Календарно-тематичне планування уроків географії 6 клас
за модельною навчальною програмою авт. Кобернік С. Г., Коваленко Р. Р., Гільберг Т. Г., Даценко Л. М. , рекомендованої Міністерством освіти і науки України (наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795) (у редакції наказу Міністерства освіти і науки України від 09.02.2022 No 143)
До підручника авт. Кобернік С.Г., Коваленко Р.Р.
№з/п |
Години |
Дата |
Тема уроку (Зміст) |
Очікувані результати |
Ключові компетентності/Наскрізні лінії |
Освітні втрати |
|
|
Розділ І. ВСТУП ДО ГЕОГРАФІЇ (7 год.) |
||||
|
|
|
Тема 1. Що вивчає географія (2 год.) |
|
||
1 |
1 |
|
Географія — наука про нашу планету |
розуміє і пояснює, що вивчає географія як наука; усвідомлює значення географічних знань для життя та діяльності людини; ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; розрізняє джерела географічної інформації за видами; здійснює самостійно / в групі пошук географічної інформації з різних джерел та визначає її корисність для себе; критично оцінює географічну інформацію, отриману з різних джерел; характеризує методи географічних досліджень. |
Вільне володіння державною мовою. Інформаційно-комунікаційна компетентність/ Громадянська відповідальність Розуміє важливість знань з географії |
|
2 |
1 |
|
Звідки та як добирати географічні знання |
|
||
|
|
|
Тема 2. Як розвивалися знання про Землю (5 год.) |
|
||
3 |
1 |
|
Уявлення про Землю в давнину |
виявляє вміння і демонструє навички здійснювати дослідження, опрацьовувати інформацію, розв’язувати проблеми (індивідуально й у співпраці), що розглядаються в темі; має уявлення про розширення знань людини про нашу планету в давнину; усвідомлює значення навколосвітніх подорожей для пізнання Землі; взаємодіє з однокласниками / однокласницями для розв’язання групових завдань з навчальної проблеми відповідно до своєї ролі; розпізнає з допомогою вчителя / вчительки основні напрями сучасних географічних досліджень; знаходить, збирає, зберігає, представляє, аналізує і узагальнює дані про географічні дослідження та відкриття; виявляє емоційно-ціннісне ставлення до власних географічних спостережень. |
Вільне володіння державною мовою. Інформаційно-комунікаційна компетентність/ Громадянська відповідальність Розуміє важливість знань з географії |
|
4 |
1 |
|
Відкриття материків та океанів. Навчальний проєкт: Імена видатних дослідників на географічній карті. (початок) |
|
||
5 |
1 |
|
Значення навколосвітніх подорожей для пізнання Землі. Навчальний проєкт: Імена видатних дослідників на географічній карті. (завершення) |
|
||
6 |
1 |
|
Основні напрямки сучасних географічних досліджень Практична робота Складання таблиці «Етапи географічного пізнання Землі» |
|
||
7 |
1 |
|
Узагальнення знань з розділу “Вступ до географії” |
|
||
|
|
Розділ ІІ. СПОСОБИ ЗОБРАЖЕННЯ ЗЕМЛІ (14 год.) |
||||
|
|
|
Тема 1. Як можна зобразити Землю (5 год.) |
|
||
8 |
1 |
|
Масштаб та його види. |
виявляє відмінності зображення форми Землі на глобусі та карті; складає план власної діяльності під час виконання групового завдання відповідно до своєї ролі в групі, добирає необхідні ресурси; виявляє уміння і демонструє навички здійснювати дослідження, опрацьовувати інформацію, розв’язувати проблеми (індивідуально й у співпраці), що розглядаються в темі; розрізняє зображення земної по- верхні на аерофотознімку, космічному знімку, плані місцевості, топографічному плані, географічній карті, глобусі; має уявлення про масштаб та його види; розв’язує задачі з переведення одного виду масштабу в інший. |
Математична компетентність Компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій/ Громадянська відповідальність
|
|
9 |
1 |
|
Практична робота: Розв’язування задач на визначення масштабу карт, переведення одного виду масштабу в інший |
|
||
10 |
1 |
|
Форма Землі на глобусі і карті |
|
||
11 |
1 |
|
Особливості зображення земної поверхні на аерофотознімку, космічному знімку, плані місцевості, топографічному плані, географічній карті, глобусі |
|
||
12 |
1 |
|
Паперові та електронні картографічні зображення. Практична робота: Визначення відстаней між об’єктами на топографічному плані та географічній карті |
|
||
|
Тема 2. План – надійний помічник орієнтування на місцевості (4 год.) |
|
||||
13 |
1 |
|
План місцевості, його ознаки. Умовні знаки плану місцевості. |
виявляє уміння і демонструє навички здійснювати дослідження, опрацьовувати інформацію, розв’язувати проблеми (індивідуально й у співпраці), що розглядаються в темі; пояснює, що таке план місцевості, та називає його головні ознаки; розрізняє умовні знаки топографічних карт; розуміє, як визначити абсолютну та відносну висоти точок, напрямки за планом місцевості; усвідомлює значення горизонталей для зображення нерівностей земної поверхні; вміє з допомогою вчителя / вчительки визначати азимут вказаних на плані об’єктів; використовує здобуті знання і набутий досвід для орієнтування за планом місцевості. |
Математична компетентність Компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій/ Громадянська відповідальність |
|
14 |
1 |
|
Визначення напрямків на плані. Поняття про азимут |
|
||
15 |
1 |
|
Зображення нерівностей земної поверхні горизонталями. |
|
||
16 |
1 |
|
Практична робота. Визначення напрямків на плані, абсолютної та відносної висоти точок, азимуту вказаних на плані об’єктів. |
|
||
|
|
Тема 3. Географічна карта – унікальний спосіб пізнання планети. (5 год.) |
||||
17 |
1 |
|
Географічні карти як джерело інформації та метод дослідження |
розуміє та сприймає карту як джерело інформації; виокремлює основні елементи карти та пояснює їхнє значення;
розрізняє між собою загальногеографічні та тематичні карти; використовує картографічні онлайн-сервіси та онлайн-ресурси для організації власних географічних досліджень; з’ясовує та пояснює з допомогою вчителя / вчительки чи інших осіб значення сучасних картографічних зображень у житті людини;
аналізує самостійно / в групі шкалу висот та глибин на географічних картах; пояснює, для чого позначена градусна сітка на географічній карті; показує на карті паралелі та меридіани; визначає з допомогою вчителя / вчительки географічну широту та географічну довготу позначених на карті об’єктів. |
Математична компетентність Компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій/ Екологічна безпека та сталий розвиток Підприємливість і фінансова грамотність
|
|
18 |
1 |
|
Градусна сітка на географічній карті |
|
||
19 |
1 |
|
Географічні координати |
|
||
20 |
1 |
|
Практична робота: • Визначення географічної широти та географічної довготи позначених на карті об’єктів. • Визначення абсолютних і відносних висот та глибин географічних об’єктів з використанням шкали висот та глибин |
|
||
21 |
1 |
|
Узагальнення знань з розділу "Способи зображення Землі" |
|
||
|
|
|
Розділ ІІІ. Оболонки Землі |
|
||
|
Тема 1. Літосфера - кам'яний панцир планети (11 год.) |
|
||||
22 |
1 |
|
Внутрішня будова Землі |
має уявлення про внутрішню будову Землі, будову літосфери; визначає самостійно / в групі географічне розташування літосферних плит; розуміє причини руху літосферних плит, виникнення землетрусів, виверження вулканів та гейзерів на Землі; встановлює з допомогою вчителя / вчительки взаємозв’язки між явищами і процесами, що відбуваються у літосфері; знаходить і показує на картах вулкани (Етна, Везувій, Кіліманджаро, Мауна-Кеа), гори (Гімалаї,Альпи, Карпати, Кримські гори,Анди), рівнини (Амазонська низовина, плоскогір’я Декан, Східноєвропейська рівнина, Придніпровська височина, Придніпровська низовина); визначає самостійно або з допомогою вчителя / вчительки за фізичною картою географічні координати найвищих вершин світу та України; пояснює, як рельєф місцевості впливає на розміщення населення, спосіб життя та світогляд людей; використовує здобуті знання і набутий досвід для розв’язання
життєвої / навчальної проблеми –дотримання правил поведінки під час землетрусу, виверження вулкана, утворення зсуву; визначає за допомогою вчителя / вчительки особливості розміщення родовищ корисних копалин за запропонованими критеріями; ділиться враженнями від виконаного дослідження / проєкту; представляє результати дослідження картографічним способом, зокрема з використанням цифрових пристроїв. |
Екологічна компетентність, Громадянські та соціальні компетентності / Екологічна безпека та сталий розвиток Підприємливість і фінансова грамотність
|
|
23 |
1 |
|
Рухи літосферних плит |
|
||
24 |
1 |
|
Землетруси |
|
||
25 |
1 |
|
Вулкани |
|
||
26 |
1 |
|
Робота текучих вод |
|
||
27 |
1 |
|
Робота льодовиків та вітру. Вивітрювання |
|
||
28 |
1 |
|
Мінерали та гірські породи |
|
||
29 |
1 |
|
Рельєф суходолу. Рівнини |
|
||
30 |
1 |
|
Гори. Практична робота: Нанесення на контурну карту елементів рельєфу, сейсмічних поясів Землі |
|
||
31 |
1 |
|
Рельєф дна океану |
|
||
32 |
1 |
|
Узагальнення знань за темою "Літосфера" |
|
||
|
Тема 2. Атмосфера - повітряна ковдра Землі (11 год.) |
|
||||
33 |
1 |
|
Будова атмосфери |
розуміє будову атмосфери та закономірності нагрівання атмосферного повітря; усвідомлює значення процесів і явищ, що відбуваються в атмосфері, для природи та життя людини; пояснює зміну атмосферного тиску на земній поверхні та причини виникнення вітру; характеризує види хмар та опадів; виконує з допомогою вчителя / вчительки чи інших осіб спостереження, дослідження, фіксує одержані результати; використовує метеорологічні онлайн-сервіси та онлайн-ресурси для організації власних географічних досліджень; будує графіки ходу температури, діаграми розподілу опадів, розу вітрів за певний період; використовує самостійно або з допомогою вчителя / вчительки здобуті знання для розв’язання життєвої проблеми щодо подолання негативних наслідків стихійних атмосферних процесів та явищ у своїй місцевості; виявляє з допомогою вчителя / вчительки взаємозв’язки явищ і процесів, що відбуваються в атмосфері; знаходить, збирає, аналізує і представляє географічну інформацію для ознайомлення з атмосферними процесами і явищами; дотримується рекомендацій щодо перебування на вулиці під час опадів (грози, граду, ожеледі, ожеледиці) та ураганного вітру; аналізує самостійно / в групі кліматичну карта світу за запропонованими критеріями; досліджує атмосферу та зміни, що в ній відбуваються, використовуючи карти, зокрема цифрові; представляє інформацію про погоду за певний період для своєї місцевості; складає план власної діяльності під час виконання групового завдання відповідно до своєї ролі в групі, добирає необхідні ресурси; виявляє уміння і демонструє навички здійснювати дослідження, опрацьовувати інформацію, розв’язувати проблеми (індивідуально й у співпраці), що розглядаються в темі; презентує результати дослідження у визначений спосіб; ділиться враженнями від виконаного дослідження / проєкту. |
Компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій, Математична компетентність Громадянські та соціальні компетентності, Навчання впродовж життя/ Екологічна безпека та сталий розвиток Здоров’я і безпека
|
|
34 |
1 |
|
Температура повітря. Практична робота: Визначення амплітуд та середньої температури повітря, побудова графіків зміни температури повітря за певний період часу |
|
||
35 |
1 |
|
Розподіл тепла на поверхні Землі |
|
||
36 |
1 |
|
Атмосферний тиск. Практична робота: Розв’язування задач на визначення висоти місцевості за різницею атмосферного тиску, розрахунок температури повітря залежно від висоти місцевості. |
|
||
37 |
1 |
|
Вітер, його основні характеристики. Практична робота: Побудувати розу вітрів за даними власних спостережень |
|
||
38 |
1 |
|
Постійні та періодичні вітри |
|
||
39 |
1 |
|
Вологість повітря |
|
||
40 |
1 |
|
Хмарність |
|
||
41 |
1 |
|
Атмосферні опади. Практична робота: Побудова діаграм хмарності та опадів |
|
||
42 |
1 |
|
Погода і клімат |
|
||
43 |
1 |
|
Узагальнення знань з теми "Атмосфера" |
|
||
|
Тема 3. "Гідросфера - водне намисто планети" (13 год.) |
|
||||
44 |
1 |
|
Склад Гідросфери |
виявляє уміння і демонструє навички здійснювати дослідження, опрацьовувати інформацію, розв’язувати проблеми (індивідуально й у співпраці), що розглядаються в темі; називає і пояснює склад гідросфери та її значення в житті людини; встановлює з допомогою вчителя / вчительки взаємозв’язки явищ і процесів, що відбуваються в гідросфері; знаходить, показує на картах і позначає відповідно до навчального завдання на контурній карті Середземне, Чорне, Азовське, Карибське моря; Гібралтарську, Магелланову, Берингову, Керченську протоки; Біскайську, Бенгальську затоки; острови Гренландія, Мадагаскар, Велика Британія; півострови Аравійський, Індостан, Скандинавський, Кримський; Маріанську западину; річки Амазонка, Ніл, Дніпро, Дунай; озера Каспійське, Байкал, Шацькі;
усвідомлює та розуміє необхідність дотримання життєво важливих вимог щодо поведінки під час повеней, паводків, льодоставу й льодоходу, перебування на березі водойми, руху болотистою місце- вістю; виявляє емоційно-ціннісне ставлення до значення води для життєдіяльності людини та стану використання прісної води у господарській діяльності; критично оцінює важливість роз-роблення заходів з охорони водних об’єктів у своїй місцевості. |
Компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій, Математична компетентність Громадянські та соціальні компетентності, Навчання впродовж життя, Інноваційність/ Екологічна безпека та сталий розвиток Здоров’я і безпека
|
|
45 |
1 |
|
Світовий океан та його частини |
|
||
46 |
1 |
|
Суходіл в океані |
|
||
47 |
1 |
|
Властивості вод океану |
|
||
48 |
1 |
|
Рухи води в океані |
|
||
49 |
1 |
|
Ресурси Світового океану |
|
||
50 |
1 |
|
Річки та їхні частини. Практична роботаПозначення на контурній карті водних об’єктів світу та України. (поч.) |
|
||
52 |
1 |
|
Живлення та режим річок. Проєкт: Складання правил поведінки під час повеней, паводків, льодоставу й льодоходу, перебування на березі водойми, руху болотистою місцевістю |
|
||
53 |
1 |
|
Озера. Практична робота Позначення на контурній карті водних об’єктів світу та України. (зак.) |
|
||
54 |
1 |
|
Болота і штучні водойми |
|
||
55 |
1 |
|
Льодовики, багаторічна мерзлота |
|
||
56 |
1 |
|
Підземні води |
|
||
57 |
1 |
|
Узагальнення знань з теми "Гідросфера" |
|
||
|
Тема 4. "Біосфера - простір існування живих організмів" (2 год.) |
|
||||
58 |
1 |
|
Біосфера |
|
|
|
59 |
1 |
|
Грунти |
|
||
|
|
|
|
|
||
60 |
1 |
|
Природні комплекси. Практична роботаначення за тематичними картами закономірностей зміни географічних поясів та природних зон світу. |
з’ясовує і пояснює самостійно або з допомогою вчителя / вчительки інформацію про склад біосфери та її взаємозв’язки; усвідомлює біологічне розмаїття форм життя на нашій планеті; використовує власний досвід спостереження за рослинами та тваринами своєї місцевості для розв’язання запропонованої життєвої / навчальної проблеми; презентує приклади власного досвіду з догляду за домашніми тваринами та культурними рослинами; визначає за картою самостійно / в групі закономірності поширення основних типів ґрунтів у світі та в Україні; виявляє за допомогою вчителя / вчительки існуючі взаємозв’язки об’єктів і явищ у біосфері для розв’язання запропонованої життєвої проблеми; оцінює користь і небезпеку технічного прогресу для біосфери та ґрунтів; відповідально ставиться до збереження ґрунтів та різноманіття рослин і тварин своєї місцевості; складає план власної діяльності під час виконання групового завдання відповідно до своєї ролі в групі; презентує результати дослідження у визначений спосіб;
ділиться враженнями від виконаного дослідження / проєкту. |
Громадянські та соціальні компетентності, Навчання впродовж життя, Інноваційність/ Екологічна безпека та сталий розвиток Здоров’я і безпека
|
|
61 |
1 |
|
Географічна оболонка |
|
||
62 |
1 |
|
Практична робота: Характеристика одного з місцевих природних комплексів за визначеним планом |
|
||
|
Тема 6. "Антропосфера - середовище життя людини" (4 год) |
|
||||
63 |
1 |
|
Розселення людей. Людські раси |
розпізнає самостійно або з допомогою вчителя / вчительки наявні взаємозв’язки між компонентами природи; виявляє самостійно / в групі екологічні проблеми в природних комплексах та пропонує шляхи для їх розв’язання дослідницьким способом; аналізує карту природних поясів світу на предмет визначення особливостей розміщення природних зон; розуміє значення співробітництва у розв’язанні навчальної проблеми; взаємодіє в групі для розв’язання навчальної проблеми; виявляє уміння і демонструє навички здійснювати дослідження, опрацьовувати інформацію, розв’язувати проблеми (індивідуально й у співпраці) природничого змісту, що розглядаються в темі; дотримується правил безпечної поведінки в природі під час навчальної екскурсії. |
Громадянські та соціальні компетентності / Здоров’я і безпека Громадянська відповідальність
|
|
64 |
1 |
|
Країни. Практична робота Позначення на контурній карті найбільших за площею та кількістю населення країн світу, їхніх столиць. |
|
||
65 |
1 |
|
Антропосфера та навколишнє середовище |
|
||
66 |
1 |
|
Узагальнення знань з тем "Біосфера", "Природні комплекси", "Антропосфера" |
|
||
67 |
1 |
|
Повторення вивченого за рік |
|
||
68 |
1 |
|
Повторення вивченого за рік |
|
|
|
69 |
1 |
|
Повторення вивченого за рік |
|
||
70 |
1 |
|
Повторення вивченого за рік |
|