ЛІТЕРАТУРНЕ ЧИТАННЯ 4 клас 119 год І семестр – 3 години на тиждень ІІ семестр – 4 години на тиждень Додаткова література: 1. Я люблю читати: навч. посібн. з літературного читання для учнів 4 кл./О.Я.Савченко. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2015.- 160с.:іл.* 2. Додатки до уроків літературного читання (Хрестоматія сучасної української дитячої літератури для читання в 3, 4 класах серії «Шкільна бібліотека» / укладач, автор передмови Стус Т. В. — Львів : Видавництво Старого Лева, 2017. — 192 с.). ** 3. Сонячні вітрила: книга для позакласного читання. 4 клас /уклад. О.Лабащук Т.Решетуха. – Тернопіль: Підручники і посібники, 2017.- 160 с. ***
|
|||
№ п/п |
Тема уроку
|
Дата |
Примітка |
Розділ перший. Із скарбниці усної народної мудрості |
|||
1 |
Знайомство з підручником.Вступ до розділу. За Софією Грицою «Наші джерела», М.Сингаївський « До школи». (*4) |
|
|
2- 4 |
Побутові казки.Українська народна казка «Мудра дівчина».(Уривок з казки напам’ять ) |
|
|
5 |
Народні притчі. «Без труда нема плода», «У пригоді» (записала Олена Пчілка). |
|
|
6 |
Урок позакласного читання «З народних джерел». «Перші бувають останніми, а останні першими» (укр.нар.казка). (*19-24) |
|
|
7 |
Народні легенди. «Звідки пішло прізвище та ім’я Богдана Хмельницького?»,«Місто Сміла». |
|
|
8 |
Українські народні пісні. «Стоїть явір над водою», «Котився віночок по полю», «Гей, там на горі Січ іде»(пісня Січових стрільців) (*29-30) |
|
|
9 |
Народні усмішки та байки. «Швачка», «Син та мати». (Записав Борис Грінченко). Народні байки «Не впусти рака з рота», «Собака на містку». (*28-29) |
|
|
10 |
Народ скаже, як зав’яже. Прислів'я і приказки (тематика; схожість і відмінність). Прислів’я народів світу. Відомості про Володимира Даля. (За вибором 3-4 прислів’я напам’ять). |
|
|
11 |
Золоті зернята народної мудрості. Скоромовки, Загадки (за вибором 2-3 загадки напам’ять). Г.Кирпа «Мова моя». |
|
|
12 |
Урок позакласного читання. Бібліотечний урок. Ознайомлення учнів із тематичним каталогом, каталожними роздільниками. Знаходження потрібної книги за каталогом. Ознайомлення з виставкою книг з усної народної творчості. (*5-11) |
|
|
13 |
Народні казки. «Найдорожчий плід» (болгарська народна казка), «Чий дарунок найкращий» (корейська народна казка) (*24-27) |
|
|
14 |
Перевір свої досягнення. Узагальнення і систематизація знань за розділом «Із скарбниці усної народної творчості». Навчальне аудіюва- ння. «Настуся Горошинка» За Олександром Копиленком. Тема |
|
|
Розділ другий. Що було на початку світу... |
|||
15 |
Вступ до розділу. Міфи Стародавнього Єгипту. « Створення світу», «Створення людей». (*17-18) |
|
|
16 |
Міфи словянських народів. Ольга Бондарук «Міфи про створення світу та людей». Навчальне аудіювання. С.Черкасенко «Старий рибалка». |
|
|
17
|
Міфи Стародавньої Греції. Міф «Дедал та Ікар». (Переказала Катерина Гловацька.) |
|
|
18 |
Урок позакласного читання. Українська минувшина в легендах і переказах. Легенда «Дністер», «Чому в морі вода солона?», «Про бузька». (***21-23) |
|
|
19 |
Контрольна робота: аудіювання (письмово) І.Сенченко «Хто вишні поїв». |
|
|
20 |
Аналіз контрольної роботи. Українська народна обрядова пісня.«Як ще не було початку світа...» (Записала Є.Ярошинська) |
|
|
21- 22 |
Культура стародавніх слов’ян. За Сергієм Плачиндою. «Гнів Перуна». |
|
|
23 |
Перевір свої досягнення. Узагальнення і систематизація знань за розділом «Що було на початку світу». |
|
|
24 |
Урок позакласного читання. М.Слабошпицький «Запорозька родина», «Січ і душа пам’яті» . Тема |
|
|
Розділ третій. Сторінками історії України |
|||
25 |
Вступ до розділу. Олександр Олесь «Наші предки — слов’яни» (уривок із книги «Княжа Україна») |
|
|
26 |
Відображення давніх подій у поезії О.Олеся. Олександр Олесь «Ярослав Мудрий». |
|
|
27 |
Перша історія України. З історії створення книг. Іван Крип’якевич. « Книги за княжих часів». |
|
|
28 |
З історії міст України. Дмитро Білоус. «У назвах міст і сіл слова», Алла Коваль «Місто Чернігів». |
|
|
29 |
З історії міст України. Марія Хоросницька «Звідки в міста назва — Львів», Мар’яна Савка «Казка про старого Лева». (**75) |
|
|
30 |
Урок позакласного читання. Дивовижний книжковий сад. Словники. (*12-16) |
|
|
31 |
Контрольна робота: навичка читання мовчки (письмово). За Лідією Андрієць «Дивовижні дельфіни». |
|
|
32- 33 |
Аналіз контрольної роботи. Володимир Сосюра «Дзвін шабель». Марія Пригара «Козак Голота». |
|
|
34
|
Історія українських козаків. Марія Пригара «Козак Голота»( продовження). Іван Гнатюк «Козацький дуб» (напам’ять). |
|
|
35 |
Сторінки з історії життя наших співвітчиз- ників за кордоном. Іван Боднарчук «На новій землі». Контрольна робота: усний переказ прочитанного твору. |
|
|
36 |
Урок позакласного читання. «Історія, яку творять наші сучасники». Юлія Смаль. Казка «Небесна сотня».Контрольна робота: усний переказ прочитанного твору. |
|
|
37 |
Тамара Коломієць «Ялинка мого дитинства» (спогади). Контрольна робота: усний переказ прочитанного твору. |
|
|
38 |
Держані символи України. «Як давно в Україні з’явився жовто-блакитний прапор?» (з дитячої енциклопедії «Світ моєї України»). |
|
|
39 |
Дмитро Павличко «Наш прапор» (напам’ять), Наталка Поклад «Гімн».Узагальнення і систематизація знань учнів за розділом «Сторінками історії України». |
|
|
40 |
Навчальний проект: «Про що можуть розка- зати дерева – очевидці історичних подій». Тема |
|
|
Розділ четвертий. Як не любить той край... |
|||
41 |
Вступ до розділу. Володимир Сосюра «Як не любить той край» (напам’ять), Ліна Костенко «Усе моє, все зветься Україна». |
|
|
42 |
Урок позакласного читання. Василь Сухомлинський «Восени пахне яблукам». Прислів’я. Опис картини К.Білокур. |
|
|
43 |
Контрольна робота: навички читання вголос (усно). Михайло Слабошпицький «Мій друг лелека». |
|
|
44 |
Краса рідної землі у різні пори року. О.Олесь «Степ». Контрольна робота: навички читання вголос (усно). |
|
|
45 |
Барви природи.Марко Вовчок «Літній ранок», М. Коцюбинський «Літній день. Порівняння творів. Контрольна робота: навички читання вголос (усно). |
|
|
46 |
Чарівні рослини. Надія Кир’ян « Євшан». |
|
|
47 |
Урок позакласного читання. Краса природи у віршах українських поетів. Тема ІІ семестр |
|
|
48
|
Тварини – наші вірні друзі. Григір Тютюн- ник « Ласочка». Складання плану оповідання. Прислів’я |
|
|
49 |
Мистецтво опішнянських майстрів. Тетяна Кара-Васильєва « Співуча глина» (скорочено). |
|
|
50- 51 |
Краса українських водойм. Володимир Лучук « Скільки річок в Україні?», Степан Жупанин « Загадка-добавлянка», Ліна Костенко « Я хочу на озеро Світязь», Анатолій Качан «Гойдалка біля Дунаю», «Після бурі».(** 43-47) Іван Малкович « Понад Дніпро гуде метро». (**149) |
|
|
52
|
Земля – наш спільний дім В Сухомлинський «Не забувай про джерело» |
|
|
53 |
Урок позакласного читання. Оксана Караванська «Вишиванка» (уривок). (** 130-133) |
|
|
54 |
А.Качан «Летючий корабель». Підсумок за темою |
|
|
Розділ п'ятий. Видатні українські письменники (23 год) |
|||
Тарас Шевченко |
|||
55- 56 |
Вступ до розділу. Життя і творчість великого Кобзаря. Т. Шевченко «Про себе». Д.Красицька «Реве та стогне Дніпр широкий» (*120-121) Т. Шевченко «Реве та стогне Дніпр широкий» (напам’ять). |
|
|
57 |
Поезія і творчість великого Кобзаря.Тарас Шевченко. Вітер віє-повіває... Вітер з гаєм розмовляє… Музей Заповіту Тараса Григоровича Шевченка в Переяславі (за матеріалами музею) |
|
|
58 |
Навчальний проект «Мандрівка шляхами Тараса Шевченка» |
|
|
Іван Франко |
|||
59 |
Життя і творчість Івана Франка. Роман Завадович « Поет-Каменяр» (Скорочено) |
|
|
60 |
Вірші – картини природи. Іван Франко «Дивувалась зима», «Дрімають села» ( напам’ять). |
|
|
61 |
Урок позакласного читання. «Літературні мандрівки порами року” (**47-72) |
|
|
62- 63 |
Казки Івана Франка .Іван Франко «Лисичка-кума». Тема |
|
|
Леся Українка |
|||
64 |
Життя і творчість Лесі Українки. Микола Олійник. «Леся» (уривок із повісті) |
|
|
65 |
Творчість Лесі Українки. Леся Українка «Конвалія» (уривок), «У маленькій хатинці..», «Тиша морська» (*122-123) |
|
|
66 |
Навчальний проект «Леся Українка – поетична квітка України». Леся Українка «Давня весна» |
|
|
67- 68 |
Позитивне і негативне Леся Українка «Біда навчить». Навчальне аудіювання. |
|
|
69 |
Урок позакласного читання.Творчість Бориса Грінченка «Украла» (скорочено) (**124-128) |
|
|
Павло Тичина |
|||
70 |
Життя і творчість Павла Тичини. Павло Тичина «Де не глянь — колоски...» (Уривок із вірша «Де тополя росте») |
|
|
71 |
Музика природи в поезії. Павло Тичина «Хор лісових дзвіночків», Павло Тичина «Сонце і дим». Навчальне аудіювання. |
|
|
Максим Рильський |
|||
72 |
Життя і творчість Максима Рильського. Максим Рильський «Дитинство», «Ким хочеш бути, хлопчику, в житті?» |
|
|
73 |
Контрольна робота: аудіювання (письмово) Зірка Мензатюк «Гарбузище». |
|
|
74 |
Аналіз контрольної роботи. Підсумок за темою Тема |
|
|
Розділ шостий. Розповіді про нас самих |
|||
75 |
Вступ до розділу Езоп – перший байкар. Езоп. Двоє приятелів і ведмідь. |
|
|
76 |
Життя і творчість Леоніда Глібова. Істотні ознаки байки.Леонід Глібов «Зозуля й Півень» Інсценізація байки. |
|
|
77 |
Урок позакласного читання. Світ пригод і захоплень. Всеволод Нестайко «Тореодори з Васюківки». (*41-51) |
|
|
78 |
Життя і творчість Олени Пчілки. Олена Пчілка « Котова наука» |
|
|
79- 81 |
Особливості п’єси-казки як жанру. Будова п’єси. Неля Шейко-Медведєва « Лисиця, що впала з неба”(П’єса-казка на 2 дії) |
|
|
82 |
Контрольна робота: навичка читання мовчки (письмово). С.Черкасенко “Старий рибалка” |
|
|
83- 85 |
Аналіз контрольної роботи. М. Слабошпицький «Брат знаменитого ворота- ря»,Ірина Жиленко «Давайте дружити»(*53-59) |
|
|
86 |
Урок позакласного читання. Про найголовніше. Тетяна Майданович «Охоронниця слова» (*60-67) |
|
|
87 |
А.Усачов «Телехлопчик», Дмитро Павличко «На щастя» (*51,67). Підсумок за темою |
|
|
Розділ сьомий. Літературні казки зарубіжних письменників |
|||
88- 89 |
Життя і творчість Олександра Пушкіна. О.Пушкін «Казка про Царя Салтана» (уривки). |
|
|
90- 91 |
Життя і творчість Ганса Крістіана Андерсена. Ганс Крістіан Андерсен «Гидке каченя» (скорочено) |
|
|
92 |
Життя і творчість Джанні Родарі. Джанні Родарі « Дорога, що нікуди не вела» |
|
|
93 |
Урок позакласного читання. Зустрч із славнозвісною казкою (*130-141) |
|
|
94 |
Підсумок за темою Тема |
|
|
|
Розділ восьмий. Світ дитинства в літературі |
|
|
95 |
Вступ до розділу. Любов Забашта «Сказав мудрець». Життя і творчість Анатолія Костецького. Анатолій Костецький «Мрія», «Спішу додому» |
|
|
96 |
М.Трублаїні «Пустуни на пароплаві» (*69-73) |
|
|
97 |
Контрольна робота: робота з літературним твором (письмово) «Дві білочки». |
|
|
98 |
Аналіз контрольної роботи. О.Копиленко «Кріт-неборака» (*74-75) |
|
|
99 |
Остап Вишня «Веселі артисти» . (*69-73) |
|
|
100 |
Найдорожча знахідка. Василь Сухомлинський «Не загубив, а знайшов». |
|
|
101 |
Урок позакласного читання. Поспішаймо творити добро |
|
|
102 103 |
Життя і творчість Всеволода Нестайка. В.Нестайко «Шурка і Шурко». (уривок з оповідання напам’ять) |
|
|
104 105 |
Нових друзів наживай, а старих не забувай. Марія Чумарна «Казка про друга». |
|
|
106 |
Гумористичні твори. Всеволод Нестайко « Із сміхом треба бути обережним». Галина Малик « Мавпині іменини». |
|
|
107 |
Із гумором про серйозне. Грицько Бойко «Консультант». Микола Сингаївський « Сміх для всіх». Контрольна робота: навички читання вголос (усно). За Гнатом Майстренком «Хитра лисиця». |
|
|
108 |
Ірен Роздобудько «Пригоди на острові Клаварен» (**42-45). Підсумок за темою. Контрольна робота: навички читання вголос (усно). |
|
|
У кожного є співуча пір’їнка |
|||
109 |
Розпізнавай і розвивай свої здібності. В.Сухомлинський «Співуча пір’їнка , Степан Пушик «Новинкар». (*142-144). Контрольна робота: навички читання вголос (усно). |
|
|
110 |
Урок позакласного читання. Розкриймо свої таланти (*144-147) |
|
|
111 |
Образи юних художників у віршах поетів. Ганна Чубач «Найрідніші голоси»,Степан Жупанин «Намалюю вітер», Ліна Костенко «Якщо не можеш вітер змалювати». |
|
|
112 |
Дива довкола нас. Олександр Єфімов «Тут усе є». Емілія Саталкіна «Кожний знає своє діло» |
|
|
113 |
Як римуються рядки. Володимир Рутківський “Як складають вірші». |
|
|
114 |
Як римуються рядки. Володимир Рутківський «Ганнусині вірші». (*148-151) |
|
|
115 |
Все починається з малого. Микола Сингаївський «Дощ із краплі починається» (напам’ять) |
|
|
116 |
Думай про наслідки. Василь Сухомлинський «Камінь» (*116-117) |
|
|
117 |
Урок позакласного читання. Сторінками дитячих журналів і газет. (*96-107) |
|
|
118 |
Вірші твоїх ровесників. (*151-153) |
|
|
119 |
Підсумок за темою Тема |
|
|
|