Календарно – тематичне планування з біології для 11 класу

Про матеріал
Календарно – тематичне планування з біології для 11 класу на 2022-2023 н.р Вчитель: Бабич Є.А. Складено згідно з навчальною програмою з біології і екології для 10-11 класів закладів загальної середньої освіти: рівень стандарту, затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 23.10.2017 № 1407 Підручник: Остапченко Л.І. та ін. Біологія і екологія (рівень стандарту) – К. : Генеза, 2019
Перегляд файлу

Календарне планування уроків  біологія 11 клас

(70 годин – 2 години на тиждень)

Складено згідно навчальної програми «Біологія  і екологія» рівня стандарту, затвердженої  Міністерством освіти і науки України (наказ від 23.10.2017 № 1407)

К-ть

годин

у темі

№п/п

уроку

Тема уроку

Лабораторні,практичні роботи, дослідницькі практикуми

Домашнє завдання

Дата проведення уроку

Для

нотаток

Тема 5. Адаптації (20 год.)

Знаннєвий компонент

Діяльнісний компонент

Ціннісний компонент

Наскрізні змістові лінії

Терміни та поняття:

адаптація, преадаптація, постадаптація, адаптивний потенціал, екологічна ніша, адаптивна радіація, коеволюція, коадаптації, життєва форма, адаптивні біологічні ритми, фотоперіодизм

формулює:

- принцип єдності організмів та середовища їхнього мешкання;

- правило обов’язкового заповнення екологічної ніші;

називає:

- основні властивості адаптацій;

- параметри екологічної ніші;

- способи терморегуляції організмів;

- основні форми симбіозу організмів;

- форми паразитизму;

- типи адаптивних біологічних ритмів організмів;

наводить приклади:

- адаптацій організмів до різних середовищ мешкання;

- адаптацій людини до різних умов проживання

- адаптивного характеру поведінкових реакцій тварин;

описує:

- адаптації людини та інших організмів до різних умов проживання;

характеризує:

- коадаптації організмів;

  • типи біологічних ритмів: зовнішні та внутрішні, добові, місячні, припливно-відпливні, сезонні, річні, багаторічні;

пояснює:

- молекулярні та клітинні механізми адаптацій біологічних систем;

- відносний характер адаптацій;

- біологічне підґрунтя правил Алена та Бергмана;

- генетичну основу формування адаптацій.

визначає:

- ступінь адаптованості організмів до середовища мешкання;

розпізнає :

- приналежність певних видів тварин та рослин до певної життєвої форми;

порівнює:

- особливості терморегуляції пойкілотермних та гомойотермних тварини;

- адаптації різних груп організмів до певного середовища мешкання;

складає схеми:

- комплексів адаптацій, які характеризують ту чи іншу життєву форму організмів;

моделює:

- наслідки значного перекривання екологічних ніш конкуруючих видів;

 

робить висновок:

- про значення преадаптацій та адаптацій в еволюції органічного світу,

- про коеволюцію як основу функціонування стабільних екосистем;

- про адаптивне значення фотоперіодизму.

дотримується правил:

- здорового способу життя для підвищення власного адаптивного потенціалу;

обґрунтовує судження:

- про адаптивний потенціал екологічно пластичних та екологічно непластичних видів,

виявляє ставлення до:

- підвищення власного адаптивного потенціалу шляхом регулярних занять фізичною культурою та загартовування організму.

 

 

 

 

 

 

 

 

Екологічна безпека і сталий розвиток»

«Здоров’я і безпека

1

1

Адаптація як загальна властивість біологічних систем.

 

Опрацювати § 1

 

 

2

2

Принцип єдності організмів та середовища мешкання.

 

Опрацювати § 2

 

 

3

3

Загальні закономірності формування адаптацій. Поняття про преадаптацію та постадаптацію.

 

Опрацювати § 3

 

 

4

4

Властивості адаптацій. Стратегії адаптацій організмів.

 

Опрацювати § 4

 

 

5

5

Формування адаптацій на молекулярному рівні організації.

 

Опрацювати § 5

 

 

6

6

Формування адаптацій на клітинному рівні організації.

 

Опрацювати § 6

 

 

7

7

Поняття про екологічно пластичні та екологічно непластичні види. Поняття про адаптивну радіацію.

 

Опрацювати § 10

 

 

8

8

Життєві форми тварин та рослин як адаптації до середовища мешкання.

 

Опрацювати § 16

 

 

9

9

Особливості формування адаптацій у людини.

 

Опрацювати § 8

 

 

10

10

Екологічна ніша як наслідок адаптацій організмів певного виду до існування в екосистемі.

 

Опрацювати § 10

 

 

11

11

Поняття про спряжену еволюцію (коеволюцію) та коадаптацію.

 

Опрацювати § 11

 

 

12

12

Симбіоз та його форми.

 

Опрацювати § 12

 

 

13

13

Основні середовища існування та адаптації до них організмів. Організм як середовище мешкання. Адаптації паразитів до мешкання в організмі хазяїна. Відповідь організму хазяїна на оселення паразитів.

 

Опрацювати § 13

 

 

14

14

Поширення паразитизму серед різних груп організмів.

 

Опрацювати § 13

 

 

15

15

Водне середовище існування та адаптації до нього організмів.

 

Опрацювати § 14

 

 

16

16

Наземно-повітряне середовище існування та адаптації до нього організмів. Способи терморегуляції організмів.

 

Опрацювати § 15

 

 

17

17

Ґрунтове середовище існування та адаптації до нього організмів.

 

Опрацювати § 16

 

 

18

18

Адаптивні біологічні ритми біологічних систем різного рівня організації. Типи адаптивних біологічних ритмів організмів. Фотоперіодизм та його адаптивне значення.

 

Опрацювати § 17

 

 

19

19

Практична робота.

Практична робота №1: Визначення ознак адаптованості різних організмів до середовища існування.

Повторити матеріал по темі

 

 

20

20

Узагальнення знань з теми: «Адаптації»

 

Повторити матеріал по темі

 

 

Тема 6. Біологічні основи здорового способу життя (9 год.)

Знаннєвий компонент

Діяльнісний компонент

Ціннісний компонент

Наскрізні змістові лінії

Терміни та поняття:

- здоров’я, здоровий спосіб життя, гіподинамія, інфекційні захворювання;

називає:

- науки, що вивчають здоров’я людини;

- шляхи зараження інфекційними хворобами;

- чинники неінфекційних хвороб людини;

наводить приклади:

- профілактичних заходів щодо хвороб людини;

 

характеризує:

- принципи здорового способу життя;

- імунну систему людини, особливості її функціонування;

пояснює:

- механізми взаємодії системи антиген-антитіло;

- заходи профілактики захворювань людини (неінфекційних, інфекційних, інвазійних, захворювань, що передаються статевим шляхом);

оцінює:

- вплив регулярних тренувань і рухової активності,  на здоров’я людини;

- вплив харчування на здоров’я людини;

обґрунтовує судження про:

- необхідність глобального контролю за вірусними інфекціями людини, тварин і рослин в сучасних умовах;

- необхідність дотримання гігієнічних вимог в особистому житті;

- негативний вплив тютюнопаління, вживання алкоголю та наркотиків на організм людини;

виявляє власне ставлення:

- до перспектив ліквідації найбільш небезпечних інфекцій;

- до особистої та громадської профілактики захворювань

робить висновки:

-  активний спосіб життя це основа збереження здоров’я;

- особиста гігієна це умова ефективної  профілактики різних захворювань.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Здоров’я і безпека»

 

1

21

Науки, що вивчають здоров’я людини. Принципи здорового способу життя. Складові здорового способу життя: раціональне харчування, рухова активність, особиста і побутова гігієна, відпочинок.

 

Опрацювати § 18

 

 

2

22

Безпека і статева культура.

 

Опрацювати § 19

 

 

3

23

Негативний вплив на здоров’я людини алкоголю, куріння та наркотиків.

 

Опрацювати § 20

 

 

4

24

Імунна система людини, особливості її функціонування.

 

Опрацювати § 21

 

 

5

25

Імунокорекція. Імунотерапія.

 

Опрацювати § 22

 

 

6

26

Вплив навколишнього середовища на здоров’я людини. Вплив стресових факторів на організм людини.

 

Опрацювати § 23

 

 

7

27

Профілактика неінфекційних, інфекційних, інвазійних  захворювань людини, захворювань, що передаються статевим шляхом.

 

Опрацювати § 24

 

 

8

28

Практична робота.

Практична робота №2:

Розробка рекомендацій щодо профілактики захворювань.

Повторити матеріал по темі

 

 

9

29

Узагальнення знань з теми: «Біологічні основи здорового способу життя» та захист навчальних проектів

Проект №1:

Особиста програма зміцнення здоров’я.

Повторити матеріал по темі

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема 7. Екологія (15 год.)

Знаннєвий компонент

Діяльнісний компонент

Ціннісний компонент

Наскрізні змістові лінії

Терміни та поняття:

екологія, екологічні чинники, обмежувальні чинники, толерантність, екологічна взаємодія, популяція, екосистема, біогеохімічні цикли, біосфера, ноосфера;

називає:

  • екологічні закони і їхнє значення;
  • шляхи асиміляції, передачі та розсіювання енергії в екосистемах;
  • основні біоми Землі;
  • ключові біогеохімічні цикли;

наводить приклади:

  • екологічних чинників та їхньої взаємодії;
  • типів взаємодій популяцій у екосистемах;
  • трофічних ланцюгів та трофічних сіток;
  • закономірностей формування екосистем;

характеризує:

- процеси і явища у популяціях, екосистемах та біосфері;

- дію екологічних чинників;

- принципи застосування екологічних закономірностей в практичній діяльності людини та їхні прояви в природі;

- потоки енергії в екосистемах;

- властивості та характеристики екосистем.

 

встановлює:

- елементарні причинно-наслідкові зв'язки між екологічними процесами та явищами;

аналізує:

- залежність життєдіяльності організмів від середовища існування;

пояснює:

-дію в природі законів оптимуму, взаємокомпенсації екологічних факторів;

- закономірності структур популяцій;

- причини нерівноцінності біологічного різноманіття екосистем;

- механізми екологічного балансу біосфери;

- механізми дії екологічних чинників;

- механізми інтеграції складових екосистеми;

складає схеми:

- біогеохімічних циклів;

- трофічних ланцюгів та трофічних сіток;

порівнює:

- особливості організації та функціонування агроценозів і природних екосистем.

висловлює судження щодо:

- значення встановлення характеристик мінімальної життєздатної популяції тварин для збереження виду;

- ролі та значення екології у сучасному світі.

 

 

 

 

«Екологічна безпека і сталий розвиток»

«Громадянська відповідальність»

1

30

Предмет вивчення екології, її завдання та методи. Зв’язки екології з іншими науками. Екологічні закони.

 

Опрацювати § 25

 

 

2

31

Основні методи екологічних досліджень.

 

Опрацювати § 26

 

 

3

32

Екологічні чинники та їхня класифікація.

 

Опрацювати § 27

 

 

4

33

Закономірності впливу екологічних чинників на організми та їх угруповання. Стено- та еврибіонтні види.

 

Опрацювати § 28

 

 

5

34

Популяції. Класифікація популяцій. Структура та характеристики популяцій.

 

Опрацювати § 29

 

 

6

35

Особливості структури популяцій: просторова, вікова, статева.

 

Опрацювати § 30

 

 

7

36

Особливості структури популяцій: етологічна, генетична.

 

Опрацювати § 31

 

 

8

37

Механізми регуляції густоти (щільності) та чисельності популяцій. Функціональна роль популяцій в екосистемах.

 

Опрацювати § 32

 

 

9

38

Властивості та характеристики екосистем.

 

Опрацювати § 33

 

 

10

39

Типи зв’язків між популяціями різних видів в екосистемах.

 

Опрацювати § 34

 

 

11

40

Продуктивність екосистем різного типу. Агроценози, їхня структура та особливості функціонування. Шляхи підвищення продуктивності агроценозів.

 

Опрацювати § 35, 36

 

 

 

12

41

Захист проектів. Розв’язування типових екологічних задач.

Проект №2:

Дослідження особливостей структури місцевих екосистем (природних чи штучних).

Повторити матеріал по темі

 

 

13

42

Екологічні сукцесії як процеси саморозвитку екосистем. Причини сукцесій та їхні типи. Закономірності сукцесій.

 

Опрацювати § 37

 

 

14

43

Біосфера як глобальна екосистема, її структура та межі. Біогеохімічні цикли як необхідна умова існування біосфери. Вчення В. І. Вернадського про біосферу та ноосферу та його значення для уникнення глобальної екологічної кризи.

 

Опрацювати § 38

 

 

15

44

Узагальнення знань з теми: «Екологія»

 

Повторити матеріал по темі

 

 

 

 

 

 

Тема 8. Сталий розвиток та раціональне природокористування (12 год.)

Знаннєвий компонент

Діяльнісний компонент

Ціннісний компонент

Наскрізні змістові лінії

Терміни та поняття:

сталий розвиток, екологічне мислення, природні ресурси, раціональне природокористування;

називає:

- екологічні проблеми в Україні та в світі;

- види забруднення довкілля;

- критерії забруднення довкілля;

- напрямки охорони природи в Україні та в світі;

описує:

- екологічний стан свого регіону;

наводить приклади:

- видів-вселенців свого регіону;

- джерел забруднення довкілля;

- видів, занесених до Червоної книги України;

характеризує:

- наслідки забруднення довкілля для живих організмів і людини зокрема;

- проблеми акліматизації та реакліматизації видів;

пояснює:

- необхідність правильної утилізації побутових та промислових відходів;

- необхідність міжнародної взаємодії державних установ та громадських організацій у справі охорони навколишнього природного середовища;

- необхідність раціонального використання природних ресурсів;

 

складає карту:

- екологічного стану свого регіону;

моделює:

- способи утилізації відходів;

порівнює:

- ступінь забруднення окремих територій України; застосовує:

- екологічні знання в повсякденній діяльності.

 

дотримується правил:

- охорони навколишнього середовища;

- екологічної етики;

оцінює:

- вплив діяльності людини на стан навколишнього середовища та його компонентів;

висловлює судження щодо:

- значення екологічних знань;

- значення концепції сталого розвитку;

- шляхів вирішення екологічних проблем свого регіону;

- шляхів раціонального використання природних ресурсів;

виявляє власну позицію щодо:

- дієвості екологічної політики в Україні.

 

«Екологічна безпека і сталий розвиток»

1

45

Сучасні екологічні проблеми у світі та в Україні.

 

Опрацювати § 39

 

 

2

46

Види забруднення, їхні наслідки для природних і штучних екосистем та людини.

 

Опрацювати § 40

 

 

3

47

Хімічне та біологічне забруднення.

 

Опрацювати § 41

 

 

4

48

Поняття про якість довкілля. Критерії забруднення довкілля.

 

Опрацювати § 42

 

 

5

49

Антропічний вплив на атмосферу. Наслідки забруднення атмосферного повітря та його охорона.

 

Опрацювати § 43

 

 

6

50

Антропічний вплив на гідросферу. Причини порушення якості природних вод, дефіцит водних ресурсів, принципи оцінки екологічного стану водойм. Охорона водойм.

 

Опрацювати § 44

 

 

7

51

Основні джерела антропічного забруднення ґрунтів, їхні наслідки. Необхідність охорони ґрунтів.

 

Опрацювати § 45, 46

 

 

8

52

Антропічний вплив на біорізноманіття.Проблеми акліматизації та реакліматизації видів. Збереження біорізноманіття як необхідна умова стабільності біосфери.

 

Опрацювати § 47

 

 

9

53

Екологічна політика в Україні: природоохоронне законодавство України, міждержавні угоди.

 

Опрацювати § 48

 

 

10

54

Червона книга та чорні списки видів тварин. Зелена книга України.

 

Опрацювати § 49

 

 

11

55

Концепція сталого розвитку та її значення. Природокористування в контексті сталого розвитку. Поняття про екологічне мислення. Необхідність міжнародної взаємодії у справі охорони довкілля.

 

Опрацювати § 50

 

 

12

56

Практична робота.

Практична робота №3:

Оцінка екологічного стану свого регіону. 

Повторити матеріал по темі

 

 

Тема 9. Застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та біотехнології (14 год.)

Знаннєвий компонент

Діяльнісний компонент

Ціннісний компонент

Наскрізні змістові лінії

Терміни та поняття:

селекція, біотехнологія, генетично модифіковані організми, клонування, біологічна безпека

називає:

- сучасні методи селекції тварин, рослин і мікроорганізмів;

наводить приклади:

- застосування методів генної та клітинної інженерії в сучасній селекції;

- використання стовбурових клітин;

характеризує:

- явище гетерозису та його генетичні основи;

- досягнення репродуктивної медицини, трансплантології та донорства.

- пояснює:

- значення досягнень генетичної та клітинної інженерії.

 

порівнює:

  • - ефективність методів класичної селекції та сучасної біотехнології.

робить висновки про:

- застосування біотехнології в охороні навколишнього природного середовища;

  • - застосування результатів біологічних досліджень у сучасній селекції та біотехнології

 

висловлює судження про:

  • внесок вітчизняних учених у розвиток селекції, біотехнології і медицини;
  • перспективи використання генетично модифікованих організмів;
  • клонування організмів;

- досягнення та ризики генної інженерії людини;

  • небезпеку створення та застосування біологічної зброї;

виявляє власну позицію щодо:

- дотримання  біоетики в біологічних та біомедичних дослідженнях.

«Здоров’я і безпека»

«Екологічна безпека і сталий розвиток»

«Громадянська відповідальність»

1

57

Завдання та досягнення сучасної селекції.

 

Опрацювати § 51,

 

 

2

58

Внесок вітчизняних учених-селекціонерів.

 

Опрацювати § 52

 

 

3

59

Сучасні методи селекції тварин, рослин і мікроорганізмів.

 

Опрацювати § 53

 

 

4

60

Явище гетерозису та його генетичні основи.

 

Опрацювати § 56

 

 

5

61

Значення для планування селекційної роботи вчення М. І. Вавилова про центри різноманітності та походження культурних рослин, закону гомологічних рядів спадкової мінливості.

 

Опрацювати § 54, 55

 

 

 

6

62

Сучасна біотехнологія та її основні напрямки. Біотехнологія, генна та клітинна інженерія в сучасній селекції мікроорганізмів.

 

Опрацювати § 57

 

 

7

63

Біотехнологія, генна та клітинна інженерія в сучасній селекції рослин.

 

Опрацювати § 58

 

 

8

64

Біотехнологія, генна та клітинна інженерія в сучасній селекції тварин.

 

Опрацювати § 59

 

 

9

65

Генна інженерія людини: досягнення та ризики.

 

Опрацювати § 60

 

 

10

66

Досягнення молекулярної біології та генетики у медицині. Досягнення репродуктивної медицини, трансплантології та донорства. Біоетичні проблеми сучасної медицини.

 

Опрацювати § 61

 

 

11

67

Поняття про біологічну небезпеку, біологічний тероризм та біологічний захист. Біологічна безпека та основні напрямки її реалізації.

 

Опрацювати § 62

 

 

12

68

Захист навчальних проектів.

Проект №3:

  • Клонування організмів.

Нанотехнології в біології.

Трансгенні організми: за і проти.

Повторити матеріал по темі

 

 

13

69

Узагальнення: роль біології у вирішенні сучасних глобальних проблем людства.

 

Опрацювати с.204-205.

 

 

14

70

Узагальнення знань з теми: «Застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та біотехнології» 

 

Повторити матеріал по темі

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, 11 клас, Планування
Додано
26 січня 2023
Переглядів
3400
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку