ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішенням педагогічної ради
від «___» ____________ 20___ р.
Протокол № ____
НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА
«ІСТОРІЯ УКРАЇНИ. 7 клас»
Навчальна програма укладена на основі модельної навчальної програм «Історія України. 7–9 класи» для закладів загальної середньої освіти (авт. Бурлака О. В., Желіба О. В., Павловська-Кравчук В. А., Худобець О. А., Черкас Б. В., Щупак І. Я.), рекомендованої Міністерством освіти і науки України (наказ Міністерства освіти і науки України від 16 серпня 2023 р. № 1001) до підручника: Хлібовська Г.М. та ін. Історія України: підручник для 7 класу закладів загальної середньої освіти / Г. М. Хлібовська, М. Є. Крижановська, О. В. Наумчук. – Тернопіль: Астон, 2024. – 192 с.: іл.
Вчитель: _____________________
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Навчальний предмет «Історія України» спрямований на реалізацію визначених Державним стандартом базової середньої освіти (постанова Кабінету Міністрів України № 898 від 30. 09. 2020 р.) в громадянській та історичній галузі освіти цілей, зокрема формування вільної, творчої та відповідальної особистості, спосіб мислення і дій якої базується на усвідомленні загальнолюдських і національних цінностей; патріота України та прихильника її демократичного устрою; людини, яка шанобливо ставиться до родини, суспільства та навколишнього середовища; поважає права і свободи людини; зберігає українські національні традиції та водночас поважає культуру, звичаї інших народів, толерантно ставиться до різних суспільних поглядів, релігій та їхніх носіїв, якщо це не протирічить загальнолюдським цінностям.
Навчання історії України спрямоване на реалізацію загальної мети базової середньої освіти, яка полягає в розвитку природних здібностей, інтересів, обдарувань учнів, формуванні компетентностей, необхідних для їх соціалізації та громадянської активності, свідомому виборі подальшого життєвого шляху та самореалізації, продовженні навчання на рівні профільної освіти або здобуття професії, вихованні відповідального, шанобливого ставлення до родини, суспільства, навколишнього природного середовища, національних і культурних цінностей українського народу.
Вивчення історичного матеріалу в 7 класі здійснюється системно в таких хронологічних межах – від падіння Західної Римської імперії (476 р.) до початку XVI ст.
Метою курсу є розвиток особистості учня / учениці через осмислення минулого, сучасного та зв’язків між ними; взаємодії між глобальними, загальноукраїнськими і локальними процесами; формування ідентичності громадянина України, його активної громадянської позиції на засадах демократії, патріотизму, поваги до прав і свобод людини, визнання цінності верховенства права.
Вимоги до обов’язкових результатів навчання учнів історії України в 7 класі передбачають, що учень / учениця:
Нормативно-правовою базою навчальної програми «Історія України. 7 клас» є Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VІІІ, Закон України «Про повну загальну середню освіту» від 16.02.2020 № 463-ІХ, Державний стандарт базової середньої освіти (Постанова КМУ № 898 від 30.09.2020 р.), Типова освітня програма для 5-9 класів закладів загальної середньої освіти (наказ Міністерства освіти і науки України від 19.02.2021 р. № 235), Рекомендації щодо оцінювання результатів навчання здобувачів освіти відповідно до Державного стандарту базової середньої освіти (наказ Міністерства освіти і науки України від 02.08.2024 р. № 1093), модельна навчальна програма «Історія України. 7–9 класи» для закладів загальної середньої освіти (авт. Бурлака О. В., Желіба О. В., Павловська-Кравчук В. А., Худобець О. А., Черкас Б. В., Щупак І. Я.), рекомендована Міністерством освіти і науки України (наказ Міністерства освіти і науки України від 16.08.2023 р. № 1001).
Програма складається з пояснювальної записки, структурованих за розділами вимог до очікуваних результатів навчання учнів, розкритих в орієнтирах для оцінювання (за додатком 18 до Державного стандарту базової середньої освіти), змісту навчально-пізнавальної діяльності як основи для досягнення цих результатів, а також видів і прикладів навчальної діяльності. Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності зорієнтовані на реалізацію компетентнісного потенціалу громадянської та історичної освітньої галузі, визначеного у додатку 17 до Державного стандарту базової середньої освіти і викладені через уміння та ставлення, які відповідають діяльнісному, знаннєвому та ціннісному компонентам ключових компетентностей громадянської та історичної освітньої галузі.
Зміст навчально-пізнавальної діяльності кожного розділу програми містить перелік історичних сюжетів і визначається:
Дана програма складена з урахуванням положень Навчальної програми з історії України для 7-9 класів закладів загальної середньої освіти, затвердженої Міністерством освіти і науки України (наказ Міністерства освіти і науки України № 698 від 03 серпня 2022 р.). Історичний матеріал інтегрований питаннями всесвітньої історії та громадянської освіти.
Структура курсу |
Кіл-ть год. |
Розділ 1. Вступ. Виникнення та становлення Русі-України |
7 |
Розділ 2. Русь-Україна наприкінці Х – у першій половині ХІ ст. |
7 |
Розділ 3. Русь-Україна у другій половині ХІ – першій половині ХІІІ ст. |
7 |
Розділ 4. Волинсько-Галицьке князівство («держава Романовичів») |
6 |
Розділ 5. Руські землі у складі східноєвропейських держав XIV – на початку XV ст. Кримське ханство |
7 |
Узагальнення до курсу. Історія Руси-України в контексті епохи середніх віків |
1 |
Всього |
35 |
Календарне планування З ІСТОРІЇ УКРАЇНИ
№ уро ку |
Дата |
Зміст навчально-пізнавальної діяльності |
Очікуванні результати навчання |
Види навчальної діяльності |
|
|
Розділ 1. Вступ. Виникнення та становлення Русі-України (7 год.) |
||
1 |
|
Вступ. |
Базові знання:
Уміння:
Середньовіччя і княжої доби в Україні, а саме: а) період становлення племінних князівств i союзів на |
Навчальнопізнавальна, дослідницька, творча. Діагностуванн я з метою виявлення рівня сформованості компетентност ей за курсом 6 класу, робота (фронтальна або групова) з |
2 |
|
Слов'янські племена на території України |
||
3 |
|
Народи Північного Причорномор’я |
||
4 |
|
Утворення Русі-України |
||
5 |
|
Русь-Україна за правління перших князів |
||
6 |
|
ПРАКТИЧНА РОБОТА №1 «Князь Святослав Ігорьович» |
7 |
|
УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА ТЕМАТИЧНИЙ КОНТРОЛЬ ЗА РОЗДІЛОМ «Вступ. Виникнення та становлення Русі - України» |
українських теренах (V–IX ст.) – з добою раннього європейського Середньовіччя (середина V ст. – кінець IХ ст.); б) період існування Русі (IX–XIII ст.) – з добою зрілого Середньовіччя (Х–ХІІІ ст.); в) період руських князівств XIII–XVI ст.) – з добою пізнього Середньовіччя (XІV–XV ст.);
інформацію про історичні події й процеси у межах розділу;
Ставлення:
|
навчальним текстом, пошук відповідей на питання та конструюванн я власних питань до навчального матеріалу, історичною/ко нтурною картами, складання синхронізован ої таблиці «Русь-Україна та і світ за доби Середньовіччя », аналіз історичних джерел (документів) за запропонованою вчителем пам’яткою для роботи, підготовка творчих проєктів
|
Розділ 2. Русь-Україна наприкінці Х – у першій половині ХІ ст. (7 год.) |
||||
8 |
|
КНЯЗЬ ВОЛОДИМИР ВЕЛИКИЙ. ВПРОВАДЖЕННЯ ХРИСТИЯНСТВА |
Базові знання:
|
Репродуктивна , дослідницька, творча, проєктна. Створення за навчальним текстом та історичними |
9 |
|
РУСЬ-УКРАЇНА ЗА ЯРОСЛАВА МУДРОГО |
||
10 |
|
ПОЛІТИЧНИЙ УСТРІЙ ТА СУСПІЛЬНЕ ЖИТТЯ |
||
11 |
|
ГОСПОДАРСЬКЕ ТА ПОВСЯКДЕННЕ ЖИТТЯ |
12 |
|
КУЛЬТУРА РУСІ-УКРАЇНИ НАПРИКІНЦІ Х – У ПЕРШІЙ ПОЛОВИНІ ХІ СТ. |
«централізована монархія-імперія». Уміння:
Ставлення:
пропонує заходи щодо збереження культурно-історичної спадщини Русі-України;
|
джерелами графічних проєктів «Русь-Україна за доби розквіту», словникова робота, складання синхронізован ої таблиці «Русь-Україна та і світ за доби Середньовіччя », вправи на впорядкування хронологічної інформації, укладання за картою (за допомогою легенди) розповіді про діяльність історичних діячів/діячок, підготовка і презентація творчих проєктів з історії культури РусіУкраїни, дослідницький проєкт «Пам’ятки культури Русі- України в сучасному просторі». |
13 |
|
Практична робота № 2. «Руська правда» - історичне джерело про правове становище різних груп населення Русі-України» |
||
14 |
|
УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА ТЕМАТИЧНИЙ КОНТРОЛЬ ЗА РОЗДІЛОМ «Русь-України наприкінці Х – у першій половині ХІ ст.»
|
Розділ 3. Русь-Україна у другій половині ХІ – першій половині ХІІІ ст. (7 год.) |
||||
15 |
|
РУСЬ-УКРАЇНА ЗА ПРАВЛІННЯ Ярослава Мудрого |
Базові знання:
Ярославичів, Володимира Мономаха, Мстислава Володимировича, Ярослава Осмомисла, першої писемної згадки назви «Україна» в писемних джерелах. Уміння:
|
Репродуктивна , дослідницька, творча, проєктна. Складання за навчальним текстом та історичними |
16 |
|
ПОЛІТИЧНИЙ ТА СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНИЙ РОЗВИТОК КИЇВСЬКОГО,ПЕРЕЯСЛАВСЬКОГО ТА ЧЕРНІГІВСЬКОГО КНЯЗІВСТВ В СЕРЕДИНІ ХІІ – ПЕРШІЙ ПОЛОВИНІ ХІІІ СТ. |
|
|
|
синхронізує події на українських теренах з подіями у світі; ● визначає чинники, прояви та наслідки політичної роздробленості Русі-України;
Володимировича, Ярослава Осмомисла);
України, земель сусідніх з Руссю-Україною народів і держав;
розпізнає культурно-історичні пам’ятки та характеризує їх художні і мистецькі особливості. Ставлення:
|
робота, аналіз за визначени алгоритмом історичних документів, підготовка презентація творчих проєктів історії культури «Русі- України», написання міністатті на визначену тему, дискусія «Політична роздробленість Русі- України: збіг обставин чи історична закономірність ». |
м і з |
17 |
|
ГАЛИЦЬКЕ ТА ВОЛИНСЬКЕ КНЯЗІВСТВА В ХІІ СТ. |
|||
18 |
|
Кочові народи степів України ХІ – ХІІІ століть, мешканці Криму
|
|||
19 |
|
КУЛЬТУРА РУСІ-УКРАЇНИ В ДРУГІЙ ПОЛОВИНІ ХІ – ПЕРШІЙ ПОЛОВИНІ ХІІІ СТ.
|
|||
20 |
|
пр Практична робота №3. Князь Володимир Мономах |
|||
21 |
|
УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА ТЕМАТИЧНИЙ КОНТРОЛЬ ЗА РОЗДІЛОМ «Русь-Україна у другій половині ХІ – першій половині ХІІІ ст.» |
|||
Розділ 4. Волинсько-Галицьке князівство («держава Романовичів») (6 год.) |
22 |
|
Волинсько-Галицьке князіство: від утворення до походу монголів на Русь |
Базові знання:
Уміння:
зіставляє наміри, способи та результати діяльності правителів Волинсько-Галицького князівства («держави Романовичів») та сусідніх держав;
Романовичів»;
Ставлення:
|
Репродуктивна , дослідницька, творча, проєктна. Навчальнопізнавальна робота з навчальним текстом, словникова робота, складання карти пам’яті «ВолинськоГалицьке князівство в системі міжнародних відносин», складання хронологічної/ синхроні зованої таблиці «РусьУкраїна та світ за доби Середньовіччя », розповідь за історичною картою про історичні події, робота (позначення об’єктів) контурними картами, аналіз за визначеним алгоритмом історичних документів, складання карт-пам’яті за результатами дослідницької діяльності, підготовка і презентація творчих проєктів, дискусія, дебати. |
23 |
|
Походи монголів на Русь. Підпорядкування руських князівств Золотій Орді |
||
24 |
|
ВОЛИНСЬКО-ГАЛИЦЬКА ДЕРЖАВА ЗА правління короля ДАНИЛА РОМАНОВИЧА та його НАСТУПНИКІВ |
||
25 |
|
Культура Волинсько-Галицької держави ХІІІ – першої половини ХІV століття |
||
26 |
|
Практична робота №4 Князь Данило Романович, король Данило |
||
27 |
|
УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА ТЕМАТИЧНИЙ КОНТРОЛЬ ЗА РОЗДІЛОМ «Волинсько- Галицьке князівство («держава Романовичів») |
Розділ 5. Руські землі у складі східноєвропейських держав XIV – XV ст. Кримське ханство (7 год.) |
||||
28 |
|
УКРАЇНСЬКІ ЗЕМЛІ У СКЛАДІ ВЕЛИКОГО КНЯЗІВСТВА ЛИТОВСЬКОГО |
Базові знання:
Грюнвальдської битви;
Костянтина Івановича Острозького, Юрія Котермака (Дрогобича), Хаджі І Герая;
Уміння:
розрізняє економічні, політичні, культурно-інтелектуальні чинники розвитку суспільства на українських теренах залежно від особливостей устрою та соціальноекономічного розвитку держав, до складу яких входили українські землі в XIV-XV ст.;
|
Репродуктивна , дослідницька, творча, проєктна. Складання за навчальним текстом та історичними джерелами карт пам’яті, порівняльної таблиці «Статус українських земель у складі іноземних держав», словникова робота, складання хронологічної/ синхронізованої таблиці, підготовка і презентація творчих проєктів, написання навчального історичного есе.
|
29 |
|
Русько – українські землі у складі Польського та Угорського королівств, Молдовського та Московського князівст |
||
30 |
|
ДЕРЖАВА ФЕОДОРО. КРИМСЬКЕ ХАНСТВО |
||
31 |
|
СУСПІЛЬНЕ ЖИТТЯ НА ТЕРЕНАХ УКРАЇНИ В ХІV – XV СТ. ГОСПОДАРСЬКИЙ І СОЦІАЛЬНИЙ РОЗВИТОК |
||
32 |
|
Культура русько-українських земель ХІV – XV століть |
||
33 |
|
Практична робота №5 Князь Костянтин Іванович Острозький |
34 |
|
УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА ТЕМАТИЧНИЙ КОНТРОЛЬ ЗА РОЗДІЛОМ «Руські землі у складі східноєвропейських держав XIV – XV ст. Кримське ханство» |
|
|
Узагальнення до курсу. Історія Русі-України в контексті епохи середніх віків (1 год.) |
||||
35 |
|
ІСТОРІЯ РУСІ-УКРАЇНИ В КОНТЕКСТІ ЕПОХИ СЕРЕДНІХ ВІКІВ |
Базові знання:
Уміння:
|
Репродуктивна , творча, проєктна. Узагальнююча гра-вікторина, виконання навчальних завдань з метою узагальнення і корекції знаннєвого компоненту, складання узагальнюючи х блок- |
|
|
|
українського суспільства та наводить приклади цих змін протягом середньовічної історії (з допомогою вчителя);
|
схем, карт- пам’яті, ілюстрованих ліній часу тощо; підготовка і презентація узагальнюючи х творчих проєктів |
Система оцінювання результатів навчання має базується на положеннях Рекомендацій щодо оцінювання результатів навчання здобувачів освіти відповідно до Державного стандарту базової середньої освіти, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України 02.08.2024 р. № 1093.
Основними видами оцінювання результатів навчання учнів є формувальне оцінювання та підсумкове оцінювання. Формувальне оцінювання спрямоване на відстеження динаміки навчального поступу учнів, визначення їхніх навчальних (освітніх) потреб і скерування освітнього процесу на підвищення ефективності навчання з урахуванням встановлених результатів навчання. Підсумкове оцінювання показує результати навчання та розвитку.
Оцінювання може здійснюватися як у процесі навчання (поточне), так і на різних його етапах (підсумкове:
тематичне, семестрове, річне).
Оцінювання результатів навчання учнів здійснюється згідно з вимогами до обов’язкових результатів навчання, визначених Державним стандартом на основі компетентнісного підходу. Результати оцінювання виражаються а балах (від 1 до 12) та/або в оціночних судженнях. Критерії оцінювання реалізуються за чотирма рівнями (початковий, середній, достатній, високий).
Частотність та процедури проведення оцінювання, а також види діяльності, результати яких підлягають оцінюванню, визначають педагогічні працівники з урахуванням дидактичної мети, особливостей змісту навчального предмета та з урахуванням етапу опанування програмовим матеріалом та етапу досягнення очікуваного результату навчання.
Рівень |
Бал |
Загальна характеристика |
|
1 |
Учень /учениця:
|
2 |
Учень /учениця:
|
|
3 |
Учень /учениця: - відтворює частину інформації, отриманої від учителя або із запропонованих джерел; знаходить у почутому / прочитаному часткові відповіді на запитання; припускається незначних змістових і логічних помилок;
висловлює свої думки простими фразами/ реченнями; просить надати зворотний зв'язок щодо ступеня розуміння та сприйняття запропонованого. |
|
4 |
Учень / учениця:
|
5 |
Учень /учениця:
|
|
6 |
Учень /учениця:
виконує навчальні дії за запропонованим алгоритмом самостійно; розпізнає проблемні ситуації І висловлює припущення щодо розв’язання їх з допомогою вчителя; виконує спільне завдання в групі відповідно до визначених обов’язків та своєї ролі;
|
|
7 |
Учень / учениця:
|
8 |
Учень / учениця:
|
|
9 |
Учень /учениця: - аналізує інформацію, отриману з різних джерел; вирізняє проблемні ситуації; добирає прийнятний із запропонованих спосіб для її унаочнення й візуалізації; наводить аргументи та доречні приклади щодо висловленої думки;
ініціює спілкування та обмінюється інформацією у межах запропонованої теми. |
|
10 |
Учень / учениця:
|
11 |
Учень / учениця:
|
|
12 |
Учень / учениця:
застосовує здобуті знання й практичні вміння, усвідомлює ризики І прогнозує наслідки; здійснює різні види діяльності самостійно, у парі або групі; аналізує власні навчальні дії, планує свій подальший навчальний поступ; ініціює, планує та організує співпрацю в групах для досягнення навчальних цілей, виконання дослідницьких / творчих завдань;
|
1