Календарно- тематичне планування уроків «Основи здоров'я» для 5-х класів у 2018/2019 н.р. складено за "Оновленою навчальною програмою з основ здоров'я для 5-9 класів», затвердженою Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804. за підручником автори – І.Д. Бех, Т.В.Воронцова, В.С. Понамаренко, С.В. Страшко. Київ видавництво «Алатон» 2018 рік
Орієнтовне календарно-тематичне планування
для 5 класу
№ з/п |
Тема уроку |
Мета уроку |
Дата |
Розділ І. Здоров’я людини |
|||
1 |
Здоровий спосіб життя. Практична робота №1: «Моделювання поведінки у разі погіршення самопочуття» |
Ознайомити з новою програмою предмета «основи здоров’я», підручником, зошитом, з методикою проведення навчання на засадах розвитку життєвих навичок. Ознайомити учнів із цілями й завданнями, програмними вимогами до вивчення предмета. Навчити практично моделювати поведінку у разі погіршення самопочуття. |
|
2 |
Безпека і небезпека. Практична робота №2: «Відпрацювання навичок вимірювання температури тіла».
|
Формувати в учнів мотивації дбайливого ставлення до життя і здоров'я; розвивати уяву дітей про здоров'я, здоровий спосіб життя, його принципи; учити найпростішим діям у разі погіршений самопочуття; виховувати бажання берегти життя та здоров'я. Практичне відпрацювання навичок вимірювання температури тіла. |
|
3 |
Принципи безпеки життєдіяльності. Практична робота №3: «Відпрацювання алгоритму дій при потраплянні у небезпечну ситуацію»
|
Поширювати уявлення про безпеку й небезпеку; ознайомити учнів із різкими видами небезпек; відпрацьовувати порядок дій у разі потрапляння в небезпечну ситуацію; розвивати навички володіння собою, аналізу ситуації) і прийняття рішень; підвести до висновку про необхідність дотриманий основних принців безпечної життєдіяльності; виховувати спостережливість, обережність. Практичне відпрацювання алгоритму дій при потраплянні у небезпечну ситуацію. |
|
4 |
Безпека на дорозі. Безпека пішохода. Види пішохідних переходів. Дорожня розмітка. Перехід багато смугової дороги. Практична робота №4: «Відпрацювання навичок аналізу дорожньої ситуації, у тому числі й в умовах обмеженої оглядовості». Практична робота №5: «Прийняття зважених рішень щодо переходу дороги». Практична робота №6: «Моделювання ситуації відмови від пропозицій перейти дорогу у небезпечному місці». |
Активізувати знання учнів про правила дорожнього руху, ознайомити з правилами переходу багатосмугової дороги; сприяти закріпленню життєвих навичок аналізу дорожньої ситуації, уміння приймати відповідальне рішенця про перехід дороги; розвивати в учнів навички безпечної поведінки на дорозі; виховувати спостережливість, уважність, дисциплінованість. Практичне відпрацювання навичок аналізу дорожньої ситуації, у тому числі й в умовах обмеженої оглядовості, ситуації відмови від пропозицій перейти дорогу у небезпечному місці. |
|
5 |
Безпека на зупинках громадського транспорту. Безпека пасажира. Практичні роботи №7: «Відпрацювання навичок поведінки у транспорті». |
Продовжувати вивчати правила поведінки на дорозі, зупинках; формувати навички уникання небезпек на зупинках; розвивати вміння свідомого користування правилами посадки в громадський транспорт і висадки з нього; виховувати бажання бути уважними на вулицях і дорогах. Практичне відпрацювання навичок поведінки у транспорті. |
|
6 |
Правила користування громадським транспортом. Етика пасажира. Поведінка пасажира при ДТП. Практичні роботи №8,9: «Моделювання поведінки пасажира при аварії в громадському транспорті». |
Ознайомити з небезпеками, які можуть загрожувати пасажирам у переповненому транспорті; практично закріплювати правила поведінки в транспорті; розвивати навички свідомого користування правилами дорожнього руху; виховувати бажання бути уважними на вулицях і дорогах. Практичне відпрацювання моделювання поведінки пасажира при аварії в громадському транспорті. Розробка пам’ятки пасажира громадського транспорту. |
|
Розділ ІІ. Психічна і духовна складові здоров’я |
|||
7 |
Уміння вчитися. Раціональний розподіл часу. Розпорядок дня школяра. Облаштування робочого місця.
|
Ознайомити учнів із особливостями планування часу, ознаками правильно облаштованого робочого місця; учити розпізнавати чинники, які допомагають виконувати домашні завдання; пояснити значення розпорядку дня для здоров'я підлітків; розвивати в учнів уміння планувати свій день; продовжувати виховувати бережливе, дбайливе й усвідомлене ставлення до власного здоров'я як однієї з найвищих людських цінностей. |
|
8 |
Умови успішного навчання. Розвиток здібностей. Створення мотивації до навчання. Практична робота №10: «Відпрацювання навичок планування часу з урахуванням усіх правил здорового способу життя. Мій розпорядок дня. |
Ознайомити учнів з умовами успішного навчання, створювати й підтримувати мотивацію до навчання; формувати вміння визначати користь від вивчення різних предметів; розвивати пам'ять, увагу, уяву; виховувати бажання вдосконалювати свої здібності й таланти. Практичне відпрацювання навичок планування часу з урахуванням усіх правил здорового способу життя. Визначення індивідуальних особливостей сприйняття |
|
9 |
Типи сприйняття інформації. Активне слухання. Прийоми для кращого запам'ятовування. Підготовка до контрольної роботи. Практична робота №11,12: «Відпрацювання навичок успішного навчання у класі», «Відпрацювання навичок ефективного самонавчання(бібліотека, Інтернет, дистанційне навчання)». |
Формувати уявлення про основні типи сприйняття інформації; ознайомити з методами, які полегшують запам’ятовування (мнемонічними прийомами), і способами зниження емоційного напруження напередодні контрольної роботи; розвивати життєві навички активного слухання й позитивного мислення; виховувати прагнення вести здоровий спосіб життя. Практичне відпрацювання навичок активного слухання та підготовки до контрольної роботи. |
|
10 |
Повага до себе та інших. Унікальність людини. Розвиток самоповаги. Повага й толерантне ставлення до інших людей. Уміння працювати разом. Практична робота №13: «Виконання вправ для розвитку самоповаги і поваги до інших людей» |
Формувати навички самопізнання; розширювати знання учнів про людей із обмеженими можливостями; навчати гуманному ставленню до інвалідів, усвідомленної допомоги із обмеженими можливостям; розвивати життєві навички позитивної самооцінки; виховувати в дітей чуйність і милосердя до людей, які потребують допомоки. Практичне відпрацювання виконання вправ для розвитку самоповаги і поваги до інших людей.
|
|
11 |
Почуття і емоції. Вияви почуттів. Способи висловлювання почуттів. Співпереживання і співчуття. Практична робота №14: «Відпрацювання навичок висловлювання почуттів». Тематична атестація по розділам 1, 2. |
Дати уявлення про поняття «співчуття», «співпереживання»; учити співчувати однокласникам, друзям і співпереживати з ними; формувати поняття впливу на здоров'я настрою, різних почуттів та емоцій; учити розрізняти види емоцій і почуттів; розвивати навички роботи в групах, контролю й поліпшення свого настрою; виховувати бажання підтримувати позитивний настрій, людяність, гуманізм, доброту. Практичне відпрацювання навичок висловлювання почуттів. |
|
Розділ ІІІ. Фізична складова здоров’я. |
|||
12 |
Принципи і методи загартовування.
|
Формувати поняття «загартовування» активізувати знання учнів про принципи. Методи, види загартовування; застерігати від ризикованої поведінки в басейні та на льоду; розвивати важливі життєві навички. Зокрема навички виконання гартувальних процедур; виховувати бажання вести здоровий спосіб життя. |
|
13 |
Рухова активність. Попередження травм під час рухливих ігор і занять фізичною культурою та спортом. Правила безпечної поведінки в басейні та на льоду. Практична робота № 15, 16: «Моделювання ситуацій надання невідкладної допомоги та самодопомоги при спортивних травмах», «Моделювання ситуацій надання допомоги і самодопомоги тому, хто провалився під лід» |
Актуалізувати знання про фізичні чинники здоров'я учнів; формувати поняття рухової активності; пояснити вплив рухової активності на розвиток і здоров'я підлітків; мотивувати до занять фізкультурою і спортом; розвивати спостережливість, увагу, мислення; виховувати бажання, активно рухатися. Практичне відпрацювання моделювання ситуацій надання невідкладної допомоги та самодопомоги при спортивних травмах та надання допомоги і самодопомоги тому, хто провалився під лід. |
|
14 |
Профілактика порушень постави і гостроти зору. Практична робота №17,18: «Виконання вправ для формування правильної постави та гімнастики для очей», «Розрахунок максимальної маси портфеля». |
Формувати поняття «постава», «сколіоз», «сутулість»,.«гострота зору»; активізувати знання учнів про ознаки правильної постави; мотивувати школярів до профілактики порушень постави, гостроти зору; розвивати важливі життєві навички, зокрема навички дотримання правил, що дозволяють зберегти правильну поставу, гостроту зору; виховувати відповідальне ставлення до свого здоров'я. Практичне відпрацювання виконання вправ для формування правильної постави та гімнастики для очей, розрахунок максимальної маси портфеля. |
|
15 |
Відпочинок школяра. Ознаки перевтоми. Умови здорового сну.
|
Учити дітей розуміти ознаки перевтоми, визначати шляхи її запобігання, обирати правильний спосіб відпочинку; розвивати важливі життєві навички, зокрема роботи в групі, самоконтроль, самонавчання; виховувати толерантність. |
|
16 |
Вплив телебачення і комп'ютера на здоров'я. Практична робота №19: «Розробка пам’ятки щодо перегляду телепередач, користування комп’ютером». |
Ознайомити учнів із правилами ведення дебатів, учити виділяти переваги й недоліки телебачення і комп’ютера; розвивати важливі життєві навички: толерантність, самоконтроль, комунікативні (ведення дискусії); мотивувати школярів до користування ЗМІ з дотримання гігієнічнх вимог; виховувати бажання берегти своє здоров’я. Розробка пам’ятки щодо перегляду телепередач, користування комп’ютером». |
|
Розділ ІV. Соціальна складова здоров’я. |
|||
Тема 1. Соціальний добробут |
|||
17 |
Право на здоров'я. Права дитини. Обов'язки учня і громадянина. Практична робота №20: «Права та обов’язки дитини (створення пам’ятки)». |
Ознайомити учнів із основними документами, що визначають і захищають права дітей у нашій країні, світі; учити, працювати з ними; сприяти реалізації прав і обов'язків учня як громадянина; розвивати навички логічного мислення, уміння висловлювати свої думки; виховувати соціальний світогляд. |
|
18 |
Підсумковий урок по програмному матеріалу за І семестр. |
Узагальнити знання, уміння і навички, набуті в процесі вивчення. |
|
19 |
Спілкування і здоров'я. Ефективне спілкування. Практична робота №21: «Відпрацювання навичок ефективного спілкування».
|
Ознайомити учнів із правилами ефективного спілкування; відпрацьовувати комунікативні компетенції (слухати й говорити, розуміти й використовувати «мову жестів»); розвивати навички щирої і доброзичливої манери спілкування, уміння долати сором'язливість; виховувати соціальну свідомість. Практичне відпрацювання навичок ефективного спілкування. |
|
20 |
Вплив поведінки на здоров'я. Переваги упевненої поведінки. |
Ознайомити учнів із основними типами поведінки, їх впливом на здоров'ї!; учити визначати переваги впевненої поведінки; розвивати досвід саморегуляції, сприяти мотивації впровадження впевненої поведінки; виховувати) рішучість, самостійність. |
|
21 |
Спілкування з дорослими. Повага до батьків і вчителів. Взаємодопомога членів родини. Практична робота №22: «Відпрацювання навичок упевненої поведінки: моделювання ситуацій звернення до батьків, вчителів, інших дорослих». |
Обґрунтувати необхідність поваги, довіри до старших; відпрацьовувати навички спілкування з дорослими (батьками, учителями); розвивати навички роботи в групах, уміння долати сором'язливість; виховувати усвідомлення родинних цінностей і довірливих стосунків. Практичне відпрацювання упевненої поведінки: моделювання ситуацій звернення до батьків, вчителів, інших дорослих. |
|
22 |
Спілкування з однолітками. Стосунки між хлопцями й дівчатами. Протидія виявам агресії і насилля в учнівському середовищі
|
Знайомити учнів із моделями спілкування з однолітками, учити уникати насилля й агресії в учнівському колективі; відпрацьовувати навички ефективного спілкування з однокласниками і друзями; розвивати навички протидії соціального тиску; обґрунтовувати необхідність дружніх стосунків із однокласниками, друзями-розвивати комунікативну компетентність; виховувати бажання бути справжнім другом. |
|
23 |
Безпека спілкування в інтернеті. Практична робота № 23 «Безпека спілкування в інтернеті». |
|
|
24 |
Соціальна небезпека інфекційних захворювань та запобігання дискримінації людей, за будь-якою ознакою в т.ч. за станом здоров’я (ВІЛ, туберкульоз, ОРВІ тощо) та інвалідністю. |
Розширювати знання учнів про інфекційні захворювання (туберкульоз, ВІЛ/СНІД); ознайомити зі шляхами передачі та методами захисту від цих інфекцій; розвивати навички активного слухання, уміння виділяти головне, аналізувати; виховувати відповідальне ставлення до свого здоров'я. |
|
25 |
Практична робота № 24 «Аналіз витрат сім’ї під час хвороби ОРВІ одного з членів родини». Тематична атестація по темі: «Соціальний добробут». |
Поглиблювати уявлення учнів про ВІЛ-інфекцію; учити толерантно ставитися до ВІЛ-позитивних людей; розвивати навички активного слухання, уміння виділяти головне, аналізувати, працювати в групі; виховувати культуру поведінки. |
|
Тема 2. Безпека в побуті і навколишньому середовищі. |
|||
26 |
Пожежна безпека. Причини виникнення та способи гасіння невеликих пожеж. |
Розширювати й систематизувати знання учнів про умови виникнення пожежі; навчати правил безпечної поведінки під час пожежі; розвивати навички застосування простих способів індивідуального захисту; виховувати бережливе ставлення до свого життя. |
|
27 |
Особливості гасіння електроприладів. Захист органів дихання під час пожежі. Практична робота № 25: «Відпрацювання навичок евакуації з приміщення школи.Відпрацювання навичок захисту органів дихання від отруйних газів». |
Учити дотримувати порядку дій у випадку виникнення пожежі, відпрацьовувати навички захисту органів дихання від отруйних газів і евакуації з приміщення школи; розвивати навички самозахисту; виховувати дисциплінованість, прагнення зберегти своє здоров'я, майно, бажання турбуватися про життя і здоров'я навколишніх. Практичне відпрацювання навичок евакуації з приміщення школи й захисту органів дихання від отруйних газів. |
|
28 |
Дитина у автономній ситуації. Безпека в побуті. Ризики побутового травмування, телефонного й телевізійного шахрайства, проникнення в оселю зловмисників. Практична робота №26,27: «Моделювання безпечної поведінки із людьми», «Обстеження безпеки своєї оселі». |
Учити визначати рівень безпеки оселі; формувати навички безпечного поводження, коли сам залишаєшся вдома; розвивати здоров'язбережувальні навички (спостережливість, самоконтроль, відповідальність), навички роботи в групі; сприяти зниженню ризику побутового травмування, шахрайства, пограбувань; виховувати мотиваційну основу збереження здоров'я. Практичне відпрацювання моделювання безпечної поведінки із незнайомими людьми та правилами обстеження своєї оселі щодо її безпечності. |
|
29 |
Тематична атестація по вивченому матеріалу теми «Безпека в побуті й навколишньому середовищі». |
Ознайомити учнів із інформаційною безпекою в Інтернеті, учити виділяти переваги й недоліки комп’ютера; розвивати життєві навички (толерантність, самоконтроль, навички ведення дискусії); виховувати бажання дотримувати правил спілкування в Інтернеті. |
|
30 |
Безпека надворі. Місця підвищеної небезпеки. Екстремальні ситуації (при спілкуванні з людьми) з незнайомцями. Практична робота №28,29: «Відпрацювання алгоритму безпечної поведінки в місцях великого скупчення людей», «Відпрацювання навичок відмови від ігор у небезпечних місцях». |
Відпрацьовувати навички безпечної поведінки із незнайомцями, алгоритм безпечної поведінки в місцях великого скупчення людей; учити відмовлятися від ігор у небезпечних місцях; розвивати навички протидії соціального тиску; виховувати свідоме ставлення до своєї безпеки. Практичне відпрацювання алгоритму безпечної поведінки в місцях великого скупчення людей та навичок відмови від ігор у небезпечних місцях. |
|
31 |
Безпечне довкілля. Наслідки забруднення довкілля для життя і здоров'я людини. Способи збереження природного середовища. Практична робота №30: «Створення саморобок для повторного використання пластикових упаковок». |
Продовжувати знайомити з екологічною ситуацією планети; розкрити умови і способи збереження природного середовища; розвивати вміння працювати із різними джерелами інформації, аналізувати подану інформацію та робити висновки; формувати мотивацію до здорового способу життя; виховувати любов до природи. Практичне відпрацювання створення саморобок для повторного використання пластикових упаковок. |
|
32 |
Стихійні лиха. Правила поведінки під час сильного вітру, грози та в разі потрапляння у зону підтоплення. Практична робота №31: «Відпрацювання навичок безпечної поведінки під час сильного вітру, грози і підтоплення». |
Розширювати й систематизувати знання учнів про основні небезпеки навколишнього середовища; навчити правил безпечної поведінки в ситуації стихійного лиха; розвивати навички застосування простих способів захисту життя; виховувати дисциплінованість, уміння не розгублюватися під час небезпеки. Практичне відпрацювання моделювання безпечної поведінки під час сильного вітру, грози і підтоплення.
|
|
33 |
Підручні рятувальні заходи. Практична робота №32: «Виготовлення рятувальних засобів з підручних матеріалів». |
Ознайомити дітей з державними службами захисту, їх діяльністю. Практичне виготовлення рятувальних засобів з підручних матеріалів. |
|
34 |
Відпочинок на природі. Правила купання у водоймах. Дії у небезпечних ситуаціях на воді. Практична робота №33: «Моделювання ситуації надання допомоги постраждалому при тепловому або сонячному ударі». |
Активізувати знання учнів про правила поводження на воді, ознайомити діями під час надання першої допомоги постраждалому в разі сонячного або теплового удару, на воді; розвивати в учнів усвідомлену необхідність дотримувати правил безпечної поведінки на воді; виховувати впевненість, рішучість. Практичне відпрацювання ситуації надання допомоги постраждалому при тепловому або сонячному ударі. |
|
35 |
Узагальнюючий урок. |
Узагальнити знання, уміння і навички, набуті в процесі вивчення курсу «Основи здоров’я»; розвивати пильність, швидкість реакції, уміння спілкуватися; виховувати бажання вести здоровий спосіб життя. |
|