Відкритий урок з фізики, 7 клас
Тема: «Рівномірний рух по колу. Розв’язування задач»
Мета уроку:
Формувати математично-природничі компетентності. Повторити види механічного руху, необхідні математичні терміни (елементи кола), формувати поняття криволінійний рух, частота, період. Дослідити на практиці зв'язок періоду, частоти, швидкості руху з радіусом обертання.
Розвивати вміння опановувати новітні технології, застосовувати теоретичні знання для розв’язування задач, культуру логічного мислення, інтерес до предмету; пізнавальну діяльність під час планування та проведення експерименту.
Виховувати самостійність та акуратність при виконанні дослідницьких завдань, комунікативну та інформаційну культуру учнів.
Оснащення: комп’ютер, екран телевізора, відео «Рівномірний рух матеріальної точки по колу», презентація з завданнями.
Прилади до демонстрацій: колесо, годинник, іграшковий автомобіль, нитки.
Форми роботи: фронтальна, індивідуальна, групова.
Тип уроку: закріплення знань, формування практичних навичок.
Вид уроку: комбінований з елементами дослідження.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Фізичний диктант
(Проведення диктанту з наступною перевіркою, самооцінка робіт учнями)
ІІІ. Мотивація вивчення нового матеріалу.
Ми доволі часто спостерігаємо такий рух тіла, за якого його траєкторія є колом. Навіть зараз в кабінеті ви знайдете приклади. (По колу рухається, наприклад, точка обода колеса при його обертанні, точки деталей станків, що обертаються, кінець стрілки годинника.)
1. Назвіть зображені на рисунку елементи кола:
т.О (центр кола)
АВ ( діаметр)
ОА, ОВ, ОС (радіус)
Учитель. Наведіть приклади руху по колу, з якими ви зустрічаєтеся у житті. (Відповіді учнів)
Учні демонструють творчі завдання до уроку:
«Рух по колу» «В природі» група 1
«В побуті» група 2
«В техніці» група 3
Відео «Рівномірний рух матеріальної точки по колу»
IV. Актуалізація опорних знань.
Повторення характеристик криволінійного руху (період, частота обертання, лінійна швидкість).
Заповнення таблиці:
Фізична величина |
Позначення |
Одиниця вимірювання в СІ |
Формула |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Період обертання – це проміжок часу Т, протягом якого тіло (точка) здійснює один оберт по колу.
t
T =
N
Одиниця вимірювання періоду - секунда
Частота обертання n – кількість повних обертів за одиницю часу.
Одиниця вимірювання частоти
Зв'язок періоду та частоти:
Період та частота – це взаємообернені величини: частота обернено пропорційна періоду, а період
обернено пропорційний частоті.
Лінійна швидкість – швидкість, з якою точка переміщується по колу.
Фізкультхвилинка
V. Формування практичних навичок
Розвязування задач.
Це цікаво!
Карусель може рухатися як за допомоги двигуна (частіше – електричного), так і силами тих людей, які перед тим, як сісти на неї, розгойдують її. Такі каруселі найчастіше використовують на дитячих майданчиках. Окрім атракціонів, каруселями часто називають інші механізми, які мають подібну дію — наприклад, в автоматизованих лініях з розливу напоїв, пакуванні сипких речовин або виробництві друкованої продукції.
У переносному значенні каруселлю називають череду швидко змінюваних предметів або подій.
Перегляд презентації «Колесо огляду» (в місті Харкові, в світі)
VІ. Закріплення матеріалу.
Застосування знань та умінь у новій ситуації.
Експериментальна задача (Робота в групах). На столах є прилади: секундомір, лінійка колесо (іграшковий автомобіль тощо).
Завдання: Визначити період та частоту руху обертання, лінійну швидкість.
VIІ. Підведення підсумків уроку. Оцінювання учнів.
Учитель. Сьогодні ми на уроці закріпили знання з криволінійного руху, а саме – руху по колу, працювали з новими поняттями та фізичними величинами.
Давайте пригадаємо, що ж ми сьогодні вивчили.
Дайте відповідь на питання:
VIІІ. Домашнє завдання: Повторити: § 12
Підготуватися до лабораторної роботи № 4 (виконати в домашніх лаб. зошитах)