КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ
інтегрованого курсу «Я досліджую світ. 4 клас»
Відповідно до Типової програми колективу авторів під керівництвом О.Я. Савченко.
До підручника «Я досліджую світ. 4 клас» (автори Грущинська І.В., Хитра З.М, Дробязко І.І.)
⁎ 4-урок в кожному тижні – це технології та дизайн
І семестр (64 години)
Дата |
Тема уроку |
Змістові лінії |
Ключові компетентності |
Очікувані результати Знаннєвий компонент : Діяльнісний компонент: Ціннісний компонент : |
Розділ І « Як бути людиною» |
||||
|
Тиждень 1 Життя — найбільша цінність
1. Чому життя людини — це найбільша цінність? |
« Людина» « Людина серед людей» « Людина в суспільстві»
-
|
-спілкування державною мовою; -громадська та соціальна компетентність; -уміння вчитися впродовж життя
|
має уявлення про неповторність кожної людини (зовнішність, поведінка, здібності, характер); аргументує неприпустимість заподіяння будь-якої шкоди собі й іншим; пояснює можливості людини; значення знань, освіти, працелюбства в досягненні успіхів і спілкуванні; пояснює, від чого залежить безпека вдома, в школі, в довкіллі |
2. Як потрібно піклуватися про своє здоров’я? |
||||
3. Як ти дотримуєшся безпечного способу життя? |
||||
⁎ Для чого потрібен дизайн? |
||||
|
Тиждень 2 Моральні чесноти
4. Які моральні цінності в житті — найважливіші? |
має уявлення про культуру взаємин людей у сім’ї наводить приклади такої поведінки; розуміє значення добрих взаємин, їх перевагу над вдома. конфліктами, сутність доброзичливості, милосердя, вирішує конфліктні ситуації мирним шляхом; пояснює необхідність виробляти в собі такі риси; вживає доречно слова етикету; встановлює зв’язки між конкретними вчинками і ставленням людей, розуміє необхідність культурної поведінки в громадських місцях (транспорті, музеї, бібліотеці, тощо); уміє поводитися в гостях; знає правила гостинності; |
||
|
5. Чому життєлюби почуваються щасливішими? |
|||
6. Як самооцінка впливає на якість життя? |
||||
⁎ Про що ти хочеш запитати? |
||||
|
Тиждень 3 Цілі особистісного зростання
7. Як правильно організовувати свій розпорядок дня? |
має уявлення про права та обов’язки; право на життя; знає зміст основних символів держави (Гімн, Прапор, Турбота кожного про оточення, про Герб, рідна мова); зміст народних символів; виявляє інтерес до пізнання символіки інших держав; має уявлення і виявляє практично турботу про своє юридична відповідальність за їх оточення, про довкілля та культурну спадщину; цікавиться історією і культурою свого краю; накопичує Моделювання різних соціальних ролей; наводить та оцінює приклади позитивного й негативного продавець - екскурсовод - водій -знає про можливі правопорушення серед дітей -наводить приклади, відповідальності за скоєні процесі виконання соціальних ролей правопорушення; (продавець - покупець, лікар - пацієнт, розмірковує, як правильно розпоряджатися кишеньковими грошима; виявляє патріотичні почуття і прагнення знати більше про досягнення українців у різних галузях |
||
8. Що означає вислів «мати силу волі»? |
||||
9.Для чого потрібне вміння критично мислити? |
||||
⁎ Ким ти хочеш бути? |
||||
|
Тиждень 4 Культура взаємин
10. Коли спілкування приносить радість? |
|||
11. Чому кажуть: «Вік живи — вік учись»? |
||||
12. Застосовуємо знання щодня |
||||
⁎ Як потоваришувати зі своїми емоціями? |
||||
|
Розділ ІІ. ЛЮДИНА І ВСЕСВІТ |
|||
|
Тиждень 5 Планета Земля — наш дім у Всесвіті
13. Яка космічна адреса нашої планети? |
« Людина» « Людина і світ» « Природа» |
-спілкування державною мовою; -громадська та соціальна компетентність; -культурна компетентність -математична компетентність; -екологічна компетентність; |
має уявлення про Всесвіт і Сонячну систему; значення різних видів карт; називає способи орієнтування на місцевості; назви систему. материків, океанів; правила поведінки під час землетрусів, розпізнає: рівнини, гори, пагорби, яри; пояснює, як рух нашої планети впливає на явища спостерігає і фіксує зміни елементів погоди (температуру зонах. повітря, вітру, хмарності, опадів); розповідає про вплив Сонця і Місяця на нашу планету, про різноманітність природи материків, мешканців океанів;
|
14. Чому нашу систему називають Сонячною? |
||||
15. Які планети Сонячної системи називають великими? |
||||
⁎ Які планети є в Сонячній системі? |
||||
|
Тиждень 6 Космічні тіла 16. Які тіла Сонячної системи називають малими? |
|||
17. Якими бувають зорі? |
||||
18. Які сузір’я можна побачити на нічному небі? |
||||
⁎ На що схожі зорі? |
||||
|
Тиждень 7 Форма й обертальні рухи Землі
19. Чому на Землі відбувається зміна дня і ночі? |
|||
20. Чому на Землі відбувається зміна пір року? |
||||
21. У чому неповторність Землі та Місяця? |
||||
⁎ Чому зараз осінь? |
||||
|
Тиждень 8 Дослідження Всесвіту
22. Як людство змінювало свої уявлення про Землю й Всесвіт? |
|||
23. Як досліджують Всесвіт у наш час? |
||||
24. Застосовуємо знання щодня. |
||||
⁎ Як зберегти прекрасні миттєвості? |
||||
|
РОЗДІЛ ІІІ. ЗЕМЛЯ НА КАРТІ |
|||
|
Тиждень 9 Зображення поверхні Землі
25. Чому не можна зайти за обрій? |
«Людина і природа», «Природа», « Людина і світ» |
-спілкування державною мовою; -громадська та соціальна компетентність; -компетентності у галузі природничих наук -математична компетентність; -екологічна компетентність; |
знаходить і показує на картах материки, океани та інші ; орієнтується на місцевості за допомогою компасу, Сонця виверження вулканів, робота вітру і місцевих ознак; проводить спостереження за погодою, сезонними змінами у природі своєї місцевості; визначає сторони горизонту по компасу; моделює Сонячну систему, сузір’я, зміни земної поверхні, обертання Землі; застосовує знання для спостереження за погодою, робить висновок про різноманітність і цілісність природи Землі |
26. Як орієнтуватися на місцевості? |
||||
27. Для чого потрібні плани місцевості? |
||||
⁎ На що схожий глобус? |
||||
|
Тиждень 10 Карта розкриває світ
28. Про що «розповідають» карти? |
|||
29. Для чого потрібно вміти «читати» плани й карти? |
||||
30. Які океани та материки є на Землі? |
||||
⁎ Чому варто бажати та мріяти? |
||||
|
Тиждень 11 На вітрильнику знань з Тихого океану в Атлантичний
31–32. Який океан — найбільший
|
|||
33. Який океан — найдовший? |
||||
⁎ Що потрібно мандрівникам? |
||||
|
Тиждень 12 З Індійського до Північного Льодовитого океану
34. Які неповторні риси має Індійський океан? |
|||
35. Який океан — найменший? |
||||
36. Застосовуємо знання щодня. |
||||
⁎ Чому важливо розвивати образне мислення? |
||||
|
Тиждень 13 Подорож найбільшими материками планети — Євразією та Африкою
37. Який материк на Землі — найбільший? |
|||
38. У чому виявляються особливості рослинного й тваринного світу Європи й Азії? |
||||
39. Який материк — найспекотливіший на планеті? |
||||
⁎ Як повернутися в часи динозаврів? |
||||
|
Тиждень 14 З Африки — до Північної Америки
40. У чому виявляються особливості рослинного й тваринного світу Африки? |
|||
41. У чому неповторність континенту Північна Америка? |
||||
42. У чому виявляються особливості рослинного й тваринного світу Північної Америки? |
||||
⁎ Що об’єднує людство? |
||||
|
Тиждень 15 З Південної Америки — до Австралії
43. Чим Південна Америка відрізняється від інших материків? |
|||
44. У чому полягають неповторні риси рослинного й тваринного світу Південної Америки? |
||||
45. Які риси має Австралія — найсухіший материк Землі? |
||||
⁎ На якого янгола ми чекаємо? |
||||
|
Тиждень 16 З усамітненої Австралії — до безлюдної Антарктиди 46. Які рослини і яких тварин можна побачити лише в Австралії? |
|||
47. Чим Антарктида відрізняється від інших материків? |
||||
48. Застосовуємо знання щодня. |
|
|||
⁎ Як створити святковий настрій? |
||||
ІІ семестр РОЗДІЛ 4. ЛЮДИНА Й ІСТОРІЯ |
||||
|
Тиждень 17 Стародавні цивілізації Азії і Африки 49. Чому Єгипет називають «дарунком Нілу»? 50. Як Єрусалим став колискою трьох релігій? 51. Чим славився Давній Китай? ⁎ Які гудзики приносять щастя? |
«Людина і природа», « Людина і світ» |
-спілкування державною мовою; -громадська та соціальна компетентність; -уміння вчитися впродовж життя
|
|
|
Тиждень 18 Стародавня Європа 52. Як жили у Стародавній Греції? 53. Якою була культура Давнього Риму? 54. Хто були видатними мандрівниками й першовідкривачами на Землі? ⁎ Де ховається незвичайне? |
|||
|
Тиждень 19 Символи народів і країн світу 56. Які існують міжнародні союзи? 57. Застосовуємо знання щодня ⁎ Що означає підкова? |
|||
|
Тиждень 20 Давня Україна 58. Які народи жили на території давньої України? 59. Чим славилась княжа Київська Русь? 60. Якою була Галицько-Волинська держава? ⁎ Чим порадувати княжну? |
|||
|
Тиждень 21 Козацька доба 61. Чому козаків називали запорожцями? 62. Хто прославив Запорозьку Січ? 63. Якими були ремесла та народні промисли українців? ⁎ Як осягнути історію рідного краю? |
|||
|
Тиждень 22 Сучасна Україна 64. Як гривня стала національною грошовою одиницею? 65. Хто прославив Україну у світі? 66. Застосовуємо знання щодня ⁎ Що дорожче за гроші? |
|
||
РОЗДІЛ 5. ЛЮДИНА І ПРИРОДА УКРАЇНИ |
||||
|
Тиждень 23 Україна на карті світу 67.Як знайти Україну на карті світу? 68. Які форми земної поверхні переважають в Україні? 69. На які корисні копалини багата українська земля? ⁎ Про що розповідає карта України? |
«Людина і природа», « Природа» |
-спілкування державною мовою; -громадська та соціальна компетентність; -компетентності у галузі природничих наук -математична компетентність; -екологічна компетентність; |
показує на карті України і називає місцевість свого проживання, називає природні ресурси України (водні, ґрунтові, корисні копалини, рослинні і тваринні) і пояснює їх значення для громадян нашої держави; наводить приклади і описує природні угруповання своєї місцевості за планом (назва угруповання, рослини і тварини угруповання, зв’язки між ними, значення угруповання для людини); розпізнає і називає рослини, тварин, гриби своєї місцевості (по 3-4 представники), моделює зв’язки між ними; розповідає про найважливіші природні об’єкти України, своєї місцевості; характеризує значення 2-3 видів корисних копалин для економіки нашої країни і добробуту її громадян; природну зону України за планом; мешканців природного угруповання, їхні зв’язки між собою і неживою природою; пояснює залежність між умовами природної зони та її мешканцями, особливостями праці і побуту людей, які в ній проживають; спостерігає сезонні явища у природі своєї місцевості, характеризує зміни в неживій і живій природі та в діяльності людей, які при цьому відбуваються; аналізує зв’язки в природних угрупованнях (організмів між собою, організмів із неживою природою); складає ланцюги живлення; діє у довкіллі, не завдаючи шкоди природі; висловлює судження щодо різноманітності і цінності природи України; усвідомлює відповідальність за стан природи у місцевій громаді; виявляє повагу до досвіду українського народу у збереженні природи |
|
Тиждень 24 Водойми України 70. Які водні багатства є в Україні? 71. Чим схожі всі річки? 72. Як відрізнити рівнинну річку від гірської? ⁎ Хто допоможе весну закликати? |
|||
|
Тиждень 25 Природа твого рідного краю 73. Чому Чорне й Азовське моря неповторні? 74. Чи достатньо прісної води у твоєму краї? 75. Чи родючі ґрунти у твоєму краї? ⁎ Чому борщ єднає Україну? |
|||
|
Тиждень 26 Природні зони України 76. Який клімат в Україні? 77. Про що розповідає карта природних зон України? 78. Застосовуємо знання щодня ⁎ Чому весна крилата? |
|||
|
Тиждень 27 Полісся – зона мішаних лісів 79. Яка природа в Поліссі – зоні мішаних лісів? 80. Які особливості рослинного і тваринного світу Полісся? 81. Чому господарська діяльність людей залежить від природи в Поліссі? ⁎ Як проростити зернятка доброти? |
|||
|
Тиждень 28 Лісостеп 82-83. Чому природну зону назвали лісостеповою? 84. Як природа лісостепу впливає на господарську діяльність людини? ⁎ Як наблизити свято? |
|||
|
Тиждень 29 Степ 85. Яка природа у степу? 86. Які рослини і тварини населяють степову зону? 87. Які галузі господарства розвинуті у степовій зоні? ⁎ Що створює настрій? |
|||
|
Тиждень 30 Карпатські та Кримські гори 88. Яка природа в Карпатських горах? 89-90. Яка природа у Кримських горах і на Південному березі Криму? ⁎ Який салат найсамчніший? |
|||
|
Тиждень 31 Природні ресурси України 92. Які несприятливі природні явища відбуваються в Україні? 93. Застосовуємо знання щодня ⁎ Чи легко стати благодійниками? |
|||
РОЗДІЛ 6. ЛЮДИНА І МАЙБУТНЄ |
||||
|
Тиждень 32 Історія взаємодії людини і природи 94. Чи давні люди впливали на природу? 95. Як сільське господарство впливало на природу? 96. Як розвиток промисловості впливав на природу? ⁎ Як запам’ятати настрій? |
«Людина і природа», « Природа» |
-спілкування державною мовою; -громадська та соціальна компетентність; -компетентності у галузі природничих наук -математична компетентність; -екологічна компетентність; |
розповідає про вирощування рослин, догляд за свійськими тваринами; про винаходи людства і професії, пов’язані з пізнанням природи, її використанням і збереженням (фізик, шахтар, інженер, природозахисник та інші); здійснює пошук інформації про розвиток техніки і технологій, обговорює безпечне й доцільне використання знань про природу, матеріали, технології; моделює самостійно/у групі зв’язки «природа - людина», «природа-рукотворний світ», «людина - рукотворний світ» і складає розповідь за створеною моделлю; [наводить приклади використання людиною природничо-наукових знань; матеріалів і виробів з них; місцевих виробництв; має уявлення про машини і механізми (транспортні засоби, побутові прилади тощо); пояснює, як властивості матеріалів зумовлюють їх використання; спостерігає за роботою машин, побутових приладів; дотримується основних правил безпечного користування електроенергією, побутовими |
|
Тиждень 33 Катастрофи: природні й рукотворні 97. Які екологічні катастрофи природні, а які —рукотворні? 98. Що таке глобальне потепління? 99. Чому наступають пустелі? ⁎ Чи легко моделювати життя? |
|||
|
Тиждень 34 Ліси – обереги Землі 100. Чому ліси вважають оберегами природи? 101. Чому зникають ліси? 102. Де будемо брати питну воду? ⁎ У чому секрет самообслуговування? |
називає екологічні проблеми планети; джерела забруднення природи; наводить приклади природоохоронних заходів; природоохоронних територій; пояснює наслідки забруднення водойм, повітря, ґрунтів, знищення лісів та іншої небезпеки, що спричинює діяльністю людини; виявляє самостійно/у групі факти забруднення довкілля, пропонує і обґрунтовує власні ідеї щодо способів зменшення негативного впливу людини на природу і відповідально діє задля цього; дізнається про екологічні проблеми від інших людей, із ЗМІ та інших джерел, аналізує цю інформацію, обговорює способи її вирішення; аналізує та оцінює свій внесок у збереження довкілля; ситуації повсякденного життя, пов’язані з використанням води, електроенергії, тепла; долучається до організації і проведення природоохоронних заходів; відповідально ставиться до обговорення проблем природи, ухвалення рішень щодо поводження у природі без заподіяння їй шкоди |
||
|
Тиждень 35 Загроза багатствам природи 103. Які загрози рослинам і тваринам несе діяльність людини? 104. Як стати природі «другом»? 105. Застосовуємо знання щодня ⁎ Що запам’яталося назважди? |