Біологія 7 клас
70 годин – 2 години на тиждень, із них 6 годин – резервні
Складено до підручника Соболь В.І.: підруч. для 7 кл. загальноосвітн. навч. закл./ В.Соболь – Кам’янець-Подільський:
Абетка, 2015, Програми з біології для 6-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів (оновлена), затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804.
Наведена кількість годин на вивчення кожної теми є орієнтовною. Послідовність тем у межах одного навчального року вчитель може змінювати на власний розсуд (без порушення логіки викладання). Елементи змісту, які є необов’язковими і можуть вивчатися опційно (за вибором учителя), виділено курсивом.
Всього за рік:
Контрольні роботи- 2 Практичних робіт- 7 Міні- проекти – 4 (13)
Тематичні атестації- 6 Лабораторні дослідження -5 Екскурсії - 2
№ з/п |
Дата |
Приміт-ки |
Тема уроку |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
Домашнє завдання |
Вступ (4 год. + 1 год. резервна) |
|||||
|
|
|
Особливості життєдіяльності тварин. Первинний інструктаж з БЖД Демонстрування: опудал, вологих препаратів, колекцій зображень (у тому числі електронних) тварин. |
оперує термінами: тварини, автотрофний організм, гетеротрофний організм розпізнає: клітини, тканини, органи, системи органів тварин; описує: будову тіла тварин, використовуючи опудала, муляжі, вологі препарати, колекції; характеризує: типи живлення: автотрофний та гетеротрофний; порівнює: клітини тварин, рослин, грибів називає: середовища існування тварин; - прояви життєдіяльності тварин; - ознаки тваринної клітини; - тканини тварин, органи, системи органів та їхні функції; пояснює: відмінності тварин від рослин та грибів висловлює судження: щодо значення знань про тварин у природі та житті людини |
опрацювати § 1, ст. 5 – 6, розгадати кросворд, «Результат»; випереджуване завдання: підготувати міні-проект «Тварини-рекордсмени» (підручник ст.31) |
|
|
|
Особливості живлення тварин.
|
опрацювати § 2, «Результат», «Навчаємося пізнавати» ст. 13 |
|
|
|
|
Будова тварин: клітини, тканини. |
опрацювати § 3, ст. 15-17, «Результат» завд 1-2, 7, * «Біологія+Латина» |
|
|
|
|
Будова тварин: органи, системи органів |
опрацювати § 3, «Результат», «Біологія + мистецтво» |
|
|
|
|
Основні відмінності тварин від рослин та грибів. Узагальнення знань
Тематична |
опрацювати § 4, ст.23, «Діяльність» ст.21, «Результат». |
|
Тема 1. Різноманітність тварин (26 год.+ 5 год. резервні)
|
|||||
|
|
|
Способи класифікації тварин (за середовищем існування, способом пересування, способом життя). |
Випереджуване завдання: підготувати міні-проекти
оперує термінами: - вид, безхребетні, хордові
називає:
- середовища існування та способи життя тварин; - рідкісні види тварин України та свого краю;
наводить приклади:
- тварин зазначених груп; - видів тварин, що є паразитами людини та переносниками збудників хвороб
розпізнає:
характеризує: - пристосування тварин до життя у воді; - пристосування тварин до життя на суходолі; - пристосування тварин до життя у ґрунті; - пристосування тварин до польоту; - пристосування тварин до паразитичного способу життя (на прикладі паразитичних червів та членистоногих); установлює зв’язок - між будовою тварин і способом життя; вдосконалює уміння - роботи з натуральними об’єктами та лабораторним обладнанням;
дотримується правил - особистої гігієни для попередження зараження паразитичними безхребетними тваринами
висловлює судження: - щодо різноманітності тварин, їх ролі у природі та значення в житті людини; - щодо значення знань про біологічні особливості паразитичних безхребетних тварин для попередження зараження ними;
виявляє: - ціннісне ставлення до тварин та власного здоров’я;
робить висновок: - особливості будови організму тварин є результатом пристосування до характерного для них способу життя
Здоров’я і безпека (орієнтує на формування у школярів ціннісного ставлення до власного здоров’я)
Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на розвиток у школярів екологічної свідомості, соціальної активності та відповідальності за збереження тварин) |
опрацювати § 5, «Навчаємося пізнавати», «Результат»; робота над міні-проектом «Тварини-рекордсмени» |
|
|
|
Різноманітність та поширення тварин. Захист міні-проекту «Тварини-рекордсмени» |
опрацювати § 6, «Результат»
|
|
|
|
|
Особливості будови та життєдіяльності Кишковопорожнинних. |
Опрацювати § 7, «Результат» (відповідати на питання усно); *«Навчаємося пізнавати» |
|
|
|
|
Різноманітність, роль у природі та значення в житті людини |
Опрацювати § 8, «Результат» |
|
|
|
|
Особливості будови Кільчастих червів. Лабораторне дослідження 1. Зовнішня будова та рух кільчастих червів (на прикладі дощового черв’яка) Інструктаж з БЖД 10.1 |
Опрацювати § 9, «Результат», *Біологія+ С/г» або «Біологія+Англійська мова» |
|
|
|
|
Особливості життєдіяльності Кільчастих червів. |
Опрацювати §10, «Результат» «Діяльність» ( письмово) |
|
|
|
.
|
Різноманітність, роль у природі та значення в житті людини |
Опрацювати § 11, ст. 52 «Діяльність», «Результат»
|
|
|
|
|
Особливості будови, способу життя, різноманітність Членистоногих. |
Опрацювати § 12, «Результат», «Самостійна робота з ілюстраціями» (письмово) |
|
|
|
|
Особливості будови та життєдіяльності Ракоподібних. |
Опрацювати § 13, «Навчаємося пізнавати» (письмово), «Результат»; * інформація «Різноманітність ракоподібних Херсонщини».
|
|
|
|
|
Різноманітність, роль у природі та значення в житті людини Ракоподібних. |
Опрацювати § 14, «Результат», «Самостійна робота з ілюстраціями» (письмово) |
|
|
|
|
Особливості будови та життєдіяльності, різноманітність, роль у природі та значення в житті людини Павукоподібних. |
Опрацювати §§ 15, 16, «Результат», «Самостійна робота з малюнками» (письмово, ст. 68); * розгадати кросворд ст. 72 |
|
|
|
|
Особливості будови та життєдіяльності Комах. |
Опрацювати §§ 17, 18, «Результат», Підготуватися до ПР№ 1, с. 76, |
|
|
|
|
Практична робота № 1. Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у комах |
Повторити §§ 17, 18, с.76, * розгадати кросворд ст. 80 |
|
|
|
|
Різноманітність, роль у природі та значення в житті людини Комах. |
Опрацювати §19, «Самостійна робота з ілюстраціями» (письмово) |
|
|
|
|
Молюски: особливості будови та життєдіяльності. Різноманітність, роль у природі та значення в житті людини молюсків. Лабраторне дослідження № 2: Будова черепашки (мушлі) черевоногих та двостулкових. Інструктаж з БЖД 10.1 |
Опрацювати §§ 20, 21, «Результат»,
|
|
|
|
|
Паразитичні безхребетні тварини. |
Опрацювати § 22, «Діяльність» (вправа на зіставлення письмово, ст.99)
|
|
|
|
|
Контрольна робота 1 Тематична |
|
|
|
|
|
Хордові, їхні особливості та різноманітність. |
Опрацювати§ 23, «Навчаємося пізнавати» (письмово), «Результат» |
|
|
|
|
Риби: особливості будови, спосіб життя, процеси життєдіяльності |
Опрацювати § 24, «Навчаємося пізнавати» (письмово), «Результат» |
|
|
|
|
Різноманітність, роль у природі та значення в житті людини |
Опрацювати § 25, розгадати кросворд (письмово) |
|
|
|
|
Амфібії: особливості будови, спосіб життя |
Опрацювати § 26, «Навчаємося пізнавати» (письмово), «Результат» |
|
|
|
|
Різноманітність, роль у природі та значення в житті людини. |
Опрацювати § 27, ст. «Навчаємося пізнавати» (письмово), «Результат» |
|
|
|
|
Рептилії: особливості будови, спосіб життя, процеси життєдіяльності |
Опрацювати § 28, «Навчаємося пізнавати» (письмово), «Результат» |
|
|
|
|
Різноманітність, роль у природі та значення в житті людини рептилій. |
Опрацювати § 29, «Результат», «Біологія+Географія» |
|
|
|
|
Птахи: особливості будови, спосіб життя, середовища існування, процеси життєдіяльності |
Опрацювати § 30, «Навчаємося пізнавати» (письмово), «Результат» |
|
|
|
|
Різноманітність птахів, роль у природі та значення в житті людини. |
Опрацювати § 31, «Результат», «Навчаємося пізнавати» (письмово) або розгадати кросворд ст.133. |
|
|
|
|
Практична робота №2. Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у представників різних екологічних груп птахів. (ст. 136-137) |
Повторити §§ 30, 31, ст. 136-137 (відповідати на питання усно).
|
|
|
|
|
Ссавці: особливості будови, спосіб життя, середовища існування, процеси життєдіяльності |
Опрацювати § 32, «Результат», «Навчаємося пізнавати» (письмово) |
|
|
|
|
Різноманітність ссавців, роль у природі та значення в житті людини. |
Опрацювати § 33, «Самостійна робота з ілюстраціями» або розгадати кросворд (письмово) |
|
|
|
|
Практична робота №3. Визначення особливостей зовнішньої будови хребетних тварин у зв’язку з пристосуванням до різних умов існування (ст.147) |
Опрацювати с. 146, повторити § 17, 1823-33, с. 148 (виконати тест).
Випереджуване завдання: підготувати міні-проекти |
|
|
|
|
Узагальнення, систематизація знань з теми «Різноманітність тварин». Різнорівневі тестові завдання Тематична |
|
|
Тема 2. Процеси життєдіяльності тварин (16 год . + 1 год. резервна) |
|||||
|
|
|
Живлення тварин |
оперує термінами: - живлення, дихання, транспорт речовин, виділення, рух, подразливість, розмноження, ріст, розвиток
називає: - органи травлення, дихання (газообміну), кровообігу, виділення; - основні функції крові та типи кровоносних систем; - види скелета; - типи симетрії тіла; - органи чуття; - форми розмноження; - статеві клітини; - типи розвитку; пояснює: - значення живлення, дихання, газообміну, транспорту речовин, виділення, розмноження, покривів тіла, нервової системи та органів чуття для організму розрізняє (на зображеннях): - системи органів тварин; - типи симетрії тіла тварин; - типи кровоносної системи; - типи розвитку тварин; характеризує: - різноманітність травних систем тварин; - транспорт речовин у тварин різних груп; - радіальну та двобічну симетрії тіла; - способи пересування тварин; - різноманітність покривів тіла тварин; |
Опрацювати § 34, «Результат», «Навчаємося пізнавати» (письмово) |
|
|
|
Травлення тварин. Особливості обміну речовин гетеротрофного організму. Різноманітність травних систем |
Опрацювати § 35, «Результат», «Навчаємося пізнавати» або «Біологія+Еволюція» (письмово) |
|
|
|
|
Дихання та газообмін у тварин. Органи дихання, їх різноманітність. Значення процесів дихання. |
Опрацювати § 36, «Результат», «Самостійна робота з ілюстраціями» (письмово) |
|
|
|
|
Транспорт речовин у тварин. Незамкнена та замкнена кровоносні системи. Кров, її основні функції. |
Опрацювати § 37, «Результат», підготуватися до ПР (ст.159-160). |
|
|
|
|
Практична робота № 4. Порівняння будови кровоносної системи хребетних тварин. Інструктаж з БЖД 10.1 |
Повторити § 37, «Біологія+Хімія» |
|
|
|
|
Виділення, його значення для організму. Органи виділення тварин. |
Опрацювати § 38, «Результат», «Навчаємося пізнавати» (письмово) |
|
|
|
|
Опора і рух. Види скелета. Значення опорно-рухової системи. |
Опрацювати § 39, «Результат», підготуватися до ПР (ст.171-172). |
|
|
|
|
Практична робота № 5. Порівняння будови скелетів хребетних тварин Інструктаж з БЖД 10.1 |
Повторити § 39, «Біологія+Хімія» |
|
|
|
|
Способи пересування тварин. Два типи симетрії як відображення способу життя. |
Опрацювати § 40, «Результат», «Навчаємося пізнавати» (письмово) |
|
|
|
|
Покриви тіла тварин, їх різноманітність та функції. Лабораторне дослідження № 3: Особливості покривів тіла тварин. Інструктаж з БЖД 10.1
|
Опрацювати § 41, «Результат»
|
|
|
|
|
Подразливість тварин. Органи чуття, їх значення. |
Опрацювати § 42, «Результат», «Самостійна робота з ілюстраціями» (письмово) |
|
|
|
|
Нервова система, її значення, розвиток у різних тварин. |
Опрацювати § 43, «Результат», підготуватися до ПР |
|
|
|
|
Практична робота № 6. Порівняння будови головного мозку хребетних тварин. Інструктаж з БЖД 10.1 |
- особливості нервової системи та органів чуття в різних груп тварин; - форми розмноження, запліднення тварин; - прямий та непрямий розвиток; порівнює: - органи та системи органів в різних груп тварин; - прояви життєдіяльності у різних груп тварин (живлення, травлення, дихання, виділення); дотримується правил: - роботи з натуральними об’єктами та лабораторним обладнанням; вдосконалює уміння: - порівнювати, робити висновки робить висновок: - ускладнення будови організму тварин пов’язане з удосконаленням і розширенням функцій; обґрунтовує: взаємозв’язок між будовою органів та їхніми функціями |
Повторити § 43 |
|
|
|
Розмноження та його значення. Форми розмноження тварин. Статеві клітини та запліднення. |
Опрацювати § 44, «Результат», «Розвиваємо уміння» |
|
|
|
|
Розвиток тварин (з перетворенням та без перетворення). |
Опрацювати § 45, «Результат», «Діяльність» |
|
|
|
|
Періоди та тривалість життя тварин. Лабораторне дослідження № 4: Визначення віку тварин (на прикладі двостулкових молюсків і кісткових риб. Інструктаж з БЖД 10.1 |
Опрацювати § 46, «Результат», «Біологія+Цивілізації». Випереджуване завдання: підготувати міні-проекти
|
|
|
|
|
Контрольна робота 2 з теми «Процеси життєдіяльності тварин». Тематична |
4) «Як тварини користуються знаряддями праці (ст.222); 5) «Угрупування тварин» (ст.234). |
|
Тема 3. Поведінка тварин (10 год. + 1 год. резервна) |
|||||
|
|
|
Поведінка тварин, Поведінкові реакції Лабораторне дослідження № 5: Спостереження за поведінкою тварин. Інструктаж з БЖД 10.1 |
оперує термінами: інстинкт, научіння, поведінка тварин, міграція називає: - методи вивчення поведінки тварин; - форми поведінки тварин; - угруповання тварин; наводить приклади: - міграцій тварин; - способів орієнтування тварин; - використання тваринами знарядь праці; пояснює: - зміни поведінки тварин з віком; - циклічні зміни поведінки розпізнає (за описом та відеоматеріалами): - форми поведінки тварин; - типи угруповань тварин; характеризує: - біологічне значення вродженої та набутої поведінки; - форми поведінки; спостерігає та описує: - поведінку тварин; планує хід дослідження, прогнозує очікувані результати та фіксує їх робить висновок про: - пристосувальне значення поведінки в житті тварин; виявляє: - ціннісне ставлення до тварин |
Опрацювати §§ 47, 48, «Результат», «Біологія+Біокомунікація», підготуватися до ПР (ст.209-210) |
|
|
|
Практична робота № 7. Визначення форм поведінки тварин. Інструктаж з БЖД 10.1 |
Повторити §§ 47, 48, «Навчаємося пізнавати» |
|
|
|
|
Вроджена поведінка тварин. |
Опрацювати § 49, «Результат», «Навчаємося пізнавати» (письмово)
|
|
|
|
|
Набута поведінка тварин. |
Опрацювати § 50, «Результат», «Біологія+Присадибне господарство» |
|
|
|
|
Елементарна розумова діяльність тварин. Використання тваринами знарядь праці. |
Опрацювати § 51, «Результат», «Біологія+Література»
|
|
|
|
|
Індивідуальна поведінка тварин. |
Опрацювати § 52, «Результат», «Біологія+Географія» |
|
|
|
|
Репродуктивна поведінка тварин. Міграції тварин |
Опрацювати §53, «Результат», «Біологія+Література» |
|
|
|
|
Соціальна поведінка тварин. Комунікація тварин. Ієрархія у групі. Типи угруповань тварин за К. Лоренцем. |
Опрацювати § 54, «Результат», «Біологія+Культура»
|
|
|
|
|
Територіальна поведінка тварин. Хомінг. Способи орієнтування тварин. |
Опрацювати § 55, «Результат», «Діяльність» (1 завдання на вибір) |
|
|
|
|
Еволюція поведінки тварин, її пристосувальне значення. |
Опрацювати § 56, «Результат», «Навчаємося пізнавати» (письмово),повторити §§ 47-55 |
|
|
|
|
Узагальнення та систематизація знань з теми «Поведінка тварин». Тематична |
Повторити §§ 47-55, с. 243, Самоконтроль знань ст.-244 (письмово). Випереджуване завдання: підготувати міні-проекти
2) «Заповідні території України, Херсонщини». |
|
Тема 4. Організми і середовище існування (5 год ) |
|||||
|
|
|
Поняття про екосистему, чинники середовища |
оперує термінами: - екосистема, рослиноїдні тварини, хижі тварини, паразити, ланцюги живлення, охорона природи, Червона книга України називає: - чинники середовища існування; - заповідники й заповідні території України; наводить приклади: - пристосування тварин до впливу різних чинників середовища (температури, освітленості, вологи); - форм співіснування організмів в угрупованнях; - впливу людини на екосистеми описує: - передачу енергії в екосистемі;
характеризує: визначає: - роль організмів як компонентів екосистеми |
Опрацювати §§57, 58, «Результат», «Діяльність» (1 завдання на вибір) або «Біологія+Екологія життя» |
|
|
|
Співіснування організмів в угрупованнях. Екскурсія Пристосованість рослин і тварин до сумісного життя в природному угрупованні» (віртуальна) |
Опрацювати §59, «Результат», «Навчаємося пізнавати» (письмово) |
|
|
|
|
Ланцюги живлення. Кругообіг речовин і потік енергії в екосистемі. |
Опрацювати §60, «Результат», «Навчаємося пізнавати» (письмово) |
|
|
|
|
Вплив людини та її діяльності на екосистеми. Екологічна етика. Природоохоронні території. Червона книга України |
Опрацювати §§ 61, 62, «Результат», «Біологія+Вибір професії» або «Біологія+Краєзнавство» |
|
|
|
|
Узагальнення та систематизація знань. Подібність у будові та проявах життєдіяльності рослин, бактерій, грибів, тварин - свідчення єдності живої природи. Тематична |
Самоконтроль знань с.272 (виконати тест), |
|
|
|
|
Екскурсія до міського зоопарку «Різноманітність тварин свого краю. (віртуа льна) |