Календарне планування уроків біологія 6 клас
(70 годин – 2 години на тиждень, із них 6 годин – резервних)
Складено згідно навчальної програми «Біологія для 6 – 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів» затвердженої Міністерством освіти і науки України (наказ № 804 від 07.06.2017)
К-ть годин у темі |
№п/п уроку |
Тема уроку |
Лабораторні,практичні роботи, дослідницькі практикуми |
Домашнє завдання |
Дата проведення уроку |
Для нотаток |
Вступ (4 год.) |
||||||
Діяльність (уміння) |
Знання |
Наскрізні змістові лінії |
||||
розрізняє: об’єкти живої природи; практикує: метод спостереження біологічних об’єктів
|
Терміни: - біологія, спостереження, експеримент називає: - основні властивості живого (ріст, розмноження, взаємодія із зовнішнім середовищем); наводить приклади: - основних груп організмів (бактерії, рослини, тварини, гриби); - методів біологічних досліджень організмів (спостереження, опис, порівняння, експеримент) |
Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на формування в учнів екологічної свідомості для збереження та захисту довкілля) Здоров’я і безпека (сприяє усвідомленню значимості безпечного здорового життєвого середовища)
|
||||
1 |
1 |
Біологія – наука про життя. Науки, що вивчають життя. |
|
Опрацювати § 1 стор. 4 |
|
|
2 |
2 |
Основні властивості живого. |
|
Опрацювати § 2 стор. 7 |
|
|
3 |
3 |
Різноманітність життя (на прикладах тварин, рослин, грибів, бактерій). Поняття про Віруси. |
|
Опрацювати § 3 стор. 11 |
|
|
4 |
4 |
Методи вивчення організмів. Застосування біологічних знань у діяльності людини. |
|
Опрацювати § 4 стор. 15 |
|
|
Тема 1. Клітина (10 год.) |
||||||
Діяльність (уміння) |
Знання |
Наскрізні змістові лінії |
||||
розпізнає: - на моделях, фотографіях рослинну і тваринну клітини та їхні складові частини; - на мікропрепаратах рослинних клітин їхні складові; уміє: - налаштувати шкільний оптичний мікроскоп та отримати чітке зображення мікроскопічного об’єкта; - виготовляти прості мікропрепарати рослинних клітин; дотримується правил: - роботи з мікроскопом та лабораторним обладнанням |
Терміни: - клітина, клітинна мембрана, клітинна стінка, цитоплазма, ядро, пластиди, мітохондрії, вакуоля називає: - основні елементи світлового мікроскопа; - основні властивості клітини: ріст, поділ, обмін з навколишнім середовищем; наводить приклади: - складових частин клітини (клітинна мембрана, клітинна стінка, цитоплазма, ядро, органели: пластиди, мітохондрії, вакуоля); порівнює: рослинну і тваринну клітину |
Підприємливість і фінансова грамотність (сприяє розвитку здатності успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі) |
||||
1 |
5 |
Клітина - одиниця живого. Історія вивчення клітини. |
|
Опрацювати § 5 стор. 20 |
|
|
2 |
6 |
Збільшувальні прилади та їх призначення. Лупа. Мікроскоп. |
Практична робота №1: 1. Будова світлового мікроскопа та робота з ним. |
Опрацювати § 6 стор. 24 |
|
|
3 |
7 |
Виготовлення мікропрепаратів. |
Практична робота №2: 2.Виготовлення мікропрепаратів шкірки луски цибулі та розгляд її за допомогою оптичного мікроскопа. |
Опрацювати § 7 стор. 29 |
|
|
4 |
8 |
Будова рослинної клітини. Клітинна мембрана. |
Лабораторне дослідження №1: Будова клітини листка елодеї. |
Опрацювати § 8 стор. 32 |
|
|
5 |
9 |
Будова рослинної і тваринної клітини. Внутрішнє середовище клітини: цитоплазма та включення. |
Лабораторне дослідження №2: Рух цитоплазми в клітинах листка елодеї. |
Опрацювати § 9 стор. 36 |
|
|
6 |
10 |
Основні органели клітини: мітохондрії, пластиди, вакуолі, ендоплазматична сітка, комплекс Гольджі, рибосоми |
|
Опрацювати § 10 стор. 39 |
|
|
7 |
11 |
Ядро клітини. |
|
Опрацювати § 11 стор. 43 |
|
|
8 |
12 |
Ріст і розмноження клітини. |
|
Опрацювати § 12 стор. 45 |
|
|
9 |
13 |
Основні положення клітинної теорії.
|
|
Опрацювати § 5 стор. 23 |
|
|
10 |
14 |
Узагальнення вивченого по темі «Клітина» |
|
Повторити матеріал теми |
|
|
Тема 2. Одноклітинні організми. Перехід до багатоклітинності (8 год.) |
||||||
Діяльність (уміння) |
Знання |
Наскрізні змістові лінії |
||||
розпізнає (на моделях і фотографіях): - одноклітинні організми (із числа вивчених); описує: - середовища існування та будову одноклітинних організмів (на прикладі вивчених); - процеси життєдіяльності одноклітинних організмів;
порівнює за вказаними ознаками: застосовує знання: - для профілактики інфекційних та паразитарних захворювань; - про процеси життєдіяльності одноклітинних у побуті; дотримується правил: - роботи з мікроскопом |
Терміни: - бактерії, одноклітинні організми, колоніальні організми, багатоклітинні організми
називає: - ознаки бактеріальної клітини; наводить приклади: - одноклітинних, колоніальнихта багатоклітинних організмів без тканин; знає: - особливості будови одноклітинних; розуміє: - процеси життєдіяльності (живлення, дихання, подразливість, розмноження, рух) |
Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на усвідомлення ролі одноклітинних в екосистемах) Здоров’я і безпека (сприяє усвідомленню небезпеки інфекційних та паразитарних захворювань) Підприємливість і фінансова грамотність (сприяє усвідомленню можливостей практичного використання одноклітинних для отримання біогумусу, біопалива тощо) |
||||
1 |
15 |
Одноклітинні твариноподібні організми – мешканці водойм. |
Лабораторне дослідження №3: Спостереження інфузорій. |
Опрацювати § 13 стор. 48 |
|
|
2 |
16 |
Одноклітинні твариноподібні організми – збудники хвороб людини. |
|
Опрацювати § 14 стор. 53 |
|
|
3 |
17 |
Одноклітинні організми, здатні до фотосинтезу. |
|
Опрацювати § 15 стор. 56 |
|
|
4 |
18 |
Дріжджі – одноклітинні гриби. |
|
Опрацювати § 16 стор. 61 |
|
|
5 |
19 |
Бактерії – найменші одноклітинні організми. Будова та процеси життєдіяльності. |
|
Опрацювати § 17 стор. 63 |
|
|
6 |
20 |
Роль бактерій у природі та значення в житті людини. |
|
Опрацювати § 18 стор. 67 |
|
|
7 |
21 |
Перехід до багатоклітинності. |
|
Опрацювати § 19 стор. 71 |
|
|
8 |
22 |
Губки – примітивні багатоклітинні тварини. |
|
Опрацювати § 20 стор. 74 |
|
|
р |
23 |
Узагальнення вивченого по темі «Одноклітинні організми. Перехід до багатоклітинності» |
Міні-проект (за вибором) 1.Чому скисає молоко? 2.Корисний йогурт. 3.Живі фільтри. |
Повторити матеріал теми |
|
|
Тема 3. Рослини (20 год.) |
||||||
Діяльність (уміння) |
Знання |
Наскрізні змістові лінії |
||||
описує: - ріст і розвиток рослинного організму (розвиток рослини з насінини); розпізнає: - клітини, тканинита органи рослини; - цибулину, кореневище, бульбу картоплі як видозмінені підземні пагони; порівнює за вказаними ознаками: - процеси фотосинтезу та дихання; - статеве й нестатеве розмноження; установлює: - біологічне значення видозмін вегетативних органів (на прикладах); - біологічне значення суцвіть, плодів; аналізує: - значення фотосинтезу, живлення, дихання, випаровування води в житті рослин; планує: - власні спостереження будови та життєдіяльності рослини; прогнозує: - результати власних спостережень; практикує: - дослідження будови органів рослини; - досліди, що підтверджують основні процеси життєдіяльності рослин; уміє: - розмножувати рослини; - пророщувати насінини; - фіксувати результати дослідів і досліджень; - моделювати біологічні об’єкти та процеси; дотримується правил: - роботи з мікроскопом та лабораторним обладнанням; застосовує знання: - для догляду за рослинами |
Терміни: - рослини, вегетативні органи рослини (корінь, стебло, листок, брунька), статеве розмноження рослин, нестатеве розмноження рослин, фотосинтез, живлення рослин, квітка, суцвіття, запилення, запліднення, насінина, плід називає: - основні процеси життєдіяльності рослини (ріст, живлення, фотосинтез, дихання, транспорт речовин); - умови та речовини, необхідні для життєдіяльності рослин; - умови, за яких відбувається фотосинтез; - форми розмноження рослин (статеве, нестатеве); наводить приклади: - тканин, органів рослин; - способів запилення; - способів розмноження рослин (3-4); - рухів рослин; - рослин з видозмінами кореня (3-4), - рослин з видозмінами пагона та його частин (3-4); - рослин з різними типами суцвіть, різними типами плодів, різними способами поширення плодів і насінин (3-4); пояснює: - запилення та запліднення; характеризує: - будову кореня, стебла, листка у зв’язку з функціями; - бруньку як зачаток пагона; - квітку як орган насіннєвого розмноження рослин |
Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на усвідомлення ролі рослин в екосистемах) Здоров’я і безпека (сприяє усвідомленню значення зелених насаджень для створення сприятливого середовища життя). Підприємливість і фінансова грамотність (сприяє забезпеченню кращого розуміння молодими українцями практичних аспектів фінансових питань: овочівництво, садівництво, біотехнології тощо) |
||||
1 |
24 |
Рослина – живий організм. Фотосинтез як характерна особливість рослин. Повітряне живлення. |
|
Опрацювати § 21 стор. 78 |
|
|
2 |
25 |
Рослина – живий організм. Дихання. Випаровування. |
|
Опрацювати § 21 стор. 78 |
|
|
3 |
26 |
Тканини рослин. Твірні, покривні, основні тканини. |
|
Опрацювати § 22 стор. 83 |
|
|
4 |
27 |
Тканини рослин. Механічні, провідні тканини. |
|
Опрацювати § 22 стор. 83 |
|
|
5 |
28 |
Корінь: будова, основні функції. |
Лабораторне дослідження №4: будова кореня. |
Опрацювати § 23 стор. 86 |
|
|
6 |
29 |
Кореневі системи. Видозміни коренів. |
|
Опрацювати § 24 стор. 92 |
|
|
7 |
30 |
Пагін. Будова і функції пагона. |
Лабораторне дослідження №5: будова пагона. |
Опрацювати § 25 стор. 96 |
|
|
8 |
31 |
Бруньки. Їх види та будова. Розвиток пагона з бруньки. |
Лабораторне дослідження №6: будова бруньки. Дослідницький практикум Спостереження за розвитком пагона з бруньки. |
Опрацювати § 25 стор. 96 |
|
|
9 |
32 |
Стебло – осьова частина пагона. Будова, ріст у товщину. |
|
Опрацювати § 26 стор. 99 |
|
|
10 |
33 |
Видозміни пагона. |
Лабораторне дослідження №7: будова цибулини, кореневища, бульби картоплі, коренеплоду (на прикладі моркви); |
Опрацювати § 27 стор. 103 |
|
|
11 |
34 |
Листок – бічний орган пагона. Будова та функції листка. |
|
Опрацювати § 28 стор. 107 |
|
|
12 |
35 |
Тривалість життя листків. Видозміни листка. |
|
Опрацювати § 29 стор. 112 |
|
|
13 |
36 |
Транспорт речовин. Взаємозв’язки між різними частинами рослини. |
Дослідницький практикум Транспорт речовин по рослині. |
Опрацювати §30 стор. 115 |
|
|
14 |
37 |
Рухи рослин.
|
Дослідницький практикум Дослідження процесу росту вегетативних органів. |
Опрацювати § 31 стор. 118 |
|
|
15 |
38 |
Розмноження рослин. |
Дослідницький практикум Вегетативне розмноження рослин. |
Опрацювати § 32 стор. 121 |
|
|
16 |
39 |
Квітка - орган статевого розмноження рослин. Будова і різноманітність квіток. |
Лабораторне дослідження №8: будова квітки. |
Опрацювати § 33 стор. 125 |
|
|
17 |
40 |
Суцвіття: будова, різноманітність і значення. |
|
Опрацювати § 34 стор. 129 |
|
|
18 |
41 |
Запилення і запліднення у квіткових рослин. |
|
Опрацювати §35,36 стор. 131,134 |
|
|
19 |
42 |
Насінина, її будова та значення. Проростання насіння. |
Лабораторне дослідження №9: будова насінини Дослідницький практикум Дослідження умов проростання насіння. |
Опрацювати § 36 стор. 134 |
|
|
20 |
43 |
Плід, поширення плодів.
|
Лабораторне дослідження №10: будова плода. |
Опрацювати § 38 стор. 140 |
|
|
р |
44 |
Ріст і розвиток рослин. |
|
Опрацювати §39 стор. 145 |
|
|
р |
45 |
Захист міні-проектів |
Міні-проект (за вибором): 1.Листопад. 2.Квіти і комахи. 3. Рослини мандрівники. 4.Рослини хижаки. |
Повторити матеріал теми |
|
|
р |
46 |
Узагальнення вивченого по темі «Рослини» |
|
Повторити матеріал теми |
|
|
Тема 4. Різноманітність рослин (12 год.) |
||||||
Діяльність (уміння) |
Знання |
Наскрізні змістові лінії |
||||
розпізнає: - рослини різних груп (водоростей, мохів, хвощів, плаунів, папоротей, голонасінних і покритонасінних);
- основні життєві форми рослин; описує: - будову тіла водоростей, мохів, хвощів, плаунів, папоротей, голонасінних (на прикладі хвойних) і покритонасінних (квіткових) рослин; - розмноження мохів, хвощів, плаунів, папоротей, голонасінних і покритонасінних (квіткових) рослин; порівнює за вказаними ознаками: рослини різних груп, життєвих форм тощо; уміє: підбирати види кімнатних рослин для вирощування в певних умовах |
Терміни: - рослинні угруповання, водорості, мохи, папороті, голонасінні, покритонасінні, Червона книга України називає: - середовища існування водоростей, мохів, хвощів, плаунів, папоротей, голонасінних і покритонасінних рослин; - групи рослин, які розмножуються спорами та насінням;
- основні життєві форми рослин; наводить приклади: - водоростей (2-3); - мохів, хвощів, плаунів, папоротей (2-3); - голонасінних і покритонасінних рослин (4-5); - рослин різних екологічних груп (2-3); - рослин різних життєвих форм (4-5); - панівних рослин різних рослинних угруповань: лісів, степів, лук, боліт (4-5); - пристосувань рослин до середовища існування (4-5); розуміє: особливості розмноження рослин спорами та насінням |
Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на усвідомлення необхідності збереження рослин та їх угруповань) Громадянська відповідальність (сприяє формуванню відповідального члена громади, суспільства, який розуміє важливість раціонального використання людиною рослинних угруповань) Здоров'я і безпека (сприяє усвідомленню значення рослин для зміцнення здоров’я) Підприємливість і фінансова грамотність (сприяє забезпеченню кращого розуміння молодими українцями практичних аспектів фінансових питань: фітодизайн, декоративні рослини, створення колекцій, сувенірів тощо) |
||||
1 |
47 |
Поняття про класифікацію рослин. |
|
Опрацювати §40 стор. |
|
|
2 |
48 |
Водорості (зелені, бурі, червоні, діатомові). |
Лабораторне дослідження №11: Будова зелених нитчастих водоростей. |
Опрацювати § стор. |
|
|
3 |
49 |
Мохи. |
Лабораторне дослідження №12: Будова моху. |
Опрацювати § стор. |
|
|
4 |
50 |
Папороті, хвощі, плауни.
|
Лабораторне дослідження №13: Будова папоротей. |
Опрацювати § стор. |
|
|
5 |
51 |
Захист міні-проектів |
Міні-проект (за вибором) Як утворився торф і кам’яне вугілля? Викопні рослини. |
|
|
|
6 |
52 |
Голонасінні. |
Лабораторне Дослідження №14: Будова голонасінних. |
Опрацювати § стор. |
|
|
7 |
53 |
Покритонасінні (Квіткові). |
|
Опрацювати § стор. |
|
|
8 |
54 |
Сільськогосподарські рослини. |
|
Опрацювати § |
|
|
9 |
55 |
|
Практична робота №3: Порівняння будови мохів, папоротей та покритонасінних (квіткових) рослин. |
Опрацювати § стор. |
|
|
10 |
56 |
Екологічні групи рослин (за відношенням до світла, води, температури). |
Практична робота №4: Визначення видів кімнатних рослин, придатних для вирощування в певних умовах. |
Опрацювати § стор. |
|
|
11 |
57 |
Життєві форми рослин. Рослинні угруповання. Зв’язки рослин з іншими організмами. |
|
Опрацювати § стор. |
|
|
12 |
58 |
Типи рослинних угруповань |
|
Опрацювати § стор. |
|
|
р |
59 |
Значення рослин для життя на планеті Земля та людини. |
|
Опрацювати § стор. |
|
|
р |
60 |
Узагальнення вивченого по темі «Різноманітність рослин» |
|
Повторити матеріал теми |
|
|
Тема 5. Гриби (9 год.) |
||||||
Діяльність (уміння) |
Знання |
Наскрізні змістові лінії |
||||
порівнює за визначними ознаками:
- грибиі рослини;- цвілеві та шапинкові гриби; - співіснування грибів і водоростей у лишайниках;
- роль грибів у природі; розпізнає: - їстівні та отруйні гриби своєї місцевості;- лишайники; дотримується правил: - роботи з мікроскопомта лабораторним обладнанням; аналізує: - використання людиною грибів і лишайників; уміє: - відрізняти отруйні гриби (на прикладах видів своєї місцевості) застосовує знання для:
- зберігання продуктів харчування; - профілактики отруєння грибами |
Терміни: - гриби, лишайники
називає: - ознаки грибної клітини; - спільні та відмінні риси в будові клітин грибів, рослин і тварин;
- основні групи грибів за їх способом живлення; - групи лишайників (накипні, листуваті, кущисті); наводить приклади: - їстівних та отруйних грибів свого краю; - співіснування грибів з рослинами; характеризує:
- особливості живлення грибів; - будову лишайників |
Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на усвідомлення значення грибів та лишайників у біосфері) Здоров’я і безпека (сприяє усвідомленню небезпеки захворювань, що спричинюються грибами) Підприємливість і фінансова грамотність (сприяє забезпеченню кращого розуміння молодими українцями практичних аспектів фінансових питань: вирощування шапинкових грибів, виробництво продуктів харчування з використанням грибів тощо) |
||||
1 |
61 |
Загальна характеристика грибів. |
|
Опрацювати § стор. |
|
|
2 |
62 |
Екологічні групи грибів |
|
Опрацювати § стор. |
|
|
3 |
63 |
Лишайники – приклад симбіотичних організмів. |
|
Опрацювати § стор. |
|
|
4 |
64 |
Будова шапинкових грибів: грибна клітина, грибниця, плодове тіло. |
Лабораторне дослідження №15: Будова шапинкових грибів. |
Опрацювати § стор. |
|
|
5 |
65 |
Їстівні та отруйні шапинкові гриби. |
Практична робота №5: Розпізнавання їстівних та отруйних грибів своєї місцевості. |
Опрацювати § стор. |
|
|
6 |
66 |
Гриби – паразити. |
|
Опрацювати § стор. |
|
|
7 |
67 |
Значення грибів у природі та житті людини. |
Міні-проект Гриби у біосфері та житті людини. |
Опрацювати § стор. |
|
|
8 |
68 |
Узагальнення вивченого по темі «Гриби» |
|
Опрацювати § стор. |
|
|
9 |
69 |
Екскурсія Різноманітність рослин свого краю. |
|
Повторити матеріал теми |
|
|
р |
70 |
Повторення вивченого матеріалу |
|
|
|
|