Календарно-тематичне планування курсу "Пізнаємо природу" 5 кл.

Про матеріал
Календарно-тематичне планування на 2022-2023 навчальний рік для 5 класу за модельною навчальною програмою "Пізнаємо природу". 5-6 класи (інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти (авт. Шаламов Р. В., Каліберда М. С., Григорович О. В., Фіцайло С. С.) 70 год ( 2год на тиждень) Підручник: 5 клас / Пізнаємо природу. Автор: Шаламов, Ягенська
Перегляд файлу

Календарно-тематичне планування на 2022-2023 навчальний рік для 5 класу

за модельною навчальною програмою «Пізнаємо природу. 5-6 класи (інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти (авт. Шаламов Р. В., Каліберда М. С., Григорович О. В., Фіцайло С. С.) 70 год ( 2год на тиждень)

Підручник: 5 клас / Пізнаємо природу. Автор: Шаламов, Ягенська

№ з/п

Дата

Тема

Вид діяльності

РОЗДІЛ І. ЯК ВИВЧАЮТЬ ПРИРОДУ

Вступні заняття

1

 

Ознайомлення з курсом. Первинний інструктаж з  БЖД. Правила проведення досліджень.

бесіда

2

 

Як я користуюся науковими здобутками в житті?

обговорення

3

 

Як я користуюся науковими здобутками в житті?

обговорення

4

 

Створення постерів, листівок, пітчинг

Творча робота

ТЕМА І. СПОСТЕРЕЖЕННЯ І КЛАСИФІКУВАННЯ

5

 

Тривале спостереження за змінами в живій природі .

Проєкт: Спостереження за осінніми явищами в житті рослин. Визначення мети спостереження. Екскурсія в парк, визначення об’єкта спостереження

дослідження

6

 

Ведення спостережень, фіксування результатів у щоденнику, виготовлення гербарію.

дослідження

7

 

Опосередковане спостереження.

Проєкт:  Опосередковане спостереження за пожежею в природному середовищі.

Визначення умов виникнення пожежі у природному середовищі

дослідження

8

 

Види пожеж. Способи ліквідаціі пожеж. Пошук джерел інформації та опрацювання матеріалів

дослідження

9

 

Завершення проекту. Формулювання висновків про те, як уникнути пожеж у природному середовищі.    Тематична

Презентація (постери, листівки, пітчинг)

10

 

Вимірювання та порівняння масиву даних.

Проєкт:  Вимірювання зросту однокласників і однокласниць Визначення мети вимірювання та порівняння .Формулювання завдання вимірювання та порівняння. Фіксація результатів.

дослідження

11

 

Обробка результатів, створення таблиці. Визначення середнього зросту хлопців та дівчат у класі. Формулювання висновків

презентація

12

 

Визначення фізичної величини за результатами вимірювання. Проєкт: Визначення та порівняння швидкості руху людини та вітру. Формулювання мети визначення та порівняння. Визначення завдання (наприклад, виміряти та розрахувати швидкість руху людини завдяки вимірюванню часу потрібного на подолання відстані, кількості здійснених кроків за одиницю часу, використанню системи GPS, анемометра). Фіксація результатів

дослідження

13

 

Обробка результатів. Порівняння результатів вимірювань та розрахунків. Формулювання висновків (наприклад, про середнє значення швидкості руху людини; чому йти проти вітру важче).

презентація

14

 

Спостереження за реальним фізичним процесом

Проєкт: Спостереження за зміною агрегатного стану. Визначення мети спостереження (наприклад, виміряти температуру плавлення льоду й інтервал температур плавлення парафіну та визначити як змінюється їх об’єм під час цього). Формулювання завдання спостереження (наприклад, розплавити лід і парафін). Фіксація результатів.

дослідження

15

 

Порівняння з довідковими даними.  Формулювання висновків (наприклад, про умови плавлення льоду й парафіну та різницю між ними за цією характеристикою).        Тематична

презентація (листівки, пітчинг)

16

 

Класифікація об’єктів неживої природи за запропонованими ознаками.

Проєкт: Класифікація корисних копалин, гірських порід і мінералів. Визначення мети класифікації Формулювання завдання. Групування за визначеними ознаками

дослідження

17

 

Аналіз результатів дослідження

презентація

18

 

Проєкт: Класифікація та порівняння об’єктів живої природи за запропонованими ознаками.

Проєкт: Класифікація та порівняння тварин за способом руху. Визначення мети класифікації та порівняння Формулювання завдання. Групування за визначеними ознаками

дослідження

19

 

Аналіз результатів групування . Порівняння отриманих результатів аналізу. Формулювання висновків (наприклад, про залежність між будовою і способом руху тварин, середовищем існування).

презентація

20

 

Узагальнення результатів навчальної діяльності з теми. Підведення підсумків спостереження за осінніми явищами в житті рослин

тестування

ТЕМА ІІ. МОДЕЛЮВАННЯ

21

 

Створення реальної моделі на основі власних спостережень. Проєкт: Моделювання будови квітки. Визначення мети Формулювання завдання. Аналіз інформації (наприклад, виявлення основних частин квітки і їх розташування).

дослідження

22

 

Створення моделі (наприклад, за допомогою пластиліну, паперу, тканини). Порівняння моделі з прототипом .

Презентація моделі

23

 

Пошук додаткової інформації (наприклад, про різноманіття квіток). Формулювання висновків (наприклад, про взаєморозташування елементів квітки).

дослідження

24

 

Створення на основі власних спостережень та вимірювань словесних моделей і порівняння їх.

Проєкт: Створення словесних моделей металів та порівняння їх (на прикладі залізного, алюмінієвого та мідного дротів). Визначення мети моделювання (наприклад, створити словесний опис металів). Формулювання завдання (наприклад, дослідити властивості металів: визначити колір, пластичність, гнучкість, твердість, пружність, густину, взаємодію з магнітом). Дослідження прототипів. Створення словесної моделі.

дослідження

25

 

Пошук додаткової інформації (наприклад, про температуру плавлення й кипіння, густину, корозійну стійкість, поширеність у природі тощо). Доповнення словесної моделі й створення інфографіки або таблиці з даними. Формулювання висновків за результатами порівняння зроблених моделей (наприклад, визначення металу з найбільшою / найменшою гнучкістю, густиною, температурою плавлення).

Дослідження

Презентація (постер, листівка)

26

 

Створення реальної моделі на основі аналізу інформації.  Проєкт: Моделювання обертання Місяця навколо Землі. Визначення мети моделювання (наприклад, зіставлення обертання Місяця навколо Землі й навколо власної осі зі зміною спостережуваних фаз Місяця). Формулювання завдання (наприклад, змоделювати рух Місяця навколо Землі й обертання навколо власної осі). Пошук інформації (наприклад, про фази Місяця у вигляді інфографіки, відео, словесного опису тощо). Аналіз здобутої інформації (наприклад, виявлення основних рис обертання, як от незмінної видимої частини Місяця, вигляду різних фаз).

дослідження

27

 

Створення моделі (наприклад, імітація обертання за допомогою кульок і лампи).

творча робота

28

 

Порівняння моделі з прототипом (наприклад, зіставлення спостережуваних фаз Місяця з такими на моделі). Формулювання висновків (наприклад, про збіг періодів обертання Місяця навколо Землі й навколо власної осі).          Тематична

обговорення

29

 

Створення графічних моделей і класифікування на основі власних спостережень.

Проєкт: Створення графічних моделей будови  соковитих плодів рослин та їх класифікування. Визначення мети моделювання (наприклад, дослідити будову соковитих плодів рослин). Формулювання завдання (наприклад, створити графічні моделі внутрішньої будови плодів рослин на папері чи в електронному вигляді за натуральними зразками). Дослідження прототипів (наприклад, розгляд поперечних перерізів плодів рослин).

дослідження

30

 

Створення моделі (наприклад, за допомогою олівців чи комп’ютерної програми).

Творча робота

31

 

Визначення мети класифікації (наприклад, створення власної класифікації соковитих плодів рослин за їх моделями). Формулювання завдання (наприклад, розподілення моделей соковитих плодів рослин за групами відповідно до запропонованих ознак). Групування за визначеними ознаками (наприклад, кількістю насінин). Порівняння отриманих результатів групування з усталеною класифікацією плодів рослин. Формулювання висновків (наприклад, про різноманітність типів соковитих плодів рослин).

презентація

32

 

Створення графічної моделі на основі власних спостережень і вимірювань.

Проєкт:  Створення картосхеми прилеглої до закладу освіти території. Визначення мети моделювання (наприклад, створити картосхеми території довкола закладу освіти). Формулювання завдання (наприклад, позначити на картосхемі об’єкти на прилеглій до закладу освіти території). Збирання інформації (наприклад, вимірювання кількості кроків та визначення напрямку від закладу освіти до різних об’єктів).

дослідження

33

 

Створення картосхеми (наприклад, на папері або в будь -якій комп’ютерній програмі). Взаємонавчання у процесі створення картосхеми.

Творча робота

34

 

Порівняння створеної картосхеми з картою, створеною професіоналами (наприклад, виявлення рис відмінності між картами). Унесення змін у власні картосхеми на основі порівняння.

дослідження

35

 

Представлення результатів (наприклад, у вигляді постерної сесії, карти зі схемою екскурсійного маршруту екологічного / історико -культурного спрямування). Формулювання висновків (наприклад, про причини відмінностей між власними картосхемами і правильними картами).

Презентація (постер)

 36

 

Самостійна робота

тест

ТЕМА ІІІ. ЕКСПЕРИМЕНТУВАННЯ

37

 

Якісне дослідження фізичного процесу.

Проєкт: Дослідження швидкості випаровування рідин (на прикладі води, етилового спирту та олії). Визначення мети (наприклад, створення алгоритму оцінювання швидкості випаровування рідин). Формулювання завдання (наприклад, провести дослідження залежності швидкості випаровування рідин від їхнього складу, температури та площі поверхні випаровування). Засвоєння знань. Висунення гіпотези (наприклад, усі рідини випаровуються з однаковою швидкістю незалежно від складу та умов). Планування досліду.

обговорення

38

 

Виконання досліду.

дослідження

39

 

Аналіз результатів досліду (наприклад, яка рідина випаровується швидше; як залежить швидкість випаровування від площі поверхні рідини). Формулювання висновків (наприклад, швидкість випаровування залежить від температури).

презентація (листівка)

40

 

Дослідження перебігу процесів у живій природі.

Проєкт: Дослідження умов проростання насіння рослин. Визначення мети (наприклад, з’ясувати умови, необхідні для проростання насіння рослин). Формулювання завдання (наприклад проростити насіння рослин в різних умовах). Висунення гіпотези (наприклад, для проростання насіння рослин потрібні вода та тепло). Планування досліду.

обговорення

41

 

Виконання досліду (наприклад, пророщування насіння рослин за нестачі різних чинників).

дослідження

42

 

Формулювання висновків (наприклад, про необхідні умови для проростання насіння рослин). Аналіз дослідницької діяльності (наприклад, з’ясовує чому не всі насінини рослин проросли).

презентація

43

 

Дослідження з вимірюванням перебігу процесів у живій природі. Проєкт: Дослідження росту паростків. Визначення мети (наприклад, з’ясувати умови та час, за яких швидкість росту паростків найбільша). Формулювання завдання (наприклад, порівняти швидкість росту паростків у різних умовах та в різний час). Висунення гіпотези (наприклад, найшвидше паростки ростуть у чорноземі, за наявності води, тепла і світла). Планування досліду.

обговорення

44

 

Виконання досліду.

дослідження

45

 

Аналіз результатів досліду (наприклад, порівняння середньої швидкості росту паростків у різних умовах). Представлення результатів досліду (наприклад, створення стовпчастої діаграми швидкості росту та зміни швидкості приросту паростків залежно від часу). Формулювання висновків (наприклад, про умови, що забезпечують найшвидший ріст паростків та період найшвидшого росту)

презентація

46

 

Аналіз дослідницької діяльності (наприклад, з’ясовує чому однакові паростки в однакових умовах ростуть з різною швидкістю).

 

47

 

Самостійна робота

тестування

48

 

Якісне дослідження фізичного процесу.

Проєкт: Дослідження залежності параметрів звуку від його джерел. Визначення мети (наприклад, визначити вплив товщини, довжини, натягу та амплітуди коливання струни на параметри звуку). Формулювання завдання (наприклад, порівняти звуки, що створює коливання струни з різними характеристиками). Висунення гіпотези (наприклад, що товстіша струна, то нижчий звук). Планування досліду

обговорення

49

 

Виконання досліду.

дослідження

50

 

Формулювання висновків (наприклад, про зв’язок між товщиною, довжиною, натягом струни, амплітудою її коливань та висотою й гучністю звуку).

презентація

51

 

Дослідження, порівняння та створення шкали властивостей об’єктів неживої природи.

Проєкт: Дослідження твердості матеріалів і створення шкали твердості. Визначення мети дослідження (наприклад, створити власну шкалу твердості матеріалів). Формулювання завдання (наприклад, порівняти твердість за можливістю одного матеріалу лишати подряпини на поверхні іншого). Висунення гіпотези (наприклад, що твердіший матеріал лишає подряпини на більш м’якому, але не навпаки). Добір об’єктів дослідження з доступних матеріалів (наприклад, залізо, мідь, алюміній, крейда, деревина, бетон, скло, вапняк або мармур, пінопласт та пластмаси тощо). Планування досліду

обговорення

52

 

Виконання досліду

дослідження

53

 

Аналіз результатів (наприклад, упорядкування досліджених матеріалів у ряд від найм’якішого до найтвердішого). Представлення результатів (наприклад, у вигляді інфографіки або таблиці).

презентація

54

 

Порівняння власної шкали з наявними (наприклад, зі шкалою твердості Мооса). Формулювання висновків (наприклад, щодо можливості визначення відносної твердості матеріалів за створеною шкалою).

дослідження

55

 

Якісне дослідження об’єкту неживої природи.

Проєкт: Дослідження складу ґрунту. Визначення мети (наприклад, виявити основні компоненти ґрунту). Формулювання завдання (наприклад, розділити ґрунт на деякі окремі компоненти). Висунення гіпотези (наприклад, ґрунт складається з повітря, піску, води й решток організмів). Планування досліду

 

56

 

Виконання досліду (наприклад, послідовне нагрівання ґрунту з органолептичним визначенням компонентів: води, перегною та мінеральних речовин).

дослідження

57

 

Аналіз результатів досліду. Формулювання висновків (наприклад, до складу ґрунту входить повітря, вода, перегній та мінеральні речовини).

презентація

58

 

Самостійна робота

 

59

 

Дослідження природного процесу на реальній моделі.

Проєкт: Дослідження стійкості ґрунту до водної ерозії на моделі. Визначення мети (наприклад, визначити залежність між складом і наявністю рослинного покриву та стійкості до вимивання водою частинок ґрунту). Формулювання завдання (наприклад, зробити моделі різних ґрунтів і їх покривів та дослідити їх стійкість до вимивання частинок ґрунту водою). Засвоєння знань. Висунення гіпотези (наприклад, чорнозем з рослинами на поверхні стійкіший до вимивання частинок ґрунту водою). Вивчення прототипу моделювання (наприклад, розгляд перерізів різних ґрунтів).

дослідження

60

 

Створення моделей (наприклад, завдяки перенесенню шматків ґрунту в прозорі ємності).

презентація

61

 

Виконання досліду (наприклад, аналіз чистоти водних стоків крізь різні типи ґрунту). Аналіз результатів досліду. Формулювання висновків (наприклад, що ґрунти з трав’яною рослинністю стійкіші до вимивання частинок ґрунту водою). Аналіз дослідницької діяльності.

обговорення

62

 

Дослідження поведінки тварин.

Проєкт: Дослідження поведінки мокриць залежно від вологості повітря. Визначення мети (наприклад, визначити повітрю з якою вологістю мокриці надають перевагу). Формулювання завдання (наприклад, провести дослідження поведінки мокриць у середовищі з різною вологістю).. Висунення гіпотези (наприклад, мокриці віддають перевагу середовищу з вологим повітрям). Планування досліду.

обговорення

63

 

Виконання досліду. Формулювання висновків (наприклад, мокриці — вологолюбні тварини).

презентація

64

 

Дослідження впливу умов на інтенсивність процесів у живій природі.

Проєкт: Дослідження впливу освітлення, температури та кількості вуглекислого газу на інтенсивність фотосинтезу. Визначення мети (наприклад, дослідити залежність інтенсивності фотосинтезу від умов). Формулювання завдання (наприклад, довести, що пухирці, які підіймаються з листків водної рослини, заповнені киснем та визначити залежність інтенсивності їх виділення від освітлення, кількості вуглекислого газу, розчиненого у воді, та температури). Планування досліду.

обговорення

65

 

Виконання досліду. Аналіз результатів.

дослідження

66

 

Представлення результатів (наприклад, у формі діаграми, таблиці тощо). Формулювання висновків (наприклад, про залежність від умов інтенсивності виділення кисню рослиною). Аналіз дослідницької діяльності (наприклад, обговорення точності методу).

презентація

67

 

Мікроскопіювання об’єктів живої природи.

Проєкт: Дослідження мікроскопічної будови рослин. Визначення мети (наприклад, дія розчину солі на стан клітини). Формулювання завдання (наприклад, дослідити зміни рослинної клітини у солоній та прісній воді).. Висунення гіпотези (наприклад, сіль не впливає на стан клітин рослин). Планування досліду.

дослідження

68

 

Виконання досліду, використовуючи мікроскоп. Взаємонавчання використанню мікроскопа. Фіксація результатів (наприклад, замальовування спостереженого). Формулювання висновків (наприклад, щодо впливу солоного розчину на стан рослинних клітин). Аналіз дослідницької діяльності.

презентація

ПІДСУМКОВІ ЗАНЯТТЯ

69

 

Методи пізнання природи. Обговорення методів пізнання природи. Узагальнення й систематизація методів пізнання природи (наприклад, створення ментальних карт, проведення дебатів).

обговорення

70

 

Підсумковий урок

тест

 

docx
Додано
3 вересня 2022
Переглядів
3422
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку