Календарно-тематичне планування з біології на 7 клас за новою програмою з урахуванням наскрізних змістових ліній та компетентісного підходу. Матеріали зручно систематизовано та подано у вигляді таблиці.Присутні очікувані результати навчання учнів: знаннєвий, діяльнісний та ціннісний компоненти до кожної теми.
7 клас
№ з/п |
Дата проведення уроку |
Тема уроку |
Практична частина |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
Наскрізні змістові лінії |
||
Діяльність (уміння) |
Знання |
|
|||||
ВСТУП (4 години) |
|||||||
|
|
Основні відмінності тварин від рослин та грибів.
|
|
Учень: розпізнає: - клітини, тканини, органи, системи органів тварин; описує: - будову тіла тварин, використовуючи опудала, муляжі, вологіпрепарати, колекції;
|
пояснює: - відмінності тварин від рослин та грибів
|
Підприємливість і фінансова грамотність (орієнтує на практичне використання тварин у фермерському господарстві, розвиток лідерських ініціатив) |
|
|
|
Будова тварин: клітини, тканини, органи та системи органів.
|
|
порівнює: - клітини тварин, рослин, грибів
|
називає: - ознаки тваринної клітини; - тканини тварин, органи, системи органів та їхні функції;
|
|
|
|
|
Особливості живлення тварин. |
|
характеризує: - типи живлення: автотрофний та гетеротрофний; |
оперує термінами: - тварини, автотрофний організм, гетеротрофний організм
|
|
|
|
|||||||
|
|
Органи та системи органів. |
Демонстрування |
|
називає: - середовища існування тварин; - прояви життєдіяльності тварин; - ознаки тваринної клітини; - тканини тварин, органи, системи органів та їхні функції;
|
|
|
ТЕМА 1. РІЗНОМАНІТНІСТЬ ТВАРИН (25 годин+1) |
|||||||
|
|
Особливості будовита способу життя тварин. |
Демонстрування мікропрепаратів, вологих препаратів, колекцій, опудал, зображень (у тому числі електронних) тварин
|
розпізнає: - пристосування тварин до паразитичного способу життя (на прикладі паразитичних червів та членистоногих); установлює зв’язок - між будовою тварин і способом життя; вдосконалює уміння - роботи з натуральними об’єктами та лабораторним обладнанням; дотримується правил
|
оперує термінами: - вид, безхребетні, хордові |
Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на розвиток у школярів екологічної свідомості, соціальної активності та відповідальності за збереження тварин)
|
|
|
|
Різноманітність тварин. |
|
характеризує: - пристосування тварин до життя у воді; - пристосування тварин до життя на суходолі; - пристосування тварин до життя у ґрунті; - пристосування тварин до польоту;
|
називає:
- середовища існування та способи життя тварин; - рідкісні види тварин України та свого краю;
|
|
|
|
|
Способи класифікації тварин. |
|
|
наводить приклади: - тварин зазначених груп; |
|
|
|
|
Роль тварин в природі та значення в житті людини. |
|
обґрунтовує судження: щодо значення знань про тварину у житті людини |
наводить приклади: - видів тварин, що є паразитами людини та переносниками збудників хвороб |
Здоров’я і безпека (орієнтує на формування у школярів ціннісного ставлення до власного здоров’я)
|
|
|
|||||||
|
|
Кишковопорожнинні. |
|
|
|
|
|
|
|
Кільчасті черви.
|
Лабораторне дослідження №1 Зовнішня будови та рух кільчастих червів(на прикладі дощового черв’яка або трубочника); |
|
|
|
|
11. |
|
Узагальнення знань з теми «Різноманітність тварин» |
|
|
|
|
|
12. |
|
Членистоногі. |
|
|
|
|
|
13. |
|
Ракоподібні. |
|
|
|
|
|
14. |
|
Павукоподібні. |
|
|
|
|
|
15. |
|
Комахи. |
|
|
|
|
|
16. |
|
Практична робота №1 Виявлення прикладів пристосувань до способу життя в комах.
|
|
|
|
|
|
17. |
|
Молюски. |
Лабораторне дослідження №2 Будова черепашки (мушлі) черевоногих та двостулкових молюсків. |
|
|
|
|
18. |
|
Паразитичні безхребетні тварини. |
|
|
|
|
|
19. |
|
Риби. |
|
|
|
|
|
20. |
|
Узагальнення знань з теми «Різноманітність тварин» |
|
|
|
|
|
21. |
|
Амфібії. |
|
|
|
|
|
22. |
|
Рептилії |
|
|
|
|
|
23. |
|
Птахи. |
|
|
|
|
|
24. |
|
Різноманітність птахів Практична робота №2.Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у представників різних екологічних груп птахів. |
|
|
|
|
|
25. |
|
Ссавці. Загальна характеристика. |
|
|
|
|
|
26. |
|
Різноманітність ссавців. |
|
|
|
|
|
27. |
|
Практична робота №3. Визначення особливостей зовнішньої будови хребетних тварин у зв’язку з пристосуванням до різних умов існування. |
|
|
|
|
|
28. |
|
Міні-проект |
|
|
|
|
|
29. |
|
Узагальнення знань з теми «Різноманітністьтварин |
|
|
|
|
|
ТЕМА 2. ПРОЦЕСИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ ТВАРИН (16 годин+1) |
||||||||||||||||
30. |
|
Особливості обміну речовин гетеротрофного організму. Живлення і травлення. Різноманітність травних систем |
|
порівнює: - клітини тварин, рослин, грибів характеризує: - типи живлення: автотрофний та гетеротрофний;
|
оперує термінами: - тварини, автотрофний організм, гетеротрофний організм
|
|
||||||||||
31. |
|
Дихання та газообмін у тварин. Органи дихання, їх різноманітність. Значення процесів дихання. |
|
порівнює: -органи та системи органів різних груп тварин; -прояви життєдіяльності у різних груп тварин; |
називає:органи дихання |
|
||||||||||
|
||||||||||||||||
32. |
|
Транспорт речовин у тварин. Незамкнена та замкнена кровоносні системи. Кров, її основні функції.
|
|
|
називає: органи кровообігу, основні функції крові та типи кровоносних систем.
|
|
||||||||||
|
||||||||||||||||
33. |
|
Практичні робота №4. Порівняння будови кровоносної системи хребетних тварин
|
Демонстрування мікропрепаратів, вологих препаратів, колекцій, опудал, зображень (у тому числі електронних) тварин |
вдосконалює уміння - роботи з натуральними об’єктами та лабораторним обладнанням; |
|
|
||||||||||
34. |
|
Виділення, його значення для організму. Органи виділення тварин.
|
|
характеризує: органи виділення
|
|
|
||||||||||
35. |
|
Опора і рух. Види скелета. Значення опорно-рухової системи. |
|
|
|
|
||||||||||
36. |
|
Практична робота №5. Порівняння будови скелетів хребетних тварин.
|
|
|
|
|
||||||||||
|
||||||||||||||||
37. |
|
Два типи симетрії як відображення способу життя. Способи пересування тварин. |
|
|
|
|
||||||||||
38. |
|
Покриви тіла тварин, їх різноманітність та функції |
Лабораторне дослідження №3 Особливості покривів тіла тварин
|
|
пояснює:значення покривів тіла |
|
||||||||||
39. |
|
Узагальнення знань з теми «Процеси життєдіяльності» |
|
|
|
|
||||||||||
40. |
|
Органи чуття, їх значення |
|
|
|
|
||||||||||
41. |
|
Нервова система, її значення, розвиток у різних тварин |
|
|
|
|
||||||||||
42. |
|
Практична робота №6 Порівняння будови головного мозку хребетних тварин
|
|
|
|
|
||||||||||
43. |
|
Розмноження та його значення. Форми розмноження тварин. Статеві клітини та запліднення. |
|
|
|
|
||||||||||
44. |
|
Розвиток тварин (з перетвореннями та без) |
Лабораторне дослідження №4 Визначення віку тварин
|
|
|
|
||||||||||
45. |
|
Міні-проект |
|
|
|
|
||||||||||
46. |
|
Узагальнення знань з теми «Процеси життєдіяльності» |
|
|
|
|
||||||||||
ТЕМА 3. ПОВЕДІНКА ТВАРИН (9 годин+1) |
||||||||||||||||
47. |
|
Поведінка тварин, методи її вивчення.
|
Лабораторне дослідження №5 Спостереження за поведінкою тварин
|
розпізнає (за описом та відеоматеріалами): - форми поведінки тварин; - типи угруповань тварин; планує хід дослідження, прогнозує очікувані результати та фіксує їх |
оперує термінами: - інстинкт, научіння, поведінка тварин, міграція називає: - методи вивчення поведінки тварин; - форми поведінки тварин; - угруповання тварин; |
Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на розвиток у школярів екологічної свідомості, соціальної активності та ціннісного ставлення до тварин) |
||||||||||
48. |
|
Вроджена і набута поведінка |
|
характеризує: - біологічне значення вродженої та набутої поведінки; - форми поведінки; спостерігає та описує: - поведінку тварин;
|
|
|
||||||||||
49. |
|
Способи орієнтування тварин. Хомінг. міграції |
|
|
наводить приклади: - міграцій тварин; - способів орієнтування тварин; - використання тваринами знарядь праці;
|
|
||||||||||
50. |
|
Форми поведінки тварин: дослідницька, харчова, захисна, гігієнічна, |
|
|
|
|
||||||||||
51. |
|
Форми поведінки тварин:репродуктивн,батьківськатериторіальна, соціальна |
|
|
|
|
||||||||||
52. |
|
Практична робота №8 Визначення форм поведінки (або типів угруповань) тварин (за відео-матеріалами або описом). |
|
|
|
|
||||||||||
53. |
|
Типи угруповань тварин за К.Лоренцем. Ієрархія у групі. Комунікація тварин. |
|
|
|
|
||||||||||
54. |
|
Використання тваринами знарядь праці. Елементарна розумова діяльність. |
|
|
|
|
||||||||||
55. |
|
Міні-проект |
|
|
|
|
||||||||||
56. |
|
Узагальнення знань з теми «Поведінка тварин» |
|
|
|
|
||||||||||
ТЕМА 4. ОРГАНІЗМИ І СЕРЕДОВИЩЕ ІСНУВАННЯ (орієнтовно 6 год+1) |
||||||||||||||||
57. |
|
Поняття про екосистему та чинники середовища. |
|
|
оперує термінами: - екосистема, рослиноїдні тварини, хижі тварини, паразити, ланцюги живлення |
Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на розвиток у школярів екологічної свідомості, соціальної активності, відповідальності за збереження організмів й етичне ставлення до природи та її охорони)
|
||||||||||
58. |
|
Ланцюги живлення. Кругообіг речовин і потік енергії в екосистемі. |
|
описує: - передачу енергії в екосистемі;
|
оперує термінами: - екосистема, рослиноїдні тварини, хижі тварини, паразити, ланцюги живлення, |
|
||||||||||
59. |
|
Співіснування організмів в угрупованнях. |
|
характеризує: визначає: - роль організмів як компонентів екосистеми |
називає:
- чинники середовища існування; |
|
||||||||||
60. |
|
Вплив людини та її діяльності на екосистеми. Екологічна етика.
|
|
|
наводить приклади: |
|
||||||||||
61. |
|
Природоохоронні території. Червона книга України.
|
|
|
оперує термінами: -, охорона природи, Червона книга України |
Громадянська відповідальність (орієнтує на формування відповідального члена суспільства, який усвідомлює необхідність збереження природоохоронних об’єктів держави) |
||||||||||
62. |
|
Міні-проект |
|
|
|
|
||||||||||
63. |
|
Узагальнення знань з теми «Організми і середовище існування» |
|
|
|
|
||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||
УЗАГАЛЬНЕННЯ (орієнтовно 2 год) |
||||||||||||||||
64. |
|
Подібність у будові та проявах життєдіяльності рослин, бактерій, грибів, тварин. Єдність живої природи |
|
порівнює: - будову і процеси життєдіяльності основних груп організмів (рослин, тварин, грибів, бактерій) |
називає: - ознаки основних груп організмів (рослин, тварин, грибів, бактерій); - представників основних груп організмів на малюнках, фотографіях та за описом |
Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на розвиток у школярів екологічної свідомості, соціальної активності та відповідальності за збереження живої природи) |
||||||||||
65. |
|
Екскурсії Різноманітність тварин свого краю.Пристосованість рослин і тварин до сумісного життя в природному угрупованні |
|
|
|
|
||||||||||