички в побуті для раціонального використання води та збереження довкілля; володіє елементарними навичками очищення води в домашніх умовах;
Ціннісний компонент обґрунтовує значення розчинів у природі та житті людини; оцінює роль води в життєдіяльності організмів; висловлює судження про вплив діяльності людини на чистоту водойм та охорону їх від забруднень; відповідально ставиться до збереження водних ресурсів. |
Вивчити §22 с. 150-54 Впр. 11(п) |
|
||
39 |
|
Розчин і його компоненти: розчинник, розчинена речовина. |
Вивчити §23 с. 155- 156, впр. 4 с. 159
|
|
|||
40 |
|
Кількісний склад розчину. Масова частка розчиненої речовини. Розрахункові задачі . Обчислення масової частки, маси розчиненої речовини, маси і об’єму води в розчині. |
С. 156-158, Впр 6(п), 7(п) с. 159 |
|
|||
41 |
|
Виготовлення розчину. Розрахункові задачі . Обчислення масової частки, маси розчиненої речовини, маси і об’єму води в розчині. |
Домашній дослід (варіант 4) с. 158 |
Демонстрації 10. Виготовлення розчинів із певною масовою часткою розчиненої речовини |
|||
42 |
|
Інструктаж з БЖД ПР №5 «Виготовлення водних розчинів із заданими масовими частками розчинених речовин.» |
Рубрика Досліджуємо вдома с. 159 |
|
|||
43 |
|
Взаємодія води з оксидами. Поняття про кислоти й основи. Поняття про індикатори. Інструктаж з БЖД
|
Вивчити §24 с.160-163 Впр 6(п) с. 164 |
Демонстрації 11. Взаємодія кальцій оксиду з водою. Випробування водного розчину добутої речовини індик-ом. |
|||
44 |
|
Виготовлення розчину. Розрахункові задачі Обчислення масової частки, маси розчиненої речовини, маси і об’єму води в розчині. |
Навчальні проєкти «Зберігаючи воду – заощаджую родинний бюджет». «Дослідження якості води з різних джерел»; «Дослідження фізичних і хімічних властивостей води.» «Способи очищення води в побуті» |
|
|||
45 |
|
Проблема чистої води. Охорона водойм від забруднення. Кислотні дощі. |
Вивчити §25 с. 164-171 |
|
|||
47 |
|
Представлення результатів Еколого-економічного проєкту |
|
|
|||
48 |
|
Узагальнення знань з теми «Вода». |
Повторити §22-§25 |
|
|||
49 |
|
Контроль знань з теми «Вода» |
Повторити §12 |
ТО |
|||
50 |
|
Повторення: Розв’язання розрахункових задач:«Обчислення масової частки елемента в складній речовині»; «Обчислення масової частки, маси розчиненої речовини, маси і об’єму води в розчині.» |
Повторити §16 |
|
|||
51 |
|
Повторення: Перетворення схеми реакції на рівняння. |
|
|
|||
Наскрізні змістові лінії Громадянська відповідальність Очищення води на водоочисних станціях та в домашніх умовах. Здоров’я і безпека Хімічні властивості води. Кислотні дощі. Екологічна безпека і сталий розвиток Проблема чистої води. Охорона водойм від забруднення. Значення води і водних розчинів у природі та житті людини. Кислотні дощі. Підприємливість і фінансова грамотність Очищення води на водоочисних станціях та в домашніх умовах. Охорона водойм від забруднення. Розв’язування розрахункових задач за темою «Масова частка розчиненої речовини». |
|||||||
Орієнтовні об’єкти екскурсій. Хімічні лабораторії промислових і сільськогосподарських підприємств, науково-дослідних інститутів, вищих навчальних закладів. Пожежна частина. Водоочисна станція. Аптека. Краєзнавчий музей |
|||||||