Календарно-тематичний план з фізики для 7 класу ( ІІ півріччя, 2 год на тиждень)
Розділ 3. ВЗАЄМОДІЯ ТІЛ. СИЛА |
||||
№п/п |
Тема уроку |
Розвиток ключової компетентності |
Дата |
Прим. |
|
Явище інерції. Інертність тіла. Маса як міра інертності |
Предметна: Встановити наслідки взаємодії тіл. Ввести поняття інерції, інертності та маси тіла. Встановити взаємозв’язок між масами тіл та зміною їх швидкості під час взаємодії. Ключові компетентності: Спілкування державною мовою – поповнювати словниковий запас науковою термінологією українською мовою. Чітко, лаконічно і зрозуміло формулювати думку, аргументувати, доводити правильність тверджень і суджень; Математична - уміння сприймати та відтворювати фізичну інформацію щодо опису явищ, процесів і законів природи;
Компетентності в галузі фізики, техніки і технологій - пояснювати природні явища з використанням мови природничих наук і наукової термінології ; виявляти дослідницькі проблеми, установлювати причиново-наслідкові зв'язки, презентувати результати досліджень; |
|
|
|
Лабораторна робота № 6. Вимірювання мас тіл способом зважування |
Предметна: формувати уміння застосовувати експериментальні навички. Навчитися користуватися важільними терезами й визначати за їх допомогою масу тіл. Ключові компетентності: Спілкування державною мовою –в усній та письмовій формах чітко, однозначно стисло та грамотно формулювати думки, аргументи, результати, висновки тощо; Математична - уміння вільно використовувати математичний апарат як мову фізичної науки; Навчання впродовж життя. Формувати вміння визначати цілі навчальної діяльності, планувати і організовувати роботу під час досліджень. Соціальна компетентність. Співпрацювати в групі під час виконання лабораторної роботи та обробки її результатів. Здоров’я і безпека. Ознайомити учнів з правилами безпеки при проведенні лабораторної роботи. Вчити дотримуватися правил безпеки під час виконання лабораторних робіт. |
|
|
|
Густина. Одиниці густини |
Предметна: Ввести поняття густини. Відпрацювати навички розв’язування задач на визначення густини, маси та об’єму тіла. Ключові компетентності: Спілкування державною мовою – поповнювати словниковий запас науковою термінологією українською мовою. Чітко, лаконічно і зрозуміло формулювати думку, аргументувати, доводити правильність тверджень і суджень; Математична - розуміти та застосовувати математичні методи для обґрунтування та розкриття змісту фізичних теорій, доведення тверджень, опрацювання результатів експериментальних досліджень тощо;
Компетентності в галузі фізики, техніки і технологій - пояснювати природні явища з використанням мови природничих наук і наукової термінології ; виявляти дослідницькі проблеми, установлювати причиново-наслідкові зв'язки, презентувати результати досліджень; |
|
|
|
Лабораторна робота № 7. Визначення густин твердого тіла та рідини |
Предметна: формувати уміння застосовувати експериментальні навички. Навчити учнів визначати густину твердого тіла та рідини. Ключові компетентності: Спілкування державною мовою –в усній та письмовій формах чітко, однозначно стисло та грамотно формулювати думки, аргументи, результати, висновки тощо; Математична - уміння вільно використовувати математичний апарат як мову фізичної науки; Навчання впродовж життя. Формувати вміння визначати цілі навчальної діяльності, планувати і організовувати роботу під час досліджень; Соціальна компетентність. Співпрацювати в групі під час виконання лабораторної роботи та обробки її результатів; Здоров’я і безпека. Ознайомити учнів з правилами безпеки при проведенні лабораторної роботи. Вчити дотримуватися правил безпеки під час виконання лабораторних робіт. |
|
|
|
Розв’язування задач |
Предметна: уміння застосовувати набуті знання до розв»язування задач. Ключові компетентності: Формування навичок розв'язування задач на зв'язок маси, об'єму та густини. Спілкування державною мовою –грамотно та усвідомлено користуватися сучасною науковою мовою, уміти доречно та коректно використовувати фізичні терміни, поняття; в усній та письмовій формах чітко, однозначно стисло та грамотно формулювати думки, аргументи, результати, висновки тощо; Математична - використовувати просторову уяву, логічне мислення для пояснення суті фізичних явищ і процесів, побудови графіків і розв’язання розрахункових і експериментальних задач з фізики. |
|
|
|
Сила – міра взаємодії. Графічне зображення сил. Додавання сил |
Предметна: ввести поняття сили як фізичної величини, що характеризує дію одного тіла на інше; навчити зображувати силу на рисунку, вимірювати значення сили, додавати кілька сил, що діють уздовж однієї прямої. Ключові компетентності: Спілкування державною мовою – поповнювати словниковий запас науковою термінологією українською мовою. Чітко, лаконічно і зрозуміло формулювати думку, аргументувати, доводити правильність тверджень і суджень; Математична - використовувати просторову уяву, логічне мислення та формальні перетворення для побудови моделей фізичних процесів, пояснення суті фізичних явищ і процесів, побудови графіків і розв’язання розрахункових і експериментальних задач з фізики; з математичної точки зору грамотно читати, тлумачити і будувати графіки та діаграми фізичних процесів;
Компетентності в галузі фізики, техніки і технологій - пояснювати природні явища з використанням мови природничих наук і наукової термінології ; виявляти дослідницькі проблеми, установлювати причиново-наслідкові зв'язки, презентувати результати досліджень; |
|
|
|
Деформація тіла. Сила пружності. Закон Гука |
Предметна: ввести поняття деформації тіла, надати уявлення про види деформацій; увести поняття сили пружності, з'ясувати залежність сили пружності від деформації. Ключові компетентності: Спілкування державною мовою – поповнювати словниковий запас науковою термінологією українською мовою. Чітко, лаконічно і зрозуміло формулювати думку, аргументувати, доводити правильність тверджень і суджень; Математична - розуміти та застосовувати математичні методи для обґрунтування та розкриття змісту фізичних теорій, доведення тверджень, опрацювання результатів експериментальних досліджень тощо; Компетентності галузі фізики техніки і технологій – використовувати наукові знання, здобутки техніки і технологій для розв'язання проблем; Інформаційно-цифрова - знаходити, обробляти інформацію природничого змісту. |
|
|
|
Лабораторна робота № 8. Дослідження пружних властивостей тіл |
Предметна: формувати уміння застосовувати експериментальні навички. Експериментально перевірити виконання закону Гука. Ключові компетентності: Спілкування державною мовою –в усній та письмовій формах чітко, однозначно стисло та грамотно формулювати думки, аргументи, результати, висновки тощо; Математична - уміння вільно використовувати математичний апарат як мову фізичної науки; Навчання впродовж життя. Формувати вміння визначати цілі навчальної діяльності, планувати і організовувати роботу під час досліджень. Соціальна компетентність. Співпрацювати в групі під час виконання лабораторної роботи та обробки її результатів. Здоров’я і безпека. Ознайомити учнів з правилами безпеки при проведенні лабораторної роботи. Вчити дотримуватися правил безпеки під час виконання лабораторних робіт. |
|
|
|
Сила тяжіння. Вага тіла. Невагомість |
Предметна: ввести поняття сили тяжіння та ваги тіла, ознайомити учнів з природою цих сил; надати уявлення про невагомість; показати, чим поняття «вага» відрізняється від поняття «маса тіла»; показати відмінність ваги та сили тяжіння. Ключові компетентності: Спілкування державною мовою – поповнювати словниковий запас науковою термінологією українською мовою. Чітко, лаконічно і зрозуміло формулювати думку, аргументувати, доводити правильність тверджень і суджень; Математична - розуміти та застосовувати математичні методи для обґрунтування та розкриття змісту фізичних теорій, доведення тверджень, опрацювання результатів експериментальних досліджень тощо;
Компетентності в галузі фізики, техніки і технологій - пояснювати природні явища з використанням мови природничих наук і наукової термінології ; виявляти дослідницькі проблеми, установлювати причиново-наслідкові зв'язки, презентувати результати досліджень; Соціальна й громадянська компетентності. толерантне ставлення до точки зору іншої особи. |
|
|
|
Розв’язування задач |
Предметна: формувати в учнів вміння розв'язувати задачі, застосовуючи формули для обчислення сил тяжіння, ваги тіла, сили пружності. Ключові компетентності: Спілкування державною мовою –грамотно та усвідомлено користуватися сучасною науковою мовою, уміти доречно та коректно використовувати фізичні терміни, поняття; в усній та письмовій формах чітко, однозначно стисло та грамотно формулювати думки, аргументи, результати, висновки тощо; Математична -використовувати просторову уяву, логічне мислення для пояснення суті фізичних явищ і процесів, побудови графіків і розв’язання розрахункових і експериментальних задач з фізики. Обізнаність і самовираження у сфері культури. виявляти фізичні явища та процеси у творах мистецтва. |
|
|
|
Тертя. Сила тертя |
Предметна: пояснити учням природу виникнення сили тертя, надати уявлення про види сил тертя, ввести поняття коефіцієнта тертя, ввести розрахункові формули, показати практичне використання набутих знань; з'ясувати способи зменшення і збільшення сили тертя. Ключові компетентності: Спілкування державною мовою – поповнювати словниковий запас науковою термінологією українською мовою. Чітко, лаконічно і зрозуміло формулювати думку, аргументувати, доводити правильність тверджень і суджень; Математична - розуміти та застосовувати математичні методи для обґрунтування та розкриття змісту фізичних теорій, доведення тверджень, опрацювання результатів експериментальних досліджень тощо;
Компетентності в галузі фізики, техніки і технологій - пояснювати природні явища з використанням мови природничих наук і наукової термінології ; виявляти дослідницькі проблеми, установлювати причиново-наслідкові зв'язки, презентувати результати досліджень; Ініціативність і підприємливість - пропонувати шляхи економії природних, енергетичних та інших ресурсів у процесі навчання, на виробництві та у побуті. |
|
|
|
Лабораторна робота № 9. Визначення коефіцієнта тертя ковзання |
Предметна: формувати уміння застосовувати експериментальні навички. Продовжити формування поняття «сила тертя»; сформувати в учнів вміння визначати коефіцієнт тертя ковзання дерева по дереву; удосконалювати вміння використовувати динамометр для вимірювання сил. Ключові компетентності: Спілкування державною мовою –в усній та письмовій формах чітко, однозначно стисло та грамотно формулювати думки, аргументи, результати, висновки тощо; Математична - уміння вільно використовувати математичний апарат як мову фізичної науки; Навчання впродовж життя. Формувати вміння визначати цілі навчальної діяльності, планувати і організовувати роботу під час досліджень. Соціальна компетентність. Співпрацювати в групі під час виконання лабораторної роботи та обробки її результатів. Здоров’я і безпека. Ознайомити учнів з правилами безпеки при проведенні лабораторної роботи. Вчити дотримуватися правил безпеки під час виконання лабораторних робіт. |
|
|
|
Узагальнення та систематизація знань з теми «Сила. Види сил» |
Предметна: узагальнити вивчений навчальний матеріал з теми «Взаємодія тіл. Сила», підготувати учнів до контрольної роботи. Ключові компетентності: Математична -використовувати просторову уяву, логічне мислення для пояснення суті фізичних явищ і процесів, побудови графіків і розв’язання розрахункових і експериментальних задач з фізики; Компетентності галузі фізики техніки і технологій – використовувати наукові знання, здобутки техніки і технологій для розв'язання проблем; Інформаційно-цифрова - уміння працювати з інформацією: аналізувати, відирати потрібну, оцінювати, узагальнювати; Ініціативність і підприємливість - пропонувати шляхи економії природних, енергетичних та інших ресурсів у процесі навчання, на виробництві та у побуті. Обізнаність і самовираження у сфері культури. розуміння гармонійної взаємодії людини і природи. |
|
|
|
Контрольна робота № 3 з теми «Сила. Види сил» |
Предметна: перевірити знання учнів про фізичні величини і зв'язки між ними; рівень теоретичних знань та практичних навичок розв’язування розрахункових задач. Ключові компетентності: Спілкування державною мовою – грамотно та усвідомлено користуватися сучасною науковою мовою, уміти доречно та коректно використовувати фізичні терміни, поняття; Математична - розв'язувати задачі за допомогою математичних методів та математичних моделей фізичних об'єктів, явищ і процесів, графіків. |
|
|
|
Тиск твердих тіл на поверхню. Сила тиску |
Предметна: сформувати в учнів поняття про тиск, як про фізичну величину; з'ясувати залежність тиску від сили тиску й площі опори; навчати розв’язувати задачі на тиск та застосовувати знання про тиск у повсякденному житті. Ключові компетентності: Спілкування державною мовою – поповнювати словниковий запас науковою термінологією українською мовою. Чітко, лаконічно і зрозуміло формулювати думку, аргументувати, доводити правильність тверджень і суджень; Математична - уміння сприймати та відтворювати фізичну інформацію щодо опису явищ, процесів і законів природи;
Компетентності в галузі фізики, техніки і технологій - пояснювати природні явища з використанням мови природничих наук і наукової термінології ; виявляти дослідницькі проблеми, установлювати причиново-наслідкові зв'язки, презентувати результати досліджень; Екологічна грамотність і здорове життя. застосовувати набуті знання та навички для збереження власного здоров’я та здоров’я інших. |
|
|
|
Тиск рідин і газів. Закон Паскаля |
Предметна: встановити як розподіляється тиск в рідинах і газах, пояснити фізичну сутність закону Паскаля. Ключові компетентності: Спілкування державною мовою – грамотно та усвідомлено користуватися сучасною науковою мовою, уміти доречно та коректно використовувати фізичні терміни, поняття; в усній та письмовій формах чітко, однозначно стисло та грамотно формулювати думки, аргументи, результати, висновки тощо; Математична - уміння сприймати та відтворювати фізичну інформацію щодо опису явищ, процесів і законів природи; Компетентності галузі фізики техніки і технологій – використовувати наукові знання, здобутки техніки і технологій для розв'язання проблем. |
|
|
|
Гідростатичний тиск |
Предметна: формувати поняття про тиск рідин і газів, ознайомити учнів з поняттям «гідростатичний тиск» та формулую для його визначення. Ключові компетентності: Спілкування державною мовою – поповнювати словниковий запас науковою термінологією українською мовою. Чітко, лаконічно і зрозуміло формулювати думку, аргументувати, доводити правильність тверджень і суджень; Математична -використовувати просторову уяву, логічне мислення та формальні перетворення для побудови моделей фізичних процесів, пояснення суті фізичних явищ і процесів, побудови графіків і розв’язання розрахункових і експериментальних задач з фізики; Компетентності галузі фізики техніки і технологій – використовувати наукові знання, здобутки техніки і технологій для розв'язання проблем. |
|
|
|
Атмосферний тиск і його вимірювання. Барометри |
Предметна: сформувати поняття про атмосферний тиск, про способи вимірювання атмосферного тиску, одиниці тиску. Ознайомити із дослідом Торрічеллі. Ключові компетентності: Спілкування державною мовою – грамотно та усвідомлено користуватися сучасною науковою мовою, уміти доречно та коректно використовувати фізичні терміни, поняття; в усній та письмовій формах чітко, однозначно стисло та грамотно формулювати думки, аргументи, результати, висновки тощо; Математична - уміння сприймати та відтворювати фізичну інформацію щодо опису явищ, процесів і законів природи; Компетентності в галузі фізики, техніки і технологій - пояснювати природні явища з використанням мови природничих наук і наукової термінології ; виявляти дослідницькі проблеми, установлювати причиново-наслідкові зв'язки, презентувати результати досліджень. |
|
|
|
Сполучені посудини. Манометри |
Предметна: з'ясувати закономірність встановлення рівня рідин у сполучених посудинах, пояснити принцип дії водопроводу, шлюзів, гідравлічного пресу. Ключові компетентності: Спілкування державною мовою – грамотно та усвідомлено користуватися сучасною науковою мовою, уміти доречно та коректно використовувати фізичні терміни, поняття; в усній та письмовій формах чітко, однозначно стисло та грамотно формулювати думки, аргументи, результати, висновки тощо; Математична - уміння сприймати та відтворювати фізичну інформацію щодо опису явищ, процесів і законів природи; Компетентності галузі фізики техніки і технологій – використовувати наукові знання, здобутки техніки і технологій для розв'язання проблем. |
|
|
|
Розв’язування задач |
Предметна: уміння застосовувати набуті знання до розв»язування задач. Ключові компетентності: Спілкування державною мовою –грамотно та усвідомлено користуватися сучасною науковою мовою, уміти доречно та коректно використовувати фізичні терміни, поняття; в усній та письмовій формах чітко, однозначно стисло та грамотно формулювати думки, аргументи, результати, висновки тощо; Математична - використовувати просторову уяву, логічне мислення для пояснення суті фізичних явищ і процесів, побудови графіків і розв’язання розрахункових і експериментальних задач з фізики. |
|
|
|
Виштовхувальна сила в рідинах і газах. Закон Архімеда |
Предметна: з’ясувати причини виникнення виштовхувальної сили у рідинах і газах; пояснити природу їх походження; з’ясувати умови плавання тіл; установити співвідношення між густиною тіла й рідини (або газу), необхідне для забезпечення умови плавання тіл; формувати вміння розв’язувати задачі. Ключові компетентності: Спілкування державною мовою – поповнювати словниковий запас науковою термінологією українською мовою. Чітко, лаконічно і зрозуміло формулювати думку, аргументувати, доводити правильність тверджень і суджень; Математична - розуміти та застосовувати математичні методи для обґрунтування та розкриття змісту фізичних теорій, доведення тверджень, опрацювання результатів експериментальних досліджень тощо; Компетентності в галузі фізики, техніки і технологій - пояснювати природні явища з використанням мови природничих наук і наукової термінології ; виявляти дослідницькі проблеми, установлювати причиново-наслідкові зв'язки, презентувати результати досліджень; Інформаційно-цифрова -уміння працювати з інформацією: аналізувати, відирати потрібну, оцінювати, узагальнювати. |
|
|
|
Умови плавання тіл |
Предметна: дати учням знання про умову плавання тіл на основі поняття архімедової сили, установити співвідношення між густиною тіла та рідини ( або газу) необхідне для плавання тіл. Ключові компетентності: Спілкування державною мовою – грамотно та усвідомлено користуватися сучасною науковою мовою, уміти доречно та коректно використовувати фізичні терміни, поняття; в усній та письмовій формах чітко, однозначно стисло та грамотно формулювати думки, аргументи, результати, висновки тощо; Математична - розуміти та застосовувати математичні методи для обґрунтування та розкриття змісту фізичних теорій, доведення тверджень, опрацювання результатів експериментальних досліджень тощо; Компетентності галузі фізики техніки і технологій – використовувати наукові знання, здобутки техніки і технологій для розв'язання проблем. |
|
|
|
Лабораторна робота № 10. З’ясування умов плавання тіла |
Предметна: формувати уміння застосовувати експериментальні навички. Дослідним шляхом визначити умови плавання тіл. Ключові компетентності: Спілкування державною мовою –в усній та письмовій формах чітко, однозначно стисло та грамотно формулювати думки, аргументи, результати, висновки тощо; Математична - уміння вільно використовувати математичний апарат як мову фізичної науки; Основні компетентності в природничих науках та технологіях – Інформаційно-цифрова – Навчання впродовж життя. Формувати вміння визначати цілі навчальної діяльності, планувати і організовувати роботу під час досліджень. Соціальна компетентність. Співпрацювати в групі під час виконання лабораторної роботи та обробки її результатів. Здоров’я і безпека. Ознайомити учнів з правилами безпеки при проведенні лабораторної роботи. Вчити дотримуватися правил безпеки під час виконання лабораторних робіт. |
|
|
|
Cудноплавство та повітроплавання |
Предметна: розкрити застосування архімедової сили в різних галузях техніки : водному транспорті, повітроплаванні. На досліді переконати учнів, що плаваючі тіла можуть перевозити вантажі. Ключові компетентності: Спілкування державною мовою – грамотно та усвідомлено користуватися сучасною науковою мовою, уміти доречно та коректно використовувати фізичні терміни, поняття; в усній та письмовій формах чітко, однозначно стисло та грамотно формулювати думки, аргументи, результати, висновки тощо; Математична - уміння сприймати та відтворювати фізичну інформацію щодо опису явищ, процесів і законів природи; Компетентності галузі фізики техніки і технологій – використовувати наукові знання, здобутки техніки і технологій для розв'язання проблем. |
|
|
|
Узагальнення та систематизація знань з теми «Тиск. Закон Архімеда. Плавання тіл» |
Предметна: узагальнення та систематизація знань про тиск твердих тіл, рідин і газів, дію виштовхувальної сили, умови плавання тіл, привести одиничні знання в систему; удосконалення вмінь і навичок розв’язувати задачі, що передбачають застосування здобутих знань. Ключові компетентності: Спілкування державною мовою –грамотно та усвідомлено користуватися сучасною науковою мовою, уміти доречно та коректно використовувати фізичні терміни, поняття; в усній та письмовій формах чітко, однозначно стисло та грамотно формулювати думки, аргументи, результати, висновки тощо;
Математична - використовувати просторову уяву, логічне мислення для пояснення суті фізичних явищ і процесів, побудови графіків і розв’язання розрахункових і експериментальних задач з фізики; Компетентності галузі фізики техніки і технологій – характеризувати технологічні процеси з використанням мови природничих наук і наукової термінології; Екологічна грамотність і здорове життя. визначати причинно-наслідкові зв’язки впливу сучасного виробництва, життєдіяльності людини на довкілля. |
|
|
|
Контрольна робота № 4 з теми «Тиск. Закон Архімеда. Плавання тіл» |
Предметна: перевірити рівень засвоєння теоретичного матеріалу та вміння розв’язувати задачі учнів по темі “Тиск твердих тіл, рідин і газів”. Ключові компетентності: Спілкування державною мовою – грамотно та усвідомлено користуватися сучасною науковою мовою, уміти доречно та коректно використовувати фізичні терміни, поняття; Математична - розв'язувати задачі за допомогою математичних методів та математичних моделей фізичних об'єктів, явищ і процесів, графіків, таблиць, діаграм тощо. |
|
|
|
Захист навчальних проєктів з теми «Взаємодія тіл. Сила» |
Предметна компетентність. Формувати вміння характеризувати природні явища і технологічні процеси послуговуючись фізичною термінологією,установлювати причино-наслідкові зв’язки, презентувати результати своєї роботи. Ключові компетентності: Спілкування державною мовою - формувати вміння використовувати україномовні джерела для здобуття інформації фізичного змісту; чітко, локанічно і зрозуміло формулювати питання, думку, аргументувати, доводити правильність тверджень і суджень; Інформаційно-комунікаційна компетентність. Формувати вміння знаходити, критично оцінювати, обробляти інформацію, перетворювати її з одного виду на інший з використанням інформаційно-комунікаційних технологій. Вчити учнів дотримуватися авторського права, принципів академічної доброчесності та етичної взаємодії у віртуальному просторі; Навчання впродовж життя. Формувати вміння визначати цілі навчальної діяльності, планувати і організовувати роботу під час досліджень, здійснювати рефлексію власної діяльності; Соціальна компетентність. Співпрацювати в групі під час розв’язання проблемних завдань, реалізації проектів. Ініціативність і підприємливість. застосовувати фізичні знання для генерування ідей та ініціатив щодо проектної, конструкторської та винахідницької діяльності, для вирішення життєвих проблем, пов’язаних із матеріальними й енергетичними ресурсами |
|
|
Розділ 4. МЕХАНІЧНА РОБОТА ТА ЕНЕРГІЯ |
||||
|
Механічна робота. Одиниці роботи. Потужність |
Предметна: ввести поняття механічної роботи, ввести визначення одиниці роботи, з’ясувати особливості робіт різних сил; ввести поняття потужності, дати означення одиниці потужності, з'ясувати взаємозв'язок між потужністю, силою та швидкістю руху тіла. Ключові компетентності: Спілкування державною мовою – поповнювати словниковий запас науковою термінологією українською мовою. Чітко, лаконічно і зрозуміло формулювати думку, аргументувати, доводити правильність тверджень і суджень; Математична - уміння сприймати та відтворювати фізичну інформацію щодо опису явищ, процесів і законів природи; Основні компетентності в природничих науках та технологіях. |
|
|
|
Розв’язування задач |
Предметна: уміння застосовувати набуті знання до розв»язування задач. Ключові компетентності: Спілкування державною мовою –грамотно та усвідомлено користуватися сучасною науковою мовою, уміти доречно та коректно використовувати фізичні терміни, поняття; в усній та письмовій формах чітко, однозначно стисло та грамотно формулювати думки, аргументи, результати, висновки тощо; Математична - використовувати просторову уяву, логічне мислення для пояснення суті фізичних явищ і процесів, побудови графіків і розв’язання розрахункових і експериментальних задач з фізики. |
|
|
|
Механічна енергія. Потенціальна і кінетична енергії тіла |
Предметна: ввести поняття енергія, пояснити її фізичний зміст, надати учням уявлення про види механічної енергії; ввести поняття кінетичної енергії, з'ясувати, від чого залежить значення кінетичної енергії; ввести поняття потенціальної енергії, з'ясувати, які тіла мають потенціальну енергію, з'ясувати, від чого залежить значення потенціальної енергії. Ключові компетентності: Спілкування державною мовою – поповнювати словниковий запас науковою термінологією українською мовою. Чітко, лаконічно і зрозуміло формулювати думку, аргументувати, доводити правильність тверджень і суджень; Математична - використовувати просторову уяву, логічне мислення та формальні перетворення для побудови моделей фізичних процесів, пояснення суті фізичних явищ і процесів, побудови графіків і розв’язання розрахункових і експериментальних задач з фізики. |
|
|
|
Закон збереження і перетворення механічної енергії |
|
|
|
|
Розв’язування задач |
Предметна: формувати вміння розв'язувати задачі: аналізувати умову, грамотно оформлювати задачі, робити необхідні креслення; здійснити поточний контроль знань учнів з метою корекції. Ключові компетентності: Спілкування державною мовою –грамотно та усвідомлено користуватися сучасною науковою мовою, уміти доречно та коректно використовувати фізичні терміни, поняття; в усній та письмовій формах чітко, однозначно стисло та грамотно формулювати думки, аргументи, результати, висновки тощо; Математична - використовувати просторову уяву, логічне мислення для пояснення суті фізичних явищ і процесів, побудови графіків і розв’язання розрахункових і експериментальних задач з фізики. |
|
|
|
Момент сили. Умови рівноваги важеля |
Предметна: Формулювати знання про прості механізми та їх практичну роль в житті людини, про важіль як один з видів цих механізмів; ввести основні характеристики важеля; ознайомити учнів з правилом моментів. Ключові компетентності: Спілкування державною мовою – поповнювати словниковий запас науковою термінологією українською мовою. Чітко, лаконічно і зрозуміло формулювати думку, аргументувати, доводити правильність тверджень і суджень; Математична - уміння сприймати та відтворювати фізичну інформацію щодо опису явищ, процесів і законів природи; Компетентності галузі фізики техніки і технологій – використовувати наукові знання, здобутки техніки і технологій для розв'язання проблем. |
|
|
|
Лабораторна робота № 11. З’ясування умови рівноваги важеля |
Предметна: формувати уміння застосовувати експериментальні навички. Ключові компетентності: Спілкування державною мовою –в усній та письмовій формах чітко, однозначно стисло та грамотно формулювати думки, аргументи, результати, висновки тощо; Математична - уміння вільно використовувати математичний апарат як мову фізичної науки; Навчання впродовж життя. Формувати вміння визначати цілі навчальної діяльності, планувати і організовувати роботу під час досліджень. Соціальна компетентність. Співпрацювати в групі під час виконання лабораторної роботи та обробки її результатів. Здоров’я і безпека. Ознайомити учнів з правилами безпеки при проведенні лабораторної роботи. Вчити дотримуватися правил безпеки . |
|
|
|
Рухомий і нерухомий блоки |
Предметна: ввести поняття про блок як прості механізми, момент сили; розвивати логічне мислення та пізнавальний інтерес учнів. познайомити учнів із застосуванням правила моментів для блоків як різновидів важеля; Ключові компетентності: Спілкування державною мовою – поповнювати словниковий запас науковою термінологією українською мовою. Чітко, лаконічно і зрозуміло формулювати думку, аргументувати, доводити правильність тверджень і суджень; Математична - уміння сприймати та відтворювати фізичну інформацію щодо опису явищ, процесів і законів природи; Компетентності галузі фізики техніки і технологій – використовувати наукові знання, здобутки техніки і технологій для розв'язання проблем. |
|
|
|
Прості механізми. Коефіцієнт корисної дії простих механізмів |
Предметна: Навести приклади використання машин і механізмів, з’ясувати, що жоден з простих механізмів не дає виграшу в роботі («Золоте правило» механіки), ввести поняття коефіцієнта корисної дії (ККД) простого механізму, пояснити його фізичний зміст; ознайомити учнів із похилою площиною. Ключові компетентності: Спілкування державною мовою – поповнювати словниковий запас науковою термінологією українською мовою. Чітко, лаконічно і зрозуміло формулювати думку, аргументувати, доводити правильність тверджень і суджень; Математична - розуміти та застосовувати математичні методи для обґрунтування та розкриття змісту фізичних теорій, доведення тверджень, опрацювання результатів експериментальних досліджень тощо; Компетентності галузі фізики техніки і технологій – використовувати наукові знання, здобутки техніки і технологій для розв'язання проблем; Інформаційно-цифрова - уміння працювати з інформацією: аналізувати, відирати потрібну, оцінювати, узагальнювати; Ініціативність і підприємливість - пропонувати шляхи економії природних, енергетичних та інших ресурсів у процесі навчання, на виробництві та у побуті.
|
|
|
|
Розв’язування задач |
Предметна: уміння застосовувати набуті знання до розв»язування задач. Ключові компетентності: Спілкування державною мовою –грамотно та усвідомлено користуватися сучасною науковою мовою, уміти доречно та коректно використовувати фізичні терміни, поняття; в усній та письмовій формах чітко, однозначно стисло та грамотно формулювати думки, аргументи, результати, висновки тощо; Математична - використовувати просторову уяву, логічне мислення для пояснення суті фізичних явищ і процесів, побудови графіків і розв’язання розрахункових і експериментальних задач з фізики. |
|
|
|
Лабораторна робота № 12 Визначення ККД похилої площини |
Предметна: формувати уміння застосовувати експериментальні навички. Ключові компетентності: Спілкування державною мовою –в усній та письмовій формах чітко, однозначно стисло та грамотно формулювати думки, аргументи, результати, висновки тощо; Математична - уміння вільно використовувати математичний апарат як мову фізичної науки; Навчання впродовж життя. Формувати вміння визначати цілі навчальної діяльності, планувати і організовувати роботу під час досліджень. Соціальна компетентність. Співпрацювати в групі під час виконання лабораторної роботи та обробки її результатів. Здоров’я і безпека. Ознайомити учнів з правилами безпеки при проведенні лабораторної роботи. Вчити дотримуватися правил безпеки під час виконання лабораторних робіт. |
|
|
|
Узагальнення та систематизація знань з теми «Механічна робота та енергія» |
Предметна: уміння застосовувати набуті знання до розв»язування задач. Ключові компетентності: Спілкування державною мовою –грамотно та усвідомлено користуватися сучасною науковою мовою, уміти доречно та коректно використовувати фізичні терміни, поняття; в усній та письмовій формах чітко, однозначно стисло та грамотно формулювати думки, аргументи, результати, висновки тощо;
Математична - використовувати просторову уяву, логічне мислення для пояснення суті фізичних явищ і процесів, побудови графіків і розв’язання розрахункових і експериментальних задач з фізики; Компетентності галузі фізики техніки і технологій – характеризувати технологічні процеси з використанням мови природничих наук і наукової термінології; Ініціативність і підприємливість - пропонувати шляхи економії природних, енергетичних та інших ресурсів у процесі навчання, на виробництві та у побуті. |
|
|
|
Контрольна робота № 5 з теми «Механічна робота та енергія» |
Предметна: перевірити знання учнів про фізичні величини і зв'язки між ними; рівень теоретичних знань та практичних навичок розв’язування розрахункових задач. Ключові компетентності: Спілкування державною мовою – грамотно та усвідомлено користуватися сучасною науковою мовою, уміти доречно та коректно використовувати фізичні терміни,поняття; Математична - розв'язувати задачі за допомогою математичних методів та математичних моделей фізичних об'єктів, явищ і процесів, графіків, таблиць. |
|
|
|
Захист навчальних проєктів з теми «Механічна робота та енергія» |
Предметна : формувати вміння характеризувати природні явища і технологічні процеси послуговуючись фізичною термінологією,установлювати причино-наслідкові зв’язки, презентувати результати своєї роботи. Ключові компетентності: Вільне володіння державною мовою .Формувати вміння використовувати україномовні джерела для здобуття інформації фізичного змісту; чітко, локанічно і зрозуміло формулювати питання, думку, аргументувати, доводити правильність тверджень і суджень. Інформаційно-комунікаційна компетентність. Формувати вміння знаходити, критично оцінювати, обробляти інформацію, перетворювати її з одного виду на інший з використанням інформаційно-комунікаційних технологій. Вчити учнів дотримуватися авторського права, принципів академічної доброчесності та етичної взаємодії у віртуальному просторі. Навчання впродовж життя. Формувати вміння визначати цілі навчальної діяльності, планувати і організовувати роботу під час досліджень, здійснювати рефлексію власної діяльності. Соціальна компетентність. Співпрацювати в групі під час розв’язання проблемних завдань, реалізації проектів.
|
|
|
|
Резерв |
|
|
|
Орієнтовні теми навчальних проєктів
Розділ 1. ФІЗИКА ЯК ПРИРОДНИЧА НАУКА. ПІЗНАННЯ ПРИРОДИ
1. Природні явища та їхній вплив на життя і здоров’я людини.
2. Що таке атом: від давнини до сучасних уявлень.
3. Дифузія в природі, техніці, побуті.
4. Еволюція вимірювальних приладів. Кожен крок у збільшенні точності вимірювань – сходинка в розвитку науки і техніки.
5. Вимірювання розмірів тіл (довжини, висоти, площі, об’єму) різними способами.
6. Фізика в побуті, техніці, виробництві.
Розділ 2. МЕХАНІЧНИЙ РУХ
1. Рух – це життя. Розвиток транспорту: пліт – човен – судно; повітряна куля – дельтаплан – літак; автомобіль.
2. Транспортна логістика. Розробка оптимального (за часом, відстанню) маршруту подорожі від вашого міста (села) до Північного (Південного) полюса або до будь-якого іншого місця нашої планети.
3. Хто найшвидший? Порівняння швидкостей руху тварин і транспортних засобів.
4. Визначення середньої швидкості руху тіл різними способами.
5. Обертальний рух в природі – основа відліку часу.
6. Коливальні процеси в техніці та в живій і неживій природі.
Розділ 3. ВЗАЄМОДІЯ ТІЛ. СИЛА
1. Інертність як причина порушення правил дорожнього руху. Гальмівний шлях автомобіля.
2. Шкода і користь сили тертя.
3. Повітряна оболонка Землі. Атмосферний тиск і його застосування. Вплив атмосферного тиску на самопочуття людини.
4. Гідравлічні машини і механізми: гальма автомобіля, насоси, амортизатори тощо.
5. Фонтани природні та штучні.
6. Досягнення українських конструкторів у повітроплаванні та літакобудуванні.
Розділ 4. МЕХАНІЧНА РОБОТА ТА ЕНЕРГІЯ
1. Важелі в живій природі. Біомеханіка людини.
2. Використання енергії річок: від водяного колеса для поливу до гідротурбіни.
3. Військова техніка античності: катапульта, таран тощо.
4. Прості механізми в побуті наших прадідів – у сучасних побутових пристроях та іграшках.
5. Визначення виграшу в силі, який можна отримати за допомогою найпростіших пристроїв (ножиці, гайковий ключ, блок, поліспаст тощо).
6. Становлення і розвиток знань про фізичні основи машин і механізмів.