Календарно-тематичне планування з географії 7 клас НУШ

Про матеріал

Складено відповідно навчальної програми «Географія» для 7 класу, розробленої на основі Модельної навчальної програми «Географія. 6-9 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Запотоцький та ін7)

Перегляд файлу

КАЛЕНДАРНО - ТЕМАТИЧНЕ  ПЛАНУВАННЯ   

Географія 7 клас

 

70 годин – 2 години на тиждень

 

Складено відповідно навчальної програми «Географія» для 7 класу, затвердженої рішенням педагогічної ради Зірненського ліцею (протокол №1 від 30.08.2024р.), розробленої на основі Модельної навчальної програми «Географія. 6-9 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Запотоцький С.П., Карпюк Г.І., Гладковський Р.В., Довгань А.І., Совенко В.В., Даценко Л.М., Назаренко Т.Г., Гільберг Т.Г., Савчук І.Г., Нікитчук А.В., Яценко В.С., Довгань Г.Д., Грома В.Д., Горовий О.В.)  «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» Наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795 (у редакції наказу Міністерства освіти і науки України від 11.04.2022 № 324)

 

Підручник:  Географія 6 клас Генеза 2023 рік НУШ. Автори: Гільберг Т. Г., Довгань А. І., Совенко В. В.

 

І семестр

ІІ семестр

Рік (разом)

Кількість практичних робіт

17

14

31

Кількість ТО

3

4

7

Контрольна робота

 

 

 

 

Дата

                        

Зміст уроку

 

Домашнє завдання

Види діяльності

Примітка

Наскрізні уміння:

- читати з розумінням, висловлювати припущення, підкріплюючи власні висновки фактами та цитатами з тексту, висловлювати ідеї, пов’язані з розумінням тексту;

- висловлювати власну думку в усній і письмовій формі;

- критично і системно мислити, визначаючи характерні ознаки фінансових явищ, подій їх взаємозв’язків; уміння аналізувати та оцінювати доказовість і вагомість аргументів у судженнях, розпізнавати спроби маніпулювання економічними даними, оцінювати надійність джерел

достовірності інформації;

 

- логічно обґрунтовувати власні судження і висновки;

- діяти творчо, ініціативно, креативно, продукувати нові ідеї, уміти їх випробовувати;

- конструктивно керувати емоціями, оцінювати ризики, приймати рішення, що дозволяють розв’язувати проблеми на основі розуміння причин та обставин, які призводять до їх виникнення, досягнення поставлених цілей з урахуванням можливих ризиків та наслідків;

- співпрацювати з іншими, планувати власну та групову роботу, підтримувати учасників групи, допомагати іншим і заохочувати їх до досягнення спільної мети.

ВСТУП (1 год)

1

 

Вступ. Материки, континенти, частини світу. Океани. Фізична карта світу.

§ 1.  Розпізнавати материки, океани, частини світу за контурами й місцем на карті/глобусі; порівняти материки та океани за площею

Практикум.

Робота з фізичною картою світу

Розпізнавання материків, океанів, частин світу за контурами й місцем на карті/глобусі.

Робота з інформацією.

Порівняння розмірів материків, частин світу, океанів. 

Користування моделями.

Складання пазлів «Карта материків та океанів». 

 

Учень/учениця:

розуміє зміст понять «материк», «континент», «частина світу»;

використовує карту як джерело інформації;

пояснює на конкретних прикладах та доводить практичне значення вивчення материків та океанів.

РОЗДІЛ І. КАРТОГРАФІЧНЕ ЗОБРАЖЕННЯ ЗЕМЛІ (8 год)

Тема 1. Карти материків та океанів (2 год)

2

 

Карти материків, їхня класифікація за масштабом, просторовим охопленням, змістом і призначенням.

Практична робота 1. Порівняння карт світу, материків та океанів, представлених у різних масштабах.

§ 2.  Творча робота «Історія карти»

Дослідження.

Визначення карт за змістом.

Робота у групі (парі).

Класифікація карт.

Дослідження.

Визначення карт за змістом (тематикою).

Робота з інформацією.

Вибір інформації з тектонічної карти світу.

 

3

 

Поняття про картографічну генералізацію та спотворення.

Масштабні й позамасштабні умовні знаки на картах. 

§ 3. Повторити умовні знаки на картах

Робота з інформацією. 

Картографічна генералізація залежно від масштабу.

Дослідження. 

Визначення спотворень площ на

карті шляхом порівняння розмірів географічних об’єктів за допомогою сервісу thetruesize.com.

Робота в групах (парах). 

Чи можна уникнути спотворень при побудові дрібномасштабних географічних карт?

Практикум. 

Створюємо фізико-географічну карту світу.

 

Учень/учениця:

досліджує об’єкти і явища, використовуючи відповідні моделі, зокрема й цифрові;

використовує картографічні онлайн-сервіси та онлайн-ресурси для організації власних географічних досліджень;

здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя інформації географічного змісту на глобусі та карті;

розрізняє масштабні й позамасштабні умовні знаки;

пропонує правила взаємодії в групі і дотримується їх;

взаємодіє в групі для розв’язання навчальної проблеми;

оцінює практичне значення знань про географічні карти.

Тема 2. Географічні координати (3 год)

4

 

Градусна сітка на карті

 

§4. Порівняти паралелі і меридіани

Робота з інформацією.

Що таке паралелі і меридіани?

Користування моделями.

Як ведуть відлік від паралелей і меридіанів

Складання схеми.

Порівнюємо паралелі і меридіани

 

5

 

Географічна широта і довгота точки на карті

§5. Визначити географічні координати м.Лондон, м.Сідней,  м.Вашингтон …

Робота в групі/ парі. 

Де знаходиться ваш населений пункт?

Робота з інформацією. 

Знаходимо на фізичній карті світу паралелі і меридіани

Працюємо з інформацією. 

Порівнюємо  глобус і фізичну карту світу. 

Робота в групі/ парі. 

Обговорюємо градусну сітку.

 

6

 

Практична робота 2.

Визначення географічних координат та напрямків за географічною картою.

§ 6. Виконати проєкт:

1. Маршрут власної подорожі з визначенням географічних координат та напрямків.

2. Найкоротший шлях між містами на різних

материках за допомогою картографічних

онлайн-сервісів та онлайн-ресурсів.

Практикум.

Визначення географічних координат.

Робота з картографічною інформацією. Як визначити географічні координати в електронних картографічних сервісах?

 

Учень/учениця:

розуміє зміст понять «географічна широта», «географічна довгота», «географічні координати»;

пояснює відмінності між географічною широтою і географічною довготою;

 досліджує об’єкти і явища, використовуючи географічні карти, моделі, зокрема й цифрові;

використовує картографічні онлайн-сервіси та онлайн-ресурси для організації власних географічних досліджень;

взаємодіє в групі для розв’язання навчальної проблеми;

користується градусною сіткою для визначення географічних координат і напрямків на картах;

оцінює практичне значення знань про географічні координати;

добирає математичний апарат для розв’язання навчальних завдань.

Тема 3. Відстані на карті (3 год)

7

 

Вимірювання відстаней на карті: іменований, числовий і лінійний масштаб

Практична робота 3(поч.). Визначення протяжності в градусах і кілометрах дуги меридіану, екватора, паралелей за картою / глобусом.

§ 7. Визначити відстань на карті з використанням різних видів масштабу.

Робота в групі/ парі.

Перетворення масштабів

Практична робота.

 

 

8

 

Відстані між точками, що лежать на одному меридіані, на одній паралелі в градусах і кілометрах.

Практична робота 3(продовження). Визначення протяжності в градусах і кілометрах дуги меридіану, екватора, паралелей за картою / глобусом.

§8. Вміти визначати  відстані на карті за допомогою

градусної сітки. Повторити основні поняття.

Робота в групі/ парі.

Закономірності відстаней на карті

Дослідження. 

Розміри паралелей і меридіанів

Практична робота.

 

 

9

 

Урок узагальнення знань з теми «Картографічне зображення Землі»

§ 9. Підготувати контури материків.Повторити § 1-8.

 

 

Учень/учениця:

використовує градусну сітку й різні види масштабів для визначення відстаней на картах;

добирає математичний апарат для розв’язання навчальних завдань;

знаходить, збирає і зберігає географічні дані різних типів;

використовує карту та картографічні онлайн сервіси для організації виконання навчальних задач.

РОЗДІЛ ІІ. ГОЛОВНІ ЗАКОНОМІРНОСТІ ФОРМУВАННЯ ПРИРОДИ МАТЕРИКІВ ТА ОКЕАНІВ (11 год)

Тема 1. Тектонічна будова, рельєф, корисні копалини (3 год)

10

 

Як  утворилися материки та океанічні западини

Геохронологічна шкала: геологічні ери. Утворення материків та океанічних западин

§10. Знати основні етапи розвитку геол. історії Землі.

Виконати дослідження. Сліди історії Землі у гірських породах.

Робота з картами. 

Характеристика сучасної картосхеми літосферних плит.

Робота з інформацією.

Геохронологічна шкала.

Дослідження.

Сліди історії Землі у гірських породах.

 

11

 

Тектонічна карта світу. Платформи, області складчастості.  Епохи горотворення

Практичні робота 4.

Визначення віку областей складчастості за тектонічною картою.

§ 11. Яке практичне та наукове значення має теорія руху літосферних плит? 

На к.к. позначити  межі літосферних плит, області складчастості, зони сейсмічної активності

Практикум. 

Порівняння карти з картосхемою.

Дослідження. 

Поширення материкової кори та площа суходолу.

Робота з інформацією. 

«Сейсмічна активність та сейсмічні пояси Землі».

 

12

 

Які закономірності визначають особливості рельєфу та поширення корисних копалин на материках і в океанах

Практична робота 5. Виявлення зв’язків між тектонічною будовою і формами рельєфу за тектонічною і фізичною картами.

§ 12.  Виконати дослідження.

Чи можуть на місці гір утворюватися рівнини, а на місці рівнин – гори?

 Повторити тему «Клімат» за 6 клас

Робота з інформацією. 

Порівняння тектонічної та фізичної карт. Визначення закономірностей утворення різних форм рельєфу.

Дослідження. 

Чи можуть на місці гір утворюватися рівнини, а на місці рівнин – гори?

Робота в групі. 

Презентація «Як сучасна наука пояснює походження та рух літосферних плит?»

 

Учень/учениця:

розуміє зміст понять «геологічна ера», «платформа», «область складчастості»;

упослідовнює геологічні ери, епохи горотворення, тектонічні структури;

формулює закономірності утворення основних форм земної поверхні, родовищ корисних копалин;

досліджує об’єкти і явища, використовуючи географічні карти, моделі, зокрема й цифрові;

формулює з допомогою вчителя чи інших осіб очікувані результати дослідження;

здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя інформації географічного змісту на тематичних картах;

встановлює з допомогою вчителя взаємозв’язки між тектонічною будовою, рельєфом, видами корисних копалин;

бере активну участь у комунікації, використовуючи прийоми комунікативної взаємодії.

Тема 2. Клімат (4 год)

13

 

Кліматотвірні чинники. Закономірності зміни температури повітря і поверхневих вод океанів.

§ 13. Вивчити основні поняття

Дослідження.

Як і чому змінюється клімат Землі? 

Побудова хмари тегів «Клімат». 

Чи існує взаємозв’язок між поясами атмосферного тиску і кількістю опадів?

 

14

 

Практична робота 6.

Побудова кліматограми за наведеними в таблиці даними про середньомісячні температури повітря і середньорічну к-сть опадів.

Підготувати повідомлення Виконати дослідження.

Як і чому змінюється клімат Землі?

Практична робота.

 

 

15

 

Повітряні маси. Постійні вітри.

§ 14. Характеризувати різні типи ПМ. Пояснити вплив ПМ на погодні умови Землі/своєї місцевості

Моделювання.

Процес утворення постійних та змінних вітрів.

Робота з інформацією.

Інтерактивна карта загальної циркуляції атмосфери за допомогою сервісу NullSchool

 

16

 

Кліматичні пояси і типи клімату Землі. Карта кліматичних поясів і типів клімату. Кліматограми. Глобальні зміни клімату

Практична робота 7.

Позначення на контурній карті кліматичних поясів і характерних для них типів повітряних мас.

§ 15. Позначити на к.к. кліматичні пояси і характерні для них типи повітряних мас.

Практична робота.

Позначення на контурній карті кліматичних поясів і характерних для них типів повітряних мас.

Робота у групі для розв’язання проблем.10 кроків для протидії зміні клімату. Як змінюється світ через глобальні зміни клімату? 

Як акліматизуватися подорожуючому в різних кліматичних умовах?

 

Учень/учениця:

розуміє зміст понять «кліматотвірний чинник», «повітряна маса», «тип клімату», «кліматичний пояс»;

характеризує з допомогою вчителя чи інших осіб властивості повітряних мас, типи клімату, використовуючи відповідну наукову термінологію;

створює самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження;

бере активну участь у комунікації, використовуючи прийоми комунікативної взаємодії;

використовує самостійно або з допомогою вчителя уявлення про різні за властивостями повітряні маси, типи клімату для розв’язання запропонованої навчальної/життєвої проблеми.

Тема 3. Природні комплекси Землі (2 год)

17

 

Широтна зональність на материках і в океанах. Природні зони Землі Вертикальна поясність у горах. Практична робота 8.  Позначення на контурній карті природних зон Землі, аналіз проходження їхніх меж (на прикладі однієї з природних зон Землі).

§ 16. На  к.к.позначити природні зони Землі.

Виконати проєкт.  Створення лепбуку/ буклету «Природні зони Землі»

Дослідження. 

Аналіз карти географічних поясів та природних зон з атласу.

Проєктна діяльність.

Створення лепбуку/ буклету «Природні зони Землі».

 Практична робота.

 

18

 

Типи водних мас. Азональні природні комплекси. Практична робота 9.  Характеристика природних зон своєї місцевості.

§ 17.

 

Робота з інформацією. 

Створення схеми класифікації водних мас за глибиною.

Практична робота.

 

Тема 4. Розселення людей на материках (2 год)

19

 

Кількість населення Землі. Картодіаграма чисельності населення на материках.

Густота населення. Чому населення розміщується нерівномірно. Природні чинники розселення.

Практична робота 10.

Створення картосхеми «Шляхи розселення людей на Землі».

§ 18, 19. На к.к. нанести осередки найбільш густонаселених територій.

Підготувати повідомлення: «Культурна самобутність корінних народів світу»

Створити картосхему «Шляхи розселення людей на Землі»

Робота з інформацією.

На яких широтах проживає найбільша кількість населення планети?

Чому населення Землі розміщено нерівномірно?

Аналіз зміни чисельності населення планети за останні два сторіччя.

Розв’язування задач.

Визначення середньої густоти населення на материках

Дослідження. 

Як природні чинники впливають на густоту населення?

Релігійні символи африканських масок.

 

20

 

Урок узагальнення знань з розділу  «Головні закономірності формування природи материків та океанів»

§ 19. Повторити основні поняття

 

 

Учень/учениця:

розуміє зміст поняття «розселення населення»;

характеризує з допомогою вчителя чи інших осіб розселення людей на материках, використовуючи відповідну наукову термінологію;

використовує самостійно або з допомогою вчителя відомості про розселення людей та карти шкільного атласу для пояснення впливу природних чинників на густоту населення;

створює самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження;

бере активну участь у комунікації, використовуючи прийоми комунікативної взаємодії.

РОЗДІЛ ІІІ. ПРИРОДА МАТЕРИКІВ (41 год)

Тема 1. Африка ( 7год)

21

 

Африка. Географічне положення. Берегова лінія. Дослідження та освоєння материка.

Практична робота 11. Визначення географічних координат крайніх точок, протяжності материка з півночі на південь та із заходу на схід за градусною сіткою і масштабом.

§20. Характеризувати географічне положення материка. Вивчити обєкти  берегової лінії.

Чому Африку називають континентом коротких тіней.

Моделювання.

Плавання Васко да Гами

Робота з інформацією. 

Візитівка Африки: клубок ідей. 

Он-лайн вікторина «Африка. Фізична карта».

Робота у групі для розв’язання проблем.

Які природні особливості формуються у зв’язку з перетином центра Африки екватором?

Практична робота. Дослідження. 

Наслідки сучасних тектонічних процесів у межах Африкано-Аравійської літосферної плити. 

Як виник вулкан у межах платформи?

 

22

 

Тектонічна будова, рельєф, корисні копалини.      Практична робота 12. Позначення на к. к. назв основних географічних об’єктів Африки

§21.  Знати особливості  тектонічної  будови. Зібрати  рекорди материка  (впродовж вивчення теми)

Дослідження. 

Закономірності формування нафто-, газоносних басейнів в Африці. 

Чому Африка багата бокситами і мідними рудами?

Практична робота.

 

23

 

Загальні риси клімату. Кліматичні пояси і типи клімату.

Практична робота 13. Порівняння екваторіального і субекваторіального клімату Африки за кліматичними діаграмами.

§22. Аналізувати    закономірності розміщення КП

Робота у групі для розв’язання проблем. Які відмінності існують у однакових кліматичних поясах північної і південної півкуль в Африці.

Практична робота.

 

24

 

Води суходолу. Використання водних ресурсів.

Практична робота 14. Оцінка впливу рельєфу та клімату на формування річкової мережі і режим річок.

§23. Підготувати повідомлення. Чому найбільші і найглибші озера утворилися на сході Африки?

Робота з інформацією. 

Роль Д. Лівінгстона у дослідженні водних об’єктів материка.

Робота у групі для розв’язання проблем. 

Чому найбільші і найглибші озера утворилися на сході Африки?

Практична робота

 

25

 

Які особливості розміщення природних зон Африки. Природні зони.

§24. Проєктна діяльність.

Природні зони Африки: фотосафарі найбільшими національними парками материка.

 Творча робота «Серед африканських просторів»

Дослідження.

Чи є ґрунти в Сахарі?

Робота з інформацією. 

Встановлення подібності і відмінності в описах червоних і червоно-бурих ґрунтів.

Проєктна діяльність.

 

 

 

26

 

Розселення населення на материку

Основні екологічні проблеми

§25, 26. Оцінити вплив природних чинників і діяльності людини на екологічний стан природних зон материка.

Підготувати повідомлення. Найвідоміші об’єкти,  віднесені до Світової  природної спадщини  ЮНЕСКО

Робота у групі для розв’язання проблем. 

Як зупинити опустелювання саван?

 

 

 

 

27

 

Урок узагальнення знань з теми  «Африка»

§ 26. Повт. §20-25

 

 

Учень/учениця:

розуміє зміст понять «тектонічний розлом»;

розрізняє поняття «родовище корисних копалин» і «басейн корисних копалин»;

знаходить і показує на картах моря: Середземне, Червоне; затоки: Гвінейська, Аденська; протоки: Мозамбіцька, Гібралтарська, Баб-ель-Мандебська; острів Мадагаскар; півострів Сомалі; гори: Атлас, Драконові, Капські; вулкан Кіліманджаро; нагір’я Ефіопське; плоскогір’я Східноафриканське; Сахарський і Гвінейський нафтогазоносні басейни; річки: Ніл, Конго, Нігер, Замбезі, Оранжева; озера:

Вікторія, Танганьїка, Ньяса; водоспад Вікторія; пустелі: Сахара, Наміб, Калахарі відповідно до навчального завдання;

досліджує об’єкти і явища, використовуючи тематичні карти, моделі, зокрема й цифрові;

характеризує з допомогою вчителя чи інших осіб тектонічну будову, рельєф, клімат, внутрішні води, природні зони Африки, використовуючи відповідну наукову термінологію;

порівнює екваторіальний і субекваторіальний клімат, червоні й червонобурі ґрунти, рослинний і тваринний світ екваторіальних лісів, саван і пустель;

використовує самостійно або з допомогою вчителя уявлення про взаємозв’язки об’єктів і явищ для виявлення закономірностей формування рельєфу, родовищ корисних копалин, типів клімату, мережі річок, озерних улоговин;

створює самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження;

бере активну участь у комунікації, використовуючи прийоми комунікативної взаємодії;

пояснює як географічне положення (щодо тектонічних структур, великих форм рельєфу, басейнів корисних копалин) впливає наспосіб життя та світогляд людей.

Тема 2. Австралія ( 5 год)

28

 

Австралія. Географічне положення Австралії. Дослідження та освоєння материка. Берегова лінія.

Практична робота 15.  Позначення на контурній карті назв основних географічних об’єктів Австралії (впродовж вивчення теми)

§27. Підготувати повідомлення.

Вивчити  географічну номенклатуру.

Зібрати рекорди материка  (впродовж вивчення теми)

Робота з інформацією.

 Візитівка Австралії: клубок ідей. 

Вікторина «Австралія. Фізична карта»

Практична робота. 

 

 

 

29

 

Тектонічна будова, рельєф, корисні копалини.

§ 28.  Вивчити географічну номенклатуру.

Дослідження.

 Чому в Австралії немає діючих вулканів? 

Де на материку й чому є кам’яновугільні басейни, родовища бокситів, залізних руд?

 

30

 

Клімат. Кліматичні пояси і типи клімату. Води суходолу.Практична робота 16. Порівняння тропічного пустельного і тропічного морського типів клімату за кліматичними діаграмами. Практична робота 17. Порівняння клімату південної частини Африки           та Австралії

 §29.  Вивчити географічну номенклатуру.

Моделювання.

Схема руху повітряних мас, що впливають на клімат Австралії.

Практична робота.

 

31

 

Унікальність рослинного і тваринного світу Австралії. Природнізони. Найвідоміші об’єкти Австралії, віднесені до Світової природної спадщини ЮНЕСКО.

§30. Творча робота «Світ навиворіт».

Дослідження:

Чому в Австралію заборонено ввозити тварин і рослини?

Дослідження.

Чому в Австралію заборонено ввозити тварин і рослини?

Робота з інформацією.

Ендеміки Австралії.

Порівняння пустель Австралії і Африки.

 

32

 

Заселення материка, природні чинники розселення. Основні екологічні проблеми.

§ 31, 32.  Зробити висновки про основні напрями госп. використання природних комплексів материка

Дослідження.

Чому Австралія малозаселений материк? Які природні чинники зумовили розселення людей на материку?

Робота в групі для розв’язання проблем. 

Як австралійців забезпечити прісною водою?

Проєктна діяльність. 

Фотоколаж «Природні об’єкти Світової спадщини ЮНЕСКО в Австралії». Подорож в Австралію: рекомендації мандрівникам.

 

Учень/учениця:

розуміє зміст поняття «кристалічний щит», «осадовий чохол»;

знаходить і показує на картах різного масштабу: моря: Коралове, Тасманове; затоки: Карпентарія, Велика Австралійська; острови: Тасманія, Великий Бар’єрний риф; півострів Кейп-Йорк; Західно-Австралійське плоскогір’я; Центральну низовину; гори: Великий Вододільний хребет (г. Косцюшко); річки: Муррей, Дарлінг; озеро Ейр; пустелі: Велика Піщана, Велика пустеля Вікторія відповідно до навчального завдання;

досліджує об’єкти і явища, використовуючи тематичні карти, моделі, зокрема й цифрові;

характеризує з допомогою вчителя чи інших осіб тектонічну будову, рельєф, клімат, внутрішні води, рослинний і тваринний світ Австралії, використовуючи відповідну наукову термінологію;

порівнює тропічний морський і тропічний пустельний клімат на материку, пустельні ландшафти Австралії й Африки;

використовує самостійно або з допомогою вчителя уявлення про взаємозв’язки об’єктів і явищ для виявлення закономірностей формування рельєфу, родовищ корисних копалин, типів клімату, мережі поверхневих і запасів підземних вод, зональних природних комплексів;

створює самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження;

бере активну участь у комунікації, використовуючи прийоми комунікативної взаємодії.

Тема 3. Південна Америка (8 год)

33

 

Південна Америка. Географічне положення. Дослідження та освоєння материка. Берегова лінія.

Практична робота 18.

Встановлення послідовності формування материка Південна Америка за геологічними епохами.

§ 33. Характеризувати ГП материка. Зібрати рекорди материка ( протягом вивчення теми)

Робота з інформацією.

Візитівка Африки: клубок ідей.

Моделювання:

Онлайн вікторина «Південна Америка. Фізична карта».

Робота з інформацією:

Доколумбові цивілізації Південної Америки.

О. Гумбольт – «другий Колумб» Південної Америки.

 

 

34

 

 Практична робота 19. Позначення на контурній карті  географічних об`єктів  материка ( протягом вивчення теми)

 

Практична робота.

 

35

 

Взаємозв’язок тектонічної будови, форм поверхні, родовищ корисних копалин.

 

§ 34.  Дослідження:

Родовища залізних і марганцевих руд у

Південній Америці: закономірність чи

унікальність?

Дослідження:Родовища залізних і марганцевих руд у Південній Америці: закономірність чи

унікальність?

Робота з інформацією:

Анди – «мідні» гори.

Користування моделями:

Читання профілю поверхні материка вздовж південного тропіка

 

36

 

Загальні риси клімату. Кліматичні пояси і типи клімату.

 

§ 35.  Дослідження:

Чому Південна Америка − найвологіший

материк?

Моделювання:

Визначення кліматичних умов

субекваторіального, тропічного і субтропічного поясів Північної і Південної півкуль за

кліматичними діаграмами.

Дослідження:

Чому Південна Америка – найвологіший материк?

 

37

 

Води суходолу.

 

§ 36.  Підготувати повідомлення. Найвідоміші об’єкти Південної Америки, віднесені до Світової природної спадщини ЮНЕСКО.  

Робота з інформацією. Особливості розміщення на материку басейнів річок Тихого та Атлантичного океанів.

Дослідження. Визначення за фізичною картою Південної Америки умов утворення водоспадів.

 

38

 

Природні зони. Вертикальна поясність Анд.

§ 37.  Підготувати повідомлення. Природні унікуми Південної Америки.

Проєктна діяльність:

Створення буклету «Природні унікуми Південної Америки»

Дослідження:

Відмінності видового складу рослин і тварин у сельві та гілеї.

Як змінюються природні ландшафти на схилах

Анд?

 

39

 

Розміщення населення на материку.

Країни Південної Америки

Сучасні екологічні проблеми

 

 

§ 38, 39. 

Робота з інформацією:

Візитівка Південної Америки: клубок ідей.

 

40

 

Урок узагальнення знань з теми «Південна Америка», « Австралія»

Повторити географічну номенклатуру

 

 

Учень/учениця:

знаходить і показує на картах різного масштабу: Карибське море; затоку Ла-Плата; протоки: Магелланова, Дрейка; острови: Вогняна Земля, Галапагоські; рівнини: Амазонська, Орінокська, ЛаПлатська низовини, Бразильське, Гвіанське плоскогір’я; гори Анди (г. Аконкагуа); вулкани: Чімборасо, Льюльяйльяко; річки: Амазонка, Парана, Оріноко; водоспади: Анхель, Ігуасу; озера: Маракайбо, Тітікака; сельву, пампу, пустелю Атакама відповідно до навчального завдання;

досліджує об’єкти і явища на материку, використовуючи тематичні карти, моделі, зокрема й цифрові;

встановлює послідовність формування тектонічних структур материка;

характеризує з допомогою вчителя чи інших осіб тектонічну будову, рельєф, клімат, внутрішні води, рослинний і тваринний світ Південної Америки, використовуючи відповідну наукову термінологію;

порівнює ландшафти південних окраїн Африки, Австралії, Південної Америки; використовує самостійно або з допомогою вчителя уявлення про взаємозв’язки об’єктів і явищ для виявлення закономірностей формування рельєфу, родовищ корисних копалин, берегових пустель, природних комплексів в Андах;

бере активну участь у комунікації, використовуючи прийоми комунікативної взаємодії.

Тема 4. Антарктида (2 год)

41

 

Антарктида й Антарктика. Дослідження материка. Українська дослідна станція «Академік Вернадський».  Міжнародний статус материка.

 

§ 40, 41. Підготувати  інформацію: Особливості географічних карт материка.

Експедиції Р. Амундсена та Р. Скотта.

Туристична подорож в Антарктиду: як  дістатися, що подивитися?

Дослідження:

Українська антарктична станція «Академік

Вернадський»: ким і як влаштуватися на

роботу?

Моделювання:

Як сформувався покривний льодовик в Антарктиді?

Робота з інформацією:

Особливості географічних карт материка. Експедиції Р. Амундсена та Р. Скотта.

Опис підлідного рельєфу Антарктиди за картою.

Робота у групі для розв’язання проблем:Використання природних багатств Антарктиди

– заборонити чи дозволити?

 

 

 

42

 

Тектонічна будова, рельєф, клімат, рослинність і тваринний світ Антарктиди. Природні багатства, їх використання. Екологічні проблеми материка.

Практична робота 20.  Порівняння природи антарктичних та африканських пустель і оазисів: спільні та відмінні риси.

§ 41, 42. Есе «Чиєю  ж повинна бути  Антарктида?»

Дослідження:

Українська антарктична станція «Академік Вернадський»: ким і як влаштуватися на роботу?

Моделювання:

Схема утворення стокових вітрів в Антарктиді. Практична робота.

 

Учень/учениця:

знаходить і показує на картах різного масштабу і різних проєкцій Антарктичний півострів, моря Ведделла, Росса, масив Вінсон, вулкан Еребус, антарктичну станцію «Академік Вернадський»;

досліджує об’єкти і явища на материку, використовуючи тематичні карти, моделі, зокрема й цифрові;

характеризує з допомогою вчителя чи інших осіб рельєф, клімат, льодовиковий покрив, рослинний і тваринний світ Антарктики, використовуючи відповідну наукову термінологію;

порівнює підлідний рельєф і поверхню льодовика, природу антарктичних і тропічних пустель;

використовує самостійно або з допомогою вчителя уявлення про взаємозв’язки об’єктів і явищ для виявлення особливостей клімату, органічного світу Антарктиди, ведення наукової діяльності;

бере активну участь у комунікації, використовуючи прийоми комунікативної взаємодії.

Тема 5. Північна Америка (7год)

43

 

Північна Америка. Географічне положення.  Берегова лінія. Відкриття та освоєння материка.

Практична робота 21.

Позначення на контурній карті географічних об'єктів Північної Америки. (протягом вивчення теми)

§ 43. Вивчити географічну номенклатуру берегової лінії. Зібрати рекорди материка (протягом вивчення теми)

Практична робота.

Дослідження:

Як впливає географічне положення материка на його клімат?

Моделювання:

 Онлайн вікторина «Північна Америка. Фізична карта»;

Робота у групі для розв’язання проблем:

 Хто насправді відкрив Америку?

 

44

 

Рельєф та корисні копалини материка як результат взаємодії внутрішніх і зовнішніх сил.

§ 44.  Дослідження:

Родовища золота й алмазів у Північній Америці.

 

Дослідження:

Родовища золота й алмазів у Північній Америці.

Робота з інформацією:

 Рудні корисні копалини Кордильєр і Анд.

Практична робота.

Позначення на контурній карті основних географічних об’єктів Північної Америки

 

45

 

Кліматичні пояси і типи клімату.

Практична робота 22.

Характеристика типів помірного клімату Північної Америки за кліматичними діаграмами.

§ 45.  Дослідження:

Як впливає географічне положення материка на його клімат?

 

Моделювання:

Моделювання процесу зародження торнадо.

Практична робота.

 

 

46

 

Режим річок. Великі озера – унікальна природна система.

Практична робота 23.

Порівняння режимів річок басейнів трьох океанів на прикладі Міссісіпі, Маккензі і Колорадо.

§ 46

Практична робота.

Робота з інформацією:

 Великі озера: особливості природи, екологічні проблеми.

 

47

 

Природні зони.

§ 47.

Робота з інформацією:

 Унікальність і вразливість природи тундри.

Проєктна діяльність:

Фотоколаж «Найвідоміші національні парки Північної Америки»

Робота у групі для розв’язання проблем:

Як зберегти родючі землі степів і прерій?

 

48

 

Вплив природних чинників на заселення материка і розселення населення.

Екологічні проблеми.

§ 48, 49.

Дослідження. Розробка та обґрунтування маршруту, що проходить через об'єкти  Північної Америки, занесені до Світової природної спадщини ЮНЕСКО.

Практична робота.

Характеристика розміщення населення Північної Америки

Дослідження:

Чи впливають природні чинники на розміщення населення і в ХХІ столітті?

 

49

 

Урок узагальнення знань з теми «Антарктида. Північна Америка»

§ 49.

 

 

Учень/учениця:

знаходить і показує на картах різного масштабу затоки: Гудзонова, Мексиканська, Каліфорнійська, Аляска; острови: Гренландія, Ньюфаундленд, Великі Антильські (Куба, Гаїті, Ямайка), Малі Антильські, Канадський Арктичний архіпелаг; півострови: Лабрадор, Флорида, Каліфорнія, Аляска, Юкатан; рівнини: Центральні, Великі, Лаврентійська височина, Примексиканська низовина; гори: Кордильєри (г. Деналі), Скелясті, Аппалачі; Аппалацький вугільний басейн, нафтогазоносний басейн Мексиканської затоки; річки: Міссісіпі, Маккензі, Юкон, Колорадо; водоспад Ніагарський; озера: Великі, Велике Солоне відповідно до навчального завдання;

досліджує об’єкти і явища на материку, використовуючи тематичні карти, моделі, зокрема й цифрові;

характеризує з допомогою вчителя чи інших осіб тектонічну будову, рельєф, клімат, внутрішні води, природу арктичних пустель, тундри, тайги, степів і прерій Північної Америки, використовуючи відповідну наукову термінологію;

порівнює типи кліматів помірного поясу, режими річок басейнів трьох океанів;

використовує самостійно або з допомогою вчителя уявлення про взаємозв’язки об’єктів і явищ для виявлення закономірностей формування родовищ корисних копалин, форм рельєфу, озерних улоговин, природних зон на материку, для розв’язання екологічних проблем;

бере активну участь у комунікації, використовуючи прийоми комунікативної взаємодії

Тема 6. Євразія (12 год)

50

 

Євразія.  Географічне положення. Дослідження та освоєння материка

Берегова лінія.

Практична робота 24.

Позначення на контурній карті  географічних об’єктів Євразії (протягом вивчення теми)

§50.  Дослідження:

Знайти на карті об’єкти, названі на честь дослідників Євразії.

З’ясувати походження назви материка Євразія

 

Практична робота.

Позначення на контурній карті назв основних географічних об’єктів Євразії.

Робота з інформацією:

Візитівка Євразії: клубок ідей

Моделювання:

Онлайн вікторини «Європа. Фізична карта»

 

 

51

 

Тектонічна будова. Сучасні тектонічні процеси. Рельєф.

§ 51. Підготувати інформацію про гірські системи материка

Робота з інформацією:

Гімалаї– найвища гірська система Землі

Моделювання:

Моделювання рельєфу Євразії за тектонічною картою

Дослідження:

Чому в основі Євразії – кілька платформ?

 

 

52

 

Корисні копалини.  

§ 52.  Дослідження:

Родовища корисних копалин на шельфі материка.

Родовища дорогоцінного каміння.

Дослідження:

Родовища корисних копалин на шельфі материка.

Родовища дорогоцінного каміння.

 

 

53

 

Загальні риси клімату

§ 53.  Підготувати інформацію про Полюс холоду Північної півкулі.

Моделювання:

Моделювання системи руху повітряних мас, що

впливають на клімат Євразії.

 

54

 

Кліматичні пояси і типи клімату.

Практична робота 25.  Доведення зростання континентальності клімату із заходу на схід у помірному поясі на основі аналізу кліматограм.

§ 54.  Підготувати  повідомлення. Багаторічна мерзлота на материку.

 

Практична робота.

 

 

55

 

Води суходолу. Річки.

§55.  

Робота у групі для розв’язання проблем:

Нерівномірний розподіл водойм і запасів прісної води на материку.

Робота з інформацією:

Багаторічна мерзлота на материку.

Моделювання:

Моделювання водного режиму річок Євразії за картою кліматичних поясів.

Дослідження:

Походження найбільших озер Євразії.

 

56

 

Озера.  Багаторічна мерзлота. Сучасне зледеніння

§55.  Дослідження:

Походження найбільших озер Євразії.

 

57

 

Природні зони Євразії. Арктичні пустелі. Тундра й лісотундра. Ліси помірного поясу.

§56.

Моделювання:

Моделювання послідовної зміни природних комплексів з висотою в горах Євразії за картами атласу.

Дослідження:

Як відрізнити азійські пустелі помірного й тропічного поясів?

Робота з інформацією:

Найвідоміші об’єкти природної спад щини ЮНЕСКО в Європі.

 

58

 

Природні зони: лісостеп і степ, пустелі і напівпустелі. Вертикальна поясність

§57.  Дослідження:

Де й чому сформувалися на материку  чорноземні ґрунти

 

59

 

 Подібність і відмінність ландшафтів Євразії та Північної Америки.

Практична робота 26.  Порівняння рослинного й тваринного світу  природної зони Євразії та Північної Америки  (тундри/ тайги/ широколистих лісів/ степів).

§58. Найвідоміші об’єкти, занесені до Світової природної спадщини  ЮНЕСКО.

Практична робота.

 

60

 

Розселення населення на материку. Основні екологічні проблеми.

§59. Робота на к.к. Політична карта Євразії

Проєктна діяльність:

 Розроблення презентації «Екологічна катастрофа Аральського моря»

 

61

 

Урок узагальненя знань з теми «Євразія»

 

§ 60. Творча робота «Рекорди Євразії»

 

 

Учень/учениця:

знаходить і показує на картах різного масштабу моря: Північне, Балтійське, Чорне, Азовське, Баренцове, Східносибірське, Жовте, Японське, Берингове, Південнокитайське, Аравійське; затоки: Біскайська, Бенгальська, Перська; протоки: Босфор, Ла-Манш, острови: Велика Британія, Ірландія, Ісландія, Нова Земля, Сахалін, Японські, Великі Зондські, Філіппінські, Шрі-Ланка, Тайвань; півострови: Балканський, Апеннінський, Піренейський, Скандинавський, Таймир, Чукотський, Камчатка, Корея, Індокитай, Малакка, Індостан, Аравійський, Мала Азія рівнини: Східноєвропейська, Західносибірська, Велика Китайська, Середньодунайська, Індо-Гангська, Месопотамська низовини, плоскогір’я Декан, Середньосибірське, Казахський дрібносопковик; гори: Піренеї, Альпи, Апенніни, Скандинавські, Уральські, Кавказ, Тянь-Шань, Гімалаї (г. Джомолунгма); нагір’я: Тибет, Іранське; вулкани: Гекла, Везувій, Фудзіяма; нафтогазоносні басейни Перської затоки, Північного моря; пустелі: Каракуми, Гобі, Руб-ель-Халі; річки: Рейн, Дунай, Дніпро, Волга, Об, Єнісей, Лена, Амур, Хуанхе, Янцзи, Меконг, Ганг, Інд, Євфрат, Тигр; озера: Каспійське, Женевське, Світязь, Ладозьке, Байкал, Мертве море відповідно до навчального завдання; досліджує об’єкти і явища на материку, використовуючи тематичні карти, моделі, зокрема й цифрові;

характеризує з допомогою вчителя чи інших осіб тектонічну будову, рельєф, клімат, внутрішні води, природні зони Євразії, використовуючи відповідну наукову термінологію;

порівнює типи клімату помірного поясу, пустелі тропічного й помірного поясів, природні зони Євразії й Північної Америки; використовує самостійно або з допомогою вчителя уявлення про взаємозв’язки об’єктів і явищ для виявлення закономірностей формування родовищ корисних копалин, рельєфу, зональних і азональних природних комплексів на материку;

бере активну участь у комунікації, використовуючи прийоми комунікативної взаємодії; створює самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження

РОЗДІЛ ІІІ. ПРИРОДА ОКЕАНІВ (6 год)

Тема 1. Океани полярних широт (1год)

62

 

Північний Льодовитий океан. Історія географічних досліджень. Південний океан. Вплив на клімат материків.

 Практична робота 27.

Порівняння географічного положення Північного Льодовитого й Південного океанів.

§ 61,62.  Проєктна діяльність:

Як врятувати білих ведмедів?

Підготувати повідомлення. Як визначають межі Південного океану?

Робота з інформацією:

Віртуальна мандрівка «Глибинами полярних

океанів» (перегляд панорамних фото, відео).

Історія досліджень Північного Льодовитого

океану.

Як визначають межі Південного океану?

Унікальність природи океанів полярних широт.

Дослідження:

Як рухається вода й крига в Північному

Льодовитому й Південному океанах.

Практична робота

 

Учень/учениця:

створює самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження;

бере активну участь у комунікації, використовуючи прийоми комунікативної взаємодії;

використовує самостійно або з допомогою вчителя уявлення про взаємозв’язки об’єктів і явищ для розв’язання запропонованої життєвої проблеми;

характеризує з допомогою вчителя чи інших осіб природні умови та ресурси океанів, використовуючи відповідну наукову термінологію.

Тема 2. Тихий океан. Атлантичний океан. Індійський океан ( 5 год)

63

 

Тихий океан. Острови в океані, їх походження. Океанія.

Практична робота 29 .

Позначення на контурній карті географічних об’єктів та течій  Тихого океану.

§ 63. Підготувати інформацію:  Найглибші місця в океанах.

Дослідження океанів.

 

Практична робота

Робота з інформацією:

Найглибші місця в океанах. Дослідження океанів.

Робота у групі для розв’язання проблем:

Острови зі сміття в океанах: чому вони виникли та чим небезпечні. Чи можна на дні океанів ховати відходи господарської діяльності людей? Плавучі міста майбутнього - фантастика чи реальність? Зміни природи океанів під впливом глобального потепління.

 

 

64

 

Атлантичний океан

Практична робота 29. Позначення на контурній карті географічних об’єктів та течій  Атлантичного  океану

 

§ 64. Підготувати інформацію:  Найглибші місця в океанах.

Дослідження океанів.

Дослідження:

Найпопулярніші місця відпочинку на берегах

океанів.

Практична робота

Дослідження:

Найпопулярніші місця відпочинку на берегах океанів. Опрацювання основних кліматичних показників відомих пляжних курортів світу з метою оптимального вибору часу відпочинку на них. Приклади курортів: острів Балі, Майамі, Анталія, Шарм-ель-Шейх.

 

65

 

Індійський океан

Практична робота 29. Позначення на контурній карті географічних об’єктів та течій  Індійського океану

 

§ 65. Підготувати інформацію:  Найглибші місця в океанах.

Дослідження океанів.

Есе  «Що було б, якби не стало океану»

Практична робота

 

 

66

 

Практична робота 28. Порівняння географічного положення й природи Тихого, Атлантичного та Індійського океанів.

 

 

 

67

 

Урок узагальнення знань з теми «Океани»

§ 66. Самоаналіз контролю знань

 

 

Учень/учениця:

створює самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження;

бере активну участь у комунікації, використовуючи прийоми комунікативної взаємодії;

презентує приклади власного досвіду; використовує самостійно або з допомогою вчителя уявлення про взаємозв’язки об’єктів і явищ для розв’язання запропонованої життєвої проблеми;

знаходить і показує на картах різного масштабу: течії: Північна та Південна Пасатна, Куросіо, Західних Вітрів, Каліфорнійська, Перуанська, Північнотихоокеанська, Східноавстралійська; Мадагаскарська, Мусонна, Західноавстралійська, Гольфстрім, Північноатлантична, Канарська, Лабрадорська, Бразильська, Бенгельська; острови: Нова Зеландія, Нова Гвінея, Гавайські, Маріанські, Ісландія;

характеризує з допомогою вчителя чи інших осіб природні умови та ресурси океанів, використовуючи відповідну наукову термінологію.

Розділ V.  Узагальнення (3 год)

68

 

Природні чинники у формуванні людської цивілізації.

§62.  Проєктна діяльність:

Розселення людей і розвиток цивілізації

Проєктна діяльність:

Розселення людей і розвиток цивілізації. Ідеальний континент.

 

69

 

Культурні цивілізації. Етноси

§63.  Проєктна діяльність:

Ідеальний континент

Проєктна діяльність:

Розселення людей і розвиток цивілізації. Ідеальний континент.

 

70

 

Узагальнення знань.

Завдання на літо

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Географія, Планування
Додано
7 жовтня
Переглядів
81
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку