Тема уроку (зміст) Лабораторні дослідження Практичні роботи Міні - проекти |
|||||||
І СЕМЕСТР |
|||||||
Вступ (4 год.) |
|||||||
|
|
|
|
Первинний інструктаж з БЖ. Тварина - живий організм. Вступ. Рослини – частина живої природи |
§1 |
||
|
|
|
|
Клітини і тканини тварин. Значення рослин у природі та житті людини |
§2 Демонстрування плакатів «Клітина» «Тканини» |
||
|
|
|
|
Органи та системи органів тварин. Різноманітність рослин на Землі – дерева, кущі, трави |
§3 біодиктант |
||
|
|
|
|
Основні відмінності тварин від рослин та грибів. Особливості живлення тварин. Міні-проект Тварини-рекордсмени. Загальні відомості про квіткові рослини |
§4 Демонстрування зображень об’єктів живої природи |
||
ТЕМА 1. Різноманітність тварин (32 год.) |
|
20.09 |
|||||
|
|
|
|
Способи класифікації тварин (за середовищем існування, способом пересування, способом життя тощо). Органи квіткової рослини |
§5 біодиктант |
||
|
|
|
|
Кишковопорожнинні. Особливості будови, способу життя, різноманітність, роль у природі та значення в житті людини Міні-проект. Як утворюються коралові острови. Контроль навчальних досягнень учнів з тем «Вступ» та «Різноманітність тварин 1» Корінь. Будова кореня |
§6 Демонстрування колекцій зображень тварин тест |
||
ТЕМАТИЧНА 1 |
|||||||
|
|
|
|
Кільчасті черви (кільчаки). Особливості будови, способу життя, різноманітність, роль у природі та значення в житті людини. Л.Д зовнішньої будови та руху кільчастих червів (на прикладі дощового черв’яка або трубочника). Корінь. Значення коріння в житті рослин |
§7 Демонстрування колекцій зображень тварин |
||
|
|
|
|
Членистоногі тварини. Ракоподібні. Особливості будови, способу життя, різноманітність, роль у природі та значення в житті людини. Міні-проект Ракоподібні України. Стебло. Будова стебла |
§8 тест Демонстрування колекцій зображень тварин
|
||
|
|
|
|
Павукоподібні. Особливості будови, способу життя, різноманітність, роль у природі та значення в житті людини. Міні-проект Павуки України. Стебло. Значення стебла в житті рослини |
§9 Демонстрування колекцій зображень тварин тест |
||
|
|
|
|
Комахи. Особливості будови, способу життя, різноманітність, роль у природі та значення в житті людини. Міні-проект Комахи України. Листок. Будова листка |
§10 Демонстрування колекцій зображень тварин. |
||
|
|
|
|
Типи розвитку комах. Значення листя в житті рослини |
§11 тест |
||
|
|
|
|
Комахи з неповним перетворенням. Листопад, його значення |
§12 біодиктант Демонстрування колекцій зображень тварин§1-10 |
||
|
|
|
|
Комахи з повним перетворенням. Квітка. Будова квітки |
§13 Демонстрування колекцій зображень тварин тест |
||
|
|
|
|
П.Р. 1 Виявлення прикладів пристосувань до способу життя в комах. Контроль навчальних досягнень учнів з теми «Різноманітність тварин 2» Запилення квітки |
тест |
||
ТЕМАТИЧНА 2 |
|||||||
|
|
|
|
Молюски. Особливості будови, способу життя, різноманітність, роль у природі та значення в житті людини. Л.Д будови черепашки (мушлі) черевоногих та двостулкових молюсків. Міні-проекти. Чому зникли динозаври? Рептилії України Як утворюються перлини. Молюски України. Утворення плодів і насіння |
§14 Демонстрування колекцій зображень тварин |
||
|
|
|
|
Паразитизм. Утворення плодів і насіння |
§15 тест знайти д/і |
||
|
|
|
|
Паразитичні черви. Насіння. Будова насінини (на прикладі квасолі та пшениці) |
§16 Демонстрування колекцій зображень тварин. |
||
|
|
|
|
Паразитичні членистоногі. Розмноження насінням |
§17 Демонстрування колекцій зображень тварин. |
||
|
|
|
|
Контроль навчальних досягнень учнів з теми «Різноманітність тварин 3». Умови, необхідні для проростання насіння |
§1-17 |
||
ТЕМАТИЧНА 3 |
|||||||
|
|
|
|
Тип Хордові. Безчерепні і хребетні. Правила висівання насіння в ґрунт |
консп. |
||
|
|
|
|
Риби. Кісткові риби. Особливості будови, способу життя, різноманітність, роль у природі та значення в житті людини. Умови життя рослин: світло, повітря, вода, мінеральні солі |
§18 тест Демонстрування колекцій зображень тварин
|
||
|
|
|
|
Хрящові риби. Особливості будови, способу життя, різноманітність, роль у природі та значення в житті людини. Умови життя рослин: світло, повітря, вода, мінеральні солі |
§19 Демонстрування колекцій зображень тварин біодиктант |
||
|
|
|
|
Земноводні (амфібії). Особливості будови, способу життя, різноманітність, роль у природі та значення в житті людини. Міні-проект Амфібії України. Дерева, кущі, трави |
§20 Демонстрування колекцій зображень тварин |
||
|
|
|
|
Плазуни (рептилії). Особливості будови, способу життя, різноманітність, роль у природі та значення в житті людини. Міні-проекти. Чому зникли Динозав-ри? Рептилії України. Зовнішній вигляд дерев |
§21 тест Демонстрування колекцій зображень тварин |
||
|
|
|
|
Різноманітність рептилій. Контроль навчальних досягнень учнів з теми «Різноманітність тварин 4» Використання деревини в промисловості |
§22 Демонстрування колекцій зображень тварин тест |
||
ТЕМАТИЧНА 4 |
|||||||
|
|
|
|
Птахи (пернаті). Особливості будови, способу життя, різноманітність, роль у природі та значення в житті людини. Міні-проект. Птахи України. Лікувальні властивості дерев |
§23 Демонстрування колекцій зображень тварин. |
||
|
|
|
|
Різноманітність птахів. Зовнішній вигляд кущів |
§24 Демонстрування колекцій зображень тварин. |
||
|
|
|
|
Основні групи птахів, їхнє значення та охорона. Різниця між деревом і кущем |
§25 біодиктант |
||
|
|
|
|
П.Р. 2 Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у представників різних екологічних груп птахів. Ознаки травянистої рослини |
§20-26 |
||
|
|
|
|
Ссавці (звірі). Особливості будови, способу життя, різноманітність,роль у природі та значення в житті людини. Міні-проекти. Зуби ссавців. Цікаві ссавці. Культурні та дикорослі рослини |
§26 Демонстрування колекцій зображень тварин
тест |
||
|
|
|
|
Різноманітність ссавців. Культурні та дикорослі рослини |
§27 Демонстрування колекцій зображень тварин. |
||
|
|
|
|
Контрольна робота І (за завданням адміністрації) |
§1-27 |
||
|
|
|
|
Різноманітність плацентарних ссавців. Рослини лісу |
§28 Демонстрування колекцій зображень тварин. |
||
|
|
|
|
Різноманітність плацентарних ссавців. Хвойні дерева – ялина, сосна |
§29 Демонстрування колекцій зображень тварин. |
||
ТЕМАТИЧНА 5 |
|||||||
ІІ СЕМЕСТР |
|||||||
|
|
|
|
Різноманітність плацентарних ссавців: хижі, ластоногі, китоподібні, примати. Листяні дерева – дуб, береза, липа ( на вибір вчителя) |
§30 Демонстрування колекцій зображень тварин біодиктант |
||
|
|
|
|
П.Р. 3 Визначення особливостей зовнішньої будови хребетних тварин у зв’язку з пристосуванням до різних умов існування. Кущі – бузина, ліщина, шипшина (на вибір вчителя). Лікувальне значення |
|
||
ТЕМА 2. Процеси життєдіяльності тварин (17 год.) |
|||||||
|
|
|
|
Особливості обміну речовин гетеротрофного організму. Різноманітність травних систем. Ягідні кущі – чорниця, брусниця (на вибір вчителя). Використання |
§31 П.§4 знайти д/і таблиця
|
||
|
|
|
|
Дихання та газообмін у тварин. Органи дихання у тварин. Трави – конвалія, дика герань, квасениця (інші місцеві трави на вибір вчителя) |
§32 §20-30 П.§5 Робота над міні-проектом. |
||
|
|
|
|
Транспорт речовин у тварин. Незамкнена та замкнена кровоносні системи. Кров, її основні функції. Екологічне значення лісу |
§33 П.§6 тест |
||
|
|
|
|
П.Р. 4 Порівняння будови кровоносної системи хребетних тварин. Охорона лісів на Україні |
|
||
|
|
|
|
Виділення, його значення для організму. Органи виділення тварин. Плодові дерева – яблуня, груша, слива, вишня |
§34 П.§6 тест |
||
|
|
|
|
Опора і рух. Види скелета. Значення опорно- рухової системи. Міні-проект Як пересуваються тварини Вирощування та використання плодових дерев |
§35 П.§9 таблиця Робота над міні-проектом
|
||
|
|
|
|
Два типи симетрії як відображення способу життя. Способи пересування тварин. Контроль навчальних досягнень учнів з теми «Процеси життєдіяльності тварин 1» Ягідні кущі – малина, смородина, агрус, виноград (на вибір вчителя) |
§36 тест |
||
ТЕМАТИЧНА 6 |
|||||||
|
|
|
|
П.Р. 5 Порівняння будови скелетів хребетних тварин. Вирощування та використання ягідних кущів |
§37 П.§10 |
||
|
|
|
|
Покриви тіла тварин, їх різноманітність та функції. Міні-проекти Як тварини визначають напрям руху?, Як бачать тварини? Практична робота. Скопування пристовбурних кіл плодових дерев |
§36, ст.156 П. §11 знайти д/і Робота над міні-проектом біодиктант
|
||
|
|
|
|
Органи чуття, їх значення. Л.Д. особливостей покривів тіла тварин (на прикладі двостулкових молюсків і кісткових риб). Практична робота. Розпушування грунту в міжряддях, прополювання |
§39 П.§12 біодиктант знайти д/і
|
||
|
|
|
|
Нервова система. Її значення і розвиток у різних тварин. Екскурсія до саду |
§38 П.§13 знайти д/і |
||
|
|
|
|
П.Р. 6 Порівняння будови головного мозку хребетних тварин. Однорічні овочеві рослини – огірок, помідор, баклажан, перець, горох, квасоля (на вибір вчителя) |
§38 §20-37 П.§14 біодиктант |
||
|
|
|
|
Розмноження та його значення. Форми розмноження тварин. Статеві клітини та запліднення. Міні-проект Турбота про потомство. Дворічні овочеві рослини – морква, буряк, капуста (на вибір вчителя) |
§40 П.§15 |
||
|
|
|
|
Розвиток тварин (з перетворенням та без перетворення). Періоди та тривалість життя тварин. Міні- проект Тривалість життя різних тварин. Багаторічні овочеві рослини – цибуля, часник (на вибір вчителя) |
§41 П.§16 знайти д/і Демонстрування колекцій зображень тварин. Робота над міні-проектом біодиктант |
||
|
|
|
|
Післязародковий розвиток тварин. Умови та ознаки дозрівання овочевих культур. Вирощування та використання людиною |
§42 Демонстрування колекцій зображень тварин. |
||
|
|
|
|
Міні-проект Майстерність маскування. Контроль навчальних досягнень учнів з теми «Процеси життєдіяльності тварин 2» Демонстрування овочевих рослин, що вивчаються |
П.§17 знайти д/і тест |
||
ТЕМАТИЧНА 7 |
|||||||
ТЕМА 3. Поведінка тварин (11 год.) |
|||||||
|
|
|
|
Поведінка тварин, методи її вивчення. Практична робота Висаджування та догляд за овочевими рослинами на шкільній ділянці |
§43 П. §18 Робота над міні-проектами знайти д/і |
||
|
|
|
|
Вроджена і набута поведінка. Міні-проект Як спілкуються тварини. Види культурних рослин, які людина вирощує на полях |
§44 П.§19, таблиця біодиктант |
||
|
|
|
|
Л.Д. Спостереження за поведінкою тварин (вид визначається учителем). Зернові культури – жито, ячмінь, пшениця, кукурудза, гречка (на вибір вчителя) |
§44 П.§20 знайти д/і |
||
|
|
|
|
Способи орієнтування тварин. Хомінг. Технічні культури – картопля, льон, соняшник, цукровий буряк (на вибір вчителя) |
§45 П.§21 Демонстрування колекцій зображень тварин. |
||
|
|
|
|
Форми поведінки тварин: дослідницька, харчова, захисна, гігієнічна, репродуктивна. Міні-проект Як вчаться пташенята. Вирощування та використання людиною рослин поля |
§46 П.§22 Демонстрування колекцій зображень тварин. тест |
||
|
|
|
|
Соціальна поведінки тварин. Міні-проект Чому мігрують тварини? Бур’яни городу і поля – осот, пирій, лобода, дика редька (на вибір вчителя) |
§47 П.§23 Демонстрування колекцій зображень тварин біодиктант |
||
|
|
|
|
Типи угруповань тварин за К. Лоренцем. Ієрархія у групі. Комунікація тварин. Міні-проекти Угрупування тварин. Як тварини спілкуються? Праця людей в полі з використанням сільскогосподарських машин |
§48 П.§23 Демонстрування колекцій зображень тварин. |
||
|
|
|
|
П.Р. 7 Визначення форм поведінки (або типів угруповань) тварин (за відеоматеріалами або описом). Міні-проект Як тварини визначають напрям руху. Практична робота Техніка впроваджен ня засобів по підвищенню врожаю: обробіток ґрунту, удобрення, підживлення рослин (на вибір вчителя) |
П.§25 знайти д/і |
||
|
|
|
|
Використання тваринами знарядь праці. Елементарна розумова діяльність. Міні-проект Як тварини користуються знаряддями праці. Різноманітність кімнатних рослин (бегонія, герань, алоє, бальзамін, традесканція, циперус), (на вибір вчителя). Значення для людини. Догляд за кімнатними рослинами |
§49 П.§26 Демонстрування колекцій зображень тварин. |
||
|
|
|
|
Еволюція поведінки тварин, її пристосувальне значення. Контроль навчальних досягнень учнів з теми «Поведінка тварин» Практична робота Висаджування та пересаджування кімнатних рослин. Ведення календарю догляду за кімнатними рослинами |
консп. П.§27 таблиця знайти д/і тест |
||
ТЕМАТИЧНА 8 |
|||||||
ТЕМА 4. Організми і середовище існування (5 год.) |
|||||||
|
|
|
|
Поняття про популяцію, екосистему та чинники середовища. Міні-проект Як тварини пристосовані до життя в різних умовах? Різноманітність квітково - декоративних рослин |
§50 П.§28 знайти д/і біодиктант |
||
|
|
|
|
Екосистема. Ланцюги живлення. Кругообіг речовин і потік енергії в екосистемі. Однорічні рослини – квасоля, петунія, айстри, чорнобривці (на вибір вчителя). |
§51 П.§29 |
||
|
|
|
|
Співіснування організмів в угрупованнях. |
консп. Демонстрування колекцій зображень тварин. |
||
|
|
|
|
Вплив людини та її діяльності на організми. Екологічна етика. Дворічні рослини – маргаритки, братки, мальва (на вибір вчителя). Зовнішній вигляд, вирощування. |
§52 тест |
||
|
|
|
|
Природоохоронні території. Червона книга України. Міні-проект Заповідні території України. Багаторічні рослини – жоржини гладіулуси, флокси, іриси (на вибір вчителя) |
§53 П.§30 Демонстрування колекцій зображень тварин. Робота над міні-проектом. |
||
|
|
|
|
Контрольна робота ІІ |
|
||
Узагальнення (2 год.) |
|||||||
|
|
|
|
Подібність у будові та проявах життєдіяльності рослин, бактерій, грибів, тварин - свідчення єдності живої природи. Охорона рослин. Рослини, які занесені до Червоної книги України. |
|
||
|
|
|
|
Подібність у будові та проявах життєдіяльності рослин, бактерій, грибів, тварин - свідчення єдності живої природи. Заповідники, національні парки природи в Україні.
|
|
||
ТЕМАТИЧНА 9 |
|||||||