Календарно-тематичне планування
Біологія та екологія
11 клас
(рівень стандарту - 70 годин на рік, 2 години на тиждень)
- Програма з біології і екології для 10-11 класів закладів загальної середньої середньої освіти: рівень стандарту, затвердженою наказом Міністерства освіти і науки України від 23.10.2017 № 1407;
- Підручник Андерсон О.А. Біологія і екологія К. Школяр. 2019
§ |
Зміст навчального матеріалу |
Завдання (в зошиті / дистанційно) |
№ |
Дата/клас |
|
А |
В |
||||
|
Адаптації |
|
|
|
|
|
Адаптація як загальна властивість біологічних систем. |
|
|
|
|
|
Загальні закономірності формування адаптацій. Поняття про преадаптацію та постадаптацію. |
|
|
|
|
|
Властивості адаптацій. Формування адаптацій на молекулярному та клітинному рівнях організації. |
|
|
|
|
|
Стратегії адаптацій організмів. |
|
|
|
|
|
Поняття про екологічно пластичні та екологічно непластичні види. Поняття про адаптивну радіацію |
|
|
|
|
|
Життєві форми тварин та рослин як адаптації до середовища мешкання |
|
|
|
|
|
Екологічна ніша як наслідок адаптацій організмів певного виду до існування в екосистемі. |
|
|
|
|
|
Поняття про спряжену еволюцію (коеволюцію) та коадаптацію. |
|
|
|
|
|
Основні середовища існування та адаптації до них організмів. |
|
|
|
|
|
Основні середовища існування та адаптації до них організмів. |
|
|
|
|
|
Способи терморегуляції організмів.
|
|
|
|
|
|
Симбіоз та його форми.
|
|
|
|
|
|
Організм як середовище мешкання. Поширення паразитизму серед різних груп організмів |
|
|
|
|
|
Адаптації паразитів до мешкання в організмі хазяїна. Відповідь організму хазяїна на оселення паразитів. |
|
|
|
|
|
Пр 1 Визначення ознак адаптованості різних організмів до середовища існування |
|
|
|
|
|
Адаптивні біологічні ритми біологічних систем різного рівня організації. |
|
|
|
|
|
Типи адаптивних біологічних ритмів організмів.
|
|
|
|
|
|
Фотоперіодизм та його адаптивне значення.
|
|
|
|
|
|
Узагальнення
|
|
|
|
|
|
Біологічні основи здорового способу життя |
|
|
|
|
|
Науки, що вивчають здоров’я людини. Принципи здорового способу життя. |
|
|
|
|
|
Складові здорового способу життя: раціональне харчування, рухова активність, особиста і побутова гігієна, відпочинок. |
|
|
|
|
|
Безпека і статева культура. |
|
|
|
|
|
Негативний вплив на здоров’я алкоголю, куріння, наркотиків. |
|
|
|
|
|
Вплив стресових факторів на організм людини. |
|
|
|
|
|
Вплив навколишнього середовища на здоров’я людини. |
|
|
|
|
|
Імунна система людини, особливості її функціонування. |
|
|
|
|
|
Імунокорекція. Імунотерапія. |
|
|
|
|
|
Профілактика неінфекційних, інфекційних, інвазійних захворювань людини, |
|
|
|
|
|
Пр2 Розробка рекомендацій щодо профілактики захворювань |
|
|
|
|
|
Узагальнення знань
|
|
|
|
|
|
Екологія |
|
|
|
|
|
Предмет вивчення екології, її завдання та методи. Зв’язки екології з іншими науками. |
|
|
|
|
|
Екологічні закони. |
|
|
|
|
|
Екологічні чинники та їхня класифікація. Закономірності впливу екологічних чинників на організми та їх угруповання. Стено- та еврибіонтні види.. |
|
|
|
|
|
Популяції. Класифікація популяцій. Структура та характеристики популяцій. |
|
|
|
|
|
Механізми регуляції густоти (щільності) та чисельності популяцій. Функціональна роль популяцій в екосистемах. |
|
|
|
|
|
Властивості та характеристики екосистем. |
|
|
|
|
|
Типи зв’язків між популяціями різних видів в екосистемах. |
|
|
|
|
|
Екологічні сукцесії як процеси саморозвитку екосистем. Причини сукцесій та їхні типи. Закономірності сукцесій. |
|
|
|
|
|
Агроценози, їхня структура та особливості функціонування. Шляхи підвищення продуктивності агроценозів. |
|
|
|
|
|
Біосфера як глобальна екосистема, її структура та межі. Біогеохімічні цикли як необхідна умова існування біосфери. |
|
|
|
|
|
Вчення В. І. Вернадського про біосферу та ноосферу та його значення для уникнення глобальної екологічної кризи. |
|
|
|
|
|
Проект Дослідження особливостей структури місцевих екосистем (природних чи штучних). |
|
|
|
|
|
Узагальнення знань
|
|
|
|
|
|
Сталий розвиток та раціональне природокористування |
|
|
|
|
|
Сучасні екологічні проблеми у світі та в Україні.
|
|
|
|
|
|
Види забруднення, їхні наслідки для природних і штучних екосистем та людини. |
|
|
|
|
|
Поняття про якість довкілля. Критерії забруднення довкілля. |
|
|
|
|
|
Антропічний вплив на атмосферу Наслідки забруднення атмосферного повітря та його охорона. |
|
|
|
|
|
Антропічний вплив на гідросферу. Причини порушення якості природних вод, дефіцит водних ресурсів, принципи оцінки екологічного стану водойм. Охорона водойм. |
|
|
|
|
|
Основні джерела антропічного забруднення ґрунтів, їхні наслідки. Необхідність охорони ґрунтів. |
|
|
|
|
|
Антропічний вплив на біорізноманіття. Проблеми акліматизації та реакліматизації видів. |
|
|
|
|
|
Збереження біорізноманіття як необхідна умова стабільності біосфери. |
|
|
|
|
|
Пр 3 Оцінка екологічного стану свого регіону. |
|
|
|
|
|
Екологічна політика в Україні: природоохоронне законодавство України, міждержавні угоди. |
|
|
|
|
|
Червона книга та чорні списки видів тварин. Зелена книга України. |
|
|
|
|
|
Концепція сталого розвитку та її значення. Природокористування в контексті сталого розвитку. |
|
|
|
|
|
Поняття про екологічне мислення. Необхідність міжнародної взаємодії у справі охорони довкілля. |
|
|
|
|
|
Узагальнення знань |
|
|
|
|
|
Застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та біотехнології |
|
|
|
|
|
Завдання та досягнення сучасної селекції. |
|
|
|
|
|
Внесок вітчизняних учених-селекціонерів. |
|
|
|
|
|
Сучасні методи селекції тварин, рослин і мікроорганізмів. |
|
|
|
|
|
Явище гетерозису та його генетичні основи. |
|
|
|
|
|
Значення для планування селекційної роботи вчення М. І. Вавилова про центри різноманітності та походження культурних рослин, закону гомологічних рядів спадкової мінливості. |
|
|
|
|
|
Застосування методів генної та клітинної інженерії в сучасній селекції. |
|
|
|
|
|
Генна інженерія людини: досягнення та ризики. Біоетичні проблеми сучасної медицини. |
|
|
|
|
|
Сучасна біотехнологія та її основні напрямки. |
|
|
|
|
|
Застосування досягнень молекулярної генетики, молекулярної біології та біохімії у біотехнології. |
|
|
|
|
|
Навчальний проект (один на вибір; створення бук-трейлеру, презентації, буклету, скрайбу, постеру тощо) - Клонування організмів. Нанотехнології в біології. Трансгенні організми: за і проти. |
|
|
|
|
|
Поняття про біологічну небезпеку, біологічний тероризм та біологічний захист. Біологічна безпека та основні напрямки її реалізації. |
|
|
|
|
|
Узагальнення. Роль біології у вирішенні сучасних глобальних проблем людства |
|
|
|
|
1