Програма: Навчальна програма «Біологія і екологія» затверджена Міністерством освіти і науки України (наказ № 1407 від 23.10.2017 р.)
Підручник: Біологія і екологія (рівень стандарту) : підруч. для 11 кл. закл. загал. серед. освіти / К. М. Задорожний. — Харків : Видавницво «Ранок», 2019. — с.: іл.
Календарно-тематичне планування
Біологія і екологія 11 клас
(70 годин – 2 години на тиждень.Рівень стандарту )
Всього за рік: Контрольні роботи- 2 Практичні роботи – 3 Проекти – 2 Навчальні проекти – 1
№ п/п |
Тема уроку |
Дата
|
Примітка |
Тема 5. Адаптації ( 17 год.) |
|||
1/1 |
Первинний інструктаж з БЖД Адаптація як загальна властивість біологічних систем. Принцип єдності організмів та середовища мешкання. |
|
|
2/2 |
Загальні закономірності формування адаптацій. Властивості адаптацій. |
|
|
3/3 |
Поняття про преадаптацію та постадаптпцію. Стратегії адаптацій організмів. |
|
|
4/4 |
Поняття про адаптивну радіацію. |
|
|
5/5 |
Поняття про екологічно пластичні та екологічно непластичні види.
|
|
|
6/6 |
Основні середовища існування та адаптації до них організмів. |
|
|
7/7 |
Формування адаптацій на молекулярному і клітинному рівнях організації. |
|
|
8/8 |
Способи терморегуляції організмів.
|
|
|
9/9 |
Життєві форми рослин і тварин як адаптаціїдо середовища існування. |
|
|
10/ 10 |
Екологічна ніша як наслідок адаптацій організмів певного виду до існування в екосистемі. |
|
|
11/ 11 |
Поняття про спряжену еволюцію (коеволюцію) та коадаптацію.
|
|
|
12/ 12 |
Симбіоз та його форми. |
|
|
13/ 13 |
Організм як середовище мешкання.Адаптації паразитів до мешкання в організмі хазяїна. Поширення паразитизму серед різних груп організмів.
|
|
|
14/ 14 |
Адаптивні біологічні ритми біологічних систем різного рівня організації. Типи адаптивних біологічних ритмів організмів. |
|
|
15/ 15 |
Фотоперіодизм і його адаптивне значення.
|
|
|
16/ 16 |
Практична робота 1. Визначення ознак адаптованості різних організмів до середовища існування |
|
|
17/ 17 |
Узагальнюючий урок з теми “Адаптації”. |
|
|
Тема 6. Біологічні основи здорового способу життя ( 12+1 год.) |
|||
18/ 1 |
Науки, що вивчають здоров’я людини. Принципи і складові здорового способу життя. |
|
|
19/ 2 |
Безпека і статева культура. Профілактика захворювань, що передаються статевим шляхом. |
|
|
20/ 3 |
Негативний вплив на здоров’я людини алкоголю, куріння, наркотиків. |
|
|
21/ 4 |
Вплив стресових факторів на організм людини. |
|
|
22/ 5 |
Вплив навколишнього середовища на здоров’я людини.
|
|
|
23/ 6 |
Імунна система людини, особливості її функціонування.Імунокорекція. Імунотерапія. |
|
|
24/ 7 |
Профілактика неінфекційних захворювань людини. |
|
|
25/ 8 |
Профілактика інфекційних, інвазійних захворювань людини |
|
|
26/ 9 |
Практична робота 2. Розробка рекомендацій щодо профілактики захворювань. |
|
|
27/ 10 |
Навчальний проект 1. Особиста програма зміцнення здоров’я. |
|
|
28/ 11 |
Підсумкова контрольна робота з теми “Біологічні основи здорового способу життя”. |
|
|
29,30/ 12,13 |
Повторення матеріалу. Підсумковий урок. |
|
|
Тема 7. Екологія (12 год.) |
|||
31/1 |
Предмет вивчення екології, її завдання та методи. Екологічні зв’язки. Екологічні закони. |
|
|
32/ 2 |
Екологічні чинники та їхня класифікація.Вплив екологічних чинників на організм та іх угруповання. |
|
|
33/ 3 |
Популяції. Класифікація популяцій.Структура та характеристики популяцій. |
|
|
34/ 4 |
Механізми регуляції густоти (щільності) та чисельності популяцій.Функціональна роль популяцій в екосистемах. |
|
|
35/ 5 |
Властивості та характеристики екосистем. Типи зв’язків між популяціями різних видів в екосистемах. |
|
|
36/ 6 |
Екологічні сукцесії як процеси саморозвитку екосистем. Причини сукцесій та їхні типи. Закономірності сукцесій.
|
|
|
37/ 7 |
Агроценози, їхня структура та особливості функціонування. Шляхи підвищення продуктивності агроценозів |
|
|
38/ 8 |
Проект 1.”Дослідження особливостей структури місцевих екосистем (природних чи штучних)”. |
|
|
39/ 9 |
Біосфера як глобальна екосистема, її структура та межі. |
|
|
40/ 10 |
Біогеохімічні цикли як необхідна умова існування біосфери. |
|
|
41/ 11 |
Вчення В. І. Вернадського про біосферу та ноосферу та його значення для уникнення глобальної екологічної кризи.
|
|
|
42/ 12 |
Узагальнення та систематизація знань з теми”Екологія”. |
|
|
Тема 8. Сталий розвиток та раціональне природокористування (11 год.) |
|||
43/ 1 |
Сучасні екологічні проблеми у світі та в Україні. |
|
|
44/ 2 |
Види забруднення, їхні наслідки для природних і штучних екосистем та людини. Поняття про якість довкілля. Критерії забруднення довкілля. |
|
|
45/ 3 |
Антропічний вплив на атмосферу. Наслідки забруднення атмосферного повітря та його охорона. |
|
|
46/4 |
Антропічний вплив на гідросферу. Причини порушення якості природних вод, дефіцит водних ресурсів, принципи оцінки екологічного стану водойм. Охорона водойм |
|
|
47/5 |
Основні джерела антропічного забруднення ґрунтів, їхні наслідки. Необхідність охорони ґрунтів |
|
|
48/6 |
Антропічний вплив на біорізноманіття. Практична робота 3. Оцінка екологічного стану свого регіону. |
|
|
49/7 |
Проблеми акліматизації та реакліматизації видів. Збереження біорізноманіття як необхідна умова стабільності біосфери. |
|
|
50/8 |
Екологічна політика в Україні. Червона книга та чорні списки видів тварин. Зелена книга України. |
|
|
51/9 |
Концепція сталого розвитку та її значення. Природокористування в контексті сталого розвитку |
|
|
52/ 1 |
Поняття про екологічне мислення. Необхідність міжнародної взаємодії у справі охорони довкілля. |
|
|
53/ 11 |
Контрольна робота № 2 з теми “Сталий розвиток та раціональне природокористування”. |
|
|
Тема 9. Застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та біотехнології ( 11 год.) |
|||
54/ 1 |
Завдання та досягнення сучасної селекції. Внесок вітчизняних учених-селекціонерів. |
|
|
55/ 2 |
Сучасні методи селекції тварин, рослин і мікроорганізмів. |
|
|
56/ 3 |
Явище гетерозису та його генетичні основи. |
|
|
57/ 4 |
Значення для планування селекційної роботи вчення М. І. Вавилова про центри різноманітності та походження культурних рослин, закону гомологічних рядів спадкової мінливості. |
|
|
58/ 5 |
Застосування методів генної та клітинної інженерії в сучасній селекції. |
|
|
59/ 6 |
Генна інженерія людини: досягнення та ризики. Біоетичні проблеми сучасної медицини |
|
|
60/ 7 |
Сучасна біотехнологія та її основні напрямки.Застосування досягнень молекулярної генетики, молекулярної біології та біохімії у біотехнології |
|
|
61/8 |
Поняття про біологічну небезпеку, біологічний тероризм, біологічний захист.Біологічна безпека, напрямки її реалізації. |
|
|
62/9 |
Проект 2. (один на вибір; створення бук-трейлеру, презентації, буклету, скрайбу, постеру тощо)
|
|
|
63/ 10 |
Узагальнення з теми “Застосування результатівбіологічних досліджень у медицині, селекції та бвотехнології” |
|
|
64/ 11 |
Адаптація.
Біологічні основи здорового способу життя.
Екологія.
Сталий розвиток та раціональне природокористування.
Застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та біотехнології.
Повторення матеріалу вивченого за рік.
|
|
|
70 |
Підсумковий урок. |
|
|