Календарно-тематичне планування навчального матеріалу «Природознавство», 5 клас
70 годин – 2 години на тиждень, із них 6 годин – резервні
Програма: Навчальна програма з природознавства для 5класу, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804 |
Підручник: Коршевнюк Т.В. Природознавство: підручник для 5-х класів загальноосвітніх навчальних закладів /Коршевнюк Т.В. та ін.- К.: Генеза, 2018. – 192 с., іл. |
|||||||||
п/п |
Дата |
Тема уроку, практичні роботи, навчальні проекти |
Домашнє завдання |
Очікувані результати навчання учня/учениці |
Наскрізні змістовні лінії |
|||||
ВСТУП (6 год) |
||||||||||
1. |
|
Вступний інструктаж з ТБ під час занять з природознавства. Науки, що вивчають природу. Практичні заняття «Ознайомлення з довідковими виданнями з природничих наук різних типів.» Інструктаж з ТБ |
§1 |
Знаннєвий компонент називає: природничі науки (біологію, фізику, хімію, географію, астрономію, екологію) та їх внесок у вивчення природи; методи вивчення природи (спостереження, експеримент, вимірювання);наводить приклади: методів і обладнання для вивчення природи, їх використання Діяльнісний компонен:розповідає про вчених-натуралістів (2–3) та їхній внесок у вивчення природи; про методи вивчення природи;пояснює прикладне значення досягнень у галузі природничих наук; розрізняє в описі досліду або спостереження мету, умови його проведення та отримані результати; обирає обладнання, необхідне для проведення вимірювання і спостереження, і пояснює свій вибір;знаходить необхідну інформацію в довідкових виданнях із природничих наук;дотримується правил безпечного використання лабораторного обладнання
|
Змістова лінія «Громадянська відповідальність» реалізується під час виконання проекту через формування відповідального ставлення до власної діяльності у складі малої групи, що розуміє ролі лідера й виконавця певної ролі, уміння рівномірно розподілити завдання, сприяти успіху групи у виконанні проекту та його презентування.
|
|||||
2. |
|
Методи вивчення природи. |
§2 |
|||||||
3. |
|
Обладнання для вивчення природи. Практичне заняття «Ознайомлення з простим обладнанням для природничонаукових спостережень і дослідів». » Інструктаж з ТБ. |
§3 |
|||||||
4. |
|
Значення природничо-наукових знань для людини. |
§4 |
|||||||
5. |
|
Видатні вчені натуралісти. |
|
|||||||
6. |
|
Навчальний проект «Жива і нежива природа навколо нас» |
|
|||||||
РОЗДІЛ І. ТІЛА, РЕЧОВИНИ ТА ЯВИЩА НАВКОЛО НАС (15 год) |
||||||||||
7. |
|
Тіла навколо нас. Характеристики тіла, їх вимірювання. Пр. робота « Вимірювання маси та розмірів різних тіл.» Інструктаж з ТБ. |
|
Знаннєвий компонент називає: найменші частинки речовин; характеристики тіла (форма, розміри, маса, об’єм); прилади та інструменти для вимірювання розмірів і маси тіл; фізичні властивості речовин (колір, блиск, запах, агрегатний стан); властивості газів (не зберігають форми, займають весь представлений їм простір); властивості рідин (не зберігають форму, зберігають об’єм, текучі); властивості твердих тіл (зберігають форму та об’єм); способи розділення сумішей (відстоювання, фільтрування, випаровування); ознаки хімічних явищ; умови, за яких відбувається горіння; Діяльнісний компонент розрізняє: тіла живої і неживої природи; фізичні, хімічні та біологічні явища; пояснює: відмінність між твердим, рідким, газуватим станом речовин; чистих речовин – від сумішей; значення органічних речовин для живої природи; значення горіння і гниття; описує за запропонованим планом тіла і речовини; явища природи (2–3); порівнює тіла й речовини за 3–4 ознаками; характеризує: горіння як приклад хімічних явищ; вимірює масу й розміри тіла, використовуючи відповідні прилади; уміє розділяти суміш фільтруванням; установлює зв’язки між явищами природи (на прикладах вивчених і за аналогією); застосовує знання для безпечного поводження з тілами й речовинами в ситуаціях повсякденного життя; дотримується правил: безпечного використання хімічного посуду |
Змістова лінія «Підприємливість та фінансова грамотність» реалізується через створення умов для учнів проявляти ініціативу, спонукання їх до пропонування власних ідей щодо виконання і вдосконалення дослідницьких завдань. Змістова лінія «Здоров’я і безпека» реалізується через спонукання учнів обґрунтовано йти на ризик при виконанні експериментів і дослідницьких завдань, ураховуючи безпеку й екологічні і етичні наслідки власної діяльності. |
|||||
8. |
|
Речовини. Фізичні властивості речовин. Властивості твердих тіл, рідин і газів. |
|
|||||||
9. |
|
Атоми й молекули. Дифузія. Практичне заняття «Дослідження залежності швидкості випаровування рідини від температури та площі поверхні.» Інструктаж з ТБ. |
|
|||||||
10. |
|
Різноманітність речовин.Поняття про прості та складні речовини. |
|
|||||||
11. |
|
Різноманітність речовин. Неорганічні та органічні речовини у найближчому оточенні людини. |
|
|||||||
12. |
|
Чисті речовини і суміші. |
|
|||||||
13. |
|
Практичні заняття «Розділення сумішей фільтруванням.» Інструктаж з ТБ. |
|
|||||||
14. |
|
Явища природи. Фізичні явища, їх різноманітність. |
|
|||||||
15. |
|
Механічні й теплові фізичні явища. |
|
|||||||
16. |
|
Магнітні та електричні фізичні явища. |
|
|||||||
17. |
|
Звукові та світлові фізичні явища. |
|
|||||||
18. |
|
Хімічні явища, або хімічніреакції. Горіння. Гниття. |
|
|||||||
19. |
|
Повторюваність явищ. Взаємозв’язок явищ у природі. |
|
|||||||
РОЗДІЛ ІІ. ВСЕСВІТ (8 год) |
||||||||||
20. |
|
Небо і небесна сфера. |
|
Знаннєвий компонент називає: сузір’я (2–3); найвідоміших астрономів (Птолемей, М. Коперник, Г. Галілей, Е. Габбл), дослідників космосу (Ю. Гагарін, Н. Армстронг, Л. Каденюк);наводить приклади: впливу космічних чинників на Землю; небесних тіл, що складають наш Всесвіт Діяльнісний компонент описує: загальну будову Сонячної системи; відмінності між планетою і зорею; порівнює: за розмірами і температурою Сонце з іншими зорями;характеризує: особливості астрономічних досліджень; місце людини у Всесвіті;пояснює на моделях форму і будову Землі, рух Землі навколо власної осі і навколо Сонця, будову Сонячної системи; причину видимих рухів світил; розрізняє: небесні тіла (планета, зоря, галактика); типи планет, туманностей, зір і галактик; зорі та планети на небесній сфері; показує на карті зоряного неба: Полярну зорю, сузір’я Великої та Малої Ведмедиці |
Змістова лінія «Підприємливість та фінансова рамотність» еалізується через створення умов для учнів проявляти ініціативу і творчий підхід, спонукання їх до пропонування власних ідей щодо виконання і вдосконалення проекту. Змістова лінія «Громадянська відповідальність» здійснюється при реалізації проекту через формування відповідального ставлення до власної діяльності у складі малої групи, вміння рівномірнорозподілити навантаження і під час виконання проекту і його презентування. |
|||||
21. |
|
Небесні світила. Видимі рухи світил. Організація спостережень за сузір’ями Малої та Великої Ведмедиці. |
|
|||||||
22. |
|
Поняття сузір’я. Практичне заняття «Визначення найвідоміших сузір’їв на карті зоряного неба.» Інструктаж з ТБ. |
|
|||||||
23. |
|
Планети. Сонячна система.
|
|
|||||||
24. |
|
Зоряні системи — галактики.
|
|
|||||||
25. |
|
Всесвіт і його складові.
|
|
|||||||
26. |
|
Людина і Всесвіт. Астрономія — наука, що вивчає Всесвіт. |
|
|||||||
27. |
|
Освоення космосу. |
|
|||||||
28. |
|
Навчальний проект «Наш дім –сонячна система» |
|
|
|
|||||
РОЗДІЛ ІІІ. ЗЕМЛЯ — ПЛАНЕТА СОНЯЧНОЇ СИСТЕМИ Тема 1. Земля як планета (16 год) |
||||||||||
29. |
|
Форма і розміри Землі. Внутрішня будова Землі. |
|
Учень / учениця Знаннєвий компонент називає: властивості організмів; відмінності рослин, тварин, грибів, бактерій; умови життя на планеті Земля; чинники середовища; основні середовища життя; склад екосистеми; наводить приклади: пристосування організмів до періодичних змін умов середовища (листопад, зимова сплячка, зміна забарвлення хутра, перельоти птахів;); співіснування організмів; природних і штучних екосистем
Діяльнісний компонент описує: пристосування організмів до чинників неживої природи; пристосування організмів до середовища життя; результати власних спостережень і дослідів; пояснює: як відрізнити живий організм від неживого природного тіла; вплив чинників середовища на живі організми; зв’язок грибів, бактерій, рослин, тварин у природі; роль рослин, тварин, грибів, бактерій в екосистемах; розпізнає: найпоширеніші рослини і тварин своєї місцевості; отруйні рослини, гриби, тварин своєї місцевості; уміє визначати назви рослин, тварин, грибів за допомогою атласів-визначників; використовує: додаткові джерела інформації для виконання навчального завдання, вивчену природничо-наукову лексику в самостійних усних повідомленнях
Ціннісний компонент оцінює значення природних і штучних екосистем у природі та житті людини; усвідомлює, що кожний організм та їхня різноманітність є цінними для кожної людини |
|
|||||
30. |
|
Рухи Землі. Пори року.
|
|
|||||||
31. |
|
Місяць — супутник Землі. Сонячні та місячні затемнення. |
|
|||||||
32. |
|
Способи зображення Землі. |
|
|||||||
33. |
|
Практичне заняття «Знаходження на карті та глобусі екватора, полюсів, півкуль материків і частин світу; географічних об’єктів.» Інструктаж з ТБ. |
|
|||||||
34. |
|
Ґрунт, його значення. Утворення грунту. |
|
|||||||
35. |
|
Властивості ґрунту. Догляд за ґрунтом. |
|
|||||||
36. |
|
Повітря — суміш газів. Значення повітря. |
|
|||||||
37. |
|
Властивості повітря. |
|
|||||||
38. |
|
Вода на Землі. Властивості води. Три стани води. Кологообіг води. |
|
|||||||
39. |
|
Вода — розчинник. Розчинні й нерозчинні речовини. Практичне заняття: Дослідження розчинності речовин (цукру, солі,лимонної кислоти, олії). Інструктаж з ТБ. |
|
|||||||
40. |
|
Практичне заняття: Вивчення розчинності речовин: глини, олії, лимонної кислоти.Дослідження впливу різних температур на розчинення цукру (солі) у воді. Інструктаж з ТБ. |
|
|||||||
41. |
|
Розчини у природі. Значення води у природі. |
|
|||||||
42. |
|
Використання води людиною |
|
|||||||
43. |
|
Практичне заняття: Дослідження нагрівання тіл (різних за кольором і прозорістю) променями Сонця. Інструктаж з ТБ. |
|
|||||||
Тема 2. Планета Земля як середовище життя організмів (15 год) |
||||||||||
44. |
|
Організм та його властивості. |
|
Знаннєвий компонент називає: властивості організмів; відмінності рослин, тварин, грибів, бактерій; умови життя на планеті Земля; чинники середовища; основні середовища життя; склад екосистеми; наводить приклади: пристосування організмів до періодичних змін умов середовища (листопад, зимова сплячка, зміна забарвлення хутра, перельоти птахів;); співіснування організмів; природних і штучних екосистем Діяльнісний компонент описує: пристосування організмів до чинників неживої природи; пристосування організмів до середовища життя; результати власних спостережень і дослідів; пояснює: як відрізнити живий організм від неживого природного тіла; вплив чинників середовища на живі організми; зв’язок грибів, бактерій, рослин, тварин у природі; роль рослин, тварин, грибів, бактерій в екосистемах; розпізнає: найпоширеніші рослини і тварин своєї місцевості; отруйні рослини, гриби, тварин своєї місцевості; уміє визначати назви рослин, тварин, грибів за допомогою атласів-визначників; використовує: додаткові джерела інформації для виконання навчального завдання, вивчену природничо-наукову лексику в самостійних усних повідомленнях Ціннісний компонент оцінює значення природних і штучних екосистем у природі та житті людини; усвідомлює, що кожний організм та їхня різноманітність є цінними для кожної людини |
Змістова лінія «Підприємливість і фінансова грамотність» реалізується через створення умов для прояву проактивності і ініціативи під час демонстрації дослідів, виконання проекту, а також під час проведення екскурсій. Змістова лінія «Громадянська відповідальність» і «Здоров’я і безпека» реалізується через формування в учнів навичок співробітництва і відповідальності та безпечну поведінку в групових проектах. |
|||||
45. |
|
Клітинна будова організмів. |
|
|||||||
46. |
|
Різноманітність організмів: |
|
|||||||
47. |
|
Тварини. Різноманітність тварин. |
|
|||||||
48. |
|
Гриби. |
|
|||||||
49. |
|
Бактерії. |
|
|||||||
50. |
|
Практичне заняття «Ознайомлення з найпоширенішими й отруйними рослинами, грибами і тваринами своєї місцевості.» Інструктаж з ТБ. |
|
|||||||
51. |
|
Середовище життя. Чинники середовища. |
|
|||||||
52. |
|
Пристосування організмів до періодичних змін умов середовища. |
|
|||||||
53. |
|
Наземно-повітряне середовище. |
|
|||||||
54. |
|
Водне середовище життя. |
|
|||||||
55. |
|
Ґрунтове середовище життя. |
|
|||||||
56. |
|
Вплив на організми чинників живої природи. Взаємозв’язки між організмами. |
|
|||||||
57. |
|
Екосистеми. |
|
|||||||
58. |
|
Рослинний і тваринний світ своєї місцевості |
|
|||||||
59. |
|
Навчальний проект «Вирощування найвищої бобової рослини» |
|
|||||||
Тема 3. Людина на планеті Земля (7 год) |
||||||||||
60. |
|
Людина — частина природи. Зв’язок людини з природою. |
|
Знаннєвий компонент називає: джерела забруднення навколишнього середовища; важливі екологічні проблеми своєї місцевості; природоохоронні об’єкти й території свого регіону; наводить приклади: впливу людини на природу і природи на людину; рослин і тварин своєї місцевості, які занесено до Червоної книги України Діяльнісний компонент пояснює зв’язок людини з природою; зміни в природі, що викликані природними чинниками і діяльністю людини; призначення Червоної книги і природоохоронних територій; аналізує позитивні і негативні наслідки взаємодії людини і довкілля; дотримується екологічних норм поведінки у природі Ціннісний компонент усвідомлює власну відповідальність за збереження природи; оцінює значення природничих наук для охорони природи; обговорює питання економного використання енергоносіїв; висловлює судження щодо необхідності охорони природи і раціонального використання природних ресурсів; виявляє бережливе ставлення до природи визначає важливість власної цілеспрямованої екологічної діяльності |
«Екологічна безпека та сталий розвиток» через розуміння еколо гічних проблем своєї місцевості, прове дення спостережень за природоохорон ною діяльністю в своїй місцевості і власну творчу діяльність під час виконання проекту. «Громадянська відповідальність» і «Здоров’я і безпека» реалізуються при співробітництві і свідомому дотри манні безпечної і відповідальної поведінки під час виконання учнями екологічного проекту. Підприємливість і фінансова грамотність» може бути реалізована за умови розрахунку учнями фінансового ефекту від створення нових корисних речей з уживаних під час виконання проекту |
|||||
61. |
|
Зміни в природі, що виникають унаслідок природних чинників і діяльності людини. |
|
|||||||
62. |
|
Екологічні проблеми та їх розв’язування |
|
|||||||
63. |
|
Практичні занятття Дослідження екологічних проблем своєї місцевості. Інструктаж з ТБ. |
|
|||||||
64. |
|
Охорона природи. Червона книга України. |
|
|||||||
65. |
|
Практичні роботи Складання Червоної книги своєї місцевості. Інструктаж з ТБ.
|
|
|||||||
66. |
|
Заповідники та їхнє значення для збереження природи Землі |
|
|||||||
67. |
|
Заказники, національні парки та їхнє значення для збереження природи Землі |
|
|||||||
68. |
|
Навчальний проект «Смітити не можна переробляти» (про «друге життя» побутових речей)
|
|
|||||||
69. |
|
Підсумковий урок |
|
|||||||
|
|
|
|
|||||||