КАЛЕНДАРНО - ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ
Навчальна програма з біології для 6 – 9 класів, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804. |
(70 годин – 2 години на тиждень, із них4 години – резервних)
№ з/п |
Дата |
Прим |
Тема уроку |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
||
Вступ (4 години) |
Діяльнісний компонент |
Знаннєвий компонент |
Ціннісний компонент |
|||
1 |
|
|
Первинний інструктаж з охорони праці та БЖ під час занять з біології. Основні відмінності тварин від рослин та грибів. |
розпізнає: - клітини, тканини, органи, системи органів тварин; описує: - будову тіла тварин, використовуючи опудала, муляжі, вологіпрепарати, колекції; характеризує:- типи живлення: автотрофний та гетеротрофний; порівнює:- клітини тварин, рослин, грибів |
оперує термінами:- тварини, автотрофний організм, гетеротрофний організмназиває:- середовища існування тварин; - прояви життєдіяльності тварин;- ознаки тваринної клітини;- тканини тварин, органи, системи органів та їхні функції;пояснює:- відмінності тварин від рослин та грибів |
висловлює судження: - щодо значення знань про тварин у природі та житті людини |
2 |
|
|
Особливості живлення тварин. |
|||
3 |
|
|
Будова тварин: клітини, тканини. |
|||
4 |
|
|
Будова тварин: органи та системи органів |
|||
НАСКРІЗНІ ЛІНІЇ: ________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________
|
||||||
Тема№1 Різноманітність тварин (30 годин) |
||||||
5 |
|
|
Способи класифікації тварин (за середовищем існування, способом пересування, способом життя тощо). |
Розпізнає: характеризує: - пристосування тварин до життя у воді; - пристосування тварин до життя на суходолі; - пристосування тварин до життя у ґрунті; - пристосування тварин до польоту; - пристосування тварин до паразитичного способу життя (на прикладі паразитичних червів та членистоногих); установлює зв’язок - між будовою тварин і способом життя; вдосконалює уміння - роботи з натуральними об’єктами та лабораторним обладнанням; дотримується правил - особистої гігієни для попередження зараження паразитичними безхребетними тваринами |
оперує термінами: - вид, безхребетні, хордові
- середовища існування та способи життя тварин; - рідкісні види тварин України та свого краю; наводить приклади:
- тварин зазначених груп; - видів тварин, що є паразитами людини та переносниками збудників хвороб |
висловлює судження: - щодо різноманітності тварин, їхролі у природі та значення в житті людини; - щодо значення знань про біологічні особливості паразитичних безхребетних тварин для попередження зараження ними; виявляє: - ціннісне ставлення до тварин та власного здоров’я; робить висновок: - особливості будови організму тварин є результатом пристосування до характерного для них способу життя |
6 |
|
|
Загальна характеристика й розмаїтість багатоклітинних тварин |
|||
7 |
|
|
Загальна характеристика й розмаїтість кишковопорожнинних Міні-проект Як утворюються коралові острови? |
|||
8 |
|
|
Загальна характеристика типу Кільчасті черви Лабораторні дослідження : зовнішньої будови та руху кільчастих червив (на прикладі дощового черв’яка або трубочника); |
|||
9 |
|
|
Пристосування в будові й процесах життєдіяльності паразитичних червів до їхнього способу існування |
|||
10 |
|
|
Узагальнення матеріалів теми. Тематичне оцінювання |
|||
11 |
|
|
||||
12 |
|
|
Загальна характеристика класу Ракоподібні. Розмаїтість ракоподібних. Їхня роль у природі й житті людини |
|||
13 |
|
|
||||
14 |
|
|
Загальна характеристика класу Комахи |
|||
15 |
|
|
Розмаїтість комах. Їхня роль у природі й житті людини Практична робота: 1. Виявлення прикладів пристосувань доспособу життя у комах. |
|||
16 |
|
|
Загальна характеристика типу Моллюски Лабораторні дослідження : будови черепашки (мушлі) черевоногих та двостулкових молюсків. |
|||
17 |
|
|
Класи Черевоногі та Двостулкові молюски Міні-проект Як утворюються перлини? |
|||
18 |
|
|
||||
19 |
|
|
Паразитичні безхребетні тварини. |
|||
20 |
|
|
Узагальнення матеріалів теми. Тематичне оцінювання |
|||
21 |
|
|
Загальна характеристика типу Хордові. Підтип Безчерепні Підтип Черепні. Загальна характеристика класу Хрящові риби |
|||
22 |
|
|
||||
23 |
|
|
Значення риб у житті людини. Рибне господарство. Охорона риб |
|||
24 |
|
|
||||
25 |
|
|
Рептилії. Особливості процесів життєдіяльності й поводження плазунів |
|||
26 |
|
|
Роль плазунів в екосистемах, їхнє значення для людини. Охорона плазунів |
|||
27 |
|
|
Загальна характеристика класу Птахи Внутрішня будова й особливості життєдіяльності птахів |
|||
28 |
|
|
||||
29 |
|
|
Розмаїтість птахів. Роль птахів у екосистемах, їхнє значення для людини |
|||
30 |
|
|
Узагальнення матеріалів теми. Тематичне оцінювання Практичні роботи: 2. Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у різних птахів. |
|||
31 |
|
|
Контрольна робота №1 |
|||
32 |
|
|
||||
33 |
|
|
Практична робота3. Визначення особливостей зовнішньої будови хребетних тварин у зв’язку з пристосуванням до різних умов існування. |
|||
34 |
|
|
Представлення міні-проектів Тварини – будівельники. Зуби ссавців. Тварини рекордсмени. |
|||
НАСКРІЗНІ ЛІНІЇ: ________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________
|
||||||
Тема№2 Процеси життєдіяльності тварин (17 годин) |
||||||
35 |
|
|
Живлення і травлення. Особливості обміну речовин гетеротрофного організму. |
розрізняє (на зображеннях): - системи органів тварин; - типи симетрії тіла тварин; типи кровоносної системи; - типи розвитку тварин; характеризує: - різноманітність травних систем тварин; - транспорт речовин у тварин різних груп; - радіальну та двобічну симетрії тіла; - способи пересування тварин; - різноманітність покривів тіла тварин; - особливості нервової системи та органів чуття в різних груп тварин; - форми розмноження, запліднення тварин; - прямий та непрямий розвиток; порівнює: - органи та системи органів в різних груп тварин; - прояви життєдіяльності у різних груп тварин (живлення, травлення, дихання, виділення); дотримується правил: -роботи з натуральними об’єктами та лабораторним обладнанням; вдосконалює уміння: - порівнювати, робити висновки |
оперує термінами: - живлення, дихання, транспорт речовин, виділення, рух, подразливість, розмноження, ріст, розвиток
називає: - органи травлення, дихання (газообміну), кровообігу, виділення; - основні функції крові та типи кровоносних систем; - види скелета; - типи симетрії тіла; - органи чуття; - форми розмноження; - статеві клітини; - типи розвитку; пояснює: - значення живлення, дихання, газообміну, транспорту речовин, виділення, розмноження, покривів тіла, нервової системи та органів чуття для організму
|
робить висновок: - ускладнення будови організму тварин пов’язане з удосконаленням і розширенням функцій; обґрунтовує: взаємозв’язок між будовою органів та їхніми функціями |
36 |
|
|
Різноманітність травних систем. |
|||
37 |
|
|
Дихання та газообмін у тварин. |
|||
38 |
|
|
Органи дихання, їх різноманітність. Значення процесів дихання. |
|||
39 |
|
|
Транспорт речовин у тварин. Незамкнена та замкнена кровоносні системи. Кров, її основні функції |
|||
40 |
|
|
Практична робота: 4. Порівняння будови кровоносної системи хребетних тварин |
|||
41 |
|
|
Виділення, його значення для організму. Органи виділення тварин. |
|||
42 |
|
|
Узагальнення матеріалів теми. Тематичне оцінювання |
|||
43 |
|
|
Опора і рух. Види скелета. Значення опорно-рухової системи. Два типи симетрії як відображення способу життя. Способи пересування тварин |
|||
44 |
|
|
Порівняння будови скелетів хребетних тварин |
|||
45 |
|
|
Покриви тіла тварин, їх різноманітність та функції. Лабораторні дослідження: особливостей покривів тіла тварин; |
|||
46 |
|
|
Органи чуття їх значення. Міні-проекти Як бачать тварини. Як тварини визначають напрям руху. |
|||
47 |
|
|
Нервова система, її значення, розвиток у різних тварин. |
|||
48 |
|
|
Порівняння будови головного мозку хребетних тварин (на муляжах/моделях |
|||
49 |
|
|
Розмноження та його значення. Форми розмноження тварин. Статеві клітини та запліднення. |
|||
50 |
|
|
Розвиток тварин (з перетворенням та без перетворення). Періоди та тривалість життя тварин. Лабораторні дослідження: визначення віку тварин (на прикладі двостулкових молюсків і кісткових риб). |
|||
51 |
|
|
Узагальнення матеріалів теми. Тематичне оцінювання |
|||
НАСКРІЗНІ ЛІНІЇ: ________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________
|
||||||
Тема 3. Поведінка тварин( 10 годин) |
||||||
52 |
|
|
Поведінка тварин, методи її вивчення. Вроджена і набута поведінка. Лабораторні дослідження: спостереження за поведінкою тварин |
розпізнає (за описом та відеоматеріалами): - форми поведінки тварин; - типи угруповань тварин; характеризує: - біологічне значення вродженої та набутої поведінки; - форми поведінки; спостерігає та описує: - поведінку тварин; планує хід дослідження, прогнозує очікувані результати та фіксує їх |
оперує термінами: - інстинкт, научіння, поведінка тварин, міграція називає: - методи вивчення поведінки тварин; - форми поведінки тварин; - угруповання тварин; наводить приклади: - міграцій тварин; - способів орієнтування тварин; - використання тваринами знарядь праці; пояснює: - зміни поведінки тварин з віком; - циклічні зміни поведінки |
робить висновок про: - пристосувальне значення поведінки в житті тварин; виявляє: - ціннісне ставлення до тварин |
53 |
|
|
Способи орієнтування тварин. Хомінг. Міграції тварин. |
|||
54 |
|
|
Форми поведінки тварин: дослідницька, харчова, захисна, гігієнічна, репродуктивна (пошук партнерів, батьківська поведінка та турбота про потомство), територіальна. |
|||
55 |
|
|
Соціальна поведінка тварин Типи угруповань тварин за К. Лоренцем. Ієрархія у групі. |
|||
56 |
|
|
Практичні роботи: 8. Визначення форм поведінки (або типів угруповань) тварин (за відео матеріалами або описом). |
|||
57 |
|
|
Представлення міні-проектів (за вибором): Угруповання тварин. Чому мігрують тварини. |
|||
58 |
|
|
Комунікація тварин. Міні-проект (за вибором): Як спілкуються тварини. |
|||
59 |
|
|
Використання тваринами знарядь праці. Елементарна розумова діяльність. Міні-проект (за вибором):Як вчяться пташенята. Як тварини користуються знаряддями праці |
|||
60 |
|
|
Еволюція поведінки тварин, її пристосувальне значення. |
|||
61 |
|
|
Узагальнення матеріалів теми. Тематичне оцінювання |
|||
НАСКРІЗНІ ЛІНІЇ: ________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________
|
||||||
Тема 4. Організми і середовище існування ( 6 годин) |
||||||
62 |
|
|
Поняття про популяцію, екосистему та чинники середовища. |
описує: - передачу енергії в екосистемі;
характеризує: визначає: - роль організмів як компонентів екосистеми |
оперує термінами: - екосистема, рослиноїдні тварини, хижі тварини, паразити, ланцюги живлення, охорона природи, Червона книга України називає:
- чинники середовища існування; |
висловлює судження: - щодо взаємозв’язку між організмами в екосистемі; усвідомлює значення: - етичного ставлення до природи та її охорони; виявляє: - ціннісне ставлення до живої природи; оцінює: - стан заповідних територій України та свого краю |
63 |
|
|
Ланцюги живлення. Кругообіг речовин і потік енергії в екосистемі. |
|||
64 |
|
|
Співіснування організмів в угрупованнях. |
|||
65 |
|
|
Вплив людини та її діяльності на екосистеми. Екологічна етика. |
|||
66 |
|
|
Природоохоронні території. Червона книга України. |
|||
67 |
|
|
Контрольна робота №2 |
|||
НАСКРІЗНІ ЛІНІЇ: ________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________
|
||||||
Узагальнення( 3 години) |
||||||
68 |
|
|
Як тварини пристосовані до життя в різних умовах. Заповідні території України. |
порівнює: - будову і процеси життєдіяльності основних груп організмів (рослин, тварин, грибів, бактерій) |
називає:- ознаки основних груп організмів (рослин, тварин, грибів, бактерій); - представників основних груп організмів на малюнках, фотографіях та за описом |
робить висновок: - про єдність живої природи |
69 |
|
|
Подібність у будові та проявах життєдіяльності рослин, бактерій, грибів, тварин - свідчення єдності живої природи |
|||
70 |
|
|
Екскурсія Різноманітність тварин свого краю. Пристосованість рослин і тварин до сумісного життя в природному угрупованні |