7 клас
Календарно-тематичне планування складено відповідно до навчальної програми для закладів загальної середньої освіти «Історія України. 5-9 класи» (Наказ МОН від 21.02.2019 № 236) та «Всесвітня історія. 7-9 класи». (Наказ МОН від 07.06.2017 №804).
Підручники:
Дрібниця В.О. та ін.
Історія України: підруч. для 7 кл. закладів загальної середньої освіти / В.О.Дрібниця, І.Я.Щупак, О.В.Бурлака, І.О.Піскарьова. – Київ, УОВЦ «Оріон», 2020. – 176 с.: іл. (Наказ МОН України від 25.03.2020 № 449).
Щупак І.Я.
Всесвітня історія: підруч. для 7 кл. закладів загальної середньої освіти / І.Я.Щупак, О.В.Бурлака, І.О.Піскарьова. – Київ, УОВЦ «Оріон», 2020. – 176 с.: іл.. (Наказ МОН від 25.03.2020 № 449).
Історія України (35 годин) Всесвітня історія (35 годин)
№ уроку |
Дата проведення уроку |
Результати навчально-пізнавальної діяльності |
Зміст навчально-пізнавальної діяльності |
Домашнє завдання |
Всесвітня історія ПОВТОРЕННЯ. ВСТУП |
||||
1 |
|
Знаю: – хронологічні межі та періодизацію Середньовіччя, час Великого переселення народів; – види джерел з історії Середньовіччя; – напрямки Великого переселення народів і розселення слов’ян. Розумію: – Середні віки (доба Середньовіччя) як період між історією Стародавнього світу та Новою історією; – Середні віки в Україні як княжу добу, періоди якої збігаються з відповідними періодами європейської історії, а саме: а) період становлення племiнних князiвств i союзiв (V–IX ст.) – з добою раннього Середньовiччя (середина V ст. – кiнець IХ ст.); б) період iснування Русi (IX–XIII ст.) – з добою зрілого Середньовiччя (Х–ХІІІ ст.); в) період удiльних князiвств (XIII–XV/XVI ст.) – з добою пiзнього Середньовiччя (XІV–XV ст.); – як користуватися підручниками з історії України та всесвітньої історії для 7 класу на уроці й удома. Умію: – охарактеризувати первісні часи та історію Стародавнього світу; – перелічити цивілізаційні здобутки населення України стародавніх часів; – назвати хронологічні межі та періодизацію Середніх віків; – укласти синхронізовану хронологічну таблицю «Європа в добу Середньовіччя». |
Повторення: Велике переселення народів та його наслідки. Розселення слов’ян.
|
§ 1 |
2 |
|
Вступ: Середньовіччя як період розвитку людства. Періодизація. Практична робота: Заповнити схему «Новації доби Середньовіччя».
|
§ 2 |
|
Всесвітня історія Розділ 1. ПЕРШІ СЕРЕДНЬОВІЧНІ ДЕРЖАВИ |
||||
3 |
|
Знаю:
Розумію:
Умію:
- визначити наслідки Великого переселення народів, розпаду імперії Карла Великого, виникнення ісламу й арабської експансії. |
Велике переселення народів та утворення «варварських королівств». |
§ 3 |
4 |
|
Карл Великий. Імперія франків. Розподіл імперії. |
§ 4 |
|
5 |
|
Візантійська імперія. Розквіт Візантії за Македонської династії та династії Комнінів. Культура Візантії. |
§ 5 |
|
6 |
|
Винекнення ісламу та Арабський халіфіт. Природно-географічні умови Аравії. Виникнення ісламу. Мухаммад. Арабські завоювання та халіфати. Розвиток арабо-мусульманської культури. |
§ 6 |
|
7 |
|
Практична робота: Вплив перших середньовічних імперій на європейську історію. |
§ 7 |
|
8 |
|
|
Узагальнення. Тематичне оцінювання |
§ 8 |
Історія України Розділ 1. ВИНИКНЕННЯ ТА СТАНОВЛЕННЯ РУСІ-УКРАЇНИ |
||||
1 |
|
Знаю:
Розумію:
Умію:
- укласти історичний портрет руського князя. |
Вступ.
|
§ 1 |
2 |
|
Розселення слов’янських племен на території України. Велике розселення слов’ян. Анти, Племінні союзи східних слов’ян. Господарство та суспільство слов’ян. Сусіди східних слов’ян.
|
§ 2 |
|
3-4 |
|
Виникнення східнослов’янської держави. Князювання Олега та Ігоря. Утворення Русі-України Руські князі середини ІХ-ХІ ст.
|
§ 3, 4 |
|
5 |
|
Русь–Україна за Ольги та Святослава. Князювання Ольги. Правління князя Святослава. |
§ 5 |
|
|
|
Практична робота: Русь-Україна від літописних антів до Святослава. |
§ 6 |
|
6 |
|
|
Узагальнення. Тематичне оцінювання |
§ 7 |
Всесвітня історія Розділ 2. СЕРЕДНЬОВІЧНИЙ СВІТ ЗАХІДНОЇ ЄВРОПИ |
||||
9 |
|
Знаю: –основні стани середньовічного суспільства; –найбільші міста Європи, основні торговельні шляхи Середньовіччя, територію поширення християнства. Розумію: –станове суспільство як суспільство з ієрархічно вибудуваною соціальною структурою, кожна з великих соціальних груп (станів) якого – відносно замкнена та умовно об’єднана своїми правовим і економічним становищем у суспільстві; –причини і наслідки внутрішньої і зовнішньої колонізації середньовічної Європи; –роль християнської церкви в Середньовіччі; –поняття «суспільний стан», «феод», «феодалізм», «васалітет», «феодальна драбина», «церковна ієрархія», «єпархія», «цех», «майстер», «підмайстер», «учень», «гільдія», «Ганза», «лихварство», «міська комуна», «внутрішня колонізація», «зовнішня колонізація». Умію: –показати на карті найбільші міста Європи, основні торговельні шляхи Середньовіччя, територію поширення християнства; –описати повсякденне життя у феодальному замку, міському будинку (майстерня, крамниця), селянській господі; –охарактеризувати соціальне становище і роль кожного з основних станів середньовічного суспільства. |
Зв'язок людини і природи. Рух населення. Внутрішня і воєнна колонізація. |
§ 9 |
10 |
|
Середньовічне суспільство та християнська церква. Три стани середньовічного суспільства. Феодалізм. Організація християнської церкви в Середньовіччі. |
§ 10 |
|
11 |
|
Практична робота: Замок. Рицарські традиції. Життя селян. |
§ 11 |
|
12-13 |
|
Середньовічне місто. Торгівлі і гільдії. |
§ 12, 13 |
|
14 |
|
|
Узагальнення. Тематичне оцінювання |
§ 14 |
Всесвітня історія Розділ 3. ЄВРОПЕЙСЬКЕ СУСПІЛЬСТВО І ДЕРЖАВИ в Х-ХV ст. |
||||
15 |
|
Знаю:
Розумію:
Умію:
- визначити наслідки Хрестових походів, Реконкісти, Столітньої війни, Війни троянд. |
Скандинавія в добу Середньовіччя. Походи вікінгів та їхні завоювання. |
§ 15 |
16 |
|
Хрестові походи. Держави хрестоносців. Духовно-рицарські ордени. |
§ 16 |
|
17 |
|
Середньовічні держави: від роздробленості до станово-представницьких монархій. Франція в XI – XV століттях. Столітня війна. Жанна д’Арк. Консолідація влади в руках французьких королів. Луї ХІ. |
§ 17 |
|
18 |
|
Англія в XI – XV ст. Генрі ІІ Плантагенет. “ Велика хартія вольностей”. Війна троянд. |
§ 18 |
|
19 |
|
Практична робота: Священна Римська імперія: устрій та боротьба за політичний провід між світськими і духовними володарями. |
§ 19 |
|
20 |
|
Італійські торговельні республіки (Генуя, Венеція). Реконкіста. Династична унія Ізабелль I і Фернандо II та утворення Королівства Іспанія. |
§ 20 |
|
21 |
|
|
Узагальнення. Тематичне оцінювання. |
§ 21 |
Історія України Розділ 2. РУСЬ-УКРАЇНА наприкінці X – у першій половині XI ст. |
||||
7-8-9 |
|
Знаю:
Розумію:
Умію:
- розпізнавати пам’ятки архітектури з часів Київської держави (Русі-України). |
Русь–Україна за Володимира Святославовича. Внутрішня і зовнішня політика руських князів наприкінці Х- у першій половині ХІ ст. Впровадження християнства. |
§ 8,9 |
10 |
|
Русь–Україна за Ярослава Володимировича. «Руська правда».Правове становище різних верств населення Русі-України. |
§ 10 |
|
11 |
|
Політичний устрій, суспільне та господарське життя за доби розквіту. Суспільний устрій. Влада князя. Повсякденне життя. Господарство. Міста. Ремесла. Торгівля. |
§ 11 |
|
12 |
|
Культура Русі–України
|
§ 12 |
|
13 |
|
Практична робота: Розквіт Русі-України.
|
§ 13 |
|
14 |
|
|
Узагальнення. Тематичне оцінювання |
§ 14 |
Історія України Розділ 3. РУСЬ-УКРАЇНА у другій половині XI – першій половині XIII ст. |
|
|||
15 |
|
Знаю:
Розумію:
Умію:
- укласти історичний портрет руського князя. |
Передумови та причини політичного дроблення Русі-України. Любецький з’їзд князів. |
§ 15 |
16 |
|
Русь –Україна в другій половині ХІ-першій третині ХІІ ст. Володимир Мономах та Мстислав Великий. |
§ 16 |
|
17 |
|
Роздробленість Русі-України. Київське, Переяславське та Чернігівське князівства в середині XII – першій половині XIIІ ст. Політичне і соціально-економічне життя (оглядово). |
§ 17 |
|
18 |
|
Галицьке і Волинське князівства в другій половині ХІІ ст. Ярослав Осмомисл (оглядово). Кочові народи степів України Х–ХІІІ ст. Крим у складі Візантійської імперії (оглядово). |
§ 18 |
|
19 |
|
Культура Русі-України в другій половині ХІ – першій половині ХІІІ ст. |
§ 19 |
|
20 |
|
Практична робота: Русь-Україна від Ярославичів до політичного роздроблення. |
§ 20 |
|
21 |
|
|
Узагальнення. Тематичне оцінювання |
§ 21 |
Історія України Розділ 4. КОРОЛІВСТВО РУСЬКЕ (ГАЛИЦЬКО-ВОЛИНСЬКА ДЕРЖАВА) |
||||
22 |
|
Знаю: – дати утворення Королівства Руського (Галицько-Волинської держави), битви на річці Калці, час монгольської навали на Русь, дату коронування Данила Романовича; – території Королівства Руського (Галицько-Волинської держави) та сусідніх держав, напрямки походів монголів на Русь. Розумію: – особливості підпорядкування окремих руських князівств Монгольській імперії (Золотій Орді); – передумови посилення західноєвропейських культурних впливів на теренах Королівства Руського; – поняття «ярлик», «баскак», «берестяна грамота»; – особливості політичного устрою, господарського розвитку і культури русько-українського суспільства як визначальні умови збереження його самобутності під час монгольського завоювання. Умію: – розташувати в хронологічній послідовності відомості про об’єднання Волинського і Галицького князівства в єдину державу; походи монголів на землі Русі, розбудову Галицько-Волинської держави; – показати на карті територію Королівства Руського, території держав – сусідів Королівства Руського, напрямки монгольських походів на Русь у 1239–1242 рр.; – охарактеризувати внутрішню та зовнішню політику короля Данила; – встановити історичне значення коронації Данила Галицького, причини розпаду Королівства Руського (Галицько-Волинської держави); – укласти і представити історичний портрет одного з правителів Королівства Руського ( Галицько-Волинської держави) |
Утворення Галицько-Волинської держави. Роман Мстиславович. |
§ 22 |
23 |
|
Монгольська навала на українські землі. Походи монголів на Русь. Підпорядкування руських князівств Монгольській імперії (Золотій Орді). |
§ 23 |
|
24 |
|
Королівство Руське (Галицько-Волинська держава) в період піднесення (друга третина-середина ХІІІ ст.).Данило Галицький. |
§ 24 |
|
25 |
|
Королівство Руське в період стабільності та поступового занепаду (середина ХІІІ- перша половина ХІV ст.) |
§ 25 |
|
26 |
|
Культура королівства Руського (Галицько-Волинської держави) ХІІІ – першої половини XІV ст. |
§ 26 |
|
27 |
|
Практична робота: Королівство Руське (Галицько-Волинська держава) та монгольська навала. |
§ 27 |
|
28 |
|
|
Узагальнення. Тематичне оцінювання |
§ 28 |
Всесвітня історія Розділ 5. КРАЇНИ ЦЕНТРАЛЬНОЇ ТА СХІДНОЇ ЄВРОПИ в Х–ХV ст. |
||||
22 |
|
Знаю:
Розумію:
Умію:
-обґрунтувати думку про взаємодію та зіткнення на теренах Центрально-Східної Європи візантійської, руської та західноєвропейської (католицької) культурних традицій. |
Практична робота: Велике князівство Литовське за правління Ольгерда (Дмитра) Гедиміновича. Польське королівство за Казимира ІІІ.
|
§ 28 |
23 |
|
Угорське і Чеське королівсьво. Угорське королівство за Іштвана І. Ян Гус. Гуситські війни у Чехії.
|
§ 29 |
|
24-25 |
|
Русь. Монгольське панування. Золота орда. Новгородська боярська республіка. Устрій та територіальні надбання Великого князівства Московського XIV– на початку XVI ст. Московська держава. Іван ІІІ |
§ 30, 31 |
|
26 |
|
Утворення Османської імперії. Правління Мехмеда ІІ. Культура Османської імперії. |
§ 32 |
|
27 |
|
Узагальнення. Тематичне оцінювання |
|
|
Історія України Розділ 5. РУСЬКІ УДІЛЬНІ КНЯЗІВСТВА У СКЛАДІ СУСІДНІХ ДЕРЖАВ. КРИМСЬКЕ ХАНСТВО. |
||||
29 |
|
Знаю: –час входження українських земель до складу різних держав, утворення Кримського ханства і його підпорядкування Османській імперії, дату Кревської унії; –територію русько-українських земель у складі різних держав. Розумію: –інкорпорацію (включення) руських князівств до складу сусідніх держав як обмеження владних повноважень місцевих правителів; –наслідки ліквідації удільних князівств для українського суспільства; –причини утворення незалежного Кримського ханства і встановлення над ним протекторату Османської імперії; –роль у житті давньоукраїнського суспільства різних соціальних верств і етнічних груп; –європейський характер культури русько-українського суспільства княжої доби; –поняття «унія», «шляхта», «магнат», «султан», «магдебурзьке право». Умію: –розташувати в хронологічній послідовності відомості про входження руських князівств до складу сусідніх держав, опір руських князів політиці централізації, утворення Кримського ханства і його підпорядкування Османській імперії; –показати на карті територію українських удільних князівств у складі сусідніх держав; територію Кримського ханства; місця подій, що визначали процес інкорпорації князівств південно-західної Русі в XІV–XV ст. до складу сусідніх держав; –визначити особливості господарського і культурного розвитку, зокрема розвитку міст на магдебурзькому праві; організації суспільства та влади в українських князівствах, що входили до складу Литовсько-Руської держави / Королівства Польського; – охарактеризувати господарство, політичний устрій та культуру Кримського ханства, повсякденне життя його населення (знаті й простолюдинів / кочовиків і осілого люду); –визначити причини та наслідки Кревської унії для української спільноти; –укласти історичний портрет русько-українського діяча XIV–XV ст.( Костянтина Івановича Острозького, Юрія Котермака- Дрогобича. |
Українські землі в складі Великого князівства Литовського. Інкорпорація руських удільних князівств до складу Великого князівства Литовського, Руського і Жемайтійського, інших держав. Кревська унія 1385 року і українські території. Опір руських князів політиці централізації та його наслідки. |
§ 29 |
30 |
|
Українські землі в складі Угорщини, Молдавії, Московії.Держава Феодоро в Криму (оглядово). Утворення Кримського ханства. Гіреї. Суспільний устрій та культура. |
§ 30 |
|
31 |
|
Господарство та суспільство в XIV – XV століттях. Суспільне і церковне життя на теренах України в XIV – XV століттях. Сільське господарство. Ремесла і торгівля. Міста, магдебурзьке право. |
§ 31 |
|
32 |
|
Пам’ятки середньовічної культури XIV–XVстоліть. Костянтин Острозький. Юрій Дрогобич. |
§ 32 |
|
33 |
|
Практична робота: Українські землі в середині ХIV- ХV ст. Кримське ханство. |
§ 33 |
|
34 |
|
|
Узагальнення. Тематичне оцінювання. |
§ 34 |
Всесвітня історія Розділ 4. МАТЕРІАЛЬНИЙ І ДУХОВНИЙ СВІТ ЄВРОПЕЙСЬКОГО СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ |
||||
28 |
|
Знаю: –хронологічні межі Раннього Відродження, дату розколу християнської церкви, час винайдення книгодрукування; –основні наукові й технічні досягнення Середньовіччя; –університетські центри Середньовіччя, межі поширення впливу католицької та православної церков. Розумію: –основні відмінності між католицизмом і православ’ям; –роль вчення Томи Аквінського у формуванні європейської правової системи; –значення книгодрукування для розвитку європейської культури; –історичне значення технічних досягнень Середньовіччя; наукових праць (відкриттів і винаходів) Роджера Бекона, Йоганна Гутенберга, П’єра Абеляра, художньої творчості Данте, Петрарки, Боттічеллі, Донателло та ін.; –поняття «вітраж», «університет», «єретик», «інквізиція», «Альбігойські війни», «Раннє Відродження», «гуманізм», «романський стиль», «готичний стиль». Умію: –розташувати в хронологічній послідовності відомості про розкол християнської церкви, поширення романського і готичного мистецьких стилів, книгодрукування, раннє Відродження; –показати на карті університетські центри й міста, пов’язані з початком Відродження; межі поширення впливу католицької і православної церков; –обґрунтовано оцінити вплив церкви на культуру й освіту; –визначити причини і наслідки виникнення університетів; поширення ідей гуманізму і культури Раннього Відродження; –розпізнати будівлі (храми) романського і готичного стилів. |
Християнська церква в XI – XV ст. Церковний розкол 1054 року. Католицька церква в XI – XV ст. Тома Аквінський. Середньовічні єресі й боротьба з ними.
|
§ 22 |
29 |
|
Практична робота: Середньовічні школи та університети. Життя середньовічного студента.
|
§ 23 |
|
30 |
|
Наукові й технічні досягнення. Книгодрукування.
|
§ 24 |
|
31 |
|
Раннє Відродження. Гуманізм.
|
§ 25 |
|
32 |
|
Архітектура і мистецтво доби Середньовіччя. |
§ 26, 27 |
|
Всесвітня історія Розділ 6. СЕРЕДНЬОВІЧНИЙ СХІД |
||||
33 |
|
Знаю: –території середньовічних Індії та Китаю. Розумію: –значення культурних досягнень середньовічних Китаю та Індії для формування європейського культурного простору; –поняття «Піднебесна імперія», «каста», «індуїзм». Умію: –показати на карті території середньовічних Індії, Китаю та Японії; –розповісти про пам’ятки культури Індії, Китаю та Японії епохи Середньовіччя. |
Індія. Індія в період політичної децентралізації (дроблення). Делійський султанат. Досягнення індійської культури |
§ 33 |
34 |
|
Китай і Японія. Держава і суспільство в середньовічному Китаї. Досягнення китайської культури. Японія. |
§ 34 |
|
35 |
|
|
Узагальнення. Тематичне оцінювання |
§ 35 |
Історія України Узагальнення до курсу. ІСТОРІЯ РУСІ-УКРАЇНИ В КОНТЕКСТІ ЕПОХИ СЕРЕДНІХ ВІКІВ |
||||
35 |
|
Розумію: – взаємопов’язаність і взаємозалежність процесів господарського, соціального, політичного і культурного життя русько-українського, візантійського і європейських суспільств. Умію: – встановити цивілізаційні здобутки русько-українського суспільства в період Середньовіччя; – визначити внесок русько-українського суспільства ІХ–ХV ст. в загальноєвропейську культурну спадщину; – порівняти типові процеси і явища європейської та української історії доби Середньовіччя; – розкрити особливості українського середньовіччя (порівняно з історією тогочасної Візантії та Західної Європи). |
Здобутки середньовічного русько-українського суспільства. Особливості суспільного життя Русі-України. Внесок Русі-України у формування європейської цивілізації. Практична робота: На підставі укладеної синхронізованої хронологічної таблиці «Європа в добу Середньовіччя» сформулювати висновок про місце Русі-України в загальноєвропейських політичних, господарських і культурних процесах. |
§ 35 |