Тема. Київські князі. Ігор. Ольга. Святослав.
Мета: визначити хронологічні межі правління Ігоря, Ольги та Святослава; проаналізувати зовнішню та внутрішню політику київських правителів; з’ясувати внесок у розбудову Київської держави її правителів; вчити учнів/учениць укладати історичний портрет особи; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власну думку; удосконалювати навички роботи з історичною картою та історичними джерелами; виховувати інтерес до вивчення теми.
Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:
-
називати хронологічні межі княжіння Ігоря, Ольги, Святослава; час повстання деревлян проти князя Ігоря;
-
аналізувати зовнішню та внутрішню політику князів;
-
укладати історичний портрет історичної постаті;
-
показувати на карті напрями походів князів Ігоря та Святослава;
-
характеризувати внесок у розбудову Київської держави її правителів Ігоря, Ольги та Святослава.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, роздатковий матеріал, ілюстративний ряд.
Хід уроку
-
Організаційна частина.
-
Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.
-
Історичний диктант.
-
Коли, на думку вчених, постало Київське князівство Аскольда? (у середині 9 ст.)
-
Який титул прийняв Аскольд, наслідуючи, володарів могутньої Хозарії? (кагана)
-
Від якого року Київське князівство було визнане як держава? (860 р.)
-
Хто, за свідченням літописця, убив Аскольда та Діра? (князь Олег)
-
Із якого роду походив князь Олег? (Рюриковичів)
-
У якому році Олег посів київський престол? (882 р.)
-
Коли відбувся похід Олега на Візантію? (907 р.)
-
Який рік вважається фінальним у становленні Київської держави? (911 р.)
-
Що повісив на Золотих воротах Царгорода князь Олег в знак перемоги? (щит)
10) Землі яких племен приєднав Олег до київських? (деревлян, сіверян, радимичів)
11) Князі яких племінних союзів брали участь у походах Олега? (хорватів, тиверців та волинян)
-
Хто мав посісти престол після Олега? (Ігор)
-
Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
-
Робота з візуальним джерелом.
-
Розгляньте зображення. Проаналізуйте його.
«Іду на ви!»
-
У якому випадку, на вашу думку, князь міг вимовити цю фразу?
-
Сьогодні ми поговоримо про Київську державу за часів правління Ігоря, Ольги та Святослава. Навчимося складати історичний портрет одного із київських князів.
-
Вивчення нового матеріалу.
-
Робота в парах.
-
Опрацюйте історичне джерело.
СМЕРТЬ КНЯЗЯ ОЛЕГА
І жив Олег в мирі з усіма землями, княжачи в Києві. І прийшла осінь, і згадав Олег коня свого, якого тримав здавна у стайні, вирішивши ніколи не сідати на нього. Питав-бо колись волхвів і віщунів: «Од чого мені доведеться померти?» І сказав йому один віщун: «Княже! Кінь, якого ти любиш і їздиш на ньому, — від нього тобі й померти!» Олег же, взявши це собі до тями, каже: «Ніколи не сяду на нього і більше не гляну».
І звелів годувати його, і не приводити його до себе. І перебув декілька років, не бачивши його, аж поки й на греки не пішов.
А повернувшись до Києва і проживши чотири роки, на п'яте літо він спом'янув коня, що від нього, як віщували волхви, мав померти. І покликавши старшого над конюхами, запитав: «Де мій кінь, якого я поставив був годувати і берегти його?» А той каже: «Помер». Олег же посміявся і докорив віщунові, кажучи: «Невірно ото говорять волхви, і все те неправда є: кінь помер, а я живий». І наказав він осідлати коня: «Хайно погляну на кості його». І прибув він на місце, де лежали його кості голі і череп голий, спішився і, посміявшись, сказав: «Чи не від цього черепа смерть мені приймати?» І ступив він ногою на череп, і, з'явившись із черепа, змія вкусила його в ногу. І з того він розхворівся і помер. І плакали по ньому всі люди плачем великим, і понесли, і поховали його на горі, яка зветься Щекавицею. Є ж і досі могила його, зветься могилою Олеговою. А було всього його княжіння тридцять три роки.
-
Як, згідно легенді, помер князь Олег?
-
Чи, могло це, на вашу думку, бути реальністю?
-
Хто мав стати київським князем після Олега? (Ігор)
-
Робота з текстом підручника (с. 31 – 32).
-
Опрацюйте текст підручника. Виконайте завдання.
-
Складіть словничок нових слів.
-
Полюддя – щорічний об’їзд князем підвладних йому територій для збору данини.
-
Печеніги – кочовий тюркомовний народ. У X ст. під тиском кочовиків відкочував у причорноморські степи
-
Складіть хронологію подій князювання Ігоря.
-
912 – 945 рр. – правління Ігоря
-
914 р. – Ігор приборкав деревлян
-
941 р. – перший, невдалий похід до Царгорода
-
944 р. – другий вдалий похід на Візантію
-
945р. – смерть Ігоря від від рук древлян
-
Дайте відповіді на запитання.
-
Назвіть хронологічні межі правління Ігоря. (912 – 945 рр.)
-
Хто виступав проти влади Рюриковичів? (деревляни, уличі, тиверці)
-
Що таке полюддя?
-
Чому перший похід Ігоря на Візантію завершився поразкою? (візантійці застосували грецький вогонь)
-
Робота в парах.
-
Опрацюйте малюнок та слова з літопису. Про яку особливість духовного життя за часів князя Ігоря вони свідчать?
-
Робота з візуальним джерелом.
-
Розгляньте зображення.
-
Воно ілюструю смерть князя Ігоря. Поміркуйте, хто та за що так жорстоко розправився з ним.
-
Коментоване читання (с. 33 підручника).
-
Хто посів престол в Києві після Ігоря?
-
Як Ольга приєднала древлянські земля до Київської держави?
-
Як Ольга впорядкувала збір данини?
-
Робота з історичним джерелом.
-
Опрацюйте фрагмент джерела.
«...Деревляни ж раді були цьому. Зібрали отож вони од двора по три голуби і по три горобці і послали до Ольги з поклоном. Ольга тоді сказал їм: “Се вже покорились ви єсте мені й моїй дитині...” Ольга тим часом, роздаючи воям кому ото по голубові, а другим по горобцеві, звеліла їм кожному голубові й горобцеві прив’язати трут, обгортаючи його в маленькі хусточки і ниткою прив’язуючи до всіх голубів і горобців. І звеліла Ольга, коли смерклося, воям своїм пустити голубів і горобців...».
-
Про що довідуємось з джерела?
-
Що таке трут?
-
То як княгиня помстилася за смерть чоловіка?
Складіть словничок нових слів.
Уроки - це встановленя фіксованого розміру данини.
Погости – це визначене спеціальне місце, де представники князя регулярно збирали данину.
Дайте відповіді на запитання.
-
Чим відрізнялася політика Святослава від політики Ольги?
-
Яких заходів у зовнішній політиці вживав Святослав?
-
Назвіть хронологічні межі правління Святослава. (964 – 972 р.)
-
Узагальнення та систематизація знань.
-
Робота з історичною картою (с. 27 підручника).
-
Проаналізуйте карту на с. 29.території яких східнослов’янських племінних союзів були приєднані до Київської держави за Святослава?
-
Де був розташований Хозарський каганат?
-
Якими землями просувався Святослав під час походу проти Хозарії?
-
Які хозарські війська зруйнувало військо Святослава? Визначте місце розташування цих міст.
-
Практична робота.
На підставі доступних джерел укласти (за допомогою вчителя) історичний портрет княгині Ольги або князя Святослава.
-
Користуючись пам’яткою та текстом підручника, складіть історичний портрет:
- князя Святослава.
Пам’ятка
Як укласти історичний портрет особи.
Послідовно відповідайте на питання.
-
Де і коли народилась історична особа?
-
Де і в яких умовах росла та виховувалась?
-
Які особисті якості та риси характеру їй притаманні? Наведіть приклади.
-
Які основні справи її життя?
-
За що людство пам’ятає цю людину?
-
Висловте особисте ставлення до історичної особи.
-
Підсумки уроку.
-
Інструктаж з домашнього завдання.
-
Опрацювати § 4 підручника.
-
Скласти історичний портрет княгині Ольги
-
Яких заходів у зовнішній політиці вживав Святослав?